۱۴۰۳ جمعه ۲۸ اردیبهشت

آخرین اخبار طوفان تهران در فضای مجازی / وضعیت ارتباطات و برق در مناطق حادثه / آمار تلفات

به گزارش ICTPRESS ، در حالی که وزارت بهداشت شمار جان باختگان سیل و #طوفان دیشب را ۴ نفر اعلام کرده است؛ هلال احمر و پزشکي قانوني از کشف ۱۰ تا ۱۲ جسد در این رابطه خبر می دهد.


 انتقال 74 مصدوم به مراکز درمانی 

مجتبی خالدی درمصاحبه اختصاصی با واحد مرکزی خبر گفت: تا این لحظه 74 مصدوم نیز به مراکز درمانی انتقال داده شده اند که حالشان خوب است.

 4 کشته در سیل محور چالوس و امام زاده داوود

وی افزود: 4 نفر از هموطنان نیز بر اثر سیل در جاده چالوس و امام زاده داوود جان خود را از دست داده اند.

هلال احمر:‌ کشف اجساد 10 نفر در طوفان دیشب 

این در حالی است که ناصرچرخ ساز رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر از پیدا شدن جسد 10 نفر از هموطنانمان که در طوفان شب گذشته جان خود را از دست دادند، خبر داد.

پزشکي قانوني: 12 جسد تاکنون ارجاع  شده است

مدير کل روابط عمومي و امور بين الملل سازمان پزشکي قانوني کشور گفت:‌ تاکنون اجساد 12 کشته حادثه طوفان ديروز از استان‌هاي #تهران و #البرز به اين سازمان منتقل شده است.

حامد ناييجي افزود‌:هفت جسد از اين تعداد مربوط به استان تهران و پنج جسد متعلق به استان البرز است.

وي با اشاره به اينکه اين آمار رو به افزايش است، گفت:‌ هويت اجساد در حال شناسايي است .

ناييجي افزود :‌ آمار قطعي پس از پايان انتقال اجساد قربانيان به ادارات کل پزشکي قانوني استان هاي البرز و تهران از طريق پايگاه اطلاع رساني سازمان پزشکي قانوني کشور اعلام مي شود.

طوفان و سیل در 10 استان و 27 شهرستان

خالدی رئیس مرکز هدایت بحران وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه هیچ نگرانی برای ارائه خدمات بهداشتی و درمانی نیست، گفت: حادثه طوفان و سیل در ده استان و 27 شهرستان کشور گزارش شده است و دو هزار و 120 پایگاه اورژانس به همراه اورژانس های هوایی و مراکز هدایت عملیات بحران دانشگاههای علوم پزشکی در آمادگی کامل هستند.

محورهای چالوس، هراز و فیروزکوه تا اطلاع بعدی بسته است

رئیس مرکز هدایت عملیات بحران وزارت بهداشت گفت: با هماهنگی هایی که با پلیس راه انجام شده هم اکنون محور چالوس، هراز، فیروزکوه بسته است و پایگاه های اورژانس در حال فعالیت هستند.

بیشترین شمار مصدومان و تلفات، متعلق به تهران و البرز

وی بیشترین تعداد مصدومان و تلفات را متعلق به تهران و البرز عنوان کرد و گفت: علاوه بر این، استان های قزوین، زنجان، سمنان، مازندران ، خراسان شمالی ، کرمان، کردستان و آذربایجان غربی درگیر حادثه سیل و طوفان دیروز بودند.

خالدی افزود: در تهران 16 مصدوم، در کرج شش مصدوم بر اثرسقوط تابلو و سنگ های ساختمانی، در مازندران 15 مصدوم وبقیه مصدومان مربوط به مناطق دیگرگزارش شده است که حال همگی آنها خوب است.

طغیان رودخانه کرج، عامل سیل در روستاهای سیجان و ارنگه

مدیرکل مدیریت بحران استان البرز طغیان رودخانه کرج را عامل سیل در روستاهای سیجان و ارنگه عنوان کرد.

آقای باقر با اشاره به اینکه طغیان رودخانه همراه با حجم بالای سنگ و گل و لای باعث شده که برخی خودروها در مسیر رودخانه کاملا از بین بروند گفت : #سیل بیش از 20 خودرو را با خود برد.

وی افزود : براساس برآوردهای اولیه خسارت های وارده سنگین است.

پیش بینی وزش توفان با سرعت 50 کیلومتر در تهران

مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی از پیش بینی وزش باد شدید، باران، رگبار و رعد و برق در پنج استان تهران، قزوین، قم، مرکزی و البرز در عصر امروز خبر داد.

احد وظیفه از وزش باد شدید با سرعت حدود 50 کیلومتر بر ساعت در بعدازظهر امروز و اوایل شب در تهران خبر داد و اظهار داشت : روز گذشته حداکثر سرعت وزش باد در تهران در فرودگاه مهرآباد به حدود 76 کیلومتر بر ساعت رسید.

وی افزود : عصر امروز نیز احتمال وقوع چنین پدیده‌ای وجود دارد و وقوع آن در ارتفاعات شمال استان تهران شدیدتر پیش‌بینی می‌شود.

مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی کشور گفت : امروز برای جنوب و غرب استان  های اصفهان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، جنوب و غرب لرستان و نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان ؛ سیلاب، آب‌گرفتگی معابر، رگبار و رعد و برق شدید پیش‌بینی می‌شود و  در فارس و کرمان نیز رگبار و رعد و برق شدید انتظار می‌رود.

احد وظیفه افزود : با توجه به احتمال وزش باد شدید همراه با گرد و خاک در شمال سیستان و بلوچستان، جنوب خراسان جنوبی و شرق استان کرمان، دید افقی در منطقه زابل تا حدود هزار متر کاهش می‌یابد.

 سالانه در ایران 40 سیل مخرب داریم

 رئیس گروه حفاظت از سواحل و رودخانه های شرکت منابع آب ایران گفت: سالانه 40 مورد سیل مخرب داریم که خسارت مالی و جانی زیادی دارد.

روناک اسعدی افزود: برغم خشک بودن کشور در تمام حوضه های آبریز کشور ، سیلاب اتفاق می افتد و براساس اتفاقات 10 سال اخیر استان های آذربایجان غربی و شرقی، خراسان رضوی و شمالی، استان سمنان باوجود کویربودن، خوزستان، هرمزگان، سیستان و بلوچستان، گلستان و مازندران بیشترین آسیب را از سیل دیدند.

وی گفت: سیلاب ها قابل پیش بینی و کنترل هستند و پیش بینی سیل در رودخانه های بزرگ به راحتی صورت می گیرد مانند رودخانه کارون اما در حوضه های کوچک ابریز و رودخانه های کوچک و فصلی پیش بینی سیلاب امکانپذیر نیست چون بارش ناگهانی در مدت زمان کوتاه خسارت بزرگی ایجاد می کند.

اسعدی با اشاره به اینکه متولیان سیل دستگاه های مختلفی هستند، افزود: مدیریت سیلاب فراسازمانی است و وزارتخانه های نیرو، جهادکشاورزی، سازمان هواشناسی، وزارت کشور، سازمان هلال احمر، سازمان زمین شناسی و سازمان سنجش از دور ، مرتبط با این حادثه طبیعی هستند.

وی ادامه داد: این متولیان سیل در کمیته های تخصصی درحال تهیه نظامنامه مدیریت سیلاب هستند تا وظایف هر سازمانی را در زمان وقوع سیل مشخص کنند.

اسعدی در ادامه گفت: با بالا آمدن 15 سانتی متر آب رودخانه تعادل انسان از بین می رود و امکان جابجاشدن وجود دارد و با 30 سانتی بالاآمدن آب رودخانه کنترل خودرو از دست خارج می شود.

وی با اشاره به اینکه بیشتر سیلاب ها در بهار و زمستان اتفاق می افتد، افزود : سیلاب هایی هم در تابستان اتفاق می افتد که خطرناک تر است مانند بزرگترین سیل که مرداد  80 در گلستان اتفاق افتاد و خسارت زیادی داشت.

رئیس گروه حفاظت از سواحل و رودخانه های شرکت منابع آب ایران با اشاره به اینکه سیل گلستان موجب شد مسئولان به فکر نصب سیستم های هشدار در رودخانه بیفتند ، گفت : از کارهای غیرسازه ای که برای پیش بینی و هشدار سیل انجام شده است نصب سامانه های هشدار سیل در بسیاری از رودخانه های کشور است تا به مردم بموقع محل سیلاب را هشدار دهند.

اسعدی در ادامه، جلوگیری از ساخت و ساز در حریم رودخانه را از وظایف وزارت نیرو دانست و گفت : از سال 88 نقشه های تعیین حریم رودخانه ها را این وزارتخانه تعیین می کند که تقریبا 40 هزار کیلومتر هم از مجموع 146 هزار کیلومتر حریم رودخانه تعیین و به اداره ثبت املاک داده خواهد شد تا ساخت و ساز در این حریم انجام نشود.

وی افزود: وزارت نیرو مسئولیت تصرفات انجام شده در حریم رودخانه ها (ساخت و ساز) به خصوص در تهران و آزادسازی آنها را به عهده دارد.

اسعدی گفت : 5 هزار و 300 رودخانه در کشور داریم که برخی دائمی و برخی فصلی هستند که در هر دوی آنها سیلاب اتفاق می افتد اما سیلاب در رودخانه های دائمی کمتر و در رودخانه های کوچک و فصلی بیشتر و خسارت بیشتری را نیز به همراه دارد.

وی اظهار داشت : در پل و سازه های تقاطعی که بر روی رودخانه ها ساخته می شود اگر اصول هیدرولیک را رعایت نکند ، آب پل را می شکند و موجب تشدید سیلاب می شود و متاسفانه سدها و بندهای در مسیر رودخانه را نیز می شکند و خسارت را دوچندان می کند.



نظرات : 0

ثبت نظر

23722