۱۴۰۳ شنبه ۳۱ شهریور

GOLDEN NEWS / خبرهای طلایی چهارشنبه 31 تیر

خبر:  تشخیص سرطان مری با اتصال یک قرص به نخ
محققان انگلیسی با استفاده از روش "قرص متصل به نخ" قادر به تشخیص زودهنگام سرطان مری شدند.
مری لوله ای توخالی و عضلانی است که غذا و مایعات را از دهان به سمت معده حرکت می دهد.
دیواره مری از چندین لایه بافت ساخته شده است. سرطان مری از لایه های درونی مری شروع و به لایه های خارجی تر پخش می شود. مراحل اولیه سرطان اغلب بدون علامت بوده اما مبتلایان به سرطان مری با مشکل در بلع مواجه می شوند. تکرار دائمی این حالت باعث می شود تا شخص فکر کند غذا در گلو و معمولا در پشت و انتهای قفسه سینه مانده است.
در ابتدا این مشکل برای غذاهای جامد به وجود می آید اما به مرور زمان این مشکل برای غذاهای آبکی و حتی مایعات نیز رخ می دهد.
محققان دانشگاه کمبریج با استفاده از روشی با نام "قرص متصل به نخ" به دنبال تشخیص زودهنگام سرطان مری هستند. در این روش، یک قرص متصل به نخ به نام Cytosponge که به اندازه یک قرص مولتی ویتامین است توسط شخص بلعیده شده تا وارد مری شود. این قرص پس از ورود به مری، چند خراش کوچک و در حد میکروسکوپی روی سلول ها ایجاد کرده و حجم آن در چند لحظه و همانطور که در شکل زیر مشاهده می شود همانند یک اسفنج افزایش یافته و بزرگ می شود. محققان قرص متصل به نخ را پس از این فرآیند از دهان شخص خارج کرده و به بررسی آن می پردازند.
Rebecca Fitzgerald سرپرست این تیم تحقیقاتی در این رابطه می گوید: " با بلعیده شدن قرص توسط بیمار و حجیم شدن آن، خراش هایی روی سلول ها ایجاد می شود که نمونه هایی از این سلول ها به قرص حجیم شده چسبیده و با آزمایش سلول ها به سادگی می توان سرطان مری را در مراحل اولیه تشخیص داد."
سرطان مری، یکی از سرطان هایی است که در مراحل اولیه ابتلا نشانه های بارزی نداشته و معمولا زمانی تشخیص داده می شود که بیماری پیشرفت قابل توجهی کرده است.
این موضوع در حالی است که سرطان مری در دهه های اخیر تبدیل به یکی از مهلک ترین سرطان هایی شده که قربانیان بسیاری را به خود اختصاص داده است. اما محققان امیدوارند با این روش ساده و غیرتهاجی بتوانند سرطان مری را در مراحل اولیه تشخیص داده و به درمان آن بپردازند.
..........................
خبر:  هاوکینگ و میلیاردر روسی در جست‌وجوی حیات فرازمینی با پروژه 100 میلیون دلاری
استفان هاوکینگ، فیزیکدان برجسته و یک میلیاردر روسی به نام "یوری میلنر" اعلام کردند که به دنبال ترکیب‌کردن ظرفیت محاسباتی با قدرتمندترین تلسکوپ‌های جهان به منظور تقویت جست‌وجوی حیات فرازمینی هستند.
هاوکینگ که با استفاده از فناوری صوتی رایانه‌ای در کنفرانس مطبوعاتی انجمن سلطنتی لندن سخن می‌گفت، دلیل آغاز این پروژه 100 میلیون دلاری را این گونه توصیف کرد: ما زنده هستیم، باهوشیم و باید بدانیم.
"میلنر" نیز در این باره گفت: حوزه تحقیقاتی ما بی‌سابقه است و شامل یک میلیون ستاره نزدیک، مرکز کهکشانی، صفحه کامل کهکشان راه شیری و 100 کهکشان نزدیک است.
سازمان‌دهندگان پروژه Breakthrough Initiatives که توسط دانشمندان برجسته انگلیسی پشتیبانی می‌شوند، مدعی‌ هستند این بزرگ‌ترین پروژه تحقیقاتی برای یافتن حیات بیگانه است.
پروژه مزبور شامل یک برنامه گوش‌سپاری و تلاش برای تحلیل مقادیر بالای سیگنال‌های رادیویی در جست‌وجو برای کشف علائم حیات فرازمینی است. این پروژه همچنین شامل برنامه پیغام‌رسانی و جوایز یک میلیون دلاری برای ارائه پیغام‌های دیجیتالی است که به بهترین وجه نمایانگر سیاره زمین باشند.
با این حال، این پیغام‌ها ارسال نمی‌شوند زیرا به گفته دانشمندان از جمله هاوکینگ، پیغام‌های ارسال‌شده به فضا ممکن است اقدامات خشونت‌آمیز بیگانگان را به دنبال داشته باشد.
این پروژه همچنین توسط تلسکوپ 100 متری "بانک سبز رابرت سی. بایرد" در ویرجینیای غربی امریکا و تلسکوپ 64 متری "پارکز" در نیوساوث‌ولز استرالیا پشتیبانی می‌شود. علاوه بر این، رصدخانه Lick در کالیفرنیا در جست‌وجوی مخابره‌های لیزری نوری خواهد بود.
این پروژه 50 برابر حساس‌تر از تحقیقات پیشین است و 10 برابر حوزه وسیع‌تری از آسمان را پوشش خواهد داد.
پروژه جدید همچنین از برنامه SETI@home در دانشگاه کالیفرنیا در برکلی بهره خواهد برد که از 9 میلیون داوطلب در سراسر دنیا برای ارائه قدرت رایانه‌ای با هدف جست‌وجوی داده‌های نجومی برای یافتن علائم حیات استفاده می‌کند.
"میلنر" اعلام کره این جست‌وجو کاملا شفاف خواهد بود و به نرم‌افزاری با منبع باز تکیه خواهد کرد، بنابراین یافته‌های بدست‌آمده در سراسر دنیا به اشتراک گذاشته خواهد شد.
"میلنر" در نظر دارد دست کم به مدت 10 سال از این پروژه پشتیبانی کند، اما دانشمندان معتقدند برای اثبات وجود حیات بیگانه بیش از این‌ها زمان لازم است.
هاوکینگ نیز معتقد است برنامه جدید باید موفق شود زیرا به منابع چندگانه‌ای از جمله دسترسی به تلسکوپ‌های بزرگ، ظرفیت داده‌ای عظیم و تعهد مالی بلندمدت متکی است.
وی اعلام کرد: وقت آن رسیده که پاسخی برای جست‌وجوی حیات فرازمینی پیدا کنیم.
خبر:  هشدار شخصی برای زلزله و سونامی با فناوری جدید
محققان آمریکایی نوعی فناوری هشدار شخصی طراحی کردند که با استفاده از آن می‌توان وقوع زلزله و سونامی را تشخیص داد.
هنگام وقوع زلزله و سونامی، زمان اهمیت زیادی برای نجات جان افراد دارد. فناوری خانگی جدید برینکو (Brinco) یک سیستم هشدار و سیستم نظارت لرزه شبکه‌ای است که برای تشخیص زلزله بسیار کارآمد بوده و با استفاده از نرم‌افزار تلفن همراه کارایی دارد.
"برینکو" قابلیت اتصال به لرزه‌سنج‌های بین‌المللی را دارد و با اعلام به صورت هشدار صدا، نور و چشمک افراد را مطلع می‌کند.
اطلاعات بدست آمده از موج اولیه زلزله که تخریب کمتری دارد برای آگاهی از موج دوم که مخرب است استفاده می‌شود و زمانی که این سیستم، موج اول را دریافت می‌کند، اطلاعات را ارسال کرده و به کاربر هشدار می‌دهد.
عملکرد این فناوری به این صورت است که اگر لرزش خفیف باشد، نور زرد به همراه پیام صوتی ارسال می‌شود و زلزله خطرناک با نور قرمز و پیام صوتی همراه است. نرم‌افزار این دستگاه روی سیستم‌های اندروید و iOS قابل نصب است.
"برینکو" علاوه بر سیستم هشدار، به عنوان لرزه‌سنج هم عمل کرده و اطلاعات لرزه را جمع‌آوری و برای شبکه جهانی برینکو ارسال می‌کند.
این فناوری در سال 2016 عرضه خواهد شد.
خبر:  تولید داروی درمان آلزایمر با ویروس فاضلاب
دانشمندان ویروسی را در فاضلاب کشف کردند که با استفاده از آن نوعی داروی منحصر‌به‌فرد را برای درمان بیماری‌هایی مانند پارکینسون، آلزایمر و کروتزفلد جاکوب (CJD) ارائه دادند.
نتایج بدست‌آمده از آزمایش‌های انجام‌شده روی داروی تولیدشده از این ویروس نشان داد این دارو می‌تواند پلاک‌های موجود در موش‌های مبتلا به آلزایمر یا پارکینسون را تجزیه کند و حافظه و توانایی‌های شناختی حیوانات را ارتقاء دهد.
نتایج امیدوارکننده بدست‌آمده از موش‌ها و میمون‌ها بدین معنا است که سازنده امریکایی این دارو به نام شرکت داروسازی NeuroPhage می‌تواند آزمایش روی انسان‌ها را شروع کند و این آزمایش‌های بالینی اوایل سال‌ آینده میلادی آغاز خواهند شد.
به نظر می‌رسد این دارو انواع مختلف پلاک‌های دخیل در بیماری‌های مغزی انسان را هدف قرار داده و نابود می‌کند.
پلاک‌ها خوشه‌هایی از پروتئین‌های معیوب هستند که به تدریج انباشت‌ شده و چسبناک می‌شوند. این پلاک‌ها نورون‌ها را از بین برده و موجب اختلال در حافظه و بروز دیگر ناتوانی‌های ذهنی می‌شوند. انواع مختلف پروتئین‌های معیوب در بیماری‌های مختلف مغزی دخیل هستند.
آزمایشات نشان داده داروی جدید سطوح پلاک‌های آمیلوئید بتا و انباشت‌های پروتئین تائو را کاهش می‌دهد که این پلاک‌ها و انباشت‌ها در بروز بیماری آلزایمر دخیل هستند.
این دارو همچنین انباشت‌های پروتئین alpha-synuclein را نابود می‌کند که گمان می‌رود در بروز بیماری پارکینسون دخیل‌ هستند.
آزمایش‌ها همچنین نشان دادند داروی جدید می‌تواند خوشه‌های معیوب ترانس‌تیرتین را هدف قرار دهد که این خوشه‌ها قلب و کلیه را مسدود می‌کنند. این دارو علاوه بر این، انباشت‌های پروتئین پریون و عامل نوعی بیماری ناتوان‌کننده عصبی موسوم به CJD را هدف قرار می‌دهد.
کروتزفلد یاکوب (CJD) یک بیماری عصبی و کشنده تحلیل‌برنده مغز انسان است که در اثر پریون‌ها ایجاد می‌شود. این بیماری در دهه 1920 توسط دو عصب‌شناس آلمانی به نام‌های هانس گرهارد کروتزفلد و آلفونس ماریا یاکوب توصیف شد.
این بیماری مردان و زنان را به نسبت مساوی در حدود 60 سالگی گرفتار می‌کند. بیماران دچار علائم روانی و رفتار مبهمی می‌شوند که پس از هفته‌ها و ماه‌ها به زوال عقل پیش‌رونده منتهی می‌شود و اغلب با حرکات غیرطبیعی بدن و اختلال دید همراه است.
جزئیات این موفقیت علمی در مجله Molecular Biology ارائه شده است.
خبر:  استفاده از نانوذرات و نانولوله کربنی در فیلم رسانای شفاف
محققان با ترکیب نانوذرات یدید مس و نانولوله کربنی و وارد کردن این دو به درون پلیمرها موفق به تولید فیلم رسانای شفافی شدند که می‌تواند جایگزین اکسید قلع ایندیم شود. این فیلم‌ها از دوام بالایی در مجاورت هوا برخوردار هستند.
استفاده از نانوذرات هالیدهای فلزی نظیر یدید مس در فیلم‌ها در حال افزایش است. اخیراً محققان از نانولوله کربنی برای تولید فیلم‌های رسانای شفاف استفاده کردند که در آن نانوذرات موجب اتصال نانولوله‌ها می‌شود. این فیلم‌ها می‌توانند 85 درصد از توانایی عبور نور را حفظ کرده در حالی مقاومت صفحه حدود 60 Ω/square است. این فیلم از شفافیت و رسانایی بالایی برای ساخت فیلم‌های رسانای شفاف برخوردار بوده و در مجاورت هوا از پایداری بالایی برخوردار است.
توسعه این فناوری می‌تواند کاربردهای متعددی در ساخت حسگرها، پیل‌های خورشیدی انعطاف‌پذیر و دیگر مواد رسانای انعطاف پذیر داشته باشد. محققان پیش‌بینی می‌کنند که این فیلم‌ها در تولید ادوات الکترونیکی قابل پوشیدن به کار روند.
فیلم‌های اکسید قلع ایندیم در حال حاضر به عنوان اصلی‌ترین الکترودهای شفاف در ادوات الکترونیکی مورد استفاده قرار می‌گیرند. در این ماده از عنصر کمیاب ایندیم استفاده می‌شود که منابع آن در حال اتمام است. از سوی دیگر شکننده بودن و عدم امکان خم شدن اکسید قلع ایندیم موجب شده تا این ماده محدودیت‌هایی داشته باشد. با این تفاصیل تولید نسل جدید ادوات الکترونیکی انعطاف‌پذیر با استفاده از این ماده بسیار دشوار است. بنابراین محققان باید به دنبال مواد رسانای شفاف جدیدی باشند.
محققان مرکز تحقیقات نانولوله AIST روش eDIPS برای تولید انبوه نانولوله کربنی ارائه کردند. سپس این نانولوله‌های تک‌جداره با قطر کنترل شده را وارد محلول پلیمری مبتنی بر سلولز کرده و در نهایت جوهری ساختند که می‌توان با آن سطح پلاستیک را به صورت یکنواخت الگودهی کرد. این گروه با این روش موفق به ساخت فیلم رسانای شفاف با هدایت الکتریکی بالا شدند. محصول تولید شده از پایداری و دوام درازمدتی برخوردار است.
وجود نانوذرات برای اتصال نانولوله‌ها موجب افزایش هدایت الکتریکی در این فیلم‌ها شده است. پایداری درازمدت نانوذرات در مجاورت هوا موجب دوام این فیلم می‌شود.
نتایج این پژوهش در نشریه Carbon منتشر شده است.
خبر:  روشی جدید برای تشخیص میزان هوش
پژوهش محققان دانشگاه آدلاید نشان می‌دهد هوش در انسان‌ها می‌تواند با اندازه‌گیری منفذهای داخل جمجمه که عروق از آنها عبور می‌کنند، برآورد شود.
محققان می‌گویند این امکانپذیر است که متابولیک مغزی را از طریق اندازه عروقی که مغز را تغذیه می‌کنند برآورد کرد.
مغز انسان‌ها شامل 100 میلیارد سلول عصبی است که ارتباطات آن‌ها نیز به چند تریلیون‌ هم می‌رسد.
هر سلول و اتصال آن انرژی اندکی را به کار می‌برد، اما به طور کلی مغز 20 درصد از میزان متابولیک بدن را استفاده می‌کند.
اگر سرخرگی در طول یک استخوان عبور کند، سپس تنها با اندازه گیری منفذ می‌توان میزان جریان خون و متعاقبا میزان متابولیسم درون عضو را به دست آورد.
محققان این پژوهش می‌گویند میزان بالای متابولیک با تکامل توانایی شناختی بیشتر و رفتارهای اجتماعی پیچیده در پستانداران مرتبط است.
این پژوهش در مجله Experimental Biology منتشر شده است.
خبر:  تولید ابزار ذخیره انرژی، حد واسط باتری و خازن
محققان با استفاده از انحلال فروسن در یک الکترولیت، موفق به ساخت ابزاری برای ذخیره انرژی شدند که می‌تواند حد واسط میان باتری و خازن باشد. در این ابزار از فلز لیتیم استفاده شده است.
پژوهشگران دانشگاه تگزاس موفق به ارائه ابزار ذخیره‌سازی انرژی شدند که می‌تواند فاصله میان باتری و خازن را پر کند. این باتری ردوکس سیالی که نمونه اولیه آن ساخته شده از جنس لیتیم است و می‌تواند دانسیته و توان بالایی ایجاد کند.
گویهو یو، از محققان این پروژه، می‌گوید: "باتری ما ظرفیت بالایی نسبت به باتری‌های یون لیتیم و حتی ابرخازن‌ها دارد. نکته مهم آن است که این ابزار می‌تواند ظرفیت خود را تا مدت‌ها حفظ کند که این ویژگی نسبت به باتری‌های فعلی یک مزیت محسوب می‌شود."
این گروه تحقیقاتی از فلز لیتیم غیرفعال شده به عنوان آند غیرآبی استفاده کرده و از فروسن به عنوان کاتولیت بهره‌ گرفتند (فروسن در الکترولیت‌ حل می‌شود). این ابزار شبه سیالی بوده که دلیل این امر وجود الکترولیت فروسن، کاتد سیال و آند جامد در آن است.
محققان نشان دادند که این ابزار قادر است 94 درصد از ظرفیت تئوری فروسن را داشته باشد. ضریب نفود در این باتری/خازن تقریباً 6-10 سانتیمتر مربع بر ثانیه است که این رقم بسیار بیشتر از الکترودهای فاز جامد در باتری‌های یون لیتیم است. ضریب نفوذ به سرعت حرکت یون‌ها از میان سیال باتری گفته می‌شود که با استفاده از آن نرخ حرکت الکترون‌ها میان دو الکترود مشخص می‌شود.
دانسیته توانی این باتری بیش از 1400 وات در لیتر و دانسیته انرژی آن بیش از 40 وات‌ساعت در لیتر است. این باتری/خازن بعد از 500 بار شارژ/دشارژ شدن تنها 20 درصد از ظرفیت اولیه خود را از دست می‌دهد.
محققان این پروژه معتقدند که با افزایش حلالیت فروسن در حلال‌های بهتر، می‌توان ویژگی‌های این باتری/خازن را بهبود داد. برای این کار باید از عامل‌دار کردن استفاده کرد. فروسن ماده‌ای مناسب برای تولید ادوات ذخیره‌سازی انرژی است که هم هزینه اندکی و هم سنتیک ردوکس بالایی دارد.
نتایج این تحقیق در مجله Nano Letters منتشر شده است.
خبر:  تولید مهمترین پلاستیک زیست تجزیه پذیر در جهان
نوعی از پلاستیک های زیست تجزیه پذیر موسوم به اسید پلی لاکتیک (PLA) وجود دارد که به عنوان یکی از کاربردی ترین فناوری های روز جهان در نظر گرفته می شود و حالا روشی نوین برای تولید آن ارائه شده است.
از اسید پلی لاکتیک (PLA) به عنوان ماده ای ارزشمند و پرکاربرد در طیف متنوعی از صنایع از تولید فنجان و سینی گرفته تا پوششهای مخصوص سبزیجات یاد می شود. اما متأسفانه روشهای فعلی پردازش این ماده، پرهزینه بوده و با تولید ضایعات زیادی همراه است.
به تازگی گروهی از محققان در بلژیک تکنیکی جدید برای این منظور ارائه کردند که در مقایسه با روشهای فعلی ارزان تر بوده و بیشتر از قبل دوست دار محیط زیست است. در نتیجه می توان امیدوار بود که از این ماده زیست تجزیه پذیر بیش از هر زمان دیگری به عنوان جایگزین مواد مشتق شده از نفت استفاده کرد.
در این روش جدید از ماده ای موسوم به "زلوئیت" استفاده می شود که مملو از خلل و فرج است. زلوئیت ترکیبی از آلومینیوم، سیلیکن و اکسیژن است و از آن به عنوان کاتالیزوری ارزشمند در فرآیند پردازشهای شیمیایی یاد می شود.
محققان بلژیکی دریافتند با استفاده از این ماده (زلوئیت) تولید اسید پلی لاکتیک (PLA) با کیفیت و سرعت بالا و صرف هزینه به مراتب کمتری صورت می گیرد.
از اسید پلی لاکتیک (PLA) به عنوان یکی از کاربردی ترین مواد در چاپگرهای سه بعدی یاد می کنند. تجزیه سریع در محیط زیست (که تنها در عرض چند سال روی می دهد) و استفاده در تولیدات پزشکی از جمله ویژگیهای این ماده ارزشمند محسوب می شود.
خبر:  چهل و ششمین سالگرد فرود انسان روی ماه
46 سال پیش در روز 20 ژوئیه (29 تیر) نیل آرمسترانگ، فضانورد آمریکایی با گفتن جمله بیادماندنی "این گامی کوچک برای یک مرد و جهشی بزرگ برای بشریت است" به عنوان اولین انسان روی ماه قدم گذاشت.
آرمسترانگ به همراه ادوین باز آلدرین و مایکل کالینز در روز 16 ژوئیه 1969 زمین را از پایگاه کیپ کندی در فلوریدا به مقصد ماه ترک کردند. آرمسترانگ و آلدرین چند روز بعد روی ماه قدم گذاشتند.
این مردان 21 ساعت و 26 دقیقه روی سطح ماه سپری کرده و سپس به کالینز در ماژول فرماندهی ملحق شدند.
این ماموریت، هدف تعیین شده توسط جان اف کندی، رئیس‌جمهور وقت آمریکا در سال 1961 را برای فرود انسان روی ماه و سپس بازگشت به زمین به انجام رساند.
آرمسترانگ چند دقیقه ابتدایی حضور خود در سطح ماه را به ثبت تصاویر و نمونه‌برداری از خاک پرداخت تا در صورت لغو ناگهانی ماموریت، کارها انجام شده باشند.
آن‌ها همچنین پلاکی با امضای نیکسون، رئیس‌جمهور آمریکا و یک کتیبه را رونمایی کردند که روی آن نوشته شده بود: اینجا مردانی از سیاره زمین برای نخستین بار در ژوئیه 1969 بعد از میلاد بر ماه پا گذاشتند. ما پیام‌آور صلح برای همه بشریت هستیم.
فرود روی ماه یک نقطه اوج برای ماموریت آپولو 11 ناسا محسوب می‌شد و اکنون پس از 46 سال هنوز یک نقطه عطف بزرگ در تاریخ آمریکا محسوب می‌شود.
..........................
خبر:  کشف مزه ششم به نام "طعم چربی"
محققان دانشگاه پوردو موفق به کشف ششمین مزه شدند که "طعم چربی" نام دارد و می‌تواند به عنوان کلیدی برای حل معضل چاقی مورد استفاده قرار بگیرد.
چربی در حال حاضر مثل طعم‌های شیرین، تلخ، شور، ترش و اومامی(طعم خوشایند) است و طعم منحصر بفرد و ناخوشایندی است که "Oleogustus" نامیده شده است.
پروفسور ریچارد مت از دانشگاه پوردو اظهار کرد: چربی مزه‌ای متفاوت از دیگر مزه‌ها دارد. نتایج بررسی در بین زنان و مردان نیز نشان داده است که چربی طعمی تلخ و آزاردهنده دارد و برای افراد گاهی ناخوشایند است.
محققان گفتند: شناسایی طعم و مزه جدید در مبارزه با چاقی و افزایش وزن، مؤثر بوده و راهی برای کاهش ابتلا به بیماری‌های قلبی است.
یافته‌های این بررسی در مجله Chemical Senses منتشر شده است.

19816