۱۴۰۳ یکشنبه ۳۰ اردیبهشت

ایران هوشمند در برنامه دولت و بخش خصوصی / فرصت های سرمایه گذاری تحقق شهرهای هوشمند بررسی میشود

به گزارش ICTPRESS ، به گفته سهیل مظلوم ، همایش دو روزه «زیرساخت و فرصتهای سرمایه گذاری شهر هوشمند» با حضور بیش از 1500 نفر از صاحب نظران و فعالان فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور، طی روزهای 15 و 16 شهریور ماه سال جاری در مرکز همایش های بین المللی برج میلاد تهران به همراه نمایشگاه دستاوردهای شرکتها و سازمان ها در حوزه شهر های هوشمند، برگزار می شود.








بنابراین گزارش، نشست خبری همایش شهر هوشمند با حضور دکتر محمود زرگر دبیر علمی همایش و عضو هیئت مدیره شرکت ایرانیان نت، مهندس خسرو سلجوقی معاون سازمان فناوری اطلاعات ایران و رییس کارگروه محتوا ، مهندس سهیل مظلوم دبیر اجرایی همایش، مهندس آریانیان رییس کارگروه زیرساخت های شهر هوشمند و معاون نظارت راهبردی و برنامه‌ریزی زیرساخت، مهندس باقری چناری مدیرعامل شرکت ایرانیان نت و جمعی از خبرنگاران رسانه های گروهی کشور، صبح امروز سه شنبه 6 مرداد 94 ، در ساختمان شرکت ارتباطات زیرساخت به عنوان میزبان این نشست برگزار شد.
مهندس خسرو سلجوقی رییس کارگروه مطالعاتی سرویس و خدمات درشهر هوشمند و معاون سازمان فناوری اطلاعات در سخنانی گفت: برآورد شده است که سال ۲۰۴۵ میلادی حدود ۳ درصد اشتغال کشور در بخش کشاورزی، ۴ درصد در بخش صنعت و ۹۳ درصد در بخش خدمات خواهد بود.
وی با تاکید بر اینکه عدم توجه به زیرساخت های فنی موجود بعنوان زیرساخت اصلی کشور، تمام سرمایه گذاری ها در این زمینه را بلااستفاده خواهد کرد، گفت: باید به دنبال شناسایی مشکلات، چالش ها، فرصت ها و همچنین برنامه ریزی برای فراهم کردن بستر قانونی و بودجه لازم به منظور ایجاد شهر هوشمند باشیم.







معاون سازمان فناوری اطلاعات، با بیان اینکه، ذینفعان اصلی شهر هوشمند به خصوص در بخش محتوا بخش خصوصی کشور خواهند بود افزود: این درحالی است که در پذیرش فناوری از ابتدا با نوعی مقاومت از سوی مردم مواجه هستیم و پس از آن شاهد استفاده افراطی از ابزارهای تکنولوژی خواهیم بود.
وی با تاکید براینکه، امروز با یک نگاه فناوری افراطی و نیز یک مقاومت در سرمایه گذاری در بخش ICT مواجه هستیم، گفت: بسیاری منتظرند تمامی سرمایه گذاریها از طریق دولت انجام شود در صورتی که بخش اصلی این سرمایه گذاری باید از طریق بخش خصوصی انجام گیرد و دولت تنها تسهیل و فراهم کننده این اتفاق باشد.
معاون سازمان فناوری اطلاعات گفت: متاسفانه نوعی ترس، مانع سرمایه گذاری به خصوص سرمایه گذاری خارجی در بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور شده است.
سلجوقی تاکید کرد: نگاه امنیتی به فناوری موجب ممانعت از سرمایه گذاری خارجی و خصوصی شده و میشود . نگران باشیم که پساتحریم به پسا واردات تبدیل نشود.
معاون سازمان فناوری اطلاعات تصریح کرد: به دنبال کشور هوشمند "ایران هوشمند" هستیم اما کار را از روستا و شهر آغاز کرده ایم.
وی با بیان اینکه حد و اندازه های پروژه شهر هوشمند، بین المللی است، گفت: دانش انجام این پروژه را کمتر می توان در داخل پیدا کرد و از طرفی هنگامی که به دنبال ورود و دستیابی به این دانش از خارج از کشور نیز هستیم با نوعی مقاومت مواجه می شویم.
سلجوقی با تاکید بر لزوم ایجاد شهرهوشمند، گفت: امروزه ۸۰ درصد اقتصاد در اطلاعات داده های مکانی نهفته شده و به طور طبیعی، اطلاعات ما به اشکال مختلف با یک مکان، ارتباط برقرار می کند.
وی با بیان اینکه، در آینده بخش عمده ای از این اشتغال در صنعت ICT، ارتباطات و رسانه خواهد بود که رقم بزرگی است، اظهار داشت: نظام آموزشی ما باید در این زمینه به تربیت نیرو بپردازد و یک آگاهی بخشی به جامعه در این خصوص صورت گیرد.
وی ضمن تاکید بر بازنگری در نظام های آموزشی کشور، گفت: پیش بینی شده که دانش آموزانی که در حال حاضر در مدارس ابتدایی درس می خوانند در ۶۰ درصد شغل هایی که جدیدا ابداع خواهد شد، مشغول به کار خواهند شد.
سلجوقی ادامه داد: در حال حاضر بیش از ۷۰ درصد تولید ناخالص ملی دنیا در دو بخش ارتباطات و رسانه نهفته است و این الزام است که ما در این بخش سرمایه گذاری کرده و زیرساختهای شهر الکترونیک را توسعه دهیم.
وی یکپارچه سازی سرمایه گذاری های انجام شده در ایجاد زیرساخت های ارتباطی کشور را از جمله اولویت های اجرای این طرح عنوان کرد.

دکتر محمود زرگر دبیر علمی همایش و عضو هیئت مدیره شرکت ایرانیان نت، در این نشست طی سخنانی گفت: زیرساخت فعلی برای نیازهای کاربران و اینترنت آرمانی که مد نظر دولت است و خصوصا اینترنت اشیا جوابگو نیست و شبکه های ارتباطی باید ارتقا یابد.وی گفت: ما یا جوامع پیشرفته با استفاده از زیرساخت پهن باند می توانیم به این آرمان دست یابیم. گلوگاه های ارتباطی شهرهای هوشمند شبکه های پهن باند هستند و بدون آن امکان ورود به نسل های بعدی شبکه های ارتباطی وجود ندارد.
دبیر علمی همایش'شهر هوشمند' در ادامه با تاکید براینکه تاکنون سرمایه گذاری های قابل توجهی بصورت مجزا از طریق دستگاه های مختلف در ایجاد شبکه های زیرساخت ارتباطی صورت گرفته است، گفت: شبکه های زیرساخت ارتباطی کشور یکپارچه خواهد شد.



 




محمود زرگر افزود: یکپارچه سازی سرمایه گذاری های انجام شده در ایجاد زیرساخت های ارتباطی کشور از اولویت های راهبردی این همایش است.

وی گفت: همایش شهر هوشمند، زیرساخت و فرصت های سرمایه گذاری با مدیریت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و نقش مستقیم شرکت ارتباطات زیرساخت و همکاری سایر دستگاه های اجرایی کشور فعال و برخوردار از شبکه های ارتباطی زیرساخت بعنوان ارائه کننده سرویس های هوشمند برگزار می شود.

دبیر علمی همایش'شهر هوشمند با تاکید براینکه تاکنون سرمایه گذاری های قابل توجهی بصورت مجزا از طریق دستگاه های مختلف در ایجاد شبکه های زیرساخت ارتباطی صورت گرفته است، گفت: این سرمایه گذاری ها بایستی تجمیع و یک همگرایی ملی به منظور دستیابی به شهر هوشمند شکل گیرد.

وی گفت: یک نمایشگاه جانبی نیز در ارتباط با همایش هوشمند به منظور تبادل نظرات برگزار خواهد شد تا کلیه سازمان ها، شرکت ها، صاحبنظران که در خصوص ایجاد شهر هوشمند ایده هایی دارند در همایش تخصصی که با حضور 1500 نفر از صاحبنظران برگزار خواهد شد، مورد استفاده قرار گیرد.

در ادامه این نشست، خبرنگار شبکه خبری ICTPRESS در سوالی مطرح کرد: با سابقه 14 ساله ورود بحث شهرهای الکترونیک و هوشمند به ایران و تلاش های انجام شده همانند آنچه محققانی همچون دکتر علی اکبر جلالی انجام داده اند، آیا از تجربیات مطرح آنان در این مدت ، الگوها و پایلوت هایی همچون مشهد ، کیش و قشم ، استفاده خواهد شد؟ با توجه به رویدادهای مشابه در همین حوزه که از سال 80 به بعد در کشور برگزار شده است ، برنامه بخصوص این همایش و وجوه تمایز آن چه خواهد بود آیا از خروجی انجام شده ها نیز بهره خواهید برد و دست یافته ها به بحث گذاشته می شود؟

دبیر علمی همایش در پاسخ به این سوال گفت: در این همایش متمایز از آنچه بطور مشابه برگزار شده است که بیشتر یا توسط شهرداری ها بوده یا بصورت بخشی بوده است ، نگاه فرابخشی ست و کلیه دستگاه ها بصورت هماهنگ درگیر مبحث می شوند. اینکه چه کارهایی باید انجام شود تا چالش های بزرگ پیش روی تحقق شهرهای هوشمند مرتفع شود. قطعا از تجربیات قبلی استفاده خواهیم کرد.


در این نشست ، سهیل مظلوم دبیر اجرایی همایش خطاب به خبرنگاران رسانه های جمعی گفت: با حضور همه بازیگران حوزه IT و ICT کشور و جمعی از اندیشمندان و شرکت های فعال خارجی این عرصه، درمحل مرکز همایش های بین المللی برج میلاد برگزار خواهد شد.







وی گفت: برای پیش برد برنامه های همایش 4 گارگروه در زمینه های زیرپیش بینی و تشکیل شده است که عبارتند از:

- زیرساخت های شهر هوشمند بامسئولیت مهندس آریانیان معاون فناوری اطلاعات شرکت ارتباطات زیرساخت
- کارگروه محتوی با ریاست مهندس سلجوقی از مدیران ارشد سازمان فناوری اطلاعات
- کارگروه سرویس و خدمات با ریاست مهندس انصاری معاون سازمان فناوری اطلاعات 
- کارگروه قوانین و مقررات با ریاست دکتر اخوان 







به گزارش شبکه خبری ICTPRESS ، مهندس آریانیان رییس کارگروه زیرساخت های شهر هوشمند و معاون نظارت راهبردی و برنامه‌ریزی زیرساخت در این نشست ، در سخنانی 6 ویژگی شهرهای هوشمند را اینگونه برشمرد:

- اقتصاد هوشمند  (smart economy) به شهرهایی با صنایع هوشمند اشاره دارد، صنایعی که فناوری اطلاعات و ارتباطات در فرآیندهای تولید ارتباطات آنها موثر است
- پویایی هوشمند  (smart mobility)به مفهوم فراهم آوردن زمینه جهت دسترسی عمومی به فنآوری های جدید و استفاده از آنها در زندگی روزمره شهری است
- مردم هوشمند  (smart people) کیفیت تعاملات اجتماعی همچون یکپارچگی، زندگی جمعی و توانایی برقراری ارتباط با جهان، از مصادیق مردم هوشمند به شمار می آید
- زندگی هوشمند(smart living) بهبود کیفیت زندگی شهروندان ازجمله فرهنگ، بهداشت، ایمنی، مسکن، گردشگری و غیره مورد نظر است
- محیط هوشمند  (smart environment) استفاده از فناوری های جدید برای حفظ و حراست از محیط زیست
- حکمرانی هوشمند  (smart governance) مشارکت سیاسی و فعال، خدمات شهروندی و استفاده هوشمند از دولت الکترونیک ،کانال های ارتباطی جدید، از قبیل دولت الکترونیک مورد توجه است

وی افزود: پیاده سازی شهر هوشمند مشارکت دولت و بخش خصوصی را با جدیت طلب می کند و همایش شهر هوشمند زمینه ای برای انجام این مشارکت خواهد بود.

در ادامه این نشست ، مهندس باقری چناری مدیرعامل شرکت ایرانیان نت خطاب به رسانه های حاضر دراین نشست گفت: شهر هوشمند نیازمند شبکه های پرسرعت است و شبکه پرسرعت شبکه ای است که حداقل سرعت دسترسی درآن برای هر کاربر 20 مگابایت برثانیه باشد و شرایط لازم برای دسترسی به سامانه های انتهایی هوشمند نیز فراهم شود.







وی گفت: تنها راه برآورده کردن این نیاز ارتباطی جامعه، حرکت به سمت ایجاد شبکه زیرساخت فیبرنوری درشهرهاست.








به گزارش شبکه خبری ICTPRESS ، همایش «زیرساخت و فرصت های سرمایه گذاری شهر هوشمند» با همکاری شرکت ارتباطات زیرساخت، سازمان فناوری اطلاعات و اپراتور چهارم فیبرنوری ایرانیان نت، برگزار میشود.

 

 

 

نظرات : 0

ثبت نظر

99761