۱۴۰۳ شنبه ۲۹ اردیبهشت

آواتک شتابدهنده ای بسوی آینده فناوری

این داستان چندین سال است که در کشوری های دیگر بویژه کشورهای آمریکایی و اروپایی رونق دارد و حال در ایران هم با توجه به گسترش روزافزون اینترنت و استفاده از گوشیهای هوشمند و تبلت و به تبع آن رواج استفاده از برنامه های متنوع وگوناگون اندروید و iOS شاهد شکوفایی استعدادهای جوان در این حوزه هستیم.
در پی تب و تاب استارتاپ ، موضوع دیگری که در کنار آن بوجود می آید بحث شتابدهنده های استارتاپها می باشد. مجموعه هایی که به کسب و کارهای نوپا کمک می کنند تا به برنامه های خود شتاب بیشتری بدهند و با توجه به امکانات و تسهیلاتی که شتابدهنده ها در اختیارشان قرار می دهند می توانند با جذب سرمایه در مسیر درست حرکت و رشد کنند.
شتابدهنده ها در آمریکا و کشورهای مطرح اروپایی از سال 2004 میلادی و در سال 2010 در بازارهای رو به رشد نظیر روسیه، ترکیه و برزیل و در کشور ما هم بطور رسمی از سال گذشته یعنی 2014 شروع بکار کردند.
نمی توان در مورد استارتاپ و شتابدهنده صحبت کرد ولی نامی از سردمدار این حوزه از IT یعنی شتابدهنده آواتک سخنی نگفت. شرکت آواتک از سال 1393 بصورت رسمی شروع بکار کرد، هر چند که چندین ماه قبل از آن درگیر کارهای مقدماتی و راه اندازی بودند.
امروز سه شنبه، 27 مرداد، به دعوت شرکت آواتک، اصحاب رسانه بالاخص فعالان حوزه IT در محل این شرکت در دانشکده مهندسی نفت دانشگاه تهران گردهم آمدند تا از نزدیک شاهد فعالیتهای این شرکت باشند.
پرسنل این شرکت با خوش رویی و خوش آمد گویی گرم از میهمانان استقبال کردند و پس از انجام پذیرایی، محسن ملایری، مدیرعامل آواتک، با نشان دادن قسمتهای مختلف شرکت اعم از سالن مخصوص کار تیمهای شرکت کننده، سالن آمفی تئاتر و همچنین فضای استراحت و پذیرایی به ارائه شرح کاملی از نحوه جذب استارتاپها، گزینش، آموزشهای مربوطه و نحوه به سرانجام رساندن استارتاپها پرداخت.
به گفته آقای ملایری، شرکت آواتک رسما از مهرماه سال 1393 شروع بکار کرد. کل پروسه آماده سازی یک استارتاپ برای ورود به بازار کار و جذب سرمایه لازم 6 ماه است.
نحوه کار به اینصورت است که بعد از بررسی تیمهای ثبت نام کننده، 20 تیم گزینش می شوند. سپس طی 2 ماه اول که به آن پیش شتابدهی می گویند تیمها روی ایده های خود کار می کنند و بعد از آن طی گزینش مجدد فقط 10 تیم باقی می مانند. 
سپس 10 تیم باقیمانده با دریافت کمک نقدی 25 میلیون تومانی وارد مرحله 4 ماهه دوم می شوند تا بتوانند پروژه خود را به سرانجام برسانند.
سال گذشته تعداد درخواست کننده ها 100 تیم بود و بهار امسال برای دوره دوم این تعداد به 220 رسید. 
در مرحله پیش شتابدهی، شرکت کننده ها باید این اطمینان را بوجود بیاورند که فضای کار برای ایده آنها وجود دارد و می توانند برای آن مشتری جذب کنند.
ملایری در ادامه گفت: آموزشی که تیمها در این دوره می بینند در هیچ دانشگاه و یا مؤسسه ای وجود ندارد. آنها در تمام طول مسیر از شبکه ای از بهترین مربیان کاملا خبره و آگاه بهره می برند و با استفاده از راهنماییها، تجارب و نکات کلیدی که این اساتید چه داخلی و چه اساتید خارجی بهره می برند میتوانند که ایده های خود را کاملتر، پخته تر و احتمال موفقیت آن را چندین برابر کنند.
کوتاه مدت بودن دوره، برگزاری آموزشهای دوره ای، گزینشی بودن انتخاب شوندگان، تجاری بودن هدف، ارائه کمک در ازاء دریافت سهام ( شرکت آواتک بعنوان شتابدهنده ای که بستر لازم را برای استارتاپها فراهم می کند در 15% از سهام شرکتی که بعد از جذب سرمایه توسط استارتاپ بوجود می آید شریک می شود) و سرمایه گذارانی که خود از صاحبان صنایع می باشند از جمله ویژگیهای یک شتابدهنده است.
"آواتک از مربیان خبره ای بهره می گیرد که بدون هیچ چشمداشتی به این فعالان نوپا کمک می کنند و اینها همه مرهون ارتباط بسیار خوب آواتک با مربیان داخلی و خارجی است. " ملایری در ادامه این نشست، گفت:"بعد از اتمام دوره 6 ماهه، شرکت کنندگان برنامه خود را به سرمایه گذاران معرفی می کنند ، میزان سرمایه لازم مطرح می شود و اتصال لازم بین سرمایه گذار و استارتاپ برقرار می شود."
ملایری در این جلسه آمار جالبی هم ارائه داد، وی گفت: "در پایان دوره اول، 8 استارتاپ توانستند 9 سرمایه گذار جذب کنند. 
مبلغ سرمایه ای که برای استارتاپها جمع شد به 4.58 میلیارد تومان رسید. در زمینه ارزش گذاری، قبل از جذب سرمایه، ارزش استارتاپها حدود 1 تا 2.5 میلیارد تومان تخمین زده شد ولی بعد از جذب سرمایه و شروع کار شرکتهای مربوطه میزان ارزش بالغ بر 16.34 میلیارد تومان برآورد می شود.
" او در ادامه افزود:"طبق آمارهای ارائه شده در سال 2014 در اروپا، 76 شتابدهنده برای 1588 استارتاپ حدود 40 میلیون یورو سرمایه جذب کردند، در آمریکای لاتین 53 شتابدهنده برای 872 استارتاپ 35 میلیون دلار سرمایه جذب کردند. امیدوارم روزی برسد که در ایران هم چنین رقمهایی مشاهده کنیم."
ولی در این راه کار سختی در پیش است چرا که باید سرمایه گذاران علاقمند را جذب کرد، جلسات مختلفی برگزار کرد، و با آموزش خاص آنها را آماده پذیرفتن ایده های جدید و قبول به سرمایه گذاری کرد. سرمایه گذارانی که اصطلاحا فرشتگان سرمایه گذار می گویند.
از جمله استارتاپهای دوره اول که توانستند به شکوفایی برسند می توان به تسکولو، دونیت، لندم، کافه تونز، نوار، اخبار رسمی، وب یاد، کائسنا، ریحون و هنری دات کام اشاره کرد.
افراد متقاضی و علاقمندان می توانند برای حضور در دوره سوم شرکت آواتک تا 29 شهریور اقدام کنند.
در پایان می توان گفت که شرکت آواتک با ایجاد فضایی گرم، صمیمی و دوستانه توانسته این استعدادهای جوان را در یک مکان گرد آورد و با بهره گیری از اساتید و کارشناسان خبره آنها را در هر چه بهتر کردن ایده ها و خلاقیتهای خود و پیاده سازیهای حرفه ای در هدفی که در پیش دارند یاری کند. اما همچنان تا رسیدن به نتایج مطلوب فاصله بسیار زیاد است. 
امید است که با تبلیغات بهتر و مؤثرتر و جذب استعداد های جوان و بالقوه ای که تعدادشان هم کم نیست و همچنین با آگاه کردن سرمایه گذاران از برنامه و هدف و تبدیل آنها به فرشتگان سرمایه گذار بتوان نتایج بهتری را در آینده رقم زد و به آمارهای بین المللی نزدیک تر شد. 
کشورهای دیگر با سرعت هر چه بیشتر در حال حرکت به سوی جلو هستند و در دنیای امروزی که دنیای فناوری و اینترنت است، بدون داشتن برنامه ای مدون و هدفمند بر اساس قوانین و ضوابط مشخص و سازنده که همگان به آن پایبند باشند نمی توان به اهداف بزرگ دست پیدا کرد.

 

 

نظرات : 0

ثبت نظر

31918