۱۴۰۳ شنبه ۲۹ اردیبهشت

درمان قطعی ۸۵ درصد سرطان‌های کودکان / همایش سراسری انجمن خون و سرطان ایران از 25 تا 27 شهریور

به گزارش ICTPRESS ، حسن ابوالقاسمی درباره میزان کودکان مبتلا به سرطان با بیان اینکه به یک سیستم ثبت بسیار خوب در کشور نیاز داریم گفت: 3 درصد سرطان‌های کشور مختص کودکان است، اولین سرطان شایع میان کودکان سرطان خون و سپس سرطان مغز و اعصاب مرکزی و سرطان غدد لنفاوی در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

وی افزود : بر اساس آخرین اطلاعات دریافتی از مرکز ثبت سرطان وزارت بهداشت، سالانه 3500 کودک زیر 15 سال به سرطان مبتلا می‌شوند. همچنین سالانه حدود 100 تا 110 هزار بیمار مبتلا به سرطان در کشور داریم که 3500 مورد از آنها به اطفال اختصاص می‌یابد و سه درصد از میزان کل سرطان کشور را تشکیل می‌دهد.

ابوالقاسمی گفت: اهمیت سه درصد کودک سرطانی کم نیست،  زیرا کودکان در آغاز زندگی خود هستند و درمان در آنها نقش بسیار مهمی دارد. 

وی افزود: 85 درصد سرطان‌های کودکان درمان قطعی پیدا می‌کند بنابراین رشته سرطان کودکان در کشور پا به پای رشته سرطان بزرگسالان پیشرفت کرده است زیرا کار بسیار حائز اهمیتی است و متخصصان زیادی برای آن تربیت می‌شوند.

ابوالقاسمی با اشاره به ضرورت به روز بودن درمان سرطان در کودکان گفت: درمان در کودکان باید به صورتی باشد تا ضمن بردن بیشترین بهره از درمان، کمترین عارضه را برای آنها داشته باشد و این موضوع نیاز به آموزش و تحقیقات دارد. اطلاعات تکمیلی‌تر در خصوص سرطان‌های اطفال و اینکه در کدام مناطق میزان بروز این سرطان‌ها بیشتر است را نداریم.

ابوالقاسمی در پاسخ به سوالی در خصوص عود بیماری سرطان در کودکان بعد از درمان گفت:‌عود سرطان در کودکان بسیار نادر و کمتر از دو الی سه درصد است و اگر این بیماری بعد از گذشت پنج سال از درمان عود نکند در دوران بزرگسالی نیز عود نخواهد کرد.

ابوالقاسمی در خصوص هزینه‌های دارویی درمان سرطان در کودکان نیز گفت: در سرطان‌های بزرگسالان هر روز شاهد این هستیم که یک داروی جدید وارد بازار می‌شود و عمده این داروها گران هستند و تاثیرات صد در صدی هم ندارند، اما در سرطان‌های کودکان هنوز از داروهای قدیمی استفاده می‌شود و کمتر از 10 درصد داروهای ما در 10 سال گذشته جدید بوده یعنی همان داروهای قدیمی در درمان سرطان‌های کودکان مفید بوده است.

وی افزود: با اقدامات حمایتی خوب مانند کنترل تب و فراهم کردن فراورده‌های خونی لازم همین داروهای قدیمی تاثیر و نتیجه خوبی دارند. بنابراین بخش کمی از هزینه‌های درمان سرطان مربوط به درمان سرطان کودکان است. چرا که معمولا داروهای آنها ارزان قیمت است. بالای 95 درصد داروهای مصرفی در درمان سرطان کودکان قدیمی هستند که قیمت آنها به مراتب کمتر از داروهای جدید است. 
اما معنی این موضوع این نیست که هزینه‌های درمان سرطان همیشه کم است، بلکه علاوه بر دارو، بستری‌های طولانی مدت، پیوندها و غیره هزینه‌های بالایی را به خانواده‌ها تحمیل می‌کند. اگر بیماری عود کند یا به پیوند استخوان احتیاج داشته باشد، هزینه‌ها بالا می‌رود و ممکن است درمان سرطان در یک کودک بیش از 200 میلیون تومان هزینه در بر داشته باشد.

نهمین همایش سراسری انجمن خون و سرطان ایران از تاریخ 25 تا 27 شهریور در بیمارستان محک و به صورت بین المللی برگزار خواهد شد.

نظرات : 0

ثبت نظر

30221