۱۴۰۳ شنبه ۲۹ اردیبهشت

همزمان با ایران تلکام 2015 از سوی ICTPRESS منتشر شد : شرایط پهن باند جهان در سال 2015 (بخش دوم)

به گزارش ICTPRESS، رشد ICT و وضعیت جهانی پهنباند آمار و ارقام کاملا متفاوتی را نشان میدهد. 

 


اگرچه نرخ رشد پهن باند تلفن همراه و استفاده از فیسبوک همچنان با سرعت زیاد در حال رشد است و برای اولین بار در سال 2015 تعداد مشترکان تلفن همراه از 7 بیلیون نفر فراتر رفت ولی میزان رشد مشترکان تلفن همراه و استفاده از اینترنت به شدن کند شده است.
به نظر میرسد که اهداف کمیسیون پهن باند سازمان ملل که در سل 2011 تعیین شد تا سال 2015 محقق نشده و خیلی بعید است که تا قبل از تاریخ تعیین شده برای سال 2020 هم بتوان به آن دست پیدا کرد. 
به همین منوال احتمال فراتر رفتن کاربران اینترنت از مرز 4 بیلیون نفر در سال 2020 تقرببا محال است. ولی تعداد مشترکان فیسبوک به شدت در حال افزایش است.

 

 

رشد تلفن همراه

- صنعت تلفن همراه با قدرت و شدت در حال رشد و توسعه است. طبق پیش بینی های ITU تعداد مشترکان تلفن همراه تا انتهای سال 2015 به هفت بیلیون خواهد رسید ولی تحقیقات جدید نشان میدهد که این رقم از ای هم فراتر خواهد رفت و میزان ضریب نفوذ جهانی در هر 100 نفر، 97 مشترک خواهد شود.

- ITU پیشبینی میکند که تا پایان سال 2015 میلادی تعداد مشترکان پهن باند تلفن همراه به حدود 3.5 بیلیون نفر برسد. طبق پیش بینی ها این رقم برای مشترکان 3G/4G/5G تا پایان سال 2019 میلادی به 6.5 بیلیون نفر خواهد رسید که با این رقم پهن باند تلفن همراه با سرعت رشد چشمگیری که دارد عنوان سریعترین رشد در زمینه خدمات ICT را به خود اختصاص میدهد.

- در حال حاضر منطقه آسیا پاسیفیک با در اختیار داشتن نیمی از مشترکان پهن باند تلفن همراه یعنی در حدود 45% در پایان سال 2014 مقام اول را در این زمینه به خود اختصاص داده است. در ژانویه 2015، China Mobile با در اختیار داشتن بیشترین مشترک تبدیل به بزرگترین اپراتور تلفن همراه دنیا شده است.

- گسترش روزافزون منطقه آسیا پاسیفیک باعث شده تا کشورهای اروپایی و آمریکایی با وجود رشد بالا در تعداد مشترکان سهم عمده ای از بازار پهن باند تلفن همراه را از دست بدهند.

- گوشیهای هوشمند سهم عمده بازار دستگاه های تلفن همراه را به خود اختصاص داده اند و پیش بینی ها حکایت از این روند برای سالیان آینده دارد. حتی کمپانی اریکسون پیش بینی کرده که در سال 2016 تعداد گوشی های هوشمند فعال از تعداد تلفن های ثابت بیشتر خواهد شد. در حالیکه در کشورهای توسعه یافته ضریب نفوذ تلفن همراه به مرز اشباع رسیده ولی تحلیلگران هنوز بر این عقیدهاند که این بازار جای زیادی برای رشد دارد چون طبق آمارها تعداد دارندگان گوشی های هوشمند یکسوم تعداد کل مشترکان تلفن همراه میباشد.

- در سال 2014 با گسترش سریع فناوری 4G، میزان استفاده از 3G بطور قابل توجهی کاهش پیدا کرد و انتظار میرود که این روند با ظهور قریب الوقوع 5G همچنان ادامه پیدا کند.

 

نظرات : 0

ثبت نظر

13114