۱۴۰۳ شنبه ۲۹ اردیبهشت

همزمان با ایران تلکام 2015 از سوی ICTPRESS منتشر شد : شرایط پهن باند جهان در سال 2015 (بخش سوم و پایانی)

به گزارش ICTPRESS، رشد ICT و وضعیت جهانی پهنباند آمار و ارقام کاملا متفاوتی را نشان میدهد. 
اگرچه نرخ رشد پهن باند تلفن همراه و استفاده از فیسبوک همچنان با سرعت زیاد در حال رشد است و برای اولین بار در سال 2015 تعداد مشترکان تلفن همراه از 7 بیلیون نفر فراتر رفت ولی میزان رشد مشترکان تلفن همراه و استفاده از اینترنت به شدن کند شده است.

 


به نظر میرسد که اهداف کمیسیون پهن باند سازمان ملل که در سل 2011 تعیین شد تا سال 2015 محقق نشده و خیلی بعید است که تا قبل از تاریخ تعیین شده برای سال 2020 هم بتوان به آن دست پیدا کرد. 

 


به همین منوال احتمال فراتر رفتن کاربران اینترنت از مرز 4 بیلیون نفر در سال 2020 تقرببا محال است. ولی تعداد مشترکان فیسبوک به شدت در حال افزایش است.

 

 

 

 

توان مالی:

 

- امکان خرید پهن باند برای همگان فراهم میشود: در طی مدت 5 سال از زمان تشکیل کمیسیون پهنباند در سال 2010 هزینه پهن باند ثابت بطور میانگین حدود 65% در دنیا کاهش داشته است.

- در سال 2014، بسیاری از کشورهایی که در پیمان کمیسیون پهن باند حضور دارند توانستند به اهداف تعیین شده این سازمان برسند که یکی از آنها کاهش هزینه پهن باند ثابت است و هم اکنون در این کشورها این میزان کمتر از 5 درصد است. اگرچه در بسیاری از کشورهای فقیر دنیا، خدمات اولیه پهن باند که میتواند نقش اساسی در پیشرفت کشور و پر کردن شکاف های عمیق آنها باشد نیز بسیار گران است و کسی از عهده پرداخت این هزینه ها برنمی آید. حتی در کشورهایی هم که توانسته اند به هدف 5% دست پیدا کنند نقاط حومه ای و دوردست از این امکانات تا حدودی بی بهره هستند.

- طبق آماری که ارائه شده تا پایان سال 2014، 111 کشور موفق شده اند که هزینه پهن باند ثابت را به 5% برسانند. از این تعداد 44 کشور توسعه یافته و 67 کشور در حال توسعه هستند. این رقم برای سال 2013، 48 کشور در حال توسعه بود که این خود گویای پیشرفت قابل ملاحظه در این زمینه میباشد.



سیاستگذاری پهن باند:

 

- هنوز تعداد کشورهایی که در حال استفاده از طرحی برای پهن باند ملی هستند در حال افزایش است. تا اواسط سال 2015 تعدا 148 کشور از طرحی ملی یا استراتژی ملی برای پهن باند خود استفاده کردهاند و 6 کشور دیگر در حال پیوستن به  آنها هستند. ولی 42 کشور هنوز هیچ طرح و برنامه ای ندارند.

- اگرچه رشد خوبی در تعداد کشورهایی که در حال استفاده از طرح تعیین شده که اکثرا در سال 2010 وضع شده بود هستند، دیده میشود ولی کشورهایی مانند بلاروس، بلژیک، فنلاند، کرواسی، پاراگوئه و مغولستان در حال رسیدن به پایان دوره این طرح هستند و استراتژی بعدی آنها هنوز مشخص نشده است.

- به نظر میرسد که در آینده شاهد حضور زبان هایی به غیر از چینی، انگلیسی، روسی، فرانسوی و اسپانیایی در محیط آنلاین باشیم. سایر زبانها با توجه به تعداد کسانی که در دنیای واقعی آن را گویش میکنند با حضور آنهای در دنیای آنلاین و فضای مجازی تناسب چندانی ندارد. این گزارش نشان میدهد حوزه زبان هایی که در سرویسهای آنلاین در دسترس میباشد با میزان رشد اینترنت در دنیا هیچ تناسبی ندارد. رسیدن به نقطه ای که زبان های دیگر هم وارد این فضا شوند از بزرگترین دغدغه ها و تلاشهای این کمیسیون و از اهداف اصلی آنها میباشد.

 

 

صنعت ICT و پهن باند:

 

- صنعت تلکام از لحاظ نفوذ و میزان پیشرفت همچنان با سرعت بالایی در حال حرکت میباشد. طبق گزارش IDC، ارزش این صنعت تا پایان سال 2013 حدود 1.64 تریلیون دلار تخمین زده میشود و هر سال این رقم با توجه به رشد بازار چین و کشورهایی که در حال رشد هستند بین 1 تا 2 درصد افزایش مییابد.

- رشد پهن باند دربین کشورها و حتی فناوریهای مختلف یکسان نیست. مثلا در اروپا برخی از شرکتهای فعال در حوزه تلکام شاهد افت درآمدهای خود بوده اند در حالیکه اپراتورهای کابلی به دلیل رشدی که در زمینه توسعه شبکه های تلویزیون کابلی وجود داشته از افزایش میزان درآمد برخوردار بوده اند.

- پیشرفت های نوینی که در حوزه فناوری ماهواره ای صورت گرفته است کمک بسیار بزرگی به ارائه پهن باند در مناطق دوردست و صعب العبور حتی در کشورهای پیشرفته میکند. ماهواره ها این امکان را دارند که مناطق بسیار وسیعی را پوشش دهند و امکان ارتباط بین مشترکان این حوزه را با هزینه پایینتر فراهم کنند و بدین ترتیب از سرعت بالاتری نسبت به شبکه های نقطه به نقطه برخوردار هستند. حتی برای مناطقی مانند کوهستان ها که امکان دسترسی به آن مناطق ساده نیست کاربرد زیادی دارند.

- اینترنت اشیاء (IoT) به سرعت در حال رشد میباشد. پیش بینی شده که در سال 2015 تعداد یک بیلیون دستگاه IoT وجود خواهد داشت که این آمار نسبت به سال 2014 رقم افزایش 60 درصدی را نشان میدهد. ITU  برای سال 2020 تعداد 25 بیلیون دستگاه متصل به شبکه را پیشبینی کرده است. یعنی طبق این پیش بینی ها تعداد دستگاه های متصل به اینترنت نسبت به کل جمعیت دنیا 6 به 1 خواهد بود.

- در طی 5 سال آینده برای هر نفری که به اینترنت وصل میشود حدود 10 دستگاه به این شبکه متصل خواهد بود. ولی باز هم منتقدان نگران این هستند که رشد روزافزون اینترنت اشیاء باعث ایجاد شکافی در زمینه دسترسی و استفاده از دستگاههای متصل به اینترنت به وجود بیاید.

 

نظرات : 0

ثبت نظر

94119