۱۴۰۳ یکشنبه ۳۰ اردیبهشت

شبکه خبری ICTPRESS منتشر کرد: روند رشد پهنای باند جهانی / 4 بیلیون محروم از اینترنت / آمار کاربران اینترنت کشورها در 2015

به گزارش ICTPRESS، در کشورهای ثروتمند و پیشرفته دنیا دسترسی اینترنت به حالت نزدیک به اشباع رسیده ولی سرعت رشد برای میلیون ها نفری که در کشورهای در حال توسعه زندگی میکنند بسیار کند است. اینها مواردی است که در گزارش State of broadband در سال 2015 بیان شده است.
این خبر درست قبل از برگزاری مجمع SGD (مجمع توسعه پایدار سازمان ملل) (3 تا 5 مهر) در نیویورک و به موازات جلسه کمیسیون پهنای باند برای توسعه پایدار (4 مهر همزمان با روز نخست ایران تلکام 2015) منتشر شد. 

 


بر اساس این خبر حدود 57 درصد مردم دنیا همچنان آفلاین و از امکانات فراوان اقتصادی و اجتماعی که اینترنت با خود به همراه میآورد بی بهره هستند.
دسترسی به ICT به خصوص اینترنت پهن باند به عنوان یکی از فاکتورهای اصلی در توسعه کشورها به شمار میرود. 
به علت اهمیت بالایی که ICT در رشد جوامع دارد از طرف سازمان ملل به عنوان یکی از اهداف توسعه پایدار شناخته شده است. 
با توجه به 17 هدفی که در برنامه جهانی تبیین شده است دولت ها و صنایع خصوصی شدیدا به دنبال راه های نوین هستند تا بتوانند مردم را به استفاده از امکانات اینترنت تشویق کنند. کمیسیون پهن باند که بیش از 50 نفر شامل دولتمردان عالیرتبه و بخش صنایع عضو آن هستند در کنار کارشناسان سازمان ملل و NGO ها در تلاشند تا از پتانسیل های ICT در بخش های مختلف از جمله تعلیم و تربیت، سلامت و بهداشت، و محیط زیست استفاده کنند.

 


به گفته یکی از مقامات ITU، اهدافی که سازمان ملل برای توسعه پایدار تنظیم کرده به ما گوشزد میکند که توسعه جهانی با تعداد نفراتی که از این فناوری عقب مانده اند سنجیده میشود. 
بازار، سهم خود را در این زمینه به خوبی انجام داده و با متصل کردن کشورهای ثروتمند، باعث شکل گرفتن تجارت های بسیار قدرتمند شده است. 
چالش مهمی که پیش روی ماست آنلاین کردن 4 بیلیون نفری است که همچنان از این فناوری محروم هستند و این در حال حاضر اصلی ترین هدف مجمع ما است که به دنبالش هستیم.

 


این گزارش سالانه، چشم انداز منحصربفردی از وضعیت شبکه جهانی و دسترسی به اینترنت پهن باند ترسیم میکند که برای ارزیابی برنامه های این کمیسیون که در سال 2011 تنظیم شده بسیار مفید و سودمند است.
این آمار و ارقام بسیار جالب و در عین حال تأمل برانگیز است. 
تعداد افرادی که به اینترنت دسترسی دارند از 2.9 بیلیون در سال 2014 به 3.2 بیلیون نفر در سال جاری رسیده و این یعنی 43% کل جمعیت دنیا. 
ولی برخلاف اینکه در کشورهای ثروتمند و توسعه یافته میزان دسترسی به حالت اشباع رسیده در سایر کشورها این رقم فقط 35% است. 
این رقم برای 48 کشوری که در لیست سازمان ملل کمترین میزان توسعه را دارند وخیم تر است. 
دز این کشورها بیش از 90% مردم به اینترنت دسترسی ندارند.
بر اساس گزارش منتشر شده، 10 کشور برتر در زمینه استفاده از اینترنت در خانه ها در آسیا و خاورمیانه قرار دارند. 
کره جنوبی با داشتن بیش از 98.5% خانه متصل به اینترنت، همچنان مقام اول دنیا را دارد. 
قطر با 98% و عربستان با 94% در رده های دوم و سوم قرار دارند.
ایسلند از بابت تعداد کسانی که به صورت فردی از اینترنت استفاده میکنند با 98.2% در رتبه اول قرار دارد و کشور همسایه آن، نروژ با 96.3% و دانمارک با 96% در رده های بعدی قرار دارند. در زمینه نفوذ پهنای باند، موناکو با کمی برتری، 46.8%، نسبت به سوئیس، 46%، در رده اول دنیا قرار دارد. 
در حال حاضر فقط 6 کشور دانمارک، موناکو، سوئیس، هلند، لیختناشتاین و فرانسه هستند که میزان نفوذ اینترنت پهنای باند آنها از 40% گذشته است، در حالیکه سال 2013 فقط سوئیس آمار بالای 40% را نشان میداد.
موناکو و چین با داشتن 232 اشترک فعال تلفن همراه برای هر 100 نفر جزء کشورهایی هستند که بیشتر از نصف مشترکان فعال تلفن همراه را به خود اختصاص داده اند. 
این رقم یعنی بیشتر از 3 اشتراک برای هر نفر. سنگاپور با 156 اشتراک برای هر 100 نفر در رده دوم و کویت 140 اشتراک برای هر 100 نفر در رده دوم و سوم قرار دارند.

 


در مجموع، 79 کشور دارای بیش از 50% جمعیت آنلاین هستند. 
این رقم در سال 2014، 77 کشور بود.
 10 کشور اول در زمینه استفاده از اینترنت همگی از اروپا هستند. 
کمترین میزان دسترسی به اینترنت در کشورهایی که در صحراهای آفریقا هستند میباشد، در گینه میزان دسترسی به اینترنت کمتر از 2%، سومالی 1.6%، بوروندی 1.4% و تیمور لسته 1.1% و اریتره تنها 1% میباشد. به گفته قائم مقام یونسکو، در دستور کاری که در سال 2013 وضع شد قدرت فناورهای نوین در رشد انسانها، به عنوان پل ارتباطی برای شکاف های موجود در زمینه دیجیتال، توسعه جوامع علمی به خوبی روشن شده، حال وظیفه ما این است که به کشورها به خصوص کشورهای در حال توسعه کمک کنیم تا به این اهداف دست پیدا کنند. 
به گزارش آی سی تی پرس ، بنابراین تمام دولت ها و بخش های خصوصی باید به تلاش خود بیافزایند تا امکان دسترسی، استفاده و پرداخت هزینه ها برای همگان تسهیل پیدا کند و همچنین کار بسیار گسترده ای نیاز است تا از تمام ظرفیت های مردان و زنان استفاده شود تا بهترین بهره برداری از فرصتهای موجود صورت گیرد.
تلاش کمیسیون حول اهمیت اینترنت پهن باند باعث شده تا تعداد کشورهایی که عضو طرح پهنای باند ملی هستند از 102 کشور در سال 2010 یعنی سالی که کمیسیون کار خود را آغاز کرد به 148 کشور در سال جاری افزایش پیدا کند.

 

نظرات : 0

ثبت نظر

71728