۱۴۰۳ یکشنبه ۳۰ اردیبهشت

ایران تلکام 94 در یک نگاه

نکته ای که بیشتر از هر چیزی در این نمایشگاه نمود داشت جای خالی کمپانی های خارجی و بازیگران مهم عرصه فناوری اطلاعات در دنیا بود. 
بر خلاف وعده هایی که در مورد حضور شرکت های بزرگ خارجی داده شده بود باز هم مورد خاصی در ایران تلکام 94 دیده نشد لیکن باید منتظر سال 95 و تلکامی دیگر بمانیم تا شاید حضور قدرتمندان این حوزه در کشورمان را شاهد باشیم.
تلکام 94 با تمام حواشی و جنجال هایی که داشت، با تمام اختلافاتی که بین وزارتخانه و شرکت مخابرات از ماه ها قبل وجود دارد، با تمام نقاط قوت و موفقیت ستاد برگزاری در برپایی رویدادی منظم و عظیم در حوزه ارتباطات و مخابرات، خاتمه یافت.
از چند روز قبل از شروع نمایشگاه شوکی به تمامی فعالان این عرصه وارد شد. نمایشگاه بدون حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گشایش خواهد یافت و با شنیدن خبر سفر وی همراه رییس جمهور به نیویورک ، این شایعه رنگ واقعیت به خود گرفت.
گمانه زنی ها در مورد اینکه چه کسی قرار است نمایشگاه را افتتاح کند ادامه یافت تا اینکه مشخص شد فیروزآبادی، دبیر جدید شورای عالی فضای مجازی، ایران تلکام 94 را افتتاح میکند و بدین ترتیب سوت آغاز نمایش 4 روزه دستاوردهای شرکتهای داخلی و 18 شرکت خارجی حاضر در تهران زده شد.
شرکتهای داخلی زیادی آخرین دستاوردها و تلاش های خود را به نمایش گذاشتند. 
اما در این بین چیزی که بیش از خود فناوری ها و دستاوردها نمود داشت هیاهوی بسیار زیادی بود که اپراتورهای تلفن همراه در این نمایشگاه به راه انداختند و سعی کردند با انواع شیوه ها، قدرت خود را در جذب مردم به رخ بکشند.
از اختصاص سالن سرپوشیده و بخشی از فضای باز نمایشگاه گرفته تا به نمایش گذاشتن ماشین های لوکس و تجملی، از قرعه کشی های متعدد برای جذب مخاطبان تا ایجاد فضای بازی های رایانه ای و ورزشی برای جذب جوانان و از استفاده از مجری های معروف صدا و سیما و دعوت از چهره های سرشناس سینمایی اعم از هنر پیشگان و ورزشکاران، همه و همه تلاشی بود برای جذاب تر کردن این برنامه ها. 
شاید در نگاه اول اینطور برداشت میشد که مکان تفریحی برای مردم در نظر گرفته شده تا اینکه آنها بتوانند در محیطی شاد و مفرح اوقات خود را به خوبی و خوشی بگذرانند. مساله ای که با دیدگاه کارشناسان و حتی ستاد برگزاری نمایشگاه تفاوت معنایی دارد و آن ها به دنبال برگزاری نمایشگاهی تخصصی و کاربردی هستند.
اما قرار است این نمایشگاه محلی باشد برای نشان دادن توانایی های جوانان این مرز و بوم در زمینه فناوری ارتباطات و اطلاعات!
با این حال باز هم میشد کسانی را پیدا کرد که هدفشان از حضور در نمایشگاه فقط و فقط ارائه جدیدترین دستاوردهای خود در حوزه اطلاعات باشد.
بیشترین نکته ای که در ایران تلکام 94 دیده میشد توجه بیش از پیش به اهمیت اینترنت در زندگی روزمره مردم بود. این واقعیت انکار ناپذیر که اینترنت و تلفن همراه با زندگی مردم گره خورده است و تصور اینکه بتوان روزی را بدون آنها به شب رساند کاملا غیر ممکن و دور از ذهن است.
سرویس های زیادی برای تلفن همراه در این نمایشگاه رونمایی شد که همگی حکایت از آن دارد که شرکت ها و در رأس آنها اپراتورها به این نکته رسیده اند که برای کسب درآمد بیشتر باید روی این بخش سرمایه گذاری کنند.
اینکه در حال حاضر بیش از 200 میلیون دستگاه متصل به اینترنت در کشور وجود دارد و طبق پیش بینی ها این رقم تا سال 2020 به بیش از 500 میلیون خواهد رسید خود گواه این مدعاست که اینترنت در زندگی مردم رخنه کرده و سرمایه گذاری در این بخش میتواند فواید بسیار زیادی به همراه داشته باشد.
برگزاری کلاس های تخصصی در حاشیه نمایشگاه در زمینه اینترنت، تلفن همراه، امنیت و ... همه و همه نشان از حائز بودن آن در توسعه کسب و کار امروز می باشد.
توجه به استارتاپ ها در این نمایشگاه هم از نکات جالب توجه بود و حتی همراه اول اقدام به برگزاری استارتاپ تلنت در ایران تلکام 94 کرد تا مشخص شود که استارتاپ و ایده های نو از چه جایگاه مهمی در صنعت امروز برخوردار است.
از نکات جالب دیگر در نمایشگاه تلکام 94، باز هم خبرساز شدن همراه اول بود که از عقد قرارداد با یکی از بزرگترین شرکت های تولید کننده گوشی هوشمند و ارائه رسمی آن در ایران و توسعه اینترنت نسل 3 و 4 در کنار آن خبر داد.
شرکتهای حوزه ICT نیز با هدف معرفی و ظرفیت های ICT کشور، ایجاد تعامل با دیگر شرکت ها و همکاران و همچنین تلاش برای پیدا کردن فرصت های بیشتر در ایران تلکام 94 حضور پیدا کردند. حتی شرکت هایی به معرفی دستاوردها در حوزه انرژی های نو و انرژی خورشیدی پرداختند.
فراهم کردن زیرساخت های لازم برای اینترنت پهن باند یکی از مهمترین فاکتورهای لازم در توسعه کشورها شناخته میشود و در کمیسیون پهن باند سازمان ملل که در سال 2010 میلادی تشکیل شد در دسترس قرار دادن اینترنت برای تمام مردم دنیا فارغ از آیین، رنگ، آداب و رسوم و گویش آنها در دستور کار قرار گرفته و سال 2020 به عنوان سالی مهم در زمینه رسیدن به اهداف این سازمان در نظر گرفته شده است.
کشور ما هم هنوز با استانداردهای جهانی در این حوزه بسیار فاصله دارد و تلاش بسیار زیادی در این زمینه باید انجام گیرد.
همانطور که در منشور کمیسیون پهن باند سازمان ملل آمده تمام دولت ها و بخش های خصوصی باید به تلاش خود بیافزایند تا امکان دسترسی، استفاده و پرداخت هزینه ها برای همگان تسهیل یابد و همچنین کار بسیار گسترده ای نیاز است تا از تمام ظرفیت های مردان و زنان استفاده شود تا بهترین بهره برداری از فرصت های موجود صورت گیرد.
برگزاری چنین نمایشگاه های تخصصی (البته در کشور ما نمایشگاه تخصصی با آنچه که در سایر کشورها میبینیم فاصله بسیار زیادی دارد) در کنار همایش هایی که برگزار میشود، میتواند به پیشرفت در حوزه ICT کمک شایانی کند.
هر چند که روی کار آمدن محمود واعظی و همچنین برداشته شدن تحریم ها باعث جاری شدن خونی تازه در رگ های صنعت ارتباطات و فناوری اطلاعات شده و مجددا امید به این حوزه بازگشته است.
حضور وزیر در ساعات پایانی و شاید بهتر باشد بگوییم دقایق پایانی بعد از سفر طولانی از نیویورک به تهران جان دوباره ای به غرفه داران و شرکت کنندگان در روز پایانی نمایشگاه بخشید و این حضور زمانی شیرین تر شد که مشخص شد قرار است اختلافات چندین ماهه بین وزارتخانه و شرکت مخابرات برطرف شود و همه در کنار هم و با تعامل بیشتر و نزدیکتر به پیشرفت هر چه بیشتر کشور در این حوزه کمک کنند. تعاملی که مردم بیشترین نفع را آن خواهند برد.
امید است نخستین نمایشگاه تلکام بعد از دوران تحریم در نخستین روزهای پاییز نویدبخش بهاری سرسبز و پر از حیات در حوزه ICT باشد.

نظرات : 0

ثبت نظر

46106