۱۴۰۳ شنبه ۲۹ اردیبهشت

دیدار واعظی با همتای روسی فردا / سرمایه گذاری ایران و روسیه در توسعه ارتباطات و فناوری اطلاعات

به گزارش شبکه خبری ICTPRESS ، الکساندر نواک در مصاحبه با شبکه تلویزیونی راشیا 24 گفت : « ما با توجه به توافق ها و مذاکرات خوددر نظر داریم در پروژه های مشترکی به ارزش 35 تا 40 میلیارد دلار سرمایه گذاری کنیم.»وی افزود روشن است که این پروژه ها یک ساله نیستند بلکه میان مدت هستند. اما برخی پروژه های بلند مدت نیز وجود دارند.»

 

ایران و روسیه بانک مشترک تاسیس می کنند

 

الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه روز جمعه اعلام کرد یک هیئت ایرانی به منظور تاسیس بانک مشترک با روسیه در آینده نزدیک به مسکو سفر خواهد کرد.

الکساندر نواک تاکید کرد :« پس از تصمیمات اساسی در این خصوص در مورد همه جزئیات مربوط به تاسیس بانک مشترک با ایران گفتگو خواهیم کرد.»وی افزود :« در حال حاضر ما توافق کرده ایم که هیئت ایرانی به منظور گفتگو در مورد همه جزئیات مربوط به تاسیس این بانک مشترک به مسکو سفر کند.»

 

آمادگی شرکت های روسی برای رقابت با اوپک 

 

الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه روز جمعه  گفت به رغم آمار و توزیع مجدد نفت در سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک)، شرکت های نفتی این کشور آماده هستند با این سازمان رقابت کنند.

الکساندر نواک افزود :« این آمار ثابت یعنی 30 میلیون بشکه نفت در روز به صورت کامل توسط کشورهای عضو اوپک تامین می شود بنابراین در صورتیکه هر کشور دیگری تولید نفت خود را افزایش دهد و اوپک بخواهد این حجم تولید را حفظ کند، باید صادرات نفت در درون سازمان کشورهای تولید کننده نفت دوباره از اول برنامه ریزی شود.»

وزیر انرژی روسیه خاطرنشان کرد بنابراین در صورتی که هر کشور دیگری تولید نفت خود را افزایش دهد ودر شرایطی که اوپک بخواهد تولید خود را حفظ کند، روند صدور نفت در این سازمان باید دوباره توزیع شود.وی تاکید کرد صدور بیشتر نفت به این موضوع بستگی دارد که آیا اوپک می خواهد توزیع نفت را در درون کشورهای عضو دوباره از اول برنامه ریزی کند یا اینکه این سازمان حجم تولید خود را افزایش دهد و این کاری است که ما (روسیه) حاضریم آن را انجام دهیم.الکساندر نواک همچنین اعلام کرد شرکت های روسی آماده رقابت با اوپک در این زمینه هستند.

 

مفاد یادداشت تفاهم امضا شده میان ایران و روسیه 

 

تفاهمنامه افزایش همکاری های تجاری بین ایران و روسیه در زمینه پروژه های زیربنایی به امضای محمود واعظی وزیر ارتباطات و اطلاعات جمهوری اسلامی ایران و آلکساندر نواک وزیر انرژی فدراسیون روسیه رسید.
در این یادداشت تفاهم که عصر پنجشنبه امضا شد، افزایش همکاری های دو کشور در هفت زمینه حمل و نقل، نفت و گاز ، برق، ارتباطات و فناوری اطلاعات، همکاری های بانکی شامل مباحث تامین مالی و قراردادهای بانکی میان دو کشور و سایر امور زیربنایی تصریح شده است.
الکساندر نواک وزیر انرژی فدراسیون روسیه روز چهارشنبه وارد تهران شد و با وزرای نیرو، نفت ، ارتباطات و رییس بانک مرکزی و معاون اول رییس جمهوری دیدار و در زمینه های مختلف گفت و گو کرد.

 

دیدار روز یکشنبه سوم آبان میان وزرای ارتباطات ایران و روسیه در تهران

 

دیدار وزرای ارتباطات کشورمان و روسیه در حالی روز یکشنبه انجام می شود که همتای روسی دکتر واعظی اوائل سال جاری در موضعی شفاف نسبت به وضعیت توسعه ایران در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات گفته بود: ایران به رغم تحریم های غرب در حوزه مخابرات و فناوری های فضایی پیشرفت کرده است.
وزیر ارتباطات و رسانه های جمعی روسیه با اشاره به موفقیت های علمی و فناوری ایران گفت: جمهوری اسلامی ایران به رغم تحریم های کشورهای غربی، در حوزه مخابرات و فناوری های فضایی به پیشرفت های چشمگیری دست یافته است.
به گزارش سفارت جمهوری اسلامی ایران در مسکو، نیکلای نیکیفوروف وزیر ارتباطات و رسانه های جمعی روسیه روز شنبه در دیدار با مهدی سنایی سفیر جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه، در مورد روابط دو کشور و دورنمای توسعه و گسترش همکاری های دوجانبه در عرصه مخابرات و فناوری های فضایی با وی گفتگو و مذاکره کرد.
در این دیدار دو طرف آخرین وضعیت همکاری های دوجانبه در حوزه ارتباط و مخابرات را مورد بحث و گفتگو قرار داده و از توسعه روابط دوجانبه در این عرصه ها استقبال کردند.
طرف های ایرانی و روس با اشاره به اهمیت توسعه مناسبات دوجانبه در حوزه ارتباطاتی و مخابراتی، به ضرورت توسعه همکاری های فضایی ، اینترنت ،سرمایه گذاری مشترک و تعریف و انجام پروژه های تحقیقاتی مشترک و نیز برگزاری کارگروه های مربوطه تاکید کردند. 
وزیر ارتباطات و رسانه های جمعی روسیه ضمن اشاره به دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران در حوزه مخابراتی و فضایی، تحریم های غرب علیه جمهوری اسلامی ایران را بی ثمر و پیشرفت های کشورمان را در حوزه های مختلف علمی و فناوری دلیل این امر برشمرد.
نیکیفوروف خاطرنشان کرد که در سفر آتی خود به ایران علاوه بر همراهی شرکت های معتبر روسی، بر لزوم پیگیری توافقات حاصله و تعریف پروژه های جدید همکاری تمرکز خواهد شد.
روابط ایران و روسیه در یک سال اخیر توسعه فراوان یافته و دو کشور در حوزه های مختلف از جمله علوم و فناوری ها با یکدیگر همکاری می کنند.
آندره فورسنکو دستیار علمی و فناوری رییس جمهوری روسیه هفته گذشته به ایران سفر کرد و با مقامهای عالیرتبه کشورمان در مورد دورنمای توسعه همکاری ها در حوزه های علوم و فناوری ها گفتگو و تبادل نظر کرد. 
فورسنکو همچنین با سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری ایران دیدار کرد و دو طرف زمینه های همکاری و تعریف پروژه های مشترک را مورد ارزیابی قرار دادند.
ستاری در پایان این دیدار و در یک نشست مطبوعاتی با ابراز خرسندی از همکاری های علمی و فناوری دو کشور ایران و روسیه عنوان کرد: خوشبختانه ارتباط های موفق و مثبتی در حوزه فناوری بین دو کشور ایران و روسیه انجام گرفته است و بر این اساس در حوزه های مختلف فناوری تفاهم نامه های همکاری مشترک در سطح دانشگاه های برتر و مراکز علمی دو کشور در این سفر منعقد شد.
معاون علمی و فناوری رییس جمهوری کشورمان با بیان این که طی سفر دو روزه هیأت روسی بیش از سی نشست تخصصی در حوزه های مختلف برگزار شده، ادامه داد: طی این دو روز توافق های ثمربخشی در حوزه های مختلف علم و فناوری صورت گرفته و این سطح از توافق ها برای نخستین بار است که انجام می شود.
آندره فورسنکو دستیار علمی و فناوری رییس جمهوری روسیه نیز در این نشست با بیان این که جمع بندی ملاقات فشرده هیأت روسی با همتایان ایرانی در حوزه های مختلف علمی و فناوری نتایج مثبتی در برداشته است، درک متقابل و تفاهم طرفین را پایه همکاری های مشترک دانست و افزود: هر دو طرف ظرف دو روز کار بسیار بزرگ و ارزشمندی انجام دادند و زمینه های بسیار خوبی برای همکاری مشترک دو طرف در حوزه های مختلف ایجاد شده است.
وی با بیان این که ملاقات های متعددی در حوزه های متعدد علم و فناوری انجام شده و نخستین پروژه های همکاری در زمینه های دانشگاهی، پزشکی، دارویی و علوم شناختی صورت گرفته است عنوان کرد: آزمایش داروهای ضد سرطان در یکی از مراکز بزرگ درمانی سرطان روسیه؛ یکی از موضوعات همکاری دو کشور ایران و روسیه بود.
دستیار علمی رییس جمهوری روسیه با اشاره به فراهم شدن زمینه استفاده دانشمندان دو کشور از زیرساخت های تحقیقاتی و فناوری طرف مقابل اظهار کرد: از طریق ایجاد کمیته مشترک متشکل از متخصصین برجسته دوطرف، ضمن چگونگی انتخاب، اولویت بندی و ارزیابی پروژه های علمی و فناوری دو طرف، زیرساخت و بودجه مورد نیاز برای تحقق این پروژه ها نیز تأمین خواهد شد.


گزارش دیدارهای پیشین وزرای ارتباطات ایران و روسیه 

 

اول آبان 1393 - وزیر ارتباطات در دیدار با همتای روس خود خواستار توسعه روابط فنی و تخصصی دو وزارتخانه شد.
در حاشیه اجلاس سران مختار 2014 , دکتر واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ضمن دیدار و گفت و گو با همتای روس خود با اشاره به سطح بسیار خوب روابط  و به ویژه ملاقات های اخیر روسای جمهور دو کشور, خواستار توسعه روابط فنی و تخصصی دو وزارتخانه شد.
وزیر ارتباطات همچنین با بیان ظرفیت های موجود, تحقیق و توسعهR&D) ), تولید نرم افزار, سخت افزار و ماهواره را از جمله زمینه های همکاری مشترک عنوان کرد.
در ادامه دکتر واعظی همکاری در مجامع بین المللی و حمایت از مواضع یکدیگر در مجامع تخصصی بین المللی را خواستار شد.



اسفند سال 1392 - در حاشیه کنگره جهانی موبایل 2014 در بارسلون، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، با همتای خود از کشور روسیه دیدار و گفت و گو کرد.
محمود واعظی در دیدار با وزیر مخابرات و ارتباطات فدارسیون روسیه با اشاره بر ارتباطات دوستانه و خوب و سابقه همکاریهای اقتصادی بر توسعه این روابط به ویژه، همکاریهای فنی در حوزه ICT تاکید کرد و خواستار افزایش سطح همکاری در این حوزه شد.
وی در این دیدار با تاکید بر همکاریهای نزدیک دو کشور در زمینه‌های اقتصادی، به سطح روابط بالای بین دو کشور اشاره و بر انجام پروژه‌های مشترک تاکید کرد.
وزیر مخابرات و ارتباطات فدراسیون روسیه نیز با ابراز خوشحالی از این دیدار با و با اشاره به دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران در زمینه‌های مختلف ICT علیرغم تحریم‌های اعمال شده، خواستار مشارکت فعال ایران در اجلاس‌های منطقه‌ای مربوط به طیف فرکانسی شد.
وی در ادامه با تشریح کامل نحوه استفاده از فناوری‌های نوین به ویژه فناوری‌های حوزه ICT در برگزاری مسابقات المپیک زمستانی در سوچی، به نقش ارتباطات و فناوری اطلاعات در تسهیل کلیه امور جامعه بشری اعم از اقتصادی و اجتماعی تاکید و خواستار توسعه روابط فیمابین شد.
وزیر مخابرات و ارتباطات فدراسیون روسیه از وزیر ارتباطات جهت سفر به مسکو و بازدید از زیرساختهای مخابراتی آن کشور دعوت به عمل آورد.

 

 


نظرات : 0

ثبت نظر

58903