۱۴۰۳ شنبه ۲۹ اردیبهشت

زندگینامه: یوری گاگارین (۱۹۴۳ - ۱۹۶۸)

به گزارش شبکه خبری ICTPRESS به نقل از همشهری آنلاین ، بعد از جنگ به شهر كوچك گژاتسك كه امروز به افتخار او، گاگارين ناميده مي‌شود، مهاجرت كردند و يوري مجددا به مدرسه رفت. او پس از پايان دوره دبستان، به هنرستان فني ريخته‌گري در شهر ليوبرتسي در نزديكي مسكو روي آورد همچنين به تحصيل در دبيرستان شبانه پرداخت.

 


يوري گاگارين بعد از يك سال به ساراتف رفت. در آنجا به عضويت باشگاه هوايي ساراتف درآمد. در بهار 1955 توانست از هنرستان فني فلزات فارغ‌التحصيل شود و همزمان ديپلم آموزشگاه پرواز را نيز به دست آورد. گاگارين در تابستان همان سال به آموزشگاه خلباني اورنيورگ وارد شد و در نوامبر سال 1957 با والنتيا ازدواج كرد. در بهار 1959 اولين فرزندشان به دنيا آمد؛ دختري كه او را يلنا نام نهادند.
در اواخر سال 1959 گاگارين همراه با 19 خلبان ديگر براي سفر به فضا انتخاب شد. در 7 مارس 1961 دومين دخترش به دنيا آمد و نامش را گالينا گذاشتند.
پرواز تاريخي او در 12 آوريل 1961 انجام شد. اين سفر كه با سفينه «وستك - 1» صورت گرفت، يك ساعت و 48 دقيقه طول كشيد و در جريان آن، گاگارين يك بار زمين را دور زد.
در سال‌هاي بعد، او به عنوان معلم فضانوردان كار مي‌كرد و معاونت ژنرال كامانين، رئيس كميسيون برنامه‌هاي فضايي را بر عهده داشت. وي در سپتامبر 1961 براي انجام تحصيلات عالي، وارد آكادمي نيروي هوايي موسوم به «ژوكوفسكي» شد كه يكي از معتبرترين دانشكده‌هاي نيروي هوايي جهان است و تحصيلاتش را در فوريه 1968 با نمرات به پايان رساند.
گاگارين در كنار كارهاي رسمي خود، مثل آموزش فضانوردان، تحصيل در آكادمي و شركت در كنفرانس‌ها، به انجام كارهاي جنبي نيز مي‌پرداخت. به طور مثال، در تاليف كتاب «روان‌شناسي فضا» با ولاديمير لبدف همكاري كرد. او سرپرستي كميسيون فني فدراسيون اسكي روي آب و مسئوليت انجمن دولتي شوروي و كوبا را بر عهده داشت.
روز 27 مارس 1968 گاگارين به اتفاق ولاديمير سريو گن مربي معروف هوانوردي روسيه با يك هواپيماي «ميگ - 15» از فرودگاه چكالفسكي در حومه مسكو عازم يك تمرين شد. اين پرواز با سقوط هواپيما در 48 كيلومتري شرق مسكو، پايان يافت و به اين ترتيب، پرونده زندگي نخستين پيشتاز فضا براي هميشه بسته شد.
خاكستر او و سريو گن، در ديوار كرملين به خاك سپرده شده است. اين كار فقط براي قهرمانان درجه يك انجام مي‌شود. همچنين به افتخار او يكي از دهانه‌هاي آتشفشاني ماه، گاگارين نام گرفت.

 

نظرات : 0

ثبت نظر

71302