۱۴۰۳ شنبه ۲۹ اردیبهشت

نخستین بیمارستان تخصصی هسته‌ای ایران با نام ولایت ظرف 4 سال در بوستان ولایت ساخته میشود + جزئیات

به گزارش شبکه خبری ICTPRESS ، در این بیمارستان، موضوع خدمات مربوط به طب هسته ای خواهد بود که در تشخیص و درمان بسیاری از بیماری ها نظیر بیماری های قلبی، سرطان، تیروئید و ... مفید خواهد بود.
دکتر ایرج حریرچی، سخنگوی وزارت بهداشت گفت: تعداد بیمارستان هایی که در آن ها طب هسته ای کار می شود بسیار کم است و همین تعداد کم باعث می شود که بیمارها اقدامات درمانی و تشخیصی به موقعی دریافت نکنند. ما با احداث چنین بیمارستانی تلاش داریم تا بهترین امکانات هسته ای را در زمینه پزشکی ارائه دهیم.

 

 

 

 


سخنگوی وزارت بهداشت با بیان این که این بیمارستان هزارتختخوابه خواهد بود اظهار داشت:  بسیار خرسندیم که شهرداری و سازمان انرژی اتمی به ما این کمک را کردند و بانی شدند تا این مدل موفق یعنی تاسیس بیمارستان هسته ای بزرگ با امکانات زیاد را داشته باشیم و بتوانیم کمبودهایی که تا به الان وجود داشت را جبران کنیم.
وی افزود: یک گروه فنی قوی این کار را آغاز خواهند کرد که جزئیات آن به زودی اعلام خواهد شد و امیدواریم تا سه سال آینده بتوانیم از این بیمارستان تخصصی بهره برداری کنیم. اما انرژی هسته ای در زمینه تشخیص بیماری ها کاربرد بسیار زیادی دارد. شناسایی غده های عفونی و به طور کلی عفونت ها، تشخیص تومورهای سرطانی و بیماری های تیروئید از آن کارهاییست که انرژی هسته ای در زمینه پزشکی می تواند انجام بدهد.
دکتر محبی تبار، عضو شورای مرکزی بسیج جامعه پزشکی در این باره گفت: زمینه کاری ما در پزشکی هسته ای استفاده از مواد رادیو اکتیو در تشخیص و درمان بیماری هاست. به طور مثال برای سرطان های تیروئید یا پرکاری و بدکاری تیروئید و یا سرطان هایی که به مرحله انتشار استخوانی رسیده باشند مواد رادیو اکتیو کاربرد دارند.
در حال حاضر مراکز درمانی و بیمارستان های بزرگ کشور، مجهز به بخش پزشکی هسته ای هستند. اما این که اهمیت تاسیس یک بیمارستان تخصصی هسته ای چیست، سوالی است که این متخصص پزشکی هسته ای به آن اینطور پاسخ می دهد: به عقیده من این کار از دو جهت مفید فایده است. اول این که خدمات هسته ای شرایط خاصی را می طلبد. در حال حاضر بخش های پزشکی هسته ای فقط تشخیصی است و کار درمانی را فقط مراکز خاصی انجام می دهند. چرا که کار درمان شرایط خاصی دارد.
وی افزود: فردی که باید روی او درمان هسته ای انجام شود باید در اتاق های ایزوله بستری شود و درمانگرها باید لباس های مخصوصی بپوشند تا موارد حفاظت از پرتو در بخش ها رعایت شود. از این رو اگر بیمارستان تخصصی هسته ای باشد، این امکانات در کل بیمارستان وجود دارد و طبق اصول رعایت می شود.
محبی تبار گفت: در ایران مراکز درمانی هسته ای بسیار محدودند و بیمارها مدت طولانی در نوبت می مانند. به همین دلیل اگر بیمارستان بزرگ و مجهزی برای این کار وجود داشته باشد، و طوری توسعه بیابد که تمامی نیازهای هسته ای بیمار در یک مرکز تجمیع شود و بیمارانی که به استفاده از پرتو رادیو اکتیو احتیاج دارند به آن جا فرستاده شوند، به نفع جامعه پزشکی و مردم خواهد بود.
به گزارش شبکه خبری آی سی تی پرس، علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتم در آیین امضای تفاهم ساخت بیمارستان هسته ای کشور یکی از دلایل ساخت این بیمارستان را مرتفع کردن نیاز بیماران از سفر به خارج از کشور برای درمان دانست و گفت: باید کاری کنیم که بیماران ما نیازمند به رفتن به خارج برای برخورداری از این خدمات نباشند؛ این بیمارستان تجهیزاتی را به کار خواهد گرفت که در جهان تعداد انگشت شماری از آن برخوردارند.
وی گفت: ساخت بيمارستان هسته اي در منطقه و آسيا بي‌نظير است.
رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: فعالیت های صلح آمیز هسته ای فقط در غنی سازی و آب سنگین خلاصه نمی‌شود.
علی اکبر صالحی افزود: در این روزها یکی از نیازهای اساسی جامعه که همان تاسیس بیمارستان ویژه تخصصی در عرصه هسته ای است برطرف می شود. وی گفت: همان‌طور که از قبل اعلام شده بود درصدد هستیم که فضای منفی تبلیغی درباره فعالیت های صلح آمیز هسته ای را تغییر دهیم .
صالحی افزود: دیگران به گونه ای تبلیغ کردند که هرگاه صحبت از فعالیت های هسته ای به میان می آمد گویی فقط این فعالیت ها در زمینه آب سنگین و غنی سازی است در صورتی که این گونه نیست. رئیس سازمان اتمی گفت:‌ شما نام رادیو داروها را شنیده اید، هم اکنون در کشور برای یک میلیون بیمار نیازمند رادیودارو تولید می شود که غنی سازی 20 درصد نیز از همین جا آغاز شد.
صالحی افزود: هنگامی که سوخت راکتور تهران تمام شد و ما از آنها درخواست کردیم که به ما سوخت بدهند طرف های خارجی از این موضوع امتناع کردند اما برادران و خواهران شما کاری را که باورکردنی نبود ظرف دو سال انجام دادند و یک روز هم راکتور بدون سوخت نماند. رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: جوانان ما کارهای نشدنی را انجام دادند و اگر ملتی بخواهد روزی اراده خود را به کرسی بنشاند و از حیات طیبه برخوردار باشد دست تقدیر راهی جز این ندارد. 
وی گفت: این بار نیز فرزندان ملت در سازمان انرژی اتمی پس از برجام که اقدامی بزرگ و تاریخ ساز بود و دیری نخواهد پایید که همه شاهد نتایج آن خواهند بود با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و شهرداری تهران زمینه های تاسیس این بیمارستان را فراهم کرده اند. 
رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به امضای تفاهم نامه نخستین بیمارستان هسته ای کشور گفت: این بیمارستان در نوع خود در منطقه و آسیا نظیری نخواهد داشت.  علی اکبر صالحی افزود: در این بیمارستان قرار است هم کار تشخیصی ، درمانی و تحقیقاتی صورت گیرد و دیگر نیاز به رفتن هموطنان به خارج از کشور برای درمان نباشد.
وی تاکید کرد:‌ در این بیمارستان از مدرن ترین تجهیزات بیمارستانی و پرتو درمانی استفاده خواهیم کرد که در جهان انگشت شمار خواهد بود. رئیس سازمان انرژی اتمی ادامه داد: مرکز تحقیقاتی که در کنار بیمارستان ساخته خواهد شد علاوه بر کارهای پژوهشی در ساخت و نوآوری و طراحی تجهیزات مدرن بیمارستانی هسته ای نیز نقش ویژه ای خواهد داشت.
صالحی همچنین از همکاری شهردار تهران در امضای تفاهم نامه و کمک برای ساخت این بیمارستان قدردانی کرد و گفت:‌ آقای قالیباف در مدیریت، نمونه شاخصی هستند که برای بهره برداری از پروژه ها روزشمار می گذارند. وی خاطر نشان کرد: شهردار تهران به عنوان یکی از ارکان مهم در ساخت این بیمارستان، پایبند هستند و در همه عرصه‌های مدیریتی نقش چشمگیری و موثری دارند.
رئیس سازمان انرژی اتمی با قدردانی از وزیر بهداشت گفت: آقای هاشمی در دو سال اخیر انقلابی در سلامت ایجاد کرده اند و این نشان می دهد زمانی که اراده مدیریت، صحیح و چشم انداز درست باشد می توان به اهداف برنامه دست یافت.  
رئیس سازمان انرژی اتمی گفت:‌ به طور قطع آثار بیمارستان هسته ای نه فقط در کشور بلکه در منطقه نمایان و خدمات این بیمارستان به کشورهای همسایه ارائه خواهد شد.
علی اکبر صالحی در ادامه سخنانش در مراسم امضای تفاهم نامه ساخت نخستین بیمارستان هسته ای کشور با اشاره به اهمیت نمونه سازی و الگوسازی در کشور افزود: اگر الگوی خوبی از امری به جامعه عرضه شود یقینا توسعه آن امر به درستی پیش خواهد رفت. وی گفت: ما امیدواریم در بعد به کارگیری تجهیزات پرتودرمانی و تشخیص پرتویی بتوانیم الگویی را پی‌ریزی کنیم که بیمارستانی در این زمینه با بالاترین استانداردهای ممکن احداث و اداره شود.
صالحی به حساس بودن تجهیزات پرتویی اشاره کرد و گفت: اگر استانداردهای لازم چه در بعد به کارگیری نیروی انسانی و چه در بعد تجهیزات رعایت نشود خطراتی متوجه بیمار می شود . وی گفت:‌ امروز در تاریخ ثبت خواهد شد و آثار این بیمارستان نه فقط در کشور بلکه در منطقه نمایان خواهد شد.
در ادامه مراسم ، دکتر سیدحسن هاشمی ‌با تشكر از شهردار تهران براي برداشتن چنين قدمي، به سفر چندي پيش خود به شهر رفسنجان اشاره كرد و گفت: بر اساس يك سند تاريخي، در اين شهر فرد نيكوكاري در سال 1330 اموال خود را وقف کرده و يکي از کاربردهاي خود را توسعه پزشکي هسته‌اي اعلام کرده‌، اين در حالي است که بحث پزشکي هسته‌اي از60 سال قبل رواج يافته است.
وزير بهداشت با بيان اين که نفت و انرژي هسته‌اي سرمايه اصلي نيست، بلکه دانش و نيروي انساني توانمند بسيار مهم است، يادآور شد: در يکي از بيمارستان‌هاي کشور ماهانه 600 پيوند کبد انجام مي‌شود و پس از آن رتبه دوم در اختيار بيمارستاني در يکي از ايالت‌هاي آمريکا ست . 
وي با بيان اين که انصافا تهران در حوزه بهداشت و سلامت جزو فقيرترين و محروم‌ترين مناطق است، تاكيد كرد:طي دو سال گذشته با همراهي رئيس جمهوري و دولت کارهاي خوبي در حوزه خدمات بهداشتي و درماني انجام گرفته است اما در مورد شهر تهران راضي نيستيم، چراکه اگر زيرساخت‌ها درست‌تر بود، مردم طعم شيرين‌تري از خدمات بهداشتي دولت مي‌چشيدند.
هاشمي‌با بيان اين که در برخي از مناطق تهران مردم بيمارستان ندارند و 100 درصد تخت‌ها اشغال است، يادآور شد: اين افراد چگونه مي‌توانند کاهش سهم پرداخت را شاهد باشند‌، اميدواريم با همت شهرداري تهران، تعداد قابل توجهي از تخت‌هاي بيمارستاني ساخته شود و مديريت شهري با همت خود در تهران اين نقض را رفع کند و الگويي براي ساير شهرها باشد.
وي با بيان اين که بدون توافق هسته‌اي، ساخت چنين بيمارستاني امکانپذير نبود، افزود: اگر مي‌خواهيم مردم در رفاه و آسايش باشند، بايد ابزار آن را هم فراهم کنيم و بدون توافق، اين مهم امکانپذير نبود و محال بود در شرايط تحريم بتوانيم به اين سطح از تکنولوژي دسترسي پيدا بکنيم .
شهردار تهران هم با اشاره به ساخت نخستين بيمارستان تخصصي و هسته‌اي کشور در بوستان ولايت گفت: بر اساس توافق به عمل آمده، زمين اين بيمارستان توسط شهرداري، ‌نيروي متخصص از سوي وزارت بهداشت و تجهيزات توسط سازمان انرژي هسته‌اي تأمين مي‌شود.
دکتر محمدباقر قاليباف در ادامه به طرح جامع در شهر تهران اشاره کرد و گفت: ‌در سال 89 اين طرح به تصويب رسيد و مديريت شهري بر اساس يک برنامه پيش‌بيني شده حرکت خود را آغاز کرد و امروز توفيق داريم در جنوب شهر تهران و در يک قطعه زمين 300 هکتاري با شرايط قابل قبول و دسترسي آسان نخستين بيمارستان هسته‌اي کشور را بسازيم.
شهردار تهران با بيان اين كه تمامي‌برنامه‌هاي اين پروژه با همکاري دولت و شهرداري انجام مي‌شود و اين بيمارستان به طور هيأت امنايي اداره خواهد شد، افزود: مسئوليت ساخت اين بيمارستان با شهرداري خواهد بود.
شهردار تهران درباره نصب روزشمار اين پروژه هم گفت: در روز کلنگ‌زني اين بيمارستان روزشمار هم نصب خواهد شد و شهرداري به همه وعده‌هايش عمل خواهد کرد.
مازیار حسینی مدیر پروژه ساخت اولین بیمارستان هسته‌ای کشور در آیین امضای تفاهم نامه همکاری بین شهرداری تهران، سازمان انرژی اتمی و وزارت بهداشت برای ساخت اولین بیمارستان هسته‌ای کشور در بوستان ولایت گفت: پیش از این قدیمی ترین فرودگاه کشور در سال 1301 در این منطقه ساخته شده بود و حالا تنها یک آشیانه از آن باقی مانده است که باید این میراث فرهنگی حفظ و از آن استفاده بهینه شود.
وی با بیان اینکه پارک ولایت 300 هکتار است که دسترسی ویژه‌ای به بزرگراه‌های نواب، شهید تندگویان، سعیدی و ... دارد گفت: این بوستان در مرکزیت توسعه شهر تهران قرار دارد و در موقعیت استراتژیکی است.
مدیر پروژه ساخت اولین بیمارستان هسته‌ای کشور با بیان اینکه در اسفند ماه سال 89 پس از کاشت نهال توسط مقام معظم رهبری در این محل مقرر شد که نظامیان این عرصه را ترک و این زمین 300 هکتاری در اختیار شهروندان قرار گیرد افزود: این زمین بزرگترین زمین یکپارچه شهر تهران است که به دلیل همجواری با شریان‌های اصلی و دید گسترده‌ای که به کوهپایه‌ها دارد شاخص است.
وی با بیان اینکه حتی رویکرد تک عملکردی این زمین نیز مورد توجه قرار گرفت گفت: برخی پیشنهاد دادند که این 300 هکتار پارک باقی بماند اما بررسی‌ها نشان داد که پس از مدتی این بوستان به فضای بی دفاع شهری بدل شده و می‌تواند بافت پیرامونی خود را تحت تاثیر مشکلات خود قرار دهد به همین دلیل از این رویکرد تک مولفه‌ای نیز عبور کردیم.
حسینی با بیان اینکه رویکرد متوازن و زیر ساخت محوری در دستور کار قرار گرفت اظهار کرد: بر این اساس 85 درصد بوستان ولایت در اختیار فضای سبز باقی می‌ماند و بر اساس تحقیقات انجام شده با توجه به اقلیم و مشکلات آب تهران درختهایی در این منطقه کاشته خواهد شد و باغ‌های متنوع ایرانی ساخته خواهد شد.
حسینی با بیان اینکه بیمارستان هسته‌ای کشور محل تحقیق، توسعه و ارائه خدمات ویژه به خصوص در حوزه سرطان خواهد بود خاطر نشان کرد: امیدواریم با توجه به هزینه و تکنولوژی که در این بیمارستان استفاده می‌شود به قطب علمی دنیا بدل شویم.
مدیر پروژه ساخت بیمارستان هسته‌ای گفت: امیدواریم باغ شهر ولایت نه تنها یک اتفاق جدید در سطح تهران بلکه اقدامی ماندگار در سطح منطقه باشد.


به گزارش شبکه خبری ICTPRESS ، آیین امضاء تفاهم نامه ساخت نخستین بیمارستان تخصصی هسته ای روز دوشنبه 4 آبان 94 با حضور علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی، سید حسین قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت و درمان و آموزش پزشکی و محمد باقر قالیباف شهردار تهران در بوستان ولایت برگزار شد . به زودی کلنگ ساخت این بیمارستان توسط رییس جمهور به زمین زده میشود.

نظرات : 0

ثبت نظر

38310