۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ اردیبهشت

موشک قدرتمند چین به فضا پرتاب شد

به گزارش شبکه خبری ICTPRESS به نقل از رویترز، چین یک موشک حامل ماهواره را به فضا پرتاب کرد. این موشک در ساعت ۲۰:۴۵ دقیقه به وقت پکن از مرکز فضایی ونچانگ در استان هاینان به فضا پرتاب شد.

 موشک مارچ فایو وای تری (March-5 Y3)، ماهواره ۸ تنی «شیجیان ۲۰» را که پیشرفته‌ترین و سنگین‌ترین ماهواره مخابراتی چین است، در مدار زمین قرار داد؛ این ماهواره پس از ۲ هزار ثانیه در مدار زمین قرار گرفت.
موفقیت این پرتاب زمینه لازم را برای طرح‌های فضایی آینده چین از جمله سفر به مریخ، بازگرداندن نمونه‌های خاک از کره ماه و ایجاد یک ایستگاه فضایی فراهم می‌کند.

 از ماهواره «شیجیان ۲۰» برای آزمایش فن آوری‌های کلیدی، چون دی اف اچ -۵ و نسل جدید ماهواره بزرگ چین استفاده خواهد شد؛ این ماهواره‌ها برای امور مخابراتی و پخش تلویزیونی استفاده می‌شوند.

موشک «لانگ مارچ۵»، یک موشک بزرگ است که توانایی حمل محموله‌هایی به وزن ۲۵ تن را دارد و معادل وزن ۱۶ دستگاه خودرو است؛ این موشک می‌تواند یک محموله ۸ تنی را به مدار ماه ببرد و یک محموله ۵ تنی را به مدار مریخ حمل کند.

همچنین این موشک ۵۷ متر طول دارد و به اندازه یک ساختمان ۲۰ طبقه است؛ قطر آن در بخش هسته، ۵ متر و در بخش سرعت دهنده‌ها به ۳ متر و ۳۴ سانتیمتر می‌رسد.

موشک «لانگ مارچ۵» از سوخت پاک استفاده می‌کند؛ سوخت آن، ترکیبی از کروسن، هیدروژن مایع و اکسیژن مایع است.از نوع ارتقاء یافته این موشک می‌توان برای انجام تحقیقات درباره سیاره مشتری در منظومه شمسی استفاده کرد.

 

در ادامه فیلمی از لحظه پرتاب این موشک را مشاهده می کنید:

 

نظرات : 0

ثبت نظر

22523