۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ اردیبهشت

سبحانی‌فر: راه‌اندازی بزرگ‌ترین مرکز مکانیزه پستی خاورمیانه تا پایان مهرماه

به گزارش شبکه خبری ICTPRESS، رمضانعلی سبحانی‌فر مدیرعامل شرکت ملی پست ایران در نشست خبری که امروز شنبه ۱۷ مهرماه به مناسبت روز جهانی پست برگزار شد، گفت: پیش از این مرکز تجزیه و مبادلات ما بیشتر برای بسته و پاکات کوچک در محیط محدود بود اما اکنون کامیون‌های بزرگ برای ارسال بسته‌ها به مراکز ما مراجعه می‌کنند و به راحتی مبادلات را انجام می‌دهند. خرید کامیون، ظرفیت‌سازی در مراکز و افزایش ۱۰۰ درصدی ناوگان شهری باعث شد سرعت و کیفیت در کار بالا برود.

سبحانی‌فر درباره صیانت از امانات مردم تصریح کرد: با خرید ۴ هزار دستگاه ترولی و ۷ هزار باکس مخصوص بسته‌های کوچک، نارضایتی مردم از آسیب و تخریب بسته‌های ارسالی را کاهش دادیم.

معاون وزیر ارتباطات تاکید کرد: در گذشته کل امانات باید به تهران می‌رسید و از آن‌جا به کل کشور تجزیه می شد که این باعث می‌شد زمان مبادله بسته طولانی‌تر شود. ایجاد ۶ هاب منطقه‌ای و ۲۰ خط مستقیم بین استان‌های همجوار باعث شد مدت زمان ارسال بسته‌های پستی به شدت کاهش پیدا کند.

 

 

مدیرعامل شرکت ملی پست با تاکید بر این‌که نصب سیستم‌های مکانیزه پست نیز گام مهمی در هوشمندسازی فرآیند پستی در کشور است، افزود: با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان توانستیم مراکز تجزیه پست کشور را مکانیزه کنیم و در صدد هستیم تا پایان مهرماه بزرگ‌ترین مرکز تجزیه و مبادله خاورمیانه را راه‌اندازی کنیم.

وی تصریح کرد: اتصال ترازوهای هوشمند به سامانه جامع قبول، باعث می‌شود کاربران ما دخل و تصرفی در تعیین اوزان نداشته باشند و مراکز مکانیزه ما آن را ممیزی خواهند کرد تا اگر اشتباهی رخ داده باشد بتواند در این مراکز پایش و از اختلاف اوزان جلوگیری شود.
سبحانی‌فر خاطرنشان کرد: یکی از کارهای اصلی شرکت ملی پست هوشمندسازی است که برای دستیابی به آن ۴ محور را در نظر گرفته‌ایم و با سرعت آن را پیش خواهیم برد. ارسال مرسولات در گذشته به صورت عادی انجام می‌شد و مردم به باجه‌های ما مراجعه می‌کردند اما با هوشمندسازی پست قطعا زمان ارسال بسته‌ها کاهش پیدا می‌کند و رضایت کاربران به همین واسطه بیشتر خواهد شد.

معاون وزیر ارتباطات درباره نقش شرکت ملی پست در افزایش سهم اقتصادی دیجیتال اظهار داشت: ما اعتقاد داریم که پست سکوی اقتصاد دیجیتال است و برای رساندن مرسولات مردم و حفظ واسطه‌ها می‌توان از شبکه مویرگی پست بیشترین بهره را برد. بنابراین بازار الکترونیک شرکت پست (www.ebazaar-post.ir) راه اندازی شده که کاربران می‌توانند از این طریق خرید و فروش انجام دهند. علاوه بر این «روستا بازار» نیز تا پایان مهرماه راه‌اندازی خواهد شد تا محصولات کشاورزی، دامداری و صنایع دستی از این طریق به فروش برسد.  
وی درباره محور سومی که شرکت ملی پست در جهت هوشمندسازی خود به کار خواهد گرفت، یادآور شد: بر اساس قانون، دستگاه‌های اجرایی موظف هستند خدمات خود را به صورت الکترونیکی ارائه بدهند که البته این روند یک بخش فیزیکی خواهد داشت. بخش فیزیکی باید از طریق برون‌سپاری و دفاتر پستی انجام شود. اکنون بخش‌هایی مانند درخواست گواهینامه، کارت پایان خدمت، درخواست گذرنامه و سند اسناد و املاک از همین طریق به صورت خدمات نیابتی در حال انجام است. این اقدامات به کاهش فساد اداری و دلالی کمک شایانی خواهد کرد.
سبحانی‌فر گفت: محور بعدی، ارائه خدمات پستی الکترونیکی است که به طور جدی در دستور کار ما قرار گرفته است و به واسطه آن توافقنامه‌هایی را با دستگاه‌های مختلف به امضا رسانده‌ایم. بر اساس تفاهم‌نامه‌ای که با نهاد ریاست جمهوری به امضا رسیده و تا آخر مهرماه اجرایی خواهد شد، مردم به جای اینکه به صورت فیزیکی مکاتبات خود را به دستگاه دولتی ارسال کنند، می‌توانند این مکاتبه را از طریق باجه‌های پستی به صورت الکترونیکی انجام دهند. پس از آن نیز می‌توانند نامه را با کد رهگیری که دریافت کرده‌اند، پیگیری کنند.
سبحانی‌فر با بیان این‌که تفاهم‌نامه‌ای با آموزش‌وپرورش برای اخذ تائیدیه مکان ثبت‌نام دانش‌آموزان از طریق پست نیز به امضا رسیده است، افزود: با پلیس راهور برای نقل‌وانتقال اسناد وسایل نقلیه و موتوری که مشکلات عدیده‌ای را به واسطه دقیق نبودن آدرس‌ها به وجود می‌آورد در دستور کار قرار گرفته است. نشست‌هایی در سطوح مدیریتی انجام شده است تا بخش عمده‌ای از سو استفاده‌های که به این واسطه انجام می‌شود با امضای تفاهمنامه کاهش یابد.
وی درباره دیگر اقدامات شرکت‌ پست نیز خاطرنشان کرد: امضای تفاهم‌نامه برای کدگذاری روستاها، در نظر گرفتن اعتبارات لازم برای نامگذاری و کدگذاری در راستای بحث‌های تاییدیه مکانی از دیگر برنامه‌های شرکت پست برای هوشمندسازی است.

نظرات : 0

ثبت نظر

14470