۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ اردیبهشت

GOLDEN NEWS / خبرهای طلایی شنبه ۱۱ دی

ICTPRESS گزارش میدهد:

 

 

 

 

خبر: اپلیکیشنی که صحیح نوشتن را به کودکان یاد می‌دهد 

یک شرکت آلمانی اپلیکیشنی را عرضه کرده که با استفاده از یک قلم هوشمند درست مداد دست گرفتن و صحیح نوشتن را به کودکان می‌آموزد.

فناوری یادشده که توسط شرکت آلمانی – فرانسوی کالیگو ابداع شده، معلم هوشمند نگارش یا KIHT نام دارد و همراه با نسخه به‌روز شده اپلیکیشنی به نام کالیگو عرضه می‌شود. قلم هوشمند مورد استفاده در این طرح، دارای جوهر قابل شارژ همچنین IMU (واحد اندازه‌گیری اینرسی) و ماژول بلوتوث است.

دانش آموزان از این قلم برای نوشتن حروف جداگانه روی یک ورق کاغذ معمولی استفاده می‌کنند و همانطور که این کار را انجام می‌دهند، IMU موقعیت نوک قلم را ردیابی کرده و داده‌های مرتبط را به برنامه منتقل می‌کند.

این برنامه به نوبه خود تعیین می‌کند که آیا متن به درستی نوشته شده است یا خیر و در نهایت به کودک توصیه می‌کند برای برطرف کردن اشتباهات خود باید چه کند. نتیجه کار دانش آموزان برای بررسی‌های بعدی در محیط برنامه نیز ذخیره می‌شود.

 .................. 

 

خبر: رکورد جدید فروش برای شیائومی با پرچم‌داران سری ۱۲ 

سری ۱۲ شیائومی شامل شیائومی ۱۲، ۱۲ پرو و ​​۱۲ ایکس برای اولین‌بار از امروز در چین به فروش رسیدند و فقط در پنج دقیقه توسط شبکه‌های آفلاین و آنلاین، ۱٫۸ میلیارد یوآن (۲۸۳ میلیون دلار) فروش داشتند.

شیائومی استراتژی جدیدی را برای سری پرچم‌داران خود اتخاذ کرده و برای نخستین‌بار پس از سال‌ها گوشی پرچم‌دار جمع‌و‌جوری را به‌فروش رسانده است. فروش گوشی شیائومی ۱۲ با نسخه‌ پرو که پرچم‌دار واقعی محسوب می‌شود و شیائومی ۱۲ ایکس که در رده‌ گوشی‌های مقرون‌به‌صرفه قرار می‌گیرد، همراه شده است.

شیائومی ۱۲ ایکس طراحی و قیمت‌گذاری بسیار هوشمندانه‌ای دارد و غول چینی، افرادی را که به ‌دنبال تجربه‌ای در سطح پرچم‌دار از این شرکت هستند، هدف قرار می‌دهد.

همچنین مدلی دیگر از سری یادشده نیز با نام شیائومی ۱۲ اولترا در ماه‌های اول سال ۲۰۲۲ رونمایی می‌شود.

قیمت مدل‌های جدید از ۳۱۹۹ یوآن (۵۰۲ دلار) برای نسخه‌ مجهز به ۸ گیگابایت رم با ۱۲۸ گیگابایت حافظه‌ ذخیره‌سازی در شیائومی ۱۲ ایکس شروع می‌شود و به قیمت ۵۳۹۹ یوان (۸۴۸ دلار) برای نسخه مجهز به ۱۲ گیگابایت رم با ۲۵۶ گیگابایت حافظه‌ی ذخیره‌سازی در شیائومی ۱۲ پرو می‌رسد.

در بین این بازه‌ قیمتی، شیائومی ۱۲ قرار می‌گیرد که قیمت آن از ۳۶۹۹ یوآن (۵۸۰ دلار) شروع می‌شود.

.................. 

 

خبر: سگ رباتیک چینی از راه رسید 

یک شرکت چینی از تولید رباتی چهارپا و مشابه با سگ‌ها خبر داده که به جای سر آن نیز یک بازو به کار گرفته شده و می‌تواند انواع موانع را شناسایی و از آنها عبور کند.

شرکت یونی تری می‌گوید ربات آلینگو از انعطاف زیادی نیز برای انجام حرکت‌های مختلف برخوردار است؛ بازویی از این ربات که در سر آن نصب شده می‌تواند درها را به راحتی باز کند.

این بازو با ابزارهای محرک قابل تعویض مانند یک گیره دو انگشتی، یک گیره نرم سه انگشتی یا یک ضمیمه مکنده دوگانه عرضه می‌شود و این ابزار به آن اجازه می‌دهد تا کارهایی مانند برداشتن اشیا، باز کردن درها و بستن یا باز کردن پیچ‌ها را انجام دهد.

این ربات که به زد ۱ هم مشهور است در دو مدل ایر و پرو عرضه خواهد شد و هر دو مدل دارای آزادی عمل کامل، قابلیت تشخیص برخورد، سیستم عامل اوبونتوی سازگار با برنامه‌های مختلف و توانایی آموزش برای انجام وظایف تازه با هدایت فیزیکی از طریق انجام حرکات ضروری هستند.

مدل ایر، سبک‌تر بوده و وزن آن ۴.۱ کیلوگرم است. در مقابل پرو ۴.۳ کیلوگرم وزن دارد. حداکثر ظرفیت حمل بار ایر ۲ کیلوگرم و این رقم در مورد پرو ۵ کیلوگرم است.

.................. 

 

خبر: بخیه هوشمند برای نظارت بر زخم‌های عمقی

نظارت بر زخم‌ها پس از انجام عمل جراحی قدم مهمی برای جلوگیری از عفونت، باز شدن زخم و سایر عوارض است؛ به همین منظور گروهی از محققان دانشگاه ملی سنگاپور، یک بخیه هوشمند ساخته‌اند که بدون باتری کار می‌کند و می‌تواند به صورت بی‌سیم داده‌ها را از زخم‌های عمیق دریافت و منتقل کند.

این بخیه هوشمند دارای یک حسگر الکترونیکی کوچک است که می‌تواند بر یکپارچگی زخم، نشتی معده و ریزحرکات بافت‌ها نظارت کند در حالی که باعث بهبودی زخم به روشی مشابه بخیه‌های معمول پزشکی می‌شود.

این اختراع سه جزء اصلی دارد؛ یک بخیه ابریشمی پزشکی که با یک پلیمر رسانا پوشانده شده است تا بتواند به سیگنال‌های بی‌سیم پاسخ دهد، یک حسگر الکترونیکی بدون باتری و یک قرائت‌کننده (reader) بی‌سیم که برای انجام بخیه از خارج بدن مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

یکی از مزایای این بخیه هوشمند آن است که استفاده از آن کمترین تغییر را در روش‌های استاندارد جراحی ایجاد می‌کند. در طول بخیه‌زدن زخم، بخش عایق این بخیه به ماژول الکترونیکی آن دوخته می‌شود و با استفاده از سیلیکون پزشکی، اتصالات الکترونیکی ایمن می‌شود.

سپس کل بخش بخیه‌زده شده به عنوان سامانه بازشناسی با امواج رادیویی(RFID) عمل می‌کند و می‌تواند توسط یک قرائت‌کننده خارجی که سیگنالی به بخیه هوشمند می‌فرستد و سیگنال بازتاب شده را تشخیص می‌دهد، قرائت شود. تغییر در سیگنال بازتاب شده می‌تواند نشانه‌ای احتمالی از وجود عارضه در محل زخم باشد.

این بخیه هوشمند تا عمق ۵۰ میلی‌متر بسته به طول بخیه‌ها قابل قرائت است و عمق آن را به طور بالقوه می‌توان با افزایش رسانایی بخیه یا حساسیت قرائت‌کننده افزایش داد.

این بخیه، مشابه بخیه‌های موجود ممکن است با روشی کم تهاجمی یا به وسیله آندوسکوپی پس از رفع خطر بروز عارضه در زخم، برداشته شود.

محققان برای تشخیص انواع مختلف عارضه مانند عفونت، این حسگر را با انواع مختلفی از ژل پلیمر پوشاندند. همچنین پاره شدن بخیه نیز که هنگام باز شدن زخم رخ می‌دهد قابل تشخیص است. اگر این بخیه پاره شود، قرائت‌کننده خارجی کاهش سیگنال‌های دریافتی را به دلیل کاهش طول آنتن ایجاد شده توسط بخیه هوشمند دریافت می‌کند و به پزشک معالج برای انجام اقدامات لازم هشدار می‌دهد.

محققان به دنبال ساخت قرائت‌کننده بی‌سیم و قابل حمل در آینده هستند تا جایگزین سیستم‌های کنونی شود و نظارت بر زخم را حتی خارج از محیط‌های درمانی فراهم کند. چنین کاری امکان مرخص شدن زودتر بیماران از بیمارستان پس از انجام عمل جراحی را فراهم می‌کند.

..................

 

خبر: ریزبالن‌های عکاس به کمک ماهواره‌ها می‌آیند

برای تهیه عکس‌های باکیفیت از سطح زمین معمولاً از پهپادها یا ماهواره‌ها استفاده می‌شود اما محققان شرکتی در کلرادو، سیستمی کم هزینه مبتنی بر استفاده از ریزبالن‌ها بدین منظور ساخته‌اند.

شرکت اربن اسکای مدعی است این سیستم مبتنی بر استفاده از بالن می‌تواند با هزینه‌ای بسیار ناچیز عکاسی از سطح زمین را با دقت بالا ممکن کند.

هر ریزبالن مورد استفاده بدین منظور متشکل از یک بالن استراتوسفری کوچک قابل استفاده مجدد است که در زیر آن یک ماژول حمل محموله که شامل یک دوربین با دقت بالا و رو به پایین است، تعبیه شده است. حسگرهای تصویربرداری دیگری مانند دوربین‌های مادون قرمز یا طیف سنجی نیز می‌توانند در این سیستم مورد استفاده قرار بگیرند.

هر یک از این ریزبالن ها با قطر ۲.۵ متر در زمان حضور روی زمین با گاز هلیم پر شده و پس از پر شدن بالن به پرواز درمی آیند. بالن‌های یادشده در نهایت در ارتفاع بیش از ۱۸ هزار متری از سطح زمین، مستقر شده و عکس برداری را آغاز می‌کنند.

لنز مقاوم دوربین‌های این ریزبالن‌ها قادر به عکاسی در شرایط خاص جو فوقانی زمین بوده و سرعت چرخش آن بار مبنای سرعت حرکت بالون تعیین می‌شود. بالن‌های یادشده قادر به عکاسی از محوطه‌ای هزار کیلومتر مربعی از زمین در هر ساعت هستند.

هنگامی که فرآیند عکس برداری کامل شد، خدمه زمینی از راه دور ماژول محموله را فعال می‌کند تا این محموله حاوی فایل عکس‌ها خود را از پایین بالون رها کند و با چتر نجات به زمین برسد.

نظرات : 0

ثبت نظر

75815