۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ اردیبهشت

چمروش اصالت فرش دستباف ایرانی را بصورت دیجیتالی ثبت کرد

به گزارش شبکه خبری ICTPRESS، در این کارگاه که با حضور اساتید، تولیدکنندگان، کارشناسان و علاقه‌مندان به فرش دستباف ایرانی برگزار شد، امیرحسین روشن ضمیر بنیانگذار چمروش، دکتر غلامعلی نجفی(مشاور ارشد مدیریت)، محمد خاکبازان (تولیدکننده و صادرکننده فرش دستباف)، علی لاهیجی (تولیدکننده فرش ابریشمی)، مهدی فخاریان (صادرکننده فرش دستباف)، شاهین میرزایی (هم‌بنیان‌گذار بلاک‌ورز) و شهریار نصر ملک (مدیر فنی بلاک ورز) به عنوان اعضای هیات راهبری چمروش، در قالب کارگاه تخصصی در دو نشست علمی به ارائه سخنرانی پرداختند.

 


 

در بخش نخست این کارگاه امیرحسین روشن‌ضمیر بنیان گذار استارتاپ «چمروش» ضمن قدردانی از موزه ملی فرش برای برگزاری این کارگاه و همچنین مرکز ملی فرش برای حمایت و پشتیبانی همه جانبه از «چمروش» اظهار داشت: این استارت آپ در سال 1397 در مرکز رشد دانشکده کامپیوتر دانشگاه صنعتی امیرکبیر متولد شده و هم اکنون محصول نهایی آن برای ثبت دیجیتالی اصالت فرش دستباف آماده ارائه به بازار است.

 وی تصریح کرد: چمروش سامانه هوشمند ثبت، ردیابی و شناسایی اصالت فرش دستباف ایرانی با شواهد و داده های واقعی است.

روشن‌ضمیر افزود: چمروش با یکپارچه سازی فناوری دیجیتال، نحوه خلق ارزش در زنجیره تولید و توزیع فرش دستباف را به منظور حمایت و ترویج از این میراث هنری ایران متحول و راه حل هایی را به این منظور ارائه کرده که تولید نسخه الکترونیکی فرش روی موبایل، تایید اصالت فرش و تاکید بر منحصر به فرد بودن آن، ایجاد شغل و تولید ثروت و ساخت یک پلتفرم سرمایه گذاری پایدار، از آن جمله است.

وی اظهار داشت: فرش دستباف متأسفانه طی سالیان گذشته روند نزولی را به خصوص در فروش و صادرات داشته است که این موضوع دلایل مختلفی دارد. در همین راستا هدف چمروش این است که با استفاده از فناوری‌های نوین مانند بلاکچین، اینترنت اشیا و پردازش تصویر، اصالت فرش دست‌باف را تایید و ردیابی کرده و مستندات قابل راستی‌آزمایی را در اختیار علاقه‌مندان و خریداران قرار دهد تا فرش مورد نظر را با اطمینان خریداری کنند.

 

 

بنیان‌گذار «چمروش» با اشاره به اثرگذاری این فناوری در توسعه فرهنگ فرش دستباف ایرانی گفت: بافت فرش یکی از رشته‌های سنتی در ایران و کاربرد فناوری‌ها در آن بسیار محدود است؛ بنابراین ما در تلاشیم که نسخه الکترونیکی فرش دست‌باف را با شواهد و داده های واقعی بعنوان یک کالای نفیس و قابل احترام در اپلیکیشن موبایل در اختیار صاحب فرش قرار دهیم و به این ترتیب در رشد و توسعه فروش آن در بازارهای بین المللی مشارکت فعال داشته باشیم.

روشن ضمیر در بخشی از سخنانش با اشاره به اینکه استفاده از این فناوری جلوی تقلب در تولید و فروش را گرفته و به رونق صادرات کمک کرده و موجب ارزآوری به کشور می شود، تصریح کرد: این فناوری در حال حاضر، ارزان نیست و بنابراین تمرکز چمروش بر ثبت اصالت فرش‌های نفیس است، زیرا آینده فرش ایران به همین سمت خواهد رفت چراکه ما با رقبایی مانند هند، چین، نپال و پاکستان که طرح‌های فرش‌های ایرانی را کپی‌ می‌کنند مواجه هستیم که به لحاظ دستمزد، هزینه طراحی و مصالح مورد استفاده قابل مقایسه با کیفیت فرش اصیل ایرانی نیستند.

وی در ادامه گفت: بنابراین با روندی که به سمت تولید فرش‌های نفیس می رویم، این فناوری می‌تواند ارزش افزوده بسیار خوبی به‌صورت ناملموس به‌دلیل سوابق و اصالتی که دارد روی فرش ایجاد کند؛ از آنجا که سوابق مالکیت هم داخل سیستم ذخیره می‌شود، بنابراین به‌خوبی می‌تواند اصالت فرش دستباف را از زمانی که تولید شده است، ردیابی کند.

 

 

در قسمت پرسش و پاسخ، استاد محمدرضا رشتی زاده از تولیدکنندگان و صادرکنندگان برتر فرش ابریشمی در استان قم ضمن تایید و قدردانی از تلاش های صورت گرفته توسط تیم چمروش اظهار داشت: هویت هنری و فرهنگی فرش دستباف متعلق به ایران زمین است و همه ما وظیفه داریم از این میراث فرهنگی و اصالت آن حمایت و حفاظت کنیم.

 

 

در بخش نشست علمی فناوری، شاهین میرزایی عضو هیأت راهبری چمروش و هم‌بنیان‌گذار بلاک‌ورز درباره ارزش آفرینی بلاک چین و هوش مصنوعی برای یک فرش و اینکه چه کمکی به ثبت اصالت آن خواهد داشت، گفت: ثبت اثر انگشت یک فرش این امکان را خواهد داد تا در هر کجای دنیا بتوان از این اثر انگشت برای احراز هویت فرش استفاده کرد.

وی با اشاره به اینکه استفاده از سیستم‌های متمرکز در زمینه احراز هویت، احتمال کلاه برداری، نشت و عوض شدن اطلاعات را به همراه دارد، بیان کرد: ثبت اثر انگشت فرش و شناسایی فرش های اصل و تقلبی به روشی نیاز دارد که حتی در سطح بین‌الملل قابل اثبات باشد تا جایی برای هیچ شک و شبهه ای باقی نماند و اینجاست که بلاک چین به عنوان یک سیستم غیرمتمرکز مطرح می شود که امکان تقلب در آن وجود ندارد.

 

 

میرزایی به دلایل استفاده از فناوری بلاک‌چین در چمروش اشاره و تصریح کرد: عدم امکان تقلب، دستکاری و جابجایی اطلاعات در بلاک چین از جمله این دلایل است؛ بنابراین تصمیم گرفتیم در مرحله اول شناسنامه‌ فرش ها را روی بلاکچین ثبت کنیم بطوریکه صحت این اطلاعات غیرقابل تغییر و در هرکجای دنیا قابل ارائه، پذیرش، استناد و راستی آزمایی بوده و در صحت و سلامت اثر، هیچ تردیدی وجود نداشته باشد.

وی همچنین وارد کردن بلاک چین در زندگی روزمره و استفاده از آن در صنعت ارزشمندی همانند بافت فرش که هنر محسوب می شود و قابل ارزش گذاری به اشکال مختلف است را مهم عنوان کرد؛ به اعتقاد میرزایی افراد زیادی هستند که دوست دارند این اثر هنری یا شراکت در خرید آن داشته باشند، بنابراین با استفاده از بلاک چین و توکنایز کردن فرش می توان چنین اثری را در اختیار شرکای متعدد قرار داد. شناسنامه و توکن صادر شده برای یک فرش قابل استناد و اثبات در همه دنیاست و به راحتی قابل نقل و انتقال به فرد یا افراد دیگر است بدون نیاز به طی کردن مراحل اداری پیچیده و اثبات اینکه بخشی از این اثر متعلق به شخص خاص است.

 

 

در ادامه این نشست، امیرحسین روشن‌ضمیر با تاکید بر اینکه چمروش با به خدمت گرفتن فناوری های دیجیتال موجب بهبود کارایی، شفافیت و ردیابی زنجیره تولید و تامین فرش دستباف شده و ۶ مزیت اصلی را به صورت ارزش به طرفداران و مجموعه داران فرش نفیس ارائه می‌دهد، اظهار داشت: اثبات مبدأ تولید فرش توسط اینترنت اشیا، ایجاد وفاداری در مشتری توسط سیستم چندرسانه ای، تأکید بر منحصر به‌فرد بودن با اثر انگشت دیجیتالی، امکان ادعای مالکیت بر فرش و ثبت مشخصات توسط بلاکچین، تأیید اصالت و قدمت فرش توسط کد پاسخ سریع و برنامه موبایل و در آخر افزایش ارزش فرش با ایجاد اعتماد و تهیه داستان فرش با شواهد و داده های واقعی، مزایای اصلی این طرح به شمار می رود.

وی در پایان به پیام و شعار استارت‌آپ چمروش اشاره کرد و یادآور شد: چمروش افسانه اصیل اسرارآمیز است که هم به خود فرش برمی‌گردد (هر فرشی یک داستان اسرارآمیز دارد) و هم گروه چمروش که در کنار هم جمع شده‌ و در تلاشند تا اصالت فرش دست‌بافت ایران را ثبت و از آن محافظت کنند.

لازم به ذکر است این کارگاه به مناسبت روز ملی فرش ایران با حضور بیش از 70 نفر از دست‌اندرکاران، تولیدکنندگان، طراحان، کارشناسان و علاقه‌مندان به فرش دستباف برگزار شد.

 

 

نظرات : 0

ثبت نظر

21074