«دیجیفای» مسیر ورود کسبوکارهای سنتی را به دنیای تجارت الکترونیکی هموار میکند
به گزارش شبکه خبری ICTPRESS، در این نشست خبری که موضوع آن بررسی فعالیتها و آینده کاری مجموعه دیجیفای بود، محمد فرخنژاد، مهیار ابوترابی و حسین خلیلی به عنوان مؤسسان این مجموعه و ندا گلشن، معاون محصول دیجیکالا به عنوان نماینده سرمایهگذاران و عضو هیأت مدیره دیجیفای، درباره فعالیتها و اهداف این مجموعه صحبت کردند و به سوالات خبرنگاران پاسخ دادند.
بر اساس این گزارش، دیجیفای مجموعهای است که با هدف ارائه خدمات باشگاه مشتریان برای صاحبان مشاغل مختلف راهاندازی شده است. این شرکت هماکنون ابزارهای متنوعی را برای توسعه هر کسبوکار فروشگاهی یا مجازی، با بهرهگیری از جدیدترین روشهای رایج دنیا، ارائه میکند.
محمد فرخنژاد بنیانگذار و مدیرعامل دیجیفای در این نشست خبری، به تاریخچه فعالیت این شرکت پرداخت و گفت: ایده این کار در انتهای سال 1394 با این سوال شکل گرفت که چرا فروشگاههای سطح شهر از سیستمهای وفادارسازی مشتریان و مزایای آن استفاده نمیکنند. با همین ایده، در سال 95 تیم شکل گرفت و تصمیم گرفته شد که یک برنامه وفادارسازی مشتری برای کسبوکارهای سنتی ایجاد شود.
وی افزود: در قدم اول، محصولی با نام بونسکارت ایجاد شد و در سال 97 موفق به جذب سرمایه شدیم و در سال 98 موفق شدیم که شرکت را با درآمدهای خودش اداره کنیم.
وی تصریح کرد: به واسطه بازخوردهایی که از پذیرندگان دریافت میکردیم، متوجه دو سوال نیاز اساسی آنها شدیم که عبارت بود از اتصال به سیستمهای مختلف مانند حسابداری و فروش به صورت یکپارچه و همچنین امکان راهاندازی فروش آنلاین. برای پاسخ به این نیازها محصول بونس 360 را توسعه دادیم که شامل صندوق، فروشگاه آنلاین و باشگاه مشتریان میشد.
مدیرعامل دیجیفای ادامه داد: در سال 98 این محصول را با چند کسبوکار تست هم کردیم؛ اما آغاز همهگیری کرونا موجب رکود کسبوکارهای سطح شهر و در نتیجه افت درآمدهای ما شد.
وی اظهار داشت: در عین حال کرونا موجب رشد فرهنگ خرید اینترنتی و حرکت پرشتاب کسبوکارها به سوی فروش آنلاین شد و ثابت کرد که جهتگیری ما درست بوده است.
فرخ نژاد گفت: دیجیکالا که اکوسیستم کاملی از خدمات قابل ارایه به فروشگاهها داشت، در آن زمان به دنبال راهکاری برای ورود به حوزه تجارت اجتماعی و حمایت از راهاندازی کسبوکارهای مستقل بود و به این ترتیب، روی شرکت ما سرمایهگذاری انجام داد و در انتهای سال 1400 با ریبرندینگ انجام شده، به عنوان عضوی از خانواده دیجیکالا، با نام جدید دیجیفای فعالیت خود را ادامه دادیم.
وی با بیان اینکه تاکنون بیش از 4 هزار پذیرنده در دیجیفای ثبتنام کردهاند، افزود: محصول اصلی خود را که یک فروشگاهساز به همراه ماژولهای ارسال، پرداخت و ابزارهای جانبی کسبوکار است، توسعه دادهایم و پس از دریافت و تحلیل بازخوردهای اولیه، از امروز وارد مرحله مارکتینگ و تبلیغات میشویم.
فرخنژاد در تشریح چشمانداز دیجیفای بیان کرد: هدف ما این نیست که همه راهکارهای موجود برای پاسخگویی به نیازهای کسبوکارها را درون دیجیفای توسعه بدهیم. بلکه قصد داریم بستری آماده کنیم که تمامی سرویس دهندگان بتوانند در این بستر و از دورن پنل دیجیفای به پذیرندگان خدمت ارایه کنند.
دیجیفای ابزار مکمل پلتفرمهای خردهفروشی آنلاین
در ادامه این نشست، مهیار ابوترابی بنیانگذار و مدیر مارکتینگ دیجیفای گفت: این شرکت برای همه کسبوکارهای کوچک و متوسطی که محصول یا خدمتی برای عرضه دارند، از یک مزون در اینستاگرام گرفته تا یک عطاری در بازار یا نخلستانی در جنوب، امکان داشتن یک فروشگاه آنلاین شخصی را فراهم میکند.
وی با تاکید بر اینکه دیجیفای رقیب سایر پلتفرمهای خردهفروشی آنلاین نیست، افزود: ما به این پلتفرمها به عنوان ابزار مکمل نگاه میکنیم. به این ترتیب، فروشندگان کالا میتوانند علاوه بر سایت خودشان، در سایر پلتفرمها نیز حضور داشته باشند.
وی دیجیفای را راهکاری برای رفع دغدغههای اصلی فروشندگان و مشتریان، از جمله نیاز به درگاه پرداخت، تداخل فروش آنلاین و حضوری و همچنین موضوع اعتماد و طولانی بودن و شفاف نبودن پروسه خرید تا دریافت کالا عنوان کرد.
به گفته ابوترابی، چیزی که دیجیفای را از سایر فروشگاهسازها متمایز میکند، داشتن سیستم یکپارچه است.
وی توضیح داد: ما همه ابزارهای لازم یک کسبوکار برای مدیریت و توسعه را در اختیارش قرار میدهیم و در تمام این مسیر، از راهاندازی فروشگاه و رفع مشکلات پرداخت تا جذب مشتری در کنار و همراه پذیرندگان خواهیم بود.
مدیر مارکتینگ این شرکت گفت: سعی میکنیم از تجربه و دانش دیجیکالا به عنوان سرآمد حوزه تجارت الکترونیک در ایران، به نفع کسبوکارهای خرد و مستقل بهره ببریم.
وی با اشاره به اینکه بازخوردهای دریافت شده، حاکی از نیاز کسبوکارها به آموزش است، افزود: برای رفع این نیاز، آکادمی دیجیفای را راهاندازی کردهایم که به برگزاری وبینارها و دورههای آموزشی مختلف میپردازد.
در مجموع او مزیت دیجیفای نسبت به دیگر بازیگران این حوزه را یکپارچگی، همه جانبه بودن و همراهی با کسبوکارها دانست.
در بخشی دیگر از این نشست، حسین خلیلی یکی دیگر از بنیانگذاران و مدیر فنی دیجیفای ضمن اشاره به ویژگی های این محصول گفت: هم اکنون محصولات و خدمات ما شامل فروشگاهساز، پنل مدیریتی، ماژولهای ارسال و پرداخت و باشگاه مشتریان است.
وی افزود: در زمینه ارسال با دیجیاکسپرس و دو بازیگر بزرگ حوزه لجستیک برای ارسال به سراسر ایران همکاری داریم و در بخش پرداخت نیز علاوه بر همکاری با بانکها و PSPها، روشهایی مانند کارت به کارت را هم در اختیار پذیرندگان قرار دادهایم.
وی در ادامه اظهار داشت: بخش مدیریت سفارشات محصول ما به فروشنده امکان میدهد که به سادگی وضعیت سفارش را بررسی کند و مشتری را نیز در جریان سفارش قرار بدهد. ماژولهای گزارشگیری ما به پذیرنده کمک میکند که روی وضعیت کسبوکارش اشراف داشته باشد و باشگاه مشتریان قدرتمند ما ارتباط پذیرنده و مشتریاناش را تقویت میکند.
خلیلی ادامه داد: با استفاده از ماژول انبارداری مجازی، فروشنده قادر خواهد بود که آمار موجودی محصولات را در دسترس داشته باشد. همچنین امکان شخصیسازی فروشگاه و نسخه وب اپلیکیشن به پذیرنده امکان میدهد که به راحتی از طریق گوشی تلفن همراه، کلیه فرایندهای اساسی فروشگاه اینترنتی را مدیریت کند.
خلیلی تاکید کرد: تلاش ما این است که کاربر درگیر اموری مانند خرید هاست و ترافیک نباشد و امور فنی از دوش او برداشته شود. در آینده نیز زنجیره خدمات دیجیفای را تکمیلتر خواهیم کرد و گزینههای متنوعتری در اختیار پذیرندگان خواهیم گذاشت.
وی با اشاره به وجود رقبای داخلی و خارجی قدرتمند در حوزه کاری دیجیفای گفت: شباهت اسمی میان دیجیفای و شاپیفای اتفاقی نیست چون ما خلأ وجود کسبوکاری چون شاپیفای را در اکوسیستم ایران حس میکنیم. شاپیفای فقط یک فروشگاهساز ساده نیست، بلکه یک اکوسیستم است که افراد زیادی از افراد به واسطه آن شغل و فعالیت دارند. حتی داخل ایران هم افرادی هستند که برای شاپیفای پلاگین و تِم مینویسند.
مدیر فنی دیجیفای با اشاره به چشمانداز بسیار مثبت مجموعه دیجیفای گفت: هدف ما این است که در آینده به بهترین فروشگاهساز تبدیل شویم و محصولی ارائه کنیم که همه افراد با هر سطح از دانش و تخصص بتوانند از آن استفاده کنند.
ندا گلشن معاون محصول دیجیکالا و عضو هیأت مدیره دیجیفای در خصوص حضور دیجیکالا در این حوزه و فعالیتهای این مجموعه در این بازار گفت: دیجیکالا در طی 10 سال ابتدایی فعالیت خود یک خردهفروش بود که همه محصولات را خودش تهیه میکرد و به دست مصرفکننده میرساند. اما از سال 95 به بعد دیجیکالا وارد نسل دوم ایکامرس، یعنی بازارگاه یا مارکتپلیس شد و محصولاتش را از طریق دیگر فروشندگان نیز به دست مشتریان رساند. پس از آن بین سالهای 98 تا 1400 که سالهای سختی هم بود، ما با تقاضای بسیار بالا برای خرید و فروش آنلاین مواجه شدیم. اینجا بود که متوجه شدیم نیاز اصلی بازار، داشتن زیرساختهایی است که به ذینفعان این حوزه و حتی خود ما کمک میکند تا فروش اینترنتی قوی داشته باشیم، پس به سمت حوزههای راهحل محور رفتیم.
وی در ادامه ایده دیجیفای و ورود دیجیکالا به این حوزه را مربوط به نسل چهارم ایکامرس دانست و افزود: ما باور داریم دیجیکالا با در اختیار قرار دادن امکانات و زیرساختهای خود به کسبوکارهای نسل چهارم تجارت الکترونیک چون دیجیفای، میتواند مسیر دسترسی عده زیادی از افراد به حوزه خرید و فروش اینترنتی را هموار کند. این موضوع باعث میشود تا همه فروشندگان به شکل دموکراتیک و غیرمتمرکز با روش و استانداردهای خودشان محصولاتشان را به مشتریانشان بفروشند.
مدیر محصول دیجیکالا همچنین نسل سوم وب را حرکتی برای از بین بردن انحصار در بازارهای مختلف دانست و بر این موضوع تأکید کرد که کسبوکارهایی چون دیجیفای به ایجاد چنین عدالت و دسترسی بیواسطهای به بازارهای مختلف کمک میکنند.
وی در پایان، سرمایهگذاری دیجیکالا بر این مجموعه را نقطه شروع ورود دیجیکالا به این حوزه و آغاز فعالیتهای آن برای دسترسپذیر کردن بازارهای مختلف برای انواع کسبوکارها دانست.
در پایان نیز خبرنگاران و روزنامهنگاران سوالات خود را در خصوص آینده و چشمانداز این مجموعه، تضاد منافع دیجیکالا با دیجیفای، تاثیر اجرای احتمالی طرح صیانت بر کسبوکارهایی چون دیجیفای و ... پرسیدند.
در این بخش، محمد فرخ نژاد مدیرعامل دیجیفای در پاسخ به سوال ICTPRESS که اجرای طرح هایی مشابه صیانت را چگونه در مسیر کسب و کارهایی مثل دیجی فای ارزیابی میکنید تاکید کرد: به طور یقین محدودسازیهای احتمالی را نه تنها یک فرصت نمی دانیم بلکه امیدواریم این اتفاق نیافتد و حتی محدودیت هایی که در گذشته اعمال شده نیز برداشته و فضای فعالیت ها بهتر شود و اکوسیستم ما به این موضوع کمک خواهد کرد.
از جمله موارد مطرح شده در بخش پرسش و پاسخ، هزینه استفاده از خدمات دیجیفای بود که ابوترابی توضیح داد: در حال حاضر همه خدمات دیجیفای در یک بسته 6 ماهه با قیمت یک میلیون و 390 هزار تومان عرضه میشود. البته هر پذیرنده میتواند با ثبتنام به مدت یک ماه از همه خدمات به صورت رایگان استفاده کند.
وی افزود: به زودی بستههای متنوعی از نظر زمانی آماده خواهیم کرد.
نظرات : 0