۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ اردیبهشت

محصول «زیرساخت کانال‌های یکپارچه» شرکت توسعه فن‌آوری‌های روز (فراز) ارائه شد

به گزارش شبکه خبری ICTPRESS، سعید زکی‌پور معاون فنی شرکت فراز گفت: در یک مقطع بانک ایران زمین تصمیم گرفت که از خدمات تراکنش محور به خدمات مبتنی بر تجربه مشتری مهاجرت کند و در همین راستا نیازمندی تعریف شد و آن اینکه یک تعامل بهینه‌سازی شده با مشتری ایجاد شود تا هم به حفظ مشتری کمک شود و هم تجربه مشتری خوبی رقم بخورد.
وی در ادامه اظهار داشت: متناسب با این نیازمندی، راهکاری اتخاذ شد و آن تعیین استراتژی مبتنی بر کانال‌های یکپارچه بود که امکان دسترسی در هر زمان و مکان به همراه تجربه کاربری یکسان را فراهم کند.

 


زکی‌پور با بیان اینکه برای موارد یادشده به پلتفرمی یکپارچه نیاز بود که بتواند در حوزه‌های مختلف از قبیل داده، هوش مصنوعی، خدمات بانکی و فرآیندها خدمات متنوعی را در اختیارمان قرار دهد تا در نهایت مشتری تجربه کانال‌های یکپارچه را داشته باشد، تصریح کرد: بر همین اساس مجموعه پروژه‌هایی در بانک ایران زمین تعریف شد که یکی از مهم‌ترین آنها پروژه فرآیندهای دیجیتال بوده که توسط این بانک و هلدینگ جامپ طراحی آن انجام شده است؛ پس از آن نیز بانک ایران زمین تصمیم گرفت تا پلتفرم بانکداری باز را داشته باشد.
وی افزود: در ادامه تولید و پیاده‌سازی زیرساخت کانال‌های یکپارچه انجام شد و پس از آن همراه پلاس ارائه شد که اکنون در دست مشتریان بانک ایران زمین است و در نهایت پروژه جاری که سیکل مشتری را تکمیل می‌کند، پروژه زیرساخت هوشمند داده است؛ به این ترتیب می‌توان گفت که زیرساخت کانال‌های یکپارچه شکل گرفته است و ما "customer engagement" یا تعامل با مشتری را ایجاد کرده‌ایم.
معاون فنی شرکت فراز تصریح کرد: در قدم نخست فرآیندهای دیجیتال، بیش از ۲۰۰ فرآیند توسط بانک ایران زمین و هلدینگ جامپ شناسایی، تدوین و پیاده‌سازی شده که همه این فرآیندها مربوط به بخش‌های مشتری و خدمات مربوط به پشتیبانی است.

 


زکی‌پور درخصوص بوم فراز توضیح داد: یک پلتفرم بانکداری باز است که مأموریت اصلی آن ارائه خدمات بانکداری باز است که در قسمت خدمات مجموعه سرویس‌هایی در حوزه خدمات سپرده، تبدیل‌ها، انتقال وجه و هرآنچه در حوزه خدمات بانکی رایج است را پوشش می‌دهد.
وی افزود: بوم ایران زمین در لایه توسعه دهندگان، همانطور که مأموریت هر پلتفرم بانکداری است، تعاملاتی با فین‌تک‌ها و شرکت‌هایی که کار توسعه انجام می‌دهند، دارد که در این زمینه سعی کرده به لحاظ آنچه که یک شرکت فنی نیاز دارد بابت پیاده‌سازی محصول خودش داشته باشد، تکمیل شود. داخل بوم ایران زمین مجموعه‌ای از APIها و widgetها را داریم. درخصوص امنیت هم هرآنچه که برای ارائه open API در فضای بانکداری باز وجود داشته همچنین مجموعه مدیریت شرکت‌ها تا ارائه خدمات و کنترل سطح دسترسی‌ها در مرحله تراکنش به‌طور کامل در این قسمت پیاده‌سازی شده است.

 


معاون فنی شرکت فراز با اشاره به دلیل اینکه خدمات بوم ایران زمین به دو مدل ارائه می‌شود، بیان کرد: این به دلیل مدل تجاری بانک ایران زمین است چراکه می‌بایست هم بخش کسب‌و‌کارهای بزرگ را پوشش دهد و هم فین‌تک‌ها و مجموعه‌هایی که این خدمات را نیاز دارند. در نتیجه دو gateway در داخل این پلتفرم وجود دارد که یکی به صورت خصوصی و دیگری در اختیار عموم قرار قرار می‌گیرد. در همین راستا در حال حاضر ما تعامل سرویس با مجموعه‌های سنباد، شاهین، ست‌پی و فرابوم را داریم.
وی در ادامه به کانال‌های یکپارچه یا فراز پلاس اشاره کرد و اظهار داشت: زیرساخت فراز پلاس نیز مجموعه‌ای از ویژگی‌ها از قبیل امنیت، خدمات بانکی، ارتباطات، فرآیند، داده، توسعه‌دهندگان و فضای ابری را درون خود دارد.

 


زکی‌پور افزود: زیرساخت کانال‌های یکپارچه این امکان را در درون خودش دارد که یک فین‌تک و widget را طبق یک استاندارد و پروتکل بسازد و در اختیار زیرساخت‌ فراز پلاس قرار دهد و زیرساخت فراز پلاس آن را روی پلتفرم آمنی‌چنل خودش نمایش دهد.
وی به مزیت‌ این زیرساخت اشاره کرد و گفت: کدبیس مشترک در دو نسخه موبایل و وب از مزیت‌های این زیرساخت محسوب می‌شود. در نسخه موبایل در بخش تعامل با مشتری، احراز هویت دو عامله وجود دارد و بخش دیگری که شامل خدمات بانکی می‌شود که همه اینها در نسخه وب نیز وجود دارد.
وی در پایان گفت: تجمیع خدماتی که اینجا ارائه داده می‌شود با پروژه زیرساخت هوشمند داده، این امکان را برای ما فراهم می‌کند که نخست مشتری را شناسایی کنیم و هم بتوانیم فضای سفارشی برای مشتری را داشته باشیم و در نهایت محصول متفاوت‌تری را به مشتری پیشنهاد دهیم.

لازم به ذکر است نهمین همایش سالانه بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت در روزهای ۱ و ۲ اسفند در مرکز همایش‌های بین‌المللی برج میلاد برگزار شد و جهان ارقام پارس (جامپ) هلدینگ فناوری اطلاعات بانک ایران زمین، شرکت‌های سابین تجارت آریا، توسعه فناوری‌های روز (فراز)، مرکز نوآوری ایران زمین، آرمان وفاداری آریا (آوا) و آوای نوآوری و فناوری هوشمند فردا (فردابانک)، تیم بانک ایران زمین در این همایش و نمایشگاه حضور داشتند.

 


نظرات : 0

ثبت نظر

45817