۱۴۰۳ شنبه ۰۸ اردیبهشت

پنجمین دوره «مسابقات کد نویسی مبهم» اسفندماه برگزار می‌شود

 ICTPRESS - پنجمین دوره مسابقات کد نویسی مبهم شریف (۵ Contest Spagetti)، سوم اسفندماه امسال در محل صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری برگزار می شود.

 

به گزارش شبکه خبری ICTPRESS، پنجمین دوره مسابقات کد نویسی مبهم (Spagetti Contest5) سوم  اسفند ماه امسال به همت گروه فناوری اطلاعات شریف (Sharif ICT Group) با حمایت استراتژیک معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی شریف و صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری در محل صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار می‌شود.

هدف از برگزاری این رویداد شناسایی استعدادهای برتر برنامه‌نویسی کشور و اتصال این افراد به بازار کار است و همچنین این مسابقات صرفاً یک رقابت فنی بین افراد نیست، بلکه قرار است دانش و مهارت برنامه‌نویسی شرکت‌کنندگان افزایش یابد و مهارت و دانش کسب شده در صنعت فناوری اطلاعات کشور مورد استفاده قرار گیرد.

یکی از اهداف این مسابقات، تخمین مهارت شرکت‌کنندگان در نوشتن کدهای ناخوانا یا در اصطلاح برنامه‌نویسان همان کد کثیف (Dirty Code) است. یک برنامه را هنگامی ناخوانا می نامیم که اگر کد برنامه را در اختیار برنامه‌نویس دیگر قرار دهیم و او معنای تک تک دستورات برنامه را بداند، شیوه کنار هم چیده شدن دستورات و پرش‌های تو در توی میان آنها به‌حدی پیچیده و گیج کننده باشد که برنامه‌نویس بدون اجرای این برنامه، نتواند سردر آورد که خروجی برنامه چیست؟

در طول تاریخ برنامه‌نویسی، سبک‌های مختلفی برای برنامه‌نویسی ابداع شدند. روش‌های برنامه‌نویسی ساخت یافته، پیمانه‌ای و شیءگرا از معروفترین سبک‌های برنامه‌نویسی به‌شمار می‌آیند. اما پیش از همه آنها نخستین سبک برنامه‌نویسی، برنامه‌نویسی اسپاگتی نامیده می‌شد؛ دورانی که دستور Go to  رواج داشت و برنامه‌ها به شدت ناخوانا بودند. زیرا ترتیب اجرای سطرهای برنامه، به دلیل استفاده مکرر از دستور Go to همچون رشته‌های اسپاگتی تو درتو و سردرگم بود. به همین دلیل برنامه‌ها عموما کم حجم و پر از خطا بودند. هنگامی‌که برنامه‌نویسان برای نجات از این وضع، دستور Go to را منع کردند و سعی کردند به‌جای آن از حلقه‌های for و while و متغیرهای منطقی (Boolean) استفاده کنند، دوران این سبک برنامه‌نویسی به پایان رسید و سبک برنامه‌نویسی ساخت یافته آغاز شد.

مخاطبین این برنامه، دانشجویان و برنامه‌نویسان جهت شرکت در مسابقه، شرکت‌های فعال در حوزه برنامه‌نویسی جهت استفاده از خروجی‌های مسابقات و شرکت و سازمان‌های فعال در حوزه فناوری اطلاعات جهت استفاده از خروجی‌های مسابقات هستند.

آخرین مهلت ثبت نام رایگان در این دوره 20 بهمن ماه اعلام شده است.

 

مزایای شرکت در مسابقات برنامه‌نویسان عبارتند از:

* یادگیری: بررسی کدهای مختلف، نوشتن کد جدید و ارتباط مستمر با تیم داوری، باعث افزایش سطح علمی و مهارت افراد می‌شود.

* تمرین: ارسال کدهای مبهم برای تیم داوری، مشاوره و گرفتن تایید فرصتی را برای محک زدن توانایی افراد فراهم می‌آورد.

* رقابت: آزمون انتخابی و آزمون نهایی محل اصلی رقابت بین افراد برتر هستند و نشان‌دهنده مهارت افراد در برنامه‌نویسی محسوب می‌شوند.

* استخدام در شرکت‌های معتبر: پس از برگزاری مسابقات، برای تیم‌های برتر امکان استخدام در شرکت‌های معتبر فعال در حوزه فناوری اطلاعات که از برگزاری این رویداد حمایت کرده‌اند، وجود دارد.

علاقه‌مندان می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر به وب‌سایت مراجعه کنند.

 

نظرات : 0

ثبت نظر

52588