۱۴۰۳ شنبه ۰۸ اردیبهشت

مقاله «بررسی پتانسیل‌ها و کاربردهای هوش مصنوعی در حداقل‌سازی ریسک پرواز» به ثبت رسید

ICTPRESS - مقاله «بررسی پتانسیل‌ها و کاربردهای هوش مصنوعی در حداقل‌سازی ریسک پرواز و سوانح هوایی» توسط علی کنگرانی فراهانی و محمدیوسف ترکمن 2 کاپیتان ارشد خطوط هوایی مسافربری و دانیال دانا کارشناس ارشد فناوری اطلاعات تهیه شد و در یکی از معروف‌ترین ژورنال‌های دنیا به تایید و ثبت رسید.

کاپیتان ارشد علی کنگرانی فراهانی، کاپیتان ارشد محمدیوسف ترکمن، کارشناس ارشد دانیال دانا

 

به گزارش شبکه خبری ICTPRESS، از آنجا که استفاده از هوش مصنوعی در تمامی صنایع به‌عنوان یکی از الزامات کاربردی مطرح است، 2 کاپیتان ارشد خطوط هوایی مسافربری و یک کارشناس ارشد فناوری اطلاعات با تحقیق و بررسی درباره پتانسیل‌ها و کاربردهای این فناوری در حداقل‌سازی ریسک پرواز و کاهش سوانح هوایی، مقاله‌ای را در (MSEA) یکی از معروف‌ترین مجلات معتبر دنیا به ثبت رساندند.
افزایش ایمنی، بهره‌وری سوخت، بهبود ناوگان و تجهیزات، مدیریت ترافیک هوایی، بهبود تجربه مسافران، آموزش خلبانان، تسریع در تصمیم‌گیری، پیشگیری از خطاها و مدیریت اضطراری از جمله مزایایی است که استفاده از هوش مصنوعی می‌تواند در صنعت هوانوردی داشته باشد.
از سوی دیگر استفاده از هوش مصنوعی در صنعت هوانوردی می‌تواند به توسعه فناوری‌های نوینی بیانجامد که امکانات بهتری را برای ایمنی و کارایی پروازها ارائه می‌دهند.

 


در این مقاله همچنین به پیش‌بینی و اطلاع‌رسانی، تشخیص خطاها و نقص‌های فنی در هواپیما، آموزش مدل‌های پیش‌بینی با استفاده از داده‌های جمع‌آوری‌شده، شناسایی و تعمیرات پیشگیرانه، مدیریت ترافیک هوایی، تعیین موقعیت و ناوگان هوایی با استفاده از داده‌های GPS و آموزش شبکه‌های عصبی برای تشخیص پتانسیل خطرات، به‌عنوان دیگر مزایایی که هوش مصنوعی در صنعت هوانوردی قادر به انجام آن خواهد بود، اشاره شد.
همچنین هوش مصنوعی می‌تواند در بهبود ارتباطات بین هواپیماها و نیز پایگاه‌های کنترل هواپیما نقش موثری داشته باشد و آموزش خودروهای پروازی، افزایش پایداری و عملکرد هواپیما، آنالیز داده‌های پرواز، افزایش هوشمندی ترافیک هوایی، توسعه سیستم‌های هواپیمای بدون سرنشین و آموزش مهارت‌های خلبانان هم با استفاده از پتانسیل‌های هوش مصنوعی امکان‌پذیر خواهد بود.

 


طبق بررسی‌های انجام‌شده که نتایج آن در این مقاله منتشر شده است، استفاده از هوش مصنوعی در حوزه هوانوردی می‌تواند بهبود مستمری در ایمنی و کارایی پروازها داشته باشد و لازم است در پیادهسازی این فناوری به مسائل امنیتی، حریم خصوصی و استانداردهای بین‌المللی نیز توجه شود.
گردآورندگان این مقاله علمی پژوهشی قرار است به‌زودی و در صورت جذب سرمایه‌گذاری در این پروژه، وارد مذاکره با شرکت‌های هواپیماسازی برای اجرا و به‌کارگیری این ایده شوند.
 

نظرات : 0

ثبت نظر

11494