۱۴۰۳ شنبه ۱۵ اردیبهشت

علامت‌های حک شده روی میلگرد به چه معناست؟

ICTPRESS - این روز‌ها با توجه به کثرت کارخانه‌های تولید‌کننده میلگرد، تشخیص کالای اصل از تقلبی اهمیت دارد.

 

به گزارش شبکه خبری ICTPRESS، با یاآوری این موضوع که قیمت روز میلگرد همواره در حال نوسان است و علی رغم این مسأله که در بازار آهن آلات در میان انبوه کالا‌های با کیفیت و اصیل کالا‌های نامرغوب و غیر اصل نیز به چشم می‌خورد پس حتماً برای فعالیت در حوزه آهن آلات می‌بایست با روش‌های تشخیص اصل و فیک بودن انواع فولادی از جمله میلگرد آشنا باشید. آشنایی با علائم اختصاری هر کارخانه اولین گام در راستای اطمینان از اصالت محصول است که به صورت اختصاصی روی هر شاخه میلگرد حکاکی می‌شود. در ادامه تصمیم داریم بررسی کنیم که علامت‌های حک شده روی میلگرد به چه معناست و روی برند‌های معروفی چون میلگرد ذوب آهن، میلگرد ظفر بناب یا میلگرد پردیس آذربایجان چه علائمی حک شده و چطور اصیل بودن آن‌ها را تشخیص دهیم.

 

معنی علامت حکاکی شده روی میلگرد

اصولاً کارخانه‌های تولید‌کننده بر اساس قوانین و مقرراتی ملی و جدول مشخصاتی که از پیش تعیین شده است اقدام به تولید می‌کنند اما هر برند ممکن است استاندارد‌های خاص خود را داشته باشد هر نشانه حک شده روی میلگرد معنا و مفاهیم خاصی را دارد مثل گرید، نام برند، روش تولید، سختی و... که روی شاخه‌های میلگرد حکاکی می‌شود.

 

علامت اختصاری میلگرد چیست؟

اغلب علائم حک شده روی شاخه میلگرد به صورت مشخصه برند تولید‌کننده + روش تولید + مشخصات فنی مشاهده می‌شوند مثلاً ZN CT روی شاخه میلگرد ظفر بناب حکاکی شده و نشان دهنده نام برند میلگرد ظفر بناب و حرف C به اندازه آج 400 آن اشاره دارد.

علائم اختصاری روی میلگرد و حکاکی‌های هر کارخانه تا کارخانه دیگر متفاوت است بنابراین برای فعالیت در حوزه آهن آلات بهتر است که علائم اختصاری هر برند را بشناسید و علاوه برآن بدانید که سایر علائم حک شده روی شاخه میلگرد چیست و چه معنایی دارد.

 

علامت میلگرد ذوب آهن اصفهان

روی شاخه میلگرد ذوب آهن اصفهان علامت‏ ESCO CU حکاکی شده و مخفف ESFAHAN STEEL COMPANY\" است با مشاهده این علامت اختصاری از اصالت میلگرد ذوب آهن اصفهان اطمینان پیدا می‌کنید بنابراین قبل از خرید میلگرد ذوب آهن اصفهان، حتماً علائم حک شده روی شاخه میلگرد و همچنین کارتابل مندرج روی بندیل میلگرد را بررسی نمایید تا از کیفیت و اصیل بودن محصول مطمئن شوید.

 

علائم اختصاری میلگرد پردیس آذربایجان

روی میلگرد پردیس آذربایجان علامت اختصاری PARDIS CT درج شده است. PARDIS به نشانه نام برند تولیدکننده و CT نشان دهنده روش تولید به شیوه ترمکس و گرید A3 اشاره دارد.

 

میلگرد ظفر بناب

 

علامت اختصاری میلگرد
 

علامت انحصاری ZN CT روی شاخه میلگرد ظفر بناب اصلی حکاکی شده است. این علامت برجسته روی شاخه میلگرد یکی از نشانه‌های تشخیص میلگرد ظفر بناب اصلی است که به شیوه ترمکس تولید شده است.

 

علائم میلگرد نیشابور

 

علامت اختصاری میلگرد

 

N کاراکتر اول نیشابور به عنوان علامت اختصاری میلگرد نیشابور روی شاخه میلگرد‌های آجدار درج شده است همچنین علامتKSC نیز مشخصه حک شده روی میلگرد نیشابور است.

 

علامت اختصاری میلگرد بافق یزد

 

علامت اختصاری میلگرد

 

میلگرد میلگرد فولاد بافق را می‌توانید با مشخصه انحصاری BMIS شناسایی کنید جالب است بدانید واژه "بافق" نیز روی شاخه میلگرد به صورت برجسته حکاکی شده و به موقعیت جغرافیایی کارخانه تولیدکننده اشاره دارد.

 

علامت حک شده روی میلگرد ابرکوه سرمد یزد

روی شاخه میلگرد ابرکوه سرمد یزد مشخصه انحصاری SAIS حکاکی شده و نشانگر اصالت این محصول می‌باشد CT حک شده کنار آن نیز به معنای گرید A3 است.

 

تشخیص میلگرد شاهرود اصل

میلگرد شاهرود نیز از میلگرد‌های محبوب در بازار ایران تلقی می‌شود و دارای مشخصه shs و برگرفته از کلمه شاهرود است.

 

علامت اختصاری میلگرد آتیه خاورمیانه

مشاهده علامت AKS و COنشان دهنده این موضوع است که شاخه میلگرد از خط تولید کارخانه آتیه خاورمیانه خارج و روانه بازار آهن آلات شده است با دیدن این مشخصه از اصالت محصول مطمئن شوید.

 

میلگرد روهینا دزفول

حتماً نام میلگرد روهینا در بازار آهن آلات را شنیده‌اید علامت اختصاری این مجتمع برگرفته از نام مجموعه و به شکل ROUHINA روی شاخه‌های میلگرد درج شده است.

 

علامت اختصاری میلگرد آناهیتا گیلان

روی شاخه میلگرد تولیدشده در کارخانه آناهیتا گیلان مشصه انحصاری AGJU درج شده و یکی از شاخص‌های تفکیک میلگرد اصل از تقلبی است.

 

میلگرد کوثر اهواز

کوثر اهواز نیز مانند کارخانه‌های تولیدکننده دیگر دارای علائم اختصاری برای تشخیص اصالت محصول است پس قبل از خرید میلگرد، شاخه میلگرد را بررسی و از وجود علامت اختصاری GCT مطمئن شوید.

 

علامت اختصاری میلگرد میانه

 

علامت اختصاری میلگرد

 

مشخصه اختصاری Fꟻ (کاراکتر f کوچک شبیه آچار) علامت اختصاری میلگرد میانه است. روی شاخه میلگرد دو حرف f مشاهده می‌شود که مقابل هم هستند.

 

علامت اختصاری میلگرد کویر کاشان

آرم KAVIR همنام با نام برند میلگرد نشان دهنده اصالت محصول است و علامت TS به معنای مشخصات فنی میلگرد کویر است در حقیقت T به معنای ترمکس و به روش تولید میلگرد آجدار کویر اشاره دارد و حرف S نشان می‌دهد که گرید آن A4 است. باتوجه به مشخصات فنی و فیزیکی محصول، جوشکاری روی آن بلامانع است.

 

حروف اختصاری روی شاخه میلگرد

چنانچه مشخصه‌های زیر را بشناسید و بدانید که هر حرف چه معنایی دارد به راحتی می‌توانید علائم حکاکی شده روی تمامی برند‌های میلگرد را بررسی و از گرید و مشخصات فنی آن مطلع شوید. بنابراین اگر فعال حوزه آهن آلات هستید حتما حروف زیر و معنای آن‌ها را بخاطر بسپارید:

  • حروف J و L روی شاخه‌های میلگرد آجدار مارپیچ از نوع یکنواخت یا دوکی به این معناست که میلگرد دارای آج ۳۴۰ یا ۳۵۰ و از گرید A2 است.
  • حروف C و H روی میلگرد‌های آجدار جناغی گرید A3 حکاکی می‌شوند که آج آن‌ها ۴۰۰ یا ۴۲۰ است.
  • حروف S و F نیز روی میلگرد‌های آج دار مرکب با آج ۵۰۰ یا ۵۲۰ حکاکی می‌شوند که گرید A4 هستند. مثل KAVIR TS که روی شاخه میلگرد کویر حک و S به آج ۵۰۰ و گرید A۴ میلگرد اشاره دارد.

 

علامت‌های اختصاری مربوط به روش تولید میلگرد

گاهی روی شاخه میلگرد علامت‌هایی وجود دارد که به شیوه تولید میلگرد اشاره می‌کنند مثلاً علامت اختصاری میلگرد کویر KAVIR TS و حرف T نشان دهنده روش تولید به شیوه ترمکس است.

  • حرف T در علائم اختصاری میلگرد: یعنی میلگرد به شیوه خنکاری و ترکس تولید شده است.
  • حرف AT در علائم اختصاری میلگرد: میلگرد به روش آلیاژ‌سازی تولید شد است.
  • حرف U در علائم اختصاری میلگرد: میلگرد براساس روش استاندارد ‌شناسه محصول از خط تولید خارج شده است.

از ترکیب حروف اختصاری روی شاخه میلگرد شامل J و L و C و H یا F و S در کنار علامت‌های اختصاری مربوط به روش تولید میلگرد می‌توان شیوه تولید و گرید و آج میلگرد را متوجه شد. به عنوان مثال ممکن است علائم زیر را روی میلگرد‌ها ببینید که هر کدام مفهوم خاصی را منتقل می‌کنند به عنوان مثال:

  • علامت JU: میلگرد آج ۳۴۰ گرید A2 که به روش آلیاژی شده تولید شده.
  • علامت JT: میلگرد آج ۳۴۰ گرید A2 تولید شده به روش ترمکس
  • علامت CU: میلکرد آج ۴۰۰ گرید A3 به شیوه آلیاژی (مثل میلگرد ذوب آهن اصفهان ESCO CU)
  • علامت CT: میلگرد آج ۴۰۰ گرید A3 تولید شده به شیوه ترمکس (مثل علامت میلگرد ظفر بناب ZN CT)
  • علامت SA: میلگرد آج ۵۰۰ گرید A۴ که به شیوه آلیاژی شده تولید شده است.

علائم اختصاری حکاکی شده روی انواع شاخه میلگرد در هر کارخانه متفاوت است و این حروف به نام برند تولیدکننده، شیوه تولید محصول و برخی مشخصات مثل گرید و آج اشاره دارد بنابراین با اطلاع از مفاهیم مرتبط با حروف و همچنین آشنایی با برندهای تولیدکننده میلگرد می‌توانید به سادگی با بررسی علامت اختصاری میلگرد علاوه براینکه از اصل بودن میلگرد مطئن شوید، از مشخص فنی و فیزیکی محصول نیز اطلاع خواهید یافت.

نظرات : 0

ثبت نظر

54335