۱۴۰۳ شنبه ۲۹ اردیبهشت

به وب سایت پرسش و پاسخ Ask.fm اعتماد دارید؟

Ask.fm وب سایتیاست شبیه به آنچه که ما از آن به عنوان یک شبکه اجتماعی یاد می کنیم. همانطوری که از نامشپیدا است این وب سایت بر پایه سوال و جواب بنا نهاده شده است. اما آیا پشت این ظاهر ساده زوایای دیگری هم وجود دارد؟
به گزارش ICTPRESS به نقل از روابط عمومی شرکت ایمن رایانه پندار، نماینده رسمی و انحصاری شرکت پاندا سکیوریتی در ایران، در مورد میزان اقبال جوانان و نوجوانان از این وب سایت ذکر این نکته کافی است که در حدود سه سالی که از راه اندازی این وب سایت گذشته است، بیش از 50 میلیون عضو رسمی دارد. همچنین بیش از یک میلیونلینک در فیس بوک به Ask.fm ارجاع داده می شود.
این آمار برای این مدت زمان کوتاه، بسیار قابل قبول است.
برهمین اساس افراد برای ثبت نام و عضویت در این وب سایت اگرچه می توانند از نام و هویت جعلی استفاده کنند اما اغلب با هویت واقعی خود ثبت نام می کنند. به محض ثبت عضویت، کاربران می توانند ضمن جستجوی دوستان خود، در محیط سوال و جواب با  دیگر کاربران آشنا شده و پرسش ها و پاسخ هایشان را در خصوص موضوعات مختلف با یکدیگر به اشتراک بگذارند.
خیلی ساده به نظر می رسد؟ این طور نیست؟ اما طرح سوالات آزار دهنده و چالش برانگیز از سوی بعضی جوانان محیط این وب سایت را به محیطی مخرب تبدیل کرده است. بعضی از جوانان از روی شیطنت گاهاً سوالاتی را مطرح می کنند که بار منفی داشته و اغلب نوجوانان کم سن و سال تر را که از اعتماد به نفس پایین تری برخوردارند و ممکن است دچار افسردگی هم باشند را وادار به انجام کارهای احمقانه می کند.
در طول مدت راه اندازی این وب سایت آثار سوء طرح چنین سوالاتی از سوی برخی از کاربران، تا حدی زیاد بوده است که بسیاری از روانشناسان و جامعه شناسان امریکایی و اروپایی را بر آن داشته است تا شرایط قطع ارتباط جوانان از این وب سایت را فراهم کنند. بسیاری از جامعه شناسان معتقدند وجود صفحه ای از این وب سایت در فیس بوک که بالغ بر 10 هزار طرفدار دارد خطری جدی برای آن دسته از کاربرانی تلقی می شود که ممکن است در آینده قربانی پیامدهای منفی این وب سایت شوند.
اما عده دیگری از جامعه شناسان معتقدند آیا این تصمیم عاقلانه به نظر می رسد که به دلیل استفاده نامناسب برخی از کاربران از یک محیط اجتماعی، وب سایتی را مخرب قلمداد کرده و خواهان برچیده شدن آن باشیم؟ یا بهتر است به کاربران نوجوان آموزش دهیم تا در مواجهه با افراد سودجو و طرح سوالات مخرب چگونه برخورد کنند؟
آیا می توان پذیرفت تاثیر هم سن و سالان در شبکه های اجتماعی تا حدی است که ممکن است نوجوانان تحت تاثیر سوالات شیطنت آمیز عده ای دیگر دست به اعمالی وحشتناک بزنند؟!
نتیجه گیری با شما است!!!

نظرات : 0

ثبت نظر

41313