۱۴۰۳ سه شنبه ۱۱ اردیبهشت

GOLDEN NEWS / خبرهاي طلايي دوشنبه 20 خرداد ماه

ICTPRESS گزارش می دهد :
حمایت کمیسیون اروپا و سرن از پروژه خاورمیانه‌یی «سزامی»
کمیسیون اروپا و مرکز تحقیقات هسته‌یی اروپا (سرن)، موافقت خود را برای حمایت از پروژه «سزامی» (تابش سینکترون برای علوم کاربردی و به کار گیری آن در خاورمیانه) اعلام کردند.
سزامی (SESAME)‌ یک پروژه منطقه ای است که نخستین بار در سال 1389 توسط یونسکو پایه‌گذاری شد و دانشمندانی از اردن، ایران، بحرین، قبرس، مصر، پاکستان، ترکیه، رژیم اشغالگر قدس و فلسطین در آن عضویت دارند.
طرح سزامی (مرکز تابش سینکروترون برای تحقیقات و علوم کاربردی در خاورمیانه) مربوط به بهره‌برداری از یک دستگاه سینکروترون در منطقه بوده که قرار است با همکاری کشورهای منطقه در اردن راه‌اندازی شود.
سینکروترون، دستگاهی است که دارای کاربردهای مختلفی در تحقیقات علوم بنیادی، فناوری نانو، زیست‌فناوری، باستان‌شناسی، علم ساختارشناسی، مهندسی مواد، محیط زیست، تهیه داروهای نوین و پزشکی است.
کمیسر اروپا در بخش تحقیقات، ابداعات و علوم از موافقت این کمیسیون و مرکز «سرن» برای حمایت از «سزامی» به عنوان یکی از پیشرفته ترین پروژه های علمی در خاورمیانه ابراز رضایت کرده و تأکید کرد که این پروژه می تواند ضمن دستیابی به پیشرفت های چشمگیر به صلح در منطقه خاورمیانه از طریق همکاری های علمی نیز کمک کند.
این توافقنامه شامل اعطای کمک پنج میلیون یورویی از سوی کمیسیون اروپا برای مجهز کردن این مرکز به یک حلقه ذخیره سازی الکترون با کمک محققان مرکز «سرن‌» به عنوان قلب این مرکز است؛ این اقدام مسیر را برای راه اندازی پروژه سزامی در سال 2015 تسهیل می کند.
همچنین کمیسیون اروپا مبلغ سه میلیون یورو دیگر برای حمایت از شبکه سزامی، سیستم های رایانه ای و مدیریت اطلاعات برای این پروژه اختصاص داده است.
«رولف هویر» مدیرکل سرن نیز پروژه سزامی را یکی از مهمترین پروژه های در دست اجرا در جهان عنوان و ابراز امیدواری کرد که این همکاری مشترک به نتایج مثبتی منجر شود.
«خالد توکان» مدیر سزامی نیز خاطر نشان کرد: عملیات احداث پروژه سزامی پیشرفت بسیار خوبی داشته و منتظر دریافت یک برنامه علمی برای آغاز هرچه بهره برداری از آن هستیم.
...............................
خبر: پا، سکونتگاه 180 گونه قارچ مختلف!

پاشنه و انگشتان پا بیشترین انواع قارچ را در خود جای داده‌اند.
پژوهشگران دریافتند که حدود 40 گونه قارچ مختلف روی ناخن‌های پا، 60 گونه بین انگشتان و 80 گونه در انتهای پاشنه‌ی پا به طور متراکم قرار گرفته‌اند.
برای قارچ‌های شکارچیِ جا، پاها مکان‌های بسیار خوبی به شمار می‌روند. پژوهشگران در مجله‌ی‌ Nature گزارش کردند که بیش از 80 گونه‌ی مختلف از قارچ‌ها، پاهای انسان را به عنوان محل زندگی خود انتخاب می‌کنند.
جولی سگر (Julie Segre)، متخصص ژنتیک و یکی از اعضای این گروه از مؤسسه‌ی ملی تحقیقات ژنوم انسانی (National Human Genome Research Institute) در مریلند می‌گوید که این موجودات زنده‌ی کوچک نشان داده‌اند که در سرتاسر پوست انسان قرار دارند اما تنها پاها می‌توانند چنین تنوع گروهی از مهاجران را با خود حمل کنند.
این مطالعه نخستین سرشماری از تعداد قارچ‌های موجود روی پوست است. با کمک شناسایی تفاوت‌های بین قارچ‌های سالم و ناسالم می‌توان روزی به درمان‌هایی برای پاهای ورزشکاران یا عفونت‌های ناخن دست یافت.
مارتین بلسر (Martin Blaser) پزشک و میکروبیولوژیستی از دانشکده‌ پزشکی نیویورک می‌گوید: «این مطالعه توجه مردم را به خود جلب کرده است. چرا که پژوهشگران عموماً روی هم‌نشینان باکتریایی ما متمرکز شده‌اند نه هم‌نشینان قارچی.»
هایدی کنگ (Heidi Kong) متخصص پوستی از مرکز ملی سرطان در مریلند و عضوی از این گروه بیان می‌کند که برخلاف باکتری‌ها، رشد قارچ‌ها در محیط آزمایشگاه دشوار است. کشت قارچ از یک ناخن عفونی ممکن است هفته‌ها به طول انجامد.
کنگ، سگر و همکاران آن‌ها به جای افزایش میکروب‌های مختلف پوست از طریق رشد آن در آزمایشگاه، به سراغ دی‌ان‌ای قارچی رفته‌اند.
به نوشته تارنمای انجمن فیزیک، این گروه از 13 قسمت پوست (به‌علاوه ناخن‌های پا) 10 داوطلب سالم با کمک سنبه جراحی نمونه‌گیری به عمل آوردند و دی‌ان‌ای موجود در آن‌ها را مورد تجزیه‌و‌تحلیل قرار دادند تا گونه‌های قارچی را که در آن‌جا زندگی می‌کنند، پیدا کنند. این پژوهشگران با استفاده از برچسب‌های مولکولی که تنها به دی‌ان‌ای قارچی می‌چسبند، توانستند نمونه‌ی مورد نظر خود را از میان مواد ژنتیکی سایر موجودات زنده نظیر باکتری‌ها، ویروس‌ها و غیره جدا کنند.
درهمه‌ نواحی به جز پاها یک گونه‌ی قارچی به نام مالاسزیا (Malassezia) تمایل دارد بر گونه‌های مختلف دیگری که در نواحی نظیر پیشانی، چین پشت گوش یا ساعد هستند، غالب شود. با این وجود پاها بیشترین تنوع قارچی را دربردارند.
پژوهشگران دریافتند که حدود 40 گونه قارچ مختلف روی ناخن‌های پا، 60 گونه بین انگشتان و 80 گونه در انتهای پاشنه‌ پا به طور متراکم قرار گرفته‌اند.
پاشنه‌ها و پاها ممکن است میزبان چنین اجتماع عظیمی از قارچ‌ها باشند زیرا پاها از سایر قسمت‌های بدن سردتر هستند و قارچ‌ها نیز گرما را دوست ندارند. قارچ‌ها هم‌چنین با سطوح قارچ‌پسندی مانند جوراب‌های عرقی و کف اتاق‌های رختکن مالش پیدا می‌کنند.
کنگ بیان می‌کند که زمانی که مردم از نتایج این گروه خبردار می‌شوند، می‌گویند که اوه، من باید دوش بگیرم! اما در حقیقت این موجودات زنده می‌توانند در جهت حفاظت از ما مفید واقع شوند.
سرج می‌گوید: «فرشی از قارچ‌های سالم احتمالاً از چسبیدن قارچ‌های خطرناک به پا پیشگیری می‌کند.»
...............................
خبر: اصطلاح "ساختمان ضدزلزله" اشتباه و غیر علمی است
پژوهشگاه بین‌المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله اصطلاح "ساختمان ضد زلزله" را غیر علمی خواند و یادآور شد: طراحی ساختمان‌ها بر اساس شتاب زلزله صورت می‌گیرد، نه بر اساس بزرگای آن.
پژوهشگاه بین‌المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله ضمن انتقاد از کاربرد اصطلاح غلط "ساختمان ضد زلزله" که سال‌ها است در ادبیات ارتباطی بین فروشندگان و خریداران ساختمان‌ها رواج پیدا کرده، این اصطلاح را مردود و غیرعلمی ذکر و تاکید کرد: بر اساس استاندارد 2800 ایران، طراحی ساختمان‌ها بر اساس شتاب زلزله صورت می‌گیرد، نه بر اساس بزرگا.
به عنوان نمونه در تهران ساختمان‌ها برای شتاب زلزله معادل 35 درصد شتاب جاذبه زمین طراحی می‌شوند. با این اوصاف هیچ ساختمانی در تهران در برابر زلزله بر اساس ریشتر طراحی نمی‌شود و اساسا چنین ادعایی مبنای علمی ندارد.
از آنجایی که روال طراحی و اجرا ساختمان‌ها برای سطوح عملکرد و سطوح لرزه‌ای تعریف و مشخص می‌شود، لذا نمی‌توان ادعا کرد که ساختمانی می‌تواند ضد زلزله باشد؛ بنابراین اصطلاح ساختمان "مقاوم در برابر زلزله‌ای با شدت مشخص" توصیف صحیح‌تری است که باید کوشش شود جایگزین این غلط مصطلح شود.
البته مطابق نظر کارشناسان، ادعای اینکه ساختمانی در برابر شدت مشخصی از زلزله مقاوم باشد، منطقی است؛ مشروط بر آنکه ساختمان مورد نظر با رعایت ضوابط فنی در طراحی و کیفیت در اجرا همراه باشد.
همچنین درصد خرابی و خسارت‌های یک زلزله منوط به مجموعه‌ای از علل و عوامل مختلف از جمله عمق کانونی و شدت زلزله است و تنها به بزرگای آن مربوط نمی‌شود.
مقایسه دو زلزله بالای 7 ریشتر منجیل-رودبار در سال 1369 و سراوان (سیستان) در سال جاری نشان می‌دهد درحالی که زلزله سراوان به لحاظ بزرگای ریشتر حتی بزرگتر از زلزله منجیل-رودبار بوده است، خسارات جانی و مالی به مراتب کمتری نسبت به زلزله سال 1369 داشته است. علت این مساله فاصله زیاد کانون زلزله (نقطه‌ای در عمق زمین که شکستگی اتفاق می‌افتد) تا ساختمان‌های موجود در شهرهای پر جمعیت است.
در واقع انرژی زلزله در فواصل دورتر به صورت طبیعی کاسته می‌شود و شتاب زمین کاهش می‌یابد. در نتیجه ذکر این موضوع که ساختمانی تنها بر اساس بزرگای مشخصی از زلزله طراحی شده است صحیح نیست؛ چراکه آن ساختمان ممکن است در مجاورت مرکز آن زلزله یا در فاصله‌ای بسیار دورتر از آن باشد.
از این رو منطقی‌ترین راه برای اطمینان از ایمنی و مقاومت سازه‌ها در برابر زلزله، درخواست مدارک فنی ساختمان چون نقشه‌های طراحی شده، تاییدیه‌های مهندس ناظر و شهرداری از فروشندگان است. روشن بودن مشخصات طراحی، محاسب و ناظر در این مستندات زمینه‌ای برای بررسی اجمالی کیفیت کار را فراهم می‌کند.
...............................
خبر:  آلودگی هوا در نیمکره شمالی؛ خشکسالی در آفریقا

نتایج جدیدترین مطالعات نشان می‌دهد آلودگی هوای نیمکره شمالی تا حدودی عامل چندین دهه خشکسالی در آفریقای مرکزی است که در دهه 1980 به بدترین وضعیت خود رسید.
تحقیقات دانشگاه واشنگتن نشان می‌دهد ذرات معلق موجود در هوا که ناشی از سوخت زغال سنگی کارخانه‌ها در آمریکا و اروپا در دهه 1960، 70 و 80 بوده، کل نیمکره شمالی را خنک کرد ولی گروه باران‌های گرمسیری جنوب را تغییر داد به گونه‌ای که آنها دیگر به منطقه ساحل نمی‌رسیدند. منطقه ساحل در قاره آفریقا درست در زیر بیابان صحرا را شامل می‌شود.
محققان می‌گویند در پی تصویب قانون هوای تمیز در آمریکا و اروپا این گروه بارانی دوباره بازگشت و خشکسالی کاهش یافت.
ذرات معلق در هوا سولفاته رنگ روشن که عمدتا ناشی از سوختن زغال سنگ هستند، هوای مه آلود و کدری ایجاد می‌کنند که نور خورشید را بازتاب می‌دهد و همچنین منجر به ایجاد ابرهای منعکس کننده و پایدارتری می‌شود.
ین تینگ هونگ دانشمند اتسمفر و جو دانشگاه واشنگتن و مجری این تحقیقات گفت: فکر می‌کنم مردم باید بدانند که این ذرات نه تنها به طور منطقه‌ای موجب آلودگی هوا می‌شوند بلکه چنین تاثیرات دورافتاده اقلیمی نیز دارند.
به گفته وی مردمی که در نیمکره شمالی زندگی می‌کنند متوجه این خنک شدگی نمی‌شوند؛ چرا که این کاهش دما در واقع با گرمای ناشی از تاثیر گازهای گلخانه‌ای که آن نیز به دلیل افزایش دی اکسید کربن ایجاد شده، متعادل می‌شود و دمای با ثباتی را شکل می‌دهد.
دارگان فرایرسون پژوهشگر دیگر این مطالعه گفت: مردم فکر می‌کنند بخش عمده این خشکسالی به خاطر شیوه‌های نامناسب کشاورزی و بیابان‌زایی است اما طی 20 سال اخیر و یا بیشتر دریافته‌ایم که این امر کاملا نادرست است و این الگوهای بزرگ مقیاس اقیانوسی و جوی هستند که بیشترین تاثیر را شکل گیری جایی که باید باران در آن ببارد، دارند.
...............................
خبر: بهینه‌سازی حرکت قطارها در تونل با بررسی تجربی جریان هوا

یکی از اعضای مرکز نوآوری پارک علم و فناوری یزد موفق به طراحی و اجرای طرح بهینه سازی قطار و تونل به کمک بررسی تجربی جریان هوای اطراف قطار شد.
در این طرح که توسط حسین ابوطالبی اجرا شده با بررسی آزمایشگاهی تاثیر سرعت قطار و نسبت انسداد در حین ورود قطار به تونل و تحلیل پدیده‌های مربوط به تغییرات فشار در هوای اطراف، نحوه تاثیر و شدت هر یک از این عوامل مورد بررسی قرار گرفت. همچنین ادامه طرح شبیه‌سازی نرم افزاری ضمن تایید نتایج آزمایشگاهی به دست آمده پیشنهادهایی برای بهینه‌سازی مدلهای قطار و تونل مورد استفاده ارائه می‌دهد.
برای انجام این پژوهش، مدل‌های قطار و تونل ساخته شده و سیستم محرکت متناسب با آن طراحی شد. با نصب سنسورهای مبدل فشار در مقاطع مختلف تونل فشار های ناشی از ورود قطار ثبت و سپس پدیده های ثبت شده در نتایج تحلیل شد.
در این تحقیق از یک مدل 1 به 26 نمونه قطار استفاده شده که به کمک یک موتور محرک با توان 370 وات به حرکت در می آید. جهت انتقال توان موتور و تبدیل حرکت نیز از مکانیزم تسمه و پولی بهره گرفته شده است. برای اندازه گیری فشار نیز از دستگاه مبدل فشار با سنسورهای شرکت هانیول استفاده شده است.
...............................
خبر: تپش نامنظم قلب زوال عقلی را سرعت می‌بخشد

پژوهش دانشمندان دانشگاه آلاباما نشان داده که یک نوع تپش قلب نامنظم موسوم به فیبریلاسیون دهلیزی با زوال سریعتر عقلی مرتبط است.
فیبریلاسیون دهلیزی یک نوع تپش قلب نامنظم بوده که می‌تواند منجر به لخته شدن خون، سکته، نارسایی قلب و دیگر بیماریهای مرتبط با این اندام شود.
این پژوهش که روی بیش از 5000 فرد بالای 65 سال انجام شده، نشان داده که افراد مبتلا به این نوع تپش نامنظم زودتر از افراد دیگر به زوال عقلی دچار می‌شوند.
دلیل این ارتباط هنوز مشخص نبوده و این یافته‌ها بدین معنی نیست که همه افراد دچار فیبریلاسیون دهلیزی به زوال سریعتر عقلی مبتلا خواهند شد. اما این پژوهش نشان داده که افراد مورد بررسی دو سال زودتر از افراد بدون این شرایط قلبی به زوال عقلی دچار می‌شوند.
در افراد دارای این بیماری قلبی، احتراق ناقص سیگنالهای الکتریکی باعث ضربان غیرعادی قلب می‌شود. مرکز کنترل و غلبه بر بیماری آمریکا تخمین زده که 2.66 میلیون آمریکایی در سال 2010 به این بیماری دچار بوده‌اند که تا سال 2050 به 12 میلیون تن افزایش پیدا خواهد کرد.
محققان در این پژوهش از داده‌های بررسی بزرگ سلامت قلب و عروق که در دهه 1990 انجام شده بود، استفاده کردند. سلامت قلب شرکت‌کنندگان در این پژوهش سنجیده شد و در یک دوره هفت ساله در هر سال دو نوع آزمایش روانی از آنها به عمل آمد. در این پژوهش افرادی که سکته قلبی داشته یا پیش از آن با فیبریلاسیون دهلیزی تشخیص داده شده بودند، کنار گذاشته شدند.
افرادی در سن 80 سالگی به فیبریلاسیون دهلیزی مبتلا شده بودند، در امتیازات خود طی پنج سال بعدی حدود 10 امتیاز کاهش نشان داده بودند . این در حالیست که افراد بدون این بیماری طی همین دوره زمانی حدود شش امتیاز کاهش داشتند.
اگرچه هنوز ارتباطی بین این دو بیماری مشخص نشده اما پزشکانی که با آنها سروکار داشته‌اند این رابطه را منطقی می‌دانند. برای مثال زوال عقلی و فیبریلاسیون دهلیزی هر دو از فاکتور خطرهای مشترک برخوردارند.
به گفته دکتر شادی کلانتریان، محقق خدمات آریتمی قلب در بیمارستان عمومی ماساچوست، فرد دچار فشار خون بالا و دیابت بطور خودکار در معرض خطر بالاتری برای ابتلا به فیبریلاسیون دهلیزی و زوال عقلی قرار دارد.
یکی از دلایل امتیازات پایین‌تر این افراد در آزمونها می‌تواند این واقعیت باشد که تپش نامنظم قلب ممکن است منجر به مشکلات مزمن جریان خون و کاهش میزان اکسیژن و مواد مغذی منتقل شده به مغز شود.
کلانتریان افزود: افراد دچاراین بیماری بیشتر مستعد شکل‌گیری لخته‌های خونی در دهلیزها هستند. ورود یک لخته خونی به مغز می‌تواند منجر به سکته و آسیب مغزی شود. اما افراد همچنین می‌توانند به سکته‌های کوچک ساکت دچار شده که از آنها بی‌اطلاع هستند.
محققان اکنون قصد دارند این ارتباط را با استفاده از فناوری تصویربرداری از مغز برای یادگیری بیشتر در مورد اتفاقات درون مغز افراد دچار فیبریلاسیون دهلیزی و دلیل ابتلای آنها به زوال عقلی سریعتر بررسی کنند.
...............................
خبر: طرح مفهومی خانه نخست‌وزیر استرالیا

معماران شهر سیدنی مفهوم "خانه‌ای که طغیان می‌کند" را به عنوان جایگزینی برای مکان مسکونی رسمی نخست‌وزیر استرالیا ارائه دادند.
منزل کنونی نخست‌وزیر این کشور "لوج" نام دارد و در سال 1925 ساخته شده است.
دانشگاه کانبرا و نمایشگاه طراحی استرالیا به مناسبت سالگرد مراسم‌ و جشن‌های شهر کانبرا، از معماران خواستند مدل‌ها ییشنهادی خود برای سکونتگاه جدید نخست‌وزیر را ارائه دهند.
«معماران دیگر» نام شرکتی است که در سیدنی واقع شده و مفهوم «خانه‌ای که طغیان می‌کند» را ارائه داده است.
این شرکت تحقیقات تاریخی را در زمینه اصلیت و خاستگاه کانبرا انجام داد و دریافت که مکان این شهر که روی دریاچه خالی و خشک طراحی شده، از پیشنهاد چارلز کوتلر معمار و هنرمند الهام گرفته است.
طرح کوتلر بزرگ‌ترین جزیره استرالیا را روی دریاچه تقریبا خشک اما مستعد سیلاب Lake George قرار داد و مکان کانبرای مدرن نزدیک رودخانه مونگولا به عنوان نقطه‌ای مطلوب انتخاب شد.
«معماران دیگر» با الهام از طرح کوتلر به عنوان نقطه آغازین، برای طراحی سکونتگاه آتی نخست‌وزیر استرالیا از دریاچه مجاور استفاده ‌کرد و این طرح امکان محو یا ظاهر‌کردن ساختمان مطابق میل را فراهم می‌کند.
«خانه بالایی» متعلق به «خانه‌ای که طغیان می‌کند»، پوسته تپه را اشغال می‌کند؛ این خانه بر این طرح سایه افکنده و قرار است میزبان بسیاری از کارکردهای ایالتی باشد.
«خانه پایینی» نیز شامل سکونتگاه خصوصی نخست‌وزیر به علاوه تعدادی از سوئیت‌ها برای مهمان‌هاست.
یک ناحیه قابل دفاع نیز در عمق تپه پنهان شده و مفهوم ارائه‌شده خواهان آن است که آب این دریاچه بر فراز خانه به درون ابری تبخیر شود تا مانع از نظارت ماهواره‌ای، حملات پهپادی و پاپاراتزی شود.
جدیدترین ویژگی این سکونتگاه یک ناحیه مخصوص براي برگزاری مراسم‌هاست که درست زیر سطح دریاچه قرار دارد. این فضا که معمولا مملو از آب است، با جابجایی آبی که آن را پر می‌کند، مورد استفاده قرار می‌گیرد.
آبی که بر خشکی مجاور طغیان می‌کند، امکان دسترسی به ساحل را از بین می‌برد و به علاوه، هنگام برگزاری مراسم‌ها، «خانه پایینی» را از دید افراد پنهان می‌کند.
...............................
خبر: ساخت حسگری برای تشخیص سرطان پوست

محققان سوئیسی موفق به ارائه روش تشخیصی جدیدی برای شناسایی آر.ان‌.ای سلول سرطانی پوست شدند.
تومور سیاه پوست یکی از خطرناک‌ترین سرطان‌های پوست محسوب می‌شود. در 50 درصد موارد، یک ژن جهش یافته مسؤول بروز این بیماری است. از آنجاییکه شانس و مدت زنده ماندن بیمارانی که دچار این جهش ژنی شدند، می‌تواند با استعمال یک داروی جدید به شدت افزایش یابد، به همین دلیل یافتن راهی برای شناسایی زودهنگام این جهش بسیار مهم است. برای حل این مشکل یک تیم تحقیقاتی از دانشگاه بازل با همکاری محققانی از موسسه تحقیقات سرطان لودوینگ روش جدیدی ارائه کرده‌اند.
در کشور سوئیس هر ساله در حدود 2100 نفر به تومور سیاه پوست مبتلا می‌شوند که یکی از تومورهای بسیار رایج محسوب می‌شود. اگر تشخیص این بیماری در مراحل اولیه صورت گیرد، فرآیند بهبود بسیار تسریع می‌شود؛ اما با گذشت زمان از آغاز تشکیل تومور شانس زنده‌ ماندن به شدت کاهش می‌یابد. در سال‌های اخیر داروهای متعددی برای درمان این بیماری ارائه شده است، این داروها روی جهش‌های ژنتیکی که موجب رشد بسیار سریع بافت می‌شود، اثر می‌گذارند.
درمورد این تومور سیاه، ژنی موسوم به براف اهمیت زیادی دارد. این ژن مسؤول رشد کنترل نشده سلول‌ها است. از آنجایی که تنها 50 درصد از بیماران مبتلا به تومور سیاه پوست دچار این جهش ژنی می‌شوند، باید بیمارانی را که به این روش درمانی جدید پاسخ می‌دهند، شناسایی کرد. از آنجایی که این دارو دارای عوارض نامطلوبی است، نباید آن را برای همه بیماران تجویز کرد.
برای حل این مشکل، محققان سوئیسی روش تشخیصی جدیدی ارائه کردند که براساس آران‌ای کار می‌کند. در این روش از حسگرهای نانومکانیکی برای شناسایی آران‌ای سلول سرطانی استفاده می‌شود. این حسگر نانومکانیکی نوعی تیرک (کانتالیور) کوچک میکروسکوپی است. با استفاده از این حسگر می‌توان سلول‌های سالم را از سلول‌های بیمار تفکیک کرد. این روش بسیار حساس است، در حالی که نه به تکثیر دی‌.ان‌.ای و نه به برچسب‌زنی آن نیاز است.
در این روش به نوک تیرک مولکول‌هایی متصل می‌شوند و سپس سطح مورد نظر پیمایش می‌شود. نوک تیرک آغشته به دی‌ان‌ای است که می‌تواند به آر‌.ان‌.ای سلول جهش یافته بچسبد. با اتصال دی‌.ان‌.ای به آر.ان‌.ای، تیرک دچار تغییر می‌شود که این تغییر روی لیزر تابیده شده روی آن اثر می گذارد. برهمکنش مولکولی باید در فاصله بسیار اندک از سطح صورت گیرد.
این گروه، نتایج یافته‌های خود را در نشریه «Nature Nanotechnology» به چاپ رساندند.
...............................
خبر: عبور غیرمنتظره سیارکی به اندازه کامیون از نزدیکی زمین
سیارکی به اندازه یک کامیون، روز شنبه (18 خرداد) از فاصله چهار برابر نزدیکتر از ماه، از کنار زمین عبور کرد.
ناسا اعلام کرد که سیارک 2013 LR6 در ساعت 04:42 به وقت گرینویچ در روز شنبه از حدود 104 هزار کیلومتری اقیانوس جنوبی استرالیا عبور کرد.
به گفته این سازمان، این سیارک 10 متری خطری برای زمین ایجاد نکرده است.
هفته پیش سیارک 2.7 کیلومتری QE2 به همراه قمرش از فاصله 5.8 میلیون کیلومتری زمین عبور کرده بودند.
همچنین در روز 15 فوریه(27 بهمن) یک سیارک کوچک در جو بالای شهر چلیابینسک روسیه منفجر شد که آسیب به بیش از 1500 تن در اثر برخورد شیشه و ضایعات پرنده به همراه داشت. در همان روز یک سیارک غیر مرتبط دیگر از فاصله حدود 27.5 هزار کیلومتری زمین عبور کرد که نزدیکتر از شبکه‌های ماهواره‌های ارتباطی اطراف زمین است.
ناسا از کشف حدود 95 درصد از سیارکهای بزرگ با قطر یک کیلومتر یا بزرگتر با مدارهایی خبر داده که آنها را نسبتا به زمین نزدیک می‌کنند.
یک جسم با همین اندازه حدود 65 میلیون سال قبل در محل فعلی شبه‌جزیره یوکاتان مکزیک برخورد کرده بود که به باور دانشمندان، منجر به تغییر آب‌وهوایی مسؤول انقراض دایناسورها و بسیاری از اشکال حیات زمین شده است.
در حال حاضر ناسا و دیگر سازمانهای پژوهشی به همراه شرکتهای خصوصی در حال کار برای پیگیری اجسام کوچکتر نزدیک زمین هستند.
...............................
خبر: پیش‌بینی ابتلا به افسردگی فرزندان از دریچه تحصیلات مادران

فرزندان مادرانی که تحصیلات دبیرستان را به پایان نرسانده‌اند، بیشتر احتمال دارد دوره افسردگی شدید در اوایل بزرگسالی را در مقایسه با فرزندان مادران تحصیل‌کرده، تجربه کنند.
تحقیقات آملی کوزنل-واله از دانشگاه مک‌گیل و همکارانش نشان می‌دهد فقدان تحصیلات دبیرستان مادر تاثیر بسزایی در خطر تجربه دوره افسردگی فرزندنش در اوایل بزرگسالی دارد.
براساس این مطالعه، خطر افزایش‌یافته افسردگی در میان فرزندان این مادران را نمی‌توان با تجربه افسردگی توسط والدین، مشقت‌های اوایل زندگی، تحصیلات خود فرزندان و درآمد آن‌ها در اوایل بزرگسالی نسبت داد.
این نخستین مطالعه در کانادا با هدف تعیین تاثیر تحصیلات پدر و مادر روی افسردگی فرزندانشان در اوایل بزرگسالی به شمار می‌آید.
در این پژوهش محققان با استفاده از آمارهای «مرکز ملی تحقیقات سلامت جمعیت» کانادا، هزار و 267 نمونه موردی را بررسی کردند.
ابتدا در سال 1994 با این افراد مصاحبه شد، یعنی زمانی که بین سنین 12 و 24 سالگی بودند و با والدینشان زندگی می‌کردند.
این سوژه‌ها سپس به مدت 12 سال تحت بررسی بودند و خطر دوران افسردگی عمده آن‌ها زمانی که بین سنین 22 و 36 سالگی بودند، مطالعه شد.
تحصیلات به افراد مهارت‌های عملی از قبیل برقراری ارتباط، مهارت‌های حل مشکلات، تحلیل‌کردن و همچنین حس افزایش‌یافته اربابی می‌دهد.
بنابراین، مادرانی که دارای تحصیلات بالاتری هستند، در کنارآمدن با مشکلات تربیت فرزند، دارای اعتماد به نفس بیشتری هستند و این حس افزایش‌یافته اعتماد به نفس و اربابی می‌تواند به عنوان مدلی برای فرزندانشان عمل کند.
در این مطالعه به‌طور تعجب‌آوری، سطح تحصیلات پدر تاثیری بر تجربه افسردگی فرزندان در اوایل بزرگسالی نداشت.
جزئیات این مطالعه در Social Psychiatry and Psychiatric Epidemiology منتشر شد.
...............................
خبر: سیستم هشدار زودهنگام سونامی با صوت‌شناسی زلزله

دانشمندان آمریکایی در کشفی که می‌تواند به یک سیستم هشدار زودهنگام سونامی منجر شود، اظهار کرده‌اند که صوت شناسی یک زمین‌لرزه می‌تواند قابلیت تولید سونامی توسط آن را نشان دهد.
محققان دانشگاه استنفورد می‌گویند که آنها ویژگی‌های صوت‌شناسی کلیدی زلزله 2011 ژاپن را شناسایی کرده‌اند که به شدت نشانگر قابلیت تولید سونامی بزرگ توسط آن بوده و اینکه امواج صوتی تولید شده توسط زمین لرزه در دریا احتمالا 10 دقیقه قبل از خود سونامی به زمین رسیده است
اگر این تعبیر درستی باشد، این دانشمندان توانسته‌اند یک سیستم هشدار در مورد امکان وقوع سونامی بزرگ را ارائه کنند.
سیستم‌های مختلف می‌توانند زلزله‌های زیر دریا را شناسایی کنند اما نمی‌توانند با اطمینان بگویند که کدامیک منجر به وقوع سونامی شده یا اندازه موج را پیش‌بینی کنند. همچنین دستگاه‌های مبتنی در اقیانوسها نیز تنها چند دقیقه پیش از سونامی می‌توانند هشدار بدهند.
از آنجایی که صدای یک رویداد لرزه‌ای پیش از خود موج به زمین می‌رسد، محققان می‌گویند که شناسایی علائم خاص صوتی زلزله‌های تولید کننده سونامی می‌تواند به سیستمهای هشدار با عملکرد سریعتر برای سونامی‌های بسیار بزرگ منجر شود.
اگرچه این یافته‌ها می توانند برای مناطق گسل سونامی ساز در سراسر جهان اعمال شوند اما محققان اذعان کرده‌اند که ویژگی‌های علائم بارز صوتی ممکن است بسته به زمین‌شناسی محیط محلی متفاوت باشد.
...............................
خبر: کشف کارخانه تولید دنباله‌دار
اخترشناسان هلندی برای نخستین بار موفق به رصد یک کارخانه تولید ستاره دنباله دار در اطراف یک ستاره جوان شده اند.
تله گرد و غباری در اطراف ستاره جوان Oph-IRS48 با استفاده از آرایه میلیمتری/ زیر میلیمتری بزرگ آتاکاما (ALMA) رصد شده است؛ این کشف یکی از قدیمی ترین اسرار در خصوص نحوه شکل گیری دنباله دارها و سیارات توسط ذرات گرد و غبار در دیسک های ستاره ای را حل کرده است.
ذرات گرد و غبار در اطراف ستاره جوان با تجمع و درآمیختن با یکدیگر، دنباله دار یا سیارات را تشکیل می دهند.
مشاهدات اولیه با استفاده از تلسکوپ بسیار بزرگ (VLT)‌ نشان داد که ذرات گرد و غبار کوچک ساختار حلقه ای مشابهی ایجاد می کنند، اما رصدهای صورت گرفته با تلسکوپ ALMA‌ درخصوص ذرات گرد و غبار بزرگتر بسیار متفاوت است.
دکتر «نینکه فاندر مارل» از متخصصان رصدخانه لایدن تأکید می کند: شکل گرد و غبار بسیار حیرت انگیز بود و درحالیکه در انتظار مشاهده یک حلقه بودیم، تصویری مشابه پوسته بادام هندی مشاهده کردیم.
چیزی که محققان کشف کردند، منطقه ای است که در آن ذرات گرد و غبار بزرگتر در آن گرفتار شده و به مرور رشد کرده و بزرگتر می شوند.
دکتر «فاندر مارل» خاطر نشان می کند: این منطقه در حقیقت یک تله گرد و غبار است که گهواره ای برای سیارات تازه متولد شده محسوب می شود؛ مدل های مجزای رایانه ای نشان می دهد، چنین مناطق پرفشاری نشأت گرفته از حرکت گاز در لبه یک حفره گازی هستند.
این تله گرد و غبار در دیسک اطراف سیستم ستاره ای Oph-IRS48 یک پناهگاه ایمن برای ذرات کوچک محسوب می شود که اجازه تجمع و رشد ذرات برای شکل دادن دنباله دارها و سیارات را فراهم کرده است.
منطقه سبز محل تجمع ذرات بزرگتر (سایز میلیمتری) است که توسط تلسکوپ ALMA‌ کشف شده است؛ حلقه نارنجی محل تجمع ذرات گرد و غبار بسیار کوچک تر (سایز میکرون) را با استفاده از ابزار VISIR بر روی تلسکوپ بسیار بزرگ (VLT)‌ نشان می دهد.
...............................
خبر: تولید شکلات مقاوم در برابر گرما برای آفریقایی‌ها

محققان یک شرکت تولیدکننده مواد غذایی پس از یک دهه تحقیق موفق به تولید شکلات مقاوم در برابر گرما شده اند که می‌تواند تا چندین ساعت در دمای بالای 40 درجه سالم باقی بماند.
شرکت بین المللی تولید کننده مواد غذایی، شیرینی و شکلات Mondelez International‌ که برندهای معروفی چون Milka ،Toblerone‌ و Trident را در اختیار دارد، با هدف یافتن بازارهای جدید در کشورهای آفریقایی، محصول جدیدی را تولید کرده است.
در بسیاری از کشورهای آفریقایی، بازارها در محیط باز، بدون دسترسی به برق و سیستم های خنک کننده قرار دارند و بدلیل گرمای شدید در این مناطق، امکان نگه داری و فروش شکلات و کاکائو وجود ندارد.
محققان این شرکت پس از 10 سال تحقیق، شکلات مقاوم در برابر گرما و ذوب شدن را تولید کرده اند که تا ساعت ها می تواند گرمای 40 درجه سانتیگرادی محیط را تحمل کند.
جزئیات دقیقی از نحوه تولید و طعم این شکلات ارائه نشده است، اما گفته می شود که در تولید آن از ترکیبی از کره کاکائو، روغن گیاهی، شیر و شکر استفاده شده است.
شکلات مقاوم در برابر گرما آماده تولید انبوه بوده و بزودی در کشورهای آفریقایی عرضه خواهد شد.

 

 


 

نظرات : 0

ثبت نظر

61519