۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت

GOLDEN NEWS / خبرهاي طلايي سه شنبه 21 خرداد ماه

ICTPRESS گزارش می دهد :
خبر: ورود لوزالمعده مصنوعی به منازل
پژوهشگران انگلیسی قصد دارند لوزالمعده مصنوعی را برای نخستین بار در محیط منزل، مورد آزمایش قرار دهند شیوه ای که می تواند روزی زندگی میلیون ها بیمار مبتلا به دیابت را بهبود دهد.به گزارش خبرگزاری مهر، با این دستگاه می توان میزان گلوکز خون را مورد نظارت قرار داد. این لوزالمعده مصنوعی از داده های فرو سرخ مرتبط با اطلاعات تقویت کننده استفاده می کند که به یک پمپ انسولین که به بدن بیمار چسبانده می شود متصل است و می تواند با دریافت اطلاعات بدن از این طریق، میزان انسولین بدن را تنظیم کند.
محققان دانشگاه کمبریج سالهاست بر روی این لوزالمعده مصنوعی کار می کنند، لوزالمعده ای که تا پایان سال جاری قرار است 24 نفر در آزمایشهای خانگی آن شرکت کنند.
با این حال، این دستگاه هنوز راه زیادی را در پیش دارد تا برای درمان دیابت نوع یک در دسترس بیماران قرار گیرد.
قرار است در وهله نخست از این دستگاه برای توقف افت انسولین بیماران در طی شب استفاده شود.
.........................
خبر: 91 درصد وقت جوانان صرف پیامک بازی می شود

پژوهشگران اعلام کردند جوانان 91 درصد وقت خود را صرف ارسال و دریافت پیامک و یا صحبت کردن با تلفن هایشان می کنند.به گزارش خبرگزاری مهر، بر اساس تحقیقات "شری ترکل" روانشناس دانشگاه فناوری ماساچوست (MIT )، امروزه مردم هر وقت تنها هستند و یا در مکانی مانند فروشگاه ها در صف ایستاده اند، به سراغ تلفن همراهشان می روند.
به گفته وی ارتباطات پرسرعت تلفن همراه، ما را از محیط اطراف بیش از پیش جدا کرده است.
وی با مطالعه خانواده هایی که صبحانه را با هم می خوردند و یا در مراسم سوگواری شرکت می کردند، دریافت، افراد در این خانواده ها به شدت سرگرم پیامک بازی هستند.
ترکل در کتاب خود با عنوان" تنها در جمع" ، صدها نفر را در زندگی شان مورد بررسی قرار داده و نتیجه گیری کرده است که آمریکایی ها هنر گفتگو را از دست داده اند.
وی بر اساس بررسی های خود دریافته است به طور متوسط افراد 18 تا 24 ساله، ماهانه سه هزار و 200 پیامک ارسال و دریافت می کنند.
.........................
خبر: ساخت بلندترین ساختمان دنیا در چین

شرکت ساختمان بادوام به عنوان یک شرکت ساخت و ساز در چین در نظر دارد تا پیش از پایان سال 2013 بلندترین ساختمان جهان را در شهر چانگشا با تکنیک سازه های پیش ساخته بزرگ بنا کند.
ساخت بلندترین ساختمان دنیا در چین اکنون دارای مجوز لازم است اما ممکن است تصور شود که این شرکت زمان کافی در اختیار ندارد، چرا که برج خلیفه که در حال حاضر دارنده رکورد بلندترین ساختمان جهان است در عرض 5 سال ساخته شد.
این درحالی است که شرکت ساختمان بادوام در تکنیکی تولید قطعات بزرگ از سازه های پیش ساخته خارج از محل پیشگام است، از این رو می تواند این سازه ها را به محل منتخب منتقل کرده و آن را به سرعت کنار هم قرار دهد.
این شرکت از این تکنیک برای ساخت یک مجتمع مسکونی 30 طبقه در عرض 15 روز در سال 2011 استفاده کرد.
طرح ساخت این ساختمان با نام آسمان شهر دربرگیرنده فضای یک میلیون و 610 هزار متر مربعی است که این فضا در 220 طبقه پخش می شود. این طبقه هم کارکرد مسکونی و هم کارکرد تجاری داشته و ظرفیت 70 تا 120 هزار نفر را دارند.
هزینه ساخت این ساختمان بیش از 600 میلیون دلار تخمین زده شده است.
براساس این طرحها ساکنان بیشتر از آسانسور برای حرکت در داخل ساختمان استفاده می کنند، اما افرادی که از آسانسور واهمه دارند می توانند از پلکان 9.6 کیلومتری استفاده کنند که از طبقه اول به طبقه صدو هفتادم می رسد.
این ساختمان دربرگیرنده 56 محوطه باز مختلف است که می توان از آن برای بسکتبال، تنیس، شنا و تأتر استفاده کرد. 86 هزار متر مربع از فضای داخلی این ساختمان به مزارع ارگانیک عمومی اختصاص خواهد یافت.
از آنجا که موافقت دولت چین با ساخت این ساختمان از طول زمان ساخت آن بیشتر بوده این شرکت به سرعت کار ساخت و ساز را آغاز می کند.
.........................
خبر: سونی از پلی‌استیشن 4 رونمایی کرد
سرانجام شرکت سونی از نسل جدید کنسول‌ ویدیویی خود رونمایی کرد.
این کنسول به یک پردازشگر 8 هسته‌ای ای.ام.دی مجهز است و پردازنده‌ی گرافیکی آن متعلق به ATI Radeon است و نباید رم 8 گیگابایتی این دستگاه را هم نادیده بگیریم.
شرکت سونی در مراسمی که در شهر لس‌آنجلس برگزار شد، گفت: ما بیشتر از هر زمان دیگر روی شبکه‌ی سونی که یکی از معروف‌ترین و قدرتمند‌ترین برند‌های سرگرمی در دنیاست سرمایه‌گذاری کرده‌ایم.
پلی‌ استیشن
خبرگزاری AFP به نقل از سونی قیمت این کنسول را در زمان عرضه 399 دلار اعلام کرده است. هم‌چنین شرکت سونی اعلام کرده که این کنسول در آخر سال میلادی به بازار‌های آمریکا و اروپا عرضه خواهد شد.
شرکت سونی برای پیروزی در برابر کنسول جدید مایکروسافت PS4 را 100 دلار ارزان‌تر از Xbox one عرضه خواهد کرد.
خبر دیگری که می‌تواند برای طرفداران بازی‌های ویدئویی جذاب باشد، این است که برای تایید اصل بودن بازی‌های دستگاه نیازی به اتصال به اینترنت نیست.
این درحالی است که شرکت مایکروسافت چندی پیش اعلام کرده بود که Xbox one و باید هر روز یکبار به اینترنت متصل شود و همین امر می‌تواند توجه‌ها را به سمت کنسول جدید شرکت سونی یا همان پلی‌استیشن 4 معطوف کند.
.........................
خبر:  اندازه گیری دقیق فشار خون با حسگر مچی

پژوهشگران دستگاه جدیدی ساخته اند که فشار خون را دقیق تر اندازه گیری می کند.
گروهی از محققان دانشگاه کالج لندن حسگری ساخته اند که بر مچ بسته می شود و می تواند فشار خونی که قلب را ترک می کند در طول روز اندازه گیری کند.
به طور معمول فشار خون از طریق عروق بازو اندازه گیری می شود اما فشار در قلب می تواند پیش بینی کننده بهتری از بروز مشکلات برای سلامتی در آینده باشد.
اگر فشار خون بسیار بالا باشد می تواند به بروز سکته قلبی و سکته مغزی منجر شود. حدود یک سوم مردم انگلیس به فشارخون بالا مبتلا هستند اما اکثر این افراد از بیماری خود اطلاعی ندارند.
گروهی از مقامات بهداشت و درمان انگلیس، این حسگر را آزمایش کرده اند. این حسگر شامل یک پیستون کوچک می شود که پس از هر بار ضربان قلب، بالا و پایین می رود.
یک برنامه رایانه ای در این مچ بند از این موج پالسی استفاده می کند تا فشار خون در قلب را نشان دهد. این فشار سپس با اندازه های گرفته شده از حسگرهای قلب بیمار مقایسه می شود.
پروفسور برایان ویلیام مجری این تحقیقات از مرکز تحقیقات زیست پزشکی بیمارستان دانشگاه کالج لندن گفت: این دستگاه به طور قابل توجهی دقیق است.
به گفته وی توصیه می شود افراد هر 24 ساعت یک بار و پیش از مصرف داروهای کاهنده پرفشاری خون، فشار خون خود را اندازه گیری کنند.
این تحقیقات که نتایج آن در نشریه Hypertension منتشر شده است، نشان می دهد که اندازه گیری فشار خون از طریق عروق بازو، تغییرات دقیق در فشار خون شب هنگام را به خوبی منعکس نمی کند.
ویلیام می گوید: آنچه که ما نشان دادیم این است که بر خلاف تصورات پیشین، فشار قلب در طول خواب به اندازه کافی افت ندارد.
وی افزود: می دانیم که فشار خون زمانی که بیمار در خواب است، یک پیش بینی کننده قوی برای بیماری قلبی محسوب می شود. این دستگاه عمدتا اندازه گیری بهتری از فشار خون نسبت به دستگاه های فشار خون بازویی ارائه می کند.
محققان اکنون قصد دارند این دستگاه را برای تشخیص بهتر بیماری های قلبی مورد آزمایش قرار دهند.
.........................
خبر: فضانورد سرشناس کانادایی اعلام بازنشستگی کرد
«کریس هدفیلد» نخستین فضانورد کانادا و فرمانده سابق ایستگاه فضایی بین‌المللی از خاتمه فعالیت های دولتی و بازنشستگی از آژانس فضایی کشورش خبر داد.
فرمانده مأموریت اکتشافی 35 که چند هفته قبل با اتمام مأموریت پنج ماهه در فضا به زمین بازگشت، خبر اتمام فعالیت در خدمات دولتی و بازنشستگی از آژانس فضایی کانادا را در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد.
«کریس هدفیلد» که از سال 1992 میلادی بعنوان فضانورد فعالیت داشته است، در این کنفرانس مطبوعاتی روز دوشنبه 10 ژوئن تأکید کرد: قصد دارم به 35 سال فعالیت در خدمات دولتی از جمله عضویت در آژانس فضایی کانادا خاتمه دهم.
این فضانورد 53 ساله خاطر نشان کرد: قصد ندارم با ادامه فعالیت در آژانس فضایی کشورم، مانعی برای دو فضانورد جوان در لیست انتظار برای سفر به ایستگاه فضایی بین المللی (ISS)‌ باشم.
با این حال آژانس فضایی کانادا دست کم تا سال 2016 میلادی شانسی برای اعزام مجدد فضانورد به ایستگاه فضایی بین المللی (ISS)‌ نخواهد داشت.
«کریس هدفیلد» در مدت پنج ماه اقامت و فرماندهی ایستگاه فضایی، دشواری های انجام کارهای روزمره زندگی مانند دست شستن، مسواک زدن و خوابیدن در شرایط بی وزنی را به تصویر کشید و در این مدت شبکه اجتماعی وی بیش از یک میلیون پیرو پیدا کرد.
نخستین فضانورد کانادا که در هوستون آمریکا نزدیک دفتر فضانوردان ناسا در مرکز فضایی جانسون اقامت دارد، هنوز تصمیمی در خصوص آینده شغلی خود نگرفته است، اما از احتمال ادامه فعالیت پروازهای فضایی (خصوصی) و تمایل به سرمایه گذاری تجاری در بخش خصوصی خبر داده است.
.........................
خبر: وقتی «پینوکیو» هم دروغ‌سنج می‌شود...!
محققان شرکت مایکروسافت و IBM‌ نرم‌افزار جدیدی را توسعه داده‌اند که اعتبار داده‌های سیستم رایانش ابری را مشخص می‌کند.
این برنامه نرم‌افزاری «پینوکیو» (Pinicchio)‌ نام دارد و یک نرم‌افزار دروغ‌سنج برای سیستم رایانش ابری محسوب می‌شود و درصورتی که خدمات به نحوی در معرض خطر قرار گرفته باشند، به کاربر هشدار می‌دهد.
برنامه نرم‌افزاری پینوکیو با استفاده از مجموعه ای از عملیات نوشته شده در زبان برنامه نویسی C‌ عمل کرده و آنها را به نسخه‌ای با کد تأیید ترجمه و یک سرویس رایانش ابری تبدیل می‌کند.
کلید تأیید تولید شده به وسیله «فرآیند تبدیل» می‌تواند در زمان ارسال مجدد نتایج به وسیله سیستم رایانش ابری کنترل شود.
تنها راه سنجش صحت محاسبات بر پایه رایانش ابری، تکرار مجدد این فرایند است که روشی بسیار زمان‌بر محسوب می‌شود؛ اما نرم افزار پینوکیو این عملیات را 100 هزار برابر سریع‌تر از نمونه های موجود مورد سنجش قرار می‌دهد.
این نرم‌افزار دروغ‌سنج که مراحل نخست آزمایش را پشت سر می‌گذارد، برای سنجش درستی محاسبات تجاری و ویژه کاربرانی است که نگران حفظ حریم خصوصی هستند.
.........................
خبر: سبک‌ترین کهکشان جهان شکار شد

مجموعه فوق کم نور و ضعیف یک هزار ستاره در اطراف کهکشان راه شیری، سبک ترین کهکشان کشف شده تاکنون محسوب می‌شود.
مدل های موجود پیش بینی می کنند که حومه کهکشان راه شیری شامل مجموعه‌ای از کهکشان های کوچک است، اما محققان موفق به شناسایی کهکشان های کوتوله ای ماهواره ای بسیار کوچکتر از تصورات قبلی شده‌اند.
اخترشناسان با استفاده از رصدخانه کک در هاوایی موفق به اندازه گیری کهکشان کوتوله Segue2 شده اند و این کشف از نظریه های مطرح در خصوص شکل گیری کائنات حمایت می کند.
«جیمز بولاک» از محققان دانشگاه کالیفرنیا، تأکید می‌کند: ناتوانی محققان در اندازه گیری این اجرام کیهانی اصلی‌ترین چالش پیش روی محققان محسوب می شد و یافتن کهکشانی به کوچکی Segue2‌ به دشواری کشف یک فیل در اندازه یک موش بود.
درخشندگی این کهکشان (با یک هزار ستاره) تنها 900 برابر خورشید منظومه شمسی است و در این حالت کهکشان راه شیری 20 میلیارد برابر درخشان تر از کهشکان Segue2 است.
کهکشان کوتوله Segue2 با مقادیر کم ماده تاریک به یکدیگر متصل شده است و تراکم آن 10 درصد کمتر از پیش بینی های قبلی است.
«اوان کربی» از دیگر محققان این پروژه تأکید می کند: رصدخانه کک تنها تلسکوپ جهان محسوب می شود که از قدرت کافی برای انجام چنین رصدهایی برخوردار است.
در کنار اندازه خاص، کهکشان کوتوله Segue2 می تواند منبعی برای بررسی شکل گیری آهن، کربن وسایر عناصر در کائنات باشد.
جزئیات این کشف در مجله Astrophysical‌ منتشر شده است.
.........................
خبر: همسایگان چینی ایستگاه فضایی راهی فضا شدند
«وانگ یاپینگ» دومین فضانورد زن چین به همراه «ژانگ شیائوگانگ» و «نی هایشینگ» در مأموریت جدید فضایی راهی ماژول آزمایشگاه فضایی چین شدند.
موشک لانگ مارچ 2F حامل فضاپیمای شنژو 10 روز سه شنبه 11 ژوئن (21 خرداد) در ساعت 09:38 به وقت گرینویچ (14:08 به وقت تهران) از مرکز پرتاب ماهواره جیکوآن در منطقه بیابانی گوبی در غرب چین به فضا پرتاب شد.
فضاپیمای شنژو 10 پس از قرار گرفتن در مدار زمین، به ماژول آزمایشگاه فضایی تجربی تیانگونگ-1 ملحق خواهد شد.
همسایگان چینی ایستگاه فضایی بین المللی (ISS) طی 15 روز اقامت در تیانگونگ-1 به انجام آزمایش های علمی مختلف و تست سیستم های ماژول فضایی می‌پردازند.
مأموریت فضاپیمای شنژو 10 پنجمین برنامه سرنشین دار و مأموریت نهایی به سمت ماژول آزمایشگاه فضایی تجربی چین محسوب می شود.
سفر بدون سرنشین و ارسال کاوشگر به ماه از برنامه های آتی فضایی چین محسوب می شود و کارشناسان فضایی این کشور امیدوارند تا سال 2020 میلادی موفق به فرستادن فضانورد به ماه شوند.
.........................
خبر: درخواست سه دانشمند برای منجمد کردن بدنشان به امید زنده شدن در آینده
سه استاد دانشگاه آکسفورد در اقدامی عجیب به یک شرکت آمریکایی برای منجمد کردن بدن و سر خود پول پرداخته‌اند به این امید که شاید در آینده مجددا به حیات بازگردند.
نیک بوستروم، استاد فلسفه موسسه آینده بشریت و آندرس ساندبرگ، پژوهشگر همکار وی با پرداخت هزینه به یک شرکت آمریکایی برای جدا کردن و منجمد کردن سر خود در آستانه مرگشان به امید بازگشت مجدد در آینده موافقت کرده‌اند.
همچنین استوارت آرمسترانگ، همکار آنها یک گام جلوتر رفته و تصمیم به منجمد کردن کل بدنش گرفته است.
حفظ کل بدن به لحاظ فنی بسیار سختتر بوده و هزینه‌ای تا حدود 130 هزار پوند دربرخواهد داشت.
بوستروم، آرمسترانگ و ساندربرگ محققان ارشد موسسه آینده بشریت در دانشکده آکسفورد مارتین هستند که دانشگاهیان در آن پژوهش بر روی مشکلات جهانی مانند تغییرات آب‌وهوایی را پیگیری می‌کنند.
این گروه سیاست‌های بیمه عمر با هزینه ماهانه 45 پوند به عنوان حق بیمه را برپا کرده‌اند که بودجه لازم برای حفظ آنان تا زمان مرگشان را ارائه خواهد کرد.
هنگامی که این افراد به بیماری علاج‌ناپذیر دچار شوند، یک تیم انجماد در نزدیکی خواهند ماند تا یک پزشک آنها را مرده اعلام کند.
سپس یک دستگاه برای ادامه پمپاژ خون در زمان منجمد کردن بدن آنها استفاده شده و به جریان خون به منظور حفظ بافتها مواد نگهدارنده و ضدیخ تزریق خواهد شد
اگر تنها سر منجمد شود، از بدن جدا شده و از گاز نیتروژن برای کاهش دما تا 124- درجه سانتیگراد استفاده خواهد شد.
در نهایت بیمار تا 196- درجه سانتیگراد سرد شده و در خمره‌ای از نیتروژن مایع برای ذخیره در یک تاسیسات حفظ منجمد شده قرار داده می‌شود تا زمانی که پیشرفتهای فناوری کافی برای احیای این بدنها به دست آید.
ساندربرگ در گفتگو با روزنامه ساندی تایمز اظهار کرد که حیات تنها با یک سر محدود خواهد بود اما امیدوار است تا آن زمان فرآیندی شامل دانلود شخصیت و حافظه وی بر روی یک رایانه ایجاد شده باشد.
بوستورم و ساندبرگ، بنیاد توسعه حیات آلکور در آریزونا را به عنوان محل نگهداری بدن منجمدشان انتخاب کرده‌اند.
این شرکت در حال حاضر 974 عضو و 117 فرد منجمد شده به همراه 33 حیوان خانگی منجمد شده دارد که 77 نفر تنها سر خود را منجمد کرده‌اند.
.........................
خبر: ناتوانی افراد احساساتی در تشخیص مزه چربی غذا

تحقیقات اخیر محققان در آلمان نشان می دهد که احساسات ما نقش مستقیمی در مزه غذاها دارند و احساسات و عاطفه موجب عدم توانایی انسان در تشخیص سطح چربی غذاهای مصرفی می شود.
محققان دانشگاه ورزبرگ در آلمان به این نتیجه رسیده اند که وقتی مردم خوشحال یا غمگین هستند بهتر می توانند مزه های تلخی، شیرینی و یا شوری را تشخیص دهند.
توانایی شرکت کنندگان در این تحقیقات، پس از مشاهده ویدئوهای عاطفی برای تشخیص مزه ها تا 15 درصد افزایش یافت.
محققان از یک گروه از داوطلبان خواستند تا مزه نوشیدنیهای خامه ای که دارای سطوح مختلفی از چربی بودند را مزه کنند.
این گروه از داوطلبان پیش از شرکت در آزمون مزه سه کلیپ تصویری مختلف مشاهده کردند، صفحه شاد، غمگین و متأثر کننده در این ویدئوها با تلاش برای تأثیر روی احساسات شرکت کنندگان پخش شد.
داوطلبان پس از مشاهده این ویدئوهای عاطفی کمتر توانستند تشخیص دهند که سطح چربی نوشیدنی آنها بالا است یا خیر.
دکتر پل بریسلین نویسنده این تحقیقات اظهار داشت که از کشف رابطه احساسی با مزه غذاها شگفت زده شده است.
وی افزود: عاطفی بودن به این معنا است که افراد کمتر قادر به تشخیص چربی است، اما توانایی آنها برای درک سایر مزه ها افزایش می یابد.
وی اظهار داشت که نتایج این تحقیقات با تحقیقات پیشین که نشان می داد افرادی که از افسردگی رنج می برند نمی توانند سطح چربی خون خود را تشخیص دهند تطابق دارد.
این تحقیقات می تواند توضیحی برای تحقیقات اخیر باشد که نشان می دهد نگرانیهای اقتصادی موجب چاق شدن مردم شده است.
یک تحقیق توسط سازمان دیده بان وزن به این نتیجه رسیده است که سه چهارم بریتانیایی ها توصیه های رژیم غذایی را نادیده می گیرند و به منظور ارتقای روحیه خود به خوردن غذاهای غیرسالم روی آورده اند. در نتیجه براساس نتایج این تحقیق 18.3 میلیون نفر به علت شرایط دشوار اقتصادی چاق شده اند.
.........................
خبر: گلایه «پیتر هیگز» از بازی دادن ذره گریزپا در تبلیغات
دانشمندی که در کشف ذره گریزپای بوزون هیگز کمک کرده از تکرار بیش از حد آن سخن گفته و آن را باعث انحراف درک مردم از علم ذرات توصیف کرده است.
پیتر هیگز،‌ استاد انگلیسی که این ذره بوزون نام خود را از او گرفته، اظهار کرد که این موضوع توسط موسسات علمی برای توجیه بودجه‌های پژوهشی بسیار بزرگ مورد استفاده قرار گرفته است.
وی هشدار داد که علاقه رسانه‌ها به ذره بوزون هیگز، درک مردم را از این حوزه علوم با این بازیهای تبلیغاتی منحرف کرده است.
هیگز به طور خاص سازمان تحقیقاتی سرن را مورد انتقاد قرار داد که برخورددهنده بزرگ هادرونی شش میلیارد پوندی را در جای داده و از آنها خواست تا وقت بیشتری را بر روی پروژه‌های دیگر بگذراند.
هیگز در جشنواره علم چلتنهام اظهار کرد: فکر می‌کنم که این موضوع خیلی تکرار شده و شیوه‌ای که موسساتی مانند سرن برای مطرح کردن آن پیش گرفته‌اند، مرا نگران کرده است.
امید می‌رود که این برخورددهنده بتواند شواهدی از ماده تاریک را که تصور می‌شود حدود یک چهارم جهان را تشکیل داده و کلید درک منشا جهان به شمار می‌رود، پیدا کند.
این تاسیسات بزرگ که در زیر ژنو قرار داشته و 25.7 کیلومتر طول داشته، اغلب نظر رسانه‌ها را به خود جلب کرده و حتی در یک رمان داستانی نیز نام آن آمده است.
جیمز گیلیس، رییس ارتباطات سرن اذعان کرد که این موسسه به طور بی شرمانه‌ای از برخورددهنده بزرگ هادرونی برای ساخت یک پلت‌فرم به منظور ترویج فیزیک ذرات استفاده کرده و گفته که آنها همیشه مشتاق بودند بیشتر بهره را از علاقمندی هالیوود ببرند.
با این حال وی افزود که این سازمان در نمایش اینکه چگونه داستان هیگز بخشی از یک فشار بزرگتر برای اکتشاف علمی بوده، محتاطانه رفتار کرده است.
پیتر هیگز یکی از چند نظریه‌پردازی است که وجود ذره هیگز را پیش‌بینی کرده‌اند؛ کشفی که به طور گسترده‌ای به عنوان یکی از مهمترین پیشرفتهای علم مدرن محسوب شده است.
انتظار می‌رود در ماه اکتبر هیگز بتواند جایزه نوبل را به دست بیاورد اگرچه هنوز معلوم نیست که کدامیک از سه دانشمند مطرح تر در این حوزه برای گرفتن جایزه انتخاب خواهند شد.
.........................
خبر:گلایه «پیتر هیگز» از بازی دادن ذره گریزپا در تبلیغات
دانشمندی که در کشف ذره گریزپای بوزون هیگز کمک کرده از تکرار بیش از حد آن سخن گفته و آن را باعث انحراف درک مردم از علم ذرات توصیف کرده است.
پیتر هیگز،‌ استاد انگلیسی که این ذره بوزون نام خود را از او گرفته، اظهار کرد که این موضوع توسط موسسات علمی برای توجیه بودجه‌های پژوهشی بسیار بزرگ مورد استفاده قرار گرفته است.
وی هشدار داد که علاقه رسانه‌ها به ذره بوزون هیگز، درک مردم را از این حوزه علوم با این بازیهای تبلیغاتی منحرف کرده است.
هیگز به طور خاص سازمان تحقیقاتی سرن را مورد انتقاد قرار داد که برخورددهنده بزرگ هادرونی شش میلیارد پوندی را در جای داده و از آنها خواست تا وقت بیشتری را بر روی پروژه‌های دیگر بگذراند.
هیگز در جشنواره علم چلتنهام اظهار کرد: فکر می‌کنم که این موضوع خیلی تکرار شده و شیوه‌ای که موسساتی مانند سرن برای مطرح کردن آن پیش گرفته‌اند، مرا نگران کرده است.
امید می‌رود که این برخورددهنده بتواند شواهدی از ماده تاریک را که تصور می‌شود حدود یک چهارم جهان را تشکیل داده و کلید درک منشا جهان به شمار می‌رود، پیدا کند.
این تاسیسات بزرگ که در زیر ژنو قرار داشته و 25.7 کیلومتر طول داشته، اغلب نظر رسانه‌ها را به خود جلب کرده و حتی در یک رمان داستانی نیز نام آن آمده است.
جیمز گیلیس، رییس ارتباطات سرن اذعان کرد که این موسسه به طور بی شرمانه‌ای از برخورددهنده بزرگ هادرونی برای ساخت یک پلت‌فرم به منظور ترویج فیزیک ذرات استفاده کرده و گفته که آنها همیشه مشتاق بودند بیشتر بهره را از علاقمندی هالیوود ببرند.
با این حال وی افزود که این سازمان در نمایش اینکه چگونه داستان هیگز بخشی از یک فشار بزرگتر برای اکتشاف علمی بوده، محتاطانه رفتار کرده است.
پیتر هیگز یکی از چند نظریه‌پردازی است که وجود ذره هیگز را پیش‌بینی کرده‌اند؛ کشفی که به طور گسترده‌ای به عنوان یکی از مهمترین پیشرفتهای علم مدرن محسوب شده است.
انتظار می‌رود در ماه اکتبر هیگز بتواند جایزه نوبل را به دست بیاورد اگرچه هنوز معلوم نیست که کدامیک از سه دانشمند مطرح تر در این حوزه برای گرفتن جایزه انتخاب خواهند شد.
.........................
خبر: موفقیت محققان ایرانی در مدلسازی برهم‌کنش ‏DNA‏ با نانولوله‌ها
 پژوهشگران ایرانی با مطالعات تئوری و شبیه سازی رایانه‌یی، موفق به مدل‌سازی فاز محلول نانولوله کربن-سیلیکون ‏دوپه شده با لیتیم و بازهای ‏DNA‏ شدند.
این محققان با استفاده از این مدل‌سازی نشان دادند که تنها کمپلکس تیمین و ‏نانولوله کربن- سیلیکون دوپه شده با لیتیم در محلول آبی پایدار است.‏
نانولوله‌ها دارای کاربرد وسیعی در حوزه علوم دارویی و بیوتکنولوژی هستند، ولی اشکال عمده آنها حلالیت کم در ‏محلول‌های آبی است که باعث محدودیت کاربرد آنها در سیستم‌های زیستی می‌شود.
عامل‌دار کردن نانولوله‌ها یکی از ‏راه‌های افزایش حلالیت آنها است که می‌تواند منجر به کاربرد‌های وسیع نانولوله‌ها در حوزه نانوبیوفناوری شود. در این ‏تحقیق برهم کنش نانولوله کربن- سیلیکونی دوپه شده با لیتیم و بازهای ‏DNA‏ در محلول آبی به طور نظری مورد ‏بررسی قرار گرفتند. نتایج نشان داد از بین بازهای ‏DNA، تیمین برای عامل‌دار کردن نانولوله‌های کربن- سیلیکونی قویتر ‏عمل می‌کند.‏
دکتر سپیده کتابی، استادیار گروه شیمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شرق، توضیح داد: «ابتدا نانولوله کربن- ‏سیلیکونی دوپه شده با لیتیم و کمپلکس‌های بازهای ‏DNA‏ آن با استفاده از محاسبات مکانیک کوانتومی در فاز گازی ‏مدل‌سازی شدند. سپس شبیه‌سازی مونت کارلو و روش اختلال انرژی آزاد به منظورمحاسبه انرژی آزاد انحلال و انرژی ‏آزاد تشکیل کمپلکس در محلول آبی مورد استفاده قرار گرفتند و نهایتا انحلال و پایداری ساختارهای مربوطه در آب مورد ‏ارزیابی قرار گرفت.»‏
به گفته کتابی، به علت آنکه نانولوله‌های کربن سیلیکونی نسبت به نانولوله‌های کربنی خالص کمتر سمی هستند، در این ‏پروژه از نانولوله‌های کربن سیلیکونی برای برهمکنش با بازهایDNA‏ استفاده شده است. علاوه‌بر آن استفاده از فلز دوپه ‏شده روی نانولوله به افزایش برهمکنش با بازهایDNA‏ کمک می‌کند.‏
نتایج نشان داد از بین بازهای ‏DNA، تنها کمپلکس تیمین و نانولوله کربن- سیلیکون دوپه شده با لیتیم در محلول ‏آبی پایدار است.‏
نتایج این کار تحقیقاتی که توسط دکتر کتابی از دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شرق، سید مجید هاشمیان زاده و ‏مرتضی مقیمی و اسکسی از دانشگاه علم و صنعت ایران صورت گرفته در مجله ‏journal of molecular ‎modeling‏ (آپریل سال 2013) منتشر شده است.
.........................
خبر: کیفیت اینترنت و ارتباطات در سال 91 بهتر شد

معاون وزیر ارتباطات معتقد است: کیفیت ارتباطات در سال 91 نسبت به سال قبل از آن به مراتب بهتر بوده‌ است.
به نقل از ايسنا، محمدعلی فرقانی در پاسخ به این سوال که مدتی است دیگر اخبار سازمان تنظیم مقررات ارتباطات مبنی بر تخلفات اپراتورها، مخابرات و شرکت‌های PAP اعلام نمی‌شود این گونه اظهار کرد که طی سال گذشته کیفیت ارتباطات بسیار بهتر از سال 90 شده و چه از نظر پوشش و چه از نظر کیفیت ارتباطات در حوزه‌های تلفن همراه و اینترنت وضعیت بهتری حاکم بوده است.
رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با بیان این‌ نکته یادآور شد: طبق معمول گذشته سازمان تنظیم مقررات ارزیابی‌های خود را انجام می‌دهد و نتایج آن را نیز هر از چند گاهی اعلام می‌کند. به عنوان مثال همین چندی پیش بود که ما پس از بررسی‌های صورت گرفته اپراتورهای برتر، بهترین ارائه کنندگان خدمات اینترنتی و ماهواره‌ای را اعلام کردیم.
فرقانی در پاسخ به این نکته که حتی بر سر اعلام این شرکت‌ها نیز ابهاماتی وجود دارد و بسیاری معترضند که اگر قرار به معرفی برترین‌ها بوده چرا این اقدام در جشنواره فاوا صورت نگرفته توضیح داد:‌ این موضوع ربطی به جشنواره فاوا ندارد و رگولاتوری سالانه پس از انجام بررسی‌های مختلف نتایج را اعلام می‌کند، در این میان ممکن است ملاک‌های ما با جشنواره فاوا یکی باشد اما به هر حال این دو موضوع از یکدیگر جدا هستند.
وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که اگر ارتباطی میان این بررسی‌ها با جشنواره فاوا وجود نداشته چرا نتایج این بررسی بلافاصله پس از جشنواره فاوا اعلام شده است اظهار کرد: ما سریع ارزیابی‌های خود را اعلام نکردیم اما پس از پایان بررسی‌ سال 91 نتایج مشخص شد و ما هم آن را اعلام کردیم و لزومی ندیدیم که برای اعلام این نتایج دست نگه داریم.

نظرات : 0

ثبت نظر

66147