۱۴۰۳ شنبه ۱۵ اردیبهشت

سلولهای خورشیدی قابل بازیافت از درخت ساخته مي شود

به گزارش ICTPRESS، در آوریل سال گذشته محققان موسسه فناوری جورجیا نخستین سلول خورشیدی پلاستیکی را ارائه کردند و امیدوار بودند که از این طریق بتوان شرایط ساخت قطعات الکترونیک ارگانیک را تغییر داد.
این سلولهای خورشیدی پلاستیکی از طریق یک برنامه ویژه در موسسه فناوری جورجیا تحت عنوان مرکز فتونیک و الکترونیک ارگانیک که استفاده و ساخت قطعات الکترونیک چاپی را بررسی می کند، ساخته شد.
ساخت یک سلول خورشیدی شبیه به یک برگ درخت که می تواند نور خورشید را گرفته و آن را به انرژی تبدیل کند، اما این سلولهای خورشیدی اکنون هم از قابلیت تولید انرژی و هم از قابلیت بازیافت برخوردار است، به این معنا که فناوری ما را چندگام در مسیر تولید انرژی ثبات پذیر و دوستدار محیط زیست جلوتر قرار می دهد.
محققان این سلولهای خورشیدی را با استفاده از مواد طبیعی که از درختها گرفته ساختند و آنها را روی نانوکریستالهای سلولوزی قرار دادند، به این معنا که سلولهای خورشیدی را می توان به سرعت در پایان عمر مفیدشان در آب حل کرد.
لایه نانوکریستالهای سلولوزی سلولهای خورشیدی روی یک لایه شفاف شبیه به یک برگ قرار گرفته که اجازه می دهد نور پیش از جذب شدن توسط یک لایه بسیار باریک یک نیمه رسانای ارگانیک عبور کند. در طی فرآیند بازیابی سلولهای خورشیدی در آبی که به دمای محیط رسیده فرو برده می شود و ظرف چند دقیقه نانوکریستالهای سلولوزی حل شده و سلولهای خورشیدی را به سادگی می توان به اجزای اصلی سازنده تبدیل کرد.
درحال حاضر سلولهای خورشیدی ارگانیک روی یک شیشه، پلاستیک یا کاغذ ساخته می شوند اما هرکدام از آنها دارای محدودیت خاص خود است. عدم وجود قابلت بازیافت، عدم داشتن ویژگیهای دوستدار محیط زیست، عملکرد محدود برخی از این محدودیتها محسوب می شود. اما این فناوری جدید با استفاده از نانومواد سلولوزی که از چوب ساخته می شود سبز، قابل بازیافت و ثابت پذیر است.
جزئیات این فناوری در مجله ساینتیفیک ریپورتس منتشر شده است.

نظرات : 0

ثبت نظر

75592