۱۴۰۳ پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت

GOLDEN NEWS / خبرهاي طلايي چهارشنبه 22 خرداد ماه

ICTPRESS گزارش می دهد :
خبر: زنان 11 سال زودتر به پختگی رفتار می رسند
اغلب زنان، مردان را به داشتن رفتار های ناپخته و نابالغ متهم می کنند اما به تازگی دانشمندان به شواهدی از صحت این مدعا دست یافته اند.
محققان مرکز نیکلدئون در انگلیس می گویند سنی که مردان در آن به بلوغ و پختگی کامل می رسند، 43 سالگی است در حالی که زنان 11 سال زودتر از آنها یعنی در سن 32 سالگی به بلوغ کامل می رسند.
از هر 10 زن مورد بررسی در این مطالعه، هشت نفر می گفتند مردان هرگز رفتار بچگانه خود را متوقف نمی کنند و حتی در بزرگسالی نیز مانند بچه ها دست از بازی کردن و هله و هوله خوردن در زمان نامناسب بر نمی دارند.
ماشین بازی در خیابان و پشت چراغ راهنمایی و رانندگی، ناتوانی در پختن ساده ترین غذاها، پوزخند زدن در به کار بردن کلمات رکیک نیز به عنوان نشانه های نابالغ بودن مردانه تفسیر می شود.
این در حالی ست که مردان دو برابر زنان خود را نابالغ و ناپخته توصیف می کنند اما از سوی دیگر زنان دو برابر مردان احساس می کنند در یک رابطه زناشویی رشد می کنند.
یک سوم زنانی که فکر می کردند شوهرانشان بسیار ناپخته و نابالغ هستند، آنها را ترک می کنند.
این درحالی است که مردانی که هنوز مادرشان لباس های آنها را می شوید و غذا برایشان می پزد در پایین ترین حد ناپختگی و نابالغی قرار دارند.
در این بررسی نشان داده شد از هر چهار زن یک نفر احساس می کرد خودش باید تمامی تصمیمات مهم را در زندگی زناشویی اتخاذ کند.
تقریبا 46 درصد زنانی که در رابطه زناشویی قرار داشتند احساس می کردند نقش مادر همسرشان را ایفا می کنند.
.........................
خبر: 95درصد مردم دستهای خود را خوب نمی شویند

مطالعات دانشگاه میشیگان نشان می دهد فقط پنج درصد از مردم دست خود را به درستی می شویند.
بر اساس تحقیقات دانشگاه دولتی میشیگان 95 درصد مردم دست های خود را آنقدر که میکروب هایش کشته شود نمی شویند.
پژوهشگران در این مطالعه عادات شستن دست ها را در سه هزار و 749 نفر در سرویس های بهداشتی عمومی مورد بررسی قرار دادند.
این نتایج نشان داد که 33 درصد از مردم از صابون استفاده نمی کنند و 10 درصد نیز اصلا دستهایشان را نمی شویند.
کارل بورجروینگ استادیار دانشگاه میشیگان و مجری این تحقیقات گفت: این یافته ها شگفت انگیز است چرا که تحقیقات پیشین حاکی از آن بود که شستن مناسب دست ها با میزان بسیار مطلوب تری در حال انجام است.
بر اساس اعلام مرکز کنترل و پیشیگیری از بیماری ها شستن دستها موثرترین راه برای کاهش شیوع بیماری های عفونی است. اگر فردی دست های خود را در مدت زمان مناسب و به طور مطلوبی نشوید حدود 50 درصد موجب شیوع بیماری می شود.
زمانی که صرف شستن دست ها می شود نیز بخش مهمی از این مساله است. در حالی که مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری می گوید 15 تا 20 ثانیه زمان لازم برای کشته شدن میکروب هاست این مطالعه نشان می دهد به طور متوسط افراد فقط 6 ثانیه زمان صرف شستن دست های خود می کنند.
از دیگر یافته های این پژوهش می توان به موارد زیر اشاره کرد:
- 15 درصد از مردان اصلا دست های خود را نمی شویند، این در حالی است که 7 درصد زنها دل به این کار نمی دهند.
- فقط 50 درصد مردان برای شستن دستها از صابون استفاده می کنند، 78 درصد زنها دست های خود را با صابون می شویند.
- شستن دست ها در ساعات اولیه روز برجسته تر است.
- اغلب افراد وقتی که محل شستن دست ها کثیف باشد احتمالا از شستن دست هایشان منصرف می شوند.
.........................
خبر: گران‌ترین خانه‌اتومبیل جهان فروش رفت

گران‌ترین خانه اتومبیل جهان به قیمت دو میلیون پوند در دبی فروخته شد.
این خانه eleMMent Palazzo نام دارد و از امکانات زیادی از جمله اتاق‌خواب، سیستم گرمایشی زیر کف خانه، تلویزیون 40 اینچی، شومینه، تراس و کافی‌شاپ برخوردار است.
با فشاردادن یک دگمه، خانه 430 فوتی به یک تفرجگاه خصوصی تبدیل می‌شود.
موفقیت این نوع خانه‌ها در آن است که پس از یک روز تحرک، خود را می‌شویند.
.........................
خبر: درهای هوشمندی که هوای تازه را وارد اتاق جلسات می‌کنند

موسسه آلمانی «سیستم‌ها و مدارهای میکروالکترونیک Fraunhofer» با همکاری تیمی از شرکت Athmer نوعی «سیستم مهر و موم هوشمند در» را ابداع کرده‌اند که از گرفتگی هوای درون اتاق کنفرانس جلوگیری می‌کند.
این مهر و موم خود نواری است که از لحاظ الکترونیکی کنترل شده به لبه پایینی در متصل می‌شود و فاصله بین در و کف زمین - فرش را پر می‌کند.
تا زمانی که سطوح دی‌اکسیدکربن در اتاق جلسه در طیف مناسب باشد، این مهر پایین می‌ماند و با استفاده از بیرون‌ نگه داشتن هوای سرد در درون هال به حفظ دمای اتاق کمک می‌کند.
هنگامی که یک حسگر تعبیه‌شده کشف می‌کند که سطوح دی‌اکسیدکربن در اتاق بیش از اندازه بالا است، سیستم موتور ریزی را فعال می‌کند که امکان بازشدن موقت مهر را داده و به هوا اجازه ورود به درون سالن را می‌دهد.
همزمان، سیستم با سامانه تهویه ساختمان ارتباط برقرار کرده و موجب می‌شود که هوای آلوده را از اتاق بیرون کند.
موسسه طراح هم‌اکنون در حال آزمایش این ابداع در یکی از ساختمان‌هایش بوده و مدعی است که ابتکارش برای نگه‌داشتن سطوح رطوبتی در یک ناحیه در درون ساختمان سازگار می‌شود.
.........................
خبر: دانشمندان رقص اتم‌ها را ثبت کردند

دانشمندان دانشگاه فناوری وین موفق به مشاهده و توضیح رقص اتم‌ها شدند.
اتم‌های سطوح اکسید آهن فقط هنگامی که شریک مولکولی مناسب‌شان را می‌یابند، شروع به رقص در عرض سطح می‌کنند.
دانشمندان موفق به فیلمبرداری از رقص اتم‌ها شدند و ثابت کردند که منوکسیدکربن شریکی است که مسؤول این حرکت سریع است.
فیلم‌های آن‌ها نشان می‌دهد که این حرکت مستقیما به خوشه‌بندی می‌انجامد. خوشه‌بندی اثری است که آسیب بزرگی به کاتالیزورها می‌رساند.
به گفته پروفسور اولایک دیبولد از موسسه فیزیک کاربردی دانشگاه وین، فلزاتی همچون طلا یا پالادیم اغلب به عنوان کاتالیزور برای سرعت‌بخشیدن به تعدادی از واکنش‌های شیمیایی خاص به کار می‌روند.
هنگامی که اتم‌ها به دور یکدیگر جمع‌ می‌شوند، بسیاری از آن‌ها دیگر با گاز احاطه‌کننده تماس برقرار نمی‌کنند و اثر کاتالیزوری تا حد زیادی کاهش می‌یابد.
به همین دلیل، تیم دیبولد چگونگی شکل‌گیری خوشه‌ها را از اتم‌های منفرد روی یک سطح و همچنین شیوه‌های ممانعت از بروز این فرایند بررسی کردند.
دانشمندان از اتم‌های پالادیم بر روی سطوح اکسیدآهن بی‌نهایت تمیز در اتاقک فوق خلا استفاده کردند.
به مدت چندین ساعت ، آنها به وسیله میکروسکوپ تونل‌زنی اسکن‌کننده تصاویری را از این سطوح گرفتند. دانشمندان سپس این تصاویر را به یک فیلم تبدیل کردند که در آن مسیرهای اتم‌های منفرد قابل رهگیری بودند.
با استفاده از این تکنیک، تیم تحقیقاتی دریافت که رقص اتمی سریع بر روی سطح با مولکول‌های منوکسیدکربن که به اتم‌های منفرد پالادیم متصل‌اند، آغاز می‌شود.
به محض این که این امر رخ می‌دهد، پالادیم به دشواری به زمین متصل می‌شود و می‌تواند تقریبا به طور آزادانه به اطراف حرکت کند، گویی توسط منوکسیدکربن از جا بلند شده است.
منوکسیدکربن و پالادیم با یکدیگر در عرض سطح حرکت می‌کنند تا این که با دیگر جفت‌های رقاص برخورد می‌کنند. سپس آن‌ها به یکدیگر می‌چسبند و خوشه‌ کوچکی را شکل می‌دهند که شروع به رشد می‌کند.
با قابلیت مشاهده خوشه‌بندی در زمان واقعی زیر میکروسکوپ، می‌توان این مکانیسم‌ها را به صورت دقیقی مطالعه کرد.
دانشمندان همچنین گروه‌های OH را روی سطح کشف کردند که می‌تواند اثر خوشه‌بندی را سرکوب کند.
در صورتی که جفت‌های پالادیم-منوکسیدکربن با یکدیگر برخورد نکنند، بلکه به جای آن با یک گروه OH برخورد کنند، در آن جا به دام می‌افتند و نمی‌توانند یک خوشه را تشکیل دهند. بنابراین، یک پوشش هیدروکسیل بر روی سطح می‌تواند منجر به پیشرفت مهم ثبات کاتالیزورها شود.
جزئیات این مقاله علمی در Nature Materials ارائه شده است.
.........................
خبر: اولین دوربین ابرطیفی جهان برای کمک به بازرسی امنیتی

محققان اسکاتلندی در حال کار بر روی اولین حسگرهای دوربین ابرطیفی جهان هستند که تصاویر با طیف گسترده‌ای از کاربردهای عملی از جمله تصویربرداری پزشکی و بازرسی امنیتی را ارائه می‌کنند.
محققان دانشگاه گلاسکو با کار بر روی یک پژوهش 1.5 میلیون پوندی یک تجربه چهار ساله را آغاز کرده‌اند که قصد دارد تراشه‌ای با قابلیت واضح کردن تصاویر از طول موجهای مختلف طیف الکترومغناطیسی بسازد.
حسگر این دوربین به تراشه‌ای مجهز است که به ارائه تصاویر حرارتی از دمای یک فرد یا جسم پرداخته و می‌تواند برای جستجوی اجسام پنهان در زیر لباس یا پوست مورد استفاده قرار بگیرد. همچنین حسگرهای نور مرئی آن نیز تصاویر مشابه آنچه چشم انسان دیده فراهم خواهند کرد.
در حال حاضر حسگرهای جداگانه با قابلیت ارائه اطلاعات از هر کدام از این حوزه‌های طیف الکترومغناطیسی برای دوربین‌های دیجیتال، دستگاههای تصویربردار پزشکی و اسکنرهای امنیتی فرودگاهی مورد استفاده هستند.
به گفته محققان، این حسگر ابرطیفی به تصویربرداری ارتقایافته با طیف گسترده ای از کاربردهای عملی مانند تصویربرداری پزشکی و امنیتی خواهد پرداخت.
این حسگر می‌تواند بازخورد ارزشمندی برای کارکنان فضاهای فوق امنیتی مانند فرودگاهها با شناسایی اجسام زیر لباس که نیازمند بازرسی بیشتر بوده ارائه کند و قابلیتهای نور مرئی نیز می‌تواند به سیستمهای شناسایی چهره کمک کند.
.........................
خبر: کشف قدیمی‌ترین ردپای انسان در آلودگی‌های سربی جهان

تحقیقات محققان دانشگاه پترزبورگ نشان می‌دهد انسان‌ها حدود هشت هزار سال پیش شروع به مشارکت در آلودگی سربی محیط کردند.
تیم علمی حاضر در این پروژه قدیمی‌ترین بقایای آلودگی سربی ایجاد شده توسط انسان در جهان را در شمال میشیگان کشف کردند.
این مطالعه نشان می‌دهد آلودگی فلزی ناشی از حفاری معدن و دیگر فعالیت‌های انسانی در امریکای شمالی زودتر از اروپا، آسیا و امریکای جنوبی روی داده است.
جزئیات این مطالعه حاکی از آن است که میراث محیطی انسان به هزاران سال پیش و به دوران شکارچیان و جمع‌کننده‌ها بازمی‌گردد و این که تاثیر بومیان ابتدایی امریکا بر محیط با استفاده از رسوب‌های دریاچه‌ها قابل شناسایی است.
به گفته «دیوید پمپئانی» رهبر ارشد این مطالعه، این یافته‌ها مضامین مهمی برای تعبیر سوابق باستان‌شناسی و تاریخ محیطی بخش فوقانی «دریاچه‌های بزرگ» (Great Lakes) ارائه داد.
تیم تحقیقاتی حاضر شبه‌جزیره کیوینا واقع در میشیگان را مطالعه کرد زیرا بزرگ‌ترین منبع مس بومی خالص در آمریکای شمالی است.
مطالعات اولیه در این منطقه در دهه 1800 فعالیت حفاری معدن انسان‌های ماقبل تاریخ را در شکل ابزاری مانند چکش‌های سنگی، نردبان و حفره‌های معدن شناسایی کرد.
تیم تحقیقاتی حاضر حفاری، مکانیابی و بزرگی آلودگی حفاری مس باستان را بررسی کرد.
رسوبات در ژوئن سال 2010 از سه دریاچه واقع در نزدیکی حفره‌های معدن باستانی جمع‌آوری شدند.
محققان تراکم سرب، تیتانیم، منیزیم و ماده ارگانیک را در هسته‌های رسوبات جمع‌آوری‌شده تحلیل و افزایش در آلودگی سربی حفظ‌شده از هزاران سال پیش کشف کردند.
داده‌ها نشان می‌دهد سطوح قابل‌اندازه‌گیری سرب توسط جوامع ماقبل ‌کشاورزی منتشر شدند. این جوامع حفاری مس در شبه‌جزیره کیوینا را هشت هزار سال پیش آغاز کردند.
در مقایسه، بازسازی‌های آلودگی فلزی از دیگر بخش‌های جهان مانند آسیا، اروپا و امریکای جنوبی فقط شواهدی از آلودگی سرب را طی سه هزار سال اخیر نشان می‌دهد.
تیم تحقیقاتی هم‌اکنون در حال بررسی دیگر معادن مس ماقبل تاریخ در اطراف دریاچه Superior هستند.
جزئیات این دستاورد علمی در مجله Environmental Science & Technology ارائه شده است.
.........................
خبر: چالش‌های اخلاقی «بچه‌دار شدن مردگان سال‌ها پس از مرگ!»
استفاده از اسپرم مردگان برای بارور کردن تخمک در لقاح آزمایشگاهی با موانع اخلاقی از جمله تولد فرزندان بدون پدر روبرو است.
درخواست برای بازیابی اسپرم پس از مرگ (PMSR)، طی چند دهه اخیر در برخی کشورهای جهان از جمله آمریکا روند رو به رشدی پیدا کرده، اما این مساله همچنان با چالش های اخلاقی مواجه است.
درخواست برای PMSR‌ توسط همسر یا والدین متوفی صورت می گیرد که پیش از بچه دار شدن، جان خود را از دست داده است و بسیاری از این درخواست ها به مرگ ناگهانی مرد مربوط می شود؛ همچنین برخی افراد به دلیل ابتلا به بیماری لاعلاج خواستار بازیابی اسپرم برای تولد فرزندشان پس از مرگ هستند.
در نبود رضایت نامه کتبی از سوی متوفی، بازیابی اسپرم بنا به درخواست همسر یا والدین فرد انجام می شود.
انجام PMSR‌ در بسیاری از کشورها مانند فرانسه و سوئد غیر قانونی است و در انگلیس تنها در صورت رضایت نامه کتبی متوفی این کار قابل انجام است.
بازیابی اسپرم پس از مرگ بدون رضایت متوفی، مشکلات بازیابی اسپرم از هر فرد متقاضی و به دنیا آمدن یک کودک با علم به نداشتن پدر از جمله مهمترین نگرانی های اخلاقی در این خصوص PMSR عنوان می شود.
تاکنون قانون مدونی برای بازیابی اسپرم پس از مرگ در آمریکا تصویب نشده است و در برخی از ایالت ها قوانین اهدای عضو پس از مرگ در مورد بازیابی اسپرم صدق می‌کند.
بر اساس مطالعه صورت گرفته توسط دانشگاه استنفورد از 9 موسسه فعال در این حوزه، بیش از 60 درصد این مراکز پروتکل مشخصی برای PMSR‌ نداشته و بر اساس قوانین خود عمل می کنند.
با این حال نتایج یک نظرسنجی در آمریکا نشان می دهد، حدود 85 درصد افراد مراجعه کننده به بانک اسپرم از بازیابی اسپرم پس از مرگ رضایت دارند و این مساله حتی در بین مردان دارای چند فرزند نیز دیده می‌شود.
.........................
خبر: نقشه مغز را در هنگام گوش دادن به موسیقی ببینید
نتایج تحقیقاتی که با مشارکت یک محقق ایرانی در زمینه عصب شناسی انجام شده، نشان می دهد که مغز هنگام گوش کردن به موسیقی چه ظاهری می یابد و رابطه بین موسیقی و مغز چیست.
رابرت زاتور و والری نیلوفر سلیم پور متخصص عصب شناسی هستند که نقشه مغز هنگام گوش کردن به موسیقی را تهیه کرده اند.
موسیقی که ما از آن لذت می بریم موجب بیدار شدن مناطق مختلفی از مغز می شود که این مناطق طی یک اسکن تصویرسازی تشدید مغناطیسی کارکردی که جریان خون را در بخشهای مختلف مغز نشان می دهد، مشخص شده است.
قشر پیشانی تحتانی صداهای جدیدی را که می شنویم با الگوهای قدیمی تر که ما در چین بالایی گیجگاهی داریم مقایسه می کند.
آنچه ما به عنوان سلیقه خود در موسیقی در نظر می گیریم به تمام این الگوهای قدیمی که طبقه بندی شده وابسته است.
مغز ما چون الگوها هنگام گوش کردن به موسیقی که می شنویم به طور مستمر پیش بینی هایی درباره صداهایی که خواهد شنید انجام می دهد.
زاتور و سلیم پور اخیرا با استفاده از اسکنهای مغزی نشان دادند که واکنش مغز انسانها هنگام شنیدن آهنگ جدیدی که به آن علاقمند هستند چیست.
نتایج این تحقیقات که در مجله ساینس منتشر شده نشان می دهد که موسیقی مدارهای مرتبط با پاداش در مغز را درگیر می کند. در این نقطه است که بخش کهن مغز که به آن هسته اکومبنس گفته شده ، درگیر می شود.
اگر موسیقی که می شنویم با انتظارات ما برابری کند و یا از آن فراتر رود، هسته اکومبنس مغز دوپامین آزاد می کند، ماده احساس خود که معمولا به پاداش ارتباط دارد، درست مثل احساساتی که پس از خوردن یک غذای خوب داریم.
بخش دیگر کهن مغز بادامه و جدیدتر از قشر میانی پیش پیشانی مغز است که واکنش احساسی ما به موسیقی محسوب می شوند. اگر یک آهنگ ما را افسرده کند و یا احساس بالا و پایین پریدن را منتقل کند بادامه مسئول بخشی از آن است.
محققان هنوز اطمینان ندارند که ترتیب فعال شدن این مناطق به چه صورت است اما آنها می دانند که فعالیت در هسته اکومبنس مغز می تواند پیش بینی کند که آیا فردی یک قطعه جدید موسیقی را دوست خواهد داشت یا خیر.
موسیقی امری انتزاعی است و ما آن را به شیوه ای متفاوت از غذا یا آب ارزیابی می کنیم. قشر میانی پیش پیشانی مغز به ما توانایی تشخیص ارزش آنچه می شنویم را می دهد، این ویژگی انسان را از حیوان متمایز می کند.
براساس اظهارات سلیم پور، جالب است که بدانیم درحالی که حیوانات این پاداش را با خوردن یا موارد دیگر به دست می آورد، انسان آن را از لذتهای زیبایی شناسی و یا انتزاعی چون هنر، شعر و موسیقی کسب می کند و تاجایی که می دانیم این موارد برای انسان برخلاف حیوان، ارزش بقا ندارند.
.........................
خبر: تشخیص دیابت با بررسی بوی میوه ای تنفس

شیمیدان های دانشگاه پیتسبورگ از فناوری سنجنده ای رونمایی کرده اند که می تواند به طور قابل توجهی تشخیص و نظارت بر دیابت را از طریق تنفس بیمار، تسهیل کند.
حتی پیش از آنکه آزمایش خون تجویز شود، افراد مبتلا به دیابت اغلب می توانند نشانه ها بیماری را از طریق بوی "میوه ای"  تنفس شان که به خاطر افزایش سطح گلوکز ایجاد می شود، تشخیص دهند. از این رو محققان دانشگاه پیتسبورگ به فکر استفاده از این زیست نشانگر به عنوان یک ابزار تشخیصی احتمالی افتادند.
"الکساندر استار" پژوهشگر ارشد این پروژه و استادیار شیمی این دانشگاه گفت: وقتی که دیابت در فردی  تشخیص داده می شود، بیمار باید تا پایان عمر، بیماری خود را تحت نظارت داشته باشند.
وسایل نظارتی کنونی عمدتا بر پایه تحلیل گلوکز خون کار می کنند و از این رو ساخت یک دستگاه جایگزین که غیرتهاجمی و ارزان باشد و بتواند از روی تنفس وضعیت بیمار را تحلیل کند می تواند به طور کامل شیوه خود نظارتی بر بیماری را تغییر دهد.
این پژوهشگران از راهبری موسوم به سل- ژل استفاده کردند - شیوه ای برای استفاده از مولکول های کوچک ( اغلب در مقیاس نانویی) برای تولید مواد جامد.
این گروه از پژوهشگران، دی اکسید تیتانیوم را با نانولوله های کربنی ترکیب کردند این نانو لوله ها مانند سیخ کباب، عمل و این ذارت را در کنار یکدیگر حفظ می کند.
دی اکسید تیتانیوم  یک ترکیب غیرآلی است که که عمدتا  در محصولات مراقبتی مانند لوازم آرایشی بهداشتی استفاده می شود.
دانش پژوهان به این علت از نانو لوله ها استفاده کردند که محکم تر از فولاد و ریزتر از هر مولفه دیگری از وسایل الکترونیکی برپایه سیلیکون هستند.
این شیوه که محققان آن را به شوخی " دی اکسید تیتانیوم بر روی چوب" می خوانند به طور موثری خواص الکتریکی این لوله ها را با قدرت نور روشن کننده دی اکسید تیتانیوم ترکیب می کند.
آنها سپس دستگاه سنجنده ای با استفاده از این مواد به عنوان نیمه رسانای الکتریکی ساخته و مقاومت الکتریکی (سیگنال سنجنده) را اندازه گیری کردند.
محققان دریافتند این حسگر می تواند با نور برای تولید شارژ الکتریکی روشن شود. این امر آنها را تشویق کردند تا این "کباب" حسگر را زیر نور فرابنفش "بپزند" و از این طریق بخار استون (بوی میوه ای تنفس) را که حساسیت کمتری نسبت به آن گزارش شده بود اندازه گیری کنند.
استار گفت: اندازه گیری های ما ظرفیت های تشخیصی فوق العاده ای دارد. اگر چنین حسگری امکان ساخت و تجاری سازی بیابد، می تواند شیوه نظارت بیماران بر سطح قند خوشان را متحول کند.
این محققان اکنون در حال کار بر روی نمونه اولیه این حسگر هستند که قرار است به زودی بر روی تنفس انسانی مورد آزمایش قرار گیرد.

نظرات : 0

ثبت نظر

23565