۱۴۰۳ سه شنبه ۲۵ اردیبهشت

برگزيده آخرين اخبار آموزش يكشنبه 26خرداد ماه 92

ICTPRESS گزارش می دهد :
خبر : آيين نامه جديد ميهماني و انتقال دانشجويان ابلاغ شد   
معاون سازمان امور دانشجویان وزارت علوم اعلام کرد: آیین نامه جدید میهمانی و انتقال دانشجویان امروز ابلاغ شد.
مجتبی بذرافشان گفت: این آیین‌نامه جدید تفاوت‌های عمده‌ای با آیین‌نامه پیشین دارد.
وی افزود: یک تغییر عمده در بند میهمان مبنا این است که به جای کسب حد نصاب 95 درصدی، کسب حد نصاب 90 درصد نمره آخرین فرد قبول شده در موسسه مقصد، ملاک خواهد بود.
معاون سازمان امور دانشجویان وزارت علوم گفت: بنای این آیین نامه تسهیل در میهمانی و انتقال دانشجویان است.
بذرافشان افزود: این آیین نامه روی پایگاه اینترنتی سازمان امور دانشجویان وزارت علوم قابل دسترسی است.
..............
خبر : ثبت نام بيش از دوميليون و 200 هزار دانش آموز
        
رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات آموزش و پرورش از ثبت نام بیش از 2 میلیون و دویست هزار دانش آموز از آغاز ثبت نام تا به امروز خبرداد.
یوسف نوری گفت : این تعداد براساس آخرین آمار دانش آموزان در سامانه اینترنتی ثبت نام مدارس اعلام شده است .
وی افزود :‌ ثبت نام دانش آموزان در میان پایه ها بر عهده مدیران مدارس و بدون حضور اولیاء انجام می شود ولی برای ثبت نام دانش آموزان ورودی به مقاطع بالاتر نیاز به حضور ولی دانش آموز در هنگام ثبت نام است .
وی به هوشمند سازی مدارس نیز اشاره کرد و افزود : تابستان امسال بیش از 4 هزار مدرسه دولتی و غیردولتی با 30 میلیارد ریال اعتبار هوشمند سازی خواهند شد .
نوری خاطر نشان کرد : هم اکنون 36 هزار مدرسه به فناوری های هوشمند مجهز هستند و تعداد مدارس هوشمند تا پایان شهریور به 40 هزار مدرسه افزایش خواهدیافت.
رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات آموزش و پرورش افزود :‌ سطح هوشمند سازی مدارس متفاوت است و در برخی مدارس شبکه اداری نیز هوشمند شده است .
نوری استفاده از رایانه‌ و نرم افزارها در فرآیند یادگیری دانش آموز و دسترسی به اطلاعات درسی از طریق رایانه‌ را ازمهمترین اهداف هوشمند سازی مدارس عنوان کرد .
وی تصریح کرد : یادگیری در هر زمان ، آموزش فردی در کنار یادگیری مشارکتی ، دسترسی آسان دانش آموزان به منابع پژوهشی و امکان به اشتراک گذاشتن منابع آموزشی از طریق اینترنت از ویژگی های این نوع مدارس است .
..........................
خبر : آغاز ثبت نام دانشجويان متقاضي انتقال از خارج به داخل كشور از ۲۸ خرداد

مديركل دانشجويان داخل سازمان امور دانشجويان از راه اندازي سامانه جامع انتقال دانشجويان از خارج به داخل كشور و آغاز ثبت نام متقاضيان از روز سه شنبه، ۲۸ خردادماه خبر داد.
بر اساس اين گزارش، «محمد حسن يوسفي» گفت: تاكنون بررسي تقاضاي دانشجويان ايراني دانشگاه هاي خارجي براي انتقال به داخل كشور به دو صورت انجام مي گرفت كه دانشجويان يا به اداره كل دانشجويان داخل مراجعه كرده و يا مستقيما به دانشگاه هاي موردنظرشان مراجعه و درخواست خود را مطرح مي كردند كه خوشبختانه از اين پس، زمينه ثبت الكترونيكي تقاضاها مهيا شده و نيازي به مراجعه حضوري متقاضيان نيست.
وي افزود: دانشجويان متقاضي مي توانند از روز سه شنبه، ۲۸ خردادماه به مدت يك ماه با مراجعه به سامانه جامع انتقال دانشجويان از خارج به داخل، تقاضاي خود را به ثبت برسانند و هر دانشجو امكان انتخاب ۹ دانشگاه يا موسسه آموزش عالي به عنوان دانشگاه مقصد را دارد اما لزوما انتخاب ششم به بعد فرد متقاضي بايد از ميان مراكز دانشگاه پيام نور يا موسسات آموزش عالي غيرانتفاعي باشد به عبارت ديگر فرد متقاضي فقط مي تواند ۵ انتخاب اول خود را از ميان همه دانشگاه ها برگزيند.
به گفته يوسفي، دانشجوياني كه متقاضي انتقال از دانشگاههاي خارجي به مراكز و واحدهاي دانشگاه آزاد اسلامي هستند اجازه ثبت نام در اين سامانه را ندارند و بايد مستقيما به دانشگاه آزاد مراجعه كنند.
وي يادآورشد: پس از تعيين اولويت ها و انتخاب هاي دانشجويان، دانشگاههاي مقصد در فاصله زماني اول مرداد تا ۱۰ شهريورماه بررسي هاي لازم را انجام خواهند داد و متقاضيان مي توانند نتيجه موافقت يا مخالفت دانشگاه هاي مقصد را در سامانه مشاهده كنند.
مديركل دانشجويان داخل سازمان امور دانشجويان تاكيد كرد: چنانچه بيشتر از يك دانشگاه با تقاضاي دانشجو موافقت كرده باشد فرد متقاضي مي تواند يكي از آنها را به عنوان دانشگاه مقصد انتخاب كند و در سامانه به ثبت برساند ولي اگر هيچ دانشگاهي با تقاضاي فرد موافقت نكرد در مرحله بعد، دبيرخانه شوراي انتقال مستقيما ورود پيدا مي كند و ۵ دانشگاه را به عنوان دانشگاه مقصد براي او انتخاب مي كند و اگر اين مرحله هم به سرانجام نرسيد پرونده به شوراي انتقال ارجاع و حكم مربوطه در آنجا صادر مي شود.
وي با بيان اينكه هم اكنون بيش از ۹۰ درصد خدمات اداره كل دانشجويان داخل به صورت الكترونيكي و بدون نياز به مراجعه حضوري افراد ارائه مي شود وعده داد تا قبل از شروع سال تحصيلي جديد (مهرماه ۹۲) تمام خدمات اين اداره كل به صورت الكترونيكي قابل ارائه و دسترسي باشد.
يوسفي در تشريح عملكرد شوراي انتقال دانشجويان سازمان امور دانشجويان نيز اظهار داشت: عملكرد شوراي انتقال دانشجويان در سال ۹۱ نسبت به سال قبل آن حدود ۵۰ درصد رشد نشان مي دهد.
وي به آمار مقايسه اي مراجعات مربوط به تاييد مدارك دانشجويان در سه ماهه اول امسال و سال گذشته اشاره كرد و گفت: در سه ماهه اول سال ۹۱ تعداد هفت هزار و ۸۱۸ مورد مراجعه براي تاييد مدارك فارغ التحصيلي كه اغلب براي ارائه در خارج كشور است داشتيم كه در سه ماهه اول امسال اين آمار به شش هزار و ۴۵۳ مورد كاهش يافته است و اين امر نشانگر كاهش تقاضاي خروج دانشجويان براي ادامه تحصيل در دانشگاه هاي خارجي است و از طرف ديگر، آمار دانشجويان متقاضي انتقال از خارج به داخل نيز رو به رشد است.
.................
خبر : آمار نهایی متقاضیان بورس دكتری دستگاه های اجرایی

معاون بورس و دانشجویان خارج سازمان امور دانشجویان، آمار نهایی متقاضیان دریافت بورس دكتری دستگاه های اجرایی را ۱۸ هزار و ۱۸۸ نفر ذكر كرد.
اين گزارش حاكي است ، «حسن مسلمی نایینی» اظهار داشت: ثبت نام متقاضیان دریافت بورسیه تحصیلی كارشناسان و متخصصان حوزه های كاربرد برای تحصیل در مقطع دكتری پژوهش محور كه از ۱۱ اردیبهشت ماه آغاز شده بود به مدت ۲۰ روز ادامه داشت، اما بنا به درخواست تعدادی از داوطلبان كه در این مدت موفق به ثبت نام نشده بودند، مهلت یك روزه ای در تاریخ ۲۰ خرداد ماه برای ثبت نام جاماندگان درنظر گرفته شد.
وی با بیان اینكه تا قبل از تعیین مهلت مجدد، تعداد ۱۳ هزار و ۷۸۹ داوطلب با مراجعه به سامانه اینترنتی كاربرد نسبت به ثبت نام بورس دكتری پژوهش محور دستگاه های اجرایی ثبت نام كردند كه مدارك یكهزار و ۴۰۸ نفر از آنها كامل بوده است، افزود: پس از مهلت دوباره، تعداد ۱۸ هزار و ۱۸۸ نفر با مراجعه به سامانه كاربرد ثبت نام كردند كه از این تعداد، دو هزار و ۹۶۶ نفر مدارك خود را در سایت تكمیل كرده اند.
مسلمی تعداد متقاضیانی كه ثبت نام خود را در سامانه كامل كرده اند و توسط حوزه كاربرد خود نیز تایید شده اند را ۷۲۴ نفر اعلام كرد و گفت: ۵۱۲ سازمان نیز در سامانه كاربرد، نام كاربری دریافت كرده اند.
وی یادآور شد: اطلاعات مربوط به پرسش و پاسخ شیوه نامه بورسیه تحصیلی كارشناسان و متخصصان حوزه های كاربرد در قسمت اخبار پایگاه اطلاع رسانی اداره كل بورس سازمان دانشجویان قرار دارد و علاقه مندان می توانند اطلاعات مورد نظر خود را با مراجعه به این پایگاه كسب كنند.
معاون بورس سازمان امور دانشجویان درباره مزایای طرح اعطای بورس دكتری پژوهشی به متقاضیان دستگاه های اجرایی كه برای اولین بار در كشور به اجرا در می آید نیز گفت: تهیه مستندات علمی از تجارب و فعالیت های كارشناسان و متخصصان حوزه كاربرد درخصوص اجرای طرح های كشور با راهنمایی استادان دانشگاه، انتشار دستاوردهای حوزه های كاربرد با همكاری مراكز آموزشی و پژوهشی، تسهیل تعامل بین كارشناسان و متخصصان حوزه كاربرد و استادان و دانشجویان دانشگاه و همچنین كمك به فرایند ایده به محصول از جمله فواید اجرای این طرح به شمار می آید.
..................
خبر : زمان مصاحبه پذیرفته شدگان
آزمون دكتری تخصصی (PHD) دانشگاه آزاد اسلامی
زمان مصاحبه پذیرفته شدگان مرحله اول ۱۸ رشته گرایش آزمون دكتری تخصصی (PHD) دانشگاه آزاد اسلامی اعلام شد.
رییس مركز آزمون دانشگاه آزاد اسلامی گفت: زمان مصاحبه قبول شدگان مرحله اول آزمون دكتری دانشگاه آزاد در رشته جامعه شناسی با پنج گرایش شامل جامعه شناسی اقتصادی و توسعه،جامعه شناسی فرهنگی،جامعه شناسی گروه های اجتماعی
، جامعه شناسی سیاسی و جامعه شناسی مسائل اجتماعی ایران، رشته روانشناسی سلامت، جغرافیا و برنامه ریزی شهری، جغرافیای سیاسی، جغرافیا و برنامه ریزی روستایی، جغرافیای طبیعی- اقلیم شناسی در برنامه ریزی محیطی، كتابداری و اطلاع رسانی، ریاضی- هندسه- توپولوژی، دستیاری رادیولوژی دامپزشكی، زبانشناسی همگانی، مدیریت دولتی- مدیریت منابع انسانی، مدیریت دولتی- تصمیم گیری و خط مشی گذاری، مدیریت دولتی- رفتار سازمانی و همچنین رشته مدیریت دولتی- مدیریت تطبیقی و توسعه بر روی پایگاه اینترنتی مركز آزمون قرار گرفته است.
«ناصر اقبالی» افزود: دعوت شدگان به مصاحبه در این رشته ها می توانند با مراجعه به سایت مركز آزمون به نشانی www.azmoon.net نسبت به زمان دقیق و محل انجام مصاحبه خود اطلاع پیدا كنند.
وی تاكید كرد: دعوت شدگان باید در زمان مصاحبه در محل های تعیین شده حضور یابند و درغیراینصورت فرصت مصاحبه را از دست خواهند داد.
بنابراعلام مركز آزمون دانشگاه آزاد، اقبالی با بیان اینكه مصاحبه آزمون دكتری این دانشگاه از در رشته های مختلف از ۱۱ خردادماه ۹۲ آغاز شده و تا پایان مرداد ماه ادامه خواهد داشت، گفت: مصاحبه شوندگان با آزمون باید همه سوابق علمی اعم از پروژه، مقاله، ترجمه و تالیف خود را به ضمیمه ریز نمرات و پایان نامه كارشناسی ارشد به همراه داشته باشند.
وی درخصوص دعوت شدگان بدون آزمون نیز اظهار داشت: این دسته از متقاضیان نیز باید همه سوابق علمی و پژوهشی خود، به علاوه مدرك كارشناسی ارشد، ریز نمرات و همچنین تصویر اول صفحه شناسنامه، پیوست شماره ۳ صفحه ۴۴ دفترچه راهنما و فیش واریزی را به همراه داشته باشند.
متقاضیان اگر با سوال یا ابهامی روبه رو شدند، می توانند از طریـق سایـت www.pubr-azmoon.com سؤال خود را مطرح یا به نشانی porsesh@azmoon.net ایمیل خود را ارسال كنند تا كارشناسان مركز در اسرع وقت به آنها پاسخ گویند.
..................
خبر : پذیرش ۴۰۰ دانشجو در مقطع دكتری در دانشگاه علامه طباطبایی

معاون پژوهشی دانشگاه علامه طباطبایی از جذب ۴۰۰ دانشجو در مقطع دكتری این دانشگاه در سال جاری خبر داد.
« فریبرز درتاج» با بیان اینكه ظرفیت پذیرش دانشجوی دانشگاه علامه طباطبایی در سال جاری، پنج برابر شده است گفت: هم اكنون پذیرش دانشجو در مقطع دكتری روزانه آغاز شده است و در هفته آتی برای پردیس دانشگاه مصاحبه براي پذیرش دانشجو انجام می شود.
وی با یادآوری اینكه پردیس دانشگاه علامه، نخستین پردیسی است كه برای جذب دانشجوی دكتری در داخل تهران طراحی شده است، افزود: در این پردیس بیش از ۶۰ رشته دكتری تدریس می شود و تمام رشته های علوم انسانی را پوشش می دهد.
درتاج اظهار داشت: در دوره دكتری ۸۰ رشته خواهیم داشت كه برای هر كد رشته ظرفیت پذیرش حداقل ۵ نفر اختصاص یافته است و در پردیس دانشگاه نیز برای ۶۰ رشته، همانند دكتری روزانه توانایی جذب ۵ نفر برای هر كد رشته را داریم.
به گفته وی شروع كلاس های دانشجویان دكتری پردیس علامه طباطبایی از اوایل بهمن و در دوره دكتری روزانه از اوایل مهرماه ۹۲ خواهد بود.
معاون پژوهشی دانشگاه علامه طباطبایی ادامه داد: امسال در مقطع دكتری دوره روزانه تعداد ۲۵۰ نفر و در پردیس دانشگاه نیز ۲۰۰ نفر دانشجو پذیرش خواهیم داشت.
...................
خبر : طراحی روپوش‌ جدید برای دانش‌آموزان
معاون پرورشی وزیر آموزش و پرورش از طراحی و ساماندهی فرم جدید پوششی برای دانش‌آموزان دختر و پسر از مهر ماه آینده خبر داد و گفت: این طرح آماده شده و چنانچه به تصویب شورای معاونین برسد، برای اجرا به استان‌ها ابلاغ می‌شود.
حسین هژبری ، درباره ساماندهی فرم لباس دانش‌آموزان، اظهار کرد: هم‌اکنون طرحی در شورای "عفاف و حجاب" مدارس در دست بررسی است که بر اساس آن ساماندهی لباس فرم دختران و پسران در همه مقاطع مورد مطالعه قرار گرفته که این طرح به زودی به شورای معاونین ارائه و در صورت تصویب، برای اجرا به استان‌ها ابلاغ خواهد شد.
وی با بیان اینکه در طرح‌های پیشنهادی، فرم و رنگ لباس‌های دانش‌آموزان با نظر اولیا و دانش‌آموزان و مربیان به اجرا درمی‌آید، تصریح کرد: قیمت‌هایی که برای فرم لباس مدارس در نظر گرفته می‌شود، نرخ‌های مناسبی است و اگر مدارس در بحث فرم لباس ورود پیدا نکند، قطعا هزینه‌های آن برای خانواده‌ها سنگین خواهد بود.
معاون پرورشی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه طرح پوشش یکسان در چند استان به صورت آزمایشی اجرا شده، اظهار کرد: در استان‌هایی همانند زنجان و مرکزی، در تمام مقاطع تحصیلی فرم یکسان با موفقیت اجرا شده است.
وی ادامه داد: در بخش پسران نیز بسیاری از مدارس از سنوات گذشته اقدام به یکسان کردن پوشش دانش‌آموزان کرده‌اند که بر همین اساس مدارس غیرانتفاعی دارای لباس‌های فرم ویژه هستند.
هژبری افزود: شورایی به نام "عفاف و حجاب" در آموزش و پرورش وجود دارد که یکی از فعالیت‌های مهم این شورا، ساماندهی لباس فرم دانش‌آموزان است.
وی گفت: لباس فرم مدارس دخترانه از سنوات گذشته در آموزش و پرورش وجود داشته و در مدارس دولتی و غیر دولتی سراسر کشور اجرا می‌شود.
............
خبر : آموزش و پرورش آذربایجان شرقی رتبه سوم در جذب دانش آموزان اول ابتدایی

مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی گفت: این استان با دارا بودن نرخ جذب 7/99 درصدی در پایه اول ابتدایی موفق به کسب رتبه سوم در کشور برای جذب دانش اموزآن این پایه ابتدایی شده است.
فیروز رضایی اظهار داشت: با آغاز ثبت نام از دانش آموزان اول ابتدایی کارشناسان این اداره در روستا و مناطق دور افتاده اقدام به شناسایی  دانش آموزان بازمانده از تحصیل و تلاش برای رفع مشکلات آنها کرده اند.
وی ادامه داد: در این راستا حتی در روستاهای زیر حد نصاب جمعیت نیز دانش آموزان می توانند از امکانات تحصیلی استفاده کرده و به دلیل کم بودن جمعیت از تحصیل عقب نمانند.
رضایی  افزود: در فصل ثبت نام مدارس تحقیقات مناسبی صورت می گیرد تا دانش آموزان به دلایل مالی و یا به هر دلیل دیگری از تحصیل عقب نمانده و اگر دانش آموزی اقدام به ترک تحصیل کرد زمینه های لازم برای جذب و ادامه تحصیل وی فراهم شود.
وی با اشاره به اینکه این اداره با دارا بودن نرخ جذب خالص 7/99 درصدی در پایه اول ابتدایی دارای رتبه سوم در سطح کشور است، گفت: همچنین آموزش و پرورش استان با پوشش 5/99 درصدی در تحصیلات دوره ابتدایی رتبه چهارم را در سطح کشور کسب کرده است.
مدیرکل آموزش و پرورش استان افزود: با افزایش نرخ جذب خالص پایه اول ابتدایی  قطعا زمینه تحقق انسداد مبادی و ریشه کنی بی سوادی در کشور فراهم خواهد شد.
............
خبر : 13 هزار دانش‌آموز ابتدايي كهگيلويه‌وبويراحمدی در طرح جابر بن حيان شركت كردند
معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد گفت: 13 هزار دانش‌آموز ابتدايي در كهگيلويه‌‌وبويراحمد در طرح جابربن حيان شركت كرده‌اند.
براساس اين گزارش، مهين پردال ظهر افزود: اين طرح باهدف تقويت قدرت تفكر، قدرت حل مسئله، كنجكاوي و پرسشگري و نهادينه كردن فرهنگ تحقيق و پژوهش بين دانش‌آموزان دوره ابتدايي استان برگزار شد.
وی بیان داشت: دانش‌آموزان دوره ابتدايي به صورت فردي وگروهي درچهار رشته جمع‌آوري، نمايش علمي، آزمايشي و طراحي ساخت شركت كردند.
پردال افزود: محمد صالحي از ياسوج، پرستو كرمي ازبهمئي، سينا بهرامي از دهدشت، فاطيما اسدپور از گچساران و حميدرضا آزم از مدرسه عشاير به عنوان برگزيده استاني انتخاب شدند.
وی تصریح کرد: برگزيدگان اين طرح تيرماه امسال درمرحله كشوري شركت مي‌كنند.
...................
خبر : ورود معلم به آموزش و پرورش تنها از طریق دانشگاه فرهنگیان

رئیس مرکز آموزش نیروی انسانی وزارت آموزش و پرورش گفت: از این پس تمام معلمان و مربیان مدارس باید از کانال دانشگاه فرهنگیان بگذرند.
اسدالله اسدی‌گرمارودی پیش از ظهر امروز در نشست ظرفیت‌ها و توانمندی‌های حوزه‌های علمیه و مراکز حوزوی در عرصه آموزش و منابع انسانی که در دبیرخانه ستاد همکاری‌های حوزه علمیه و آموزش و پرورش در قم برگزار شد اظهار کرد: وزیر آموزش و پرورش توجه ویژه‌ای به تعامل بیشتر با حوزه‌های علمیه دارد.
وی افزود: خدمات متقابل میان آموزش و پرورش و حوزه‌های علمیه در جلسات گذشته مورد بررسی قرار گرفتند و قرار بر این شد که با ارائه چشم‌اندازهای راهبردی این مسائل اجرایی شوند.
رئیس مرکز آموزش نیروی انسانی وزارت آموزش و پرورش ایجاد دانشگاه را یکی از ظرفیت‌های این تعامل و همکاری دانست و خاطرنشان کرد: در اساس ‌نامه دانشگاه فرهنگیان و برای تامین نیروهای مورد نیاز این مسئله مورد توجه قرار گرفته است.
وی ادامه داد: از این پس تمام معلمان و مربیان مدارس باید از کانال دانشگاه فرهنگیان بگذرند؛ راه‌اندازی این دانشگاه یکی از آرزوهای همیشگی کسانی بوده که برای پرورش و تربیت نسل آینده دغدغه دارند.
اسدی‌گرمارودی با بیان اینکه تعامل میان حوزه و آموزش و پرورش یکی از اهداف انقلاب اسلامی بوده است گفت: آموزش و پرورش می‌تواند یکی از مراکز قابل اتکاء برای حوزه‌های علمیه باشد و در این بین آموزش ضمن خدمت یکی از ظرفیت‌های همکاری‌ می‌تواند باشد.
رئیس مرکز آموزش نیروی انسانی وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: آموزش معلمان دروس دینی در حین خدمت توسط حوزه‌های علمیه باید مورد توجه قرار گیرد.
وی با تاکید بر تامین ائمه جماعات مدارس و پاسخگویی به شبهات اعتقادی و دینی دانش‌آموزان توسط حوزه‌های علمیه عنوان داشت: علاوه بر این ظرفیت‌های دیگری همچون انجمن اولیا و مربیان نیز می‌تواند در بحث تعاملات مورد توجه قرار گیرد.
اسدی گرمارودی پژوهش را یکی از نیازهای اساسی مراکز دانشگاهی دانست و افزود: در بحث آموزش دانشجویان دانشگاه فرهنگیان نیازمند همکاری بیشتر حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش هستیم؛ این یک فرصت طلایی برای ورود حوزه علمیه به پرورش و تربیت دانش‌ آموزان محسوب می‌شود.
رئیس مرکز آموزش نیروی انسانی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه حوزه‌های علمیه نباید منتظر درخواست وزارت آموزش و پرورش باشند گفت: حوزه خود باید وارد عرصه شده و ابتکار عمل را در دست بگیرد.

نظرات : 0

ثبت نظر

80405