۱۴۰۳ سه شنبه ۲۵ اردیبهشت

نامی: چهار صفحه اصلی شخصی در شبکه ملی اطلاعات نهایی شد/ وضع اینترنت ایران خوب است

به گزارش ICTPRESS ، محمد حسن نامی در مراسم امضای تفاهم نامه میان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و دانشگاه پیام نور برای ایجاد پژوهشگاه ICT در این دانشگاه، اظهار داشت: هدف از این کار تقویت کارآفرینی در دانشگاه‌ها است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: در پنج سالی که در کشور کره بودم، دیدم که دولت به دانشگاه‌ها پول نمی‌دهد؛ زیرا جایی که علم هست باید پول هم وجود داشته باشد.

وی توضیح داد: بنابراین برنامه این است که طرح‌ها را به دانشگاه‌های دهیم و عملی کردن این طرح‌ها ضمن خدمت‌رسانی به مردم، برای دانشگاه عایدی داشته باشد.

*درآمد سال گذشته اپل 11 درصد بیشتر از فروش نفت و گاز عربستان و قطر

نامی افزود: شرکت اپل اعلام کرده که درآمد این شرکت در سال گذشته 11 درصد بیشتر از درآمد فروش نفت و گاز دو کشور عربستان و قطر بوده است و این یعنی ظرفیت زیادی در حوزه ICT برای درآمدزایی وجود دارد.

*چهار صفحه اصلی شخصی در شبکه ملی اطلاعات

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به راه اندازی شبکه ملی اطلاعات توسط این وزارتخانه گفت: تاکنون در شبکه ملی اطلاعات طراحی چهار صفحه نهایی شده است.

وی توضیح داد: صفحه نخست «صفحه مشخصات فردی» است که همه اطلاعات فرد به علاوه تغییرات اطلاعات از جمله تغییر مدرک تحصیلی در این صفحه ثبت و این اطلاعات وارد یک کارت می‌شود.

نامی ادامه داد: صفحه دوم «صفحه بهداشت و سلامت» است؛ اکنون با قراردادن چند دستگاه در یک روستا دیگر نیازی به حضور در شهر نیست. برای مثال برنامه‌ای داریم که تمام پزشکان به داروخانه دسترسی مستقیم داشته باشند و نسخه مستقیم از دکتر به داروخانه ارسال شود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: صفحه سوم «صفحه اقتصاد» است که برای کشور ما بسیار ضروری است؛ در این صفحه سیستم بانکداری الکترونیک به کار برده می‌شود و با درج اطلاعات دقیق مالی و اقتصادی برای مثال گریز از مالیات ممکن نخواهد بود.

وی افزود: صفحه چهارم نیز «صفحه سابقه» است و اگر شخص مشکلی داشته باشد که نیاز به مراجعه و پیگیری از طریق مراجع قضایی و قانونی باشد، از طریق این صفحه انجام می‌شود.

*فناوری‌ها باید پیوست فرهنگی ایرانی داشته باشند

نامی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فرهنگ استفاده از تکنولوژی گفت: باید در کشور برای فناوری‌ها پیوست فرهنگی مخصوص ایران را داشته باشیم؛ برای موبایل یا حتی شبکه ملی اطلاعات ضروری است که فرهنگ خودمان را اجرا کنیم. برای مثال موبایل وارد کشور شده اما فرهنگ موبایل غربی است.

*از نظر من وضع اینترنت خوب است

وزیر ارتباطات در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر نقطه‌نظرش در این زمینه تاکید کرد: از نظر من وضعیت فعلی اینترنت خوب است اما ان شا‌ء الله در آینده امکانات و خدمات بهتری هم ارائه شود.
محمد حسن نامی با اعلام این مطلب اظهار کرد: اکنون خدمات خوبی در این زمینه ارائه می‌شود اما تلاش خواهیم کرد در آینده خدمات بهتری ارائه کنیم.
وی در عین حال یادآور شد: با توجه به ایجاد خط ایپک و گذر آن از ایران امکانی فراهم شد که سرعت و کیفیت اینترنت بهبود پیدا کند.
نامی که در جمع خبرنگاران صحبت می‌کرد در ادامه به ذکر توضیحاتی درباره‌ی وضعیت تماس‌های تصویری اپراتور سوم پرداخت و گفت: براساس قرار‌دادی که قرار است میان وزارت ارتباطات، دانشگاه‌های امام صادق (ع) و علامه طباطبایی و حوزه علمیه منعقد شود، پیوستی فرهنگی تعریف و تدوین خواهد شد که این پیوست نه تنها برای رایتل بلکه برای سایر بخش‌های حوزه ارتباطات نیز قابل استفاده خواهد بود.
وی در عین حال یادآور شد: از این پس سعی خواهد شد پیوست‌های فرهنگی پیش از فعالیت بخش‌های مختلف تدوین و ابلاغ شوند تا دیگر مشکلی مانند مشکل رایتل که به دلیل نداشتن پیوست فرهنگی ایجاد شده تکرار نشود.
وزیر ارتباطات در ادامه‌ی صحبت‌های خود در پاسخ به سوال ایسنا که آیا می‌توان به‌طور مشخص گفت تماس‌های تصویری رایتل از چه زمانی از سر گرفته خواهد شد، توضیح داد: لازم است که پیوست فرهنگی اپراتور سوم تدوین شود و پس از تدوین به شورای عالی فضای مجازی ارسال شود تا براساس تایید آنها اپراتور سوم اجازه از سرگیری تماس‌های تصویری خود را پیدا کند.
وی امروز بار دیگر بر این نکته تاکید کرد که وزارت ارتباطات تلاش دارد هیچ‌گونه افزایشی در زمینه‌ی تعرفه‌های ارتباطی صورت نگیرد.

نظرات : 0

ثبت نظر

99134