۱۴۰۳ سه شنبه ۲۵ اردیبهشت

GOLDEN NEWS / خبرهاي طلايي دوشنبه 27 خرداد ماه

خبر: کاهش ابعاد دستگاه‌های ‏MRI‏ و ‏NMR‏ با کمک الماس
دو گروه مستقل از محققان، فناوری تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (‏MRI‏) را تا مقیاس ‏نانو کوچک کردند؛ بطوریکه اکنون می‌توان نمونه‌های مولکولی به حجم چند نانومتر مکعب ‏را شناسایی و در دمای اتاق از آنها عکسبرداری کرد.
هر دو گروه برای جستجوی نمونه‌های ‏ریز این چنینی، از جاهای خالی نیتروژن (‏NV‏) در الماس بعنوان حسگرهای میدان مغناطیسی ‏استفاده کردند. این تحقیقات می‌تواند اولین گام در رسیدن به تصاویر سه‌بعدی مولکولی کامل ‏MRI‏ و رزونانس مغناطیس هسته‌ای (‏NMR‏) باشد.‏
روش‌های کلاسیک ‏MRI‏ و ‏NMR، ابزارهای مفیدی برای بررسی نمونه‌ها (حتی ‏ارگانیسم‌های زنده به‌ صورت غیرمخرب) است. ولی هنگامی که اندازه‌ی نمونه‌ها از چند ‏میکرون کوچک‌تر می‌شود، این تکنیک‌ها حساسیت لازم برای عملکرد مناسب را ندارد.‏
این روش جدید از جاهای خالی نیتروژن یا ‏NV‏ بهره می‌برد. نقایص ‏NV‏ زمانی پدید ‏می‌آیند که دو اتم کربن همسایه بوسیله یک اتم نیتروژن و یک جای خالی در شبکه ‏جایگزین شوند. نقایص ‏NV‏ قادر به شناسایی نوسانات ضعیف میدان مغناطیسی که از اسپین ‏پروتون‌ها در نمونه حاصل می‌شود، است.
توبیاس اشتوداچر و فریدمن رینهارد و همکارانشان از دانشگاه اشتوتگارت آلمان، با ‏استفاده از نقایص ‏NV، طیف‌های ‏NMR‏ مواد مختلفی که بر روی سطح الماس قرار داده بودند ‏را ثبت کردند. در ابتدا این پژوهشگران تنها یک نقص ‏NV‏ را در فاصله هفت نانومتر از سطح ‏الماس ایجاد کردند.
رینهارد در این باره توضیح می‌دهد: در سطح کوانتومی، ‏NV‏ به کار ‏برده شده در دو حالت اسپینی (فلورسانس روشن و تیره) قرار دارد.
بنابراین با بکارگیری ‏الگوریتم یا پروتکلی ساده، با حس شدن نوسانات پروتون، این اسپین سریعا از حالت روشن ‏به تیره تبدیل می‌شود. این تغییر را می‌توان با استفاده از یک دیود حساس به نور و یا دوربین ‏شناسایی کرد.
این پژوهشگران از این روش برای شناسایی اسپین‌های پروتون در تعدادی از ‏نمونه‌های مایع و جامد که بر روی سطح الماس قرار داده شدند، استفاده کردند.
برای رسیدن به تصویر سه بعدی واقعی در ابعاد نانومتری، نیاز است که نمونه به طریقی ‏بحرکت در آورده شود، اما در روش حاضر با توجه به اینکه نمونه بر روی سطح الماس قرار ‏می‌گیرد، ایجاد حرکت ممکن نیست. برای رفع این نقیصه، رینهارد و گروه همراه، نوک ‏کاوشگر میکروسکوپ نیروی اتمی (‏AFM‏) را از الماس (با نقص ‏NV‏) ساخته‌اند و بدین ترتیب ‏می‌توان از آن بعنوان ابزار اسکن برای گرفتن عکس‌های تمام سه بعدی از نمونه استفاده کرد.‏
گروه دیگر، دن راجر و جان مامین و همکارانشان از بخش تحقیقات ‏IBM‏ در کالیفرنیای ‏آمریکا هستند. این محققان نیز از ‏NVهای گنجانده شده زیر سطح الماس استفاده کردند؛ اما ‏تفاوت کار آنها با گروه قبلی این است که نمونه‌ها در کنار الماس گذاشته شدند (برخلاف ‏حالت قبل که نمونه‌ها بر روی سطح الماس قرار داده شده بود). جنس نمونه از پلیمر آلی ‏است که با بکارگیری انعکاس اسپین الکترون در نقایص ‏NV‏ و همچنین چرخش نمونه با یک ‏میدان فرکانس رادیویی، الکترون‌های اتم‌های هیدروژن موجود در نمونه قابل کنترل خواهند ‏شد. این پژوهشگران معتقدند حساسیت این روش در آینده خواهد توانست برای اندازه‌گیری ‏فرکانس‌های یک تک پروتون نیز بکار گرفته شود.‏
هر دو گروه، جزئیات نتایج کار تحقیقاتی خود را در مجله‌ی ‏Science‏ منتشر کرده‌اند.‏
خبر: شارپ از کارآمدترین سلول خورشیدی جهان رونمايي كرد

شرکت شارپ از نسل جدید سلول خورشیدی با کارآیی 44.4 درصدی رونمایی کرد.
سال گذشته شرکت شارپ موفق به تولید سلول خورشیدی با کارآیی 43.5 درصدی شده بود که از یک سیستم مبتنی بر لنز برای متمرکز کردن نور خورشید بطور مستقیم بر روی سلول استفاده می کرد.
دستاورد جدید محققان این شرکت، توسعه یک متمرکز کننده اتصال سه گانه متشکل از سلول های خورشیدی در یک بسته کوچک در ابعاد 4*4 میلیمتر با بهره وری 44.4 درصدی است.
دراین متمرکز کننده از فناوری اختصاصی که امکان تبدیل موثر نور به برق را از طریق یک بسته سه لایه ای جذب کننده نور ساخته شده از ایندیم گالیم آرسنید (InGaAS) فراهم می کند، استفاده شده است.
بهره وری این سلول خورشیدی توسط سیستم های انرژی خورشیدی (ISE) موسسه فرانهوفر آلمان تأیید شده است.
این نوع سلول های خورشیدی با کارآیی بالا بر روی ماهواره های فضایی مورد استفاده قرار می گیرند، اما با رکوردشکنی مداوم شارپ در توسعه سلول‌های خورشیدی کارآمد، می توان امیدوار بود که این فناوری در آینده نزدیک جایگزین سوخت های فسیلی شود.
خبر: دوچرخه پیل‌سوختی فرانسوی رونمایی شد

شرکت فرانسوی پراگما با همکاری دو شرکت فرانسوی دیگر یک دوچرخه پیل‌سوختی سبک ساخته‌اند.
کاربر این دوچرخه می‌تواند به آسانی کارتریج هیدروژن آن را تعویض کند و با حمل کارتریج اضافی برد مسافتی آن را به میزان دلخواه افزایش دهد. این دوچرخه الکتریکی که «آلتربایک» (ALTER BIKE) نام دارد با هدف توسعه حمل و نقل پاک و مقرون به صرفه ساخته شده و قرار است تا سال 2014 بازاریابی اولیه این محصول صورت گیرد و تا سال 2016 در دسترس عموم قرار گیرد.
برای شارژ کردن این دوچرخه به زیرساختارهای «پلاگ‌این» نیازی نیست.
پیشرانه دوچرخه پیل‌سوختی آلتربایک از یک سامانه پیل‌سوختی، مخزن هیدروژن، باتری لیتیم و یک ساختار الکترونیک برای تنظیم توان بین باتری یون لیتیم و پیل‌سوختی استفاده می‌کند. با استفاده از فناوری جدید کاربر می‌تواند با حمل تعدادی کارتریج انرژی برد دوچرخه را به اندازه مسافت روزانه خود افزایش دهد.
خبر: راز سرخوردن سنگها در دره مرگ کشف شد

دانشمندان اعتقاددارند که راز سرخوردن و یا سفر دریایی سنگها روی سطح خشک و ترک خورده صحرایی در آمریکا را کشف کرده اند.
در سطح خشک و ترک خورده یک دریاچه خشک شده در دره مرگ کالیفرنیا سنگها به خودی خود مسیری را شبیه به سرخوردن طی می کنند.
برخی از این سنگها با وزن 300 کیلویی حرکتهای غیرقابل توضیحی داشته و ردی 180 متری روی سطح خاکی و خشک این صحرا باقی می گذارند.
این نیروی جادویی که در پس قایقرانی سنگها روی خاک وجود دارد نزدیک به یک دهه برای دانشمندان به مثابه یک راز باقی مانده بود.
اکنون یک زمین شناس از ناسا اعتقاددارد که پاسخ این راز را یافته است.
لحظه فوق العاده و عجیب حرکت سنگها در پهنای لم یزرع دره مرگ موجب شده برخی تصور کنند که این سنگها جادویی بوده و توسط بیگانگان فضایی کنترل می شوند.
رالف لورنز دانشمند علوم سیارات اعتقاد دارد که این سنگها در فصل زمستان با یخ پوشیده می شوند، پس وقتی که یخ ها باز می شود گل آلود می شود.
یخ موجب می شود که سنگ روی گل شناور شده و به واسطه بادهای صحرا به سادگی به این سو و آن سو برود.
وی در مصاحبه ای با مجله اسمیتسونیان پاسخ خود را به این راز این گونه بیان کرده است: اساسا باریکه های یخ و تغییرات طرح مایع که اطراف یک سنگ شکل می گیرد موجب می شود که یخ روی گل شناور شود.
تا امروز هیچ دانشمندی نتوانسته است حرکت فیزیکی این سنگها را ثبت کند و باورعمومی بر این است که هیچ کس حرکت این سنگها را ندیده است.
لورنز این نظریه را پس از یک آزمایش ساده روی پیشخوان آشپزخانه نظریه خود را آزمایش کرده است.
نظریه پیشین دانشمندان این بود که ورقه های بزرگ یخ چندین یخ بزرگ را با هم محبوس کرده که این امر موجب حرکت آنها روی صحرا شده است.
اما مدلهای ریاضی جدید نشان می دهد که باد باید با سرعت صدها کیلومتر در ساعت حرکت کند تا قدرت حرکت این سنگها را داشته باشد، از سوی دیگر به نظر می رسد که این سنگها در مسیر دریانوردی خود روی شن و خاک مسیر خود را تغییر می دهند.
چون بسیاری از پدیده های زمین شناسی، راز سنگهای دریانورد به آب و باد نسبت داده شد.
خبر: ابداع چرخ چهارگوش برای اسکیت‌بوردها

مهندسان دانشگاه کالیفرنیا نوعی چرخ چهارگوش برای اسکیت‌بوردها را طراحی کرده‌اند که امکان کنترل بیشتر آن‌ها را فراهم می‌کند.
این طرح مبتنی بر مربع بوده اما در بعد سوم کج می‌شود، به طوری که مربع‌ها در خط همواری غلت می‌خورند.
این چرخ‌های چهارگوش Shark Wheels نام گرفته و بسیار سریع‌تر از چرخ‌های معمولی حرکت می‌کنند و به هنگام چرخیدن و حرکت روی ماسه و شن، عملکرد بهتری دارند.
طراحان این چرخ نمونه‌اولیه طرحشان را ارائه داده‌اند و آن را توسط رایدرهای باتجربه آزمایش کرده‌اند.
آن‌ها در جستجوی بودجه برای تولید ابداع خود در مقیاس وسیع هستند.
خبر: نانوچسب‌، جایگزین آمپول می شود

یک نانوچسب با قابلیت ارائه ارزانتر و موثرتر واکسن‌ها توسط دانشمندان دانشگاه کوئینزلند در نشستی در ادینبورگ ارائه شده است.
به گفته مخترعان، استفاده از چسب به جای سوزن می‌تواند فرآیند جلوگیری از بیماریها را در سراسر جهان تغییر دهد.
به گفته محققان، این شیوه جدید امید به تولید واکسن‌های قابل مصرف برای بیماریهایی مانند مالاریا را ارائه کرده است.
کارشناسان پزشکی دیگر از این طرح استقبال کردند اما هشدار دادند که ممکن است برای برخی از بیماران مناسب نباشد.
نانوچسب بر برخی از مضرات واکسن های ارائه شده از طریق سرنگ مانند ترس از سوزن و احتمال آلودگی آن غلبه کرده اما دلایل دیگری نیز وجود دارد که تحول‌آفرین بودن آنرا نشان می‌دهد.
هزاران برآمدگی ریز درون این چسب به آزادسازی واکسن می‌پردازند که به شکل خشک روی پوست اعمال می‌شود.
به گفته محققان، این برآمدگیها با سیستم ایمنی بدن کار می‌کنند. واکسن این سلول ها را که تنها به اندازه یک تار مو از سطح پوست فاصله دارند هدف قرار می‌دهند. این نقاط در زمان تزریق واکسن با سرنگ مورد توجه قرار نمی‌گیرند.
این واکسن در آزمایشات برای ارائه واکسن آنفلوانزا استفاده شد. محققان متوجه شدند که واکنش‌های ایمنی برای واکسن ارائه شده با نانوچسب کاملا با شیوه سنتی سرنگ متفاوت است.
همچنین میزان واکسن مورد نیاز برای عملکرد موثر کمتر از میزان مورد استفاده در شیوه سنتی است. از دیگر کاستی‌های واکسن‌های سنتی این است که به دلیل مایع بودن آنها، باید در زمان انتقال از آزمایشگاه به کلینیک در یخچال نگهداری شوند.
واکسن‌های نانوچسب می‌توانند در دمای 23 درجه سانتیگراد برای یک سال نگهداری شوند.
آزمایشات میدانی این نانوچسب به زودی در پاپوا گینه نو آغاز خواهد شد.
خبر: الحاق کپسول باری اروپا به ایستگاه فضایی
فضاپیمای ترابری خودکار (ATV) به عنوان سنگین ترین فضاپیمای ارسال اروپا با موفقیت به ایستگاه فضایی بین المللی (ISS)‌ ملحق شد.
چهارمین فضاپیمای ترابری خودکار (ATV-4) موسوم به آلبرت انشتین که 10 روز قبل از پایگاه فضایی کورو در گویان فرانسه به وسیله موشک آریان 5 به فضا پرتاب شده بود، روز شنبه 15 ژوئن (25 خرداد) به ایستگاه فضایی ملحق شد.
به گفته «ژان ژاک دوردین»، مدیرکل آژانس فضایی اروپا (ESA)، این فضاپیمای باری حامل دو هزار و 478 کیلوگرم تجهیزات از جمله آب، غذا، اکسیژن و تجهیزات سخت افزاری برای فضانوردان مستقر در ایستگاه فضایی بین المللی (ISS)‌ است.
مراحل مانور و اتصال خودکار به ایستگاه فضایی به وسیله سیستم رایانه‌یی فضاپیماصورت گرفت و علاوه بر «لوکا پارمیتانو» فضانورد آژانس فضایی اروپا در ISS،‌ تیم کنترل پرواز ESA و محققان آژانس فضایی CNES فرانسه بر فرآیند الحاق خودکار نظارت مستقیم داشتند.
چند روز قبل کپسول باری پروگرس 51 روسیه با جدا شدن از ایستگاه فضایی، شرایط را برای الحاق کپسول باری جدید اروپا فراهم کرد.
خبر: شناسایی بیش از 500 کاندیدای جدید برای حیات فرازمینی

فضاپیمای «کپلر» ناسا موفق به شناسایی 503 گزینه جهان بیگانه احتمالی شده که ممکن است برخی از آنها از حیات به آن شکل که برای انسان شناخته شده، برخوردار باشند.
به گفته مدیران ماموریت کپلر، برخی از این سیارات کاندیدا کوچک بوده و برخی در منطقه قابل سکونت ستاره خود قرار دارند اما کار زیادی برای بررسی این نتایج مورد نیاز است.
یافته‌های اخیر تعداد کاندیداهای سیارات فراخورشیدی کپلر را به 3216 مورد رسانده و تنها 132 سیاره به وسیله رصدهای بعدی تا به امروز تائید شده‌اند اما دانشمندان این ماموریت انتظار دارند حداقل 90 درصد از هویت واقعی برخوردار باشند.
یافته‌های جدید از مشاهدات کپلر که در طول سه سال اول ماموریت آن از مه 2009 تا مارس 2012 انجام شده، به دست آمده است. این فضاپیما در پی بروز یک خطا در سیستم حفظ جهت آن در ماه گذشته هیچ رصدی انجام نداده است.
فضاپیمای 600 میلیون دلاری کپلر در مارس 2009 به فضا پرتاب شده و یک ماموریت 3.5 ساله را برای تعیین سیارات شبه زمینی در کهکشان راه شیری آغاز کرد.
این فضاپیما سیارات فراخورشیدی را با شناسایی تغییرات نوری ایجاد شده در اثر عبور آنها از برابر ستاره‌های میزبانشان تعیین کرده است. این رصدخانه این کار را با قفل ماندن بر روی بیش از 15 هزار ستاره با استفاده از دستگاههای قطب‌نما مانند موسوم به چرخ‌های واکنش انجام می‌دهد.
کپلر با چهار چرخ واکنش کاربردی به فضا پرتاب شد که سه نمونه آن برای استفاده فوری و دیگری به عنوان یدک است. اما در ژوئیه 2012 یکی از این چرخها موسوم به شماره دو از کار افتاد و چرخ دوم (شماره چهار) نیز در ماه گذشته با نقص مواجه شد که قابلیت اشاره دقیق کپلر را با مشکل مواجه کرده است.
اگر حداقل یکی از چرخهای آسیب‌دیده بازیابی نشود، روزهای شکار سیاره کپلر مسلما به پایان خواهد رسید و ماموریت جدیدی باید جایگزین آن شود.
.......................
خبر: راز مرگ نخستین فضانورد جهان فاش شد؟

با گذشت 45 سال از مرگ یوری گاگارین نخستین فضانورد جهان، مستنداتی به دست آمده که راز مرگ وی را فاش می‌کند!
یوری گاگارین در سال 1961 در حالی اولین سفر فضایی تاریخی را رقم زد که فقط 27 سال سن داشت.
مدارگردی وی حول زمین در 12 آوریل این سال، فقط 108 دقیقه طول کشید و یکی از بزرگ‌ترین پیروزی‌های شوروی در جریان جنگ سرد بود.
هفت سال بعد، این فضانورد روسی طی یک پرواز آموزشی در سانحه‌ای کشته شد؛ حادثه‌ای که علت آن تا پیش از این در هاله‌ای از ابهام باقی مانده بود.
یکی از فرضیات موجود این بود که وی به دستور لئونید برژنف (سیاست‌مدار و رهبر شوروی از سال ۱۹۶۴ تا ۱۹۸۲ ) به دلیل جرم نامشخص یا عدم وفاداری به حزب، به قتل رسیده است.
از دیگر فرضیات مطرح این بود که گاگارین خودکشی کرده یا این که هواپیمای وی به یک UFO اصابت کرده است.
آرشیوهای محرمانه کاخ کرملین در اوایل سال 2011 حاکی از آن بود که جت MiG وی در تلاش برای ممانعت از برخورد با یک بالن در مسیر مارپیچ شدید افتاده، به زمین برخورد کرده و گاگارین در دم جان سپرده بود.
اما اکنون پس از 45 سال، دلیل واقعی مرگ گاگارین به یاری فضانورد همکاری وی، آلکسی لئونف، می‌تواند فاش شود.
لئونف اولین شخصی بود که در سال 1965 پیاده‌روی فضایی را انجام داد و عضوی از کمیته رسمی بود که برای بررسی این سانحه تشکیل شد.
مهم‌تر از همه، وی در آن روز مرگبار ماه مارس در محل سانحه حضور داشته و هم‌اکنون گزارشی جدید را در این خصوص علنی کرده است.
این مرد 79 ساله پس از انتشار جدید گزارشی محرمانه، سرانجام این فرصت را پیدا کرده که زنجیره واقعی رویدادهایی را فاش کند که در 20 سال گذشته قصد برملاکردن‌ آن‌ها را داشته است.
وی توضیح می‌دهد: یک جنگندهSU-15 غیرمجاز در حال پرواز بود و به طور خطرناکی به هواپیمای گاگارین نزدیک شد. در این حالت خلبان به قوانین توجه نکرد و تا ارتفاع 450 متری پایین آمد. من آنجا بودم و با شاهدان در این خصوص صحبت کردم.
این هواپیما در فاصله 10 تا 15 متری در درون ابرها به هواپیمای گاگارین نزدیک شد، آن را منحرف کرد و وی را به درون یک مسیر شدیدا مارپیچ عمیق با سرعت 750 کیلومتر در ساعت فرستاد.
وی بر آموزش پرش با چتر در میدان هوایی Chkavlovsky واقع در شمال شرق مسکو، نظارت می‌کرد، یعنی جایی که گاگارین از آن جا اوج‌گیری‌اش را آغاز کرده بود.
گاگارین در این زمان، معاون مدیر آموزشی مرکز آموزشی Cosmonaut بود و دوباره به عنوان یک خلبان جنگنده، فعالیتش را از سر گرفته بود.
به دلیل آب و هوای نامناسب، لئونف منتظر تایید رسمی لغو تمرین‌های آن روز (27 مارس) بود.
وی سپس امواج فراصوتی را شنید و چند ثانیه‌ بعد، صدای انفجاری به گوشش رسید.
لئونف عضوی از کمیسیون دولتی بود که مسئولیت مطالعه این سانحه را بر عهده داشت و پس از بررسی، حقایق تحریف‌شده‌ای را کشف کرد.
گرچه اظهارات لئونف، به نام خود وی درج شده اما در واقع، توسط کسی دیگری نوشته شده بود.
این کیهان‌نورد روسی می‌گوید: انفجار ، یک و نیم یا دو ثانیه بعد از شنیده شدن امواج فراصوت رخ داد.
وی می افزاید:هنگامی که من به کپی نوشتارهای موجود از چگونگی رخداد حادثه نگاه کردم، دریافتم که این سند فاصله صدا را به جای دو ثانیه‌ای که گزارش کرده بودم، 15 تا 20 ثانیه اعلام کرده بود. این نشان می‌داد که این دو جت نباید کمتر از 50 کیلومتر از یکدیگر فاصله داشته‌ باشند.
لئونف می‌دانست که جت گاگارین برای 55 ثانیه و با سرعت 750 کیلومتر شیرجه رفته بود و بر این اساس، نتیجه‌گیری‌هایش را انجام داده بود.
وی در ادامه اظهار می‌دارد: ما از یک رایانه برای بررسی خط مسیری که به این فاصله 55 ثانیه‌ای مرتبط بود، استفاده کردیم و مشخص شد که این مسیر مارپیچی عمیق است. یک جت می‌تواند در عمق مسیر مارپیچ شدیدغرق شود و اگر هواپیمایی سنگین‌تر و بزگتر،‌به آن نزدیک شود، مانند موج، جت را به شدت منحرف خواهد کرد. این دقیقا همان چیزی است که برای گاگارین اتفاق افتاد و این خط مسیر تنها مسیری است که با تمامی پارامترهای ورودی ما مطابقت دارد.
با این حال، یک پرسش دیگر باقی است: خلبان دیگر چه کسی بود؟
مردی که مسئول مرگ گاگارین بود، هنوز زنده است و در سن 80 سالگی در وضعیت سلامتی نامناسبی به سر می‌برد، اما لئونف سوگند خورده که رازدار باشد و هیچ‌گاه هویت وی را فاش نکند.
خبر: درمان پارکینسون با تحریک عصبی توسط محققان دانشگاه امیرکبیر
پژوهشگران دانشکده مهندسی پزشکی دانشگاه صنعتی امیر کبیر با استفاده از روش تحریک عصبی روشی را برای درمان بیماری پارکینسون ارائه کردند و در این تحقیقات موفق به مدل سازی فرآیند تحریک عمقی مغز با استفاده از شبکه‌های عصبی مصنوعی شدند.
بهزاد ایروانی- مجری طرح بیماری پارکینسون را یکی از شایع‌ترین اختلالات عصبی پیشرونده توصیف کرد و گفت: تاکنون درمان قطعی برای این بیماری ارائه نشده است و از آنجایی که آسیب عصبی در این بیماری غیر قابل برگشت است و همچنین درمان‌های دارویی موجود نسبی است و صرفاً برای کاهش ظهورعلایم آن است؛ از این رو پژوهش‎‌ها بر این جهت متمرکز است تا روش درمان نوینی برای این اختلال عصبی بیابند.
وی با بیان اینکه تحریک عمقی مغز را یکی از درمان‌های موثر برای این بیماری ذکر کرد و اظهار داشت: در این زمینه پژوهش‌های بسیاری در ارتباط با تحریکات عمقی مغز روی حیوانات صورت گرفته است و در این راستا تحقیقاتی را در قالب پایان کارشناسی ارشد در دانشکده مهندسی پزشکی دانشگاه امیرکبیر اجرایی کردیم.
ایروانی با بیان اینکه در این تحقیقات سعی شده است تا بدون دارو و با استفاده از تحریکات الکتریکی عمقی مغز روشی را برای درمان پارکینسون ارائه دهیم، ادامه داد: دریافت دارو در بیماران مبتلا به پارکینسون موجب افزایش دوپامین به صورت غیر طبیعی (پیام رسان عصبی) خواهد شد که پس از مدتی باعث کاهش ترشح طبیعی این ماده در بدن می­ شود و بیمار نسبت به این نوع درمان ها مقاوم می شود.
وی اضافه کرد: از این رو در این پروژه تحقیقاتی با استفاده از تحریکات عمقی مغز روشی برای درمان این بیماری ارائه شد. برای این منظور مدل حیوانی بیماری پارکینسون به واسطه جراحی استریوتاکسی ایجاد شد.
ایروانی با تاکید بر اینکه حیوان مورد استفاده در این آزمایش، موش آزمایشگاهی بوده است، ادامه داد: پس از این مرحله الکترودهایی در مغز موش‌ها کاشته شد و رفتار آنها از طریق دوربین فیلمبرداری مورد بررسی قرار گرفت.
مجری طرح خاطر نشان کرد: پس از فیلمبرداری از رفتار آنها، مسیر حرکت موش‌ها با استفاده از پیش پردازش‌های تصویری ثبت شد و ویژگی‌های زمانی، فرکانسی و آشوبی این مسیرهای حرکتی به عنوان شاخص‌هایی برای بررسی رفتار استخراج شدند.
وی افزود: در ادامه این تحقیقات رفتار موش‌های تحت درمان با استفاده از روش تحریک عمقی مغز و گروه کنترل که شامل موش‌های مبتلا به پارکینسون بدون هیچ روش درمانی می‌شود، مقایسه شد.
ایروانی مدل سازی رفتار موش‌های مبتلا به پارکینسون را از دستاوردهای این تحقیقات نام برد و یادآور شد: در این تحقیقات با استفاده از مسیر حرکتی موش‌ها موفق به ارائه مدلی از شبکه عصبی مصنوعی روی کامپیوتر شدیم که این مدل سازی نوعی نقشه مغز موش است.
مجری طرح با تاکید بر اینکه در این مدل سازی سعی شده است تا مدل واقعی بازسازی شود، یادآور شد: این مدل به محققان کمک می‌کند تا نمونه‌های بیشتری را در فضای مجازی مطابق نمونه‌های واقعی آزمایش کند.
خبر: درمان غیردارویی کودکان بیش‌فعال با نرم‌افراز ابداعی محققان کشور
محققان دانشگاه تهران موفق شدند برای نخستین بار در کشور یک فرآیند یادگیری در کودکان دارای اختلال ADHD ( اختلال کمبود توجه- بیش‌فعالی) برای افزایش توجه شنیداری آنها، طراحی کنند.
طراحی این فرآیند در جریان پروژه کارشناسی ارشد عافیه سارلی- دانش‌آموخته رشته تربیت‌بدنی گرایش رفتار حرکتی این دانشگاه- انجام شده و در قالب یک نرم‌افزار برای افزایش کارایی و آسانی استفاده، ارائه شده است.
سارلی درباره نیاز کودکان دارای اختلال ADHD به تقویت مهارت‌ها توضیح داد: این کودکان از بیش‌فعالی و کم‌توجهی به صورت توأمان رنج می‌برند و همین موضوع مهارت‌های آنها را برای یادگیری به شدت کاهش می‌دهد.
به گفته وی اختلال کمبود توجه- بیش‌فعالی (Attention Deficit Hyperactivity Disorder) در پسران شایع‌تر از دختران است و در کلینیک‌های درمانی بیشتر بر تقویت مهارت‌های دیداری آنها تأکید می‌شود در حالی که این کودکان برای افزایش یادگیری در سنین مدرسه، به مهارت‌های شنیداری بهتر برای ارتباط با معلم خود نیازمندند.
اختلال کمبود توجه- بیش‌فعالی یکی از شایع‌ترین اختلالات روانپزشکی بین کودکان است که مبتلایان به این عارضه دارای مشکلات اجتماعی، تحصیلی، رفتاری و شناختی بسیاری هستند و از بی‌توجهی، تکانشگری و بیش‌فعالی رنج می‌برند.
«فرآیند یادگیری در کودکان ADHD مبتنی بر افزایش توجه شنیداری» که سارلی طراحی کرده است، به دلیل نرم‌افزاری بودن به راحتی از سوی کاردرمانان و یا والدین کودکان قابل کنترل است که می‌توانند با در اختیار قرار دادن یک گوشی، تکالیف مشخص شده را از کودکان بخواهند
این فرآیند همچنین به دلیل نوآوری‌ که در آن دیده می‌شود، به عنوان یک اختراع ملی ثبت شده است.
سارلی به راهنمایی استاد خود دکتر مهدی شهبازی- استادیار گروه رفتار حرکتی دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه تهران- این فرآیند را بر روی 10 کودک 8 تا 12 ساله- که نرم‌افزار مخصوص آنان طراحی شده- آزموده است.
نتایج این آزمون‌های یک ساعته در 10 جلسه، نشان از افزایش مهارت‌های شنیداری کودکان حتی در تعداد جلسات کم دارد. این موضوع سبب شده است که والدین و کاردرمان‌ها برای استفاده از این نرم‌افزار اشتیاق داشته باشند.
سارلی درباره استفاده از این فرآیند به عنوان یک روش جایگزین افزایش مهارت توضیح داد: برای درمان اختلال ADHD از روش‌های مختلفی دارودرمانی، درمان شناختی، رفتار درمانی و درمان شناختی- رفتاری استفاده می‌شود که بروز عوارض جانبی داروها و عدم تعمیم‌پذیری نتایج درمان به موقعیت‌های دیگر به شدت خانواده‌ها را برای استفاده از روش‌های مختلف درمان غیر دارویی مکمل تحریک‌ کرده است.
این نرم‌افزار بر اساس تمرین‌های پردازش توجه (APT) است که بر اساس تئوری عصب- شناختی پایه‌ریزی شده است. این تئوری عنوان می‌کند که با ایجاد تحریک برای وجه خاصی از توجه، می‌توان توانایی توجه را بهبود بخشید.
به طور مشخص این فرآیند از سه تکلیف توجهی تشکیل شده است؛ در تکلیف اول که «حیوان» نام دارد اسامی حیوانات مختلف خوانده می‌شود و کودک استفاده کننده باید با شنیدن کلمه هدف، کلید مشخصی را بر روی صفحه کلید فشار دهد.
تکلیف دوم نیز «میوه» است که به فرآیند تکلیف اول نزدیک است. در تکلیف سوم نیز یک «داستان» متناسب با گروه سنی کودک خوانده می‌شود که محتوای معنایی متن و نیز تعداد کلمات آن در این بخش، اعمال درجه‌بندی سطح دشواری را برای محقق، کاردرمان و یا والدین ممکن می‌کند.
در این بخش هر داستان به صورت بخش به بخش ارائه می‌شود و بلافاصله پس از هر بخش، سوال مربوط به آن به صورت صوتی پرسیده می‌شود و پاسخ‌ها به صورت چهارگزینه‌ای بر صفحه رایانه ظاهر می‌شوند.
خبر: واکسن جدید تب برفکی تولید شد

رئیس موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی از تولید نوع جدید و ارتقاء یافته واکسن تب برفکی با نام "A2013" در این موسسه خبر داد و گفت: واکسن جدید در مقایسه با واکسن قبلی قادر است دام را با ایمنی بیشتری در مقابل بیماری تب برفکی محافظت کند.
واکسن جدید تب برفکی با نام "A2013" با حضور خبرنگاران ظهر دوشنبه در موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی کشور در کرج رونمایی شد.
دکتر هادی فامیل قدکچی در کنفرانس خبری درباره تولید واکسن جدید موسسه با بیان اینکه واکسن تب برفکی از واکسن های بسیار استرتژیکی است که در کشور تولید می شود، گفت: این واکسن علیه بیماری تب برفکی در دام و نشخوارکنندگان است که همه ساله آسیب های فراوانی را به کشور وارد می کند.
وی یادآور شد: این بیماری از بیماریهای شایع و بومی شده در کشور است و همواره در میان دام ها مشاهده می شود و برای سال آینده نیز واکسیناسیون دام اجرا می شود.
قدکچی با اشاره به اینکه هرساله شاهد تغییراتی در ویروسها به دلایل مختلف از جمله دام قاچاق هستیم به ویژه اینکه در مرزهای شرقی که مورد تهدید هستیم، ادامه داد: سال گذشته ویروسی از تیپ A وارد کشور شد که همکاران در سازمان دامپزشکی متوجه آن شدند. این در حالی بود که واکسن قبلی قادر به کنترل این ویروس نبوده و دام را ایمنی و حفاظت نمی‌کرد.
وی افزود: کارشناسان موسسه پس از شناسایی و نمونه برداری از ویروس جدید و حدود هشت ماه کار مطالعاتی، نوع جهش یافته این واکسن با نام A2013 را تولید کردند که قادر است دام را در مقابل ویروس جدید محافظت کند.
نیاز سالانه کشور به واکسن جدید؛ 500 هزار دز
قدکچی نیاز کشور به واکسن جدید تب برفکی را 500 هزار دز اعلام کرد و یادآور شد: این میزان هم اکنون آماده و به سازمان دامپزشکی تحویل شده است.
وی با بیان اینکه این واکسن با شرایط استاندارد جهانی تولید می شود، یادآور شد: برای اثرگذاری بیشتر باید واکسن در شرایط استاندارد و با کنترل عوامل محیطی و تغذیه مناسب دام استفاده شود.
قدکچی اقدام بعدی را افزودن این واکسن به فهرست واکسن های تولیدی موسسه و حذف یک سویه از واکسن های قبلی برشمرد.
رئیس موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی ادامه داد: این موسسه قادر است تمام نیاز کشور به واکسن هایی که بیماری آن بومی شده است را تامین کند و هم اکنون خط تولید سرم های درمانی ضد مار و عقرب گزیدگی و واکسن ام.آر. آر پس از وقفه ای چند ساله با آخرین استانداردهای جهانی مجدد به چرخه تولید بازمی گردد.
دو طرح کلان روی میز "رازی"
وی همچنین از در دستور کار بودن دو طرح کلان در این موسسه خبر داد و گفت: طرح کلان دستیابی به دانش فنی 30 طرح مربوط به واکسن دام و طیور و آبزیان که در شورای عطف با اعتباری بالغ بر 100 میلیارد ریال به تصویب رسیده و طرح کلان دستیابی به دانش فنی تولید مواد اولیه واکسن و دارو از برنامه های کلان موسسه است.
وی افزود: این طرح آخری پیشنهاد موسسه رازی به شورای عالی عطف بوده و در این شورا در حال بررسی است.
قدکچی افزود: واکسن ها گامبرو، بروسلوز قطره چشمی و لارنگو تراکیت که مربوط به بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک است نیز امسال به بازار عرضه می شود.
به گفته وی هم اکنون حجم تولیدات این موسسه 300 میلیون دلار صرفه جویی ارزی برای کشور دارد.
رئیس موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی در ادامه از بی خبری برخی مسئولان وزارت بهداشت از تولیدات واکسن کشور انتقاد و تصریح کرد: حدود 50 سال از تولید انواع سرم های ضد مار و عقرب گزیدگی در کشور می گذرد اما متاسفانه واکسن سازی در کشور مهجور واقع شده است و برخی مسئولان حتی نمی دانند چه واکسنی در کشور تولید می شود؛ حال آنکه تمام نیاز کشور از محصولات داخلی تامین می شود.
خبر: اولین تلاش‌ بشر برای برقراری ارتباط با حیات فرازمینی
یک گروه از دانشمندان، تاجران و فعالان عرصه سرگرمی قصد دارند به جای انتظار منفعلانه برای نشانه‌های حیات هوشمند در کیهان، نخستین تلاش بشری برای ارسال پیام‌های مستمر به هوش فرازمینی را اجرایی کنند.
پروژه " لون سیگنال" از هرکس که دارای ارتباط اینترنتی است می‌خواهد که به ارسال پیام به فضاهای دور تر کمک کند تا بتوانند حضور خود را در کیهان اعلام کنند.
امروز دوشنبه 17 ژوئن (27 خرداد ماه) پروژه لون سیگنال افتتاح می‌شود و نخستین تلاش بشریت برای ارسال پیام‌های هوشمند به هوش فرازمینی را رقم می‌زند.
ارنستو کولیزا مسئول بازاریابی اصلی لون سیگنال دریک نشست خبری که طی آن اهداف این پروژه اعلام شد اظهار داشت: تا جایی که به یاد می‌آورم به بالا نگاه کرده و از خودم می‌پرسیدم که آیا کسی از آن بالا به من نگاه می‌کند یا خیر. فکر می‌کنم این فقط یک کنجکاوی ذاتی باشد که همه ما از آن برخورداریم. همه ما می‌خواهیم آنچه که در دیگر سو است را ببینیم این مسئله به میزان کنجکاوی ما ارتباط دارد.
دانشمندانی که با پروژه لون سیگنال همکاری دارند یک نقطه محبوب در فضا را انتخاب کرده‌اند که همه پیام‌هایی که از طریق شبکه این شرکت ارسال می‌شود به یک منظومه ستاره‌ای به نام Gliese 526 ارسال می‌شود. این منظومه در فاصله 17.6 سال نوری زمین قرار دارد.
جیکوب هک میرسا دانشمند ارشد این پروژه گفت: در این منطومه محققان هنوز سیاره‌ای که دور یک ستاره کوتوله قرمز بچرخد پیدا نکرده‌اند اما Gliese 526 یک کاندیدای مناسب برای پشتیبانی از حیات است که در فهرست منظومه‌های قابل سکونت نزدیک شناسایی شده است.
هک میرسا و اعضای تیم وی تصمیم دارند که این سیگنال را در آینده به یک منظومه ستاره‌ای منتقل کنند.
پیر فابراز بنیانگذاران این پروژه اظهار داشت: ما می‌خواهیم این کار سرگرم کننده باشد اما از سوی دیگر به دنبال استراتژی بلند مدت هستیم. ما اکنون نزدیکترین و منطقی‌ترین ستاره‌ها را هدف می‌گیریم.
اوپراتورهای لون سیگنال در زمان ارسال پیام به Gliese 526 از ایستگاه زمین جیمزبورگ استفاده می‌کنند، یک دیش رادیویی در مرکز کالیفرنیا که در سال 1968 ساخته شد. لون سیگنال این آنتن را به مدت 30 سال اجاره کرده است اما مقامات این شرکت امیدوارند که این پروژه طولانی‌تر از این مدت باشد.
مقامات این پروژه اظهار داشتند که امواج تلویزیونی، رادیویی و سایر پرتوهای الکترومغناطیسی به طور مستمر توسط دستگاه‌های سراسر جهان منتشر می‌شود؛ اما این سیگنال‌ها ضعیف‌تر از سیگنال‌هایی است که لون سیگنال ارسال می‌کند، از طرفی قابلیت شناسایی سیگنال‌هایی که این پروژه ارسال می‌کند در منظومه مقصد بیشتر است.
ایستگاه زمینی جیمز بروک چندین نوع پرتو به مقصد منظومه ستاره‌ای Gliese 526 ارسال می‌کند. یک پرتو دربرگیرنده پیام سلام است که توسط ستاره شناسی به نام مایکل بوش ارائه شده است. دراین پیام موقعیت زمین توضیح داده شده و عناصر جدول تناوبی مورد اشاره قرار می‌گیرد و تعریفی از اتم هیدروژن در رمز دو دوئی ارائه می‌شود.
اگر یک گروه از بیگانگان فضایی روی یک سیاره که دور مدار Gliese 526 می‌چرخد دستگاهی معادل آرایه تلسکوپ آلن کالیفرنیا داشته باشند می‌توانند این پیام را شناسایی، ضبط و احتمالا رمز گشایی کنند.
نکته جالب درباره این پروژه این است که اعضای آن پیام‌های مردم از سراسر دنیا را به فضا ارسال می‌کند اما تنها نخستین پیام از سوی مردم رایگان خواهد بود اما پیام‌های بعدی که می‌تواند شامل پیام‌های تصویری باشد، دارای هزینه است.
خبر:  موفقیت پژوهشگران کشور برای جلوگیری از آسیب پذیری شبکه های نوری
پژوهشگران پژوهشگاه فضای مجازی موفق به اختراع طرحی برای جلوگیری از آسیب پذیری شبکه های دسترسی نوری شدند.
امروزه بهره گيري از شبكه‌هاي دسترسي نوري به دليل قابليت و پهناي باند زياد آن، مورد استقبال قرار گرفته است؛ در همین حال توسعه سريع و رشد قابل توجه اينترنت، باعث شده كه كاربردهاي محتوايي با پهناي باند بالا از جمله ويدئو كنفرانس، بازي‌هاي بي درنگ، IPTV و سرويس‌هاي ويدئويي، به راحتي ارائه شوند. با این وجود ارائه اين سرويس ها مستلزم شبكه اي با پهناي باند مناسب است كه مناسبترين آن، شبكه دسترسي نوري است و يكي از فناوري‌هاي مطرح در این شبکه، فناوري PON است.
شبكه‌هاي دسترسي FTTx شبكه‌هاي فيبرنوري برمبناي شبكه‌هاي پسيو نوري (PON) با دو تکنولوژی مطرح EPON و GPON است که این شبکه ها مناسب براي سرويس‌هاي باند پهن است که از جمله ويژگيهاي این شبكه‌هاي دسترسی مي‌توان به قابليت ارائه همزمان چندين سرويس سرعت بالا اشاره كرد.
براین اساس با بررسي صورت گرفته و تجارب شبكه‌هاي با معماري‌هاي "نقطه به چند نقطه" از سوی پژوهشگران گروه ارتباطات نوري پژوهشگاه فضای مجازی مشخص شد که امكان اختلال در عملكرد كل يك محدوده بدليل عملكرد نامناسب يك عضو وجود دارد که در اين صورت نيز پيدا كردن عضو مختل كننده، بدليل قطع ارتباط تمامی مجموعه‌ها از طريق مديريت سيستم امكان‌پذير نيست اما رفع خرابي حاصل از آن بصورت محلي و با آزمايش تك تك سيستم‌ها توسط يك اپراتور در محل و با قطع ارتباط نوري سيستم مختل كننده، ممكن است.
در این راستا بررسی های پژوهشگران حاکی از آن است که با توجه به اينكه گيرنده‌هاي نوري به صورت ذاتی در مقابل توان‌هاي نوري زياد آسيب‌پذير هستند، امكان صدمه ديدن شبكه از راه دور و توسط پورت يكي از مشتركان به سادگي امكان‌پذير است و از اين رو در بكارگيري و اتكا به شبكه‌هاي FTTH با تکنولوژی های EPON و یا GPON بايد جوانب آسيب پذيري آنها بررسي شود و تا حد امكان راهكارهايي براي موارد آسيب‌پذير سنجيده شود که در این زمینه و برای جلوگيري از اين عوامل مخرب، طرحی توسط علي پوراسلامي از پژوهشگران گروه ارتباطات نوري پژوهشگاه فضای مجازی ارائه شد و در اداره ثبت اختراعات به ثبت رسيد.
به دليل اينكه در شبكه‌هاي دسترسي نوري FTTH فيبرنوري كه در اختيار مشترك قرار داده مي شود، با گذر از ادوات غير فعال به تجهيزات موجود در مركز شبكه متصل است از اين رو هر نوع سيگنال مزاحمي كه توسط يك خرابكار يا سيستم آسيب ديده بر روي اين فيبرها ارسال شود، باعث ايجاد اخلال در عملكرد سيستم مركزي و در نتيجه اخلال در ارائه سرويس به كليه مشتركين خواهد شد. براین اساس هدف از اين اختراع، جلوگيري از توقف و ايجاد وقفه در ارائه سرويس در شبكه‌هاي دسترسي نوري FTTH در اثر خرابي يكي از اله مان هاي شبكه و يا عمليات مخرب توسط مشتركان است.
در اين ايده براي جلوگيري از آسيب و از كار افتادن شبكه دسترسي نوري FTTH از طرف مشترك تمهيداتي سنجيده شده تا مسيري كه يك خرابكار بر روي آن قرار دارد را تشخيص و سپس از شبكه جدا كند، تا بدين وسيله شبكه پايدار بماند و بتواند به ديگر مشتركان ارائه سرويس کند.در صورت نصب اين ايده در بخش توزيع فيبرهاي نوري مشتركان از آسيبهاي تعمدي، غير تعمدي مخرب و غيرمخرب جلوگيري خواهد كرد.
از مزاياي اين طرح مي توان به عدم تاثير بر عملكرد عادی شبكه، افت نوري کم ادوات اضافه شده، توانمندي حفاظت از شبكه در اثر خرابي يكي از عناصر و يا تخريب تعمدي توسط مشترك خرابكار و نیز ذخيره كردن اتفاقات رخ داده در ارتباط با آسیبهاي وارد اشاره کرد.
خبر: مشاهده بزرگترین و روشن‌ترین ماه سال در 2 تیر

با گذشت 14 ماه ،روز یکشنبه 23 ژوئن ( 2 تیر ماه) ماه کامل که در نزدیکترین نقطه به مدار زمین قرار می‌گیرد و به شکلی بزرگتر و روشن‌تر از همیشه مشاهده می‌شود.
ابرماه روز 23 ژوئن ( 2 تیر ماه) جدا از این که منظره زیبایی رغم می‌زند چندین افسانه و شایعه درباره ایجاد فجایع طبیعی از جمله زلزله، سونامی، سیل، طوفان و گردباد را نیز برای مردم ساده لوح به همراه می‌آورد.
در روز مشخص شده ماه بزرگتر و روشن‌تر بوده و بیش از هر زمان دیگری به زمین نزدیکتر می‌شود. فاصله ماه از زمین میانگین فاصله ماه تا زمین 384402 کیلومتراست که قرار گیری آن در مدار حضیضی ماه را به زمین نزدیکتر می‌کند.
به رغم تمام افسانه‌ها و باورهای نادرستی که به این پدیده نسبت داده می‌شود، دانشمندان ناسا تاکنون هیچ ارتباطی بین فجایع طبیعی روی زمین و نزدیکی فاصله ماه کشف نکرده‌اند.
وقتی که ما از زمین شاهد یک ابر ماه هستیم، خورشید، زمین و ماه هم تراز می‌شوند و زمین بین آنها قرار می‌گیرد. نیروهای گرانشی که توسط ماه و خورشید به زمین اعمال می‌شود موجب جزر و مد اقیانوس‌ها شده که شاید بتواند توضیحی برای باورهای نادرست و افسانه مانند عده‌ای از مردم جهان فراهم کند.
براساس اظهارات ناسا، این جز و مد در مدتی که ماه در مدار حضیضی قرار می‌گیرد تنها چند سانتی‌متر بیشتر از مواقعی است که ماه در حالت عادی قرار دارد.
وقتی ماه در نزدیکترین نقطه مدار زمین قرار می‌گیرد نام مستعار ابر ماه برایش انتخاب شده و براساس اظهارات رصدگران این ابرماه در تاریخ تعیین شده 16 درصد روشن‌تر از سایر مواقع خواهد بود.
در سال 2013 باز هم ماه در مدار حضیضی قرار می‌گیرد، اما هیچ کدام از آنها در طی ماه کامل نخواهد بود، روز 23 ژوئن ( 2 تیر) تنها روز سال جاری میلادی است که ماه در مدار حضیضی کامل خواهد بود به شکل یک ابر ماه به نظر می‌رسد.
برای بهترین تصویر از ابرماه آن را درست پس از طلوع یا درست پیش از غروب مشاهده کنید که در آن زمان‌ها ماه به افق زمین بسیار نزدیک است و تصویر آن از پس ساختمان‌ها و درخت‌ها خطاطی دیداری جالبی ایجاد می‌کند و موجب می‌شود که ماه بزرگتر از چیزی که هست به نظر برسد.
به دلایلی که برای ستاره شناسان و روان شناسان نامشخص است، ابرماه از پشت درخت‌ها، ساختمان‌ها و سایر اجسام دیگر بزرگتر به نظر می‌رسد.
ماه کامل تا پیش از آگوست 2014 دیگر در مدار حضیضی قرار نخواهد گرفت.
خبر: ساخت سلول خورشیدی ارزان از نانو لوله کربنی
پژوهشگران دانشگاه کشور با همکاری دانشگاه ایتالیا با استفاده از نانو لوله‌های کربنی موفق به تولید سلول‌های خورشیدی با بازده بالاتر و ارزان شدند.
تیم تحقیقاتی از محققان ایرانی دانشگاه بولونیای ایتالیا و دانشگاه شهید باهنر کرمان پروژه تحقیقاتی مشترکی را با هدف تهیه‌ سلول خورشیدی با بازدهی بالاتر و با قیمت کمتر با استفاده از مواد سازگار با محیط زیست اجرایی کردند.
در ساختار این سلول‌های خورشیدی نیاز به لایه بافر برای کاهش باز ترکیب حامل‌های بار الکتریکی به شدت احساس می‌شد و در این راستا مواد بسیاری توسط این محققان مورد آزمایش قرار گرفت و در نهایت نانو لوله‌های کربنی به عنوان لایه میانی بین لایه‌های پنجره و جاذب سلول خورشیدی استفاده شد.
این طرح به دلیل استفاده از نانولوله‌های کربنی تک جداره قیمت بسیار پایینی در مقایسه با سلول‌های خورشیدی سیلیکونی و یا آمورف دارد و درحال حاضر طرح‌های آزمایشگاهی آن در حال تست و ارزیابی برای ثبت اختراع جهانی است.
نانولوله‌های کربنی از خواص برتری مانند گاف انرژی پهن برای عبور فوتون‌ها و رسیدن آن به لایه‌ جاذب برخوردار هستند که با توجه به قطر آنها قابل تغییر است. این خاصیت باعث کاهش افت ولتاژ سلول و افزایش انتقال حامل‌های بار به الکترودهای مجاور می‌شود که استفاده از این نانومواد را بسیار کاربردی می‌کند.
خبر: ایجاد مرکز تحقیقات شبکه ملی اطلاعات در دانشگاه تهران
وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای ایجاد مرکز تحقیقات شبکه ملی اطلاعات و طراحی جزئی از ماژولهای این شبکه ملی با دانشگاه تهران تفاهمنامه همکاری منعقد می‌کند؛ در همین حال این وزارتخانه برای حمایت از توسعه کسب و کار شرکتهای دانش بنیان نیز قرار است با معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری قرارداد همکاری امضا کند.
ایجاد مرکز تحقیقات شبکه ملی اطلاعات، راه اندازی و ایجاد پژوهشکده ارتباطات و فناوری اطلاعات، طراحی جزئی از ماژولهای شبکه ملی اطلاعات و نیز اجرای خدمات ابری روی سیستم عامل بومی - زمین – از جمله تفاهمنامه ای است که قرار است فردا سه شنبه 28 خردادماه میان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و دانشگاه تهران به امضا برسد.
استفاده از ظرفیتهای علمی دانشکده برق و کامپیوتر و نیز استفاده از اساتید علوم انسانی دانشگاه تهران برای بررسی سازوکارهای اقتصادی کردن پروژه شبکه ملی اطلاعات از جمله اهداف انعقاد این تفاهمنامه خواهد بود.
در همین حال همزمان با امضای این تفاهمنامه، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری نیز تفاهمنامه ای با هدف ایجاد زیرساختهای حمایتی برای راه اندازی پژوهشکده های ICT در دانشگاهها به امضا خواهد رساند.
براساس این تفاهمنامه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات متعهد خواهد شد ساز و کارهای حمایت از شرکتهای دانش بنیان حوزه ICT را براي ایجاد و توسعه کسب و کار و توانمند کردن این شرکتها فراهم کند.
همچنین حمایت از طرح های کلان حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات با استفاده از تسهیلات و منابع کمیته وام وجوه اداره شده وزارت ارتباطات از دیگر مفاد این تفاهمنامه خواهد بود که به امضای محمدحسن نامی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، مرتضی براری رئیس پژوهشگاه ICT و نسرین سلطانخواه معاون علمی فناوری رئیس جمهور خواهد رسید.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در راستای همکاری دوجانبه با مراکز علمی پژوهشی کشور بعداز ظهر فردا سه شنبه نیز با حضور در پژوهشگاه علوم و فناوري اطلاعات ايران، پژوهشكده سياست و مديريت اطلاعات را افتتاح خواهد کرد.
محمد حسن نامي قرار است در راستای همكاري در زمينه سياستگذاري اطلاعات، آينده‌پژوهي اطلاعات و تجارت اطلاعات نیز با امید فاطمی رئیس پژوهشگاه علوم و فناوري اطلاعات ايران تفاهمنامه همکاری منعقد کند.