۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت

برگزيده آخرين اخبار آموزش سه شنبه 28خرداد ماه 92

ICTPRESS گزارش می دهد :
خبر : اعلام زمان ثبت نام پذيرش بدون آزمون دانشجويان ممتاز كارشناسي در كارشناسي ارشد
ثبت نام پذيرش بدون آزمون دانشجويان ممتاز و رتبه اول كارشناسي در مقطع كارشناسي ارشد سال تحصيلي ۹۳-۹۲ كه مطابق آيين نامه هاي مربوطه، مشمول ورود به مقطع كارشناسي هستند از طريق سايت سازمان سنجش آغاز شده و تا هشتم تيرماه ۹۲ ادامه خواهد داشت.
مشاور عالي سازمان سنجش آموزش كشور با اعلام اين مطلب گفت: داوطلبان پذيرش بدون آزمون دانشجويان ممتاز و رتبه اول كارشناسي در مقطع كارشناسي ارشد سال تحصيلي ۹۳-۹۲ كه مشمول آيين‌نامه شماره ۲۲۳۵۴ تاريخ دوم خردادماه ۹۱ براي ورود به مقطع كارشناسي ارشد هستند و موفق به اخذ پذيرش از هيچ دانشگاهي نشده‌اند، مي توانند تا هشتم تيرماه ۱۳۹۲ براي ثبت نام به سايت اينترنتي سازمان سنجش به نشانيwww.sanjesh.org مراجعه كنند.
وي خاطرنشان كرد: دانشجويان واجد شرايط اين آيين نامه ضرورت دارد فرم تقاضانامه ورود به مقطع كارشناسي ارشد را كه در سايت سازمان سنجش قابل مشاهده بوده و در اختيار دانشگاهها نيز قرار داده شده است با تاييد و مهر دانشگاه فارغ‌التحصيلي پس از اسكن، در سايت سازمان بارگذاري و مراحل ثبت‌نام را به انجام برسانند.
به گفته توكلي، جايابي توسط سازمان سنجش صرفا براي دانشگاه‌ها و موسساتي صورت مي‌گيرد كه مستقيماً اقدام به پذيرش دانشجو براساس آيين نامه مذكور نكرده اند بنابراين متقاضياني كه در سايت سازمان سنجش ثبت‌نام كنند، براساس ظرفيت‌هاي موجود گزينش خواهند شد و لزوماً تمام متقاضيان ثبت‌نام شده جايابي نخواهند شد.
وي به متقاضيان پذيرش بدون آزمون مقطع كارشناسي ارشد توصيه كرد به دليل محدوديت ظرفيت موجود دانشگاهها، انتخابهاي خود را افزايش دهند.
سخنگوي سازمان سنجش هشدار داد از شروع ثبت‌نام تا هر زمان (حتي زمان فارغ‌التحصيلي) چنانچه مشخص شود متقاضي براساس آيين نامه مذكور و مصوبات وزارت علوم، تحقيقات و فناوري واجد شرايط ادامه تحصيل در مقطع كارشناسي ارشد بدون آزمون نبوده است، قبولي وي لغو خواهد شد.
وي تاكيد كرد: در صورت وجود هرگونه مغايرت بين اطلاعات درج شده در تقاضانامه اسكن شده متقاضيان و اطلاعات وارد شده براي ثبت‌ نام در سايت سازمان سنجش و يا مغايرت آن با اصل تقاضانامه براي ارائه به دانشگاه معرفي شده، داوطلب از فرآيند جايابي توسط سازمان حذف خواهد شد.
توكلي يادآور شد: متقاضياني كه از سوي دانشگاه‌ها اقدام به پذيرش كرده اند و اسامي آنها از طرف دانشگاه به اين سازمان اعلام شده است نيز از فرآيند جايابي توسط سازمان حذف خواهند شد.
وي اظهار داشت: ثبت نام داوطلبان زماني تكميل مي شود كه در مراحل ثبت نام، شماره پرونده ۷ رقمي كه در ابتداي خريد كارت اعتباري به داوطلب داده مي شود و همچنين كد پيگيري ۱۶ رقمي توسط سيستم به وي ارائه شود.
داوطلبان درصورت مواجهه با هرگونه مشكل در روند ثبت نام مي توانند همه روزه به جز روزهاي تعطيل از ساعت هشت و نيم تا ۱۲ و نيم صبح و ۱۳ و نيم تا ۱۵ بعدازظهر به شماره تلفن هاي ۰۲۶-۳۶۲۷۰۰۵۷ و ۰۲۶-۳۶۲۷۰۰۶۱ تماس بگيرند.
...................
خبر: تقويم آموزشي سال جديد دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالي اعلام شد

معاون آموزشي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري تقويم آموزشي سال تحصيلي ۹۳-۱۳۹۲ دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالي را ابلاغ كرد.
«حسين نادري منش» در اين دستورالعمل از رؤساي دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالي خواسته است برنامه ريزي دانشگاه ها به نحوي انجام شود كه حداقل دو هفته كلاس درس نيمسال اول تحصيلي در شهريورماه و همچنين بخش قابل توجهي از نيمسال دوم تحصيلي نيز در ماه هاي بهمن و اسفند تشكيل شود.
براساس اعلام وزارت علوم و برمبناي تقويم آموزشي جديد، نيمسال تحصيلي دانشگاه ها از شهريورماه ۹۲ آغاز و در تاريخ پنجم دي ماه خاتمه مي يابد و امتحانات پايان نيمسال نيز از ۷ تا ۱۹ دي ماه برگزار خواهد شد.
زمان شروع نيمسال دوم تحصيلي نيز در تقويم آموزشي جديد از پنجم بهمن ماه ۹۲ و پايان نيمسال هم ۱۳خردادماه ۹۳ تعيين شده است و امتحانات پايان نيمسال نيز از ۱۷ تا ۲۹خرداد ماه برگزار مي شود.
...................
خبر : شروع ثبت نام داوطلبان برتر مقطع دكتري پيام نور
رئيس مركز آزمون دانشگاه پيام نور از آغاز ثبت نام دوره دكتري دانشجويان استعداد درخشان و نخبه اين دانشگاه خبر داد.
«بهنوش سليم بهرامي» اظهار داشت: ثبت نام داوطلبان استعداد برتر و نخبه دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالي در مقطع دكتري بدون آزمون دانشگاه پيام نور از امروز، ۲۸ خردادماه آغاز شده و به مدت يك هفته ادامه خواهد داشت.
وي تصريح كرد كه داوطلبان در صورت احراز شرايط به صورت بدون آزمون پذيرفته خواهند شد و پس از انجام مصاحبه و امتيازدهي براي مهرماه ۹۲ قادر به تحصيل در دانشگاه پيام نور خواهند بود.
بنابراعلام دانشگاه پيام نور، سليم بهرامي با بيان اينكه ۵۰ رشته دكتري بدون آزمون براي داوطلبان استعداد برتر و نخبه در نظر گرفته شده است، خاطرنشان كرد: به ازاي هر رشته محل يك نفر به صورت بدون آزمون پذيرفته خواهد شد.
...................
خبر : ايجاد ۵۴ رشته تحصيلي دكتري در دانشگاه ها
شوراي گسترش آموزش عالي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري مجوز ايجاد ۵۴ رشته تحصيلي مقطع دكتري را در دانشگاهها و موسسات آموزش عالي تصويب كرد.
با تصويب شوراي گسترش آموزش عالي، رشته هاي تحصيلي مقطع دكتري باكتري شناسي، آسيب شناسي، زمين شناسي ـ زمين شناسي اقتصادي و علوم باغباني در دانشگاه شهيد باهنر كرمان، فناوري هاي توليد مثل در دامپزشكي و فيزيولوژي در دانشگاه تهران، شيمي ـ شيمي تجزيه در دانشگاه الزهرا (س)، مهندسي هوافضا، تاريخ گرايش تاريخ ايران بعد از اسلام، فيزيولوژي ورزشي گرايش بيوشيمي و متابوليسم ورزشي، مديريت آموزشي و حسابداري در دانشگاه فردوسي مشهد و جريانهاي كلامي، تاريخ تشيع، تاريخ معاصر جهان اسلام، قرآن و مستشرقان فقه قضايي فقه سياسي علوم اقتصادي گرايش اقتصاد اسلامي و حقوق خصوصي در جامعة المصطفي العالميه ايجاد مي شوند.
اين شورا همچنين ايجاد رشته هاي تحصيلي مقطع دكتري فلسفه علوم اجتماعي در دانشگاه غيردولتي - غيرانتفاعي باقرالعلوم (ع)، مهندسي عمران با گرايش هاي سازه و مكانيك خاك و پي در دانشگاه خوارزمي، آموزش عالي گرايش برنامه ريزي توسعه آموزش عالي در دانشگاه كردستان، معماري دردانشگاه تربيت دبير شهيد رجايي، مهندسي عمران ـ مكانيك خاك و پي در دانشگاه اروميه، مهندسي عمران ـ سازه هاي هيدروليكي در دانشگاه زنجان و علوم و فناوري نانو ـ نانوفيزيك با گرايشهاي نانوفيزيك و نانوساختارها در تحصيلات تكميلي علوم پايه زنجان را تصويب كرد.
بنابراعلام وزارت علوم، شوراي گسترش آموزش عالي با ايجاد مهندسي مكانيك ـ طراحي كاربردي در دانشگاه خليج فارس، شيمي ـ شيمي آلي و شيمي ـ شيمي تجزيه در دانشگاه جامع امام حسين (ع)، علوم و صنايع غذايي در دانشگاه علوم كشاورزي و منابع طبيعي ساري، زراعت گرايش فيزيولوژي گياهان زراعي در دانشگاه شاهد، نانوفناوري ـ نانوالكترونيك در دانشگاه كاشان، شيمي گرايش شيمي تجزيه در دانشگاه پيام نور مركز شيراز، شيمي گرايش شيمي آلي در دانشگاه پيام نور مركز بوشهر و علوم و معارف نهج البلاغه به صورت پژوهش محور در پژوهشكده نهج البلاغه نيز موافقت كرد.
همچنين اين شورا ايجاد رشته هاي تحصيلي مقطع دكتري شيمي ـ تجزيه، شيمي ـ آلي، مهندسي عمران ـ مكانيك خاك و پي و آمار در پرديس دانشگاهي دانشگاه رازي كرمانشاه، مهندسي عمران ـ سازه هاي هيدروليكي و مهندسي مواد در پرديس دانشگاهي دانشگاه سمنان، زبان و ادبيات فارسي، علوم خاك گرايش شيمي و حاصلخيزي خاك و زبان و ادبيات عرب در پرديس دانشگاهي دانشگاه لرستان و زبان و ادبيات فارسي، رفتارحركتي، بافت شناسي مقايسه اي دامپزشكي، فيزيولوژي گياهي، رياضي ـ جبر وحشره شناسي كشاورزي در پرديس دانشگاهي دانشگاه اروميه را به تصويب رساند.
...................
خبر : افزايش ظرفیت 20 درصدي دانشجویان پولی

مدیرکل دفتر گسترش و برنامه‌ریزی آموزش عالی گفت: پیش‌بینی‌ها برای جذب دانشجویان پولی، افزایش ۲۰ درصدی است.
سید ابوالفضل حسنی مدیرکل دفتر گسترش‌و‌برنامه‌ریزی آموزش‌عالی گفت: برای تعیین ظرفیت جذب دانشجویان پولی در سال جدید، منتظر اعلام ظرفیت‌ها از سوی سازمان سنجش‌آموزش کشور هستیم.
وی افزود: هر چند قانون قطعی در زمینه افزایش ظرفیت جدید دانشجویان پولی اعلام نشده و ما منتظر اعلام ظرفیت‌ها از سوی سازمان سنجش هستیم اما پیش‌بینی‌ها بر این بوده که ظرفیت جذب در سال جدید را تا 20 درصد افزایش دهیم.
...................
خبر : برگزاري جلسه نخستین دفاع از رساله دکترای تخصصی اخلاق پزشکی
جلسه دفاع از رساله نخستین دانش‌آموخته دکترای تخصصی اخلاق پزشکی در کشور فردا در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار می‌شود.
جلسه دفاع از رساله نخستین دانش‌آموخته دکترای تخصصی اخلاق پزشکی در کشور چهارشنبه 29 خردادماه در تالار شهیدبهشتی سازمان مرکزی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، واقع در خیابان ولنجک، جنب بیمارستان طالقانی برگزار می‌شود.
دراین جلسه احسان شمسی گوشکی، دانشجوی ممتاز گروه اخلاق پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دانشجوی برگزیده سال‌های 89 و 90 در جشنواره‌های آموزشی و همین‌طور نخستین دانش‌آموخته دوره دکترای تخصصی اخلاق پزشکی در کشور؛ به دفاع از رساله خود با عنوان بررسی ابعاد فقهی، حقوقی و اخلاقی دستور عدم احیای قلبی تنفسی در نظام سلامت نظام جمهوری اسلامی ایران خواهد پرداخت.
...................
خبر : اعلام پایه‌های جهش تحصیلی در دوران ابتدايي
معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران گفت: جهش تحصیلی به پایه بالاتر، از سه پایه دوم، سوم و چهارم ابتدایی امکان‌پذیر است.
فرناز بیگی، معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران اظهار داشت: جهش تحصیلی در سال‌های گذشته نیز وجود داشته است و تعدادی از دانش‌آموزان نیز تابستان هر سال بر اساس این طرح، به یک پایه بالاتر می‌روند.
وی با بیان اینکه طرح جهش تحصیلی برای دانش‌آموزان پایه اول و ششم ابتدایی اجرا نمی‌شود، ادامه داد: این طرح امسال برای دانش‌آموزان از پایه‌های «دوم به سوم ابتدایی»، «سوم به چهارم ابتدایی» و «چهارم به پنجم ابتدایی» اجرا می‌شود.
بیگی در خصوص روند انجام جهش تحصیلی گفت: خانواده‌هایی که احساس می‌کنند فرزندشان آمادگی جهش تحصیلی را دارند به مدرسه محل تحصیل فرزندشان مراجعه کرده و با هماهنگی مدیر مدرسه، نامه‌ جهت معرفی به اداره آموزش و پرورش استثنایی دریافت می‌کنند.
وی افزود: آموزش و پرورش استثنایی از دانش‌آموزان متقاضی جهش تحصیلی آزمون برگزار می‌کند که این موضوع با هماهنگی آنها انجام می‌شود.
معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران اضافه کرد: اکثر خانواده‌ها علاقه‌مند هستند که فرزندانشان روال طبیعی تحصیل را طی کنند.
...................
خبر : حداکثر سن ثبت‌نام در دوره «متوسطه دوم» بين 18 تا 20 سالگي اعلام شد
معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش، حداکثر سن ثبت‌نام در دوره «متوسطه دوم» را اعلام کرد.
ابراهیم سحرخیز، معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت: حداکثر سن ثبت‌نام در پایه سوم دوره «متوسطه دوم»، ۲۰ سال تمام است.
وی ادامه داد: حداکثر سن ثبت‌نام در پایه‌های اول، دوم و سوم «متوسطه دوم» در مناطق شهری و روستایی به ترتیب ۱۸، ۱۹ و ۲۰ سال تمام است.
سحرخیز ادامه داد: بر اساس قانون نظام وظیفه، دانش‌آموزان پسر دوره متوسطه، از ۲۰ سالگی تمام مشمول سربازی می‌شوند.
بنا بر اين گزارش ، برای پایه اول متوسطه متولدین ۷۴،۷،۱ و بعد از آن، پایه دوم متوسطه متولدین ۷۳،۷،۱ و بعد از آن و پایه سوم متوسطه متولدین ۷۲،۷،۱ و بعد از آن می‌توانند ثبت‌نام کنند؛ دانش‌آموزان پیش‌دانشگاهی متولدین ۷۱،۷،۱ و بعد از آن می‌توانند در این دوره ثبت‌نام کنند.
...................
خبر : اعلام مصوبات جدید شورای گسترش آموزش عالی

مصوبات جدید شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم اعلام شد.
شورای گسترش آموزش عالی ضمن موافقت قطعی با ایجاد پردیس دانشگاهی دانشگاه شهید باهنر کرمان در شهر کرمان، با یک‌بارپذیرش دانشجو در رشته‌های فلسفه تعلیم و تربیت، حسابداری،مهندسی عمران‌، بیماری شناسی گیاهی و زیست شناسی گرایش فیزیولوژی گیاهی در مقطع دکتری و رشته‌های تحصیلی  فوتونیک، حسابداری، اقتصادکشاورزی، مهندسی مواد گرایش شناسایی و انتخاب مواد، مهندسی کامپیوتر ـ هوش مصنوعی، مهندسی مکانیک گرایش‌های تبدیل انرژی و طراحی کاربردی، مهندسی برق گرایش‌های قدرت، الکترونیک، مخابرات، کنترل ،مهندسی عمران گرایش‌های سازه، سازه‌های هیدرولیکی، خاک و پی و اقتصاد در این مرکز موافقت کرد.
همچنین این شورا ضمن موافقت قطعی با ایجاد دانشکده میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری وابسته به دانشگاه مازندران در شهرستان نوشهر، با یکبارپذیرش دانشجو در دوره کارشناسی رشته های مدیریت جهانگردی  ،علوم اجتماعی  و  مردم شناسی در این دانشگاه موافقت کرد.
...................
خبر : اعلام سقف حمایت مالي از پایان نامه های تحصیلات تکمیلی
موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی، دستور العمل حمایت از پایان نامه های تحصیلات تکمیلی سال جاری و میزان حمایت مالی از آن را اعلام کرد.
برخی جزئیات دستورالعمل حمایت از پایان نامه های تحصیلات تکمیلی سال 92 توسط مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی به این شرح است:
معیارهای پذیرش
تمام دانشجویان در حال تحصیل در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری می توانند از تسهیلات این دستورالعمل بهره مند شوند، موضوعات ارائه شده باید منطبق با عناوین اعلام شده از سوی موسسه باشد، طرح نامه هایی که در حال اتمام و یا دفاع باشند، پذیرفته نمی شود؛ پایان نامه ها نباید از حمایت هیچ سازمان و نهاد دولتی یا خصوصی دیگری برخوردار باشد.
همچنین مالکیت فکری و معنوی دستاوردهای پایان نامه به طور مشترک متعلق موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی و دانشگاه مربوط خواهد بود.
میزان حمایت مالی
سقف حمایت از پایان نامه های کارشناسی ارشد در سال جاری مبلغ 800 هزار تومان است که از این مبلغ 100 هزار تومان در صورت ارائه مقاله پرداخت خواهد شد.
همچنین درج عبارت " این رساله با حمایت مالی موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی انجام شده است "در داخل و روی جلد پایان نامه الزامی است.
سقف حمایت از پایان نامه های دکتری در سال جاری مبلغ یک میلیون و 500 هزار تومان است که از این مبلغ 250 هزار تومان در صورت ارائه مقاله پرداخت خواهد شد.
همچنین درج عبارت  " این رساله با حمایت موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی انجام شده است " در داخل و روی جلد پایان نامه الزامی است.
مبلغ مورد حمایت در یک قسط و پس از انجام دفاع و تحویل پایان نامه مطابق ضوابط و مقررات پرداخت خواهد شد.
مدارک مورد نیاز
ارائه درخواست به همراه یک نسخه از طرح نامه پیشنهادی و صورت جلسه تحصیلات تکمیلی دانشگاه، در صورت تصویب لازم است.
ارائه تمامی نسخه های چاپی از پایان نامه که عبارت مورد اشاره در بند حمایت مالی، در داخل و روی جلد آن چاپ شده باشد.
تحویل یک نسخه چاپی از پایان نامه و مقاله مستخرجه از آن به همراه لوح فشرده حاوی فایل ورود و پی دی اف نیز جزء مدارک مورد نیاز به شمار می آید.
عناوین پیشنهادی برای حمایت از پایان نامه های تحصیلات تکمیلی
مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی در حوزه هایی مانند مطالعات مدیریت آموزش عالی، برنامه ریزی آموزش عالی، مطالعات تطبیقی و نوآوری های آموزشی، اقتصاد آموزش عالی و پژوهش های آماری، از پایان نامه های تحصیلات تکمیلی حمایت می کند.

نظرات : 0

ثبت نظر

14109