۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت

GOLDEN NEWS / خبرهاي طلايي سه شنبه 28 خرداد ماه

ICTPRESS گزارش می دهد :

خبر: تلسکوپ هرشل چشم از جهان فرو بست
تلسکوپ فضایی یک میلیارد یورویی هرشل، برای همیشه خاموش شد.
کنترل کننده های تلسکوپ فضایی هرشل روز گذشته – دوشنبه – مخزن سوخت این ماهواره را تخلیه کرده و به این رصدخانه دستور دادند همه ارتباطاتش را قطع کند.
این فضاپیمای منفعل شده اکنون در یک رانش کند در اطراف خورشید و در فاصله 2.14 کیلومتری از زمین قرار دارد. هرشل با برخورداری از آینه 3.5 متری و سه نوع تجهیزات بسیار پیشرفته، قدرتمندترین رصدخانه از این نوع بود که بشر توانسته بود به فضا بفرستد.
هرشل در چهار سال فعالیت خود در فضا، تصاویر و داده های بسیاری را در طول موج های فرا فروسرخ تهیه کرد که دانسته های ما را از شکل گیری ستاره ها و تکامل کهکشانها افزایش داد.
فرمان نهایی برای خاموش کردن ارتباطات از مرکز عملیات فضایی اروپا (Esoc) در دارمستات آلمان در ساعت 12:25 روز دوشنبه به وقت گرینویچ صادر شد.
شش ثانیه طول کشید که این پیام رادیویی به این رصدخانه فضایی برسد و دوباره شش ثانیه دیگر طول بکشد تا ایستگاه های زمینی از کار افتادن سیگنال ها را تایید کنند.
میکا اشمیت مدیر عملیات فضاپیمای هرشل در سازمان فضایی اروپا گفت: هرشل واقعا فضاپیمای زیبایی بود. هرگز ما را به دردسر نمی انداخت و کمک شایانی به علم نکرد.
وظیفه‌ اصلی این ماموریت پوشش‌ دهی طول موج‌‌های فروسرخ دور و زیرمیلی ‌متری و مطالعه‌ نواحی خنک گاز و غبار در کیهان و ایجاد نماهای جدید از منشاء و تحول ستاره‌ها و کهکشان‌ها بود. هرشل برای انجام مشاهداتی این ‌قدر حساس در طیف فروسرخ دور، به سه ابزار علمی، دو دوربین/ طیف‌سنج‌های تصویربرداری و یک طیف‌سنج با وضوح تصویر بالا که می‌بایست در دمای نزدیک به صفر مطلق نگهداری شود، نیاز داشت. این سه ابراز در بالای مخزنی از هلیوم مایع و داخل محفظه‌ای که به سرماسنج معروف است، نصب شد.
با گذشت زمان هلیوم مایع تبخیر و تانک خالی می‌شود عمر علمی هرشل نیز به پایان می‌رسد. وقتی هلیوم تمام می شود هرشل در واقع به اجسامی که می خواست آنها را در آسمان ببیند، نابینا می شد.
در هنگام پرتاب محفظه‌ی سرماسنج با ۲۳۰۰ لیتر هلیوم مایع، به وزن ۳۳۵ کیلوگرم برای کارکرد ۳/۵ ساله آن در فضا پُر شد. هرشل اکتشافات گسترده‌ای از ثبت انفجار کهکشان‌ها در دورست تا منظومه‌های سیاره‌ای در نزدیکی ستارگان جوان انجام داد.
مرکز کنترل این فضاپیما، سوخت باقی مانده در این کاوشگر را تخلیه کردند تا خطر انفجار را در آینده کاهش دهند. این در حالی است که باتری های این تلسکوپ می تواند دوباره خود را شارژ کرده و رایانه های آن را به کار بیاندازد. با این حال این تلسکوپ هرگز دوباره با زمین ارتباط برقرار نخواهد کرد اگرچه دانشمندان می گویند می توانند دوباره به آن فرمان بدهند اما دیگر قصد این کار را ندارند.
اکنون سازمان فضایی اروپا قصد دارد کاوشگر دیگری را به جای هرشل به کار گیرد: "گایا". این تلسکوپ فضایی قرار است سپتامبر امسال به فضا پرتاب شود و دقیق ترین نقشه از ستاره های کهکشان راه شیری را تهیه کند.
...........................
خبر: نسل جدید آسانسور آسمانخراش‌ها با قابلیت پیمودن یک کیلومتر!

محققان فنلاندی با کمک ماده جدید فوق سبک UltraRope، امکان صعود آسانسور تا ارتفاع یک کیلومتری را فراهم کرده‌اند.
با وجود ساخت برج‌ها و آسمانخراش‌های بسیار بلند، محدودیت آسانسورهای موجود برای پیمودن مسافت یکی از اصلی‌ترین چالش‌های برج سازان محسوب می‌شود.
آسانسورهای موجود با استفاده از کابل‌های فولادی نمی‌توانند تا ارتفاع بیش از 500 متر بالا بروند و با افزایش ارتفاع، وزن کابل‌های مورد استفاده نیز افزایش پیدا می‌کند.
درحال حاضر در معدود آسمانخراش‌های با ارتفاع بیش از 500 متر، مسافران باید پس از رسیدن به طبقات خاصی، خط را عوض کرده و از آسانسور جدیدی برای رفتن به طبقات بالاتر استفاده کنند.
محققان شرکت فنلاندی Kone از نسل جدید آسانسور در لندن رونمایی کردند که در آن از ماده جدید بسیار سبک UltraRope استفاده شده است.
کابل این آسانسور به شکل روبان یا نوار مانند طراحی شده و متشکل از یک هسته فیبر کربنی است که درون یک پوشش پلاستیکی با اصطکاک بالا پوشش داده شده است.
استفاده از ماده جدید UltraRope در آسانسور یک برج 500 متری در مقایسه با آسانسور مجهز به کابل فولادی معمولی، زمان حرکت را تا 60 درصد کاهش می‌دهد.
استفاده از این ماده در آسانسورهای کوچک‌تر نیز می‌تواند باعث صرفه جویی قابل ملاحظه مصرف انرژی شود؛ بطور مثال در یک برج 500 متری تا 15 درصد و در یک آسمانخراش 800 متری تا 45 درصد در مصرف انرژی صرفه جویی می‌شود.
همچنین قدرت و استحکام ماده UltraRope دو برابر فولاد بوده و به روغنکاری نیز نیاز ندارد.
...........................
خبر: نمایشگرهای" لمسی لرزان جایگزین سیستم‌های جی پی اس رانندگان
محققان دانشگاه MIT نمایشگرهای لمسی ابداع کرده‌اند که از طریق ارسال پالس‌های مرتعش، می‌توانند جایگزین مناسبی برای سیستم‌های جی پی اس در هدایت رانندگان باشند.
انتقال اطلاعات الکترونیکی مانند سیستم جی پی اس یا پیغام‌های متنی که می‌توانند هنگام رانندگی خطرناک باشند، نیاز به انتقال اطلاعات به شیوه غیربصری را تشدید کرده است.
لاینت جونز یکی از محققان دانشگاه MIT به راهکاری مناسب برای حل این مشکل دست یافته است.
راه‌حل وی شامل "نمایشگرهای" لمسی است که اطلاعات را از طریق پالس‌های مرتعش ارسال می‌کنند.
پوست انسان دارای تعداد یکسانی گیرنده‌های حسی در مقایسه با شبکیه چشم است و بر خلاف چشم که تمامی گیرنده‌های آن در ناحیه‌ای بی‌نهایت کوچک متمرکز شده‌اند، گیرنده‌های پوست روی سطحی به اندازه دو متر مربع قرار گرفته‌اند.
با این حال، انتقال اطلاعات از طریق حس لامسه مشکل بزرگی را به دنبال دارد و آن تفاوت در حساسیت است؛ به طور مثال، نواحی دست ممکن است در مقایسه با ساعد حساس‌تر باشند و بالعکس.
برای پاسخ به این مشکل، جونز آرایه‌ای را طراحی کرده است که ارتعاشات یک موتور از خلال پوست را در سه بعد تعیین می‌کند.
با استفاده از هشت شتاب‌دهنده ریز و یک موتور ارتعاشگر منفرد که نوعا در تلفن‌های همراه به کار می‌رود، جونز آرایه خود برای اندازه‌گیری ارتعاش‌های موتور در سه ناحیه مختلف بدن را پیکربندی کرده است. این سه ناحیه عبات‌اند از: کف دست، ساعد و ساق پا.
با اجرای آزمایش‌هایی وی دریافت که ارتعاش‌ها از خلال پوست به سرعت در تمامی این سه ناحیه در طیف هشت میلی‌متر ( 0.3 اینچ) از منبع مرتعش‌شونده متوقف می‌شوند؛ با این حال، حس‌کردن این ارتعاش‌ها توسط شرکت‌کنندگان، واقعیتی متفاوت را گزارش کرد.
یک آزمایش جداگانه توسط جونز نشان داد که گرچه مرتعش‌شدن پوست در فاصله 0.3 اینچی از منبع متوقف شد ، بسیاری از شرکت‌کنندگان به تشخیص ارتعاش‌ها تا یک اینچ از منبع ادامه دادند.
آزمایش‌های جونز همچنین نشان داد که افراد از لبه‌های جوارحشان برای مکانیابی محرک‌ها استفاده می‌کنند.
افزون بر خلق نمایشگر "فارغ از چشم" برای رانندگان، این دانشمند مدعی است که آتش‌نشانان حاضر در یک ساختمان پر از دود یا کارگران اورژانس در مکانی حادثه دیده می‌توانند از اطلاعات حسی استفاده کنند.
همچنین، نمایشگرهای ابداعی می‌توانند به پیاده‌روی‌کنندگان حرفه‌ای یا دوچرخه‌سواران در خصوص عبور از مسیری ناآشنا با دریافت سیگنال‌هایی از یک مچ‌بند مرتعش‌کننده، کمک کنند.
جونز و همکارانش هم‌اکنون در حال طراحی آرایه‌هایی هستند که بتوان آن‌ها را روی پشت یا به دور مچ پوشید.
این آرایه‌های ارتعاش‌کننده برای این که به راننده بگویند به سمت راست یا چپ بپیچد، از سمت چپ به راست بدن فعال می‌شوند.
جزئیات این مطالعه در مجله IEEE Transactions on Haptics منتشر شده است.
...........................
خبر: ارسال آخرین تلگرام هندی پس از 163 سال

در سال 1850 ویلیم اوشاونسی، مخترع انگلیسی یک پیام رمزدار را در تلگرافی به هند فرستاد که آغازگر عصر جدیدی از ارتباطات برای این کشور بود و ماه آینده قرار است آخرین تلگرام این کشور نیز ارسال شود.
شرکت مخابرات دولتی بهارات سانچار نیگام در هند قصد دارد در روز 14 ژوئیه(23 تیر) سرویس تلگراف خود را تعطیل کرده و دوران طولانی تلگراف این کشور را کاملا متوقف کند. این کار توسط یک زن یا مرد که هنوز هویت وی مشخص نشده انجام خواهد شد.
اگرچه تصمیم حذف این سرویس، چیز عجیبی نیست چرا که مردم این کشور تا حد زیادی به فناوری تلفن همراه خو کرده و شیوه ارسال تلگرام به عنوان یک ارتباط سریع در مسافتهای طولانی تا حد زیادی زائد شده بود.
از سوی دیگر این شرکت طی سالهای اخیر به دلیل استفاده روزافزون از پیامک و خدمات تلفنهای هوشمند پول زیادی از دست داده بود.
اگرچه تلگراف هنوز توسط کارکنان نظامی برای کاربردهای رسمی و برقراری ارتباط با خانواده از مناطق دورافتاده مورد استفاده است. همچنین دولت هند و بانکها هنوز از این شیوه برای ارتباطات رسمی استفاده می‌کنند.
تلگراف همچنین نقش فرهنگی مهمی در هند ایفا کرده و با نام «تار» به معنی سیم در بسیاری از فیلمهای بالیوودی معمولا برای ارسال اخبار مرگ به خانواده استفاده می‌شده است.
یک مرد هندی که از پایان دوره تلگراف عصبانی شده،‌ تهدید کرده که در آن روز یک روزه به سبک گاندی خواهد گرفت چرا که یکی از کاربران همیشگی این سرویس بوده و همچنین این شیوه ابزار مهمی برای فعالان به شمار می‌رود.
علیرغم این تهدید، آخرین تلگراف این کشور در تابستان در منطقه‌ای از هند ارسال خواهد شد.
...........................
خبر: جوراب رایانه‌ ای موسوم به «Sensoria» طراحي شد
برای افرادی که به رایانه‌های پوشیدنی علاقه‌مند بوده اما عینک های مضحک یا ساعتهای مچی فرضی را دوست ندارند، جوراب‌های رایانه‌ای می‌تواند انتخاب جالبی باشد.
شرکت Heapsylon در واشنگتن جوراب‌هایی موسوم به «Sensoria» طراحی کرده که نام خود را از بخش مرکز احساس مغز گرفته که اطلاعات ورودی از مراکز حسی مختلف بدن را هماهنگ می‌کند.
این جوراب‌ها بخشی از یک طبقه رو به رشد از دستگاههای سبکی هستند که کاربران حتی ممکن است فراموش کنند که آنها را به همراه دارند.
هنگامی که بحث رایانه‌های پوششی در میان است، جوراب مزیت‌های منحصربه فرد خود را دارد. اول اینکه در کفش قرار می‌گیرد؛ بنابراین حتی ظاهر مضحک آنها مساله مهمی نخواهد بود. همچنین از شتاب‌سنج‌هایی برای ارائه یک حس کلی از شیوه حرکت کاربر برخوردار بوده اما اگر اطلاعات بیشتری مورد نیاز باشد، بهتر است حسگرهایی نیز به آن افزوده شود.
چشمگیرترین دستاورد فنی این دستگاه در پاسخ به بوی پا است. پس از یک سال تولید، شرکت Heapsylon اظهار کرده که تیم رایانه پوششی را می‌توان در لباسشویی و خشک‌کن انداخت.
موسسان این شرکت که دو تن از آنها از دپارتمان کینکت ایکس‌باکس کایکروسافت هستند، مدعی شده‌اند که پارچه جوراب Sensoria نرم بوده و خارش ایجاد نمی‌کند.
البته این جوراب‌ها خودکار نبوده و کاربران باید یک پابند مجهز به بلوتوث بپوشند که به علائم حسگرها گوش داده و داده‌ها را به رایانه‌های دارای نمایشگر ارسال می‌کند.

این جوراب یکپارچه دارای حسگرهای تعبیه شده است که شرکت آن‌را یک «پارچه الکترونیکی» خوانده است. این جوراب فشارها را از نقطات خاصی از پا مانند استخوان متاتارس اول در پشت انگشت شست پا و پاشنه حس می‌کند.
این اطلاعات به یک پابند کوچک ارسال شده که پس از پردازش آنها با بلوتوث به یک گوشی هوشمند ارسال می‌کند. Heapsylon سپس این داده را بررسی کرده و نتایج جالبی را ارائه می‌کند. برای مثال اگر فرد 180 سانتیمتر قد داشته و 81 کیلوگرم باشد، این جوراب می‌تواند داده‌های فشار را گرفته و بفهمد که برای مثال گام وی کوتاه تر از میانگین افراد با قد و وزن مشابه است.
همچنین این دستگاه می‌توان آسیب‌های احتمالی را با درک فشار زیاد بر پاشنه یا زاویه بد قدم برداشتن کاهش دهد. درصد زیادی از افراد شیوه راه رفتن یا دویدن اشتباهی دارند که می‌تواند به مشکلات پزشکی مختلف از درد و تورم کف پا گرفته تا درد ساق پا منجر شود.
Sensoria می‌تواند به طور بلادرنگ فرد را از اجرای اشتباه دویدن آگاه کند.
این محصول در ابتدای امر روی دونده‌ها تمرکز داشته اما اطلاعات به دست آمده توسط این جوراب می‌تواند برای گلف‌بازان که اطلاعات در مورد چگونگی تغییر وزن در زمان زدن ضربه برایشان اهمیت داشته، اسکی‌بازانی که می‌خواهند گردش‌های خود را بررسی کنند و افراد مبتلا به دیابت که پای آنها اغلب دچار آسیبهای عصبی است که می‌تواند به قطع عضو منجر شود، مفید باشد.
این پارچه همچنین قابل تغییر به شکل پوشاک دیگر است.
شرکت Heapsylon امیدوار است در سال آینده بتواند محصول خود را با بازار عمومی ارائه کرده و اولین جفت جوراب و پابند را با قیمت 150 دلار به اضافه 60 دلار برای سه بسته محصول دیگر بفروشد.
...........................
خبر: «تهدید حیات» دغدغه اصلی بیماران در مواجهه با سرطان است

محققان می‌گویند: کارکنان بالینی و پرستاران لازم است به دغدغه تهدید حیات که دغدغه اصلی بیماران سرطانی است در مواجهه با آنها توجه کرده و مراقبت‌های خود را بر مبنای این تجربه برنامه‌ریزی کنند.
روند رو به تزاید بیماری سرطان و ترس شدید ناشی از ابتلا به این بیماری، لزوم درک نگرانی‌های بیماران از مواجهه با تشخیص این بیماری را ضرورتی انکارناپذیر می‌کند چراکه مشخص شدن دغدغه‌های بیماران، به کارکنان درمانی در برنامه‌ریزی مراقبت‌های مبتنی بر شواهد کمک می‌کند. از این رو مطالعه‌ای با هدف درک دغدغه اصلی بیماران در مواجهه با تشخیص سرطان توسط فضل‌الله احمدی از دانشکده علوم پزشکی دانشگاه تربیت مدرس طراحی و اجرا شد.
این یک مطالعه کیفی با رویکرد تحلیل محتوا است. مشارکت‌کنندگان شامل 15 بیمار سرطانی بودند که از در یک بازه زمانی مشخص از یکی از بیمارستان‌های فوق تخصصی ساری، کلینیک فوق تخصصی اونکولوژی و مرکز امداد بیماران سرطانی شهرستان ساری انتخاب شدند. نمونه‌گیری به صورت هدفمند شروع و تا اشباع داده‌ها ادامه یافت. برای جمع‌آوری داده‌ها از مصاحبه استفاده شد. تمامی مصاحبه‌ها ضبط و دست‌نویس شدند. داده‌ها با استفاده از تحلیل محتوای کیفی توصیفی و به روش Graneheim و Lundman تجزیه و تحلیل شدند.
یافته‌ها حاکی از آن است که سه طبقه از داده‌های به دست آمد که شامل «آشفتگی شدید فردی و خانوادگی»، «احساس عجز و ناامیدی» و «تصور آینده نامشخص بیماری» بود و طبقه اصلی یا درون‌مایه مرکزی آن‌ها تهدید حیات بود و به عنوان دغدغه اصلی بیماران از مواجهه با تشخیص سرطان استخراج شد.
نتایج این مطالعه مبین این مسأله است که "تهدید حیات" دغدغه اصلی بیماران در مواجهه با تشخیص سرطان است. کارکنان بالینی و پرستاران لازم است به این دغدغه در مواجهه با بیماران سرطانی توجه کرده و مراقبت‌های خود را بر مبنای این تجربه برنامه‌ریزی کنند.
این پژوهش در مجله حیات منتشر شده است.
...........................
خبر: خلاصی زنان از جای زخم سزارین با مشعل جوشکاری!

زنانی که تحت عمل سزارین قرار می‌گیرند، به زودی می‌توانند با یک نسخه پزشکی جدید که شامل استفاده از وسیله ای مشابه مشعل جوشکاری است برای همیشه با زخم و آثار بخیه ناشی از این عمل خداحافظی کنند.
شرکت IonMed یک شیوه فارغ از بخیه و گیره برای جوشکاری زخم‌های ناشی از عمل جراحی ایجاد کرده که پیوندهای تمیزتری برجای خواهد گذشت.
به گفته سازندگان، مادرانی که تحت عمل سزارین قرار می‌گیرند می‌توانند در میان اولین افرادی باشند که از این مزیت بهره خواهند برد. این درمان از ماه پائیز آغاز خواهد شد.
امید است که شیوه جدید بستن زخم ها همچنین برای قربانیان سوختگی و بیماران جراحی‌های زیبایی سودمند باشد.
دستگاه «جوشکاری‌ زیستی» مبتنی بر پلاسماست که یک گاز باردار رایج در صاعقه‌ها و همچنین در نور شدید تولید شده توسط مشعل های جوشکاری است.
پلاسمای مورد استفاده در این دستگاه بسیار خنک‌تر بوده و به بافت‌ها آسیب نمی‌زند. دمای آن حدود 40 درجه سانتیگراد است که به اندازه کافی برای ایجاد سوزش در پوست بدون احساس درد کافی است.
اگرچه هنگامی که این گاز از میان یک دستگاه خودکار مانند عبور می‌کند، شعله پر قدرتی را تولید می کند که غشای نازک از یک ماده خاص مبتنی بر یک نوع قند طبیعی را روی زخم جوش داده و آنرا می بندد.
امید است که در نهایت این غشای نازک کنار گذاشته شده و تنها از خود پلاسمای قدرتمند برای بستن زخم ها استفاده شود.
بنا براعلام شرکت سازنده، تنها سه تا چهار دقیقه طول می‌کشد تا با این شیوه زخم سزارین بسته شود و خراش آن هم حداقل است.
گفته می‌شود که این گاز رشد رگ های خونی را تحریک کرده و از ارائه منبع کافی خون به این محدوده اطمینان حاصل می‌کند. این شیوه ضد باکتری است؛ بنابراین خطر عفونی شدن زخم ها را کاهش می‌دهد.
اگرچه بسیاری از زخم های ناشی از عمل سزارین که با بخیه یا گیره بسته می‌شوند، بخوبی ترمیم می‌یابند، اما پژوهش اخیر نشان داده که 44 درصد زنان تا شش ماه بعد جای زخم قرمز رنگ را دارند.
این دستگاه برای تائید استفاده در اروپا مدارکی را ارائه کرده است. فرآیند تائید آن چند ماهی طول خواهد کشید و تا پاییز برای استفاده بیماران عرضه خواهد شد.
...........................
خبر: ابداع نخستین دوچرخه پرنده جهان که با نیروی انسان کارمی‌کند

نخستین دوچرخه پرنده جهان که نیروی آن توسط انسان تامین می‌شود، به آسمان اوج گرفت.
این ابداع ترکیبی از بال‌ها، پروانه، موتور و یک چتر است و می‌تواند به ارتفاع یک هزار و 219 متری و سرعت 25 مایل بر ساعت برسد.
فناوری جدید که Paravelo نام گرفته، دارای دو چرخ معمولی است که مجهز به یدک‌کش و پروانه‌ای با سوخت زیستی نیز است.
این یدک‌کش می‌تواند به دوچرخه الحاق شده و آن‌ را به ماشین پرنده‌ای متحول کند که با تانکی پر از سوخت، سه ساعت در هوا حرکت می‌کند.
دوچرخه جدید همچنین مجهز به یک رهگیری‌کننده جی پی اس است که حرکات آن را طراحی می‌کند.
اوج‌گیری با این دوچرخه به گواهی‌نامه خلبانی نیازی ندارد و می‌توان آن را در محیط‌های کوچک مانند دفاتر کار تا زد.
دوچرخه پرنده با سوخت زیستی نیرودهی می‌شود، کاملا دوستدار محیط زیست است و همچنین ترافیک‌ و جریمه‌های پارکینگ را کاهش می‌دهد.
موتوری که از طریق سوخت زیستی نیرودهی می‌شود، برای روشن‌کردن موتور الکترونیکی به کار می‌رود. این موتور سپس پروانه‌هایی را که paravelo را از سطح زمین بلند می‌کنند، نیرورسانی می‌کند.
همچنین یک چادر در این دوچرخه تعبیه شده که کاربران می‌توانند برای اردوزدن از آن استفاده کنند.
جان فوردون 37 ساله و یانیک رد 42 ساله طراحان انگلیسی هستند که این دوچرخه را با هزینه 10 هزار پوند ساخته‌اند.
آن‌ها مدعی‌اند ابداعشان نحوه رفتن مردم به سر کار را دستخوش انقلاب خواهد کرد.
«اتحادیه حمل‌ونقل محیطی» حامی مالی این پروژه گزارش شده است.
این دوچرخه هنگامی که در آسمان است شخصیت Elliott را در ذهن تماشاگر زنده می‌کند که در سال 1982 در فیلم علمی-تخیلیExtra Terrestrial در آسمان دوچرخه‌سواری می‌کرد.
...........................
خبر: مردان، زنان را به یائسگی می‌کشند!
تحقیقات جدید نشان می‌دهد مردان عامل بروز یائسگی در زنان بزرگسال هستند.
ترجیح زنان‌ جوان‌تر از سوی مردان موجب توقف باروری در زنان مسن‌تر می‌شود.
به گفته راما سینگ یکی از دانشمندان حاضر در این مطالعه، گزینش جنسی مردان عاملی اصل انتخاب جنسی در میان انسان‌هاست، اما چنانچه هیچ ترجیحی علیه زنان مسن‌تر وجود نمی‌داشت، آن‌ها می‌توانستند تمامی زندگی‌شان مانند مردان تولیدمثل کنند.
راما سینگ، ژنتیک‌دان تکاملی در دانشگاه مک‌مستر این تحقیق را با همکاری ریچارد مورتون و جاناتان استون انجام داد.
آن‌ها از شبیه‌سازی‌های رایانه ای برای مدلبندی ریاضیاتی این موضوع بهره برده‌اند که چگونه ژن‌ها طی زمان در میان زوج‌های جفت‌گیری‌کننده و دیگران در یک جمعیت تغییر می‌کنند.
این مطالعه نشان داد که ترجیح جفت‌گیری در نرها برای ماده‌های جوان‌تر، انتخاب ماده‌های مسن‌تر را مهار کرده و به طور کلی، زنان مسن تمایل دارند به نفع زنان جوان‌ مورد بی‌توجهی قرار گیرند.
این زنان جوان‌تر از لحاظ نظری دارای ژن‌های بهتری هستند و به دلیل سن و انرژی‌شان بیشتر می‌توانند تولیدمثل کنند و نسل مردان را تداوم ببخشند.
جزئیات این مطالعه در مجله PLoS Computational Biology قابل‌ مشاهده است.
...........................
خبر: افشاگری یاهو، اپل و فیسبوک علیه نهادهای امنیتی آمریکا
مریسا مایر با فاش کردن اطلاعات درخواست نهادهای امنیتی آمریکا از این شرکت به جمع چندین شرکت تکنولوژی پیوست که پیش‌تر درخواست‌های دولتی برای دسترسی به اطلاعات کاربران این شرکت‌ها را افشا کرده بودند.
موضوع افشاگری شنود اطلاعاتی دستگاه‌های امنیتی آمریکا از شرکت‌های مخابراتی و تکنولوژی خشم این شرکتها را برانگیخته و افشای اطلاعات درخواست‌های دولتی تلاشی برای فشار این شرکت‌ها بر دولت برای کاهش این‌گونه درخواست‌هاست.
یاهو در پستی که به امضای مریسا مایر رسیده فاش کرده که در فاصله اول دسامبر ۲۰۱۲ تا ۳۱ ماه مه ۲۰۱۳ بین ۱۲هزار تا ۱۳ هزار درخواست دسترسی به اطلاعات کاربران به این شرکت رسیده است. این شرکت اعلام کرده به لحاظ قانونی قادر به افشای جزییات این درخواست‌ها نیست اما از دولت درخواست شده جلوی اقدام‌های مشابه که به رسوایی FISA منجر شده را بگیرد.
روز دوشنبه اپل نیز در اقدام مشابهی از تعداد درخواستهای نهادهای امنیتی آمریکا به این شرکت پرده برداشته بود. همچنین پیش از این فیس بوک و مایکروسافت نیز اقدام مشابهی را انجام داده بودند.
این شرکتها اعلام کرده‌اند از اطلاعات کاربرانشان تا حد ممکن دربرابر این درخواست‌ها محافظت کرده‌اند و تنها در موارد محدود و حیاتی اطلاعات مورد درخواست را در اختیار نهادهای دولتی قرار داده‌اند.
...........................
خبر: فرهنگ لغت آکسفورد لغت توييت را در خود جای داد

لغت توییت تازه‌ترین لغتی است که از دنیای فناوری اطلاعات به طور رسمی به واژگان انگلیسی اضافه شده است.
لغت توییت در فرهنگ لغت آکسفورد سال 2013 به معنای ارسال مطلب در شبکه اجتماعی توییتر دانسته شده است.
کارشناسان معتقدند این تحول بدان معناست که تحولات ناشی از نحوه سخن گفتن و رفتار در اثر گسترش فناوری اطلاعات از سوی دیگر علوم نیز به رسمیت شناخته شده است.
جان سیمپسون مدیر این فرهنگ لغت در این مورد گفته است: لغت توییت در شرایطی به فرهنگ لغت آکسفورد اضافه شده که هنوز 10 سال از استفاده از آن نمی گذرد. این در حالی است که قاعده فرهنگ لغت آکسفورد آن است که باید 10 سال از لغتی استفاده شود تا به این فرهنگ افزوده شود. همین امر نشان می‌دهد که شرایط در حال تغییر است.
در نسخه به روزشده فرهنگ لغت آکسفورد در ژوئن امسال لغات دیگری نیز از دنیای فناوری اضافه شده اند که از جمله آنها می توان به big data اشاره کرد. این لغت به معنای پردازش داده ها در حجم بسیار زیاد دانسته شده است. crowdsourcing هم لغت دیگری است که به معنای اقدام برای جمع آوری اطلاعات یا بهره مندی از خدمات از طریق دریافت ورودی از تعداد زیادی از مردم است.
همچنین می‌توان به e-reader به معنای تبلتی برای مطالعه کتب دیجیتال، mouseover به مفهوم جابجا کردن موشواره بر روی نمایشگر برای کلیک، redirect به معنای انتقال از یک صفحه وب به صفحه دیگر و در نهایت Stream به مفهوم انتقال داده ها از اینترنت به یک وسیله اشاره کرد.
...........................
خبر: نیمی از 500 شرکت برتر جهان از خدمات پردازش ابری مایکروسافت استفاده می‏کنند

مایکروسافت مدعی شده است نیمی از شرکت‏هایی که نامشان وارد ۵۰۰ شرکت برتر مجله فورچون شده است، از خدمات پردازش ابری ویندوز آزور استفاده می‏کنند.
مایکروسافت اعلام کرده تعداد کاربران و مشتریان خدمات پردازش ابری این شرکت که به آزور (Azure) مشهور است، به بیش از ۲۵۰ هزار نفر رسیده است که در این میان نیمی از ۵۰۰ شرکت برتری که نامشان در فهرست برترین‏های فورچون درج شده است، حضور دارند.
شرکت مایکروسافت چند روز پیش نیز با ارائه آمار و ارقام مشابهی ادعا کرده بود روزانه هزار کاربر جدید به کاربران ویندوز آزور افزوده می‏شود. این شرکت همچنین ادعا کرده است در کنار افزایش مشتریان و کاربران خدمات پردازش ابری آزور، ظرفیت پایگاه‏های این خدمات را نیز افزایش می‏دهد.
بنا بر ادعای این غول نرم‏افزاری، ظرفیت پایگاه‏های پردازش ابری آزور هر شش تا ۹ ماه دو برابر خواهد شد.
شرکت مایکروسافت نیز همانند آمازون که از دیگر عرضه‏کنندگان مطرح خدمات پردازش ابری است، به صراحت اعلام نکرده است که دقیقاً چه میزان داده را در پایگاه‏های آزور خود ذخیره کرده است.
استیون مارتین، مدیر بخش ویندوز آزور در وبلاگ آزور نوشته است: این پایگاه‌ها در هر ثانیه به طور متوسط ۲۷۰ هزار درخواست پردازش دریافت می‏کنند که می‏توان این رقم را به ۸۸۰ هزار درخواست افزایش داد.
گفتنی است مایکروسافت هفته گذشته خدمات پردازش ابری خود را به قابلیت‏های احراز هویت چند عاملی نیز مجهز کرده است.
کاربران آفیس ۳۶۵ (Office ۳۶۵)، ویندوز آزور ( Azure)، دینامیک سی آر اِم آنلاین (Dynamics CRM Online)، ویندوز اینتون (Windows Intune) و سایر خدمات پردازش ابری مایکروسافت از این پس برای وارد شدن به محیط این خدمات باید از سد فیلترهای احراز هویت چند عاملی بگذرند.
...........................
خبر: به زودی سرعت انتقال اطلاعات در Galaxy S4 دوبرابر می‌شود
سامسونگ اعلام کرده در مدل ویژه Galaxy S4 سرعت انتقال اطلاعات دو برابر می‌شود به گونه‌ای که اگر یک فیلم ویدیویی تحت شبکه 4G ظرف 3 دقیقه در اینترنت بارگذاری شود، در شبکه جدید در کمتر از یک دقیقه دانلود می‌شود.
مدیر مرکز تولید تلفن‌های همراه سامسونگ اعلام کرد که این شرکت کره‌ای قصد فروش مدل ویژه‌ای از گوشی هوشمند Galaxy S4 را دارد که سرعت انتقال اطلاعات در آن دو برابر سرعت معمولی در گوشی‌ها است.
"جی.کی. شین"( J.K. Shin) که یکی از مدیران ارشد سامسونگ به عنوان بزرگترین شرکت الکترونیکی جهان هم محسوب می‌شود توضیح داد که این تلفن‌همراه تا پایان ماه جاری میلادی وارد بازار کره جنوبی خواهد شد.
شرکت سامسونگ برای عرضه جهانی این محصول مذاکراتی را با چند شرکت مخابراتی خارجی آغاز کرده و توضیح داده است که در مرحله نخست آن را به دست کاربران کره‌ای می‌رساند.
شین در این خصوص گفت: «کره نخستین مرکزی خواهد بود که نسخه 4G از بهترین گوشی هوشمند سامسونگ وارد آن می‌شود».
این مدل ویژه از گوشی هوشمند S4 مبتنی بر فناوری LTE-Advanced 4G ساخته شده است و سرعت آن از شبکه‌های LTE معمولی هم بیشتر است. سیستم LTE-Advanced این امکان را فراهم می‌کند تا اطلاعات نسبت به شبکه 4G دو برابر سریع‌تر رد و بدل شوند. لازم به ذکر است که روی این گوشی هوشمند پردازنده مرکزی Qualcomm نصب شده است.
این طور که سامسونگ توضیح داده است، اگر یک فیلم ویدیویی تحت شبکه 4G ظرف 3 دقیقه در اینترنت بارگذاری شود، در شبکه جدید در کمتر از یک دقیقه دانلود می‌شود.
لازم به ذکر است که از تاریخ 7 ژوئن تا کنون ارزش سهام سامسونگ در تالارهای بورس در مجموع 20 میلیارد دلار کاهش یافته است که این اتفاق به دلیل پیش‌بینی کارشناسان مبنی بر کاهش 30 درصدی فروش گوشی هوشمند Galaxy S4 در بازار جهانی رخ داد. لازم به ذکر است که به دلیل بروز مشکلات اقتصادی جهانی اتفاق مشابه گوشی آیفون 5 اپل را هم تهدید می‌کند.
...........................
خبر:  ساخت دستگاهی برای تولید برق از رودخانه
محققان کشور دستگاهی را طراحی کردند که قادر است بدون آسیب زیست محیطی با افزایش سطح آب رودخانه‌ها برق تولید کند.
مصطفی حدادی- مجری طرح با بیان اینکه این دستگاه در قالب یک پمپ طراحی و ساخته شده است، گفت: این پمپ بدون نیاز به انرژی خارجی قادر است از آب رودخانه‌ها برق تولید کند.
وی با اشاره به جزئیات این طرح اظهار داشت: با نصب این پمپ در رودخانه‌ها، ارتفاع آب را به میزان 150 متر افزایش می‌دهد و طی فرآیندهای بعدی قادر به تولید انرژی است.
حدادی همچنین از اجرای پروژه‌ای در زمینه تامین برق از رودخانه تجریش خبر داد و یادآور شد: این سیستم قادر است برق کل مسیر رودخانه تجریش را تامین کند بدون آنکه به لحاظ زیست محیطی خسارتی وارد کند.
وی با انتقاد از بی توجهی مسئولان کشور نسبت به پروژه‌های تحقیقاتی در زمینه تولید انرژی‌های تجدید پذیر، خاطر نشان کرد: در حال حاضر دستگاهی در زمینه تولید آب از امواج دریا عرضه کردیم که قابلیت تولید انرژی از هر موجی از هر جهت از ارتفاع 10 سانتی‌متر تا 10 متری را دارد.
مجری این طرح با تاکید بر اینکه این دستگاه هرگز غرق نمی‌شود، ادامه داد: دستگاه طراحی شده شناور و دارای انبار هیدرولیکی است از این رو 45 دقیقه تا یک ساعت و نیم می‌تواند برق را در خود ذخیره سازی کند.
حدادی عدم نوسان در خروجی ژنراتور این دستگاه را از دیگر ویژگی‌های این دستگاه نام برد و اضافه کرد: از این دستگاه می‌توان برای تولید انرژی برای فانوس‌های دریایی، شهرهای ساحلی، بنادر و سکوهای نفتی استفاده کرد ضمن آنکه این دستگاه قابل انتقال به هر منطقه‌ای است.
این محقق با بیان اینکه بودجه‌های اختصاص داده شده به این پروژه تاکنون عملیاتی نشده است، افزود: این بی توجهی در حالی است که ایران بیش از 5 هزار و 600 کیلومتر نوار ساحلی دارد، متوسط امواج در دریای خزر امواج 80 سانتیمتر است و امواج بالای 7 متر را در چابهار داریم. علاوه بر این پتانسیل زیادی در جزر و مد داریم به گونه‌ای که در قشم حجم آب باور نکردنی از شرق به غرب و بالعکس سرعت 2.5 متر بر ثانیه داریم که این امر انرژی به میزان یک نیروگاهی عظیم است.
...........................
خبر:  ایجاد پارک بازی‌های رایانه‌ای

رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات از ایجاد پارک بازی‌های رایانه‌ای در استان‌های کشور خبر داد و گفت: با همکاری بنیاد بازی‌های رایانه‌ای درصدد فراهم کردن زیر ساخت‌های لازم برای تولید بازی‌های رایانه‌ای هستیم.
دکتر مرتضی براری در حاشیه مراسم امضای تفاهم نامه میان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با جهاد دانشگاهی در پاسخ به خبرنگار مهر با اشاره به نقش بازی‌های رایانه‌ای در اقتصاد و فرهنگ، افزود: از آنجایی که بازی‌های رایانه‌ای تاثیرات جدی بر کودکان و نوجوانان دارد باید به طور جدی به آن پرداخته شود.
رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به وضعیت تولید بازی‌های رایانه‌ای در کشور، اظهار داشت: در حال حاضر تعداد جامعه تولید کنندگان بازی‌های رایانه‌ای نسبت به استفاده کنندگان بسیار اندک است.
وی تعداد استفاده کنندگان از بازی‌های رایانه‌ای در کشور را 25 میلیون نفر ذکر کرد و یاد آور شد: از این رو باید جهاد واقعی در تولید بازی‌های رایانه‌ای داشته باشیم و از ظرفیت‌های کلیه استان‌ها در این زمینه استفاده شود.
براری از راه اندازی پارک بازی‌های رایانه‌ای در استان‌های کشور خبر داد و در این باره توضیح داد: در این راستا قرار است تا با همکاری با شهرداری‌های استان‌ها در هر استان اقدام به راه اندازی پارک‌هایی کنیم تا در آن به جوان‌ها آموزش‌های لازم برای تولید بازی‌های رایانه‌ای ارائه شود.
وی ادامه داد: این آموزش‌ها منجر به ایجاد شرکت‌های دانش بنیان در حوزه بازی‌های رایانه‌ای و توسعه این صنعت خواهد شد.
رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات استفاده از بازی‌های محلی در فضای مجازی را از اولویت‌های این طرح دانست و خاطرنشان کرد: ما اعلام کردیم که از استفاده از بازی‌های محلی در فضای مجازی حمایت خواهد شد و سرمایه گذاری صد درصدی به عمل می‌آید.
براری همچنین با اشاره به برخی از انتقادات تولیدکنندگان بازی‌های رایانه‌ای در زمینه فراهم نبودن زیر ساخت‌های لازم برای تولید بازی‌های رایانه‌ای گفت: از این رو در تلاش هستیم تا با همکاری بنیاد بازی‌های رایانه‌ای تا حدی زیر ساخت‌های تولید بازی‌های رایانه‌ای را در استان‌های کشور فراهم کنیم.
...........................
خبر: یک بازی رایانه ای در حوزه دفاع مقدس مجوز ساخت گرفت

شورای صدور پروانه ساخت بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای مجوز ساخت یک بازی با موضوع حماسی و دفاع مقدس را صادر کرد.
شورای صدور پروانه ساخت بنیاد ملی بازی های رایانه ای، پس از بررسی طرح ساخت بازی رایانه ای "شجاعان" به نویسندگی "سیاوش زرین آبادی" و "علیرضا رنجبر" با مجوز تولید آن موافقت کرد.
سبک اصلی بازی، حادثه ای تیراندازی سوم شخص و پروازی و سبک های فرعی آن ماجرایی، حل معما و بازی نقش است. رده سنی بازی نیز + 12 پیش بینی شده است.
بازی شجاعان دارای 7 مرحله اصلی بوده که هر مرحله به صورت 3 تا 4 بخش اصلی است و در مجموع حدود 23 بخش قابل بازی را فراهم می سازد. بخش های هر مرحله در جهت داستان و ماموریت اصلی همان مرحله است. زمان کلی بازی بر اساس استانداردهای بازی سازی در سطح سختی نرمال حدود هفت و نیم ساعت خواهد بود که با افزایش سطح سختی به انتخاب بازیکن، این زمان افزایش خواهد یافت.
عده ای از خلبانان زبده هوانیروز در پایگاهی نزدیک مرز مستقر می شوند. تا در عملیات های گوناگون شرکت کنند. این ماموریت ها شامل شناسایی، اسکورت و پشتیبانی، دفاع از مواضع خودی و حمله به مواضع استراتژیک دشمن برای جلوگیری از حملات آینده آنهاست. در این میان بازیکن در نقش خلبان و کماندوهای گوناگون وارد میدان شده و با هدایت انواع بالگردهای مورد استفاده کشورمان در جنگ تحمیلی و با حل معماهای مختلف و درگیریهای زمینی به مقابله با دشمنان می پردازد.
براساس اعلام شورای صدور پروانه ساخت بنیاد ملی بازی های رایانه ای، پروانه ساخت صرفا یک مجوز اولیه برای تولید بازی بوده و تأیید توانایی متقاضی در تولید محصول نیست. بنابراین پس از تولید، اخذ پروانه مالکیت و مجوز انتشار الزامی است.
متقاضیان دریافت پروانه تولید بازی‌های رایانه‌ای می توانند به وبسایت معاونت نظارت و ارزشیابی بنیاد ملی بازی های رایانه ای به نشانی www.ebazi.org مراجعه و نسبت به دریافت و تکمیل فرم‌های مربوطه اقدام کنند.
...........................
خبر: کسب رتبه دوم دانشگاه امیرکبیر در مسابقات جهانی ماهواره

تیم دانشکده مهندسی برق دانشگاه صنعتی امیرکبیر از بین 25 تیم شرکت کننده در مسابقات جهانی ریز ماهواره آمریکا موفق به کسب مقام دوم شد.
دکترحیدر علی طالبی، سرپرست تیم دانشکده مهندسی برق دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: مسابقات جهانی ریزماهواره آمریکا (cansat2013) از 17 تا 19 خردادماه در ایالت تگزاس آمریکا برگزار شد و تیم دانشکده مهندسی برق دانشگاه صنعتی امیرکبیر در این مسابقات مقام دوم را از آن خود کرد.
وی با اشاره به نحوه برگزاری این مسابقات اظهار داشت: در این دوره از مسابقات تیم‌های شرکت کننده در 4 مرحله داوری شدند که در مرحله نخست تیم‌های شرکت کننده باید مستندات طراحی اولیه و دقیق ماهواره خود را به داوران مسابقه ارسال کنند.
طالبی با بیان اینکه در این مرحله 40 تیم مستندات خود را به این مسابقه ارسال کردند، ادامه داد: پس از مراحل داوری 25 تیم برای مرحله نهایی (مسابقه) انتخاب شدند که این تیم‌ها از 9 کشور آمریکا، کانادا، انگلیس، امارت، ترکیه، هند، کلمبیا، گواتمالا و ایران بودند.
سرپرست تیم دانشکده مهندسی برق دانشگاه صنعتی امیرکبیر اضافه کرد: این تیم‌ها ماهواره‌های ساخته شده خود را توسط راکت به ارتفاع 700 متری از سطح زمین پرتاب کردند و بعد از بازگشت ماهواره‌ها، تیم‌ها گزارشی از عملیات اجرایی را برای داوران مسابقه ارائه کردند و در نهایت سه تیم برگزیده شد.
به گفته وی به ترتیب تیم کشورهای آمریکا، ایران و کانادا مقام‌های اول تا سوم و 2 تیم از کشور هند مقام‌های چهارم و پنجم این دوره از مسابقات را کسب کردند.
تیم دانشگاه صنعتی امیرکبیر در این مسابقات شامل وحید محرابی، عرفان شیخی و سید مهدی مهیمنیان پور به سرپرستی دکتر طالبی، عضو هیات علمی دانشکده مهندسی برق بوده است.
مسابقات جهانی ریز ماهواره آمریکا (cansat2013) به همت انجمن هوا فضای کشور آمریکا و با همکاری سازمان ناسا آمریکا برگزار شد.

نظرات : 0

ثبت نظر

12073