۱۴۰۳ سه شنبه ۱۱ اردیبهشت

GOLDEN NEWS / خبرهاي طلايي دوشنبه 17تيرماه

ICTPRESS گزارش می دهد :

خبر: پای ساخته شده با لگو برای الهام بخشیدن به معلولان
یک معلول از سنت لوئیس آمریکا که پای راست خود را از زانو به پایین از دست داده است، با استفاده از قطعات لگو برای خود یک پای مصنوعی ساخته و ویدئویی از آن منتشر کرده که الهام بخش افراد بسیاری شده است.
پس از یک تصادف اتومبیل، کریستینا استفنز پای راست خود را از ناحیه زانو به پایین از دست داد.
پزشکان پس از تصادف کریستینا را از صدمه عصبی وارد شده به پایش مطلع کردند و وی پس از بررسی موضوع با قطع پایش موافقت کرد.
از زمان وقوع این حادثه این نوجوان که در دانشگاه واشنگتن به عنوان یک محقق کار می کند و به افراد روی صندلی چرخدار کمک می کند که از آن به بهترین شکل ممکن استفاده کنند و چرخهای این صندلی را بدون صدمه زدن به دستها و بازوهایشان به حرکت در آورند اکنون ستادی آنلاین برای کمک به معلولان حرکتی راه اندازی کرده تا بتوانند به زندگی جدید خود عادت کرده و خود را به بهترین وجه با آن تطبیق دهند.
در اقدام اخیر این ستاد وی ویدئویی از خود منتشر کرده که با پای مصنوعی ساخته شده با قطعات لگو راه می رود. وی طی مصاحبه ای اظهار داشت که ایده غیر جدی ساخت یک پای مصنوعی را مطرح کرد. کریستینا استفنز با استفاده از تکه های لگویی که از بچگی جمع کرده بود طی دو ساعت برای خود یک پای مصنوعی ساخت.
این پا از نظر عملکرد چندان کارایی ندارد، چرا که وقتی وی تلاش به راه رفتن می کند، قطعات لگو از هم جدا می شود اما نمادگرایی این اقدام به شدت مورد توجه و تقدیر قرار گرفته است. این ویدئو تا کنون بیش از 600 هزار تماشاگر داشته است.
استفنز اظهار داشت که قصد دارد نسخه دوم پای لگویی خود را با استفاده از فایبر گلاس بسازد تا آن را به طور کامل به یک پای مصنوعی کاربردی تبدیل کند.
....................................
خبر: طولانی ترین سفر هوایی با انرژی خورشیدی
هواپیمای سولار ایمپالس که دوازده هزار سلول خورشیدی نیروی محرکه آن را تامین می‌کند، پنجمین و آخرین مرحله پرواز خود را از واشنگتن به نیویورک کامل کرد و به این ترتیب برای اولین بار عرض آمریکا با انرژی خورشیدی طی شد.
قرار است نسل جدید این هواپیما در سال ۲۰۱۵ دور دنیا را با انرژی خورشیدی بپیماید.
این هواپیما قرار بود پیش از فرود در فرودگاه JFK نیویورک از مقابل مجسمه آزادی عبور کند، اما شکافی دو و نیم متری در بال چپ آن باعث لغو این برنامه شد. به گفته مسئولان، این شکاف برای هواپیما و خلبان خطرساز نبوده است.
مرحله آخر پرواز از واشنگتن تا نیویورک تقریبا پانصد کیلومتر بود که با سرعت متوسط ۲۷ کیلومتر در ساعت در مدت هجده ساعت و بیست و سه دقیقه طی شد. این هواپیما هفته آینده در فرودگاه JFK در معرض بازدید عموم قرار می‌گیرد.
این نخستین بار است که یک هواپیما فقط با استفاده از انرژی خورشیدی و بدون مصرف حتی یک قطره سوخت، از این سو تا آن سوی آمریکا را با پرواز در روز و شب طی کرده است.
مرحله اول این پروژه در ماه مه سال جاری از سان‌فرانسیسکو آغاز شد و سولار ایمپالس در مراحل بعد به فینیکس، دالاس و سنت‌لوییس پرواز کرد تا اینکه سرانجام به نیویورک رسید و در مجموع ۴۶۷۵ کیلومتر را با انرژی خورشیدی طی کرد.
فاصله دو نوک بال هواپیما HB-SIA به اندازه یک ایرباسA۳۴۰ است (تقریبا ۶۳ متر) اما برخلاف ایرباس که ۳۷۰ تن وزن دارد، وزن HB-SIA فقط 1.6 تن، یعنی به اندازه یک خودروی کوچک است. جنس این هواپیما از الیاف کربن است.
این بالهای عظیم با دوازده هزار سلول خورشیدی پوشانده شده که 4 ملخ هواپیما را به حرکت در می‌آورد و باتری‌های لیتیومی چهارصد کیلویی آن را برای پرواز شبانه شارژ می‌کند.
آندره بورشبرگ، خلبان هواپیما گفت: "باید هماهنگی‌های بسیاری انجام می‌شد؛ اینکه یک هواپیمای آزمایشی مثل سولار ایمپالس، یکی از شلوغ‌ترین مسیرهای هوایی دنیا -واشنگتن تا نیویورک- را طی کند، کار بسیار دشواری بود."
به این ترتیب پروژه "کلیک از این سو تا آن سوی آمریکا" به اتمام رسید و حالا بورشبرگ و کمک خلبانش برتراند پیکارد که در هواپیمای تک خلبان HB-SIA برای پروازهای طولانی جا عوض می‌کردند، خود را آماده پرواز با مدل جدید دو نفره کلیک HB-SIB می‌کنند؛ برای سفر به دور دنیا که دو سال دیگر آغاز می‌شود؛ پروژه‌ای که به گفته بورشبرگ "بسیار پیچیده‌تر" از چیزی است که در آمریکا انجام شد: "کار در یک کشور و با یک زبان، بسیار ساده‌تر از کار در سطح بین‌المللی و در قاره‌های مختلف است."
HB-SIA رکورد کلیک طولانی‌ترین پرواز سرنشین‌دار با انرژی خورشیدی را به مدت ۲۶ ساعت بجا گذاشته است. این هواپیما اولین پرواز کلیک بین‌قاره‌ای خود را (از اروپا به آفریقا) سال گذشته انجام داد. این هواپیما در عبور از این سو تا آن سوی آمریکا هم رکورد طولانی‌ترین مسافتی را که با انرژی خورشیدی طی شده است ( 1.541کیلومتر) ثبت کرد.
....................................
خبر: کاخی که با سرعت 58 کیلومتر بر ساعت حرکت می‌کند

اولین دریانوردی های بزرگترین قایق تفریحی جهان که با 180 متر طول ساخته شده آغاز شد.
بزرگترین قایق تفریحی جهان توسط شرکت آلمانی لارسن ساخته شده و نام "اعظم" برای آن انتخاب شده است. صاحب اعظم مشخص نیست اما رسانه ها همینقدر می دانند که وی اهل خاورمیانه است.
اعظم یک کاخ شناور است که با بودجه 595 میلیون دلار ساخته شده و قایقهای تفریخی آبراموویچ را به کنار رانده است.
رومن ابراموویچ سرمایه دار بزرگ روسی است که در جهان به هزینه های قابل توجهی که روی قایقهای تفریحی کرده مشهور است، رسانه ها از قایقهای تفریقی وی با عنوان "نیروی دریایی آبراموویچ" یاد می کنند.
اعظم از بزرگترین قایق تفریحی رومن آبراموویچ که طول 162 متری دارد بزرگتر است.
اعظم طی سه سال در اسکله شهر برمن درحال ساخت بود و برای اولین بار در ماه آوریل امسال رونمایی شد، اما امکان عکاسی از این قایق بزرگ به تازگی برای عکاسان فراهم شده و طی چند روز اخیر برای اولین بار در دریای شمال آزمایش شده است.
این قایق تفریحی می تواند با سرعت 55 کیلومتر در ساعت حرکت کند و قدرت خود را از دو توربین گازی و دو موتور دیزلی با قدرت کلی 94 هزار اسب بخار تأمین می کند.
پیتر سیفرث از سایت عکاسی از قایقهای تفریحی اظهار داشت: اعظم در سه روز آزمایش دریایی خود به سرعت چشمگیری 58 کیلومتر در ساعت رسید که این سرعت وی را نه تنها به بزرگترین بلکه به سریعترین مگاقایق در دنیا تبدیل می کند.
وی اضافه کرد که چنین سرعتی برای یک قایق تفریقی با این اندازه کاملا استثنائی است. شکوه و خطوط براق آن از دیگر ویژگیهای متمایز اعظم نسبت به تمام قایقهای تفریقی بالای 150 متر است.
مبارک سعد الهبابی مهندس این مگاقایق بود که یک تیم را برای کار روی این پروژه تشکیل داده بود. صاحب سری این قایق به وی گفته بود که قایقی بسازد که طراحی بدون زمانی داشته باشد، نوآوری در آن به کار رفته باشد و با سرعت در آبهای کم عمق حرکت کند.
طراحی خارجی اعظم ظریف شگفت انگیز توصیف شده است که توسط ناتا یاتس انجام شده و طراحی داخلی آن برعهده کریستوف لئونی بوده است.
انتظار می رود که اواخر سال جاری اعظم به مالک خود تحویل داده شود.
....................................
خبر: برخورد کهکشان ما با کهکشان همسایه
کهکشان راه شیری ماه 10 میلیارد سال قبل کهکشان همسایه خود را در هم شکسته است.
تحقیقات پیشین نشان می داد که کهکشان ما ظرف 3 تا 4 میلیارد سال آینده، اندرومدا کهکشان همسایه را خرد کرده و در هم می شکند و اکنون این نخستین تحقیقی است که نشان داده است کهکشان اندرومدا پیش از این توسط کهکشان راه شیری ما در هم شکسته است.
اگرچه یک گروه از ستاره شناسان اروپایی به ریاست هونگشنگ ژائو از دانشگاه سنت اندرو اظهار داشتند که این دو کهکشان 10 میلیارد سال پیش با هم برخورد داشتند و درک ما از گرانش کاملا غلط است.
کشف جدید به خوبی توضیح می دهد که ماهواره ها تاکنون برای شرح ساختار دو کهکشان دچار مشکل بودند.
کهکشان راه شیری از 200 میلیارد ستاره تشکیل شده و بخشی از یک گروه کهکشان است که به آن گروه محلی (Local Group) گفته می شود. متخصصان فیزیک نجومی اغلب این نظریه را مطرح می کنند که قسمت اعظم جرم گروه محلی نامرئی است و از ماده به اصطلاح تاریک تشکیل شده است.
ژائو و اعضای تیمش استدلال کرده اند که در حال حاضر تنها راه پیش بینی درست کشش گرانشی کلی کهکشان ما یا گروه کهکشانی کوچک پیش از اندازه گیری میزان ستاره ها و گازهای آن، استفاده از مدلی است که پیشتر توسط یک استاد دانشگاه به نام مردهی میلگروم در سال 1983 پیشنهاد شد.
این نظریه اصلاح شده گرانش توصیف کننده چگونگی رفتار متفاوت گرانش در مقیاسهای بزرگ است که از پیش بینی نیوتن و انیشتین الهام گرفته اند.
ژائو و همکارانش برای اولین بار از این نظریه استفاده کردند تا حرکت کهکشانهای گروه محلی را محاسبه کنند، تحقیقات آنها نشان می دهد که کهکشانهای راه شیری و اندرومدا حدود 10 میلیارد سال پیش یک رویارویی نزدیک داشتند.
اگر گرانش با مدل عادی رد مقیاسهای بزرگ برابری کند در آن صورت باید کشش اضافی ماده تاریک را نیز در نظر گرفت که در آن صورت موجب ادغام دو کهکشان می شد.
پاول روپا از دانشگاه بن به عنوان یکی از اعضای این گروه تحقیقاتی اظهار داشت: اگر بخواهیم تشبیه کنیم، ماده تاریک شبیه عسل عمل می کند، در یک رویارویی نزدیک، راه شیری و اندرومدا ممکن بود که به هم بچسبند.
اما اگر نظریه میلگروم را در نظر بگیریم در آن صورت هیچ ذره تاریکی وجود ندارد و دو کهکشان بزرگ صرفا از نزدیک یکدیگر رد شده اند و ماده را از داخل یکدیگر بیرون کشیده اند در نتیجه اکنون باید بین آنها شکل گرفته باشد.
ژائو گفت: تنها راهی که می توان توضیح داد که چگونه ممکن است دو کهکشان به یکدیگر نزدیک شده و ادغام نشده است، این است که ماده تاریکی وجود ندارد. شواهد رصدی درباره برخورد نزدیک گذشته به شدت از نظریه گرانش میلگرومی پشتیبانی می کند.
....................................
خبر: کشف ژن عامل پوست اسفنجی

دانشمندان ژن دخیل در بروز یک بیماری نادر پوستی را که موجب سفید و اسفنجی شدن پوست در آب می شد نقشه برداری کردند.
بررسی های انجام شده بر روی خانواده های انگلیسی و سوئدی مبتلا به این بیماری نشان دهنده یک تغییر ژنتیکی در یک ماده شیمیایی مهم است که کاهش آب از بدن را کنترل می کند.
حدود چهل هزار نفر در انگلیس به این بیماری مبتلا هستند که موجب ضخیم شدن پوست کف دست و پا می شود.
محققان انگلیسی می گویند این کشف می تواند به شناخت فرایندی کمک کند که در آن پوست خودش را مرطوب می کند.
پروفسور "دیوید کلسل" استاد ژنتیک مولکولی انسان در دانشگاه کویین مری لندن و مجری این تحقیقات گفت: این مطالعه ژنتیکی در مورد چگونگی عملکرد موانع پوستی اطلاعاتی به دانشمندان می دهد.
وی افزود: این تحقیقات که نتایج آن در نشریه The American Journal of Human Genetics منتشر شده است می تواند به بررسی دیگر بیماری های پوستی نیز منجر شود.
کلسل اظهار داشت این یافته می تواند به شناخت بیشتر در مورد مرطوب سازی طبیعی پوست کمک کند.
به گفته وی هر کس می داند که وقتی یک ساعت در حمام بماند پوستش سفید و چروکیده می شود اما این رویداد در افراد دارای این بیماری خیلی سریع تر روی می دهد.
این بیماری non-epidermolytic palmoplantar keratoderma غیر مسری خوانده می شود.
دلیل اصلی بروز این بیماری نقص در یک ماده موسوم به آکواپورین 5 است که نقش مهمی را در تولید بزاق، اشک و دیگر ترشحات بدن ایفا می کند. تحقیقات نشان می دهد این ماده در پوست  و با میزان زیادی در دستها و پاها نیز یافت می شود.
این تغییر ژنتیکی موجب می شود پوست متخلخل تر شود و امکان ورود آب به پوست بیشتر و سریع تر شود.
....................................
خبر: کشف حیات در سردترین، عمیق ترین و تاریک ترین نقطه زمین
اگرچه دانشمندان عقیده داشتند دریاچه وستوک که در زیر یخچال های قطب جنوب مدفون، بسیارعمیق، تاریک و سرد قرار دارد، مکان کاملا غیر قابل سکونتی است اما یافته های جدید خلاف این امر را نشان می دهد .
دکتر "اسکات راجرز" استاد علوم زیستی از دانشگاه دولتی بولینگ گرین آمریکا و همکارانش، از یک تنوع شگفت انگیز از زندگی و تولید مثل اشکال مختلف حیات دراین محیط بسیار خشن خبر داده اند.
این محققان، هزاران گونه حیات را از طریق تعیین توالی DNA و RNA شناسایی کرده اند. راجرز می گوید مرزها در مورد اینکه کجای زمین قابل سکونت و کجای آن غیر قابل سکونت است، در حال تغییر است.
این چهارمین مقاله از این گروه است که در مورد بررسی های دریاچه وستوک منتشر شده است.
وستوک، چهارمین دریاچه عمیق روی زمین و بزرگ ترین دریاچه مدفون در زیر یخ در قطب جنوب است. یخی که اکنون دو مایل ضخامت دارد، به مدت 15 میلیون سال بر روی این دریاچه را پوشانده است و فشار فوق العاده ای را روی دریاچه وارد می کند.
مواد مغذی بسیار اندکی درون این دریاچه در دسترس است. این دریاچه که بسیار پایین تر از سطح دریا قرار دارد 60 میلیون سال پیش شکل گرفته است یعنی زمانی که صفحات قاره ای حرکت کرده و ترک خورده است.
آب و هوا در این منطقه آن قدر خشن و غیرقابل پیش بینی است که دانشمندانی که از این منطقه دیدن می کنند باید تحت آموزش های خاص قرار گیرند.
راجرز و همکارانش از بخش هایی از هسته این دریاچه در لایه های عمیق یخی نمونه برداری کردند. این نمونه یخ به شفافی الماس بود که در فشار شدید و در دمایی که نسبتا در آن عمق گرم است شکل گرفته بود. این پژوهشگران هسته ها را از دو منطقه دریاچه نمونه برداری کردند: حوزه اصلی جنوبی و نزدیک یک فرورفتگی در انتهای جنوب غربی دریاچه.
محققان با تعیین توالی DNA و RNA به دست آمده از نمونه های یخی انباشت شده، هزاران باکتری را شناسایی کردند. برخی از این باکتری های یافته شده ، معمولا در سیستم گوارش ماهی ها، سخت پوستان و کرم های حلقوی یافت می شود . همچنین قارچ و دو گونه  باستانی از ارگانیسم های تک سلولی که به زندگی در محیط های بسیار خشن گرایش دارند، شناسایی شده است.
گونه های دیگری که محققان موفق به شناسایی آنها شدند با زیستگاه دریاچه یا رسوبات اقیانوس مرتبط هستند. سایکروفیل ها یا ارگانیسم هایی که در سرمای شدید زندگی می کنند و از سوی دیگر ترموفیل های گرما دوست که در اعماق گرم دریاچه زندگی می کنند در این تحقیقات تشخیص داده شدند.
راجرز می گویند وجود گونه های دریایی و آب شیرین از این نظریه حمایت می کند که این دریاچه زمانی به اقیانوس راه داشته و آب شیرین در این دریاچه توسط یخچال های عظیم ته نشین شده است.
در کل، بیشترین تعداد گونه های یافته شده در منطقه ای در نزدیکی خلیج است که بسیاری از آنها بومی محیط های آب شیرین هستند. همچنین گونه های دریایی سرما دوست و گرما دوست نیز مشاهده شده است.
گونه های بسیار زیاد دیگری نیز هنوز ناشناس باقی مانده اند این منطقه حاوی بخش عمده ای از فعالیت زیستی در این دریاچه است.
نتایج این تحقیقات درنشریه PLOS ONE منتشر شده است.
....................................
خبر: آی‌فون ناراضی‌ترین کاربران دنیا را دارد

یک نظرسنجی درباره کاربرد و استفاده از گوشی‌های هوشمند نشان داده که کاربران گوشی‌ آی‌فون عنوان ناراضی‌ترین کاربران را در میان همه گوشی‌های هوشمند دارند.
آمارها نشان داده میزان وفاداری در مشتریان گوشی‌های سامسونگ نسبت به اپل بیشتر است.
حدود 53 درصد دارندگان گوشی هوشمند آی‌فون که در این بررسی شرکت کرده‌اند، می‌گویند اگر قرار باشد گوشی خود را عوض کنند، سراغ یک شرکت دیگر می‌روند.
این در حالی است که 35 درصد کاربران سری گوشی هوشمند Galaxy S سامسونگ اعلام کرده‌اند که در صورت عوض کردن گوشی شرکت تولیدکننده گوشی را هم تغییر می‌دهند.
گزارش‌ها حاکی است طراحی برای یک چهارم کاربران گوشی‌های تلفن همراه مهم‌ترین عاملی محسوب می‌شود که آن‌ها را ترغیب به خرید محصول جدید می‌کند.
در این میان 20 درصد افراد اعلام کرده‌اند که نام شرکت تولیدکننده برای آن‌ها مهم است و برای 19.5 درصد هم سیستم‌عامل نصب شده روی گوشی هوشمند اهمیت دارد.
....................................
خبر: پیش از خواب موبایل و تبلت را رها کنید

دانشمندان یکی از دلایل بی‌خوابی و بدخوابی افراد را استفاده زیاد از گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها می‌دانند.
اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که هنگام خواب آشفته‌اید یا خواب خوبی ندارید، کار با تبلت و گوشی هوشمند را پیش از رفتن به رخت‌خواب کنار بگذارید.
مطالعات نشان داده که آشفتگی هنگام خواب یا بی‌خوابی به دلیل کاهش ملانتونین در بدن رخ می‌دهد که در نتیجه خیره شدن به نمایشگر و نور صفحه نمایش این اتفاق می‌افتد.
اکثر کاربران موقع خواب آخرین کاری که انجام می‌دهند بررسی گوشی تلفن همراه‌شان است که گاهی برای چک کردن پیام‌های ایمیل یا پیامک‌های دریافتی و بررسی شبکه‌های اجتماعی است یا تنظیم ساعت برای بیدار شدن از خواب در هنگام صبح است.
بر این اساس کارشناسان بارها هشدار داده‌اند که تشعشعات ناشی از تلفن‌های همراه روی مغز افراد اثر می‌گذارد و باعث بروز مشکلاتی برای آنها می‌شود.
بر این اساس گفته می‌شود تشعشعات ناشی از تلفن‌های همراه باعث می‌شود زمان بیشتری طول بکشد که فرد به خواب برود و از سوی دیگر میزان خواب عمیق در افرادی که معمولا از گوشی‌های موبایل استفاده می‌کنند کمتر است.
مطالعات نشان داده که فرکانس‌های 884 مگاهرتز بی‌سیم ناشی از تلفن‌های همراه روی خواب افراد تاثیر می‌گذارد و باعث بی‌خوابی و کم‌خوابی آنها می‌شود.
تحقیقات همچنین نشان داده که سه چهارم افرادی که میانگین سنی 18 تا 44 سال دارند بدون تلفن‌های همراه به رختخواب نمی‌روند و فقط افراد بالای 65 سال گوشی‌های خود را هنگام خواب در اتاق یا فضای دیگری رها می‌کنند.
....................................
خبر: اعتراض 10 میلیون کاربر وب به جاسوسی سایبری دولت اوباما
لیگ دفاعی اینترنت اعلام کرد 9.2 میلیون نفر از کاربران وب به اعتراضاتی پیوستند که در واکنش به برنامه جاسوسی سایبری آمریکا موسوم به پریسم آغاز شده است.
به نقل از اینکوآیرر، این برنامه‌ها همزمان با روز استقلال آمریکا انجام شد تا هر چه بیشتر مورد توجه افکار عمومی قرار بگیرد.
این سازمان موسوم به IDL از مردم خواسته بود تا خشم خود را نسبت به اقدامات آژانس امنیت ملی آمریکا و برنامه جاسوسی سایبری پریسم نشان دهند. برخی شرکت‌های بزرگ اینترنتی مانند موزیلا، وردپرس، ردایت و ... هم پشتیبانی خود از این برنامه را اعلام کرده‌اند.
تعدادی از حامیان این برنامه در خیابان های شهرهای مختلف آمریکا حضور یافته‌اند و تعدادی دیگر نیز با استفاده از لوگو و نشان‌های متنوعی که به همین منظور طراحی شده بود و افزودن آنها به وب سایت‌ها و وبلاگ‌های خود  اعتراض به برنامه جاسوسی پریسم را به نمایش گذاردند.
هزاران نفری که در خیابان‌های شهرهای آمریکا به این طرح اعتراض کردند معتقد بودند که اجرای برنامه پریسم مخالف قانون اساسی این کشور است و به معنای نقض حریم شخصی و آزادی‌های مصرح در قانون یاد شده است. این کار به آزادی بیان و مطبوعات آسیب زده و ناامنی روانی در جامعه را افزایش می دهد.
اعتراضات ناشی از اجرای برنامه پریسم دومین سری از اعتراضات خیابانی در آمریکاست که پس از جنبش اشغال وال استریت ممکن است افکار عمومی در آمریکا را تحت تاثیر قرار دهد.
....................................
خبر: افشای جاسوسی سایبری، این‌بار در فرانسه

بر اساس گزارش‌های خبری تازه منتشر شده، دولت فرانسه هم برنامه‌ای مشابه با پریسم را برای جاسوسی سایبری از شهروندان خود اجرا می‌کند.
به نقل از ایندیپندنت، گزارشی که در نشریه لوموند منتشر شده حاکیست مقامات اطلاعاتی در فرانسه از طریق نهادی موسوم به DGSE به پایگاه‌های داده مختلف در شهر پاریس دسترسی داشته و تلاش می‌کردند از این طریق در مورد کاربران اینترنت جاسوسی کنند.
مقامات فرانسوی هنوز در این زمینه هیچ توضیحی ارائه نکرده و در رد یا تایید ادعاهای طرح شده مطلبی بیان نکرده‌اند. سیستم جاسوسی دولت فرانسه شباهت زیادی با سیستم پریسم دارد و از طریق آن لاگ فایل‌های فعالیت هر کاربر در سرویس های مختلف اینترنتی مانند اپل، یاهو، مایکروسافت، فیس بوک و توییتر جمع آوری می‌شد.
آرشیو بزرگی که بدین طریق تشکیل می‌شد حاوی متادیتا نیز بود تا دسته‌بندی و طبقه بندی اطلاعات به سرقت رفته از کاربران راحت تر شود.
در دو هفته اخیر افشای جزییات برنامه جاسوسی پریسم و همکاری گسترده انگلیس در این طرح از سوی ادوارد اسنودن افکار عمومی را به شدت  علیه دولت‌های این دو کشور و همین طور شرکت‌های مشهور اینترنتی همچون گوگل تحریک کرده است.
....................................
خبر: اعتراض برزیل به جاسوسی سایبری آمریکا

پس از کشورهای مختلف اروپایی، برزیل هم خواستار دریافت اطلاعاتی در مورد جاسوسی سایبری ایالات متحده از شهروندان خود در اینترنت شد.
به نقل از رویترز، دولت برزیل از اینکه جاسوسان آمریکایی سالهاست به سرورهای شرکت‌های اینترنتی بزرگی مانند فیس‌بوک، مایکروسافت، یاهو و ... دسترسی مستقیم داشته و اطلاعات مختلفی را در مورد میلیون‌ها کاربر این شرکت‌ها و از جمله شهروندان برزیلی جمع آوری کرده‌اند، خشمگین هستند.
آنتونیو پاتریوتا، وزیر خارجه برزیل از اینکه آژانس امنیت ملی آمریکا به راحتی به ایمیل و تلفن‌های کاربران برزیلی دسترسی داشته و آنها را مطالعه کرده اظهار ناراحتی کرده است.
وی افزود که برزیل قصد دارد طرح هایی را برای تغییر قوانین ارتباطی و مخابراتی بین المللی به اتحادیه بین‌المللی مخابرات که مقر آن در ژنو واقع است، ارائه کند تا محرمانگی ارتباطات کاربران تضمین شود.
برزیل همچنین پیشنهاداتی را به سازما‌ن ملل ارائه خواهد داد تا از حریم شخصی افراد در حین استفاده از اینترنت و تلفن‌های همراه و ثابت حفاظت شود. دولت برزیل با صدور بیانیه ای جداگانه در این زمینه موضع گیری کرده و از اینکه شهروندان برزیلی در معرض توطئه جاسوسی سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا بوده اند اظهار نگرانی عمیق کرده است.
بر اساس اطلاعاتی که ادوارد اسنودن افشا کرده بیشترین حجم جاسوسی از کاربران اینترنت در قاره آمریکا پس از خود این کشور متوجه شهروندان برزیلی بوده است. از جمله دیگر کشورهایی که هدف جدی جاسوسی آژانس امنیت ملی بوده اند می توان به چین، روسیه، ایران و پاکستان اشاره کرد.
آژانس امنیت ملی آمریکا در دوره جاسوسی 10 ساله خود 2.3 میلیارد تماس تلفنی و پیام را در داخل خاک آمریکا شنود کرد و سپس از شرکت‌های بزرگ اینترنتی آمریکا برای تحلیل آنها و یافتن فعالیت‌های مشکوک کمک گرفت. برای جاسوسی از شرکت‌های مخابراتی برزیل، دولت آمریکا از ارتباطات شرکت‌های آمریکایی با شرکت‌های برزیلی استفاده می‌کرد.
....................................
خبر: شمارش معکوس برای مرگ تلویزیون اینترنتی مایکروسافت
شرکت مایکروسافت قصد دارد تلویزیون تعاملی خود موسوم به ام اس ان تی وی را تعطیل کند. این تلویزیون که قبلا وب تی وی نام داشت از دهه 90 فعالیت خود را آغاز کرده بود.
به نقل از سی نت، خدمات یاد شده برای اولین بار دسترسی به اینترنت از طریق دستگاه‌های تلویزیون را برای بسیاری از مردم ممکن کرد، اما با از راه رسیدن خدمات جدیدتر و دارای امکانات بیشتر استقبال از آن کاهش یافته است.
مایکروسافت به همین علت سرویس یاد شده را از 30 سپتامبر تعطیل می‌کند. این شرکت با ارسال ایمیل هایی برای کاربران خدمات یاد شده آنها را از این تصمیم آگاه کرده است. وب تی وی یا ام اس ان تی وی در سال 1996 توسط استیو پرلمن از جمله پیشتازان عرصه فناوری راه اندازی شد و مایکروسافت در سال 1997 با پرداخت 425 میلیون دلار آن را خریداری کرد.
علاقمندان این خدمات با استفاده از تلویزیون و صفحه کلید بی‌سیم به اینترنت و ایمیل‌هایشان دسترسی داشتند. این سرویس از سال 2001 با عنوان ام اس ان تی وی فعالیت خود را تداوم بخشید و امکاناتی مانند هات میل و مسنجر هم به آن افزوده شد. با نزول اقبال این خدمات شرکت اپل خدمات اپل تی وی را ارائه کرد که به علت تنوع و خلاقیت موجود در آن بسیار بیشتر مورد توجه قرار گرفت.
....................................
خبر: اولین استفاده از عینک گوگل برای فیلمبرداری مخفیانه در آمریکا

یک مستندساز آمریکایی برای اولین بار با استفاده از عینک گوگل توانست تصاویری از دستگیری یک خلافکار توسط پلیس را در معابر نیوجرسی ثبت کند.
به نقل از آپروکس کریس بارت در حاشیه مراسم چهار جولای به مناسبت استقلال آمریکا تصمیم گرفت تا امکانات و محدودیت های عینک گوگل برای فیلم برداری را بررسی کند. اما او توانست در همین حین درگیری یک خلافکار و دستگیری او توسط پلیس را هم بدین وسیله  ثبت و ضبط کند.
به اعتقاد این مستندساز ضبط این تصاویر نشان می دهد که با اختراع عینک گوگل روزنامه نگاری شهروندی برای همیشه تغییر خواهد کرد. زیرا افراد در صورتی که در محل مناسب حضور داشته باشند می توانند تا سر حد امکان به سوژه مورد نظر نزدیک شوند و وقایع و رویدادها را ثبت کنند.
عینک گوگل که 1500 دلار قیمت دارد برای اتصال به اینترنت و شبکه های بلوتوث و وای – فای، فیلم برداری ویدیویی، اجرای برنامه های مختلف با صدور فرامین صوتی و .... قابل استفاده است و از 16 گیگابایت حافظه برای ذخیره سازی اطلاعات برخوردار است.
در ویدیوی یاد شده که روی سایت یوتیوب ارسال شده لحظاتی بعد از یک درگیری نشان داده شده و فیلم بردار با استفاده از عینک گوگل و بدون اینکه که جلب توجه کند، در کنار مجرم و پلیس قرار می گیرد و حتی صحنه دستبند زده شدن وی را نیز ضبط می کند.
ثبت کننده این تصاویر می‌گوید در تمام مدتی که وی در طول شب در لابلای مردم راه می‌رفته فقط دو نفر متوجه شدند که او عینک گوگل را به چشم زده است. کریس برت معتقد است اگر استفاده از عینک گوگل فراگیر شود برخی از مردم شاید تمام طول زندگی خود را ثبت کنند. اما حتما چیزهای مهم‌تری هم برای ثبت توسط این دوربین‌ها وجود دارد و نگرانی‌های مربوط به حریم شخصی نیز تشدید خواهد شد.
....................................
خبر: گوگل برنامه‌های بلوکه‌کننده تبلیغات را هم دور می‌زند

اگر تصور می‌کنید با نصب برنامه‌های بلوکه کننده آگهی‌های تبلیغاتی می‌توانید از خدمات تبلیغاتی شرکت گوگل رهایی یابید، سخت در اشتباه هستید.
به نقل از تک کرانچ، گوگل با طراحان یکی از مشهورترین برنامه‌های بلوکه کننده تبلیغات موسوم به Adblock Plus به توافق رسیده تا جلوی نمایش تبلیغاتش از این طریق گرفته نشود.
میلیون‌ها کاربر اینترنت از برنامه Adblock Plus برای استفاده از اینترنت بدون آگهی‌های تبلیغاتی مزاحم استفاده می‌کنند، اما این برنامه فیلتری دارد که برخی آگهی‌ها را پذیرش کرده و برای افراد به نمایش درمی‌آورد. طراحان Adblock Plus با دریافت مبالغ قابل توجهی از گوگل و برخی شرکت‌های مشابه نمایش تبلیغات آنها را حتی در صورت نصب برنامه Adblock Plus ممکن می‌کنند.
Adblock Plus مدعی است از این پول ها برای بهبود کیفیت برنامه یاد شده استفاده می شود، اما مشخص نیست چرا در این زمینه تنها با شرکت‌های بزرگ تبلیغاتی همکاری می شود و شرکت‌های کوچک همیشه شاهد بلوکه شدن تبلیغات خودشان هستند. گوگل هنوز در مورد این اخبار واکنشی از خود نشان نداده است.
....................................
خبر: عشق «ملوان زبل» به اسفناج بر پایه یک اشتباه بود!

یک دانشمند مدعی شده است که عشق «ملوان زبل» به اسفناج، در حقیقت ناشی از یک اشتباه تاریخی بوده است.
ساموئل آربسمان، ریاضیدان و دانشمند نشان داده که مقدار آهن اسفناج توسط یک شیمیدان آلمانی با جاگذاری غلط یک نقطه اعشار به اشتباه محاسبه شده است.
اشتباه وی بعدها باعث شد که در شخصیت کارتونی ملوان زبل، علاقه وی به اسفناج بسیار زیاد نشان داده شود و این شخصیت برای افزایش نیروی خود به مقدار زیاد اسفناج مصرف کند.
این اشتباه در حقیقت 50 سال قبل از شکل‌گیری شخصیت محبوب کارتونی ملوان زبل رخ داد.
آربسمان، در کتاب خود با عنوان «نیم عمر حقایق: چرا هر چه می‌دانیم تاریخ انقضا دارد؟» در مورد این که چگونه اشتباهات دانشمندان می‌تواند به شکل‌گیری اسطوره‌های محبوب منجر شود، صحبت کرده است.
در سال 1870 اریک فون وولف، شیمیدان آلمانی در مورد میزان آهن اسفناج و سبزیجات دیگر تحقیق می‌کرد.
به گفته وی، او در زمان رونوشت نتایج خود در دفترچه جدیدش، یک نقطه اعشار را جا انداخته و میزان آهن درون اسفناج را 10 برابر بیشتر از مقدار واقعی آن ثبت کرد.
در حالی که طبق یافته‌های فون وولف، تنها 3.5 میلی‌گرم آهن در 100 گرم اسفناج وجود داشته، میزان پذیرفته شده کنونی 35 میلی‌گرم است.
این امر باعث تصور رایج بالا بودن میزان آهن در اسفناج و قوی‌تر شدن بدن به واسطه مصرف آن شده است.
سازندگان کارتون ملوان زبل با بهره‌برداری از این واقعیت که اسفناج آهن زیادی داشته، از آن برای افزایش قدرت این شخصیت کارتونی استفاده کردند.
باورها بر این است که این شخصیت کارتونی باعث افزایش یک سومی مصرف اسفناج در آمریکا شده است.
اگرچه این اشتباه در سال 1937 شناسایی و تصحیح شد، امااسفناج همچنان به عنوان یکی از سبزیجات غنی از آهن در میان مردم رایج است.
در سال 1981 یک مجله پزشکی انگلیسی هم مقاله‌ای در تلاش برای غلط نشان دادن تصور در مورد اسفناج چاپ کرد.
آربسمان نیز در کتاب خود از داستان ملوان زبل برای نمایش گرایش انسان به نادیده انگاشتن شواهد تازه و اعتراف به غلط بودن شواهد قبلی استفاده کرده است.
به عقیده وی دلیل انتشار چنین اشتباهاتی و تبدیل آنها به داستانهای پذیرفته شده این است که اغلب، انتشار واقعیتی که به نظر درست است، نسبت به کاوش دقیق‌تر در مورد آن راحت‌تر است.
....................................
خبر: مدال «اسحاق نیوتن» به مخترع «شنل نامرئی» رسید
فیزیکدانی که ایده شنل نامرئی را مطرح کرده موفق به دریافت مدال اسحاق نیوتن شد که بالاترین افتخار اعطا شده توسط موسسه فیزیک انگلیس است.
پرفسور جان پندری از متامواد که مواد مصنوعی با ویژگی های غیر قابل یافت در طبیعت بوده، برای هدایت نور در اطراف یک جسم و نامرئی کردن موثر آن استفاده کرد.
در این حالت، چشم فریب خورده و تصور می‌کند که جسم در آنجا نیست چرا که این شنل، نور را در زمان بازتاب از منبع خم می‌کند.
اگرچه پندری از امپریال کالج لندن گفته است که کودکان نباید خیلی از این دستاورد هیجان زده شوند.
وی در گفتگو با برنامه امروز رادیو بی‌بی‌سی اظهار کرد: نکته این شنل نامرئی، یک چالش بزرگ برای نمایش این مساله به جهانیان است که اگر بتوان این کار را انجام داد، هر کار دیگری را نیز می‌توان انجام داد. کل نکته این کار این است که ما کنترل بسیار بالایی بر نور و کلا تابش داشته باشیم.
پندری این ابزار را چیزی بیشتر شبیه یک کپر تا یک شنل توصیف کرد که اندازه آن با جسمی که آنرا پنهان می‌کند، برابر است.
از زمان رونمایی از این مفهوم در سال 2006، دانشمندان دیگر پیشرفت‌هایی در تولید آن انجام داده‌اند.
همین امسال دانشمندان دانشگاه فناوری نانیانگ سنگاپور یک ماهی قرمز و گربه کوچک را با استفاده از شنل نامرئی از دید پنهان کردند.
به گفته محققان، این دستگاهها می‌توانند کاربردهای مهم امنیتی، تفریحی و شناسایی داشته باشند.
اما این فناوری هنوز در سطح پایه قرار داشته و اجسام را فقط از زوایای خاص پنهان می‌کند.
پندری این مدال را برای مشارکت مهم وی با علم سطح، سیستمهای نامنظم و فوتونیک دریافت کرده است.
.....................................
خبر: مردی که در جهان با دوبله بد زندگی می‌کند!

یک مرد 67 ساله انگلیسی به یک اختلال نادر مغزی دچار شده که باعث می‌شود صدای دیگران را پیش از مشاهده تکان خوردن لب‌های آنها بشنود.
نتیجه نهایی این اختلال آن است که تمام مکالمات این فرد که با عنوان PH شناخته شده، شبیه یک فیلم دوبله شده با کیفیت بد است که در آن صدا و حرکات همزمان نیستند.
به گفته دانشمندان، این مرد اولین نمونه تائیدشده این اختلال نادر است که در آن مغز تصویر را بسیار کندتر از صدا پردازش می‌کند.
این مرد، اولین بار علائم غیرعادی را پس از انجام عمل جراحی مشاهده کرد. وی به دختر خود می‌گفت که آنها دو تلویزیون دارند که باید تنظیم شوند اما سپس متوجه شد که صدای خود را پیش از حرکت فکش می‌شنود.
دانشمندان لندن اسکن‌های مغزی این مرد را مشاهده کردند که نمایشگر دو آسیب در مناطقی بود که نقش مهمی در شنوایی، زمان‌بندی و حرکت ایفا می‌کنند.
نور و صوت با سرعت‌های مختلف سفر می‌کنند، از این رو ورودی‌های بصری و صوتی در زمانهای مختلف به چشم و گوش می‌رسند.
این دو سپس با سرعت‌های مختلف در مغز پردازش می‌شوند اما همچنان این طور بنظر می‌رسد که با هم رخ می‌دهند.
باورها بر این است که مغز مرد مبتلا به این اختلال، ورودی بصری را کندتر از صوت پردازش می‌کند و این منجر به اختلاف زمانی زیادی شده است.
محققان چندین آزمون را با استفاده از نماهنگ‌هایی برای تائید این بیماری انجام دادند. آنها دریافتند که باید صدا را 200 میلی‌ثانیه بعد برای این فرد اجرا کنند تا تصویر و صدا برای وی همزمان باشد.
محققان اکنون به دنبال راهی برای کند کردن شنوایی وی هستند تا بتواند با آنچه می‌بیند، همزمانی داشته باشد.
....................................
خبر:پیشگیری از جراحات پا با کفش ورزشی جدید

محققان انگلیسی کفش ورزشی جدیدی را طراحی کرده اند که با استفاده از فنرهای بسیار کوچک، حالت ارتجاعی پیدا کرده و از آسیب های جدی به پا پیشگیری می کند.
در زمان پرش و برخورد پا با زمین، امواج شوکی تولید می شوند که از کف پا به تمام بخش های پا منتقل شده و باعث آسیب دیدگی هایی مانند درد شدید ساق پا، التهاب زانو یا شکستگی ناشی از شوک بویژه در استخوان ساق پا می شود.
«جیم ریچاردز» سرپرست تیم تحقیقاتی دانشگاه لنکشایر مرکزی (UCLan) تأکید می کند: بیش از 70 درصد ورزشکاران و دوندگان غیر حرفه ای بدلیل شوک ناشی از برخورد با زمین دچار آسیب های جدی به پا می شوند.
دراین کفش ورزشی جدید از فنرهای بسیار کوچکی مشابه فنرهای داخل تشک استفاده شده است که می تواند شوک و فشار ناشی از پرش بر روی زمین را جذب کند.
از اوایل دهه 1980 میلادی در بسیاری از مدل های کفش ورزشی مخصوص پرش از فنرهایی استفاده شد که مانند یک تعدیل کننده فشار عمل کرده و آسیب به پا را به حداقل می رسانند.
اما فنرهای بکار رفته در کفش جدید عملکردی بیش از یک تعدیل فشار داشته و کارکردی مانند کمک فنر خودرو دارند؛ سیستم بسیار پیشرفته جذب شوک در این کفش شامل میکروفنری سبک وزن است که در کف کفش تعبیه می شود.
این میکروفنر به هنگام پرش از روی زمین به ورزشکار کمک کرده و در عین حال فرود آرامی را با تعدیل شوک تضمین می کند.
نمونه آزمایشی این کفش که ظاهری کاملا مشابه کفش های ورزشی عادی دارد، در نمایشگاه تابستانی انجمن سلطنتی علوم در لندن به نمایش گذاشته شده است.
.....................................
خبر: شنود لیزری برای تشخیص بیماری سلول‌های خون

محققان بزودی خواهند توانست با استفاده از لیزرهایی که سلولهای قرمز خون دارای اشکال عجیب را شناسایی می‌کنند، اختلالات خونی را به سرعت تشخیص دهند.
سلولهای قرمز خون انسان معمولا دیسک مانند با یک گودی مرکزی هستند اما بیماریهایی مانند کم خونی سلول داسی شکل و مالاریا شکل آنها را تغییر می‌دهند.
سلولهای خونی ذخیره شده برای انتقال خون نیز در اثر بالا رفتن سن تغییر شکل می‌دهند.
محققان دانشگاه رایرسون کانادا از نور لیزر برای حرارت دادن پروتئین هموگلوبین درون سلولهای قرمز خون بدون اثرگذاری بر اطراف آنها استفاده کردند. این کار منجر به یک موج فشار فراصوت شد که به عنوان صدا برای ارائه اطلاعات در مورد اندازه و شکل سلول قابل شناسایی است.
محققان نمونه‌ای از سلولهای خون تازه را که به دلیل از دست دادن انرژی ذخیره شده‌شان به شکل میخ درآمده‌اند مورد مقایسه قرار دادند. تنها 21 سلول و سنجشهایی که چند ثانیه طول کشید برای این محققان به منظور تشخیص سلولهای عادی از سلولهای میخی کافی بود.
این دستاورد می‌تواند برای آزمایش خون درون سرویسهای ذخیره مورد استفاده قرار گرفته و کیفیت انتقال خون را بالا ببرد.
.....................................
خبر: تشویق افراد به ترک سیگار با بسته‌های سیگار سخنگو
محققان اسکاتلندی در جدیدترین اقدام برای تشویق سیگاری‌ها به ترک آن بسته‌های سیگار سخنگو طراحی کرده‌اند.
ایده این بسته‌های سخنگو که به افراد سیگاری در مورد خطرات این ماده برای سلامتیشان هشدار می‌دهد، از شرکتهای تنباکو الهام گرفته شده که بسته‌های جذابتر برای جذب مشتریان تولید می‌کنند.
محققان می‌خواستند بدانند آیا یک تاکتیک مشابه می‌تواند علیه این شرکت‌ها عمل کرده و افراد را به ترک عادت تشویق کند.
صداهای ضبط شده در کنار تصاویر خونی و پیامهای موجود کنونی بر روی بسته های سیگار پخش خواهند شد.
محققان دانشگاه استرلینگ این دستگاههای جدید را روی زنان جوان آزمایش کرده و قصد دارند آن را روی افراد مسن‌تر و مردان نیز آزمایش کنند.
محققان مرکز پژوهش کنترل تنباکوی این دانشگاه دو بسته سخنگو با دو پیام ضبط شده متفاوت تولید کرده‌اند.
یکی از آنها شماره تلفنی را برای دریافت مشاوره در مورد ترک سیگار ارائه کرده و دیگری به هشدار در مورد کاهش باروری در اثر مصرف سیگار می‌پردازد.
این بسته‌ها از فناوری مشابهی که در کارتهای آوازخوان تولد قرار داشته، استفاده می‌کنند که پیامشان در زمان باز کردن در بسته سیگار پخش خواهد شد.
این بسته‌ها دارای واحدهای ضبط و پخش صدا بوده تا هر زمان در بسته باز شد، پیام پخش شود.
هرگونه تغییر در بسته‌بندی نیازمند قانون‌گذاری جدید برای اجبار شرکتها در استفاده آنها است. اگرچه شرکتها از این ایده استقبال کرده‌اند.
.....................................
خبر: توسعه نسل جدید واکسن‌های مالاریا

محققان استرالیایی نسل جدیدی از واکسن مالاریا را توسعه داده اند که برخلاف واکسن های موجود با تحریک سلول هایT اقدام به مقابله با این بیماری می‌کند.
حدود نیمی از جمعیت جهان در خطر ابتلا به مالاریا قرار دارند و تنها در سال 2010 میلادی بیش از 660 هزار نفر در سراسر جهان در اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست داده اند.
درمان مالاریا به دلیل تغییرات انگلی که باعث ایجاد مقاومت به روش های درمانی می شود، ‌بسیار دشوار است و بهترین شیوه مقابله با بیماری، توسعه یک واکسن با قابلیت مقابله با این تغییرات انگلی است.
محققان استرالیایی برای تولید واکسن مالاریا یک استراتژی جدید را توسعه داده اند.
پروفسور «مایکل گود» از موسسه مطالعات گلیوکومیک دانشگاه گریفیث تأکید می کند: واکسن هایی که تاکنون تولید شده اند، آنتی بادی ها را تحریک می کنند، اما واکسن جدید اقدام به تحریک سلول های تی (T cells) می کند که کاملا متضاد آنتی بادی ها هستند.
واکسن جدید مالاریا در مرحله نهایی آزمایش بالینی قرار دارد و امیدهای زیادی به پیشگیری کامل از ابتلا به بیماری توسط این واکسن وجود دارد.
این واکسن برای پیشگیری از مالاریا در حیوانات استفاده شده و برای تمام سویه های بیماری کارآیی دارد. با تکمیل مراحل نهایی آزمایش‌های بالینی و در صورت کسب نتایج قطعی، این واکسن تا چند سال آینده وارد بازار خواهد شد.
.....................................
خبر: نخستین پرتاب با ناوبری کامل موشک گراس‌هوپر
یک شرکت طراحی و ساخت موشک مستقر در کالیفرنیا اولین پرتاب ناوبری کامل موشک قابل استفاده مجدد «گراس‌هوپر(Grasshopper)» را انجام داده است.
این فضاپیما تا ارتفاع 325 کیلومتری پرتاب شده و مجددا به طور عمودی روی سکوی پرتاب خود فرود آمد.
این اولین بار است که موشک گراس‌هوپر به طور کامل از مجموعه حسگر ناوبری خود استفاده کرده که به اندازه کافی برای اجرای فرود دقیق عمودی که به موشک اجازه فرود بدون آسیب به زمین را داده، دقت دارد.
در حالیکه بیشتر موشکها برای سوختن در مسیر ورود مجدد به جو طراحی شده‌اند، موشک 10 طبقه گراس‌هوپر برای مقاومت در برابر فشار ورود مجدد به جو زمین و فرود عمودی در سکوی پرتاب خود طراحی شده است.
این موشک که توسط شرکت آمریکایی اسپیس‌ایکس ساخته شده، شامل مخرن مرحله اول موشک فالکون 9، موتور مرلین 1D، چهار پای فولاد و آلومینیومی فرود با تعدیل‌کننده هیدرولیکی و یک سازه پشتیبان فولادی است.
.....................................
خبر: نخستین آزمایش 10 پوندی برای تشخیص زودهنگام افسردگی پس از زایمان
دانشمندان دانشگاه وارویک انگلیس برای اولین بار یک آزمایش 10 پوندی ابداع کرده‌اند که هشدار پیشرفته‌ای احتمال افسردگی پس از زایمان است.
این آزمایش که می‌تواند انقلابی در درمان افسردگی پس از زایمان ایجاد کند، به زنان اجازه خواهد داد تا درمان زودهنگام دریافت کنند که ممکن است حتی از پاگرفتن بیماری نیز جلوگیری کند.
یکی از هر پنج مادر به افسردگی مبتلا شده که می‌تواند تاثیری جدی بر مادر و فرزند داشته باشد.
در موارد شدید برخی مادران خود یا فرزندشان را کشته‌اند.
این درمان می‌تواند بطور همه جانبه برای پنج سال مورد استفاده قرار بگیرد. اگر این آزمایش در اوایل بارداری تجویز شود، از چند قطره خون مادر برای تشخیص وجود ژنهای معیوب که نشانگر خطر ابتلای آنها به این بیماری است استفاده می‌شود.
علیرغم ابتلای سالانه دهها هزار بیمار به این بیماری، هنوز راه‌حل قابل اطمینانی برای شناخت زودهنگام آن وجود ندارد.
مادرها تنها زمانی درمان دریافت می‌کنند که علائم آنها مانند زودرنجی، بی اشتهایی، غمگینی و احساس بی‌ارزش بودن شدید بروز پیدا می‌کند.
کودکان آنها نیز ممکن است از کم توجهی و بی مهری مادران در سالهای اول زندگی رنج ببرند که این امر آنها را درمعرض خطر بالای مشکلات یادگیری و احساسی در سالهای بعدی زندگی قرار خواهد داد.
محققان با بررسی 200 زن باردار دریافتند افرادی که از دو ژن تنش معیوب برخوردار بودند، سه تا پنج برابر بیشتر احتمال ابتلا به افسردگی پس زایمان دارند که به دلیل ناتوانی آنها در بازیابی تعادل عادی هورمون پس از بارداری است.
این آزمایش در مقیاس بزرگ حدود 10 پوند هزینه داشته و نتایج آن در همان روز آماده خواهد بود. اگر آزمایش دوم بیماری را تائید کند، زنان می‌توانند حمایت عملی بیشتری را پس از زایمان دریافت کرده و یا به انجام تمریناتی که افسردگی را به عقب می‌رانند، تشویق شوند.
تجویز داروهای ضد افسردگی در دوران بارداری نیز یک گزینه دیگر است. پزشکان باید تصمیم بگیرند که آیا خطر آسیب‌رسانی دارو به کودک متولد نشده بیشتر از مزایای آن برای مادر و کودک است یا خیر.
پس از زایمان داروهایی مانند پروزاک برای همه مادران حتی زنان در حال شیردهی تجویز می‌شود چرا که احتمال مضرات آن بسیار کم است.
آگاه سازی زنان از امکان ابتلا همچنین می‌تواند منجر به شناسایی زودهنگام علائم و درمان شود.
افسردگی پس از زایمان بیشتر در زنانی رایج است که از تاریخچه افسردگی یا کمبود حمایت برخوردار بوده و یا فرزندشان نیاز به مراقبت بیشتر دارد. همچنین امکان ابتلای مادرانی که در انتظار فرزند پسر هستند نیز بیشتر است.
محققان آمریکایی نیز در حال ابداع آزمایش مشابهی هستند؛ اگرچه این آزمایش برای علائم زودهنگام بوده و به دنبال نشانه‌های ژنتیکی نیست.

نظرات : 0

ثبت نظر

42318