۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ اردیبهشت

GOLDEN NEWS / خبرهاي طلايي چهارشنبه 19تيرماه

خبر: ساخت یک اسکوتر تک چرخ الکتریکی که همه جا قابل پارک است
شرکت موتور سازی در پورتلند آمریکا اسکوتر الکتریکی را طراحی کرده که تنها یک چرخ دارد و احتمال زمین خوردن راننده خود را به صفر رسانده است.
اسکوتر یک چرخ که با باطری کار می کند توان حرکت 40 کیلومتر در ساعت را داشته و می توان بدون پرداخت هیچ هزینه ای آن را همه جا پارک کرد.
این اسکوتر توسط شرکت رینو موتورز (RYNO Motors) مستقر در پورتلند آمریکا برای افرادی طراحی شده که به صورت مرتب یک مسیر را طی می کنند و می خواهد از ترافیک و هزینه های گزاف پارکینگ در امان بمانند.
محصول شرکت RYNO Motors شبیه Segway است، راننده باید به جلو خم شود تا شتاب گرفته و به عقب خم شود تا سرعت خود را کاهش دهد، اما برخلاف Segway، این اسکوتر الکتریکی دارای فناوری تعادل خودکار است به این معنا که این دستگاه به طور اتوماتیک اگر راننده بیش از حد خم شود می تواند تعادل خود را حفظ کند.
وزن این وسیله نقلیه 57 کیلوگرم است و می تواند با شیب تا 30 درصد گرادیان حرکت کند.
کریس هافمن مدیر اجرایی این شرکت با اشاره به قابلیتهای اسکوتر یک چرخ رینو و حرکت آن از میان مسیرهایی که خودروها نمی توانند عبور کنند گفت: مهمترین نکته این است که رینو را می توان هرکجا که دوچرخه ها قابل پارک هستند، پارک کرد و این نوع پارکینگها بدون هزینه هستند.
طراحان این وسیله نقلیه مدعی شده اند که می توان این وسیله را همراه خود داخل قطار برد و در پیاده روها آن را راند درست به همان نحوی که از اسکوترها استفاده می شود.
طراحان همچنین اعتقاد دارند که می توان با این وسیله نقلیه از لابی عبور کرد، با آسانسور بالا رفت و به آپارتمان خود رسید.
اگرچه سرعت رینو به 40 کیلومتر در ساعت می رسد اما این سرعت در شهرها تا 20 کیلومتر در ساعت قابل تنظیم است.
باطری رینو را می توان از داخل دستگاه بیرون آورد و آن را به سوکتهای الکتریکی وصل کرد تا شارژ آن تکمیل شود.
براساس ادعای شرکت سازنده شارژ کامل این دستگاه حدود یک ساعت و نیم طول می کشد.
هافمن مدیر اجرایی شرکت رینو موتورز گفت: مشاهده این وسیله نقلیه که در خیابانها حرکت می کند درست مثل این است که مفهومی از بازیهای ویدئویی واقعی شده و قابل مشاهده است.
قرار است رینو از آگوست 2013 به فروش برسد.
هنوز جزئیات کامل و یا جزئیات قیمت درباره این وسیله نقلیه منتشر نشده است اما انتظار می رود که قیمت آن حدود 3350 دلار باشد.
خبر: اختراع روش جدید تصویربرداری از سلولهای سرطانی با شکر و شکلات
محققان در دانشگاه کالج لندن یک تکنیک جدید MRI اختراع کرده اند که می تواند با استفاده از گلوگوز یک نوشیدنی گازدار یا شکلات از سلولهای سرطانی تصویربرداری کند.
تکنیک گلو سی ای اس تی (glucoCEST) تکنیکی است که می تواند جایگزین عملکرد کنونی گلوکز مصنوعی رادیواکتیو شود، چرا که این روش به علت وارد کردن ذرات رادیواکتیو به تمام بدن خطرناک محسوب می شوند.
سیمون واکر-ساموئل نویسنده این تحقیق که در نیچر پزشکی منتشر شده گفت: ما بیماران را در یک اسکنر MRI خواباندیم و از آنها خواستیم یک شیشه نوشیدنی انرژی زا بنوشند، پس از آن تراکم گلوکز این نوشیدنی انرژی زا را در تومور سرطانی مشاهده کردیم.
تومورها نوعا به صورت حریصانه گلوکز مصرف می کنند. سلولهای سرطانی 200 برابر نرخ سلولهای عادی مصرف گلوکز دارند، از این رو گلوکز می تواند نشانگر خوبی برای تومورها و سلولهای سرطانی باشد.
درحال حاضر یک گلوکز رادیو اکتیو برای بررسی گسترش و یا وجود سلولهای سرطانی مورد استفاده قرار می گیرد. این تکنیک برش‌نگاری با گسیل پوزیترون نام دارد و به علت خطر تشعشع روی زنان باردار و کودکان استفاده نمی شود. تعداد آزمایشهایی که یک فرد می تواند داشته باشد نیز به همان دلیل محدود است.
برش‌نگاری با گسیل پوزیترون روشی است که در علوم تشخیصی در فیزیک پزشکی به ویژه پزشکی هسته‌ ای کاربرد دارد. این دستگاه متشکل از چند هزار آشکار ساز کوچک است که پرتوهای گاما 511keV تولید شده از نابودی جفتی (pair annihilation) الکترون و پوزیترون را از درون بدن بیمار آشکار سازی می ‌کند.
علاوه براین تولید Fludeoxyglucose رادیواکتیو شده نیازمند تجهیزات خاصی است که باید درحال آماده باشد در دسترس باشد، چرا که Fludeoxyglucose همواره رو به کاهش است.
واکر ساموئل ابراز امیدوری کرد که تکنیک گلو سی ای اس تی گزینه ارزان تر و مطمئن تری نسبت به اسکن PET باشد. این تکنیک می تواند هر چند روز یک بار مورد استفاده قرار گیرد تا نتیجه درمان به طور مرتب بررسی شود.
تکنیک GlucoCEST با پروتنهای مغناطیسی طبیعی در گلوکز کار می کند که این پروتونها در دستگاه MRI در فرآیندی که به آن تبادل شیمیایی انتقال رطوبت یاد می شود، نمایان می شوند.
وقتی فرد در دستگاه MRI قرار می گیرد گشتاور مغناطیسی تمام پروتونهای بدنش را تراز می کند. با نگاه کردن به اینکه چگونه این پروتونها به واسطه همترازی پالسهای فرکانس رادیویی از بین می روند، می توان یک تصویر از بدن تهیه کرد.
اولین تحقیق بالینی برای آزمایش این تکنیک جدید با 20 بیمار انجام شد، انتظار می رود که این تحقیقات بالینی سال جاری میلادی خاتمه یابد تا تحقیقات بعدی بزرگتر باشد و تعداد بیماران آن افزایش یابد.
خبر: عرضه نقشه های کاغذی با قابلیت زوم

یکی از مزیت های نقشه های آن لاین به نقشه های معمولی کاغذی این است که کاربر می تواند در نقشه های دیجیتالی بر روی یک منطقه از نقشه زوم کند و نیازی نیست کل نقشه را پهن کند تا فقط به یک منطقه از شهر نگاهی بیاندازد.
"آن استاچ" طراح انگلیسی تصمیم گرفته تا اندکی در این زمینه خلاقیت به خرج داده و نقشه کاغذی قابل زومی را عرضه کند.
این نقشه جدید "نقشه دو"(map 2) نام دارد و شیوه تا شدن آن ثبت اختراع شده است.
این نقشه در وضعیت کاملا تا شده، در قطع جیبی است که یک نقشه کلی اولیه از شهر در پشت آن قرار دارد. وقتی که نقشه باز می شود یک نقشه بزرگ تر با مسیرهای حمل ونقل عمومی مشخص می شود. وقتی تای بیشتری از نقشه باز شود یک نقشه چهار- چهارم از شهر نمایان می شود.
برای مشاهده جزئی تر هر یک از این بخش ها، فقط باید آن بخش را باز کنید، سه چهارم بقیه نقشه همچنان بسته حفظ می شود. اگر می خواهید فقط یک چهارم را در دست داشته باشید می توانید نقشه را تا بزنید تا فقط آن بخش مورد نظر در جلوی نقشه قرار بگیرد. و بقیه بخش های در پشت نقشه بماند.
استاچ تاکنون نقشه شهر لندن در انگلیس و برلین در آلمان را به این شیوه تهیه کرده است. وی اکنون امیدوار است یک سری کامل از نقشه ها را از شهرهای سراسر جهان عرضه کند.
خبر: تعیین چگونگی روند پیری در رحم مادر

دانشمندان یک سری متابولیت های مهم را در خون شناسایی کرده اند که می تواند سلامت بلند مدت فرد و فرایند پیر شدن را تعیین کند.
این متابولیت ها – مولکول های کوچک مرتبط با سوخت وساز- اثر انگشت شیمیایی ناشی از تغییرات مولکولی اولیه پیش از تولد هستند.
مطالعات پژوهشگران دانشگاه کینگ لندن حاکی از تاثیر مجموعه از 22 متابولیت بر پیر شدن فرد است. یکی از این متابولیت ها که با ویژگی های پیری مانند عملکرد ریه و تراکم مواد معدنی استخوان مرتبط است، به طور مستدلی با وزن هنگام تولد ارتباط دارد.
این یافته ها حاکی است میزان این متابولیت جدید که می توان آن را در رحم مادر تعیین کرد، توسط مواد مغذی در طول رشد جنین تحت تاثیر قرار می گیرد و می تواند نشان دهنده پیری تسریع شده در زندگی بزرگسالی و سالخوردگی باشد.
دانشمندان می گویند در آینده می توان این نشانگرهای پیری را از طریق آزمایش خون شناسایی کرد و به شواهد بیشتری در مورد فرایند پیری دست یافت و راه را برای ارائه درمانهایی برای بیماری های مرتبط با سن فراهم آورد.
پروفسور "تیم اسپکتور" رئیس دانشکده تحقیقات دوقلوی دانشگاه کینگ لندن گفت: دانشمندان از مدتها پیش می دانستند وزن هنگام تولد یک عامل تعیین کننده مهم برای سلامت میانسالی و سالخوردگی است. افرادی که در هنگام تولد وزن کمی داشته اند بیشتر مستعد ابتلا به بیماری های مرتبط با سن هستند. تا کنون سازوکارهای مولکولی که وزن کم زمان تولد را به سلامت یا بیماری در بزرگسالی مرتبط کند، ناشناخته باقی مانده بود اما این کشف یکی از مسیرهای مولکولی دخیل در این ارتباط را فاش ساخت.
محققان انگلیسی با بودجه کمیسیون اروپایی به یک سری مطالعات دست زدند که در آن متابولیت ها، فرایند یا تغییرات سلولی خاص را در خون از خود به جا می گذارند. این دانش پژوهان با تحلیل نمونه خون اهدا شده از بیش از شش هزار دوقلو، 22 متابولیت را شناسایی کردند که به طور مستقیم با سن تقویمی ارتباط دارند. غلظت این متابولیت ها در افراد مسن بیش از افراد جوان بود.
یکی از این متابولیت های خاص به نام C-glyTrp ، با گستره ای از ویژگی های مرتبط با از جمله عملکرد ریه، تراکم استخوان، فشار خون و کلسترول ارتباط دارد. نقش آن در پیری کاملا نو و بدیع است. محققان وقتی وزن زمان تولد دو قلوهای همسان را مقایسه کردند دریافتند این متابولیت با وزن کم زمان تولد مرتبط است.
این تغییرات اپی ژنتیکی می تواند سوخت و ساز را در طول عمر فرد تحت تاثیر قرار دهد که در عوض خطر ابتلا به بیماری های مرتبط با سن را نیز تحت تاثیر قرار می دهد.
"انا والدز" مجری این تحقیقات گفت: پیر شدن انسان فرایندی است که ژنتیک، سبک زندگی و محیط زیست در آن موثرند. اما ژنها فقط در بخشی از داستان دخیل اند. تغییرات مولکولی که چگونگی پیر شدن در طول زمان را تحت تاثیر قرار می دهند، با تغییرات اپیژنتیکی هدف قرار داده می شوند. این تحقیقات برای نخستین بار از آزمایش خون و تغییرات اپی ژنتیکی برای شناسایی یک متابولیت جدید که با وزن کم زمان تولد و روند پیری مرتبط است استفاده کرد.
این متابولیت منحصر به فرد که با سن و بیماری های مرتبط با سن، ارتباط دارد در دوقلوهای همسانی که در زمان تولد وزن مختلفی از هم داشتند، متفاوت است. این یافته تایید می کند وزن زمان تولد سازوکار مولکولی تغییر دهنده این متابولیت را تحت تاثیر قرار می دهد.
این امر می تواند به ما کمک کند دریابیم چگونه مواد مغذی کمتر در رحم، مسیرهای مولکولی را تغییر می دهد که 50 سال بعد به پیری سریع تر و خطر بیشتر ابتلا به بیماری های مرتبط با سن منجر می شوند.
شناخت مسیرهای مولکولی دخیل در فرایند پیری می تواند در نهایت راه را برای درمانهای آینده برای درمان بیماری های مرتبط با سن هموار سازد. همانطور که این 22 متابولیت مرتبط به پیری در خون قابل تشخیص است اکنون می توانیم با آزمایش خون پیر شدن زیستی سریع را در افراد پیش بینی کنیم.
نتایج این تحقیقات درنشریه International Journal of Epidemiology منتشر شده است.
خبر: زمین لرزه ها سرنخ معمای هسته زمین
دانشمندان مدل کاملا نوینی برای چیدمان و آرایش هسته زمین ارائه کرده اند که می تواند معمای حل نشده قدیمی درباره غیرقابل دسترسی ترین بخش از سیاره زمین را توضیح دهد.
این تحقیقات حاکی از تفاوت بین نیمکره غربی و شرقی هسته زمین است که توسط شیوه ای که اتم های آهن به یکدیگر متصل می شوند توضیح داده می شود.
هسته زمین در قلب سیاره مان پنج هزار کیلومتر زیر پای ما قرار دارد، برای تحقیقات مستقیم خارج از دسترس است. این هسته شامل یک کره جامد فلزی است که اطراف آن را هسته خارجی مایع فراگرفته است.هسته داخلی یک میلیارد سال پیش روند جامد شدن را آغاز کرد. این هسته دارای شعاع هزار و 220 کیلومتری است اما هر سال حدود 0.5 میلی متر افزایش می یابد. اما ماده ای که این هسته از آن ساخته شده است هنوز یک مسئله حل نشده قدیمی است.
سرعت امواج زمین لرزه ای ناشی از زلزله ها که از هسته عبور می کنند، سرنخ هایی را در اختیار دانشمندان قرار داده است. این سرعت  چگالی و انعطاف پذیری هسته را به ما نشان می دهد اما در واقع  تنظیم و آرایش دقیق اتم های آهن که هسته کریستالی را می سازد، این اعداد را کنترل می کند. با توجه به اینکه شرایط فشار و دمای بسیار بالا موجود در هسته را نمی توان به آسانی در آزمایشگاه شبیه سازی کرد، چگونگی تنظیم و آرایش این اتم ها هنوز نامشخص است.
داده های لرزه نگاری حاکی از آن است که نیمکره های غربی و شرقی هسته داخلی زمین با هم تفاوت دارند و این امر موجب شده  برخی از دانشمندان به این نتیجه برسند که هسته زمانی هدف یک تکان و ضربه  قرار گرفته؛ احتمالا ناشی از برخورد یک سنگ فضایی یا سیارک بوده که کل زمین را تکان داده است.
گفته می شود هسته زمین به طور مداوم از یک طرف حرکت می کند. در این حالت بخش جلویی ذوب و بخش عقبی بلورین می شود اما هسته توسط گرانش در مرکز حفظ می شود. با همه این پیچیدگی های لرزه ای، ارتباط بین ساختار کریستالی و رصد های ژئوفیزیکی باید مشخص شود.
"موریتزیو ماتسینی" از دانشگاه مادرید اسپانیا و همکارانش احتمال جدیدی را برای ساختار هسته پیشنهاد کرده اند و آن این است: هسته از ترکیبی از آرایش های مختلف آهن شکل گرفته که با شیوه بسته بندی اتم ها با یکدیگر، از هم متمایز می شوند.
با مقایسه داده های لرزه ای از بیش از یک هزار زلزله در سراسر جهان و با استفاده از مدل های مکانیکی کوانتومی برای خواص آهن، محققان می گویند تفاوت های لرزه ای به طور مستقیم تفاوت را در ساختار آهن منعکس می کند.
به گفته دانشمندان اسپانیایی، وسعت دو بخش غربی و شرقی هسته در ترکیب این ساختارهای مجزا، متفاوت است.تصویر پیچیده آنها از هسته برخلاف تصورات پیشین از کانی شناسی یکدست هسته است.
اما دکتر اروین دوس زمین شناس دانشگاه کمبریج می گوید: این یک گام در مسیر درست است که به طور مستقیم زمین شناسی را با ویژگی های فیزیک معدنی مقایسه می کند. وی افزود:  این مطالعه می تواند در نهایت به شناخت بهتری از تولد و تکامل سیاره مان منجر شود.
نتایج این تحقیقات در نشریه Scientific Reports منتشر شده است.
خبر: سقط جنین و اختلال قاعدگی در کمین زنان شاغل شیفت‌های متغیر

پژوهشی جدید نشان داد: زنان شاغلی که در شیفت‌های متغیر کار می‌کنند در معرض خطر بالایی برای وقوع سقط جنین، اختلالات قاعدگی و باروری قرار دارند.
نتایج این پژوهش بر اساس مطالعه‌ای متا آنالیز از تمام تحقیقات منتشر شده در این زمینه از سال 1969 تا ژانویه 2013 حاصل شده است.
طی این پژوهش تاثیر برنامه‌های غیر استاندارد کاری زنان شاغل (شامل شیفت‌های شب و متغیر) با زنان غیر شاغل مورد مقایسه قرار گرفت.
این پژوهش که داده‌های مربوط به 119 هزار و 345 زن را دربرداشت نشان می‌دهد، زنان کارمند با شیفت‌های متغیر در مقایسه با سایر زنانی که شیفت‌های منظم کاری دارند در خطر 33 درصدی ابتلا به اختلالات قاعدگی و 80 درصدی اختلال بارداری قرار دارند.
زنانی که فقط در شیفت‌های شب کار می‌کردند خطر قابل توجهی از اختلال قاعدگی و مشکلات باردار شدن را نشان ندادند اما میزان بالایی از سقط جنین را داشتند و البته این در حالی است که این امر در زنانی که گاهی شیفت‌های شب کار می‌کردند گزارش نشد.
به گفته دکتر "Stocker" رابطه بین شیفت‌های کاری و پیامدهای منفی بارداری امری اثبات شده است اما هنوز رابطه علت و معلولی مورد تایید قرار نگرفته است؛ به عنوان یک شاخص می‌توان اختلال خواب ناشی از شیفت‌های کاری را با وقوع اختلالات بیولوژیک کوتاه و بلندمدت مرتبط دانست.
وی اظهار کرده است: توضیح محتمل برای کل نتایج این پژوهش اختلال در ریتم شبانه روزی است که می‌تواند عملکرد بیولوژیک ساعت ژنیتیکی بدن را تحت تاثیر قرار دهد؛ پیش از این نشان داده شده که ساعت طبیعی بدن با تغییر در عملکردهای بیولوژیک بدن مرتبط است.
خبر: کوچک‌ترین دریافت‌کننده نای آزمایشگاهی درگذشت
دختربچه دو ساله‌ای که تحت عمل پیوند نای آزمایشگاهی تولید شده از سلول های بنیادی قرار گرفته بود، سه ماه پس از این پیوند جان خود را از دست داد.
«هانا وارن» دختربچه دو ساله پیش از عزیمت به آمریکا برای درمان بدلیل ضعف ریه ها در بیمارستانی در کره جنوبی بستری بود.
این دختربچه کوچک ترین بیمار تحت درمان با عضو پیوندی تولید شده از سلول‌های بنیادی و یکی از پیشتازان فناوری سلول های بنیادی محسوب می شد.
سلول های بنیادی از مغز استخوان کودک گرفته شده و سپس یک داربست پلاستیکی ویژه در آزمایشگاه در معرض این سلول ها قرار داده شدند؛ نای آزمایشگاهی در تاریخ نهم آوریل 2013 میلادی (20 فروردین) به بدن بیمار پیوند زده شد.
با وجود موفقیت آمیز بودن عمل پیوند، این کودک روز شنبه ششم جولای (15 تیر) حدود سه ماه پس از عمل پیوند نای آزمایشگاهی در بیمارستان کودکان ایلینویز درگذشت.
دکتر ریک پرل یکی از سه جراح حاضر در عمل جراحی پیوند نای آزمایشگاهی تأکید کرد که «هانا» در اثر عوارض ریوی ناشی از عمل جراحی دوم جان خود را از دست داده است و نای آزمایشگاهی پیوندی بدون هیچگونه مشکلی تا لحظات آخر عملکرد مناسبی داشت.
این پیوند بخشی از تلاش محققان برای توسعه بافت و اندام های انسانی در آزمایشگاه با استفاده از سلول های بنیادی محسوب می شود.
خبر: ساخت یک اسکوتر تک چرخ الکتریکی که همه جا قابل پارک است
براساس ادعای شرکت سازنده شارژ کامل این دستگاه حدود یک ساعت و نیم طول می کشد.
قرار است رینو از آگوست 2013 به فروش برسد.
......................................
خبر: ساخت یک حافظه سوپرمن

پژوهشگران با استفاده از لیزر و حافظه شیشه ی اوپتیکی، سیستمی را برای ذخیره سازی داده با طول عمر نامحدود خلق کرده اند.
دانشمندان دانشگاه ساوت همتون انگلیس می گویند این سیستم که داده را با استفاده از یک لیزرروی یک شیشه نانوساختاری می نویسد، می تواند ظرفیت دیسک های داده را به 360 ترابایت داده افزایش دهد. این سیستم جدید توان تحمل تا دمای هزار و 800 درجه فارنهایت گرما را دارد.
در این حافظه کریستالی که "سوپر من" نام دارد، داده ها به شیوه نانوساختارهای خود مونتاژ ایجاد شده در کوارتز ذوب شده ثبت می شود این حافظه کریستالی می تواند مقادیر بسیار زیادی از داده ها را به مدت بیش از یک میلیون سال در خود ذخیره کند.
"جینگیو ژانگ" مجری این تحقیقات گفت: در حال ساخت یک شکل بسیار باثبات و ایمن از حافظه های قابل حمل و نقل با استفاده از شیشه هستیم که می تواند برای سازمانهایی که بایگانی بزرگ دارند بسیار مفید واقع شود. در حال حاضر شرکت ها مجبورند هر پنج تا 10 سال از بایگانی های خود پشتیبان (بک آپ) بگیرند چرا که حافظه سخت افزاری رایانه ها طول عمر نسبتا کوتاهی دارند.
موزه هایی که می خواهند اطلاعاتی یا اماکنی مانند بایگانی ملی را حفظ کنند که تعداد بسیار زیادی سند در آن موجود است، می توانند از  سیستم های ذخیره سازی سوپرمن بهره مند شوند.
طی یک آزمایش، یک نسخه 300 کیلوبایتی دیجیتالی از یک فایل متنی به طور موفقیت آمیزی با استفاده از این فناوری جدید ضبط شد.
پیتر کازانسکی یکی از پژوهشگران این طرح گفت: هیجان انگیز است که فکر کنیم نخستین سندی را ساخته ایم می تواند پایاپای نژاد بشر دوام بیاورد.
این فناوری می تواند آخرین شواهد از تمدن بشری را حفظ کند؛ همه آن چیزی که آموخته ایم دیگر فراموش نخواهد شد.
خبر: ساکت ترین اتاق دنیا ساخته شد
یک دانشجوی دانشگاه فنی دانمارک اتاقی را برای رصد الگویهای زیست محیطی طراحی کرده است که از هر صدایی آزاد است و در آن می توان صدای ضربان قلب خود را شنید.
اتاق ساخت شده توسط این محقق دانمارکی مدلی از یک شهر سورئال آینده نیست بلکه از این امر اطمینان حاصل می کند که ماهواره ها اطلاعات دقیق زیست محیطی را جمع کرده اند.
برای وارد شدن به این اتاق باید از یکی از عجیب ترین درب های دنیا رد شوید.
داخل این اتاق شما حتی می توانید صدای ضربان قلب خود را بشنوید، چرا که این اتاق یک منطقه بدون صدا است که از آن با عنوان ناپژواک یاد می شود. این اتاق به جای آنکه پژواک صدا را از بین ببرد، ریزموجها را جذب می کند و آن را برای تنظیم آنتن هایی که از ریزموجها برای مونیتورکردن تغییرات زیست محیطی استفاده می کند به یک ابزار بی نقص تبدیل خواهد کرد.
سرجی پیوننکو از دانشگاه فنی دانمارک که این اتاق را طراحی کرده از آن برای آزمایش آنتن های اندازه گیری آب، خاک و شوری دریا استفاده کرده است.
اطلاعات درباره هر دو موضوع برای مونیتور و تحلیل الگوهای آب و هوایی و تغییرات جوی بسیار مهم است.
پیوننکو از مخروطهای جذب پژواک که به رنگ آبی ساخته شده به جای مخروطهای سیاه سنتی استفاده می کند تا فضای کار کمتر تیره و تار شود.
خبر: ساخت بادوام‌ترین دفتر کار جهان
آلمانی‌ها بادوام‌ترین دفتر کار جهان را در مونیخ ساختند.
این ساختمان که NuOffice نام گرفته، با در خواست شرکت «هاوپت ایموبیلین» و با کمک گروه تحقیقاتی «دیرکشن» و « موسسه فیزیک ساختمان فرانهوفر » ساخته شده است.
این بنا توانسته گواهینامه LEED Platinum را از آن خود کند. گرچه گواهی‌نامه LEED فقط یکی از گواهینامه‌های ساختمان‌های سبز رقابت‌کننده است، کسب جایزه Platinum در نوع خود حائز اهمیت است.
برای دریافت این گواهینامه، یک سازه باید بر اساس کارایی انرژی، کاهش اتلاف، توسعه مکان بادوام و کیفیت هوای درونی، دست کم 80 امتیاز کسب کند.
این دفتر کار 94 امتیاز را در دسته «هسته و پوسته» LEED کسب کرد و این میزان بالاترین نمره کسب‌شده در این گروه برای چنین ساختمان‌هایی است.
این گروه نکاتی مانند قاعده کلی ساختمان، سیستم‌های مکانیکی، الکتریکی، لوله‌کشی و محافظت در مقابل آتش را مد نظر قرار می‌دهد.
بنای مزبور مجهز به سیستم خوشیدی فتوولتائیک بوده که بخش عمده سقف آن را پوشش می‌دهد و همچنین از پنجره‌های سه‌جداره با عایق عالی برخوردار است.
روشنایی ال ای دی کارآمد توسط سامانه نظارتی مدیریت می‌شود که میزان نور روزانه در دسترس را در یک زمان خاص محاسبه می‌کند و طراحان در جاهایی که ممکن بوده تلاش کرده‌اند آلودگی نوری را محدود کنند.
در این پروژه انتخاب‌های حمل‌ونقل عمومی و همچنین خدمات شارژ وسایل نقلیه الکتریکی نیز در اختیار کارمندان قرار گرفته است.
این ساختمان همچنین شامل یک سیستم خنک‌کننده پیچیده است که از آب زیرزمینی استفاده کرده و احتمالا به عنوان یک سینک گرمایی عمل می‌کند.
.......................................
خبر: پیش بینی طول عمر با آزمایش خون!
محققان انگلیسی مدعی توسعه آزمایش خون جدیدی شده اند که علاوه بر پیش بینی طول عمر افراد، می تواند مسیر را برای توسعه درمان های جدید بیماری های وابسته به سن فراهم کند.
محققان دریافته اند، اثر شیمیایی موجود در خون می تواند سرنخ هایی از وضعیت سلامت فرد شامل عملکرد ریه، تراکم استخوان و فشار خون در آینده ارائه کند.
محققان کالج سلطنتی لندن در تحقیقات خود موفق به شناسایی 22 متابولیت - مولکول های کوچک مرتبط با متابولیسم - شده اند که می تواند به عنوان شاخص مناسبی برای سنجش طول عمر افراد مورد استفاده قرار بگیرند.
این متابولیت ها به طور مستقیم با سن تقویمی افراد در ارتباط هستند.
برخی از این متابولیت ها با وزن نوزاد در هنگام تولد مرتبط بوده و می توانند فاکتور مهمی در خصوص وضعیت سلامت فرد در آینده باشند. به عنوان مثال سطح متابولیت C-glyTrp به تسریع روند پیری کمک می کند.
دکتر «آنا والدز» از نویسندگان این تحقیق تأکید می کند: سن انسان فرآیندی مرتبط با ژنتیک، سبک زندگی و عوامل محیطی است و تغییرات مولکولی که بر وضعیت سلامت فرد و روند پیری تأثیر می گذارند، تحت تأثیر مستقیم تغییرات اپی ژنتیک هستند.
انجام این آزمایش خون در بدو تولد می تواند به پزشکان برای پیش بینی وضعیت سلامت فرد در آینده، بررسی روند پیری و توسعه روش های درمانی بسیار موثر برای بیماری های مرتبط با افزایش سن از جمله مشکلات استخوانی و بیماری قلبی کمک کند.
نتایج این یافته در مجله بین المللی Epidemiology منتشر شده است.
خبر: دستگاهی برای تشخیص سرطان مثانه از بوی ادرار

محققان انگلیسی دستگاهی را طراحی کرده‌اند که با استفاده از آن می‌توان سرطان مثانه را از طریق بوهای خاص موجود در ادرار تشخیص داد.
محققان دانشگاه لیورپول و دانشگاه غرب انگلستان (UWE) می‌گویند که این دستگاه را با الهام از توانایی سگ‌ها در بو کشیدن انواع خاصی از سرطان طراحی کرده‌اند.
"Norman Ratcliffe" از موسسه تکنولوژی حسگر زیستی (UWE) در این باره اعلام کرد: باور بر این است که سگ‌ها می‌توانند سرطان را بو بکشند اما پر واضح است که به کارگیری سگ‌ها در تشخیص سرطان کاری عملی نخواهد بود. بااین حال با الهام از این امر، ما توانسته‌ایم دستگاهی را تولید کنیم که مختصاتی از بوی موجود در ادرار را در اختیار قرار می‌دهد.
هنگامی که نمونه ادرار را حرات می‌دهیم، این دستگاه می‌تواند به گونه ای مواد شیمیایی موجود در ادرار را بخواند.
وی افزود: این دستگاه به نام "odoreader" دارای حسگری است که به مواد شیمیایی گازهای منتشر شده از ادرار واکنش نشان می‌دهد. پس از آنالیز گاز و مواد شیمیایی موجود در ادرار می‌توان سرطان مثانه را تشخیص داد.
کریس پروبرت، استاد دانشگاه لیورپول، دیر تشخیصی سرطان مثانه را به عنوان عاملی در مشکل شدن درمان اولیه این بیماری عنوان کرده است.
این دستگاه در تشخیص بیماری سرطان در نمونه‌های ادراری موفقیت صد در صدی از خود نشان داد.
گام بعدی در این پژوهش، آزمایش بر روی نمونه‌های بیشتر و بررسی سودمندی استفاده از آن در بیمارستان‌ها خواهد بود.
نتایج این پژوهش در مجله "PLoS ONE" منتشر شده است.
خبر: موفقیت محققان کشور در ساخت لیزر‌های CO2 آزمایشگاهی و صنعتی

مهندسان یک شرکت تحقیقاتی در اصفهان موفق به ساخت لیزرهای CO2 جهت انجام فرآیند‌های تحقیقاتی، آزمایشگاهی و صنعتی با توان خروجی 500 وات شدند.
لیزر وسیله‌ای برای تولید پرتوهای تکنام و همدوس پرانرژی در نواحی نور فرابنفش، مرئی و یا فرو سرخ از طیف امواج الکترومغناطیسی است.
لیزر‌های دی اکسید کربن (CO2) نمونه‌ای از انواع لیزر‌های گازی مولکولی پرقدرت است. باریکه خروجی این لیزرها هنگام کانونی‌بودن می‌توانند صفحات الماس و فولاد ضخیم را در مدت چند ثانیه برش دهند.
سید امین موحد ابطحی مدیر عامل این شرکت در خصوص لیزر‌های CO2 ساخته شده، گفت: لیزر CO2 از انواع لیزرهای گازی است که در صنایع، حوزه‌های مهندسی، پزشکی، تحقیقاتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. لیزر‌های CO2 طراحی و ساخته شده دارای توان خروجی بالا و کیفیت پرتو خروجی عالی هستند.
به گفته وی پردازش و بررسی خواص مواد در پژوهشکده‌ها، دانشگاه‌ها و صنایع نیازمند یک منبع قابل اطمینان است، لیزر‌های تحقیقاتی CO2 طراحی شده با قابلیت اطمینان بالا در اختیار کاربران قرار می‌گیرد.
ابطحی خاطر نشان کرد: کیفیت بالای پرتو به همراه گسترده کاربرد‌ها و اثر‌گذاری لیزر CO2 بر روی مواد مختلف این نوع لیزر را به عنوان یک منبع نوری ایده‌آل مطرح ساخته است. حکاکی، برش و جوش در فلزات، غیرفلزات، پرتودهی در مواد فلزی، سرامیکی، پلاستیکی، ساختارهای آلی وغیرآلی و تولید نانو ذرات تنها بخشی از کاربرد‌های گسترده لیزر CO2 در زمینه‌های مهندسی، پزشکی و علوم پایه است.
مدیر عامل این شرکت در خصوص مزایا و ویژگی‌های لیزرها CO2 ساخته شده اظهار کرد: امکان تنظیم و کنترل دقیق پارامترها (جریان، ولتاژ، زمان و توان پالس‌ها و ...) با توجه به نوع نیاز و کاربرد، بهره‌مندی از سیستم انتقال پرتو لیزر دقیق و سیستم حرکتی CNC، عملیات پردازش مواد با قابلیت بزرگنمایی، سهولت استفاده و ارزان و در دسترس بودن تجهیزات از مزایای این لیزرها هستند.
ابطحی با بیان این‌که امکان ساخت این لیزرها تا توان 600 وات وجود دارد تصریح کرد: پایداری و خروجی دقیق در بحث‌های تحقیقاتی پارامتر مهمی است که این خصوصیات را توسط یک سری المان‌های مکانیکی و اپتیکی در لیزرهای تولید‌شده اعمال شده است.