۱۴۰۳ جمعه ۱۴ اردیبهشت

ورود سياتل با رنگ و بوي ARM

شركت AMD اواخر سال 2012 از عرضه پردازنده‌هاي سرور جديدي در سال 2014 خبر داد و براي اين‌كه هيجان بازار را نيز افزايش دهد عنوان كرد كه اين پردازنده جديد از معماري پردازنده‌هاي ARM استفاده مي‌كند و به‌سلطه معماري x86 پايان خواهد بخشيد. همچنين اين شركت اعلام کرد پردازنده جديدش علاوه‌بر كاركردهاي سروري، براي اسمارت‌فون‌ها و تبلت‌ها نيز قابليت استفاده دارد. اكنون اين شركت در كنفرانس خبري خود درباره برنامه پردازنده‌هاي جديدش، اطلاعات بيش‌تري از اين پردازنده سرور را در‌اختیار عموم قرار داد.
ويژگي‌هاي سياتل
شركت اي‌ام‌دي براي اين پردازنده كدنام سياتل (Seattle) را انتخاب كرد اما هنوز متعلق به سري Opteron اين شركت است. پردازنده SoC جديد براساس معماري Cortex-A7 شركت ARM است و مي‌توان نتيجه‌گيري كرد كه 64 بيتي است. سياتل از 128 گيگابيت حافظه رم پشتيباني مي‌كند و حداكثر از 16 هسته مركزي محاسبه‌گر برخوردار خواهد بود.
البته، مدلي از اين پردازنده با 8 هسته مركزي نيز عرضه مي‌شود.
از ديگر ويژگي‌هاي مهم پردازنده سرور جديد اي‌ام‌دي پشتيباني از شبكه‌هاي پرسرعت 10G يا ده گيگابيت بر ثانيه و اتصال داخلی Freedom Fabric است.
اين اتصالات داخلی كم مصرف بوده و به شدت انعطاف‌پذير، سازگار با شبكه‌هاي جديد هستند و باعث افزايش كارايي پردازنده بدون نياز به مصرف انرژي بيش‌تر می‌شوند. اين پردازنده SoC از سرعت كلاك دو گيگاهرتز بهره مي‌برد.
اي‌ام‌دي مي‌گويد سياتل چهار برابر سريع‌تر و كاراتر از پردازنده‌هاي Opteron x86 اين شركت است. در وهله نخست به نظر مي‌رسد اين افزايش سرعت به دلیل استفاده از تعداد هسته بيش‌تر در اين پردازنده است اما نبايد از معماري ARM و استفاده از قابليت‌ها و ويژگي‌هاي پردازنده‌هاي جگوار اين شركت غافل بود.
غوغاي ARM در بازار سرورها
پردازنده جديد شركت اي‌ام‌دي از نظر مشخصات و قابليت‌ها چندان دندان‌گير و بارز نيست و اهميت آن به‌دلیل استفاده از 16 هسته مركزي، افزايش فرکانس يا اينتركانكشن‌هاي آن نخواهد بود. آن چيزي كه باعث شده كارشناسان مختلف چشم به پردازنده سياتل بدوزند، استفاده از معماري ARM در اين پردازنده سرور است.
تا يكي دو سال پيش پردازنده‌هاي شركت ARM فقط روي دستگاه‌هاي موبايل و همراهي مانند تبلت‌ها مورد استفاده قرار مي‌گرفت اما اكنون جنبش استفاده از ARM در سرورها دارد به اوج خود مي‌رسد.
سرورهايي كه از اين نوع پردازنده‌هاي استفاده مي‌كنند و دو شركت اچ‌پی و دل نيز سردمدارشان هستند، با مصرف كم در پردازش‌هاي كلاود و مديريت ترافيك وب كارايي خوبي از خود نشان داده‌اند. كارشناسان مي‌گويند انتشار پردازنده‌هاي مبتني‌بر ARM شركت اي‌ام‌دي با انتشار پردازنده‌هاي 64 بيتي سرور در سال 2003 و پردازنده‌هاي دو هسته‌اي در سال 2004 قابل مقايسه هستند. زیرا مزاياي رقابتي ميان پردازنده‌هاي اي‌ام‌دي و اينتل به‌وجود آمده كه در‌نهايت به نفع بازار و مشتريان است.
تأخير در انتشار پردازنده‌هاي سرور «بولدوزور» شركت اي‌ام‌دي باعث كاهش سهم بازار اين شركت شد و به همين‌دلیل، نياز داشت كه با عرضه يك پردازنده سرور خاص دوباره به سوي بازار هجوم ببرد.
اندرو فلدمان، معاون مديرعامل و مدير بخش سرور شركت اي‌ام‌دي دراين‌باره مي‌گويد: «سرورهاي ARM در سال 2014 به نقطه واقعي خود در بازار مي‌رسند و يك اوج محسوب مي‌شوند.» وي در ادامه گفت پيش‌بيني مي‌شود در سال‌هاي 2016 و 2017 سهم پردازنده‌هاي سرور مبتني‌بر ARM از بازار سرورها به 20 درصد برسد.
اكنون بازار پردازنده‌هاي سرور در دست پردازنده‌هاي x86 شركت اينتل است اما در سال 2015 مراكز داده حركت نرم‌افزاري از معماري x86 به سوي سرورهاي ARM را آغاز خواهند كرد. زیرا پردازنده‌هاي سرور ARM ارزان‌تر، كوچك‌تر و كم‌مصرف‌تر هستند. همچنین اين پردازنده‌ها در حجم انبوه‌تری تولید می‌شوند.
شركت اي‌ام‌دي بايد در بازار فعلي پردازنده‌هاي سرور ARM با شركت‌هايي مانند AppliedMicro و Calxeda رقابت كند. اين شركت همكاري‌هايي هم با سازندگان نرم‌افزار و مؤسساتي مانند HSA براي توليد نرم‌افزارهاي مهاجرت از معماري x86 به ARM دارد.
همچنين اي‌ام‌دي در پروژه Open Compute Project نيز عضو است و دارد تلاش مي‌كند تا معماري ARM را در سرورها و مراكز داده آينده ترويج و بهينه‌سازي كند.
شركت اي‌ام‌دي در كنفرانس معرفي برنامه آتي پردازنده‌هاي خود اعلام كرده است پردازنده سياتل در نيمه اول سال 2014 وارد بازار خواهد شد.
بنابراين، اين سال را بايد سال شكوفايي و قدرت‌نمايي پردازنده‌هاي سرور Atom دانست و برايشان سهمي قابل توجه از بازار كنار گذاشت. اما از سوي ديگر اينتل بيكار ننشسته و با عرضه پردازنده‌هاي كم‌مصرف خود براي كاربري‌هاي سرور و دستگاه‌هاي همراه سعي خواهد كرد همچنان نبض بازار را در دست داشته باشد.
 منبع: ماهنامه شبکه

نظرات : 0

ثبت نظر

11643