۱۴۰۳ جمعه ۲۸ اردیبهشت

شهردار تهران: شهرداري مجازي شهر تهران توسعه مي يابد / تحقق شهر هوشمند تهران در جهت عدالت اجتماعي

ضمن قدرداني از تلاش دست اندركاران بر تعامل شهرداري و شهروندان تهراني خصوصا از طريق توسعه اطلاع رساني در سطح رسانه هاي اجتماعي تاكيد كرد.
در اين مراسم كه صبح امروز در محل رصد خانه برج ميلاد تهران با حضور متخصصان و مقامات بلند ژايه شهرداري تهران برگزار شد ، قائمي مدير عامل سازمان فاوا شهرداري تهران ضمن معرفي پروژه هاي انجام شده همچون پروژه موبايل پارك در اقصي نقاط تهران به تشريح هر يك از پروژه ها پرداخت و ضمن آن براي هر كدام از مدير هر پروژه براي ارائه توضيحات بيشتر براي شهردار تهران دعوت كرد تا در جايگاه حضور يابد.
به گزارش ICTPRESS ، ازجمله پروژه هاي شهرداري تهران در حوزه فاوا مي توان به موارد زير اشاره كرد كه مشروح آن را مي خوانيد:
*اولین قدم در استفاده از رسانه‌‌های اجتماعی در شهرداری تهران
رسانه‌های اجتماعی (Social Media)، مجموعه‌ای از مفاهیم، استراتژی‌ها و ابزارها برای ارتباطات و تعاملات عمومی در بین مردم، گروه‌ها و سازمان‌هایی است که اطّلاعات را در جوامع مجازی، تولید، اشتراک‌گذاری و تبادل می‌کنند.
رسانه‌های اجتماعی همچنین یک گروه از برنامه‌های کاربردی مبتنی بر اینترنت نیز تعریف می‌شوند که بر پایه‌های ایدئولوژیک و فناورانه‌ «وب۲.۰» به کاربر اجازه می‌دهند که به تولید و انتشار محتوا بپردازد. در دنیای امروز، رسانه‌های اجتماعی تغییرات اساسی و فراگیری را در نحوه‌ی ارتباط بین سازمان‌ها، جوامع و افراد به وجود آورده‌اند.
از سوی دیگر، بسیاری از شهرداری‌ها، در حال ترکیب رسانه‌های اجتماعی با رویکردهای خود در ارتباطات عمومی هستند و بسیاری از شهرها از رسانه‌های اجتماعی برای تبلیغ و معرفی خود، انتشار اطلاعات، ارتباطات اجتماعی و جذب گردش‌گر استفاده می‌کنند.
به گفته‌ علی‌اصغر قائمی، مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران بر این اساس و با درک اهمیت شناخت و به کارگیری رسانه‌های اجتماعی، این سازمان بر آن شده‌است تا ضمن طراحی یک برنامه‌ی استراتژیک برای به کارگیری رسانه‌های اجتماعی در مدیریت خدمات شهری، نسبت به ایجاد ساختاری یک‌پارچه، منسجم و هوشمند برای بهره‌مندی از اطلاعات دسته‌بندی شده، فراهم کردن امکان مشارکت شهروندان در اداره‌ی شهر، مدیریت رخدادهای اضطراری، توسعه‌ی ارتباطات سازمانی، مدیریت پروژه‌ها، بازتولید نقش روابط عمومی بر بستر رسانه‌های اجتماعی، بازاریابی خدمات شهری و ایجاد و توسعه‌ی «برند دیجیتالی» شهر تهران اقدام کند. ساختاری که توانایی فنی و محتوایی در انتخاب کانال‌ها و ابزارها و طراحی کمپین‌های رسانه‌ی اجتماعی را داشته باشد و استانداردهای ایجاد و به کارگیری رسانه‌های اجتماعی در شهرداری تهران را تدوین كند.
قائمی با اشاره به اینکه در برخی از کانال‌های رسانه‌های اجتماعی، صفحات رسمی شهرداری تهران افتتاح شده گفت: شهرداری تهران موفق شده است ضمن تولید محتوا، ارتباط آن‌لاین خوبی را با مخاطبان داخلی و خارجی برقرار کند.
این اقدام، نخستین تجربه‌ی سازمانی در به کارگیری رسانه‌های اجتماعی در کشور است و پیش‌بینی می‌شود با طراحی سند استراتژیک رسانه‌های اجتماعی شهرداری تهران تا نیمه‌ی مردادماه، ساختار مدیریتی رسانه‌های اجتماعی در شهرداری تهران، استقرار یابد.
*پروژه برداشت تصاویر 360 درجه پانوراما ( Street view ) از شهر تهران
سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران، تا کنون برای تهیه اطلاعات مکانی شهر تهران از روش‌های گوناگونی استفاده کرده است. یکی از این روش‌ها، استفاده از تکنولوژی عکس‌برداری پانوراما از سطح معابر شهر تهران است که قابلیت عکس‌برداری و استخراج جزئیات و المان‌های شهری را امکان پذیر می‌کند.
عکس‌های پانوراما نمونه‌ای از عکس‌ها هستند که قابلیت نمایش 360 درجه از یک مکان را در محیط مجازی فراهم می‌کند. برای اخذ این تصاویر به دوربین‌های ویژه‌ای نیاز است. با استفاده از سیستم‌های مکان یاب نظیر GPS امکان ثبت مختصات مکانی دوربین در لحظه عکس‌برداری وجود دارد همچنین زمان عکس‌برداری نیز قابل ثبت است. از این جهت در بسیاری موارد می‌توان از طریق این عکس‌ها روند تغییرات در شهر را بررسی کرد.
با اجرای این پروژه امکان بازنگری و تکمیل بسیاری از داده‌های موجود و همچنین ارائه سرویس‌هایی نظیر آنچه در نرم افزارهای گوگل ارائه می‌شوند برای شهرداری تهران فراهم می‌شود. این سرویس‌ها کاربر را قادر می‌سازد که به جای مسافرت درون شهری، در دنیای مجازی شهر گردش کند و زوایای دلخواه خود را انتخاب کند.
از دیگر کاربردهای این تصاویر، به‌روزرسانی اطلاعات مکاني و توصیفی نقشه‌های شهری، مشاهده و بررسی روند تغییرات شهری، برداشت سريع المان‌های مختلف شهری مانند عوارض حمل و نقل و ترافیک و... است.
تهیه این تصاویر هم اکنون در کلیه مناطق شهرداری تهران به اتمام رسيده است و ارائه سرويس نمايش اين تصاوير روي نقشه تهران هم اکنون در سايت داخلي شهرداري تهران قابل بهره برداري است و به زودي بر روي سامانه نقشه تهران روی اینترنت (map.tehran.ir) در اختیار شهروندان عزیز قرار خواهد گرفت.
*نسخه جدید سامانه نقشه تهران و کاربردهای آن
سامانه نقشه تهران یکی از سرویس‌های اطلاعات جغرافیایی شهرداری تهران است که در آدرس اینترنتیmap.tehran.ir در دسترس عموم قرار دارد. هر چند این نقشه از پایگاه داده مشترکی با سایر سرویس‌های اطلاعات جغرافیایی شهر تهران بهره می‌برد، اما ظاهری متفاوت از بقیه داشته و با رعایت اصول کارتوگرافی از جهاتی زیباتر و برای بسیاری از کاربران عادی، کاربردی‌تر محسوب می‌شود. هدف از راه‌اندازی این سامانه از یک سو ایجاد یک بستر اطلاعات جغرافیایی (نقشه تحت وب) برای بسیاری از سازمان‌ها و ارگان‌های مختلف برای قرار دادن اطلاعات مکانی مورد نظر درقالب نقشه بر اساس معیارها و استانداردهای جهانی و از سوی دیگر ایجاد درگاه اطلاعات مکانی برای سرویس‌های شهروندی و گردشگری بوده است. 
در مراجعه شهروندان به یک نقطه از شهر اگر آنان از موقعیت مکانی مقصد اطلاع کافی نداشته باشند علاوه بر اتلاف وقت، ممکن است هزینه زیادی را صرف پیدا کردن آن كنند. امروزه در دنیا سایت‌های اطلاع رسانی نقشه جزء جدایی ناپذیر خدمات شهروندی برای بالا بردن کیفیت زندگی شده است. با این اهداف، از حدود پنج سال پیش سامانه نقشه تهران به آدرس map.tehran.ir راه اندازی شد و با توجه به استقبال مردم از آن، هر ساله از نظر اطلاعات و امکانات قوی‌تر شده است. به طوری که از حدود 50 تا 100 کاربر روزانه در بدو راه‌اندازی، امروزه به رقمی بالغ بر 10 تا 12 هزار کاربر در روز رسیده است.
پس از تکمیل نقشه تهران بزرگ و به‌روز رسانی شبکه معابر و خطوط و ایستگاه‌های مترو نسخه جدید این سامانه به دو زبان فارسی و انگلیسی در دسترس شهروندان قرار گرفته است. 
در آینده نزدیک، امکانات نقشه تهران از طریق پیام کوتاه و نیز GPRS برروی نقشه موبایل نیز در اختیار شهروندان قرار داده خواهد شد. 
امکانات جدید نقشه تهران
در نسخه جدید نقشه تهران (نسخه پنجم) امکانات زیر در اختیار شهروندان قرار دارد:
جستجوی هوشمند: در این نسخه امکان جستجوی موجود در سامانه، پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشته است. به شکلی که انواع آدرس یابی‌های محاوره‌ای روزانه در این سامانه قابل جستجو می‌باشد.
مسیریابی هوشمند: با مشخص کردن مبدأ و مقصد مسیر و پارامترهای مورد نظر، مسیر مناسب از نظر کوتاه‌ترین مسافت و یا کوتاه‌ترین زمان در اختیار شهروندان قرار داده می‌شود.
جستجوی اماکن خدماتی و عمومی: امکان جستجوی اماکن خدماتی و عمومی با اطلاعات تکمیلی مناسب در این سرویس وجود دارد. برای نمونه امکان جستجوی بیمارستانی با امکانات ویژه تخصصی که خدمات بیمه مورد نظر شهروند را ارائه دهد در این سامانه امکان‌پذیر شده است.
سرویس محله من: در این سرویس، اطلاعات مناسبی در مورد یک محله خاص به شهروندان ارائه می‌شود. این سرویس با هدف شناسایی هر چه بهتر محله‌های شهر تهران ایجاد شده است.
سرویس تهران گردی: در این سرویس، اطلاعات و تصاویر پانورامای تعدادی از اماکن مهم توریستی و تاریخی شهر تهران به همراه موقعیت مکانی آن با اتصال به سامانه گردشگری مجازی شهر تهران به آدرس virtualtour.tehran.ir ارائه شده است.
*پروژه RTK شهر تهران
سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات به عنوان متولی ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز اطلاعات مکانی در شهرداری تهران به راه اندازی شبکه تعیین موقعیت دقیق و آنی در شهر تهران اقدام كرده است. 
این شبکه که از تکنیک RTK (Real Time Kinematic) استفاده می‌کند، از شش ایستگاه مرجع، تشکیل شده است که یکی از آن‌ها به عنوان ایستگاه مرکزی، کنترل شبکه را بر عهده دارد. در این شبکه برای ارتباط ایستگاه‌های اصلی از زیرساخت فیبر نوری و برای ارسال تصحیحات به گیرنده متحرک از GPRS استفاده می‌شود.
اگرچه به نظر می‌رسد که ایجاد زیرساختار مورد نیاز و راه اندازی شبکه RTK در ابتدای امر مستلزم صرف هزینه نسبتاً بالایی است اما در عمل در دراز مدت نه تنها مقرون به صرفه است بلکه صحت و سرعت تعیین موقعیت را نیز افزایش می‌دهد. به عبارت دیگر ایجاد یک شبکه ملی (یا منطقه‌ای) در یک کشور (یا شهر) از این لحاظ مقرون به صرفه و مفید است که با یک بار صرف هزینه، این شبکه تا مدت‌ها و به دفعات برای کاربردهای مختلف قابل استفاده خواهد بود. 
هدف از ایجاد این شبکه فراهم نمودن امکان برداشت آنی (Real Time) مختصات نقاط با دقت بهتر از پنج سانتیمتر برای کلیه کاربران عام و خاص در کاربردهای شهری و همچنین استانداردسازی فرایند برداشت اطلاعات مکانی در مجموعه شهرداری تهران می‌باشد.
مراحل اجرای این پروژه به شرح زیر است:
خرید تجهیزات RTK، طراحی شبکه ایستگاه‌های Base، ایجاد زیرساخت مورد نیاز ایستگاه‌ها در محل‌های طراحی شده و نصب و راه اندازی تجهیزات مربوطه در هر ایستگاه، آموزش کارشناسان سازمان فناوری برای آشنایی با تجهیزات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری این سیستم و آزمون دقت شبکه. 
سامانه تعیین موقعیت آنی RTK
در اردیبهشت ماه 92 ساب پرتال rtk.tehran.ir به منظور برقراری تعاملات آنلاین با کاربران شبکه RTK تهران راهاندازی شد. با راه اندازی این سرویس، کاربران GPS می‌توانند علاوه بر آشنایی با شبکه تعیین موقعیت آنی تهران و آخرین اخبار مرتبط با آن، از دو سرویس online و offline این شبکه نیز به صورت رایگان بهره‌مند شوند.
برای این کار کافیست کاربران در سایت مذکور ثبت نام كنند تا صاحب یک حساب کاربری شوند. از آن پس کاربران می‌توانند با کد کاربری خود وارد سایت شده و از خدمات پردازش آنلاین مشاهدات استاتیک خود، و دانلود مشاهدات ایستگاه‌های دائمی شهرداری به منظور پردازش desktop، استفاده كنند. بعلاوه آن‌ها قادر خواهند بود با وارد كردن همان کد کاربری در گیرنده‌های GPS خود، نسبت به برداشت آنی مختصات با دقت سانتیمتری (RTK) یا دسیمتری (DGPS) با استفاده از شبکه تعیین موقعیت آنی تهران اقدام كنند. درحال حاضر در راستای به‌روزرسانی محور بزرگراه امام علی در پایگاه معابر سازمان فناوری، برداشت بخش تازه افتتاح شده این بزرگراه با استفاده از شبکه RTK تهران درحال انجام است. همچنین ارزیابی دقت نقشه جدید تهران نیز با استفاده از همین سیستم به تازگی آغاز شده است.
*پروژه SDI و تدوین معماری سازمانی مکان مبنای شهرداری تهران / گامی به سوی مدیریت بهینه و یکپارچه اطلاعات مکانی در شهر
SDI مخفف Spatial Data Infrastructure و به معنای زیرساخت اطلاعات مکانی است. به عبارتی دیگر تدوین ساختارها و ایجاد ابزارهای فنی و قانونی برای برقراری ارتباط بین داده‌ها، خدمات، تولیدکنندگان و کاربران، با استفاده از خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات و در راستای یک نظام اجرایی و روندی مشخص برای به‌روز رسانی و تکمیل اطلاعات مکانی یا توصیفی است.
کاربردهای اصلی SDI دسترسی هم‌زمان کاربران مختلف به داده‌ها، یکپارچه‌سازی و به اشتراک‌گذاری اطلاعات، جلوگیری از دوباره‌کاری و اتلاف هزینه و بهینه‌سازی روند به‌روز رسانی اطلاعات و در واقع مکانیزمی پایدار برای اطلاعات مکانی در زمینه تولید، نگه‌داشت، به روزرسانی و بهره‌برداری است.
نهادینه نمودن طرح‌های شهری و مدیریت املاک، تسهیل خدمات به کلیه شهروندان، شفاف‌سازی و یکسان‌سازی خدمات به شهروندان، تسهیل در توسعه بازار اطلاعات و صنعت، هماهنگ‌سازی سازمان‌ها و ارگان‌های وابسته به شهرداری، افزایش بهره‌وری از سرمایه‌گذاری‌های انجام شده از مزایای اجرای پروژه SDI است.
شهر، سیستمی پویاست که عملکرد ساختارهای آن پیوسته با هم در تعاملند. برای تنظیم این روابط و پایداری سیستم، هماهنگی و یکپارچگی در مدیریت آن ضروری است و نمی‌توان کارکردهای مختلف شهر را به مدیریت منفک و بدون ارتباط با هم سپرد و انتظار بهبود وضعیت داشت. 
از آن جا که اکثریت فرایندهای موجود در یک شهر، فرایندهایی مکان محور است لذا وجود نظام داده مکانی یکپارچه برای مدیریت هوشمند شهر از ضروریات اساسی کلانشهرها می‌باشد. تهیه یک نظام مدیریتی برای اطلاعات مکانی در راستای طراحی و پیاده سازی SDI به این دلیل ضروری است که موفقیت در فعالیت‌های عمرانی و اجرایی و کلیه کاربردهای اطلاعات مکانی عملاً بستگی به داشتن دسترسی به داده‌ها و اطلاعات مکانی و قابلیت استفاده از آن‌ها دارد. 
هدف از تهیه نظام مدیریت اطلاعات مکانی، ایجاد، حفظ و نگهداری یک روش سازگار و یکپارچه برای مدیریت اطلاعات مکانی شهرداری تهران است. شهرداری تهران از اجرای پروژه «تدوین معماری مکان مبنای شهرداری تهران» اهداف بسیاری را دنبال می كند که در ذیل به بخشی از آن اشاره شده است:
شناسایی کمبودها و نیازمندی‌ها (داده، سرویس)، افزایش بهره‌وری از اطلاعات مکانی در فرایندهای شهرداری، جلوگیری از فعالیت‌های موازی در مجموعه شهرداری، تولید، تکمیل و به روزرسانی داده‌های مکانی، به اشتراک گذاری اطلاعات مکانی، تدوین دستورالعمل‌ها و استانداردهای لازم جهت ثبت كردن اطلاعات (به‌روزرسانی اطلاعات در فرایندها و گردش کارها)، بهبود کیفیت داده‌ها، حذف افزونگی داده، تعیین متولیان تولید، نگهداری و به‌روزرسانی هر لایه اطلاعاتی. 
روش اجرای پروژه
پروژه تدوین معماری مکان مبنای شهرداری تهران از اسفند ماه 1388 با حمایت‌های مستقیم شهردار محترم تهران در سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات آغاز شد.
این پروژه شامل 3 فاز اصلی به شرح ذیل است: 
فاز تدوین معماری سازمانی مکان-مبنای شهرداری تهران:
این فاز شامل مراحل متعددی از جمله شناخت وضع موجود است. شناخت به عنوان اقدامی اصلی و پایه‌ای در شروع پروژه مدنظر قرار گرفته است. هدف از شناخت در این پروژه، شناسایی فعالیت‌های مکان مبنا، سیستم‌ها و تکنولوژی‌های موجود، سرویس‌های مکانی و نیز داده‌های مکانی مورد استفاده در شهرداری تهران است.
با توجه به ابلاغیه شهردار محترم به واحدهای مستقل و ستادی شهرداری تهران مبنی بر همکاری همه جانبه با تیم اجرایی پروژه، شناخت وضع موجود شهرداری تهران در حوزه فناوری اطلاعات مکانی انجام یافت. 
از اهم فعالیت‌های انجام شده می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد: 
شناسایی فرایندهای مکان مبنا، ارزیابی داده‌های موجود، بررسی سرویس‌ها و فناوری‌های موجود، تهیه شناسنامه اطلاعات مکانی موجود. 
از مهم‌ترین دستاوردهای فاز شناخت، شناسایی کمبود اطلاعات مکانی به‌روز موجود در شهرداری تهران بوده است که این مسئله منجر به تعریف پروژه‌هایی نظیر خرید تصویر ماهواره‌ای، عکس برداری جدید از شهر تهران جهت تهیه نقشه بزرگ مقیاس شد. 
تدوین معماری مطلوب در حوزه فناوری اطلاعات مکان مبنا: در این مرحله با توجه به بینش و چشم انداز سازمانی و اطلاعات به دست آمده از فاز شناخت، طراحی و تدوین وضعیت مطلوب شهرداری تهران در بخش‌های ذیل به انجام رسیده است: 
طراحی مدل داده یکپارچه اطلاعات مکانی، طراحی سرویس‌ها و برنامه‌های کاربردی، تدوین استانداردها و دستورالعمل‌های تولید و به هنگام سازی اطلاعات مکانی، تدوین سند انتخاب سکوی پایگاه اطلاعات مکانی شهرداری تهران، تدوین سند انتخاب تکنولوژی طراحی و پیاده سازی سرویس‌ها.
در مرحله تدوین برنامه ریزی انتقال به معماری مطلوب از بررسی وضع موجود و تعیین لایه‌های معماری وضع موجود و همچنین ترسیم وضعیت آن‌ها در معماری مطلوب به تدوین برنامه انتقال از وضع موجود به وضع مطلوب می‌پردازیم. 
اهم فعالیت‌های این فاز به شرح زیر است: 
تعیین میزان تفاوت لایه‌های معماری وضع موجود و مطلوب، تحلیل تغییرات در لایه‌های مختلف معماری، تعریف پروژه‌ها و نیازمندی‌های لازم براي پیاده سازی روند مطلوب. 
فاز تدوین متدولوژی تولید و بهنگام‌سازی داده‌های مکانی شهرداری تهران: 
در این فاز، مراحلی نظیر شناسائی وضع موجود داده‌های مکانی و ترسیم وضعیت مطلوب و تدوین روند مطلوب در تولید و به هنگام سازی اطلاعات مکان-مبنا در شهرداری تهران را در بر گرفته است.
فاز پیاده سازی پایگاه اطلاعات مکانی یکپارچه شهر تهران: 
ایجاد پایگاه اطلاعات مکانی یکپارچه شهر تهران یکی از مهمترین مراحل اجرایی این پروژه به منظور دستیابی به استراتژی بهینه تولید، سامان دهی و به کارگیری اطلاعات مکانی است. اهم فعالیت‌های این فاز به شرح زیر است: 
طراحی پایگاه اطلاعات مکانی (طراحی تفصیلی مدل داده، پایگاه اطلاعات مکانی، معماری سخت افزاری و نرم افزاری پایگاه)، پیاده سازی و ایجاد پایگاه اطلاعات مکانی، پیاده سازی نمونه آزمایشی، آماده سازی ابزار GIS مورد نیاز، تدوین دستورالعمل‌های فنی و نهایی نصب و راه‌اندازی پایگاه اطلاعات.
اطلاعات تکمیلی درباره پروژه SDI، نظام اطلاعات مکانی شهر تهران و چگونگی مدیریت و تبادل داده‌های مکانی به تفکیک، در تارنمای sdi.tehran.ir موجود است. در قسمت کاتالوگ داده‌ها که در حال راه اندازی است سیستمی استاندارد برای جستجوی داده فراهم می‌آید و کاربران قادر خواهند بود با کمک آن داده‌ها را بر اساس ویژگی‌های مختلف از جمله مقیاس‌های موجود جستجو كنند. در بخش دیگری از این تارنما متخصصان می‌توانند برای ثبت نام و دادن اطلاعات تماس خود اقدام کنند. این اطلاعات فعلاً فقط ذخیره شده تا در موقع لزوم از آن استفاده شود. همایش‌های پیش رو و مرتبط با پروژه و نیز اخبار فناوری اطلاعات مکانی در بخش‌های دیگر این سایت عرضه می‌شود که در واقع نوعی اطلاع رسانی در این زمینه به علاقمندان، دست‌اندرکاران و کارشناسان این حوزه است. 
اجرای این پروژه یکی از اقدامات بنیادی و اساسی در استفاده از اطلاعات مکانی در شهرداری تهران می‌باشد. امید آن است که شهرداری تهران، به زودی از فواید کاربست این مستند بهره‌مند شود. 
در حال حاضر بر اساس مطالعات انجام شده در پروژه مذکور، سند نظام اطلاعات مکانی شهرداری تهران تهیه و تدوین شده که در واقع سند اجرایی در راستای تحقق و پیاده سازی نظام مدیریت اطلاعات مکانی در شهرداری تهران است. پس از ابلاغ این سند توسط شهردار محترم کلیه بخش‌های مجموعه شهرداری مکلف به پیروی از دستورالعمل های آن هستند. 
* پروژه ITIL در سازمان فاوا شهرداري تهران
ITIL کتابخانه‌ای از بهترین افکار و تجربه‌ها در مدیریت خدمات فناوری اطلاعات بوده و برای اولین بار در دهه‌ی 1980 با تلاش دولت بریتانیا براي پیاده‌سازی رویکردی کارآمد برای استفاده مناسب و به صرفه از منابع فراوان فناوری اطلاعات پی‌ریزی شد. این دولت سرانجام موفق شد با بهره‌گیری از تجارت متعدد کارشناسان متخصص و متبحر حوزه‌ی فناوری اطلاعات، مجموعه‌ای کامل از بهترین تجارب در این خصوص را منتشر کرد.
از اهداف پیاده‌سازی ITIL می‌توان به مواردی همچون افزایش کیفیت خدمت، خدمات IT بهتر با به کارگیری بهترین فرآیندهای از پیش‌آزموده شده، کاهش ریسک پشتیبانی خدمات فناوری اطلاعات با استفاده از فرآیند مدیریت مستمر خدمت، استانداردها و راهکارهای مناسب، عملیاتی و آزموده، استفاده بهتر از مهارت‌ها و تجربه‌های افراد و بالا بردن امنیت اطلاعات اشاره كرد.
چالش‌های پیاده سازی پروژه در سازمان 
تفاوت ماهیت فرآیندی ساختارITIL  با ماهیت وظیفه‌ای چارت سازمانی، تعریف نقش در ITIL و عدم وجود چنین مفهومی در سازمان و نیاز به پیاده‌سازی و فرهنگ سازی این مفهوم، تمرکز روی یک خدمت و پیرو آن به وجود آمدن مشکلات مربوط به مشترک بودن تجهیزات و یا کارشناسان سرویس (به عنوان مثال: یک سرور در ارتباط باچند خدمت و یا یک پشتیبان براي چند خدمت)، به وجود آمدن پرسش‌های متعدد در ذهن تیم پروژه در مورد جایگاه این استاندارد در مقابل سایر استانداردهای سازمان اعم از  9000،10015 و...، نیاز به فرهنگ سازی این استاندارد حتی از سمت مشتری (با توجه به اینکه ارتباطات مشتریان با سازمان نیز با پیاده‌سازی این استاندارد بهبود خواهد یافت) و عدم وجود ابزاری یکپارچه منطبق با کلیه فرآیندهای ITIL با توجه به ماهیت فرآیندی این استاندارد از مهمترین چالش‌ها و مشکلات پیش رو برای پیاده‌سازی آن است. 
برنامه‌های سال 92 
پیاده سازی استاندارد در سایر خدمات سازمان، انتقال دانش پروژه به سایر کارشناسان سازمان، حضور در سومین دوره جایزه ملی کیفیت ICT براي یکی از محصولات سازمان، استفاده از استاندارد ITIL به منظور بهبود سیستم مدیریت منابع انسانی سازمان و تغییر در چارت سازمانی و بهبود طبقه بندی مشاغل سازمان، با رویکرد استاندارد ITIL  مهمترین برنامه های اجرایی سال جاری بر مبنای رویکرد ITIL است. 
دریافت گواهینامه  ایزو 20000 براساس ساختار ITIL برای اولین بار در ایران 
شایان ذکر است سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران، پروژه پیاده‌سازی استاندارد ایزو 20000 را برای اولین بار در ایران با همکاری دانشگاه صنعتی شریف و با اعتبار شرکت ISC  استرالیا در اسفندماه 91  به انجام رساند و موفق به دریافت گواهینامه مذکور شد.  
*نقشه سه‌بعدی شهر تهران به عنوان بستر اطلاعات مکانی
تهیه نقشه سه‌بعدی تهران از جمله پروژه‌های تخصصی شهری است که انجام آن با توجه به پیچیدگی‌های خاص خود، ثبت برگ زرینی در کارنامه مدیران شهری حاضر خواهد بود.
مدیریت اطلاعات مکانی، فعالیتی مستمر و بدون توقف است و تنها از این طریق است که می‌توان شهر مجازی را که همچون یک شهر زنده است به تصویر کشید. با انجام تغییرات ساختاری و تلاش برای احیای شهر الکترونیک، تهیه نقشه جدید شهر تهران به عنوان بستر اطلاعات مکانی و یکی از نیازهای شهر الکترونیک، مورد توجه و در اولویت کاری شهرداری تهران قرار گرفته است. 
وسعت شهر تهران، محدودیت‌های تهیه عکس هوایی از سطح شهر به دلایل امنیتی، پیچیدگی‌های شهر و طولانی بودن زمان دستیابی به خروجی‌ها از جمله موانع اصلی اجرای این پروژه در دهه اخیر محسوب می‌شود.
پروژه تهیه نقشه سه‌بعدی شهر تهران با شناخت کافی از کاربرد اطلاعات مکانی و تجربه سال‌های متمادی در مجموعه شهرداری تهران و بر پایه این توافق که استفاده از روش‌های سنتی و متداول برای تهیه و تولید و استفاده سیستماتیک از نقشه نمی‌تواند پاسخگوی نیازهای شهر الکترونیک باشد پایه گذاری شده است. 
دستاوردها
از دستاوردهای منحصر به ‌فرد این نقشه، تدوین دستورالعمل جدید تهیه نقشه بر اساس نیاز شهرداری کلانشهرها، تولید بالغ بر 150 لایه اطلاعاتی به صورت سه بعدی از جمله سطوح سواره رو، پیاده رو، فضای سبز، عرصه و اعیان املاک، در اختیار گذاری نقشه به کاربران از طریق پایگاه اطلاعاتی و به صورت اینترانتی، امکان به روزآوری این نقشه از طریق متولیان شناسایی شده در ستاد و سازمان‌های وابسته به شهرداری تهران است که این امر سبب به‌روز نگهداری نقشه تولید شده می‌شود. در حال حاضر، تهیه نقشه مناطق جنوبی شهر به پایان رسیده و مناطق شمالی در حال انجام می‌باشد. 
مراحل انجام پروژه
فازهای اجرایی این پروژه از قسمت‌هایی کاملاً تخصصی و زمان بر تشکیل شده است که به اختصار می‌توان به این موارد اشاره کرد: طراحی عملیات پرواز، عکسبرداری هوایی و اسکن عکس‌ها، طراحی و پیاده سازی شبکه مسطحاتی و ارتفاعی، محاسبات و طراحی رویه ارتفاعی شهر تهران، طراحی عملیات مثلث بندی، برداشت بالغ بر 1700 نقطه کنترل ماهواره‌ای، تهیه فتوموزائیک، تولید نقشه سه بعدی، ساخت کلیه سطوح شهری و در نهایت تغذیه اطلاعات در دیتابیس یکپارچه و ارائه سرویس‌های به‌روزرسانی لازم به متولیان تغییرات اطلاعات، براي به روزنگهداری دائمی نقشه.
لازم به ذکر است دستیابی به اطلاعات به‌روز که به تصمیم‌سازی دقیق و صحیح مدیران کمک شایانی می‌کند نیاز به تغییر در طرز فکر و نگرش استفاده از اطلاعات مکانی در تمام سطوح مدیریتی خواهد داشت.

نظرات : 0

ثبت نظر

52733