۱۴۰۳ دوشنبه ۲۴ اردیبهشت

GOLDEN NEWS / خبرهاي طلايي چهارشنبه 26تيرماه

ICTPRESS گزارش می دهد :
خبر: وقتی تمام سطوح تبلت می شوند
دو دانشجوی بریتانیایی فناوری جدیدی عرضه کرده اند که می تواند هرچیزی را به یک تبلت رایانه ای به سبک آی پد تبدیل کند.
دو دانشجوی بریتانیایی فناوری را اختراع کرده اند که از آن با عنوان " فناوری بزرگ بعدی در خانه" یاد می کنند، این سیستم به کاربران خود این امکان را می دهد که اجسام عادی را چون یک پاکت نامه و یخچال را تبلت تبدیل کنند.
آنها این فناوری را در نمایشگاه ویژه فناوری دانشجویان دکترا به نمایش گذاشتند.
این نوع آوری توسط جان هاردی و کارل الیس 25 ساله از دانشگاه لنکستر ارائه شده است.
این سیستم از نرم افزاری به نام نمایشگرهای Ubi استفاده می کند که دربرگیرنده یک پروژکتور، یک دوربین عمقی و یک رایانه است تا صفحات لمسی تعاملی را در هرکجا و روی هرچیزی بسازد.
درحال حاضر این دستگاه یک نمونه اولیه است و تمام فناوری آن در یک جعبه بزرگ و حجیم قرار گرفته که باید مقابل اجسامی که قرار است به عنوان تبلت به کار رود قرار می گیرد.
این فناوری از پروژکتوری استفاده می کند تا تصویر یک آی پد، ساعت زنگ دار و یا هر دستگاه دیگری را روی یک شی منتقل کند.
یک وب‌کم که پیکسلها را به رنگهای قرمز، سبز و آبی می بیند با ژرفای مورد نظر جزئیاتی را که فرد درحال انجام آن است و حرکات آن را به رایانه ارسال می کند.
این رایانه از یک نرم افزار برای دنبال کردن انگشتان کاربر استفاده می کند تا کارهای مورد نظر وی انجام شود، به این معنا که یک کاربر می تواند تخت خود را به یک دفتر کار با فناوری بالا تبدیل کند و کارهای روزمره خود را بدون این که مجبور باشد تخت را ترک کنند انجام دهد.
این دو دانشجو برای گسترش کار خود و عرضه آن به صورت تجاری که در حال حاضر مورد حمایت دانشگاه قرار دارد ابراز تمایل کرده و امیدوارند که با توسطه این طرح جعبه بزرگ خود را به اندازه یک تلفن هوشمند کاهش دهند.
در ویدئویی که این فناوری را نشان می دهد یک ساعت زنگ با لمس یک گوشه تخت خاموش می شود و سرتیتر اخبار سایت انتخابی در قسمت بالای سر تخت به نمایش در می آید.
هاردی گفت: زیبایی این بسته نرم افزاری این است که صفحه نمایشهای تعاملی سریع و ساده ای می سازد. درحالی که زندگی ما هر روز بیشتر دیجیتالی می شود، ما نیاز داریم که دنیای دیجیتال را با زندگی فیزیکی خود ترکیب کنیم.
وی اضافه کرد: تلفنهای داخل جیب و صفحه نمایشهای روی میز الزاما بهترین روش دیجیتالی نیستند چرا که آنها بسیار محدود کنده است.
این دانشجوی دکترا اعتقاد دارد که این فناوری روزی به قدری کوچک می شود که داخل یک لامپ جای می گیرد.
..................................
خبر: نیمه کاره ماندن پیاده‌روی فضایی به خاطر نشت آب به کلاه فضانوردی!

«لوکا پارمیتانو» فضانورد ایتالیایی بدلیل نشت آب در داخل کلاه فضانوردی خود مجبور به نیمه کاره گذاشتن برنامه پیاده روی فضایی و بازگشت بداخل ایستگاه فضایی شد.
«کریس کسیدی» فضانورد ناسا به همراه «لوکا پارمیتانو» از آژانس فضایی اروپا (ESA) روز سه شنبه 16 جولای (25 تیر) دومین مرحله پیاده روی فضایی را آغاز کردند.
اما حدود یک ساعت پس از شروع پیاده روی، «پارمیتانو» از شناور شدن آب در داخل کلاه فضانوردی اش خبر داد.
نشت مقدار کم آب در داخل کلاه مشکل حاد و اضطراری محسوب نمی شد، اما تیم کنترل مأموریت ناسا دستور پایان زودهنگام پیاده روی فضایی و بازگشت بداخل ایستگاه را صادر کردند.
«دیوید کورت» مدیر پرواز ناسا دستور لغو پیاده روی و بازگشت فوری بداخل ایستگاه فضایی بین المللی (ISS)‌ را صادر کرد؛ فرآیند پاکسازی پیش از ورود به ایستگاه توسط «کسیدی» انجام شد و حدود نیم لیتر آب از داخل کلاه فضانوردی کیهان نورد ایتالیایی خارج شد.
این پیاده روی فضایی دومین مرحله از مأموریت آماده سازی اتصال ماژول آزمایشگاه چند منظوره روسیه محسوب می‌شد که قرار است تا اواخر سال جاری میلادی به ISS‌ متصل شود.
..................................
خبر: مراسم ازدواجي که با عینک گوگل تصویربرداری شد!

لاری پیج از بنیانگذاران گوگل و یکی از مشهورترین میلیاردرهای جهان، جمعه گذشته با فناوری عینک گوگل در مراسم ازدواج یک از خویشاوندانش در کرواسی حاضر شد.
پیج 40 ساله با به چشم‌داشتن فناوری های‌تک گوگل به نظاره این مراسم نشست و عینک مزبور امکان گرفتن عکس را فقط با پلک‌زدن برای وی فراهم کرد.
این گجت که هنوز وارد بازار نشده، توجه مهمانان این مراسم را به خود معطوف کرد.
عینک گوگل در کریسمس آینده با بهای هزار و 500 دلار به فروش خواهد رفت و جدیدترین گجت های‌تک به شمار می‌رود.
فریم‌های این ابداع از تیتانیوم و پلاستیک ساخته شده و به کاربران امکان گرفتن عکس و فیلم ویدیویی را می‌دهد.
این فناوری همچنین امکان انجام جست‌وجو گوگل با استفاده از ارتباطات وای‌فای را فراهم می‌کند.
در ماه می، نمایندگان کنگره به لاری پیج نامه نوشتند و از وی خواستند که گوگل اقدامات خود برای حفاظت از مالکیت خصوصی غیرکاربران را توضیح دهد.
گوگل به دولت اطمینان داد که پرسنل این شرکت با دقت مباحث جدیدی را که ابداع طراحی‌شده ممکن است دراین زمینه موجب شود، در نظر می‌گیرند.
میلیاردر گوگل از حضور در نشست سالانه فناوری در سان ولی ایداهو برای شرکت در این مراسم صرف‌نظر کرده بود.
در این مراسم دست‌اندرکاران قدرتمند عرصه رسانه، سیاست و فناوری حضور داشتند.
..................................
چاپ مقالات علمی محققان در نشریاتی که وجود ندارند!

تب چاپ مقاله علمی در نشریات بی کیفیت خارجی تا اندازه‌ای تند شده است که وزارت علوم از چندی پیش سعی کرد با تهیه فهرست نشریات نامعتبر از هدررفت دستاوردهای به گزارش مؤلفان این مقالات در این مجموعه‌های بی اعتبار جلوگیری کند.
بسیاری از نشریات به ظاهر علمی خارجی از سطح کیفی لازم برای چاپ مقالات ایرانیان برخوردار نیستند اما گاه علاقه به چاپ مقاله در این مجلات باعث می‌شود تا چشم متخصصان، پژوهشگران و دانشجویان بر این حقیقت بسته شود.
اواخر سال گذشته معاونت پژوهش و فناوری وزرات علوم، تحقیقات و فناوری فهرستی را از نشریات نامعتبر خارجی منتشر و اعلام کرد که چاپ مقالات متخصصان، پژوهشگران و دانشگاهیان در مجلات این فهرست از امتیاز ارتقا و یا حمایت‌های وزارت علوم برخوردار نخواهد بود.
دفتر سیاستگذاری و برنامه‌ریزی امور پژوهشی این وزارتخانه به زودی فهرست کامل‌تری از این نشریات را شامل بیش از 250 مورد منتشر خواهد کرد
مقاله علمی، بهانه‌ای برای کسب درآمد
دکتر مظفر شریفی معتقد است که جامعه علمی باید در برابر نشریات نامعتبری که تبدیل به چاهی برای مقالات علمی کشور شده‌اند واکنش جدی نشان دهد.
وی با اشاره به اینکه چاپ مقالات ایرانی در نشریات نامعتبر برازنده کشور نیست، تصریح کرد: متأسفانه چندسالی‌است که گرایش کاذبی در بین ایرانیان برای چاپ مقاله علمی در نشریات خارجی به وجود آمده و همین موضوع باعث شده است تا بسیاری از کم‌تجربه‌ترها برای ارسال مقالات خود، عجول‌تر و کم‌دقت‌تر عمل کنند.
به گفته وی بسیاری از نشریاتی که افراد مقالات خود را برای چاپ به آنها ارسال می‌کنند از پایین‌ترین نشریات کشور نیز رتبه پایین‌تری به لحاظ علمی دریافت می‌کنند.
مدیرکل دفتر سیاستگذاری و برنامه‌ریزی امور پژوهشی وزارت علوم با تأکید بر اینکه چاپ مقاله در این نشریات گاه ناآگاهانه صورت می‌گیرد، گفت: برای آنکه تمامی پژوهشگران و مؤلفان این مقالات از نامعتبر بودن آنها اطلاع پیدا کنند وزارت علوم انتشار این فهرست‌ها را آغاز کرد.
شریفی ادامه داد: بسیاری از این نشریات، وجود خارجی ندارند و تنها برای کسب درآمد سایت‌های کاذبی را به اسم نشریات علمی راه‌اندازی کرده‌اند.
نشریات خارجی چگونه بررسی می‌شوند؟
روند دریافت، داوری و چاپ مقالات در این نشریات در بسیاری از مواقع نامعقول و بسیار کوتاه است؛ تا جایی که مشخص می‌شود اعضای کمیته داوری ذکر شده برای آن وجود خارجی ندارند و یا از اسامی افراد حقیقی و حقوقی بدون اطلاع آنها سوء استفاده شده است.
فهرست بیش از 250 نشریه نامعتبر وزارت علوم به زودی بر روی وب‌سایت این وزارتخانه قرار می‌گیرد. این نشریات در یک کمیته علم‌سنجی به صورت موردی و دقیق بررسی شده‌اند و متخصصان هر حوزه نیز در موارد خاص برای تعیین سطح علمی آنها به کارشناسان وزارت علوم کمک کرده‌اند.
«دارا بودن ناشران تجاری»، «مشخص بودن ترکیب هیأت تحریریه»، «قوی بودن کادر داوری علمی»، «مشخص بودن فرآیند داوری»، «میزان اهمیت دریافت وجه نقد از مؤلفان و میزان آن»، «کیفیت علمی مقالات چاپ شده» و «شناخت اساتید مطرح حوزه‌های تخصصی در کشور از این نشریات» از جمله ملاک‌هایی است که کارشناسان وزارت علوم بر اساس آن صحت عملکرد و سطح نشریات خارجی را می‌سنجند.
به گفته شریفی این فهرست در حال به روزرسانی است و به صورت پیوسته بررسی می‌شود. ممکن است یک نشریه در فهرست نشریات نامعتبر قرار داشته باشد اما با ارتقاء سطح علمی از این فهرست خارج شود و یا نشریه‌ای که پیش از این معتبر بوده، بی‌اعتبار معرفی شود؛ بنابراین ممکن است دو مقاله یک پژوهشگر در یک مجله، یکی معتبر و دیگری نامعتبر شناخته شود.
نشریات معتبر علمی فهرست می‌شوند
به گفته شریفی برای تهیه فهرست نشریات معتبر خارجی در حوزه‌های تخصصی نیز یک کمیته در وزارت علوم تشکیل شده است.
این کمیته وظیفه شکل‌دهی به کمیته‌های تخصصی متشکل از اساتید آن حوزه را برعهده دارد تا نظر تخصصی آنها تکمیل کننده ملاک‌های عمومی کمیته راهبری در وزارت علوم برای فهرست کردن نشریات معتبر باشد.
دراین زمینه یک کیمته تخصصی در حوزه کشاورزی به صورت پایلوت تشکیل شده و فعالیت خود را آغاز کرده است.
فهرست کمیته تخصصی حوزه کشاورزی احتمالا نخستین فهرست نشریات معتبر در کشور خواهد بود و فهرست سایر نشریات نیز تا پایان سال مشخص خواهد شد.
..................................
خبر: عمر واقعی عشق چقدر است؟

محققان دانشگاه کالیفرنیا در پژوهش جدید خود دریافته‌اند که برخلاف تصور پیشین، عشق می‌تواند دوام زیادی داشته باشد.
محققان مغز 17 داوطلب را که بیشتر آنها در دهه 50 سالگی قرار داشته و بطور میانگین حدود 21 سال بود که ازدواج کرده بودند، در زمان مشاهده تصویر همسرانشان اسکن کردند.
نتایج به دست آمده کاملا متفاوت با نظر روانشناسانی بوده که به گفته آنها، احساس عشق شدید تنها حدود 18 ماه و در بهترین حالت سه سال طول خواهد کشید.
محققان دریافتند که مغز زنان و مردان عشاق میانسال همان فعالیتی را نشان داده که مغز عشاق جوان با تجربه هفت ماه ارتباط نشان می‌دادند.
اگرچه تنها یک تفاوت میان این دو گروه وجود داشت. در میان عاشقان میانسال، مناطق مغزی مرتبط با اضطراب دیگر فعال نبوده بلکه مناطق مرتبط با آرامش از بیشترین فعالیت برخوردار بودند.
گفته می‌شود که ازدواجهای شاد بر اساس ارتباط خوب، ارزشهای مشترک، حمایت محکم از اقوام و دوستان، شادی، کودکی باثبات، گفت‌و‌گوهای منصفانه و اراده سخت و ...هستند.
این در حالیست که دکتر مارسل زنتر از دانشگاه ژنو در بررسی 470 مطالعه انجام شده در مورد سازگاری دریافت که هیچ ترکیب خاصی از صفات شخصی وجود نداشته که منجر به قرار گرفتن فرد در یک رابطه عاشقانه پایدار شود بجز یک استثنا که آن قابلیت حفظ تصورات مثبت است.
..................................
خبر: عرضه ساعت سرفیس تا سال 2014

به نظر می رسد که شرکت مایکروسافت یک گام به تکمیل ساخت هوشمند خود نزدیک تر شده است و کارمندان این شرکت از نمونه های اولیه این ساعت استفاده می کنند.
برخی از منابع در شرکت مایکروسافت اظهار داشتند که نمونه های اولیه ساعت هوشمند مایکروسافت که چون تبلتهای این شرکت نام سرفیس ( Surface) برای آن انتخاب شده درحال حاضر مورد استفاده کارکنان این شرکت قرار دارد.
این ساعت قرار است با رنگهای زرد، قرمز، سیاه، طوسی، سفید و آبی عرضه شود، گفته شده است که موادی که این ساعت از آن ساخته شده از اکسینیترید آلومینوم است. اکسینیترید 80 درصد شفاف بوده اما سختی آن چهاربرابر شیشه است.
قرار است ساخت هوشمند سرفیس با یک نسخه تغییر داده شده از ویندوز 8 عرضه شود و به طور مستقل از یک تلفن هوشمند کاربردی است.
از سوی دیگر براساس برخی شایعات تأیید نشده اپل به شدت روی ساعت هوشمند خود کار می کند و برای این کار مهندسان جدیدی را به خدمت گرفته است.
گفته می شود که ساعت هوشمند هر دو شرکت سال آینده میلادی وارد بازار می شود.
..................................
خبر: ورود فناوری تشخیص چهره به دستگاههای خودپرداز

یک شرکت امنیتی در اوهایو آمریکا یک دستگاه خود پرداز با صفحه لمسی تولید کرده که شبیه یک تبلت کار می کند و از فناوری تشخیص صورت و کدهای QR برای شناسایی کاربر استفاده می کند.
استفاده از دستگاه های خودپرداز آهسته که کارکردن با آنها به واقع طاقت فرسا است به زودی جای خود را به نسل جدید خودپردازهای اتوماتیکی می دهد که با تشخیص صورت کاربرد به وی اجازه انجام عملیات بانکی می دهد.
این ایده تنها نمونه ایی از مفاهیم و طرحهایی است که اخیرا در کنفرانس دستگاه های خودپرداز اتوماتیک لندن به نمایش گذاشته شد.
دستگاه های خودپرداز الهام گرفته از تبلتها توسط یک شرکت نرم افزار و امنیت به نام دای‌‌بولد ساخته شده است.
علاوه بر طراحی نوین این دستگاه ها که آنها را شبیه به تلفنها و تبلتهای هوشمند می سازد، آنها دربرگیرنده فهرستها و کنترلهای موقعیت یابی نیز هستند.
این دستگاه ها بدون کاغذ کار می کنند و کاربر رسید عملیات بانکی را که انجام داده از طریق پیام متنی یا نامه الکترونیک روی تلفن همراه خود دریافت می کند.
دستگاه خودپرداز اتوماتیک که این شرکت در کنفرانس لندن به نمایش گذاشت به تلفن همراه کاربر متصل می شود و با استفاده از فناوری اسکن با بار کد QR صورت کاربر را شناسایی می کند. این همزمان سازی دستگاه از طریق خدمات مبتنی بر ابر انجام شده و هویت کاربر بدون استفاده از کارت بانکی تأیید می شود.
اطلاعات صفحه تراکنش روی تلفن هوشمند کاربر ظاهر می شود و مشتری می تواند میزان برداشت را مشخص کند. کد یکبار مصرف منحصر به فردی به تلفن همراه وی ارسال شده و مشتری آن را وارد دستگاه خود پرداز می کند تا تراکنش را تأیید کرده و مبلغ را دریافت کند.
QR Code یک رمزمیله ماتریسی است، که می‌توان آن را با اسکنرهای QR، تلفن همراه دوربیندار و تلفن هوشمند خواند. این بارکد دربردارنده چیدمانی از چهارگوش‌های سیاه روی زمینه سپید است. داده نهفته می‌تواند نوشته، نشانی وب، شماره تلفن، یا انواع دیگری از داده ها باشد.
از دیگر تواناییهای این دستگاه ارسال مبلغ به حساب یک شخص سوم است. وقتی مشتری میزان مبلغ و اطلاعات گیرنده را مشخص کرد، گیرنده کد یک بار مصرفی دریافت می کند و با وارد کردن آن در هر دستگاه خودپرداز و یا ارائه آن به هر شعبه ای می تواند وجه نقد دریافت کند.
دستگاه های خودپرداز این شرکت دو سوم اندازه دستگاه های سنتی بوده و مجهز به WiFi، دوربینهای داخلی و توانایی تشخیص چهره است که می تواند گزینه ای برای کد QR باشد.
این شرکت امیدوار است ظرف 18 ماه آینده این دستگاه های خودپرداز اتوماتیک را وارد بازار کند.
درهمین میان مهندسان آلمانی در والدورف نیکسون دستگاهی ساخته اند که تاریخچه انجام عملیات بانکی کاربر را به خاطر می سپارد تا بتواند گزینه های شخصی سازی بیشتری به وی ارائه کند.
در کنفرانس دستگاه های خودپرداز اتوماتیک لندن، مهندسان آلمان این دستگاه را که می تواند پروفایل کاربر را با وارد کردن کارت بانکی نشان دهد به نمایش گذاشتند. این دستگاه تراکنشهای اخیر و مبالغ آن را نمایش می دهد و گزینه های متنوعی برای شخصی سازی دارد.
برای مثال اگر یک مشتری به طور مرتب 30 دلار برداشت کند، این مبلغ اولین گزینه است که هنگام برداشت وجه به وی ارائه می شود.
..................................
خبر: تولید برق از گرمای تلف شده

دانشمندان استرالیایی موفق شدند با ابداع یک فناوری جدید از گرمای تلف شده کارخانه های برق و لوله اگزوز خودروها برق تولید کنند.
محققان دانشگاه موناش یک ترموسل یونی مبتنی بر مایع تولید کرده اند که خروجی قدرت آن بالا است و هیچ انتشار کربنی ندارد.
ترموسلها با به خدمت گرفتن انرژی گرمایی که به واسطه تفاوت دمای بین دو سطح تولید شده کار می کند و این انرژی را به وسیله یک الکترولیت به انرژی برق تبدیل می کند.
براساس اظهارات دانشمندان موناش، این ترموسل های جدید را می توان برای تولید برق از بخار کم درجه در نیروگاه برق در دمای حدود  130 سانتیگراد به کار گرفت.
داگ مک فارالین از محققان این پروژه گفت: طی این تحقیقات ما به این نتیجه رسیده ایم که این ترموسلها به رغم سیستمهای آبی که در دماهای بالای 100 درجه سانتیگراد کار نمی کند، می توانند در دمای افزایش یافته منابع گرمایی مهم نیز کارآمد باشد.
این پروژه ارائه کننده فرصت طراحی دستگاه های ارزان و انعطاف پذیر است که می تواند برای برداشت گرمای تلف شده در دامنه برد 100 تا 200 سانتیگراد مناسب باشد.
تئودور آبراهام دانشجوی دکترای دانشگاه موناش به عنوان یکی دیگر از محققان این پروژه گفت: تروموسل یک روش جذاب برای کاهش اتکا به سوختای فسیلی است، چرا که آنها از گرمایی استفاده می کنند که در فرآیندهای صنعتی تولید شده است. مهمترین مزیت ترموسل این است که از انرژی بهره برداری می کند که به طور خاص برای آن تولید نشده و انرژی هدر رفته محسوب می شود.
..................................
خبر: آزمایش نخستین خودروی بدون راننده در انگلیس
انگلیس قصد دارد نخستین آزمایش خودروهای بدون راننده را در جاده های شلوغ و واقعی این کشور تا اواخر سال جاری به انجام برساند.
محققان دانشگاه اکسفورد باهمکاری شرکت خودروسازی نیسان ژاپن طی رقابتی با گوگل، بر روی فناوری خودروهای بدون راننده کار و در حال حاضر خودروی از این دست را در یک جاده شخصی در یک پارک علمی آزمایش کرده اند.
این پژوهشگران مجوز وزارت حمل و نقل انگلیس را برای آزمایش این خودرو در دیگر جاده های این کشور دریافت کرده اند. در حالی که این خودروها نیازی به راننده ندارند اما یک راننده پشتیبان در خودرو می نشیند تا در صورت لزوم اقدامات ایمنی را اجرا کند.
خودروهای بدون راننده قرار است در ابتدا در جاده های روستایی و بیرون شهری انگلیس آزمایش شود.
این خودرو بخشی از برنامه 27 میلیون پوندی دولت انگلیس در استراتژی و سرمایه گذاری جاده ای قلمداد می شود.
دانشمندان دست به ساخت خودروهای رباتیکی زده اند که قادرند بر روی مسیر آشنا و از قبل تعیین شده حرکت کند اگر چه راننده می تواند با فشار ترمز، کنترل خودرو را به دست بگیرد.
اگرچه این خودرو بی شباهت به خودروی بدون راننده گوگل نیست اما تفاوت اصلی این دو در هزینه های خودروی انگلیسی/ ژاپنی است.
خودروهای خودکار گوگل 100 هزار پوند هزینه روی دست سازندگان خود گذاشته اند. پروفسور نیومن مجری تحقیقات دانشگاه اکسفورد می گوید نمونه اولیه این خودرو پنج هزار پوند هزینه برداشته است.
غول اینترنتی گوگل نیز یک خودروی بدون راننده را در مسیری به طول هزار و ششصد کیلومتر در جاده های سانفرانسیسکو آزمایش کرده است.
این خودروها با استفاده از دوربین؛ رادار و حسگرهای لیزری قادر به رانندگی بدون نیاز به راننده انسانی هستند.
عقیده بر این است که این خودروها که به آرایه ای از سیستم های ضد تصادف مجهزند می توانند رانندگی و حرکت در جاده ها را ایمن تر کنند.
..................................
خبر: شناسایی یک جاسوس تازه در رایانه‌های مک
به تازگی بدافزار جاسوس خطرناکی که به طور اختصاصی برای آلوده کردن رایانه‌های مک طراحی شده، از سوی محققان امنیتی شناسایی شده است.
به نقل از مک ورلد، این بدافزار جاسوس از کاراکتر یونیکد خاصی در اسم فایل حاوی خود سوءاستفاده می‌کند تا بتواند هویت واقعیش را از کاربران مخفی و آنها را به نصب خود ترغیب کند.
این بدافزار کهJanicab.A  نام گرفته به زبان برنامه نویسی Python نوشته شده و در قالب یک برنامه عادی برای رایانه‌های مک عرضه می‌شود. محققان امنیتی شرکت اف – سکیور که اولین بار برنامه مخرب یاد شده را شناسایی کرده اند، می گویند فایل آن معمولا RecentNews.?fdp.app  نام دارد.
این بدافزار پس از نصب، فایلی با فرمت پی دی اف را روی رایانه کاربر باز می‌کند که ظاهرا حاوی خبری به زبان روسی است. هدف اصلی این بدافزار تهیه عکس از نمایشگر کاربر و ضبط فایل های صوتی، سرقت داده های شخصی و ارسال آنها برای سرورهایی است که در اختیار طراح بدافزار است. کارشناسان حملات این بدافزار را هدفمند می‌دانند اما در این مورد توضیحات بیشتری نداده‌اند.
..................................
خبر: کوچ یک طراح اینستگرام از فیس‌بوک

تیم ون دام مهندس و طراح مشهور اینستگرام از شرکت فیس بوک جدا شد تا پست جدیدی را در شرکت دارپ باکس بر عهده بگیرد.
به نقل از تک کرانچ، وی همراه با جاش ویلیامز شرکتی به نام گووالا را تاسیس کرده است و اولین فرد مهمی محسوب می‌شود که پس از خریداری اینستگرام توسط فیس‌بوک از این شرکت جدا می‌شود.
ون دام با ارسال پستی با عنوان «سلام به دراپ باکس» بر روی وبلاگ شخصیش این خبر را تایید کرده است. وی در این پست مدت 18 ماهه همکاریش با اینستگرام را از بهترین دوران‌های زندگی شخصی و حرفه‌ای خود توصیف کرده و تخصص همکاران خود را ستوده است.
وی افزوده اینستگرام برنامه‌ای است که نحوه تعامل مردم با یکدیگر را عوض کرده و باعث شده هر کسی دوستان جدید بی‌شماری پیدا کند. اما از نظر وی دراپ باکس هم شرکت جالبی است که افراد ارزشمندی در آن کار می‌کنند. ون دام از ژانویه سال 2012 یکی از طراحان اصلی اینستگرام بوده است.
..................................
خبر: کوچ یک طراح اینستگرام از فیس‌بوک
تیم ون دام مهندس و طراح مشهور اینستگرام از شرکت فیس بوک جدا شد تا پست جدیدی را در شرکت دارپ باکس بر عهده بگیرد.
به نقل از تک کرانچ، وی همراه با جاش ویلیامز شرکتی به نام گووالا را تاسیس کرده است و اولین فرد مهمی محسوب می‌شود که پس از خریداری اینستگرام توسط فیس‌بوک از این شرکت جدا می‌شود.
ون دام با ارسال پستی با عنوان «سلام به دراپ باکس» روی وبلاگ شخصیش این خبر را تایید کرده است. وی در این پست مدت 18 ماهه همکاریش با اینستگرام را از بهترین دوران‌های زندگی شخصی و حرفه‌ای خود توصیف کرده و تخصص همکاران خود را ستوده است.
وی افزوده اینستگرام برنامه‌ای است که نحوه تعامل مردم با یکدیگر را عوض کرده و باعث شده هر کسی دوستان جدید بی‌شماری پیدا کند. اما از نظر وی دراپ باکس هم شرکت جالبی است که افراد ارزشمندی در آن کار می‌کنند. ون دام از ژانویه سال 2012 یکی از طراحان اصلی اینستگرام بوده است.
..................................
خبر: هوش رایانه‌های امروزی به اندازه بچه‌های چهار ساله است

تحقیقات جدید انجام شده در دانشگاه ایلینویز نشان می‌دهد هوش رایانه‌های امروزی به اندازه یک بچه چهار ساله است.
به نقل از اکستریم تک، این محققان با گرفتن یک تست هوش از رایانه‌ای با هوش مصنوعی بالا توانسته‌اند به این نتیجه برسند.
این تست که مورد تایید دانشگاه مشهور MIT است، به ConceptNet 4 مشهور است و در اصل برای پاسخ گویی از سوی اطفال چهار ساله طراحی شده است.
رابرت اسلوئان مدیر واحد علوم رایانه دانشگاه ایلینویز در این مورد گفته است: ما هنوز با طراحی برنامه هایی که بتوانند قضاوت دقیقی در مورد عملکرد هوش مصنوعی داشته باشند فاصله داریم و البته مطمئن هستیم در آینده نه چندان دور هوش مصنوعی تا بدان حد پیشرفت می کند که بتواند به سوالاتی پاسخ دهد که برای یک کودک هشت ساله طرح شده است.
هوش مصنوعی که تست ConceptNet 4 از وی گرفته شده بخش مربوط به واژگان و لغات را به خوبی پشت سر گذاشت و توانست شباهت‌های لغت را به خوبی درک کند. اما این سیستم در بخش درک مطلب ضعیف عمل کرد. در حال حاضر یکی از مشکلات برنامه های هوش مصنوعی قضاوت و تصمیم‌گیری در مورد شرایط جدیدی است که به ناگهان پیش می‌آید. دانشمندان هنوز نتوانسته‌اند برای حل این مشکل در برنامه‌های هوش مصنوعی راه حل اساسی پیدا کنند.
..................................
خبر: آژانس امنیت ملی آمریکا 19 شاکی جدید پیدا کرد

19 سازمان مختلف در آمریکا از جمله یک کلیسا از آژانس امنیت ملی آمریکا شکایت کرده‌اند.
به نقل از خبرگزاری فرانسه، این سازمان‌ها شکایات جداگانه‌ای را  علیه این آژانس تقدیم دادگاه کرده و از اینکه این سازمان دولتی با جاسوسی از شهروندان مکالمات تلفنی آنها را شنود کرده اظهار نارضایتی کرده‌اند.
گروه‌های یاد شده وزارت دادگستری، اف بی آی و آژانس امنیت ملی آمریکا را به نقض آزادی‌ های مصرح در قانون اساسی ایالات متحده متهم کرده‌اند. از جمله دیگر گروه های تنظیم کننده شکایت می‌توان به سازمان مطبوعات آزاد، بنیاد نرم افزارهای آزاد اشاره کرد.
آنچه که این گروه‌ها را به خشم آورده آن است که دولت آمریکا با استراق سمع مکالمات تلفن همراه همه شهروندان، اطلاعاتی همچون مدت زمان و مکان مکالمه، زمان و سوابق هر مکالمه و جزییات رد و بدل شده را بدون درخواست مجوزهای قانونی جمع‌آوری کرده است. انتظار می‌رود دادگاه های آمریکایی ظرف چند ماه آینده به این شکایات رسیدگی کنند.
..................................
خبر: یاهو برای ID ای‌میل‌های غیرفعال درخواست می‌پذیرد
یاهو به کاربران امکان می‌دهد برای تصاحب نام کاربری (ID) نشانی‌های ای‌میل‌ غیرفعال تقاضا دهند.
فرصت برای پذیرش درخواست متقاضیان از روز دوشنبه آغاز شده و تا هفتم اوت ادامه خواهد داشت. کاربران می‌توانند برای تصاحب حداکثر پنج نام، تقاضایشان را در http://wishlist.yahoo.com ارسال کنند.
یاهو اعلام کرده شمار قابل توجهی از نام‌های کاربری‌ ایمیل قدیمی را عرضه کرده اما توضیحات کاملی ارائه نکرد. تمامی اکانت‌های غیرفعال در یاهو حداقل یک سال است که استفاده نشده‌اند. یک ماه پیش از عرضه این نشانی‌های ای‌میل غیرفعال، یاهو به کاربرانش اطلاع داده بود در صورت تمایل به حفظ نشانی ایمیل‌شان، 30 روز فرصت خواهند داشت وارد آن شوند تا از غیرفعال شدنش جلوگیری کنند.
کاربرانی که حق استفاده از این نشانی‌های ای‌میل را پیدا می‌کنند، از 15 اوت به مدت 48 ساعت فرصت خواهند داشت تا اکانت‌شان را فعال کنند.
یاهو امیدوار است کاربران با دریافت این نشانی‌های ای‌میل غیرفعال وارد وب سایتش شده و مجموع تغییرات صورت گرفته در ايمیل، صفحه خانگی و خدمات دیگر این شرکت را مشاهده کنند.
با این همه این نشانی‌های ای‌میل ممکن است از سوی هکرهای رایانه‌ای به منظور سوءاستفاده از اطلاعات مهم در مورد صاحبان قبلی آنها مورد بهره برداری قرار بگیرند. این خطر با توجه به اینکه بسیاری از کاربران از اکانت‌های ای‌میل‌شان به عنوان کلمه عبور برای ورود به وب سایت‌هایی مانند فیس بوک، توییتر و آمازون استفاده می‌کنند، جدی است.
به گزارش آسوشیتدپرس، یاهو اعلام کرده مجموعه تدابیر امنیتی بکار بسته تا این احتمال را به حداقل برساند. همچنین یاهو به طراحی سیستمی اشاره کرده که به وب سایت‌های دیگر کمک می‌کند نشانی‌های ای‌میل بازیابی شده و منتقل شده به صاحبان جدید را شناسایی کنند.
..................................
خبر: حملات هدفمند علیه آسیب‌‎پذیری ویندوز
مایکروسافت اعلام کرد که یک آسیب‌پذیری که در ماه می توسط یک مهندس امنیت گوگل به‌طور عمومی افشا شده بود، پیش از اصلاح شدن هدف حمله قرار گرفته‌ است.
این آسیب‌پذیری دو ماه پیش توسط یکی از محققان گوگل به‌طور عمومی افشا شده بود و اکنون اصلاح شده است.
این شرکت در بولتن امنیتی خود اعلام کرد که مایکروسافت از این آسیب‌پذیری که برای افزایش حق دسترسی در حملات هدفمند مورد استفاده قرار گرفته است، آگاه بوده است. این بولتن امنیتی هشت نقص امنیتی را در درایورهای مود هسته ویندوز پوشش می‌دهد که یکی از آنها دو ماه پیش توسط یک محقق امنیتی گوگل افشا شده بود.
این مهندس گوگل در روز 17 می اطلاعاتی را در مورد این نقص امنیتی که در آن زمان اصلاح نشده بود منشتر کرد. اگرچه وی کد سوء استفاده کننده از این آسیب‌پذیری را به‌طور عمومی منتشر نکرد، ولی کد حمله مربوطه مدت کوتاهی پس از این افشا عرضه شد.
هفته گذشته مایکروسافت اعلام کرد که آسیب‌پذیری مورد بحث این محقق، از نظر تئوری یک نقص امنیتی حیاتی است که هکرها می‌توانند از آن برای مستقر کردن بدافزار بر روی سیستم‌های ویندوز بدون اطلاع کاربران استفاده کنند، اما در عمل اغلب حملات صرفاً به مهاجمین اجازه می‌دهند که حق دسترسی بیشتری به کسب پیدا کنند.
بنا بر اعلام مرکز ماهر، مایکروسافت این نقص امنیتی را در به‌روز رسانی MS13-053 که یکی از شش به‌روز رسانی هفته گذشته است اصلاح کرده است.
..................................
خبر: ساخت نخستین رادارهای هواشناسی بومی در کشور

نخستین نمونه رادارهای هواشناسی بومی جهت تشخیص وضعیت باروری ابرها در کشور به زودی رونمایی می‌شود.
دکتر داداش‌زاده، دبیر ستاد فناوری اطلاعات و ارتباطات معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به ساخت یک نمونه رادار هواشناسی جهت تشخیص وضعیت باروری ابرها گفت: این نمونه رادار هواشناسی بومی برای نخستین‌بار در مجموعه‌ هواشناسی کشور نصب شده و به زودی رونمایی می‌شود.
وی افزود: به دلیل تحریم‌های موجود، طی دو سال اخیر حمایت‌های زیادی در زمینه ساخت رادارهای هواشناسی توسط ستاد صورت گرفته است. با حمایت‌های موجود در حال حاضر یکی از رادارهای هواشناسی ساخت داخل تولید و در کشور نصب شده و مورد استفاده قرار گرفته که به زودی این رادار رونمایی و طی آن جزئیات رادار اعلام خواهد شد.
داداش زاده ادامه داد: بسیاری از رادارهایی که در کشور وجود دارند از خارج کشور وارد شد‌ه‌اند که در این راستا برای اولین بار یک نمونه رادار که می‌تواند وضعیت باروری ابرها را تشخیص دهد در کشور ساخته شده است.
وی افزود: پس از رونمایی رادارهای اولیه هواشناسی، در گام دوم نسخه‌های بعدی رادارهای هواشناسی را نیز تولید خواهیم کرد و در نسل‌های بعدی رادارهای هواشناسی، به این موضوع پرداخته می‌شود که قطرات موجود در ابرها از چه جنسی (برف، تگرگ و غیره ) هستند.
.....................................
خبر: مشکلات گسترده اپل برای تولید آیفون جدید

تولید انبوه تراشه‌های تشخیص اثر انگشت و نمایشگرهای LCD باید از ماه گذشته آغاز می‌شد، اما بر اساس تصمیمات جدید اتخاذ شده در کوتاه‌ترین زمان ممکن تولید انبوه این قطعات از اواخر ماه جاری میلادی آغاز می‌شود.
به نقل از سلولار نیوز، بر اساس گزارش‌های منتشر شده به دنبال بروز برخی مشکلات برای تولید تراشه‌های تشخیص اثر انگشت و آی‌سی‌های مربوط به نمایشگر LCD در شرکت‌های تامین کننده قطعات، اپل برای تولید مدل آتی گوشی هوشمند آیفون دچار مشکل شده است.
منابع آگاه به پایگاه اینترنتی تایوانی DigiTimes گزارش دادند که تولید انبوه تراشه‌های تشخیص اثر انگشت و نمایشگرهای LCD باید از ماه گذشته آغاز می‌شد، اما بر اساس تصمیمات جدید اتخاذ شده در کوتاه‌ترین زمان ممکن تولید انبوه این قطعات از اواخر ماه جاری میلادی آغاز می‌شود.
اپل با دنبال کردن فرآیند برون‌سپاری برای تولید تراشه تشخیص اثر انگشت با شرکت تایوانی TSMC قراردادی منعقد کرده و وظیفه بسته‌بندی تراشه‌های مورد نیاز گوشی هوشمند جدید خود را به شرکت Xintec واگذار کرده است. گفته می‌شود که شرکت اپل وظیفه طراحی این تراشه را برعهده داشته است که البته طراحی این تراشه به صورت داخلی به دنبال خرید شرکت AhthenTec توسط اپل در سال گذشته صورت گرفته است.
این طور که منابع آگاه گفته‌اند حدود 3 میلیون دستگاه از گوشی هوشمند iPhone 5S با تاخیر در فصل چهارم سال جاری میلادی وارد بازار جهانی می‌شود.
این مشکلات اپل باعث خواهد شد تا این محصول در مرحله نخست به صورت محدود در چند کشور فروخته شود و پس از رفع مشکلات یاد شده به دست کاربران در دیگر کشورهای جهان هم برسد.
.....................................
خبر: جوراب فيلتردار بپوشيد

جوراب هايي طراحي شده که گرما و عرق را در خود نگه نمي دارد.
در اين جوراب از تکنولوژي جديدي استفاده شده که راحتي پاهايتان را برايتان به ارمغان مي آورد.
اين جوراب با ترکيباتي از پنبه، پلي استر بازيافت شده و قهوه کربونيزه ساخته شده است.
اين جوراب عرق و بوي بد پا را جذب مي کند تا پا خنک بماند و داراي مولکول هاي جذبي است که همچون ساختار اسفنج عمل مي کند.
لازم به ذکر است، اين جوراب قابليت بازيافت هم دارد و بصورت الياtف پلي استر بازيافت مي شود.
نام اين جوراب اطلس است  و جذب بوي نامطبوعش تا سه مرتبه از کتان بيشتر است.
اين جوراب در محيط 3D هم بررسي شده، شرکت طراح اين جوراب با دقت روي نقاط فشار روي پا اين جوراب را ساخته است ضمناً از تصويربرداري حرارتي پا نيز براي تشخيص نقاط گرم پا و بهبود تهويه پا استفاده شده.
.....................................
خبر: با اين ربات از آسانسور سقوط نمي کنيد

يک ربات کوچک طراحي شده که علي رغم ظاهر خاصي که دارد مي‌تواند آسانسورها ، پل هاي برقي را کنترل کند و از بروز مشکل حرکتي جلوگيري كند.
همان طور که مي‌دانيد آسانسورها در معرض خطراتي همچون سقوط و حرکت هاي ناگهاني است چرا که کابل هاي حرکتي شان کنترل نمي شود و ضمنا امکان پاره شدن کابل نيز وجود دارد.
اما در اين طراحي با قرار دادن يک آهنرباي دائم حول محور کابل و کنترل سنسوري اين ربات آسانسورها ديگر سقوط نخواهند داشت، آهن رباي به کار رفته در اين طراحي يو " u "شکل است و جريان شارژ مغناطيسي مورد نظر براي تست کابل را فراهم مي کند.
اين ربات به سرعت در حال اسکن کابل و سير حرکتي آن است در صورت وجود نقايص مي‌تواند آن را تشخيص دهد و حتي انحراف زاويه کابل در حرکت آن را که مي‌تواند نهفته باشد و غيرقابل تشخيص نمايش دهد. اين ربات توسط باتري و کنترل از طريق بلوتوث توسط يک کامپيوتر يک نمايش گرافيکي از ميدان مغناطيسي و نقاط مشکوک را با وضوح بالايي نمايش مي دهد.
لازم به ذکر است که اين ربات فقط نقايص مربوط به محدوده خود را شناسايي مي کند. محققان روش ديگري براي جبران اين مشکل در نظر گرفته اند و آن قرار دادن يک مبدل در کابل است وقتي موج جاري در کابل منعکس نمي شود يعني نقصي در کابل آسانسور وجود دارد که مشکل ساز خواهد شد .خروجي اين موج يک تصوير خواهد بود که توسط کامپيوتر تجزيه و تحليل مي شود و در صورت وجود مشکلاتي در کابل اين مشکلات نمايان خواهد شد.
.....................................
خبر: ساخت اولين نمونه لامپ زيستي از جلبک در کشور

پژوهشگران جهاد دانشگاهي مازندران موفق به طراحي و ساخت نمونه­ آزمايشگاهي اوليه­ لامپ زيستي با استفاده از جلبک شدند.
مصطفي مهدي نژاد، رئيس جهاد دانشگاهي مازندران منطقه مازندران، با اعلام اين خبر افزود: امروزه در سراسر جهان و بويژه کلان شهرها، افزايش آلودگي هوا و گازهاي گلخانه­‌اي به يکي از مهم­ترين چالش‌ها تبديل شده است، با افزايش نگراني ها در اين حوزه، طي سال­هاي اخير پژوهشگران موفق به کشف روش ‌هاي نويني براي کاهش آلودگي هوا با استفاده از منابع طبيعي شده­‌اند.
وي ادامه داد: در اين زمينه استفاده از جلبک ها به دليل قدرت بالاي جذب دي­‌اکسيد­کربن و توليد اکسيژن و همچنين رشد سريع و آسان بعنوان يکي از روش­‌هاي کاهش آلودگي هوا مورد توجه قرار گرفته‌اند.
رئيس جهاد دانشگاهي مازندران با اعلام اينکه برخي از جلبکها علاوه بر دي اکسيد کربن، توانايي جذب SO2 هوا براي تامين گوگرد مورد استفاده در سنتز پروتئين ‌ها و نيز جذب NOx هوا جهت تامين نيتروژن مورد نياز خود را دارند، افزود: همچنين دسته­‌اي از جلبکها بعنوان جاذب‌هاي بيولوژيکي براي حذف فلزات سنگين معلق در هوا مي­‌توانند مورد استفاده قرار گيرند.
مهدي نژاد يادآور شد: پس از رشد و پايان يافتن طول عمر جلبکها، از زيست توده آنها براي توليد سوخت زيستي، محصولات بهداشتي و کودهاي زيستي استفاده مي­‌شود.
وي با اشاره به ساخت نمونه آزمايشگاه اوليه لامپ زيستي با استفاده از جلبک­ها، گفت: در اين لامپ، جلبکها با استفاده از نور يک آرايه­ کم مصرف و نور طبيعي خورشيد، عمل فتوسنتز و در نتيجه جذب دي اکسيد کربن و توليد اکسيژن را انجام مي ‌دهند که علاوه بر اين با جذب ديگر آلاينده هاي هوا موجب پاکسازي هوا مي‌شوند.
رئيس جهاد دانشگاهي مازندران خاطرنشان کرد: هدف از ساخت اين لامپ زيستي، کاهش دي اکسيد کربن و آلودگي هوا و همچنين توليد سوخت زيستي است.
وي خاطرنشان کرد: براي تجاري سازي و ساخت صنعتي اين طرح، به زمان بيشتري نياز است که در راستاي اجراي طرح کلان لامپ زيستي با همکاري دانشگاه فردوسي مشهد، اقدامات تکميلي آن در حال انجام است.

 

نظرات : 0

ثبت نظر

24739