۱۴۰۳ پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت

دیتاسنترهای داخلی از گذشته تا امروز

ایجاد این مراکز در ایران هم طی سالهای گذشته مورد توجه قرار گرفت و سازمان فناوری اطلاعات ایران، اقدامات لازم به منظور ایجاد مراکز داده در کلیه استانهای کشور را آغاز کرد.
به گزارش ICTPRESS ، با توجه به قانون برنامه پنجم توسعه کشور، به منظور بسط خدمات دولت الکترونیک، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مکلف است نسبت به ایجاد و توسعه شبکه ملی اطلاعات و مراکز داده داخلی امن و پایدار با پهنای باند مناسب اقدام کند.
سازمانها، شرکتها و افراد می‌توانند با به کارگیری سرویس‌های ارایه شده از طرف مرکز داده، وب‌گاه‌ها، اطلاعات و سرویس‌های مبنتی بر شبکه خود را روی اینترنت (اینترانت/اکسترانت) راه اندازی کنند.
مرکز داده، بسته به نوع کاربردی که برای آن تعریف شده است، می‌تواند به عنوان یک مرکز پردازشی، مرکز ذخیره داده، مرکز جمع آوری داده و یا تمامی این موارد عمل کند. دیتا سنترهای بسیار عظیم و متنوعی در سرتاسر شبکه جهانی اینترنت در حال سرویس دهی هستند که برخی از این مراکز استفاده تجاری محدود و درون سازمانی دارند و برخی دیگر در اینترنت به صورت تجاری و یا عمومی قابل استفاده هستند.
اگر بخواهیم نگاهی به مراکز دیتاسنتر در ایران داشته باشیم، متوجه خواهیم شد که این مراکز بیشتر برای ارائه سروی اینترانت راه اندازی شده‌اند. اما اولین دیتا سنتر استانی، در خوزستان افتتاح شد.
رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران - علی حکیم جوادی - در مراسم افتتاح این دیتاسنتر گفته بود: امروزه، اطلاعات، نه تنها بعنوان یکی از منابع و داراییهای اصلی سازمانها شناخته می شود، بلکه در حکم وسیله و ابزاری برای مدیریت موثر سایر منابع و داراییهای سازمان نیز محسوب می شود.
حکیم‌جوادی در بخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد: ما بر این اعتقاد هستیم که باید بیشتر اطلاعات در داخل استان جریان داشته باشد تا در خارج از استان.
از جمله سرویس‌هایی که نوید ارایه شدن آنها با راه‌اندازی این دیتاسنترها داده شده میتوان به ظرفیت ایجاد 100 هزار ایمیل جدید برای کاربران اشاره کرد که در این زمینه تمهیدات خوبی هم از نظر امنیتی در نظر گرفته شده است.
صحبت‌های حکیم جوادی تنها به این مراسم ختم نشد و او در افتتاح پایگاه داده دیگر در استان قم مطرح کرد: امروزه، اطلاعات، نه تنها بعنوان یکی از منابع و داراییهای اصلی سازمانها شناخته می شود، بلکه در حکم وسیله و ابزاری برای مدیریت موثر سایر منابع و دارایی های سازمان است.
رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران ادامه داد: با اجرایی شدن این تکلیف دستگاه‌های اجرایی از پهنای باند داخلی که قیمت آن یک دهم پهنای باند بین‌الملل است استفاده خواهند کرد.
وي در ادامه با اشاره به ویژگی های این پروژه؛ مهمترین مزایای استفاده از این سرویس را در مقایسه با سرویس سرور اختصاصی هزینه بسیار کم، کاهش ترافیک غیرمستقیم، قایبلیت گسترش افزایش سرور و مرکز داده ایجاد فضای استاندارد، امن و مناسب و تخصیص فضا به همراه تامین ارتباط به شبکه به میزان مورد نیاز متقاضی عنوان کرد.
حکیم جوادی در آخرین مراسمی که به افتتاح دیتاسنتر استان همدان ختم شد گفت: کارشناسان سازمان فناوری اطلاعات در تلاش بودند تا با توجه به نیاز کشور در این بخش، این دیتا سنترها را زودتر از برنامه زمانبندی شده اجرایی کنند اما با توجه به برخی مشکلات پیش بینی نشده موجب شد تا پیمانکاران این طرح ها، بر اساس برنامه زمانبندی نسبت به نهایی کردن این طرح ها اقدام کنند.
به گفته او در مرحله اول راه‌اندازی دیتاسنتر، 9 استان در دستور کار بود که تاکنون دیتاسنتر چهار استان (قم، همدان، خوزستان و بوشهر) به بهره‌برداری رسیده و دیتاسنتر پنج استان دیگر (فارس، کرمان، گلستان، آذربایجان شرقی و اصفهان) نیز تا پایان دولت دهم آماده بهره‌برداری خواهد بود.
همچنین در فاز دوم، ایجاد دیتاسنتر در 9 استان دیگر در سال 92 در دستور کار قرار می‌گیرد که اگر مناقصه آنها را در بودجه 92 برگزار شود، ادامه کار در دولت یازدهم انجام خواهد شد.

نظرات : 0

ثبت نظر

86355