۱۴۰۳ جمعه ۲۸ اردیبهشت

GOLDEN NEWS / خبرهاي طلايي چهارشنبه 23 مرداد ماه

ICTPRESS گزارش می دهد :
برقراری ارتباط با بیماری که 12 سال حیات نباتی داشت
دانشمندان موفق شدند با بیماری که طی 12 سال گذشته زندگی نباتی داشته ارتباط برقرار کنند.
محققان در کانادا با استفاده از یک اسکنر تصویرسازی تشدید مغناطیسی کارکردی یا ام اف آر آی فعالیت مغزی بیماری که پیش تر دارای عکس العمل نبود را بررسی کرده و از وی مجموعه سئوالاتی بپرسند.
درحالی که فعالیت مغزی بیمار از طریق اسکنر بررسی می شد، بیمار به چندین پرسش که پاسخ بله یا خیر داشتند پاسخ داد.
بیمار از این طریق گزارش داد که از این که در بیمارستان است مطلع بوده و نام خود را می داند.
آدرین اون محقق این پروژه گفت: این تکنیک جدید ارتباطات با برخی بیماران را که تصور می شود در حالت نباتی به سر می برند را به سطح دیگری منتقل و مشخص می کند که چه کسی هوشیار است.
محققان طی دو دیدار از بیمارستان با فاصله 5 ماه توانستند با این بیمار ارتباط برقرار کنند و متوجه شدند که وی کاملا از محیط خود مطلع است به این معنا که می تواند انسجام افکار خود را حفظ کرده و زندگی مغزی وی در جریان است.
لورینا ناسی محقق اصلی این پروژه در دانشگاه غربی در لندن اونتاریو گفت: برای نخستین بار ما نشان دادیم که بیماری که از نظر کلینیکی در حالت نباتی توصیف شده می تواند از توجه خود برای نشان دادن این که هوشیار است استفاده کرده و با دنیای بیرون ارتباط برقرار کند.
ناسی افزود: در حقیقت پس از یک صدمه شدید به مغز بیماران توانایی خود را برای پاسخهای فیزیکی از دست می دهند، وقتی که ما با چنین بیمارانی صحبت کنیم نمی دانیم که آیا آنها هوشیار هستند یا می توانند رخدادهای اطراف خود را درک کند یا تفکری درباره شرایط خود دارند یا خیر.
ناسی و اون در نظر دارند استفاده از این روش را برای برقراری ارتباط با بیمارانی که عکس العمل ندارند را ادامه داده تا مشخص شود که کدام بیماران به واقع در حالت نباتی هستند و کدام یک هنوز هوشیار هستند.
مشروح و جزئیات این تحقیق در مجله انجمن عصب شناسی آمریکا با عنوان " هر واژه ای را برای بیمارانی که عکس العمل ندارند بشمارید" منتشر شده است.
تفسیر تفکر انسان از طریق فعالیت مغزی بدون اتکا به زبان یا کنش یکی از هیجان برانگیزترین و چالش برانگیزترین مرزهای عصب شناسی مدرن است.
بیمارانی که کاملا هوشیار و بیمار هستند اما به علت آسیب مغزی نمی توانند هیچ پاسخ و عکس العمل رفتاری نشان دهند در معرض محدودیتهای سیستم عصبی عضلانی و ضرورت استفاده از اشکال دیگری از ارتباطات قرار گرفته اند.
.................................
خبر: خدمات تبلیغاتی و مکان‌یابی گوگل یکپارچه شد
گوگل قابلیت انتشار آگهی‏‌های تبلیغاتی را به نقشه خود افزوده است. این قابلیت به کاربران اجازه می‏‌دهد هنگام جستجوی یک مکان بر روی نقشه‏‌های گوگل به آگهی‏‌های تبلیغاتی کسب و کارهای نزدیک به آن مکان نیز دسترسی داشته باشند.شرکت گوگل اخیراً خدمات مکان‌یابی خود را با خدمات تبلیغاتی‏‌اش یکپارچه کرده است و بدین وسیله، دسترسی کسب و کارهای محلی به مشتریانشان را افزایش داده است.
شرکت گوگل اخیراً قابلیت انتشار آگهی‏‌های تبلیغاتی را به خدمات مکان‌یابی خود (نقشه گوگل) افزوده است. این قابلیت به کاربران اجازه می‏‌دهد هنگام جستجوی یک مکان بر روی نقشه‏‌های گوگل به آگهی‏‌های تبلیغاتی کسب و کارهای نزدیک به آن مکان نیز دسترسی داشته باشند.
بر اساس این گزارش، وقتی یک کاربر اقدام به جستجوی یک مکان بر روی نقشه‏‌های گوگل می‏‌کند، یک کادر ارغوانی در کنار محل مورد نظر وی ظاهر می‏‌شود که حاوی محتواهای تبلیغاتی ویژه کسب و کارهای نزدیک به آن محل است. کاربر در صورت تمایل می‏‌تواند با کلیک روی آن کادر به جزئیات بیشتری درباره آگهی منتشرشده دسترسی پیدا کند.
مزیت این قابلیت در این است که امکان دسترسی کسب و کارها به مشتریان محلی را به راحتی فراهم می‏‌کند. کسب و کارها برای استفاده از این قابلیت و انتشار آگهی‏‌های خود روی نقشه‏‌های گوگل می‏‌بایست خدمات مزایده معروف به Google AdWords استفاده کنند.
در این روش هر چه یک مکان بیشتر مورد جستجوی کاربران قرار گیرد، گوگل هزینه بیشتری بابت انتشار آگهی‏‌های تبلیغاتی بر روی آن محل دریافت می‏‌کند و کسب و کارها نیز می‏‌توانند برای خرید این اماکن روی نقشه با یکدیگر به رقابت برخیزند و قیمت بالاتری را به گوگل پیشنهاد بدهند.
شرکت گوگل ابزارهایی را نیز به این خدمات افزوده است که کسب و کارهای کاربر به کمک آن می‏‌توانند میزان موفقیت فعالیت‏‌های تبلیغاتی خود بر روی این نقشه‌‏ها را بسنجند.
.................................
خبر: کره‌شمالی گوشی می‌سازد!

روزنامه‌های رسمی در کره شمالی تصاویری منتشر کرده‌اند که مربوط به یک کارخانه تولید گوشی‌های هوشمند در این کشور است.
بر اساس اخباری که درباره کارخانه تولید گوشی در کره شمالی منتشر شده، رهبر این کشور از کارخانه تولید گوشی هوشمند بازدید کرده تا در جریان جزییات اجرایی و کیفیت گوشی‌ این کارخانه موسوم به Arirang قرار گیرد.
گزار‌ش‌ها حاکی است که این کارخانه May 11 Factory نام دارد و تولید گوشی هوشمند Arirang را چند روز قبل آغاز کرده و انتظار می‌رود از جانب مردم مورد استقبال قرار گیرد.
روی بدنه گوشی مذکور عبارت Arirang حک شده و قرار است که این محصول به تولید انبوه برسد و در آینده نزدیک وارد بازار کره شود.
از سوی دیگر گفته می‌شود که این گوشی هوشمند در کشور چین مبتنی بر سیستم‌عامل آندروید تولید می‌شود و قرار است به کره شمالی صادر شود.
.................................
خبر: مکاتبات جی‌میل امن نیست
وکلای حقوقی شرکت گوگل در سندی تصریح کرده‌اند مکاتبات کاربران جی‌میل محرمانه نیست و فراهم‌آورندگان این سرویس به تمامی مکاتبات دسترسی دارند.
برخی از وکلای شرکت "گوگل" اعلام کرده‌اند کاربران سرویس جی‌میل این شرکت نباید انتظار داشته باشند اطلاعاتشان خصوصی باقی بماند.
در حالی که افشای نقش برخی شرکت‌های فناوری از جمله گوگل در جاسوسی‌های دولت آمریکا از شهروندان کشورهای مختلف عرصه را بر این شرکت‌های برای متقاعد کردن کاربرانشان از حفظ حریم خصوصی آنها تنگ کرده است دادخواستی که برخی از وکلای حقوقی گوگل علیه این شرکت تنظیم کرده‌اند نشان می‌دهد که کاربران سرویس جی‌میل نباید انتظار داشته باشند که ارتباطات آنها محرمانه نگاه داشته شود.
سایت "دیده‌بان مشتری" از دادخواستی به تاریخ 13 جولای 2013 پرده برداشته که در آن برخی از وکلای گوگل نحوه عملکرد این شرکت برای اداره سرویس ایمیلش را به چالش کشیده‌اند.
در این دادخواست که با این امید تنظیم شده که دادگاه منطقه‌ای کالیفرنیا را به اقدام علیه این شرکت متقاعد کند گفته شده کاربران جی‌میل باید همواره فرض کنند که ممکن است هر مکاتبه‌ای که از میان سرور‌های گوگل عبور داده می‌شود بازیابی شده و از آن برای کارهای مختلفی از جمله فروش تبلیغات به مشتری استفاده شود.
در این طرح نوشته شده است: "درست همان‌طور که فرستنده یک نامه به یک همکار تجاری نباید شگفت زده شود که آن نامه را دوست فرد گیرنده باز کرده است، مردمی که از ایمیل تحت وب استفاده می‌کنند نیز نباید تعجب کنند که ایمیل‌هایشان در جریان تحویل آن به دست فراهم‌آورنده سرویس ایمیل بیفتد. در واقع، فرد نباید انتظار داشته باشد اطلاعاتی که داوطلبانه به گروه‌های ثالث تحویل می‌دهد، محرمانه نگاه داشته شوند."
هیات مشاوران حقوقی گوگل در جای دیگری از این سند گفته‌اند این دادخواست در تلاش است در تلاش است موارد جرم را در روشهای معمولی مورد استفاده این شرکت در خلال دهه اخیر مشخص کند.
.................................
خبر: 10 گروه روسی 30 درصد تروجان‌های جهان را تولید می‌کنند
10 گروه تخصصی تولید بدافزار در روسیه در مجموع مسؤول 30 درصد تروجان‌ها، برنامه‌های جاسوسی یا دیگر ابزارهای آلوده مخصوص گوشی‌های هوشمند هستند که در سراسر جهان منتشر می‌شود.
نتایج حاصل از مطالعه جدید مرکز امنیت موبایلی Lookout نشان داد که ۱۰ گروه تخصصی تولید بدافزار در روسیه در مجموع مسؤول ۳۰ درصد تروجان‌ها، برنامه‌های جاسوسی یا دیگر ابزارهای آلوده مخصوص گوشی‌های هوشمند هستند که در سراسر جهان منتشر می‌شود.
این آزمایشگاه‌های زیرزمینی تولید بدافزار با بررسی‌ روش‌های مختلف برای نفوذ به سیستم‌ها، سرعت بیشتری نسبت به فرآیند تولید ابزارهای امنیتی دارند و آنها را پشت‌سر گذاشته‌اند.
ابزارهایی که توسط این مراکز ساخته می‌شود می‌تواند برای انتشار بدافزارها مورد استفاده قرار گیرد تا در نهایت امکان کسب درآمد این گروه‌های زیرزمینی روسی را فراهم کند.
زمانی که هر یک از این ابزارهای آلوده روی دستگاه الکترونیکی نصب می‌شوند، بدافزار به صورت خودکار در قالب یک ابزار کاربردی فعالیت خود را آغاز می‌کند و به صورت مخفیانه اطلاعات شخصی کاربر را به مراکز مشخص انتقال می‌دهد و از این طریق کاربر را به دام می‌اندازد.
با توجه به اینکه محبوب‌ترین و پرکاربردترین ابزار الکترونیکی در جهان دستگاه‌های مبتنی بر سیستم‌عامل اندروید محسوب می‌شوند، متخصصان آزمایشگاه‌های زیرزمینی روسی بر این سیستم‌عامل تمرکز کرده‌اند و بخش قابل ملاحظه درآمد آن‌ها از این طریق تامین می‌شود.
کارشناسان می‌گویند که هر از این گروه‌های تولیدکننده بدافزار در روسیه به طور میانگین ماهانه بین ۷۰۰ تا ۱۲ هزار دلار درآمد دارند.
.................................
خبر: رشد معنادار بودجه جهانی آی‌تی در 2013

یافته‌های گارتنر نشان می‌دهد تقریبا 75 درصد از بودجه‌های آی‌تی دولتی در سطح جهان در سال 2013 یا ثابت مانده و یا در حال افزایش است.
بررسی‌های موسسه تحقیقاتی گارتنر نشان می‌دهد بودجه آی تی اکثر کشورها در سال 2013 کاهش نیافته است.
این عدم کاهش در شرایطی که به علت شرایط دشوار اقتصادی بسیاری از کشورها در بودجه‌های اقتصادی خود تجدیدنظر کرده‌اند بسیار معنادار بوده و نشانگر اهمیت مقوله فناوری اطلاعات برای آنان است.
یافته‌های گارتنر نشان می‌دهد تقریبا 75 درصد از بودجه‌های آی‌تی دولتی در سطح جهان در سال 2013 یا ثابت مانده و یا در حال افزایش است. این در حالی است هزینه اختصاص یافته به ارائه خدمات آی تی در بسیاری از کشورها افزایش نیافته است.
در مقابل، بودجه‌های قابل توجهی به ارتقای مدیریت خدمات آی تی و افزایش کارآیی و تاثیرگذاری در این حوزه اختصاص یافته است. زیرا اعتقاد بر این است که این کار باعث ارتقای عملکرد دولت‌ها شده و زیرساخت‌های خدماتی دولت‌ها را بهبود می‌بخشد.
بر طبق بررسی‌های گارتنر دولت‌ها تمایل زیادی دارند بخشی از بودجه‌های خود را صرف تسریع ارائه خدمات دولت الکترونیک کرده و با سرمایه‌گذاری در شرکت‌های خصوصی آنها را نیز به ارائه خدمات در این زمینه ترغیب کنند. همچنین بخش دیگری از این بودجه به استخدام نیروی کار متخصص در حوزه فناوری اطلاعات اختصاص می‌یابد.
.................................
خبر: تولید واکسن عفونت ریه از نانومیله‌های پوشش‌دار

ویروس مولد عفونت ریوی هر ساله میلیون‌ها نفر را به کام مرگ می‌کشاند. اخیرا واکسنی حاوی نانومیله‌های دارای پوشش پروتئینی ساخته شده که می‌تواند سیستم ایمنی بدن را نسبت به این ویروس فعال کند بدون این که خطری برای بدن داشته باشد.
برای ایجاد ایمنی در بدن واکسیناسیون رایج‌ترین روش نزد پزشکان است. برای تولید واکسن معمولا از ویروس‌های مرده یا غیرفعال استفاده می‌شود. اخیرا واکسنی ساخته شده که در آن از نانومیله استفاده شده است. این نانومیله می‌تواند حامل پروتئینی باشد که روی گیرنده‌های خاصی در سطح ویروس RSV (ویروس سینسیتال تنفسی) قرار گیرد. این ویروس عامل عفونت ریوی بوده و هرسال موجب مرگ و میر 65 میلیون نفر در جهان می‌شود.
خطرناک بودن این ویروس نشات گرفته از پروتئینی به نام پروتئین F است که سطح این ویروس را می‌پوشاند.
این پروتئین موجب می‌شود تا ویروس وارد سیتوپلاسم سلول میزبان شده و باعث به هم چسبیدن سلول‌ها می‌شود.
با این کار از بین بردن ویروس بسیار دشوار خواهد شد. برای از بین بردن این ویروس، باید پروتئین F را مورد هدف قرار داد. تاکنون تولید واکسن برای این ویروس بسیار دشوار بوده است. یکی از راه‌های تولید واکسن این است که پروتئین F به بدن تزریق شده تا موجب عکس‌العمل بدن شود، با این کار سیستم ایمنی بدن نسبت به این ویروس آماده می‌شود.
برای حل این مشکل محققان از نانومیله طلا به طول 57 و عرض 21 نانومتر استفاده کردند که دقیقا شکل ویروس را دارد. این نانومیله با استفاده از پروتئین F، پوشانده شده و به دلیل داشتن خواص فیزیکی و شیمیایی منحصربه‌فرد می‌تواند به سطح سلول بچسبد.
برای تست این واکسن از نمونه خون انسان استفاده شد، به طوری که نانومیله‌های طلا در این تست، پروتئین F را به سلول‌های ایمنی ویژه‌ای موسوم به دندریتیک رساندند. وظیفه سلول‌های دندریتیک این است که پروتئین‌های مهاجم نظیر پروتئین F را شناسایی و ویژگی‌های آنها را به سیستم ایمنی بدن اطلاع می‌دهند تا این سیستم بتواند برای مقابله با آنها آماده شود.
نتایج تست این واکسن نشان داد که تزریق نانومیله‌های طلا حاوی پوشش پروتئینی منجر به تکثیر سلول‌های ایمنی بدن، موسوم به سلول T می‌شود. این نانومیله‌های پوشش‌دار وجود ویروس در بدن را به صورت کاذب ایجاد می‌کنند در حالی که خطری برای بدن ندارد؛ بنابراین می‌توان از آن به عنوان واکسن استفاده کرد.
.................................
خبر: انتشار بدافزار جدید اندروید از طریق شبکه‌های تبلیغاتی

کدهای معیوبی در کیت توسعه نرم افزاری شبکه تبلیغاتی اندروید شناسایی شده است که امکان گنجاندن بدافزارهای مخرب را در قالب آگهی‌های مختلف فراهم می‌آورد.
به تازگی حملات جدیدی از طریق شبکه‌های تبلیغاتی به سیستم عامل اندروید گوگل صورت گرفته است.
در این حملات تلاش می‌شود تا بدافزارهای خطرناک در قالب آگهی‌های تبلیغاتی وارد گوشی‌ها و تبلت های کاربران شود.
محققان می‌گویند کدهای معیوبی را در کیت توسعه نرم افزاری شبکه تبلیغاتی اندروید شناسایی کرده‌اند که امکان گنجاندن بدافزارهای مخرب را در قالب آگهی‌های مختلف فراهم می‌آورد.
این بدافزار به مهاجمان امکان می‌دهد تا انبوهی از پیامک‌ها را بدون آگاهی و رضایت کاربران ارسال و دریافت کنند. معمولا از این قابلیت برای ثبت نام در سرویس‌های دریافت پیامک پولی استفاده شده و هزینه‌ای سنگین به کاربران تحمیل می‌شود.
گوشی‌ها و تبلت‌های آلوده شده به این بدافزار یک شبکه بوت نت را به وجود می‌آورند که از آنها برای حمله به دیگر گوشی‌ها و تبلت‌ها سوءاستفاده می‌شود. این اولین بار است که حمله به سیستم عامل اندروید از این طریق صورت می‌گیرد.
تا به حال برای این کار از ارسال پیام‌های الوده و هدایت کننده به سایت‌های مشکوک و همین طور عرضه برنامه‌های آلوده استفاده می‌شد.
.................................
خبر: کاهش عوارض سرگیجه با پستانک!

محققان انگلیسی دستگاه کوچکی به شکل پستانک کودکان طراحی کرده اند که با افزایش فشار خون در مغز به بهبود علائم سرگیجه به ویژه در سالمندان کمک می کند.
پس از زمان نسبتا طولانی سرپا ایستادن، خون در پاها جمع شده و به میزان کافی به مغز نمی رسد؛ در این شرایط فرد به صورت ناگهانی دچار افت فشار می شود که اصطلاحا افت فشار خون ارتواستاتیک (orthostatic) گفته می شود.
افت فشار ارتواستاتیک بیشتر در سالمندان روی می دهد و از هر 10 سالمند بالای 60 سال یک نفر به این مشکل دچار است؛ این مساله باعث بروز سرگیجه، از دست دادن تعادل و افتادن فرد می شود که می تواند به شکستگی استخوان منجر شود.
به طور معمول از حسگرهای فشار خون مخصوص در گردن برای تشخیص افت فشار استفاده می شود که به صورت خودکار اقدام به تنظیم فشار خون با ضربان قلب می کند؛ اما این حسگرها در برخی موارد از جمله برای سالمندان، بیماران قلبی و مبتلایان به دیابت چندان کاربرد ندارد.
محققان برای رفع این مشکل، دستگاه کوچکی طراحی کرده اند که شباهت زیادی به پستانک کودکان دارد.
این دستگاه در هنگام بروز علائم سرگیجه درون دهان قرار گرفته و با دشوار کردن تنفس فرد، باعث تغییر اندازه ریه ها و در نتیجه افزایش جریان خون در مغز می شود.
این دستگاه دارای یک لوله کوچک است که فرد از طریق آن تنفس می کند. لوله شامل فیلتری است که میزان هوای ورودی به دهان را محدود می کند.
فرد برای دریافت هوای بیشتر مجبور به مکیدن لوله است؛ مکیدن مداوم لوله باعت منبسط شدن ریه ها می شود و در این شرایط سیگنال هایی در خصوص نیاز بدن به هوای بیشتر ارسال می شوند که باعث بازگشت سریعتر خون به قلب و مغز می شود.
نتایج آزمایش‌های اولیه عملکرد این دستگاه حاکی از افزایش 50 درصدی فشار خون در مغز است. مطالعه دیگری نیز که در دانشگاه واندربیلت بر روی 100 بیمار دچار افت فشار خون ارتواستاتیک صورت گرفت، کارآیی این دستگاه را در افزایش جریان فشار خون در مغز نشان داد.
دکتر کریستوفر مورلی، سرپرست تیم طراحی این دستگاه در موسسه Blackout Service تأکید می کند: این گجت کوچک روش ساده ای برای افزایش جریان خون در مغز و برطرف کردن نشانه های افت فشار ارتواستاتیک محسوب می شود.
.................................
خبر: مصرف به موقع دارو با قوطی هوشمند

محققان آمریکایی قوطی هوشمندی طراحی کرده اند که زمان مصرف دوزهای دارو را به بیماران یادآوری می کند.
فناوری قوطی هوشمند توسط دکتر "امیل جووانوف" از اساتید دپارتمان مهندسی برق و رایانه دانشگاه آلاباما (UAH) توسعه یافته است.
فناوری این وسیله شامل استفاده از حسگری در داخل قوطی با قابلیت تشخیص زمان باز و بسته شدن در و محاسبه تعداد قرص یا شربت باقی مانده است.
اطلاعات به صورت بی سیم و به شکل پیام کوتاه یا ایمیل بر روی تلفن همراه هوشمند کاربر ارسال شده و زمان مصرف دارو یا دوز فراموش شده قبلی یادآوری می شود.
قوطی هوشمند همچنین قادر است با چشمک زدن و ایجاد صدا، زمان مصرف دوز دارو را به بیماران به ویژه افراد سالمند یادآوری کند.

نظرات : 0

ثبت نظر

55326