۱۴۰۳ جمعه ۲۸ اردیبهشت

GOLDEN NEWS / خبرهاي طلايي يكشنبه 27 مرداد ماه

ICTPRESS گزارش می دهد :
خبر: ساخت تراشه اي براي بررسي ميزان تاثيراشعه بر بدن انسان 
محققان دانشگاه هاروارد موفق به ساخت يك تراشه كوچك شده اند كه تاثير انواع اشعه را بر بدن انسان مشخص مي كند. 
اين تراشه Organs-on-ChiP نام دارد و واكنش هاي فيزيولوژيكي انسان به انواع تابش و مخصوصاَ درمان هاي راديوتراپي را بررسي مي كند و ميزان و نوع داروي مورد نياز براي خنثي كردن اثرات منفي ناشي از اشعه را مشخص مي كند.
اين تراشه ميكروسيال كوچك مشابه سلول هاي انسان ساخته و از فيزيولوژي ارگان هاي پيچيده بدن شبيه سازي شده است. تا امروز، تاثير اشعه بر بدن انسان با استفاده از مدل هاي حيواني بررسي مي شد كه علاوه بر غير اخلاقي بودن آن، خيلي موفق نبود.
ميزان تاثير اشعه بر بدن انسان دقيقاً به اندازه تاثير آن روي اين تراشه است؛ بنابراين راهكار هاي آن نيز موثرتر است.
زماني كه بدن در معرض تشعشع شديد قرار مي گيرد، درصورتي كه جان سالم به در ببرد، دچار سندرم حاد اشعه (ARS) مي شود. مدت زمان ابتلا به اين عارضه خيلي كوتاه است و اثرات مخرب جبران ناپذيري را روي ساير اندام هاي بدن دارد. برخي از علايم شايع اين عارضه، ازدست دادن اشتها، خستگي، تب، تهوع، اسهال، تشنج و درنهايت كما و مرگ است.
تابه حال ۱۰ عضو مختلف مانند ريه، روده و مغزاستخوان روي اين تراشه شبيه سازي شده اند.
موسسه غذا و داروي آمريكا (FDA) اين تراشه را براي كاربرد امنيتي و بهداشتي افراد جامعه مورد تاييد قرارداده است و بخشي از هزينه هاي اين طرح تحقيقاتي، به مبلغ ۵.۶ ميليون دلار توسط اين سازمان به عنوان كمك هزينه تامين شده است.
اين طرح همچنين توسط دانشگاه بوستون نيز مورد حمايت قرار گرفته است.
................................
خبر: کشف "گرامری" که در فعالسازی ژن‌ها نقش کلیدی دارد

محققان کنکاش عمیقی در ژنوم سلولی (فراتر از کد ژنتیکی اساسی) را با هدف آگاهی‌یافتن از «گرامری» انجام داده‌اند که تعیین می‌کند آیا یک ژن برای ساختن پروتئینی که آن را کدبندی می‌کند، فعال می‌شود یا خیر.
کشف جدید حاکی از آن است که نظم‌بندی توالی‌های خاص دی ان ای در نواحی کلیدی ژنوم بر فعالیت ژن‌ها اثر می‌گذارد.
این موفقیت ممکن است استفاده از درمان‌های ژنتیکی و سلول‌محور را برای درمان بیماری‌ها پیشرفت دهد.
در ژن درمانی که هنوز هم شیو‌ه‌ای آزمایشی است، ژن‌های خاصی برای ساخت پروتئین‌هایی که فیزیولوژی سلولی و مبارزه با بیماری‌ها را ارتقا می‌دهند، به سلول‌ها تحویل داده می‌شوند.
موفقیت جدید چهارچوبی را برای طراحی دی ان ای مصنوعی مخصوص بافت که می‌تواند برای کنترل فعال‌سازی ژنی به کار رود، پیشنهاد می‌کند.
ژن‌های یک فرد اساسا در هر سلول یکسان هستند؛ با این حال، ترکیبات مختلف ژن‌ها یا ساکت هستند یا به طور فعالانه پروتئین‌ را در سلول‌های مختلف می‌سازند.
این الگوهای فعالسازی ژن به طور مثال، لب‌ها را متفاوت از کبد می‌کنند و تعیین می‌کنند که آیا کبد به طور نرمال فعالیت می‌کند یا خیر.
محققان در مطالعه جدید پیشرفت مهمی را در درک ادغام اطلاعات و تصمیم‌گیری که در درون نواحی دی ان ای هدایت‌کننده این فعال‌سازی ژنتیکی می گذرد، صورت دادند.
آن‌ها تعیین کردند که قطعات کوچک کلیدی دی ان ای موسوم به «تقویت‌کننده‌ها» (enhancers) که به عنوان نوعی تنظیم‌کننده ژنی عمل می‌کنند، به شیوه همه یا هیچ، برای کنترل فعال‌بودن یا عدم فعالیت ژن‌ها عمل نمی‌کنند.
به جای آن، محققان دریافتند که تغییرات در آراینه‌بندی توالی‌های دی ان ای خاص در درون این تقویت‌کننده‌ها به تغییر در سطوح فعالیت ژن (مشابه حالتی که تغییردادن نحو یک جمله بر معنای آن اثر می‌گذارد) منجر می‌شود.
تقویت‌کننده‌ها هنگامی که به پروتئین‌هایی موسوم به «عوامل رونوشت» (transcription factors) متصل هستند، نقش مهمی را در فعالسازی ژن‌های ویژه‌ای ایفا می‌کنند که ممکن است در درون کروموزوم‌های سلول در فاصله زیادی قرار داشته باشند.
تحقیق جدید نشان می‌دهد آرایش توالی‌های دی ان ای در تقویت‌کننده‌ها احتمال این که عوامل رونوشت موجود در انواع خاص سلولی متصل شده و موجب فعالسازی ژن‌ها شوند، را تعیین می‌کند.
این یافته‌ها به استراتژی طراحی تقویت‌کننده‌های دی ان ای اشاره دارد که ممکن است به طور بهینه‌ای فعالیت ژنی در بافت‌های خاص موردهدف در ژن درمانی را هدایت کند.
استراتژی‌های مشابه ممکن است در توسعه ژن‌درمانی‌ سلول‌های بنیادی برای استفاده در پزشکی احیاکننده و با هدف جایگزین‌کردن بافت آسیب‌دیده کمک کنند.
مانند بیش از 98 درصد دی ان ای موجود در ژنوم انسانی، تقویت‌کننده‌ها در بیرون از ژن‌ها قرار دارند و از آن‌ها به عنوان "غیرکدبندی‌کننده» یاد می‌شود.
جهش‌ در تقویت‌کننده از پیش در ناهنجاری‌های جوارح انسانی، ناشنوایی، ناهنجاری‌های اسکلتی و دیگر نقایص هنگام تولد و سرطان نقش داشته‌اند.
جهش‌های افزوده تقویت‌کننده ممکن است مسئول بسیاری از ارتباط‌های موجود بین گوناگونی دی ان ای و بیماری‌هایی باشند که در کاوش‌های پوشش‌دهنده ژنوم برای مقایسه افراد مبتلا به بیماری‌های خاص و افراد سالم شناسایی شده‌اند.
محققان حاضر در این پروژه با موش‌ها و سلول‌های سرطانی کبد انسان که در آزمایشگاه رشد داده شده بودند، سر و کار داشتند.
آن‌ها به یک تکنیک آزمایشگاهی جدید برای اجرای آن چه به عنوان «آزمایش موازی انبوه» (massively parallel experiment) توصیف می‌کنند، متکی بودند.
هدف از این آزمایش کنکاش نقش‌هایی است که ترکیبات خاص تقویت‌کننده‌ها در هدایت فعال‌سازی ژنی ایفا می‌کنند.
این دانشمندان طیف متنوعی از پنج هزار تقویت‌کننده را طراحی کردند که شامل مکان‌های متصل‌کننده عامل رونوشت از 12 عامل رونوشت خاص کبد بودند.
آن‌ها هر یک از این تقویت‌کننده‌ها را در درون پکیج دی ان ای قرار دادند که به درون دم موش تزریق می‌شوند، به درون کبد حیوان حرکت می‌کنند و به طور بالقوه‌ای توسط عوامل رونوشت موجود در سلول‌های کبد موش فعال می‌شوند.
با این تکینک آن‌ها توانستند توانایی هر تقویت‌کننده برای تعامل با عوامل کبد را با هدف فعال‌کردن ژن‌ها اندازه‌گیری کنند.
فناوری جدید در آزمایشگاه جی شندور از دانشگاه واشنگتن، به تیم تحقیاتی امکان دستیابی سریع به خوانش منحصربه‌فرد (مانند یک بارکد ژنتیکی) را در هر بار که یکی از تقویت‌کننده‌ها در فعال‌سازی ژنی دخیل بود، داد.
کد ژنتیکی نیم قرن پیش شکسته شد و مشخص می‌کند که چگونه چهار اسید نوکلئیک دی ان ای، بلوک‌های سازنده الفبای A، C، T و G پروتئین را کدبندی می‌کنند.
جزئیات این موفقیت در Nature Genetics منتشر شد.
..................................
خبر: ابداع سامانه "گفت‌وگو" با پل‌ها و هواپیماها

محققان دانشگاه آدلاید در حال طراحی فناوری ارزان‌قیمتی هستند که با سازه‌هایی مانند پل‌ها و هواپیماها به منظور نظارت بر سلامت ساختاری‌شان و ارزیابی آسیب‌دیدگی آن‌ها "صحبت می‌کند."
سامانه ابداعی می‌تواند به ارتقای امنیت عمومی کمک کند و به طور قابل‌توجهی هزینه نگهداری و تعمیرات را کاهش دهد.
تکنولوژی ارائه‌شده امکان گفت‌وگوکردن با سازه‌ها را با هدف یافتن نواقص، مکان ‌آن‌ها و ارائه جزئیات بیشتر در خصوص شکل آسیب‌دیدگی و میزان گستردگی آن (درست مانند معاینه پزشکی) فراهم می‌کند.
سیستم در حال توسعه برای سازه‌هایی به کار می‌رود که از مواد های‌تک موسوم به «ورقه‌های فیبر-کامپوزیت» استفاده می‌کنند.
این سیستم همچنین به دیگر مواد از قبیل فولاد قابل‌اعمال است.
مواد های‌تک مزبور هم‌اکنون به طور گسترده‌ای در هوافضا، ساختمان‌سازی، انرژی، حمل‌ونقل و صنایع کالاهای ورزشی به کار می‌رود.
این مواد کامپوزیت برای اهداف ساختاری بسیار جذاب هستند زیرا سبک‌وزن و بی‌نهایت محکم بوده و دارای کارایی‌های مهم انرژی و مصرف سوخت بهتر هستند؛ به طور مثال، حدود 80 درصد حجم کامپوزیت بوئینگ جدید 787 Dreamliner از این مواد است.
با این حال، به این دلیل که این مواد چندلایه هستند، تعیین دقیق این که آیا لایه‌های درونی آسیب‌دیده هستند، بدون آزمایش نابودگرانه آن‌ها دشوار است و توسعه فناوری‌های مقرون‌به‌صرفه و غیرنابودگرانه برای صنایع و امنیت عمومی از اهمیت بسزایی برخوردار است.
سیستم ابداعی برای نظارت بر پل‌ها حیاتی است و سرنگونی پل Minneapolis در سال 2007 در امریکا پرسش‌هایی را در خصوص بازرسی و طراحی این نوع سازه‌ها به دنبال داشت.
با پروژه جدید، محققان دانشگاه آدلاید از سیستمی متشکل از ابزار الکتریکی (مبدل‌ها) استفاده می‌کنند که سیگنال‌هایی را در شکل امواجی که از خلال سازها (مانند امواج روی آب) عبور می‌کنند، ارسال و دریافت می‌کند.
بدین ترتیب، نواقص و آسیب در داده‌های دریافت‌شده، آشکارسازی می‌شوند.
مبدل‌ها را می‌توان یا در سازه و به هنگام ساخت تعبیه کرد یا آن‌ها‌ را پس از ساخت به سطح متصل کرد.
این داده‌های دریافتی جمع‌آوری‌ و به مرکز کنترل منتقل می‌شود و در آن‌جا می‌توان برای اطمینان همیشگی از انسجام ساختاری سازه‌ها از طریق آنلاین بر آن‌ها نظارت کرد.
..................................
خبر: اولین تبلت نوکیا با سیستم عامل ویندوز پاییز عرضه می شود

براساس گزارشهای تأیید نشده و فاش شدن یک تصویر، اولین تبلت شرکت فنلاندی نوکیا با سیستم عامل ویندوز RT به همراه یک فبلت با سیستم عامل ویندوز در سال جاری میلادی (فصل پاییز) رونمایی می شوند.
مدتها است که طرفداران نوکیا در انتظار عرضه یک تبلت و یا فبلت توسط این شرکت پیشگام در تولید تلفنهای همراه هستند.
این شرکت در سال 2005 دستگاهی را با نام اینترنت تبلت ( نوکیا 770) عرضه کرد اما با استانداردهای امروز، صفحه 4 اینچی این دستگاه را بیشتر شبیه رایانه های جیبی می کرد تا تبلتهای امروزی.
منابع مطلع گزارشهای غیر رسمی را از عرضه یک تبلت 10.1 اینچی 1080 پیکسلی توسط شرکت نوکیا با سیستم عامل ویندوز RT خبر داده اند.
براساس اطلاعات یکی از این سایتهای منبع، این تبلت با حافظه داخلی 32 گیگابایت، صفحه کلید قابل نصب و جداشدن عرضه می شود.
در تنها تصویری که از این محصول فاش شده یک تبلت قرمز با لوگوی نوکیا به چشم می خورد و براساس اطلاعات ارائه شده نخستین تبلت نوکیا دارای پردازنده 4 هسته ای کوالکوم اسنپدراگون 800 است.
ماه گذشته میلادی نیز تصاویری از نخستین فبلت نوکیا فاش شد که به نظر می رسد صفحه نمایشی به بزرگی 6 اینچ داشته باشد و از دکمه های آشنای تلفنهای ویندوزی برخوردار است.
اگر این گزارشها واقعی باشند به نظر می رسد که این فبلت از سیستم عامل ویندوز فن 8 GDR3 برخوردار باشد و از وضوح تصویر 1080 پیکسلی پشتیبانی می کند.
انتظار می رود که نوکیا یک کنفرانس مطبوعاتی برای رونمایی از یک محصول جدید در شهر نیویورک و در اواخر سپتامبر برگزار کند و ناظران اعتقاد دارند که این مراسم همان مراسم رونمایی از نخستین تبلت نوکیا خواهد بود و شاید یک مراسم رونمایی جداگانه در اوایل نوامبر برای معرفی فبلت نوکیا برگزار شود.
..................................
خبر: پیشنهاد گوگل برای دامنه بدون نقطه رد شد

آیکان، سازمانی که در مورد مباحث ساختاری اینترنت حرف آخر را می‌زند، پیشنهاد گوگل در مورد استفاده از اسامی دامنه بدون نقطه برای تسهیل استفاده کاربران را رد کرد.
نمایندگان شرکت گوگل چندی قبل با ارسال نامه‌ای برای سازمان آیکان از این نهاد خواستند تا سیستمی جدید و بدون نقطه برای اسامی دامنه خلق کند تا استفاده و وارد کردن دامنه‌ها از این طریق تسهیل شود. در صورت موافقت با این پیشنهاد کاربران برای ورود به سایت‌های اینترنتی تنها باید اسامی آنها را به طور متناوب تایپ می‌کردند.
با اجرا شدن این طرح امکان داشت که کاربران با وارد کردن عبارت http://search/ وارد سایت گوگل شوند. این شرکت همچنین راه‌اندازی برخی آدرس‌های میان‌بر اینترنتی بدون نقطه را هم پیشنهاد کرده بود.
در مقابل، آیکان با این پیشنهاد مخالفت کرده است. علت این مخالفت دغدغه‌های امنیتی و مشکلات مربوط به ثبات دامنه‌های اینترنتی عنوان شده است. در نامه آیکان در این زمینه آمده است: استفاده از آدرس‌های دامنه غیرمتعارف در اینترنت موجب سردرگمی کاربران می شود.
برخی کارشناسان هم می‌گویند استفاده از اسامی دامنه بدون نقطه مشکلات فنی متعددی به وجود می‌آورد و از جمله ممکن است نحوه تبادل ایمیل را هم دچار مشکل فنی کند. زیرا این سبک نامگذاری با پروتکل تبادل ایمیل مانند SMTP سازگاری نخواهد داشت.
..................................
خبر: تولید نور با بطری پلاستیکی، آب و سفید کننده
یک مکانیک برزیلی شیوه ارزان و ابتکاری را برای تولید نور و روشنایی ابداع کرده است که فقط با استفاده از بطری های پلاستیکی، آب و ماده سفید کننده، نور 40 تا 60 وات تولید می کند.
آلفرد موزر مبتکر این لامپ آن را "موزر" نام گذاری کرده و این شیوه نوین را در فیلیپین که یک چهارم جمعیتش زیر خط فقر زندگی می کنند و برق بسیار گرانقیمت است به کار گرفته. این لامپ های جدید در 140 هزار واحد مسکونی نصب شده است.
ابتکار ارزان و دوستدار محیط زیست موزر مورد توجه دیگر کشورهای در حال توسعه در سراسر جهان قرار گرفته است.
موزر می گوید: این یک نور مقدس است. خدا خورشید را به همه داده و نور و روشنایی مال همه است. هرکس از نور خورشید استفاده کند در پول و هزینه هایش صرفه جویی کرده ست.
موزر انرژی خورشیدی را با شکستن نور خورشید در یک بطری پلاستیکی شفاف دولیتری که با آب پر شده است، مهار می کند.
دراین شیوه دو پیمانه ماده سفید کننده به آب افزوده می شود تا مانع از رشد جلبک و سبز شدن آن شود. هرچه بطری تمیز تر باشد نور بهتری تولید می کند.
سپس در بالای این بطری یک درپوش سیاه قرار داده و آن را در حفره در سقف تعبیه می کند. می توان این بطریها را با رزین پلی استر ثابت کرد. حتی وقتی که باران ببارد سقف هرگز دچار نشتی نمی شود حتی یک قطره.
در بسیاری از  کشورهای در حال توسعه ، میلیون ها خانوار هنوز پنجره های بسیار کوچکی را در آلونک های خود ایجاد می کنند تا نوری به داخل راه یابد.
..................................
خبر: گوشی های لمسی و افشای اطلاعات

بنا بر گفته محققان، گوشی های لمسی گوگل، به علت باقی ماندن اثر حركت انگشتان بر روی آنها می توانند منجر به لو رفتن كلمه عبور شوند.
محققان امنیتی به كاربران گوشی های لمسی در مورد افشای اطلاعات هشدار دادند. محققان دانشگاه پنسیلوانیا با تحقیق روی گوشی های Google Nexus one و HTC G۱ كه هر دو از یك سیستم بازگشایی كلمه عبور یكسان استفاده می كنند، دریافتند كه این گوشی ها می توانند رمز عبور كاربران خود را در اختیار هكرها قرار دهند.
این گوشی ها از سیستمی برای رمزگشایی استفاده می كنند كه در آن باید كاربر آیتم های خاصی را طبق یك الگو مرتب كند.
محققان با بررسی این گوشی ها دریافتند كه اثر حركت انگشتان حتی بعد از پاك كردن گوشی بر روی آن باقی می ماند. آنها با استفاده از دوربین معمولی و در نور طبیعی از گوشی ها مذكور عكس گرفتند و سپس با كمی ویرایش عكس های مذكور با نرم افزارهایی كه امروزه در اكثر رایانه های خانگی وجود دارد، توانستند در ۹۰ درصد موارد با زیاد كردن كنتراست عكس، رمز عبور را شناسایی كنند.
علت این امر كم بودن تعداد آیتم هایی است كه باید محل آنها تغییر كند. به همین دلیل به كاربران توصیه می شود، آیتم ها را در بیش از یك جهت برای قرار دادن در محل خود حركت دهند، این كار احتمال شكسته شدن رمز عبور آنها را كاهش می دهد.
..................................
خبر: کرمها توضیحی برای توانایی انسان در مواجهه با استرس
دانشمندان اعلام کردند که کرمها می توانند توضیحی برای این مسئله باشند که چه عواملی موجب می شود اختلالات ناشی از اضطراب و افسردگی زندگی عده ای را تهدید کرده و عده دیگر به راحتی با آن کنار آیند.
مارین بار استاد دپارتمان ژنتیک دانشگاه راتلج در آمریکا و همکارانش به این نتیجه رسیدند که وقتی کرمهای گرد در محیط پر استرس قرار می گیرند ساختار معماری شش سلول حسی مغز آنها به عنوان عامل دریافت اطلاعات در معرض تغییرات بزرگی قرار گرفته و پرکارتر می شوند.
دانشمندان مدتی است که به این نتیجه رسیده اند که ساختارهای شاخه های درخت مانند سلولهای عصبی که عصبها را در مغز انسان به هم متصل کرده و پردازش افکار ما را فعال می کنند، هنگام مواجهه با شرایط استرس شدید تغییر می کنند و تغییر رشد سلولهای مغزی به اختلالات اضطراب چون افسردگی و اختلال استرس پس از آسیب منتهی می شود.
این درحالی است که علت این تغییرات ملکولی در مغز چندان شناخته شده نیست.
بار اظهار داشت: این نوع تحقیقات برای ما سرنخهای لازمی که در نهایت به ساخت داروها برای اختلال شدید اضطراب منتهی می شود را در اختیار ما می گذارد.
درتحقیقاتی که مشروح آن در مجله زیست شناسی امروز منتشر شده دانشمندان شش سلول عصبی حسی در کرمهای گرد کوچک شفاف (C elegans) و یک آنزیم به نام "KPC-1/furin" شناسایی کردند که یک واکنش شیمیایی در انسانها ایجاد می کند. این واکنش شیمیایی برای عملکردهای حیاتی چون لخته شدن خون ضروری است.
درحالی که به نظر می رسد این آنزیم در رشد تومورها و فعال سازی چندین نوع ویروس و بیماری در انسان نقشی برعهده دارد، اما در کرمهای گرد کوچک این آنزیم موجب تغییر شکل عصبها می شود.
به صورت طبیعی این کرمهای یک میلیمتری از یک جنین طی چهار مرحله کرمی رشد کرده و پس از آن پوست اندازی کرده و به یک کرم بالغ با قابلیت تولید مثل تبدیل می شود.
وقتی که این کرمها در معرض شرایط استرس آور چون ازدحام، گرسنگی و دما بالا قرار بگیرند به یک مرحله کرمی جایگزین که به آن dauer گفته می شود تبدیل شده که به استرس مقاوم شده و می تواند همه چیز را تحمل کند. برای مثال در فاجعه شاتل فضایی کلمبیا در سال 2003 این کرمها تنها موجوداتی بودند که جان سالم به در بردند.
این شاتل فضایی در بازگشت از ایستگاه بین‌المللی فضایی و در بیست و هشتمین ماموریت فضایی خود به همراه هفت فضانورد در حال بازگشت به جو زمین منفجر شد و تمام سرنشینان آن کشته شدند.
وقتی تهدید شناسایی شده خاتمه می یابد این موجودات کوچک و عصبهای IL2 آنها به طول عمر عادی بازگشته و حالتهایی دارد که گویی هیچ اتفاقی رخ نداده است.
زیر یک میکروسکوپ، این رابطهای درخت مانند که اطلاعات را دریافت می کنند، کوتاه می شوند و کرمها درست همان شرایط پیش از وقوع آسیب را دارند.
این نوع واکنش عصبی در انسانهایی که ماه ها و حتی سالها پس از یک ضربه روحی از اضطراب رنج می برند متفاوت است.
هدف نهایی دانشمندان شناسایی این مسئله است که چگونه سیستم عصبی انسان به استرس پاسخ می دهد و چرا.
..................................
خبر: خرید جدید آی بی ام برای مقابله با هکرها

شرکت آی بی ام یک شرکت فناوری به نام تراتسر را خریداری کرده تا دغدغه‌های امنیتی خود را برطرف کند.
این شرکت در زمینه عرضه و به کارگیری فناوری‌های ضدهکری فعال است و آی بی ام امیدوار است از تولیدات آن در محصولات خود به منظور تقویت بنیه دفاعی استفاده كنند.
بر اساس قراردادی که بین دو طرف امضا شده، آی بی ام کنترل این شرکت امنیتی را در اختیار می‌گیرد و از محصولات آن برای حفظ امنیت سیستم‌های پیشرفته مالی و همین طور حفاظت از کاربران خود استفاده خواهد کرد.
آی بی ام همچنین قصد دارد آزمایشگاه نرم افزار جدیدی در حوزه امنیت تاسیس کند که به طور مشترک توسط 200 نفر از محققان شرکت آی بی ام و همین طور تراستیر اداره می شود. قرار است در این آزمایشگاه برنامه‌های امنیتی برای گوشی‌های همراه عرضه شود و برای شناسایی تهدیدات بدافزاری و مقابله با انواع کلاهبرداری‌های مالی همراه برنامه ریزی شود.
جزییات مالی قرارداد دو طرف افشا نشده و مشخص نیست آی بی ام برای انجام این خرید چه میزان هزینه کرده است. تراستیر تاکنون دهها برنامه امنیتی در اختیار بانک ها و موسسات مالی قرار داده است.
..................................
خبر: سیسکو ۴۰۰۰ کارمندش را اخراج می‌کند

شرکت سیسکو اعلام کرد علیرغم کسب درآمد خوب ۴۰۰۰ کارمند خود را با هدف کاهش هزینه‌ها در ماه‌های آینده اخراج خواهد کرد.
سیسکو چند سالی است که سیاست تعدیل نیروهای خود را در پیش گرفته و معتقد است همین سیاست به افزایش درآمد و حفظ این شرکت در شرایط بحران اقتصادی کمک کرده است.
سیسکو در ماه جولای سال گذشته هم 1300 کارمند خود را اخراج کرده بود و قرار است در سه ماهه چهارم سال 2013 مجددا تعدادی از نیروهای این شرکت اخراج شوند. مدیران این شرکت می‌گویند پس از برنامه‌ریزی و آغاز فعالیت‌های تجاری در حوزه‌های جدید کاری تعدادی از نیروهای اخراجی مجددا جذب خواهند شد. هر چند شرایط این بازار دشوار توصیف شده است.
درآمد سیسکو در سال 2012 به 12.4 میلیارد دلار رسید که نسبت به رقم 11.7 میلیارد دلار در سال 2011 رشد قابل توجهی نشان می‌دهد.
این شرکت بخشی از درآمد ناشی از اخراج نیروهای کاری خود را به خرید شرکت‌های جدید اختصاص داده است که از جمله آنها می‌توان به خرید شرکت سوئدی Ubiquisys با پرداخت 310 میلیون دلار و خرید شرکت امنیتی سورس فایل با پرداخت 2.7 میلیارد دلار اشاره کرد.
..................................
خبر: گوشی ژاپنی با دوربین 20 مگاپیکسلی وارد بازار می‌شود

شرکت سونی در گوشی هوشمند Honami تاکید فراوان بر دوربین دیجیتالی داشته است و این محصول را همراه با دوربین 20 مگاپیکسلی به دست کاربران می‌رساند.
شرکت سونی امیدوار است بهترین گوشی هوشمند خود را ماه آینده در کنفرانس بین‌المللی تجهیزات الکترونیکی که در کشور آلمان برگزار می‌شود، به صورت رسمی معرفی کند.
این محصول که مدل بعدی از سری گوشی‌های Xperia محسوب می‌شود، بر اساس گزارشات رسیده Honami نام دارد و شرکت سونی برای آن فناوری پیشرفته دوربین دیجیتالی و سیستم فوق باکیفیت برای پخش برنامه‌های تلویزیونی در نظر گرفته است.
سونی پیش‌تر اعلام کرده بود زمانی که به صورت کامل مدیریت شرکت "سونی – اریکسون" را در دست بگیرد، بر فناوری‌های مربوط به پخش فایل‌های صوتی و همچنین نمایشگر نسل جدید گوشی‌ها تاکید فراوان خواهد داشت.
اما اخبار رسیده نشان می‌دهد که شرکت سونی در گوشی هوشمند Honami تاکید فراوان بر دوربین دیجیتالی داشته است و این محصول را همراه با دوربین 20 مگاپیکسلی به دست کاربران می‌رساند تا این گوشی را نسبت به دیگر گوشی‌های اندرویدی موجود در بازار جهانی متفاوت عرضه کند.
البته این گوشی هوشمند با دوربین باکیفیت خود رقبای سرسختی در بازار جهانی دارد و از جمله آن‌ها، گوشی PureView نوکیا محسوب می‌شود که چندی پیش با دوربین 41 مگاپیکسلی به بازار عرضه شد.
دو منبع آگاه در گزارش‌های مجزا توضیح دادند که این گوشی هوشمند در تاریخ 4 سپتامبر پیش از آغاز به‌کار نمایشگاه بین‌المللی تجهیزات الکترونیکی IFA برلین وارد بازار می‌شود که این تاریخ چند روز قبل از عرضه مدل آتی گوشی هوشمند آیفون اپل است.
..................................
خبر: سوءاستفاده هکرها از لامپ‌های هوشمند برای قطع برق

نقص امنیتی در لامپ‌های هوشمند به هکرها امکان می‌دهد برق آنها را قطع کرده و در ساختمان‌های مختلف خاموشی به راه بیندازند.
یافته‌های یک محقق امنیتی مستقل به نام Nitesh Dhanjani نشان می‌دهد که آسیب‌پذیری‌های متعدد در طراحی لامپ‌های هوشمند فیلیپس باعث می‌شود تا انها توسط هکرها قابل خاموش کردن و از کار انداختن باشند.
لامپ‌های یاد شده که از طریق شبکه‌های رایانه‌ای قابل کنترل هستند پس از هک شدن با صدور فرامین مختلف قابل روشن و خاموش کردن هستند. همچنین برنامه کنترل این لامپ ها از طریق سیستم عامل iOS هم دارای اشکالاتی است که هک کردن آن را ممکن می کند.
از این نقص می‌توان برای تسهیل نفوذ بدافزارها به شبکه‌های رایانه‌ای و دستکاری آدرس‌های MAC نیز سوءاستفاده کرد. شرکت فیلیپس می گوید از مشکل آگاه است و در تلاش است برای رفع آن اقدام کند. البته این شرکت می گوید حمله یاد شده تنها بر روی شبکه های محلی به درستی اجرا می‌شود و تاثیرات آن ناچیز است.
..................................
خبر: تشدید درگیری گوگل و مایکروسافت

درگیری گوگل و مایکروسافت برای جلوگیری از تسلط طرف مقابل به حوزه‌های اعمال قدرت طرف دیگر در روزهای اخیر تشدید شده است.
گوگل این هفته برنامه اختصاصی مایکروسافت برای کاربران ویندوز فون به منظور دسترسی به سایت یوتیوب را مسدود کرد. مایکروسافت هم در مقابل به شدت به این اقدام اعتراض کرده است.
دیوید هاوارد معاون اول خدمات تجاری مایکروسافت در این مورد گفته است: به نظر می‌رسد گوگل برنامه‌های ما را بلوکه کرده تا ما نتوانیم همان خدماتی را که مورد استفاده کاربران آیفون و اندروید است به استفاده کنندگان از ویندوز فون ارائه دهیم.
به گفته وی مقابله با تمهیدات گوگل در این زمینه غیرممکن است و این شرکت هم به خوبی از این مساله آگاهی دارد.
مایکروسافت تاکنون چندین بار برنامه دسترسی به یوتیوب خود برای کاربران ویندوز فون را در فروشگاه آنلاین گوگل عرضه کرده، اما این شرکت هر بار به بهانه‌ای آن را از دسترس خارج کرده است. آخرین بار در ماه می، گوگل به بهانه پشتبانی این برنامه از استاندارد HTML5 این کار را انجام داده بود.
مایکروسافت این استاندارد را استاندارد برتر حوزه چندرسانه‌ای می داند و این در حالی است که گوگل برنامه‌ای برای پشتیبانی از آن ندارد. به نظر می‌‌رسد درگیری دو طرف در هفته‌های آینده ادامه یابد.

نظرات : 0

ثبت نظر

45278