۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت

پذیره نویسی ETF درفرابورس ایران راه را برای سرمایه گذاری عموم مردم باز كرد

به گزارش ICTPRESS به نقل از روابط عمومي فرابورس ايران ، امیر هامونی با اعلام این خبر گفت: در نخستین روز پذیره نویسی  صندوق سرمايه گذاري قابل معامله آرمان سپهر آیندگان ، به ارزش  500 ميليارد ريال ،17میلیون و 120هزار واحد به ارزش 171میلیارد و 200 میلیون ریال و به مبلغ اسمی هر واحد 10هزار ریال در بازار سوم پذیره نویسی شد.
وی ابراز امیدواری کرد که با ورود اين ابزار جديد سهم بورس در اقتصاد ملي به حداكثر افزايش یافته و بازار سرمايه ما به بازاري براي همه مردم تبديل شود .
هامونی ادامه داد: خريد واحد هاي  ETFمستلزم داشتن كد معاملاتي فعال در سيستم شركت سپرده گذاري مركزي است و خريداران مي توانند حداقل 100واحد و حداكثر 2ميليون و 500 واحد را پذيره نويسي كنند .
وی ضمن مجاز بودن استفاده از كد خريد گروهي "ددد" تصريح كرد: اين پذيره نويسي از طريق شبكه كارگزاري عضو فرابورس انجام مي شود و شركت مشاوره سرمايه‌گذاري آرمان آتي با عنوان مدير، تأمين سرمايه سپهر با عنوان بازار گردان، شركت مشاوره سرمايه‌گذاري نيكي گستر با عنوان متولي و مؤسسه حسابرسي سخن حق به عنوان حسابرسي صندوق هستند.
وی با اشاره به خرید  معامله گران برخط (آنلاین) افزود:  این دسته از خریداران  می توانند به صورت آنلاین اقدام به خرید واحد های ETFکنند و کارگزاران باید دسترسی معامله گران برخط را ایجاد کنند؛ اما صندوق های سرمایه گذاری با توجه به محدودیت های امیدنامه، مجاز به خرید واحدهای ETF نیستند.
مدیر عامل فرابورس ایران با تاكيد به اين كه خريداران نمي توانند در دوران پذيره نويسي به فروش واحد ها اقدام كنند اظهار داشت:خريداران و فروشنده طي دوره پذيره نويسي علاوه بر مبلغ اسمي بايد كارمزد معامله را بر اساس مبالغ تعيين شده پرداخت كنند.
به گفته هامونی، معاملات ثانويه واحد هاي سرمايه گذاري صندوق سرمايه گذاري قابل معامله بعد از اتمام پذيره نويسي و ثبت صندوق، در بازار ابزار هاي نوين مالي و خريد و فروش آن از طريق كارگزاران عضو فرابورس انجام مي شود.
وی در پایان تاكيد كرد: اوراق اين واحدها معاف از ماليات هستند و تسويه آنها به صورت T+2 خواهد بود و با T+1 و T+3 اوراق سهام نيز قابل خالص‌سازي است.

نظرات : 0

ثبت نظر

33527