۱۴۰۳ پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت

GOLDEN NEWS / خبرهاي طلايي یکشنبه 17شهریور ماه

ICTPRESS گزارش می دهد :
خبر: موبایل با یک لنز ساده سیلیکونی میکروسکوپ شد
یک دانشجوی آمریکایی لنز دوربین جدیدی طراحی کرده است که می تواند با نصب روی دوربین تلفن هوشمند، میکروسکوپ بسازد.
این لنز شش میلی متری که میکرو فن نام دارد و در مقایسه با دوربین تلفن های هوشمند پیشرفته که قدرت بزرگ نمایی شان 10 برابر است، توانایی بزرگ نمایی 15 و 16 برابری از خود نشان می دهد.
این لنز از سیلیکون ساخته شده و می توان آن را بدون هیچگونه چسبی به لنز دوربین تلفن هوشمند چسباند و فقط 15 دلار هزینه دارد.
می توان تمامی تصاویر تهیه شده با این لنز را با قابلیت های نرم افزاری دوربین و به همان شیوه تصاویر معمولی، ویراستاری کرد و به مشارکت گذاشت.
لنز میکروفون توسط دانشجوی 22 ساله مهندسی مکانیک دانشگاه واشنگتن ساخته شده است.
این لنز از فناوری موسوم به سیلیکون کاتالیز شده با پلاتین ساخته شده که یک ماده چسبناک است و می توان آن را با آب و صابون شست بدون آنکه هیچ آسیبی به کیفیت چسبناک آن برسد.
لارسون مدعی است از آنجا که این لنز در طبقه مواد نرم یعنی مواد انعطاف پذیر قرار می گیرد مانند لنزهای شیشه ای معمولی و رایج خراشیده نمی شود و از نظر اوپتیکی مانند شیشه عمل می کند یعنی به شفافیت شیشه است و می تواند مانند شیشه نور را منحرف کند.
به گفته وی از نظر تئوری این لنز می تواند تا ابد خاصیت چسبناک خود را حفظ کند.
این دانشجو می گوید اگرچه لنز میکروفون با اغلب دوربین ها و تلفن های هوشمند کار می کند اما برای دستیابی به بهترین نتیجه توصیه می شود آن را به دوربین هایی با شفافیت پنج مگاپیکسل یا بالاتر نصب کرد.
اکنون وی قصد دارد نسخه هایی از این لنز را بسازد که توانایی بزرگ نمایی 150 برابری را داشته باشند.
این مبتکر می گوید علاوه بر کاربردهای این لنز در زمینه سرگرمی و عکاسی می توان از آن در حوزه سلامت و پیشگیری از بیماری ها در کشورهای در حال توسعه استفاده کرد.
....................................
خبر: ساخت نسل جدید فضاپیماهای روسیه مجهز به "توالت فضایی"
نسل جدید فضاپیمای روسیه از ویژگی بسیار متمایزی در مقایسه با نمونه آمریکایی- اروپایی برخوردار است و آن امکان استفاده فضانوردان از توالت فضایی به جای استفاده از پوشک در سفر به مقاصد دوردست فضایی است.
نمونه اولیه نسل جدید فضاپیمای روسیه در مقیاس واقعی هفته گذشته در نمایشگاه هوایی مسکو MAKS رونمایی شد.
"ولادمیر پیروژکوف" از محققان موسسه فولاد و آلیاژ مسکو که در توسعه نسل جدید فضاپیمای روسیه برای سفر به ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) و ماه همکاری دارد، تأکید می‌کند: سیستم توالت فضایی بسیار راحتتر از کاربرد پوشک است که فضانوردان در هنگام سفرهای فضایی از آن استفاده می‌کنند.
دو نسخه از این فضاپیما ساخته خواهند شد که شامل فضاپیمای شش سرنشین برای سفر به ایستگاه فضایی و نسخه لوکس چهار سرنشین برای سفر به ماه است که قادر به حمل مقادیر بالای آب و غذا است.
نخستین تست پرتاب فضاپیمای بدون سرنشین روسیه برای اواخر سال 2017 یا اوایل 2018 برنامه ریزی شده و سفر سرنشین دار نیز برای 2020 برنامه ریزی شده است.
در مقابل، ناسا با همکاری آژانس فضایی اروپا (ESA) در حال توسعه فضاپیمای سرنشین دار اوریون هستند. این فضاپیما قادر به انتقال چهار فضانورد به ایستگاه فضایی، مریخ یا سیارک‌های نزدیک به زمین خواهد بود.
پرواز بدون سرنشین فضاپیمای اوریون برای سال 2014 و تست سرنشین دار نیز برای 2020 برنامه ریزی شده است.
....................................
خبر: چشم، بازوی مغز در شنوایی است

بیومهندسان دانشگاه اوتا دریافتند درک انسان از زبان می‌تواند بیش‌ از آنچه تصور می‌شود، به بینایی متکی باشد و اینکه تحت شرایط مناسب، آنچه را که فرد می‌بیند، بر آنچه که وی می‌شنود، غالب می‌شود.
این یافته‌ها نشان می‌دهد ابزارهای شنوایی مصنوعی و نرم‌افزار تشخیص صدا می‌توانند از یک دوربین و نه فقط میکروفون بهره برند.
برای نخستین بار دانشمندان موفق شدند سیگنال شنیداری موجود در مغز را به آنچه شخص می‌گوید شنیده، مرتبط کنند، در حالی که آنچه وی واقعا می‌شنید، متفاوت بود.
براساس این مطالعه، بینایی بر بخش شنوایی مغز برای تغییر دادن حس انسان از واقعیت تاثیرگذار است.
به گفته الیوت اسمیت، دانشجوی بیومهندسی و علوم اعصاب دانشگاه اوتا و رهبر ارشد این مطالعه، مغز بینایی و صدا را هنگام پردازش سخن در نظر می‌گیرد؛ با این حال، چنانچه این دو اندکی از یکدیگر متفاوت باشند، علائم بینایی بر علائم شنوایی غلبه می‌کنند.
این پدیده اثر McGurk نام دارد و «هری مک‌گورک» روانشناس شناختی اسکاتلندی آن را مطرح کرد. وی در دهه 1970 پیشگام انجام مطالعات ارتباط بین شنوایی و بینایی در درک سخن بود.
اثر «مک‌گورک» دهه‌هاست مد نظر گرفته شده، با این حال، منشا آن تاکنون مشخص نبود.
تیم دانشگاه اوتا با ضبط‌ و تحلیل سیگنال‌های مغز در temporal cortex (ناحیه‌ای از مغز که صدا را پردازش می‌کند) منبع اثر مزبور را شناسایی کرد.
اسمیت با کمک همکارانش سیگنال‌های الکتریکی ناشی از سطوح مغز چهار بزرگسال مبتلا به صرع شدید (دو مرد و دو زن) را ضبط کردند.
آن‌ها الکترودهایی به اندازه یک دگمه را بر روی نیمکره‌های چپ، راست و مرکز مغز هر یک از سوژه‌ها قرار دادند.
محققان این عمل را بسته به اینکه تصور می‌شد حملات صرع بیمار از کجا ناشی می‌شود، انجام دادند.
این آزمایش بر روی داوطلبانی صورت گرفت که مبتلا به صرع شدید بودند و عمل‌های جراحی را با هدف درمان بیماری‌شان انجام داده بودند.
از این چهار سوژه خواسته شد ویدیویی‌هایی متمرکز روی دهان شخصی را هنگامی که وی بخش‌های «با»، «وا»، «گا» و «تا» را می‌گفت، تماشا کنند و بشنوند.
بسته به اینکه کدام یک از ویدیوهای مختلف تماشا می‌شد، بیماران دارای یکی از سه تجربه محتمل به هنگام نگاه‌کردن به بخش‌های گفته‌شده بودند.
در یکی از این حالت‌ها، حرکت دهان با صدا مطابقت داشت؛ به‌طور مثال، هنگامی که ویدیو «با» را نشان می‌داد، صدای شنیداری نیز «با» بود و بنابراین، بیماران «با» را می‌دیدند و می‌شنیدند.
در حالت دیگر، حرکت دهان به وضوح با صدای متناظر مطابقت نداشت، درست مانند فیلمی که خوب دوبله نشده است. به‌طور مثال، ویدیو «گا» را نشان می‌داد اما شنیداری «تا» بود و بنابراین، بیماران این تمایز را درک می‌کردند و به درستی «تا» را می‌شنیدند.
در حالت سوم، حرکت دهان فقط اندکی با صدای متناظر مطابقت نداشت، به‌طور مثال، فیلم «با» را نشان می‌داد، شنیدار «وا» بود و بیماران صدای «با» را می‌شنیدند، گرچه صدا در واقع «وا» بود.
این امر نشان‌دهنده اثر مک‌گورک است که در آن بینایی بر شنیداری غالب می‌شود.
با اندازه‌گیری سیگنال‌های الکتریکی مغز به هنگام تماشای ویدیو، اسمیت و تیم علمی‌اش دریافتند که آیا سیگنال‌های شنیداری یا دیداری مغز در شناسایی بخش‌ها در هر ویدیو به‌کار می‌رفت.
هنگامی که بخش گفته‌شده با صدا مطابقت داشت، یا اینکه به هیچ وجه با آن مطابقت نداشت، فعالیت مغز در همبستگی با صدایی که مشاهده می‌شد، افزایش می‌یافت.
با این حال، هنگامی که ویدیوی دارای اثر مک‌گورک تماشا می‌شد، الگوی مشاهده برای شباهت‌داشتن با آنچه فرد می‌دید و نه آنچه می‌شنید، تغییر می‌کرد.
تحلیل‌های آماری نیز این اثر را در تمامی سوژه‌های مورد آزمایش تایید کردند.
یافته‌های جدید به محققان در درک آنچه پردازش زبانی را در مغز هدایت می‌کند، کمک می‌کند؛ به ویژه در مغز در حال رشد نوزاد که در تلاش برای متصل‌کردن صداها و حرکت دهان برای یادگیری زبان است.
جزئیات این مطالعه در مجله PLOS ONE منتشر شد.
....................................
خبر: ساخت دوچرخه هوشمند ویژه نابینایان

محققان انگلیسی از دوچرخه UltraBike رونمایی کردند که با کمک آرایه ای از حسگرهای فراصوت، امکان دوچرخه سواری مستقل برای نابینایان را فراهم می کند.
در این دوچرخه از حسگرهای فراصوت (التراسونیک) برای تشخیص موانع در مسیر حرکتدوچرخه سوار استفاده شده است.
با کمک این فناوری، امکان دوچرخه سواری مستقل برای کم بینایان و نابینایان فراهم می شود.
«جان لگ»، مدیر بنیاد خیریه RNIB تأکید می کند: با توجه به روند سریع پیر شدن جمعیت در کشورهای پیشرفته و بروز مشکلات بینایی مرتبط با افزایش سن، توسعه فناوری های جدید برای تسهیل زندگی مستقل افراد کم بینا و نابینا بسیار ضروری است.
دوچرخه UltraBike که در مرکز علمی گلاسکو رونمایی شد، می تواند انقلابی در سازگاری افراد نابینا با شرایط زندگی عادی بدون نیاز به کمک سایرین ایجاد کند.
....................................
خبر: شناسایی خطر ابتلا به بیماری قلبی از راه انگشت
پژوهش جدید دانشمندان دانشگاه آیووا نشان داده که بررسی نبض انگشتان می‌تواند خطر بیماری قلبی را پیش‌بینی کند.
محققان دریافته‌اند که نبض انگشت می‌تواند سفتی آئورت را اندازه‌گیری کند که یکی از عوامل خطرساز رایج برای بیماری‌های قلبی است.
در یک روش جدید، ابزاری موسوم به مبدل بر روی انگشت یا شریان بازویی که در زیر آرنج قرار داشته، گذاشته می‌شود.
خوانش این دستگاه به همراه سن و شاخص توده بدن فرد به پزشکان اجازه می‌دهد تا میزان سفتی آئورت را اندازه‌گیری کنند.
در حال حاضر پزشکان باید نبض شریان کاروتید در مغز و شریان رانی در کشاله ران را برای آزمایش سفتی آئورت ثبت کنند.
آزمایش انگشت برای ثبت بسیار ساده‌تر بوده و از دقت مشابه برخوردار است. همچنین کاربرد این شیوه برای بیماران چاق نیز بهتر بوده که ثبت نبض دقیق شریان رانی آنها مشکلتر است.
به گفته محققان، از آنجائیکه افراد ممکن است برای سالها بدون آگاهی از مشکلات قلبی و عروقی موجود زندگی کنند، این ابزار سنجش جدید از اهمیت خاصی برخوردار است.
این پژوهش در مجله Physiology – Heart and Circulatory Physiology منتشر شده است.
....................................
خبر: تولید نوعی نانوپوشش‌ آب‌گریز خودتمیزشونده

یکی از پیشروان فناوری‌ نانو موفق به تولید نوعی نانوپوشش ضد‌آب قابل استفاده در سطوح فلزی و پلیمر با خواص خودتمیزشوندگی شده است.
شرکت «Integran Technologies» با 300 پتنت در حوزه فناوری‌ نانو، به عنوان یک شرکت‌ شناخته شده در این حوزه قلمداد می‌شود. این شرکت موفق به ثبت پتنتی با شماره 8486319 مربوط به فناوری‌ نانوپوششی موسوم به Nanovate™ NP که یک پلیمر آبگریز است، در اداره ثبت اختراع امریکا شده است.
«جینوپالومبو»، مدیر این شرکت می‌گوید: ما خوشحالیم که با همکاری دانشگاه تورنتو موفق به ارائه این فناوری جدید شدیم. از این پوشش ضد‌آب می‌توان برای پوشاندن سطوح فلزی استفاده کرد، در نتیجه بدون نیاز به استفاده از عوامل شیمیایی می‌توان خواص ضد‌آب بودن را در فلز ایجاد کرد.
وی می‌افزاید: این فناوری جدید را می‌توان در فرآیندهای ساخت ادوات به صورت انبوه مورد استفاده قرار داد. برای مثال در تولید برخی ادوات پلیمری که به صورت تزریقی روی قالب ساخته می‌شوند، این پوشش می‌تواند روی قالب قرار داده شود تا روی آن خواص آب‌گریزی ایجاد شود. همچنین می‌توان روی محصول پلیمری تولید شده نیز Nanovate™ را اعمال کرد که در نهایت موجب بروز خواص ضدآبی در محصول می‌شود.
«یوو ارب» از دانشگاه تورنتو می‌گوید: این پروژه یک مثال بارز از همکاری میان صنعت و دانشگاه است که در آن تحقیقات بنیادین دانشگاهی به یک فناوری تبدیل می‌شود که تولید‌کنندگان در بخش پلیمر می‌توانند از آن بهره‌مند شوند. این پروژه با همکاری و سرمایه‌گذاری انجمن تحقیقات مهندسی و علوم طبیعی در کانادا انجام شده است.
شرکت «Integran Technologies, Inc» یکی از پیشروان فناوری‌ نانو در بخش متالورژی پیشرفته است که محصولات مختلفی را تولید کرده و همچنین پتنت‌های متعددی به ثبت رسانده است. این شرکت با 20 سال سابقه در کشورهای مختلف جهان شناخته شده است.
....................................
خبر: نقشه حس ششم مغز تهیه شد

دانشمندان برای اولین بار موفق شدند که نقشه حس ششم مغز را به صورت برجسته نگاری ارائه کنند.
برخی از مردم ممکن است حس ششم را به توانایی دیدن مردگان تعیبر کنند که کاملا بی ربط است. حس ششم توانایی کار با ارقام است. دانشمندان کشف کرده اند که خاصیت " تکثر" به یک بخش از مغز ارتباط دارد که به طور برجسته و طبقه بندی شده وجود دارد و آن را در همان سطح سایر حسهای اولیه بینایی، شنوایی، لامسه و بویایی و چشایی قرار می دهد.
"تکثر" توانایی مقایسه میزان و حجم است برای مثال هنگامی که ما می توانیم تعداد افراد حاضر در یک سالن و یا تعداد لوبیاهای داخل یک شیشه را تخمین بزنیم به این توانایی تکثر اعداد گفته می شود.
دانشمندان پیشتر تصور می کردند که ممکن است بتواند بخش " تکثر" مغز را توسط یک نقشه برجسته نگاری توصیف کند. اما تاکنون آنها نتوانستند به این نکته پی ببرند که این ویژگی در کجای مغز قرار دارد، اکنون دانشمندان با بررسی سیگنالهایی که نشان دهنده نقطه " تکثر" در مغز است، این محل را کشف کرده اند.
"تکثر" از ارقام نمادین مجزا است. رحالی که ما از ارقام نمادین برای نشان دادن "تکثر" و سایر ابعاد مرتبط با مقدار استفاده می کنیم، این ارقام نمادین تنها نشان دهنده اعداد هستند اما " تکثر" از فرآیند بصری ویژگیهای و تصویری گرفته شده است.
دانشمندان به منظور پی بردن به این نکته که چه چیزی فرآیند "تکثر" مغز را کنترل می کند اقدام به انجام آزمایش روی هشت نفر بزرگسال کرده اند. آنها از شرکت کنندگان خواستند به الگوی نقاطی که در تعداد آنها طی زمان متغیر می شود نگاه کنند و در عین حال پاسخ عصبی در بخش مرتبط با "تکثر" را در مغز با استفاده از fMRI بررسی کنند.
محققان اطلاعات به دست آمده را در یک مدل ترکیب کرده و پس از آن پاسخ عصبی را به طور مستقیم و کمی بررسی کردند. آنها در نهایت یک طرح برجسته نگاری از "تکثر" در مغز انسان کشف کردند.
نتایج این تحقیقات در مجله ساینس منتشر شده است.
....................................
خبر: جمع آوری انرژی برابر 70 هزار خورشید به صورت یکجا

دانش پژوهان دانشگاه کارولینای شمالی شیوه نوینی برای بهبود ارتباطات بین پیل های خورشیدی انباشته، ارائه کرده اند که می تواند اثربخشی سلول های خورشیدی را افزایش و هزینه های تولید برق خورشیدی را کاهش دهد.
این کشف به معنای آن است که سازندگان پیل های خورشیدی می توانند سلول های خورشیدی انباشته ای را بسازند که بتواند بدون از دست دادن ولتاژ در محل اتصال ها از عهده انرژی های خورشیدی با شدت بالا برآیند و به طور بالقوه ای اثربخشی فرایند تبدیل را بهبود بخشند.
پیل های خورشیدی انباشته، شامل چندین سلول خورشیدی است که روی یکدیگر انباشته شده اند. سلول های انباشته شده در حال حاضر اثربخش ترین سلول های موجود در بازار هستند و می توانند تا 45 درصد انرژی خورشیدی جذب شده را به برق تبدیل کنند.
اما برای موثر بودن، طراحان سلول های خورشیدی باید مطمئن شوند محل اتصالات بین این سلول های انباشته، هیچ انرژی خورشیدی را جذب نمی کنند و از سوی دیگر ولتاژ تولید شده توسط این سلول ها را نیز هدر نمی دهند- امری که به شکل تولید گرما نشان داده می شود.
این کار بسیار مهم است چرا که شرکت های انرژی فوتوولتاییکی علاقمند به استفاده از لنزهایی برای متمرکز سازی انرژی خورشیدی هستند که نور خورشید را به اندازه انرژی چهار صد خورشید افزایش می دهد.
اما اگر انرژی خورشیدی به طور چشمگیری افزایش یابد مثلا به 700 خورشید یا بیشتر؛ انرژی برق در محل اتصالات سلول های خورشیدی کنونی، هدر می رود. هر چه شدت انرژی خورشیدی بیشتر شود ولتاژ از دست رفته بیشتر می شود از این رو اثربخشی تبدیل انرژی خورشیدی به برق نیز کاهش می یابد.
پژوهشگران کارولینای شمالی می گویند: اکنون ما یک محل اتصال ابداع کرده ایم که تقریبا مانع از هدر رفت برق می شود حتی وقتی که سلول های خورشیدی انباشته روی هم در معرض انرژی معادل  70 هزار خورشید قرار بگیرند.
این بیش از میزان کافی برای اهداف عملی است چرا که لنزهای متمرکز ساز بعید به نظر می رسد که بیش از چهار یا پنج هزار خورشید انرژی جمع آوری کنند.
این کشف به این معناست که سازندگان سلول های خورشیدی اکنون می توانند سلول های انباشته ای بسازند که از عهده انرژی خورشیدی بیشتری، بدون از دست دادن ولتاژ در محل اتصال، بر آیند. از این رو اثربخشی تبدیل انرژی خورشیدی به برق به طور بالقوه ای افزایش می یابد.
این امر می تواند هزینه های کلی صنعت انرژی را کاهش دهد چرا که به جای ساخت سلول های خورشیدی بزرگ و گران قیمت، می توان سلول های بسیار کوچک تری ساخت که با استفاده از لنزهای متمرکز کننده، انرژی خورشیدی شدیدتری را جذب و به برق تبدیل کنند لنزهای متمرکز کننده نیز به نسبت ارزان قیمت اند.
....................................
خبر: دسترسی مقامات آمریکایی و بریتانیایی به اطلاعات کاربران
انتشار خبر دسترسی سازمانهای اطلاعاتی آمریکا و بریتانیا به اطلاعات رمزگذاری شده میلیونها کاربر اینترنتی، موجب شده که محققان به قدرت محصولات امنیت اینترنتی که پیشتر به آن اعتماد داشتند شک کرده و این پرسش را مطرح کند که غیر از موارد افشا شده چه نهادهای دیگری به اطلاعات کاربران اینترنتی دسترسی دارند.
براساس اسناد و مدارک افشا شده توسط ادوارد اسنودن کارمند سابق نهادهای اطلاعاتی آمریکا، سازمانهای اطلاعاتی آمریکا و بریتانیا ارتباطات امن یا ارتباطات رمزگذاری شده اینترنتی را رمزگشایی می کنند.
در افشاسازی های صورت گرفته توسط روزنامه های گاردین و نیویورک تایمز مشخص شده است که سازمانهای اطلاعات آمریکا و بریتانیا این دسترسی را کمتر با ادراک فنی و بیشتر با تحمیل و اجبار و اعمال فشار روی شرکتهایی که با این اطلاعات کار می کنند به دست آورده اند، اعمال فشار روی این شرکتها به نحوی بوده که آنها را به همکاری داوطلبانه واداشته و موجب شده که آنها با حکمهای دادگاه همکاری کنند، به طور مخفیانه کلیدهای رمزگذاری آنها به سرقت رفته و یا در نرم افزار و سخت افزار آنها تغییراتی اعمال شده است.
رمزگذاری هنوز در برخی اشکال کارایی دارد، اما افشاسازیهای جدید نشان می دهد که آسیب پذیری بسیاری در کل جامعه رمز نویسی وجود دارد که تاکنون نادیده گرفته شده است. محققان اکنون نسبت به عناصر به خطر افتاده محصولاتی ابراز نگرانی می کنند که پیشتر به امنیت آنها اطمینان داشتند.
برای مثال یکی از مواردی که برای کارشناسان این عرصه چندان مطلوب نیست همکاری سازمان ملی امنیت آمریکا با موسسه ملی استانداردها و فناوری است. براساس اظهارات متیو گرین استاد رمز نویسی دانشگاه جان هاپکینز، این موسسه استانداردهای عمومی را تعیین می کند و دستور العمل مدرن را برای چگونگی عملکرد رمزگذاری فراهم می کند.
رمزنویسان برای کسب اطلاع از این که به کدام دستورالعمل می توانند اعتماد کنند به موسسه ملی استاندارد و فناوری اتکا می کنند. براساس گزارشهای جدید سازمان ملی امنیت آمریکا برای منافع خود این استانداردهای تعیین می کند و محصولات را با این دستورالعملها ساخته که ممکن است ضعیفتر از آن چیزی باشد که پیشتر تصور می شد.
گرین در همین راستا گفت: برای مثال تصور کنید که در حال ساخت یک خانه هستیم، الوار خوبی در دست داریم و جنس میخهایمان نیز مرغوب است اما چسب ضعیف است. سازمان ملی امنیت آمریکا نیز به ما چسب ضعیف می دهد اما به سختی می توان گفت که کدام چسب ضعیف و کدام قوی است.
براساس اظهارات گرین، بسیاری از محققان گمان کرده اند که این سازمان دارای ترفندهای زیرکانه کشف رمز است. این امر موجب شده که وی و همکارانش پس از ارائه اطلاعات، از یکی از تاکتیکهای کلیدی این سازمان به شدت متعجب شوند. آنها به جای شکستن الگوریتمهای رمزگذاری، موجب شده اند که محصولات سایرین بدتر به نظر برسد.
این فرآیند موجب می شود که این پرسش به ذهن برسد که وقتی سازمان ملی امنیت آمریکا درحال کنترل اطلاعات در اینترنت است چه کس دیگری از چنین امکانی برخوردار شده است.
گرین اعتقاد دارد که این احتمال وجود دارد که دولتها و یا حتی حلقه های سازمان یافته مجرمان بتوانند از راه ها و مجاری به جا مانده توسط سازمان امنیت ملی عبور کنند.
جوان فیگن بام استاد علوم رایانه ای در دانشگاه یل هم اظهار داشت این احتمال وجود دارد که سایر نهادها فراتر از سازمان امنیت ملی به اطلاعات کاربران دسترسی داشته باشد، اما بدون اطلاعات بیشتر درباره این که به طور دقیق چه اتفاقی درحال رخ دادن است به سختی می توان گفت که این نهاد کیست و یا چگونه دست به این کار می زند.
براساس اطلاعاتی که تاکنون در دسترس قرار گرفته به سختی می توان به این پرسشها پاسخ داد چرا که به سختی می توان گفت که سازمان امنیت ملی آمریکا از چه تکنیکهایی استفاده کرده است. کارشناسان هنوز نمی دانند که این سازمان چگونه می تواند الگوریتمهای خاصی را بشکند و یا این که صرفا به دنبال آسیب پذیری نرم افزاری هستند یا خیر.
بروس شنیر محقق حریم خصوصی صوتی اعتقاد دارد، یک روش برای کشف این مسئله این است که افراد بیشتری شبیه ادوارد اسنودن وجود داشته باشند. وی اظهار داشته است ما باید بدانیم سازمان امنیت ملی و سایر سازمانها چگونه در فناوریهای رمزگذاری شده و سیستمهای ابری دست می برند.
شنیر از مهندسان و طراحانی چون اسنودن که سازمان امنیت ملی از آنها استفاده می کنند خواست در این مورد افشاگری کنند.
فیگن بام اعتقاد دارد که اطلاعات و محیط ارتباطی ما به خطر افتاده و با تأیید نظر شینر مبنی بر افزایش شفافیت از سوی اعضای جامعه رمزگذاری اعلام کرده که این روش راهی برای یافتن و ترمیم رخنه ها محسوب می شود.
برخی شرکتها چون گوگل و اخیرا فیس بوک تلاش کرده اند که درباره درخواستهای دولتی شفاف عمل کنند. فیس بوک اخیرا اعلام کرده است که تاکنون 12 هزار درخواست از سوی دولت آمریکا اعم از درخواستهای امنیت ملی و جنایی در شش ماه نخست سال 2013 داشته است.
گوگل نیز چندی پیش با مطرح کردن این توضیح که درست همانطور که فرستنده یک نامه به یک همکار تجاری از این مسئله تعجب نمی کند که دستیار گیرنده نامه را باز کرده، افرادی که از سرویس نامه الکترونیک تحت شبکه اینترنت استفاده می کنند نیز نباید تعجب کنند که نامه های الکترونیک آنها توسط گیرنده نامه ( ارائه کننده خدمات نامه الکترونیک) در میانه راه ارسال پردازش می شود. در حقیقت وقتی فرد به صورت داوطلبانه به شخص سوم رجوع می کند نباید هیچ انتظار مشروعی از حریم خصوصی اطلاعات داشته باشد.
در رابطه با متخصصان نیز افرادی که پیشتر اعتقاد داشتند امنیت اینترنتی وجود دارد چشم انداز نه چندان مطلوبی را در مقابل خود دارند. از این پس اعتماد کمتری در صنعت امنیت به ویژه در کوتاه مدت وجود خواهد داشت.
....................................
خبر: پخش پیام صوتی نخستین ربات سخنگوی فضایی از ایستگاه فضایی بین‌المللی
یک ربات فضانورد ژاپنی برای اولین بار در تاریخ ربات‌ها در فضا سخن گفته است.
ربات انسان‌نمای 34 سانتیمتری «کایروبو» از تاریخ 10 اوت(19 مرداد) در ایستگاه فضایی بین‌المللی خضور داشته و از طریق ارتباط ویدیویی سخنان خود را منتشر کرده است.
این ربات که وزن آن تنها یک کیلوگرم است گفت: در روز 21 اوت 2013 یک ربات گام کوچکی را به سوی آینده‌ای روشنتر برای همه طی کرد. صبح همگی در زمین بخیر. من کایروبو هستم. من اولین فضانورد رباتیک سخنگوی جهان هستم. از ملاقات با شما خوشبختم.
کایروبو افزود که یک نیروی پشتیبانی موسوم به ویراتا از زمین به ارائه پشتیبانی می‌پردازد. این ربات سپس گفت: میراتا لطفا حاضر باش، اکنون عکسی از زمین را ارسال خواهم کرد.
میراتا یک ربات مشابه و همتای کایروبو بوده که در مرکز پژوهش علوم و فناوری پیشرفته توکیو قرار دارد.
کایروبو که توسط توموتاکا تاکاهاشی و با مشارکت شرکت تبلیغات و روابط عمومی دنتسو، مرکز پژوهش علوم و فناوری پیشرفته، دانشگاه توکیو و شرکت تویوتا موتورز ساخته شده، برای اولین بار در یک نشست خبری در ماه ژوئن رونمایی شد.
شرکت تویوتا همچنین نرم‌افزار شناسایی صوت ربات را طراحی کرده و قصد دارد از پروژه کایروبو برای ساخت ربات‌های دیگر با فناوری مکالمه تعاملی ارتقا یافته استفاده کند.
کایروبو روی خودروی پرتابی H-IIB شماره چهار از مرکز فضایی تانگاشیمای ژاپن در روز چهار اوت(13 مرداد) به ایستگاه فضایی ارسال شد. این ربات برای شش روز در مدار باقی ماند و سپس فضانوردان حاضر در ایستگاه با استفاده از بازوی رباتیک آنرا از کسپول پرتابی جدا کردند.
تا قبل از پایان سال جاری، کویچی واکاتا قرار است به عنوان اولین ژاپنی سکان ایستگاه فضایی را در دست بگیرد.
کایروبو به گونه‌ای طراحی شده تا چهره واکاتا را شناخته و به محض آغاز فرماندهی وی در ایستگاه، او را تشخیص خواهد داد و به ثبت مکالمات او خواهد پرداخت.
از این ربات همچنین برای ارسال پیام‌ها از اتاق کنترل به فرمانده استفاده خواهد شد.
میراتا به عنوان یک واسطه عمل کرده و همچنین می‌تواند مشکلات موجود در قطعات الکترونیکی دستگاه را بررسی کند.
....................................
خبر: تولد نوزاد با سه والد در کشور امکان‌پذیر است 
رییس مرکز تحقیقات سلولی صارم گفت: تولد نوزاد با سه والد با هدف پیشگیری از تولد نوزادان معلول یا افزایش شانس صاحب فرزند شدن برای والدینی که به دلیل برخی مشکلات ژنتیکی قادر به داشتن فرزند سالم نیستند در کشور امکان‌پذیر است.
دکتر ابوطالب صارمی با اعلام این خبر گفت: با توجه به اینکه بارداری در سنین بالای 35 سال، احتمال سقط جنین را افزایش می‌دهد این روش همچنین می تواند برای خانم‌هایی که در سنین بالا ازدواج می‌کنند و مایل به داشتن فرزند هستند کمک کننده باشد.
وی ادامه داد: چندی پیش، خبری با عنوان «بریتانیا برای نوزادانی با سه والد آماده می‌شود» به صورت وسیع در رسانه‌های گروهی دنیا مطرح شد و مورد توجه همگان قرار گرفت.
رییس مرکز تحقیقات سلولی صارم خاطرنشان کرد: این شیوه در صورت آن که جنبه تبلیغاتی به خود نگیرد، به عنوان یک روش منطقی برای پیشگیری از تولد نوزادان معلول یا افزایش شانس صاحب فرزند شدن برای والدینی که به دلیل مشکل میتوکندری و ژن‌های معیوب آنها قادر به داشتن فرزند سالم نیستند، شیوه‌ای مناسب است و هم اینک امکان انجام آن در مراکز درمانی داخل کشور نیز فراهم است.
وی با اشاره به اینکه از نظر علمی در داخل اسپرم و تخمک، نیمی از کروموزوم‌های مرد و نیمی از کروموزوم‌های زن وجود دارد که پس از لقاح، این کروموزوم‌ها با هم جفت شده، هسته سلول اولیه جنینی را به وجود می‌آورد، گفت: با تقسیم‌های متعدد و متنوع سلولی، جنین اولیه شکل می‌گیرد.
به گفته دکتر صارمی، کروموزوم‌ها که از حدود 20 هزار ژن تشکیل شده‌اند، ناقل خصوصیات والدین هستند. از سوی دیگر ماده تشکیل دهنده ژن‌ها DNA نام دارد که بیماری‌های مختلف ارثی نیز از طریق همین DNA به جنین انتقال می‌یابد و تنها حدود 37 ژن که در داخل میتوکندری‌ها و در داخل سیتوپلاسم سلول قرار دارند، می‌توانند، باعث انتقال وراثتی برخی از بیماری‌های نادر شوند.
وی افزود: در صورتی که هسته اولیه سلول که حاصل کروموزوم های زن و مرد و عامل وراثت هستند در داخل سلول‌های حاوی ژن‌های میتوکندری معیوب باشند، منجر به تولد نوزادان معلول خواهد شد. حال اگر سیتوپلاسم این سلول‌ها را که حاوی میتوکندری معیوب است، خارج و سیتوپلاسم سلول سالم دیگری را جایگزین کنیم، هسته جنین ایجاد شده، فاقد آن معدود بیماری میتوکندری خواهد بود.
رییس مرکز تحقیقات سلولی صارم تصریح کرد: از نظر مسایل وراثتی نیز نوزاد از فرد صاحب سیتوپلاسم جایگزین شده نیز به لحاظ ژنتیکی، خصوصیاتی را به ارث نخواهد برد چون عامل اصلی انتقال توارث، هسته سلول است.
....................................
خبر: موفقیت محققان کشور در طراحی خمیردندان ویژه بیماران سرطانی

محقق دانشگاه علوم پزشکی مشهد موفق به طراحی و ساخت خمیردندانی ویژه بیماران سرطانی شد.
این خمیردندان که در حال حاضر در مرحله تستهای بالینی و آزمایشگاهی است، به همت دکتر امید رجبی، دانشیار گروه شیمی و شیمی دارویی دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در مدت یک سال و نیم فعالیت تحقیقاتی و پژوهشی طراحی و ساخته شده است.
دکتر امید رجبی با اشاره به اینکه کاهش و یا قطع بزاق یکی از عوارض و مشکلات بیماران مبتلا به سرطان تحت شیمی درمانی به ویژه سرطان‌های سر و گردن به شمار می‌رود، اظهار کرد:‌ خشکی دهان منجر به عفونت، پوسیدگی دندان، از بین رفتن حس چشایی و در نتیجه کاهش کیفیت زندگی در این دسته از بیماران می‌شود.
دانشیار گروه شیمی و شیمی دارویی دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی مشهد خاطرنشان کرد:‌ این خمیردندان حاوی پلیمرهایی است که با عملکردی مشابه پروتئین‌های موجود در بزاق دهان، روی لثه به جا می‌ماند و مانع احساس خشکی دهان می‌شود.
رجبی افزود: پس از استفاده از خمیردندان لایه نازکی از پلیمرها که پایه طبیعی دارد، بر روی مخاط دهان و لثه‌ها باقی می‌ماند که مانع خشکی دهان می‌شود.
وی با بیان اینکه نمونه خارجی این خمیردندان حاوی ترکیبات مصنوعی و شیمیایی است، خاطرنشان کرد: ‌90 درصد از فرمولاسیون خمیردندان تهیه شده حاوی ترکیبات طبیعی و از مواد در دسترس است.
رجبی با اشاره به اینکه این محصول در حال حاضر در حال طی مراحل ثبت و دریافت مجوز تجاری است، خاطرنشان کرد:‌ این محصول پس از کسب مجوزهای لازم و تولید آن در کارخانه‌های تولیدی داخلی، با قیمت یک خمیردندان معمولی به دست مصرف کنندگان خواهد رسید.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد مدت اجرای این طرح را یک سال و نیم اعلام کرد و گفت:‌ این طرح تحقیقاتی با هزینه‌ای بیش از 65 میلیون ریال به اجرا در آمده است.
وی افزود: در حال حاضر مراحل تحقیقاتی بر روی قرص مکیدنی ویژه بیماران سرطان با خاصیت جلوگیری از خشکی دهان در زمان‌هایی که بزاق مصنوعی و خمیردندان در دسترس بیماران سرطانی نیست، در شرکت دانش بنیانی که در مرکز رشد فرآورده‌های دارویی دانشگاه علوم پزشکی مشهد راه‌اندازی شده، در حال انجام است.
بیش از این نیز از این محقق توانمند دانشگاه علوم پزشکی مشهد بزاق مصنوعی با استفاده از شیره گیاه آلوئه‌ورا ویژه بیماران سرطانی طراحی و ساخته شده بود.
....................................
خبر: تولید الکتریسیته از گرمای اتلافی با همکاری دانشمند ایرانی

فیزیکدانان گروه فیزیک دانشگاه هوستون و مرکز ابررسانایی تگزاس با همکاری یک دانشمند ایرانی در حال ارائه فناوری ای هستند که می‌تواند مقیاس سنجش مسافت (میل) خودرو را تا پنج درصد و عملکرد پردازش نیروگاه‌های برق و کارخانجات صنعتی را تا 10 درصد افزایش دهد.
دانشمندان در این مطالعه به همراه دکتر کیوان اسفرجانی از مواد غیر سمی (تلورید قلع) برای بازیابی گرمای اتلافی بهره بردند.
مطالعات پیشین با مشکل مواجه شده بودند زیرا از تلورید حاوی سرب علی‌رغم ویژگی‌های ترموالکتریک قوی نمی‌توان به دلیل خطرات بهداشتی در مقیاس تجاری استفاده کرد و بدون سرب، شانس بیشتری برای تجاری‌کردن این ماده وجود دارد.
تحقیق جدید پتانسیل ساخت ابزاری را نشان می‌دهد که می‌تواند گرمای تلف شده را از اگزوزهای وسایط نقلیه، کارخانه‌های صنعتی، نیروگا‌ه‌ها و دیگر منابع گرفته و آن را به‌منظور ارتقا تولید به الکتریسیته تبدیل کند.
این مطالعه شامل تحقیق طولانی‌مدت در خصوص ترموالکتریک‌های نانوساختاربندی‌شده و تبدیل انرژی ترموالکتریک است.
تحقیق جدید با همکاری تیمی از موسسه فناوری ماساچوست و کالج بوستون صورت گرفت.
کیان ژانگ، طراح این آزمایش و همکارانش تصمیم گرفتند عنصری موسوم به ناخالص‌ساز (dopant) را با هدف تغییردادن ویژگی‌های الکتریکی تلورید قلع اضافه کنند و در این حالت، ایندیوم را نیز با هدف تقویت ویژگی‌های الکتریکی به سیستم افزودند.
براساس اعلام سازمان اطلاعات انرژی ایالات متحده، آمریکا و چین بزرگترین کشورهای مصرف‌کننده انرژی هستند و در سال 2012 روزانه به ترتیب 18.6 میلیون و 10.3 میلیون بشکه نفت خام مصرف کردند. مصرف انرژی در دیگر کشورها نیز در حال افزایش است.
گفته می‌شود، طی 30 سال آینده، تقاضای انرژی جهانی 35 درصد افزایش می‌یابد.
گیراندازی اگزوز خودرو و تبدیل آن به الکتریسیه، فقط یک نمونه از کاربرد ابزار جدید است، زیرا می‌توان از این سامانه در نیروگاه‌های برق استفاده کرد و این امر نرخ تبدیل نیروگاه‌های زغال‌سنگ و دیگر کارخانجات صنعتی را از 40 درصد به 48 درصد افزایش می‌دهد.
جزئیات این مطالعه در مجله Proceedings of the National Academy of Sciences منتشر شد.

نظرات : 0

ثبت نظر

77565