۱۴۰۳ جمعه ۱۴ اردیبهشت

GOLDEN NEWS / خبرهاي طلايي چهارشنبه 20 شهریور ماه

ICTPRESS گزارش می دهد :
خبر: گیم مغز را جوان می‌کند
اینکه بازی‌های کامپیوتری چه تاثیرات بد یا خوبی روی ما می‌گذارند، بحثی است که همیشه محققان به آن می‌پردازند و بعضا نیز نتایج ضد و نقیضی اعلام می‌شود. از سویی، نگرانی پدر و مادرها در مورد بازی کردن بچه‌های‌شان هم زیاد است.
والدین منتظرند که خبری در این مورد منتشر شود؛ با شنیدن خبرهای مثبت، نگرانی‌شان تا حدودی فروکش می‌کند و با شنیدن خبرهای منفی خیلی زود تصمیم می‌گیرند که فرزندان‌شان را از بازی کردن باز دارند.
اما به نظر می‌رسد که برخی تاثیرات منفی این بازی‌ها نظیر سندرم پیترپن که مربوط می‌شود به علائم عدم تمایل فرد به بزرگ شدن و پذیرش مسئولیت و همچنین خشونت بیش از حدی که بعضی از این بازی‌ها در پی دارند، اجتناب‌ناپذیر است.
با این حال بهتر است بدانید که به تازگی محققان به نتایج جالبی دست یافته‌اند که نگرانی والدین را در این مورد کم خواهد کرد. نتایج بررسی این محققان نشان می‌دهد که بازی‌های کامپیوتری نقش مهمی در جوان نگه داشتن ذهن انسان دارند و این درست همانند شعاری است که نینتندو در مورد مجموعه بازی‌های Brain Age داده بود: این بازی‌ها از پیر شدن مغز جلوگیری می‌کنند!
محققان دانشگاه کالیفرنیا در سانفرانسیسکو در دوره‌‌ای چهار ساله، گروهی از افراد را به منظور انجام یک بازی سفارشی به کار گرفتند. طبق گزارش نیویورک تایمز، در این بازی، وظیفه بازیکن، رانندگی با یک وسیله‌ نقلیه و هم‌زمان، توجه به علایم رانندگی است که از قبل برای جاده‌ها تعریف شده است. البته بازیکن نباید واکنشی به علایم نامربوط نشان بدهد.
البته این بازی در حد و اندازه‌ بازی ‌Grand Auto Theft مهیج نبوده است، اما به هر حال توانسته ارتباط بین سن و توانایی انجام کارهای هم‌زمان (multitasking) را مشخص کند. بعد از آموزش و انجام بازی، افراد بین 60 تا 80 سال توانستند در حد کسی که سن پایین‌تری دارد والبته در انجام این بازی مهارتی ندارد، ظاهر شوند. مهم‌تر از همه اینکه این تجربه، بهره‌وری مغز این افراد را در تعامل با محیط خارج بازی و دنیای واقعی نیز افزایش داد.
برای اثبات تصادفی نبودن این پدیده، محققان از دستگاه ثبت نوار مغز برای بررسی فعالیت‌های مغزی افراد مسن‌تر استفاده کردند و دریافتند که هنگام بازی، فعالیت امواج الکتریکی مغزی در جلوی سر این افراد که رابطه‌ مستقیم با "توجه" فرد دارد مشابه نمونه آن در جوانان شده است. این کشف به دانشمندان کمک می‌کند تا به منظور بهبود عملکردهای شناختی نظیر حافظه، دریابند که روی کدام نواحی از مغز باید کار کنند.
بازی‌ها قدرت تصمیم‌گیری را نیز بالا می‌برند
محققان چند وقت پیش نیز تحقیقاتی انجام داده‌اند که نشان می‌دهد انجام بازی‌های ویدیویی سریع و اکشن، تصمیم‌گیری سریع و درست را به کاربران آموزش می‌دهد. محققان دانشگاه روچستر دریافته‌اند که بازیکنان بازی‌های ویدیویی، حساسیت بیشتری به گردش در اطراف دارند و این امر نه تنها موجب بهبود روند بازی ویدیویی می‌شود، بلکه مهارت‌های عمومی را – که به آنها کمک می‌کند فعالیت‌های روزانه‌ای مانند رانندگی، انجام چند کار با هم، دنبال کردن خودروی دوستان در خیابان‌ها و سفر در شهر – را بهتر انجام دهند. به گفته این پژوهشگران، بازی‌های ویدیویی شیوه‌های آموزشی مطلوبی برای افزایش سرعت واکنش در برخورد با انواع موقعیت‌ها در زندگی واقعی فراهم می‌آورد.
آنها ده‌ها جوان ۱۸ تا ۲۵ ساله‌ای را که به طور معمول پای بازی ویدیویی نمی‌نشستند مورد بررسی قرار دادند. یک گروه به مدت ۵۰ ساعت به بازی ویدیویی که نیازمند سرعت عمل زیاد بود پرداختند و گروه دیگر مدت ۵۰ ساعت به بازی‌های با حرکت کند پرداختند که نیازی به سرعت عمل نداشت. پس از این دوره آموزشی از تمامی کاربران خواسته شد در کارهای متعددی که توسط پژوهشگران طراحی شده بود تصمیم‌گیری کنند.
محققان در این کارها از شرکت‌کنندگان خواستند با تماشای صفحه نمایشگر آنچه را که روی می‌دهد تجزیه و تحلیل کنند و در کوتاه‌ترین زمان ممکن به سوالات ساده‌ای مانند اینکه نقاط متحرک در صفحه به طور میانگین به سمت راست و یا چپ در حرکت بودند پاسخ دهند.
آنها به منظور اطمینان حاصل کردن از اینکه این تاثیر فقط به درک بصری محدود نیست از شرکت‌کنندگان خواستند تا یک کار را نیز به صورت شنیداری انجام دهند. بازیکنان بازی‌های ویدیویی سریع تا ۲۵ درصد سریع‌تر از گروه بازیکنان بازی‌های ویدیویی راهبردی به نتیجه رسیده و پاسخ صحیح بیشتری به سوالات دادند.
به گفته این پژوهشگران بازکنان بازی‌های ویدیویی در کنار سرعت، از دقت عمل بالایی نیز برخوردارند.
این بازیکنان در هر واحد زمانی، تصمیم‌های درست بیشتری اتخاذ می‌کنند. این بازیکنان در هر واحد زمانی، تصمیم‌های درست بیشتری اتخاذ می‌کنند.
شبیه‌سازی‌های عصبی دلیل افزایش توانایی بازیکنان بازی‌های ویدیویی سریع در تصمیم‌گیری را شناسایی کرده‌اند. به گفته آنها، افراد بر اساس احتمالاتی که دایم در سر خود محاسبه و پالایش می‌کنند، تصمیم می‌گیرند.
این فرآیند "استنباط احتمالی" خوانده می‌شود. یعنی مغز دایما بخش‌های کوچکی از اطلاعات بصری و شنیداری را در حین بررسی یک صحنه گردآوری و در نهایت وقتی اطلاعات کافی را جمع‌آوری کرد، تصمیم دقیق ادراکی ارائه می‌کند.
به گفته این دانشمندان، تصمیم‌ها سیاه و سفید نیستند. مغز همیشه احتمالات را محاسبه می‌کند. همان‌طور که فرد رانندگی می‌کند، حرکت‌هایی را در سمت راست خود می‌بیند و تخمین می‌زند که آیا ممکن است تصادف کند یا خیر و بر اساس این احتمال دو تصمیم اتخاذ می‌کند: ترمز و یا ادامه رانندگی.
............................
خبر: معرفی شادترین و غمگین ترین کشورهای دنیا
براساس جدیدترین گزارش شادی جهانی که توسط شبکه راه حلهای توسعه ثبات پذیر سازمان ملل با حمایت دبیرکل سازمان ملل منتشر می شود شادترین کشورهای جهان به ترتیب اعلام شدند.
این گزارش 156 کشور جهان را مورد بررسی قرار داد و کشورهایی که سطح شادی آنها در بالاترین سطح قرار داشت را به این ترتیب اعلام کرده است: دانمارک، نروژ، سوئیس، هلند، سوئد، کانادا، فنلاند، اتریش ، ایسلند و استرالیا.
براساس این گزارش ارمنستان در رده 128، روسیه در رده 68 ، ترکیه در رده 77 ، آذربایجان در رده 116، آمریکا در رده 17، گرجستان در رده 134 و ایران در رده 115 قرار گرفت.
برخی تحقیقات نشان می دهد که سلامت روانی مهمترین عامل تعیین کننده شاد بودن و یا نبودن فرد است، اما حتی در کشورهای غنی، کمتر از یک سوم از افراد تحت درمان برای یافتن سلامت روانی خود هستند.
درحال حاضر درمانهای خوب و مقرون به صرفه برای افسردگی، اضطراب و روان پریشی وجود دارد و اگر این درمانها به طور گسترده در دسترس مردم قرار می گرفتند، شادی در جهان نیز افزایش می یافت.
این گزارش همچنین نشان دهنده مهمترین مزایای شادی است. افراد شاد طولانی تر و موثرتر زندگی می کنند، درآمد بهتری دارند و شهروندان بهتری برای جامعه مدنی خود هستند.
براساس این گزارش مردم رواندا، بروندی، جمهوری آفریقای مرکزی، بنین و توگو درمیان کشورهایی هستند که دارای کمترین میزان رضایت در زندگی خود هستند.
گزارش منتشر شده از شادترین کشورهای جهان افزوده است که نسبت به 5 سال گذشته دنیا جای شادتر و سخاوتمندتری شده است، تغییرات فاحش اقتصادی و سیاسی از عوامل کاهش سطح رفاه در برخی کشورها بوده است.
رتبه کشورهایی چون یونان، ایتالیا، پرتغال  و اسپانیا به علت تأثیر بحران منطقه یورو کاهش چشمگیری داشته است و مصر، میانمار و عربستان نیز در پرتو آشفتگیهای اخیر سیاسی و مدنی خود دچار کاهش شدید در سطح رضایت و شادی مردم خود شده اند.
مصر بزرگترین سقوط را در سطح شادی داشته است و با در نظرگیری رتبه یک تا 10 و درنظر گیری 10 به عنوان شادترین سطح رتبه مصر در سال 2012 به 4.3 رسید درحالی که این رتبه در سال 2007 ، 5.4 اعلام شده بود.
آنگولا، زمیبابوه و آلبانی بیشترین افزایش شادی را درمیان کشورهای مختلف داشته اند.
این گزارش تصریح می کند: مردم می توانند به علل بسیاری ناخوشنود باشند این علل از فقر تا بیکاری و از هم پاشیدگی خانوادگی و بیماری جسمی گسترده است اما در هر جامعه ای بیماری روانی مزمن علت بسیار موثری برای داشتن احساس بدبختی تلقی می شود، اگر می خواهیم دنیای شادتری داشته باشیم باید رویکرد جدیدی به سلامت روانی در پیش بگیریم.
...........................
خبر: موسیقی کلاسیک نمره ریاضی را بالا می برد

یک دانشمند بریتانیایی مدعی شده که گوش دادن به موسیقی در سبکهای مختلف تأثیر آرام کننده ای بر ذهن و یا تفکر منطقی دارد.
دکتر اما گری روانشناس بالینی اعتقاد دارد که موسیقی پاپ که دارای 50 تا 80 ضربه در دقیقه است به یادگیری و به خاطر سپردن واقعیتهای جدید در مغز کمک می کند.
این روانشناس به عنوان متخصص درمان رفتاری اظهار داشت که ترانه های احساسی پاپ و راک می تواند یک حالت تشدید شده از هیجان را ایجاد کند که این حالت موجب ارتقای عملکرد خلاقانه در موضوعاتی چون ادبیات و هنر می شود.
وی اعتقاد دارد افرادی که به موسیقی کلاسیک گوش می دهند در امتحانات ریاضی موفق تر هستند درحالی که گوش کردن به موسیقی هنگام دوره مطالب دانش آموزان را باهوشتر می کند.
تحقیقات دکتر گری برای بررسی تأثیر موسیقی روی درس خواندن نشان می دهد که انتخاب نوع موسیقی صحیح برای درسی که دانش آموز مطالعه می کند می تواند یادیگری را تحریک کرده و تمرکز را ارتقا دهد.
وی اظهار داشت دانش آموزانی که به موسیقی کلاسیک که دارای 60 تا 70 ضربه در دقیقه هستند گوش می دهند و در عین حال مطالعه می کنند به طور متوسط نمره امتحان ریاضی آنها 12 درصد افزایش می یابد.
علت این امر این است که برد نوا و صدا در موسیقی کلاسیک چون موسیقی بیکلام معروف بتهوون به نام "برای الیس" (Für Elise) به دانش آموزان کمک می کند برای مدت طولانی تری اطلاعات را ذخیره و بازیابی کنند.
این روانشناس اعتقاد دارد که موسیقی دارای تأثیری مثبت روی مغز است و گوش کردن به نوع صحیح موسیقی می تواند یادیگری و مطالعه را بهبود بخشد. موسیقی می تواند مخاطب خود را در یک چارچوب بهتر ذهنی قرار دهد و در حقیقت دانش آموزانی که به موسیقی گوش می کنند عملکرد بهتری از سایرین دارند.
دکتر گری گفت: برای موضوعات منطقی چون ریاضی موسیقی باید ذهن را آرام کرده و به تمرکز کمک کند اما برای موضوعات خلاقانه موسیقی باید انعکاس دهنده احساساتی باشد که دانش آموز سعی در ابراز آن دارد.
............................
خبر: ساخت پوشش های نامرئی کننده با الهام از ماهی مرکب

مهندسان آمریکایی با بررسی ماهی مرکب معمولی قصد دارند پوشش مستتر کننده ای بسازند که اشیا یا افراد را در حوزه دید فروسرخ شب نامرئی کند.
محققان در دانشگاه کالیفرنیا ایروین در مطالعه ای که نتایج آن در نشریه مواد پیشرفته منتشر شده ، خلق پوشش مستتر کننده فروسرخ زیست تقلید را با الهام از نوعی ماهی مرکب مدادی توصیف کرده اند.
این گروه رفلکتین ساختار پروتئینی ضروری در ماهی مرکب برای تغییر نگ و انعکاس نور را در باکتری های معمولی تولید کرده و آن را در ورقه های اوپتیکی نازک و فعال که تقلیدی از پوست ماهی مرکب است قرار دادند.
رنگ و انعکاس این نوار قابلیت تغییر است و به آن امکان می دهد تا وقتی با دوربین فروسرخ نگاه می شوند، ناپدید شده و دوباره دیده شوند.
نیروهای نظامی عمدتا برای دید، حرکت، نظارت و هدفگیری در شب از تجهیزات تشخیص فروسرخ استفاده می کنند.
پروفسور آلون گورودتسکی استاد علوم مواد و مهندسی شیمی گفت: راهبرد ما ساده و با آرایه وسیعی از سطوح سازگار است و به طور بالقوه ای امکان می دهد اشیا ساده بسیاری توانایی استتار به دست آورند.
این یک گام به سوی ساخت موادی است که در واکنش به یک سیگنال خارجی، خود پیکربندی مجدد انجام می دهند.
وی افزود: هدف بلند مدت ما ساخت پوشاکی  است که به طور پویایی بافت و رنگ خود را برای سازگاری با محیط تغییر دهند. اساسا در پی ساخت پوشاک قابل تغییر شکل هستیم تا رویدادهای داستان های علمی و تخیلی واقعیت یابد.
............................
خبر: افزایش بازده سلولهای خورشیدی با نانوساختار توسط محققان دانشگاه تهران

پژوهشگران دانشگاه تهران با استفاده از نانوساختارهای اکسید موفق به افزایش بازدهی سلول‌های خورشیدی رنگدانه‌ای شدند.
برای ساخت سلول‌های خورشیدی رنگدانه‌ای به طور معمول از نانوذرات اکسید تیتانیم (‏TiO2) استفاده می‌شود.
زمانی که مولکول رنگ برانگیخته ‏می‌شود، یک الکترون ایجاد می‌کند که این الکترون به داخل شبکه‌ای از نانوذرات ‏TiO2‎‏ تزریق می‌شود. این الکترون در کل ‏لایه ‏TiO2‎‏ با پریدن از یک ذره به ذره دیگر باید خود را به الکترود که همان لایه شفاف و رسانای اکسید قلع آلاینده شده با قلع ‏یا ایندیم است برساند و در آن جمع شود و جریان ایجاد کند ولی به دلیل حرکت الکترون در بین نانوذرات ممکن است ‏در بین مسیر بازترکیب شود که این بازترکیب می‌تواند با خود رنگ، الکترولیت و یا  ‏TiO2‎‏ صورت بگیرد.
زمانی که شبکه‌ای از ‏نانوذرات وجود دارد احتمال باز ترکیب الکترون بسیار زیاد است به همین دلیل برای اینکه افت بازده سلول‌های خورشیدی ‏رنگدانه‌ای کمتر شود از نانوسیم‌ها به عنوان جایگزین مناسب برای نانوذرات استفاده شده است.
در تحقیقات اخیر دانشگاه تهران اقدام به ساخت، طراحی و مشخصه‌یابی سلول‌های خورشیدی بر پایه نانوساختار‌های اکسید روی حساس شده با ‏رنگدانه شده است. این سلول‌های خورشیدی از یک آند و کاتد تشکیل شده‌اند که در این تحقیق ساختار "آند" آنها مورد ‏بررسی قرار گرفته و شرایط بهینه تعیین شد. این نانوساختار‌ها می‌توانند جایگزین خوبی برای نانوذرات باشند.‏
این محققان برای رشد نانوسیم‌های اکسید روی از روشی آسان، کم هزینه و قابل تکرار ‏و در مقیاس استفاده کردند. استفاده از نانو ساختارهای اکسید روی به جای نانوذرات اکسید روی در ساخت سلول‌های خورشیدی رنگدانه‌ای به دلیل ‏داشتن تحرک بالاتر، باعث افزایش بازده در سلول‌های خورشیدی رنگدانه‌ای بر پایه این نانو ساختارها می‌شود.
نتایج به دست آمده نشان داد که نانوساختارهای اکسید روی در ساخت سلول‌های خورشیدی رنگدانه‌ای به جای نانوذرات اکسید روی به دلیل داشتن تحرک بالاتر، باعث افزایش بازده در سلول‌های خورشیدی ‏رنگدانه‌ای می‌شود.‏
............................
خبر: درمان اسکیزوفرنی با پیوند سلول

یافته های جدید دانش پژوهان حاکی از آن است که می توان با پیوند سلول، بیماری اسکیزوفرنی را درمان کرد.
دکتر دانیل لاگ استادیار داروسازی در دانشکده پزشکی دانشگاه تکزاس در سن آنتونیو می گوید از آنجا که بخشی از سلول های مغزی افراد مبتلا به اسکیزوفرنی درست کار نمی کنند، ایده ما جایگزینی این سلول ها با سلول های کارآمد است.
لاگ و استفانی پرز مجری این تحقیقات، بافت مغز را از جنین موش نمونه برداری کرده، سلول ها را از بافت جدا ساخته و سلول ها را به مرکز مغزی موسوم به هیپوکامپ تزریق کردند.
هیپوکامپ سیستم دوپامین را تنظیم می کند و نقش مهمی را در یادگیری حافظه و عملکردهای اجرایی مانند تصمیم گیری دارد. هیپوکامپ و عملکرد دوپامین در موش های درمان شده با سلولهای پیوندی احیا شد.
لاگ می گوید آنها تعداد زیادی از سلول ها را در مغز قرار دادند و نه تنها همه آنها زنده ماندند بلکه بخش عمده ای از آنها هیپوکامپ و عملکرد دوپامین را به سطح طبیعی احیا کردند.
نتایج این تحقیقات درنشریه Molecular Psychiatry منتشر شده است.
اسکیزوفرنی، روان‌گسیختگی و اسکیزوفرنی یا ذهن خیلی باز، یک بیماری روانی با منشا نامشخص و علایم متغیر است. مشخصهٔ این بیماری عدم توانایی درک و یا بیان واقعیت است. این بیماری دارای عوارضی همچون عدم ارتباط منطقی در رفتار و گفتار، انزوا و گوشه نشینی بیش از حد و هذیان و توهم است.
این یک بیماری سخت و مضمن و عاجز کننده ی ذهن و عقل است. علائم آن مانند شنیدن صداهایی از درون، تصور اینکه دیگران ذهن او را می خوانند و افکار او را کنترل می کنند و یا می خواهند به او صدمه بزنند، است.
فتار در هم ریخته بیمار می تواند بصورت زوال مغز و یا یک نوع وحشت زدگی و یا بهت زدگی باشد. با وجود اینکه درمانها می توانند بسیاری از دردها و رنج های این بیماری را از بین ببرد اما بعضی از علائم تا آخر عمر با بیمار خواهند بود . تقریبا از هر پنج نفر فقط یک نفر بصورت کامل بهبود می یابد.
............................
خبر: واکسن سندرم تنفسی خاورمیانه ساخته شد

دانشمندان با ساخت اولین واکسن جهانی علیه ویروس سندروم تنفسی خاورمیانه ویروس کرونا ، گام بزرگی در راستای مبارزه با این ویروس شبه سارس که بیم اپیدمی جهانی آن می رود، برداشته اند.
دانشمندان تغییرات دی ویروس کرونا یا سندروم تنفسی خاورمیانه (مرس) را ایجاد کرده که می توان از آن به عنوان یک واکسن علیه این بیماری استفاده کرد.
ویروس مهندسی شده مرس در آزمایشگاه در پروتئین پوشش خود دارای نوعی جهش است که موجب می شود یک سلول را آلوده کرده و مواد ژنتیکی آن را کپی کند، اما از گسترش به بافتهای دیگر محروم می شود. محققان اظهار داشتند وقتی حفاظت اضافی برای این ویروس مهلک با مهندسی ایجاد شود، می توان از آن برای ایجاد یک واکسن ایمن و موثر علیه مرس استفاده کرد.
نرخ مرگ و میر برای این عفونت در حال حاضر به 60 درصد می رسد.
لوئیس انجوانز از دانشگاه مستقل ماردید اظهار داشت که این پیشرفت در نتیجه ترکیب بیولوژی مصنوعی و مهندسی ژنتیک حاصل شد. این واکسن تعداد اندکی از سلولها را تکرار می کند و به قدر کافی پادتن تولید می کند که بتواند بدن میزبان را به ایمنی نسبت به بیماری رساند تا دیگران را حتی در تماس مستقیم آلوده نکنند.
ویروس مرس اولین بار در ژوئن سال 2012 شناسایی شد و از آن زمان به بعد سازمان بهداشت جهانی از 108 مورد عفونت و 50 مورد مرگ براثر این ویروس مطلع شده است.
اگرچه تعداد کلی موارد درحال حاضر نسبتا کم است اما نرخ مرگ و میر و گسترش ویروس به کشورهای فراتر از خاورمیانه برای مقامات بهداشت عمومی هشدار دهنده است.
اگر این ویروس دارای توانایی انتقال آزاد از یک فرد به فرد دیگری باشد، اپیدمی گسترده آن ممکن است. از نظر جهانی هیچ واکسن قابل اعتمادی علیه این ویروس وجود ندارد و واکسینه شدن کودکان و سالخوردگان در صورت شیوع اپیدمی از اهمیت حیاتی برخوردار است.
............................
خبر: ماه امشب از کنار ستاره سرخ می گذرد

آسمان شامگاهی امشب چهارشنبه شاهد هم نشینی ماه با ستاره قلب عقرب است.
در آسمان شامگاهی امشب چهارشنبه 20 شهریورماه بعد از طلوع ماه و ستاره قلب عقرب این دو در نزدیکی یکدیگر قابل مشاهده هستند.
ستاره قلب عقرب روشن‌ترین ستاره صورت فلکی عقرب است. این ستاره در هاله ای از گازهای درخشان که از خود ستاره بیرون می‌آیند قرار دارد و این مساله اندازه‌گیری بعضی از کمیت‌های آن را مشکل کرده است.
این ستاره در سال 1819 زمانی که ماه از جلوی آن عبور می‌کرد و نور آن پوشیده شده بود، کشف شد. این ستاره را رقیب می‌دانند چراکه به لحاظ سرخی به مریخ شبیه است.
در این پدیده نجومی درخشندگی ماه منفی 6.76 و درخشندگی قلب عقرب نیز دارای قدر 1.03است.
ماه در ساعت 20:30 از کنار ستاره قلب عقرب گذر خواهد کرد.
............................
خبر: کشف جهش ژنتیکی عامل سکته مغزی

دانشمندان موفق به کشف یک جهش ژنتیکی شده اند که می تواند به سکته مغزی ناشی از خونریزی منجر شود.
این تحقیقات از جهشی در ژن COL4a2 پرده برداشت که موجب خونریزی در مغز می شود.
COL4a2 پروتئینی است که توسط ژنی به همین نام بیان می شود و ساختاری در بیرون سلول موسوم به غشای پایه شکل می دهد. این غشا در بسیاری از بافت ها از جمله رگهای خونی وجود دارد.
گفته می شود جهش ها در این پروتئین به خاطر نقص های ساختاری که در این غشا ایجاد می کنند موجب بیماری می شوند.
اکنون دانشمندان برای نخستین بار کشف کرده اند که انباشته شدن این پروتئین جهش یافته درون سلول ها می تواند موجب سکته مغزی ناشی از خونریزی شود.
این دانش پژوهان توانستند این بیماری را در سلول ها رشد داده شده در ظروف کشت آزمایشگاهی با استفاده از یک دارو درمان کنند. استفاده از این دارو بر روی انسان تایید شده است.
این نتایج استفاده درمانی بالقوه این دارو را در آینده برای سکته مغزی نشان می دهد.
دکتر تام ون آگتمل از موسسه علوم پزشکی و قلب و عروق دانشگاه گلاسکو و مجری این تحقیقات می گوید سکته ناشی از خونریزی مغزی نیمی از تمامی سکته های مغزی را در کودکان تشکیل می دهد که در حال حاضر هیچ درمانی برای آن وجود ندارد.
نتایج این تحقیقات درنشریه Human Molecular Genetics منتشر شده است.
............................
خبر: عرضه سامانه‌ای برای پیشگیری از نفوذ و تهدیدات اینترنتی

رئیس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان از طراحی سامانه پیشگیری از نفوذ و تهدیدات اینترنتی خبر داد و گفت: این سامانه از آلوده شدن کامپیوتر به بدافزارها جلوگیری می‌کند.
دکتر محمود شیخ زین الدین با بیان اینکه این محصول با عنوان "سپنتا" عرضه شده است، گفت: این محصول به منظور پیشگیری از نفوذ و تهدیدات اینترنتی تولید شده است و محیطی امن برای کاربران شخصی و سازمانی اینترنت فراهم می‌کند.
رئیس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان با اشاره به تهدیدات اینترنتی اظهار داشت: ایجاد فضای امن برای کاربران اینترنت، جلوگیری از نشت اطلاعات حساس و جلوگیری از آلودگی به بدافزارها از جمله مزایای این سامانه است.
شیخ زین الدین با اشاره به جزئیات این سامانه یادآور شد: سپنتا شامل یک سیستم عامل زنده (live) و امن است که بر روی حافظه فلش USB ارایه می‌شود.
وی ادامه داد: در این سیستم عامل حافظه کامپیوتر غیرقابل دسترسی است از این رو در هنگام اتصال به شبکه اینترنت امکان سرقت اطلاعات هارد دیسک و یا آلوده شدن به بد افزارها از بین می‌رود.
به گفته شیخ زین الدین اين محصول مي‌تواند به عنوان يک سيستم عامل شخصی امن در سايت‌های کامپيوتری عمومی نيز از حريم خصوصی کاربر و اطلاعات حساس کاربر مانند کلمه عبور و اطلاعات بانکی محافظت کند.

نظرات : 0

ثبت نظر

68521