۱۴۰۳ جمعه ۱۴ اردیبهشت

تکلیف اپراتورها بعد از رتبه‌بندی چیست؟

البته پیش از این سازمان فناوری اطلاعات با نصب یک سامانه روی سایت خود اقدام به جمع‌آوری نظرات کاربران اینترنتی کرده بود. به این صورت که کاربران با مراجعه به سامانه متما اقدام به سنجش سرعت سرویس‌دهنده خود می‌پرداختند و در پایان ماه این نهاد از برآیند تست‌های انجام شده توسط کاربران، سرویس‌دهنده برتر ماه را انتخاب و نام آنها را اعلام می‌کردند.
البته ذکر این نکته خالی از لطف نیست که سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات و زیر مجموعه آن یعنی متما به هیچ وجه از منظر قانونی موظف به انجام این کار نبوده است؛ چرا که وظیفه نظارت و ارزیابی کیفیت و خدمات ارائه شده توسط اپراتورهای ارتباطی اعم از اینترنتی و مخابراتی بر عهده سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیويی است.
** طرحی برای تعیین برترین‌ها
به هر حال سه ماه پیش معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در تشریح فرآیند ارزیابی اپراتورهای فعال در حوزه ICT گفته بود که به منظور حمایت از کاربران و اپراتورها و توسعه کیفی و کمی خدمات از طریق ایجاد فضای رقابتی سالم، ارزیابی و رتبه‌بندی اپراتورها به صورت سالانه، از سوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیويی انجام می‌شود.
محمدعلی فرقانی با بیان این مطلب گفته بود که در این ارزیابی اپراتورهای تلفن همراه با هفت معیار مدیریت و رهبری، منابع انسانی، نتایج کلیدی عملکرد، فرآیندهای سازمانی، نتایج مشتری، نتایج جامعه و منابع و مشارکت با شاخص‌های مختلف سنجیده می‌شوند.
وی گفته بود که براساس این شاخص‌ها در سال‌جاری، شرکت خدمات ارتباطی ایرانسل رتبه اول و شرکت ارتباطات سیار ایران رتبه دوم را در ارزیابی اپراتورهای شبکه سیار کسب کردند و در حوزه اپراتورهای شبکه تلفن ثابت نیز رتبه اول به شرکت مخابرات استان قم و رتبه دوم به شرکت مخابرات استان خراسان رضوی اختصاص یافت.
رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی درباره شاخص‌های ارزیابی اپراتورهای سرویس‌های فناوری اطلاعات اظهار کرد: اپراتورهای PAP و SAP نیز که رتبه‌های آنان در سومین جشنواره فاوا اعلام شد، در چهار محور رضایت‌مندی کاربران و مشتریان با لحاظ نمودن کیفیت سرویس، قانون‌مداری و توسعه فرهنگ و ادبیات رگولاتوری، انجام تعهدات توسعه و اجرا و عملکرد شبکه مورد ارزیابی قرار می‌گیرند که بیشترین شاخص‌ها در این حوزه به رضایت‌مندی مشتریان اختصاص دارد. همین اعلام نیز برای بار دیگر باعث شد تا توپخانه شرکت‌هایی که پیش‌تر در رتبه اول ایستاده بودند آتش بار انتقادات خود را شلیک کرده و معیارهای مورد ارزیابی را از بیخ و بن غلط ارزیابی کنند. حال آن اعلام رتبه‌های برتر در دوره‌های قبلی نیز که نام این شرکت‌ها اعلام می‌شود بر همین اساس بوده است.
در نهایت موج انتقادات باعث شد تا سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی برنامه ارزیابی خود را با اندکی تغییر پیگیری کند. به این شکل که چندی پیش دبير كميسيون تنظيم مقررات ارتباطات از ارزيابي كيفيت سرويس‌هاي ارتباطي و فناوري اطلاعات از سوي رگولاتوري به صورت ماهانه خبر داد.
محمدعلي فرقاني گفت: اين ارزيابي به منظور نظارت بهينه بر سرويس‌دهي اپراتورها، ايجاد رقابت و افزايش كيفيت سرويس‌دهي و پاسخگویي به موقع و شفاف به شكايات مردم در حوزه خدمات ارتباطي و فناوري اطلاعات انجام مي‌شود.
وي درباره شاخص‌هاي ارزيابي اپراتورها افزود: كيفيت سرويس، پاسخگویي و رسيدگي به شكايات، كيفيت پوشش‌دهي، انجام تعهدات توسعه و اجرا، عملكرد شبكه، رضايتمندي مشتريان و... از جمله شاخص‌هایي است كه اپراتورهاي تلفن همراه و سرويس‌هاي فناوري اطلاعات براساس آن ارزيابي مي‌شوند.
همچنین گفته می‌شود که نتايج اولين ارزيابي در پايان مهر ماه اعلام و تا آن زمان اپراتورها فرصت دارند كيفيت سرويس‌هاي خود را ارتقا دهند، اما به درستی ملاک و معیار سنجش شناخت شرکت‌های برتر در حوزه خدمات ارتباطی چیست؟
** معیارهایی متغیر . . .
همانطور که در گزارش نیز آماده است در یک فاصله زمانی سه ماهه ملاک‌های ارزیابی اپراتورهای برتر حوزه خدمات ارتباطی چند بار تغییر کرده است، به‌عنوان مثال در زمان معرفی اپراتورهای برتر سال، رییس سازمان تنظیم مقررات عنوان کرده بود که هفت معیار مدیریت و رهبری، منابع انسانی، نتایج کلیدی عملکرد، فرآیندهای سازمانی، نتایج مشتری، نتایج جامعه و منابع و مشارکت با شاخص‌های مختلف در تعیین اپراتور برتر دخیل است.
این درحالی است که وی برای معرفی اپراتورهای برتر ماهانه گفته است که كيفيت سرويس، پاسخگویي و رسيدگي به شكايات، كيفيت پوشش‌دهي، انجام تعهدات توسعه و اجرا، عملكرد شبكه و رضايتمندي مشتريان از جمله شاخص‌های بررسی است.
از سوی دیگر حسن رضوانی معاون نظارت و اعمال مقررات رگولاتوري نیز اعلام كرده است که عملكرد اپراتورهاي سرويس‌هاي ارتباطي براساس شاخص‌هاي كيفيت مكالمه (Speech Quality Indicator)، ميزان مكالمات موفقيت‌آميز(Call setup success Rate)، ميزان مكالمات موفق در حين حركت (Qutgoing Hand over success Rate)، ميزان قطع مكالمات (Call drop Rate) و خدمات انتقال داده(GPRS) به صورت ماهانه ارزيابي مي‌شود.
از برآیند صحبت‌های مسئولان تنظیم مقررات به راحتی مشخص می‌شود که معیار ثابت و استانداردی در این بخش وجود ندارد، چرا که مسئولان این سازمان هر بار معیاری جدید را برای ارزیابی‌های خود در نظر می‌گیرند.
اما از سوی دیگر به نظر می‌رسد که حتی اعلام نام اپراتورهای برتر در بخش خدمات ارتباطی بیشتر از آنکه برای کاربران این حوزه مفید و کاربردی باشد برای اپراتورهای حاضر می‌تواند امتیازی در جنگ‌های تبلیغاتی لحاظ شود، چرا که کاربران اینترنتی چه در بخش اینترنت پرسرعت یا وایمکس برای استفاده از این خدمات مجبور به پرداخت هزینه‌های سرباری همچون مودم و اشتراک ماهانه و... هستند که به فرض اعلام اسامی شرکت‌های برتر اگر کاربران بخواهند سرویس‌دهنده خود را عوض کنند هم مستلزم پرداخت هزینه بیشتر بوده و هم این راه برای آنها زمان بر است.
این موضوع در مورد اپراتورهای تلفن همراه نیز صادق است. به خصوص آنکه هنوز تایید مصوبه جابه‌جایی اپراتور بعد از چند سال به نتیجه نرسیده است و کاربران این حوزه نیز نمی‌توانند به‌راحتی قید شماره تلفن خود را که مدت‌ها است از آن استفاده کرده و شناخته شده‌اند بزنند.
** جای خالی ضمانت اجرایی و تنبیهی
آنطور که پیدا است شاخص‌های معرفی شده تنها مسائل فنی را در بر گرفته و اگرچه در کلان قضیه با هدف تامین رضایت مشترکان یک اپراتور انجام می‌شود، اما به نظر می‌رسد جلب رضایت مشتری از مسیرهای دیگر نیز الزامی است. همچنین به نظر می‌رسد صرفا اعلام رتبه‌بندی در بین شرکت‌های حاضر در این بخش نمی‌تواند کمکی به افزایش کیفیت خدمات این شرکت‌ها داشته باشد.
در همین راستا شاید بد نباشد تخلفات اپراتورها نیز به صورت ماهانه زیر ذره‌بین قرار گیرد تا شاید از این طریق ضمن اصلاح اقدام نادرست یک اپراتور، زمینه جلب رضایت مردم نیز فراهم شود. اگر بخواهیم شفاف‌تر به موضوع بپردازیم شاید بد نباشد مقوله‌ای به عنوان نحوه واگذاری سیم‌کارت‌ها و میزان شکایات واصله از اپراتورها البته با درنظرگیری تناسب تعداد مشترکان نیز مورد ممیزی مدیران رگولاتوری قرار گیرد. به قولی این فقط کیفیت مکالمه نیست که یک اپراتور باید به آن توجه داشته باشد، بلکه کل فرایند خدمات اپراتور است که باید مد نظر قرار گیرد. به عنوان مثال ممکن است یک اپراتور تلفن همراه کیفيت مکالمات خوبی داشته باشد اما ارائه خدمات اینترنت موبایلی آن بسیار نامطلوب باشد.
به‌طوری که کاربران این اپراتور که ماهانه مبلغی ثابت را برای استفاده از این خدمات پرداخت می‌کنند حتی نتوانند معادل نصف یا حتی 30 درصد آن مبلغ از آن خدمات استفاده کنند. مدیران اپراتور هم مدام به ارائه اخبار بهبود کیفیت خدمات خود بپردازند و حتی گاهی نیز با بیان این مطلب که نسل فعلی بهتر از این نمی‌شود و باید انحصار نسل سوم شکسته شود تا کاربران بتوانند خدمات خوبی دریافت کنند، کم کاری‌های خود را توجیه کنند.
آیا در این صورت باز هم اپراتور مذکور اپراتور خوبی است؟
چه تضمینی وجود دارد که رتبه‌بندی اپراتورها در نهایت منجر به افزایش کیفیت خدمات آن شود؟ آیا بهتر نیست سازمان تنظیم مقررات در کنار اعلام اسامی رتبه‌های برتر جریمه‌ای نقدی نیز برای کم کاری‌های کیفیتی اپراتورها در تمامی بخش‌های خدماتی آنها لحاظ کند؟
منبع : دنیای اقتصاد

نظرات : 0

ثبت نظر

90911