۱۴۰۳ یکشنبه ۳۰ اردیبهشت

آیفون 5S به ایران رسید

به گزارش ICTPRESS ، قیمتی که برای آیفون 5S در ایران تعیین شده نسبت به سایر بازارهای دنیا خیلی بالاست. تا سال‌های گذشته آیفون اپل با قیمتی حدود سه میلیون تومان وارد بازار می‌شد، اما امسال نسخه 16 گیگابایتی آن با قیمت چهار میلیون و 700 هزار تومان عرضه شده، اما پس از یکی دو روز با افت قیمتی شدیدی همراه شده است.
بر این اساس این گوشی هم‌اکنون با قیمت سه میلیون و 550 هزار تومان در بازار موجود است و نسخه 32 گیگابایتی آن، چهار میلیون و 300 هزار تومان قیمت دارد.
البته در طبقات مختلف پاساژ علاءالدین قیمت این گوشی متفاوت است و حتی تا 450 هزار تومان هم می‌رسد. به این ترتیب در طبقات بالای علاءالدین این گوشی سه میلیون و 550 هزار تومان به فروش می‌رسد، اما در طبقه همکف این گوشی با نرخ چهار میلیون تومان عرضه می‌شود که به گفته فروشندگان بهای بالای آن به دلیل برنامه‌هایی است که روی گوشی نصب می‌شود.
همچنین گوشی آیفون 5C که در طول یکی دو روز گذشته با قیمت دو میلیون و 800 هزار تومان عرضه شده بود، دیروز با کاهش 250 هزار تومانی در بازار موجود بود که البته در فروشگاه‌های مختلف با قیمت متفاوتی موجود است.
از سوی دیگر در پی کاهش قیمت دلار قیمت سایر گوشی‌ها نیز با نزول همراه شد. به این ترتیب قیمت موبایل 10 تا 30 درصد کاهش یافته است. به گفته فروشندگان، قیمت گوشی تلفن همراه در بازار تحت تاثیر شدید قیمت ارز است، از این رو اگر طی ماه‌های آینده قیمت ارز افزایش یابد به طور حتم قیمت گوشی نیز افزایش می‌یابد و اگر قیمت ارز کاهش یابد بهای موبایل هم کم خواهد یافت.
اگرچه قیمت گوشی کاهش یافته اما بازار همچنان در رکود و کسادی به سر می‌برد و مثل همیشه هنگام کاهش قیمت‌ها کسی تمایل به خرید ندارد، چون همه انتظار دارند که قیمت‌ها پایین‌تر برود بعد اقدام به خرید کنند.
بر این اساس، فروشندگان با اشاره به نوسانات اخیر بهای ارز از کاهش فروش خود خبر می‌دهند و معتقدند که حتی با کاهش نرخ ارز و پایین آمدن قیمت گوشی باز هم رکود در بازار حکم‌فرماست، چراکه خریداران منتظر تثبیت نرخ ارز و حتی کاهش بیشتر قیمت‌ها به‌ویژه در گوشی‌های پیشرفته‌تر هستند.
گزارش‌ها حاکی است، کاهش قیمت‌ در مدل‌های ارزان‌تر‌ حدود 10 درصد و در مدل‌های پیشرفته حدود 20 تا 30 درصد است. در حال حاضر همچنان فروشندگان منتظر تثبیت تحولات اخیر ارزی و سیاسی هستند و معتقدند که هم‌اکنون زمان خرید است چراکه ممکن است دوباره هفته آینده قیمت‌ها بالاتر رود. در حالی که محصولات تازه اپل به تازگی وارد بازار ایران شده‌، شرکت اکسیر تجارت صبا که در زمینه واردات گوشی‌های آیفون به کشور فعالیت داشت، از سوی وزارت بازرگانی لغو امتیاز شد.
مهدی‌پور، کارشناس وزارت بازرگانی با تایید لغو امتیاز ثبت سفارش شرکت اکسیر صبا تجارت به عنوان واردکننده آ‌یفون در ایران گفت: امتیاز این شرکت به دلیل نداشتن تنفیذنامه لغو شده و نامه کنسلی آن نیز ابلاغ شده است.
لغو امتیازی این شرکت در حالی صورت گرفته که در سایت وزارت بازرگانی مجوز واردات این شرکت در زمینه گوشی‌های آیفون تا 12 اسفندماه سال جاری ذکر شده است.
شرکت اکسیر تجارت صبا در سال 89 در تهران تاسیس شد و از سال 90 با ارائه گارانتی رسمی به فعالیت خود مشغول شد. این شرکت که طی چند سال گذشته در زمینه واردات و ارائه خدمات پس از فروش گوشی‌های آیفون فعالیت داشت هم‌اکنون لغو امتیاز شده و از لحاظ قانونی مجوز واردات ندارد. هم‌اکنون گوشی‌های آیفون توسط شرکت‌های رسمی دیگر در سطح بازار تلفن همراه عرضه می‌شود.

نظرات : 0

ثبت نظر

65332