۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت

GOLDEN NEWS / خبرهاي طلايي سه شنبه 30 مهرماه

ICTPRESS گزارش می دهد :
خبر: اولین تبلت نوکیا به همراه دو فبلت جدید رونمایی شد
شرکت نوکیا امروز سه شنبه 30 مهر ماه اولین تبلت ویندوزی خود و دو دستگاه فبلت را به عنوان تلفنهای هوشمندی با صفحات بزرگ در ابوظبی امارات رونمایی کرد.
براساس باورهای تحلیلگران زمان معرفی این تبلت و فبلتها چندان مناسب نیست چرا که امروز 30 مهر ماه روز معرفی آی پد 5 و آی پد مینی 2 توسط شرکت اپل در سانفرانسیسکو است و به نظر می رسد تمام توجه فناوری امروز به این سمت معطوف شود.
اما به رغم این موضوع کنجکاویهای جدیدی در رابطه با عملکرد نوکیا شکل گرفته است، به خصوص این که این سازنده فنلاندی تلفن درشرف پیوستن به مایکروسافت است.
تبلت ویندوزی مایکروسافت که امروز رونمایی شده دارای قابلیت ارتباط LTE و وای فای است که نام آن 2520 اعلام شده است. این تبلت یک صفحه نمایش 10.1 اینچی اچ دی، دوربین 6.7 مگاپیکسی با لنز زایس داشته و نوکیا اعلام کرده است که این تبلت نخستین تبلتی است که تصاویری با کیفیت عالی حتی در نور کم ارائه می کند.
به دنبال عرضه تلفن هوشمند لومیا 1020 که دارای حسگر 41 مگاپیکسلی است،می توان گفت که عکاسی تنها عرصه ای است که نوکیا این روزها سرو صدای زیادی در آن به پا کرده است. این شرکت اعلام کرده است که همه دستگاه های جدید آن دارای دوربینهای خوبی هستند.
نوکیا تصمیم گرفته است که تبلت 2520 را با ویندوز آر تی 8.1 عرضه کند، درست همان نسخه از ویندوز که روی تبلتهای سرفیس 2 نصب شده است.
از دیگر ویژگیهای این تبلت این است که در یک ساعت تا 80 درصد شارژ آن تکمیل می شود و نوکیا با همکاری شرکت انیمیشن سازی دیرم‌ورکس یک بازی جدید و تعاملی به نام "ماجرا اژدها" تولید کرده است که این بازی روی تبلت 2520 نصب شده است. این تبلت همچنین دربرگیرنده اپلیکیشن "استوری تلر" (Nokia Storyteller app) نوکیا است که به کاربر این امکان را می دهد تصاویر و ویدئو های خود را شکل یک داستان روی نقشه بسازد.
شرکت نوکیا همچنین نقشه ای به نام " HERE" را در این تبلت قرار داده و موجب شده است که 2520 به تنها تبلتی تبدیل شود که دارای یک نقشه آفلاین واقعی است. قیمت این تبلت از 499 دلار آغاز می شود.
در این مراسم همچنین نوکیا دو تلفن هوشمند با صفمه نمایشهای بزرگ را که به آنها فبلت گفته می شود رونمایی کرد. لومیا چهار هسته ای 1520 و نوکیا 1320 با قیمت پایین تر دارای صفحه نمایشهای 6 اینچی هستند. فبلت اول وضوح تصویر 1080 پیکسلی و فبلت دوم وضوح 720 پیکسلی دارد.
فبلت 1520 نوکیا با دوربین 20 مگاپیکسلی
فبلت 1520 با قیمت خام 749 دلار و 1320 با قیمت خام 339 دلار وارد بازار می شوند.
دوربین " Pure View" فبلت 1520 دارای کیفیت 20 مگاپیکسلی خواهد بود و رنگهای این دستگاه زرد، سفید، سیاه و یا قرمز براق انتخاب شده است. دوربین 1320 تصاویری با کیفیت 5 مگاپیکسلی گرفته و آن هم در رنگهای متنوع ارائه می شود.
...................................
خبر: بخوابید تا آلزایمر نگیرید

نتایج یک تحقیق جدید نشان می دهد که سالخوردگانی که خوب نمی خوابند و یا خواب کافی ندارند بیشتر دچار پلاکهای مغزی می شوند که نشانه رسمی بیماری آلزایمر تلقی می شود.
دانشمندان دانشکده سلامت عومی جان هاپکینز به این نتیجه رسیدند که افرادی که کم می خوابند و یا کیفیت خواب آنها ضعیف است، دارای تصاویر مغزی غیر عادی هستند که نخستین نشانه های ابتلا به بیماری آلزایمر را در خود دارد.
در تحقیقاتی که نتایج آن در مجله انجمن پزشکی آمریکا منتشر شده، دانشمندان 70 بزرگسال را که در دهه هفتم زندگی به سر می برند بررسی کردند. این شرکت کنندگان به پرسشهایی درباره الگوهای خواب خود پاسخ داده و در معرض عکسبرداری های مغزی برای بررسی اندازه پلاک بتا امیلوئید قرار گرفتند. تجمع این پلاکها یکی از نشانه های ابتلا به بیماری آلزایمر است.
به نظر می رسد که نوسان سطح بتا آمیلوئید با عادات خواب تنظیم می شود. افرادی که کمتر می خوابند و یا در خواب خود مشکل دارند بیشتر احتمال دارد که سطح پلاک بتا آمیلوئید در مغز آنها افزایش یابد.
این تحقیق بدان معنا نیست که داوطلبان در آستانه ابتلا به بیماری آلزایمر هستند اما نشان می دهد که احتمال دارد خواب که به مغز زمان لازم برای استراحت روزانه را می دهد راه مهمی برای نگاه داشتن این پلاکها در حداقل باشد و از سوی دیگر بهبود وضعیت خواب ممکن است راه مهم و حیاتی برای ممانعت از ابتلا به بیماریهای مخرب اعصاب باشد.
این گزارش جدید تحقیقاتی که پیشتر در مجله ساینس منتشر شده بود را تأیید می کند. در این تحقیقات مشخص شده بود که خواب ضایعاتی از جمله پروتئینهای آمیلوئید را از بین می برد و سلولها را منقبض می کند تا عملکرد آنها بهتر شود.
...................................
خبر: سامانه يکپارچه جمع آوري الکترونيکي داده ها (سيجاد) راه اندازي شد
   
سامانه یکپارچه جمع آوری الکترونیکی داده ها (سیجاد) در مراسمی با حضور دکتر نوبخت معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری راه اندازی شد.
در مراسم روز آمار و برنامه ریزی که امروز در تالار قدیر وزارت کشور آغاز شده است، این سامانه به بهره برداری رسید و در اختیار مرکز آمار ایران قرار گرفت.
سامانه سیجاد ، نرم افزاری است که مرکز آمار ایران با استفاده از آن طرح های آماری و سرشماری های خود را به صورت مدیریت شده اجرا می کند.
این سامانه کمک می کند فرم های الکترونیکی ثبت اطلاعات بدون نیاز به برنامه نویسی مجدد، آماده شود و در اختیار آمارگیران قرار گیرد.
امکان ورود و کنترل داده ها از طریق ابزارهایی مانند تبلت، لب تاپ و وب و همچنین به روز کردن این اطلاعات بدون نیاز به کاغذ از دیگر امکانات این سامانه است.
نظارت و کنترل داده های جمع آوری شده با تلاش مأموران و در محل اجرای طرح با استفاده از ابزارهای الکترونیکی، اصلاح نقشه های آماری در مرحله جمع آوری داده ها، ثبت موقعیت های مکانی، کنترل پیشرفت کار با ابزارهای گزارش گیری پویا، تجمیع داده ها در بانک های اطلاعاتی متمرکز، حفظ امنیت داده ها با در نظر گرفتن موارد امنیتی و از همه مهمتر کاهش هزینه های طرح آمارگیری از دیگر ویژگی های این طرح مهم الکترونیکی است.
......................................
خبر: ایستادن موجب افزایش طول عمر می‌شود

یافته های جدید پژوهشگران نشان می دهد آنهایی که طی روز یک جا می نشینند، نسبت به آدم هایی که راه می روند و می ایستند دو سال کمتر عمر می کنند.
یک تحقیق تازه نشان می دهد که اکثر ما بیش از دوازده ساعت در روز می نشینیم و به صفحه رایانه یا تلویزیون خیره می شویم. اگر به این مدت، هفت ساعت را هم که صرف خواب می کنیم اضافه کنیم ما هر روز نوزده ساعت را در حالت نشسته یا بی تحرک به سر می بریم.
محققان می گویند: ما در محل کار می نشینیم، در ماشین، در خانه و خیلی وقتها تحرک مان به جابجا کردن صندلی های اطرافمان خلاصه می شود.
حتی اگر به طور مداوم ورزش کنید شاید کافی نباشد. شواهد تازه نشان می دهد که ورزش هم نمی تواند آسیبی که ساعت ها نشستن به بدن وارد کرده را کاملا از بین ببرد. فناوری ما را به بی تحرک ترین انسان های تاریخ بدل کرده است.
تیمی از محققان انگلیسی یک تحقیق غیر معمول را انجام داده اند و در آن تاثیر ایستادن را نسبت به نشستن بر روی گروهی کوچک از آدم ها مورد مطالعه قرار داده اند.
تیم دکتر جان باکلی و محققان دانشگاه چستر در انگلیس از ده نفر که در یک بنگاه معاملات ملکی کار می کردند خواستند برای انجام بعضی کارهایشان، سه ساعت در روز بایستند.
از همه داوطلبان خواسته شد که دستگاهی به خود وصل کنند که میزان تحرک را اندازه گیری می کند. آنها همچنین دستگاه هایی برای سنجش ضربان قلب و فشار خون در طول شب و روز به خود وصل کردند.
کسانی که داوطلب این آزمایش شدند در ابتدا واکنش های متفاوتی داشتند. مطمئن نبودند بتوانند سه ساعت ایستادن در طول روز را تحمل کنند. نگران کمر درد بودند. فکر می کردند که ممکن است کفش پایشان را اذیت کند یا خسته شوند. ولی به هر حال تا آخر در این تحقیق ماندند.
محققان در علت مضر بودن نشستن می گویند مهمترین دلیل این است که نشستن طولانی شیوه برخورد بدن و سیستم گوارش ما با قندها را تغییر می دهد. وقتی غذا می خوریم بدن ما ذرات غذا را به گلوکز تبدیل می کند و گلوکز به خون و دیگر سلول ها منتقل می شوند. گلوکز سوختی حیاتی برای بدن ماست، ولی میزان بالای گلوکز خطر ابتلا به دیابت و بیماری های قلبی را افزایش می دهد. غده پانکراس با ترشح هورمون انسولین کمک می کند تا اندازه گلوکز خون را در میزان طبیعی نگه دارد. ولی اینکه بدن چقدر به شکل موثر این کار را انجام دهد بستگی به میزان حرکت و فعالیت فیزیکی ما دارد.
تحقیقاتی که نشان می دهد ایستادن برای سلامتی بهتر از نشستن است به دهه ۱۹۵۰ میلادی برمی گردد زمانی که یک تحقیق مشابه روی راننده های اتوبوس انجام شد. این تحقیق که در نشریه لانست چاپ شده بود نشان می داد که مسئولان جمع آوری بلیط اتوبوس ها که ایستاده کار می کردند نسبت به رانندگان اتوبوس که نشسته رانندگی می کردند، پنجاه درصد کمتر در معرض خطر بیماری قلبی بودند.
از آن زمان تا کنون نشستن طولانی با مشکل کنترل گلوکز خون مرتبط دانسته می شود. همچنین نشستن با کاهش فعالیت آنزیم لیپوپروتلین که چربی های خون را می شکند و تبدیل به سوخت برای ماهیچه های بدن می کند ارتباط  دارد. کم شدن فعالیت آنزیم لیپوپروتلین باعث افزایش میزان تری گلیسیرید و چربی خون می شود و همچنین خطر بیماری های قلبی را افزایش می دهد.
محققان دانشگاه چستر اطلاعاتشان را در روزهایی که داوطلبان ایستاده بودند با روزهایی که آنها همه وقت نشسته بودند مقایسه کردند. وقتی که به نتایج دقت کردند تفاوت ها واقعا چشمگیر بود. همانطور که این محققان پیش بینی کرده بودند، میزان گلوکز خون بعد از خوردن یک غذا در روزهایی که این افراد سه ساعت ایستاده بودند خیلی زودتر به حالت طبیعی برگشته بود. همچنین دستگاه سنجش ضربان قلب نشان می داد که آنها نسبت به حالت نشسته کالری بیشتری مصرف می کنند.
دکتر جان باکلی می گوید که میزان ضربان قلب ده بار در دقیقه بیشتر بوده است و این یعنی بدن هفت دهم کالری در دقیقه بیشتر سوزانده است.
باکلی افزود: ممکن است این به نظر زیاد نیاید. اما معنایش سوزاندن پنجاه کالری بیشتر در روز است و اگر سه ساعت در روز و پنج روز در هفته بایستید هفتصد و پنجاه کالری بیشتر از مواقع نشسته سوزانده اید. در طول یکسال شما سی هزار کالری بیشتر سوزانده اید و این به معنای سوزاندن بیش از سه کیلو و ششصد گرم چربی در سال است.
تحقیق دانشگاه چستر می گوید روزی سه ساعت ایستادن در یکسال مثل شرکت در ده ماراتن است.
تحقیقات نشان می دهد با آنکه بیرون رفتن و ورزش کردن به طور قطع فایده های زیادی به بدن ما می رساند، بدن ما همچنان به طور مداوم و غیر محسوس نیاز به تحرک ماهیچه هایش دارد. ماهیچه هایی که در زمان ایستادن تقویت می شوند. همین حرکت های ساده کمک می کند ما کنترل قند خون خود را به دست بگیریم.
همه ما نمی توانیم در حالیکه ایستاده ایم کار کنیم. ولی دانشمندان معتقدند حتی کارهای ساده ای مثل صحبت با تلفن در حالت ایستاده، یا رفتن پیش همکاری برای صحبت به جای نشستن و فرستادن یک ایمیل و ساده تر از همه اینها بالا رفتن از پله می تواند کمک کننده باشد.
......................................
خبر: اولین گام دانشمندان برای معکوس کردن کوتولگی در انسان
دانشمندان نخستین گام را برای معکوس‌کردن اثرات کوتولگی برداشتند و معتقدند درمان جدید می‌تواند در سه سال آینده روی انسان‌ها اعمال شود.
محققان فرانسوی بر این باورند که اثرات کوتولگی می‌تواند با تزریق نوعی پروتئین درمان شود.
کوتولگی از بالغ بر 200 شرایط مجزای پزشکی ناشی شود و شامل پیچیدگی‌های دردناکی است.
محققان با تزریق‌ نوعی مولکول پروتئینی به موش‌های مبتلا به کوتولگی به مدت سه ماه به این موفقیت علمی دست یافتند و این موضوع امکان رشد کامل را به موش‌های تحت‌ آزمایش داد.
دکتر الوری گاز، محقق مرکز تحقیقات مولکولی مدیترانه در نایس، مدعی است گرچه گام‌های بیشتری تا انجام این درمان روی انسان‌ها مانده، اما تاکنون نشانه‌هایی دال برعدم کارکرد این رویکرد روی انسان‌ها مشاهده نشده است.
دانشمندان در این مطالعه پروتئینی را بالغ بر سه هفته و هفته‌ای دو بار، به تعدادی از موش‌ها تزریق کردند.
این موش‌ها مبتلا به جهش ژنتیکی achondroplasia بودند که موجب بروز موارد عمده‌ای از کوتولگی در انسان می‌شود.
به گفته گاز، چون سه هفته تقریبا معادل 15 سال انسانی برای موش‌ها است، درمانی مشابه می‌تواند روی کودکان مبتلا به achondroplasia بدون تزریقات روزانه عمل کند.
با این حال، گفته می‌شود این درمان برای افرادی که سن بلوغ را رد کرده‌اند، کارگر نخواهد بود.
محققان آزمایشات بیشتری را باید روی موش‌ها انجام دهند تا امکان به تعویق‌افتادن این درمان یا این که باید بلافاصله پس از تولد صورت گیرد، مشخص شود. تمامی این موضوعات پیش از اعمال درمان به پستانداران بزرگ‌تر باید معلوم شود.
گفته می‌شود، تا اعمال این درمان بر روی انسان سه تا پنج سال دیگر زمان باقی است.
دکتر گاز همچنین معتقد است تزریق مولکول مزبور شرایط مرتبط با کوتولگی را تسکین می‌بخشد؛ این شرایط شامل درد کمر و گردن، مشکلات تنفسی و ضعف عضله است.
کوتولگی هشت تا 10 هزار نفر در فرانسه را تحت تاثیر خود قرار داده است.
جزئیات این مطالعه در Science Translational Medicine منتشر شده است.
......................................
خبر: اعطای جایزه برتر انجمن پارک های علم و فناوری آسیا به یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی

شرکت دانش‌بنیان نانو واحد صنعت پرشیا با ارائه فناوری "نانو بیورآکتور برای تصفیه ضایعات کشاورزی و تولید کمپوست و کود مایع بایوجمی" جایزه Excellence prize ASPA سال ۲۰۱۳ را به همراه تقدیرنامه ویژه به خود اختصاص داد.
شرکت نانو واحد صنعت پرشیا به عنوان نماینده شرکت های دانش بنیان مستقر در پارک علم و فناوری استان اصفهان شیخ بهایی، شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان، موفق به کسب جایزه برتر از انجمن پارک های علم و فناوری آسیا شده است.
مراسم اعطای جایزه "ASPA" هرساله از سوی انجمن بین‌المللی پارک های علم و فناوری آسیا میان شرکت ها و مؤسسات مستقر در پارک های علم و فناوری عضو این انجمن با هدف تشویق شرکت های دانش بنیان و فن‌آفرین جهت دستیابی به روحیه تجاری سازی دستاوردهای فناورانه، ایجاد فرصت های مناسب در راستای یافتن شریک تجاری و معرفی مدل ‌های شرکت های موفق برگزار می‌ شود.
شرکت دانش بنیان نانو واحد صنعت پرشیا در سال ۱۳۸۸ فعالیت خود را در زمینه نانو فناوری در مرکز رشد شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان آغاز کرد و با هدف تولید نانومواد و فرآورده های پایه، به ارائه فناوری و تولید نانوکمپوزیت ها، محلول ‌هایی بر پایه نانوذرات و پوشش­های چند منظوره نانو کمپوزیتی می پردازد.
شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان در طول هشت دوره برگزاری این جشنواره، در هفت دوره مختلف آن موفق به کسب عناوین برتر شده است.
......................................
خبر: بیکارها کارت اعتباری می‌گیرند

معاون توسعه اشتغال و کارآفرینی وزارت تعاون،کار و رفاه از اجرای طرح کارت اعتباری مهارت آموزش و شغل‌یابی در کشور خبر داد و گفت‌: پایگاه اطلاعاتی کارجویان و شاغلان ایجاد خواهد شد.
علی‌اکبر لبافی با اشاره به بحث راه‌اندازی صندوق‌های خرد اظهار داشت: یکی از راه‌های تأمین منابع مالی مشاغل کم‌هزینه از این راه تأمین خواهد شد و می‌تواند پاسخگوی نیازها باشد که طرح آن در حال نهایی شدن است.
معاون توسعه اشتغال و کارآفرینی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در خصوص نقشه توسعه کارآفرینی گفت: این نقشه تهیه و تدوین شده و به کمیسیون اجتماعی دولت برای بررسی ارسال شده است تا در نهایت پس از تأیید به مجلس ارائه شود.
وی افزود: از دیگر مباحث در حال پیگیری، کارت اعتباری مهارت‌آموزی و شغل‌یابی است.
لبافی تأکید کرد: این کارت به عنوان بانک اطلاعاتی کاملی از کارجویان بوده که طی چهار مرحله تکمیل می‌شود که مرحله اول مربوط به کارجویان، مرحله دوم همه شاغلین کشور و مرحله سوم و چهارم مربوط به متقاضیانی است که در سال‌های بعد به بازار کار ملحق خواهند شد.
به گفته معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اکنون بانک اطلاعاتی کامل و جامعی در این راستا ایجاد خواهد شد که اطلاعات افراد به صورت شناسنامه‌ای، مهارتی، آموزشی در قالب این کارت تعریف خواهد شد و هر خدماتی که بخواهد استفاده کند در آن ثبت می‌شود.
وی با بیان اینکه مرحله اول این طرح به صورت آزمایشی با کمیته امداد امام خمینی(ره) و کاریابی‌ها اجرا شده است، تصریح کرد: بانک عامل این طرح، بانک رفاه کارگران خواهد بود تا در راستای شبکه ملی بازار کار، این برنامه اجرایی شود.
به گفته معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی این کارت‌ها به صورت شناسنامه‌ای الکترونیکی خواهد بود که تمامی موارد فوق را دربرمی‌گیرد.
لبافی در پاسخ به این سؤال که آیا اجرای این طرح و ارائه کارت به کارجویان می‌تواند نقشی در حل مشکلات و یا ساماندهی بیکاران را به همراه داشته باشد؟ بیان داشت: دنبال این هستیم که هیچ هزینه‌ای از کارجویان در قبال دریافت این کارت گرفته نشود و این موضوع در راستای اجرای طرح کارورزی برای فارغ‌التحصیلان دانشگاهی خواهد بود.
معاون توسعه اشتغال و کارآفرینی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی یادآور شد: در صورتی که قرار باشد خدماتی حمایتی مالی، بیمه‌ای، آموزشی و مهارتی به کارجویان ارائه شود، قطعاً از طریق این کارت صورت خواهد گرفت.
......................................
خبر: شکست مقاومت دارویی در سلول‌های سرطان خون با نانوذرات الماس

پژوهشگران دانشگاه ملی سنگاپور با همکاری محققانی از دانشگاه کالیفرنیا دارویی مبتنی بر نانوذرات تولید کرده‌اند که می‌تواند با گذر از سد مقاومت دارویی، ترکیب شیمی‌درمانی را به درون سلول سرطانی خون وارد کند.
مقاومت دارویی یکی از راه‌هایی است که سلول‌های سرطان خون برای دفع داروی شیمی‌درمانی از خون نشان می‌دهند.
پژوهشگران دانشگاه ملی سنگاپور با همکاری محققانی از دانشگاه کالیفرنیا ماده شیمیایی ضد سرطان خون را با نانوذرات ترکیب کرده و دارویی برای درمان این بیماری ساختند. این دارو اولین نمونه‌ای است که می‌تواند سلول‌های سرطان خون را از بین ببرد. در داروهای رایج سلول‌های سرطان خون می‌توانند قبل از این که دارو اثرات خود را آغاز کند آن را به بیرون از سیستم گردش خون انتقال دهند، اما سلول‌های سرطانی در برابر این دارو از چنین توانمندی برخوردار نیستند.
«ادوارد چو» از پژوهشگران این پروژه با همکاری «دین هو» از دانشگاه کالیفرنیا به ساخت این دارو پرداخته و نتایج یافته‌های خود را در نشریه Nanomedicine به چاپ رسانده‌اند.
دانوروبیسین یکی از داروهای رایج برای از بین بردن سلول‌های سرطان خون است. وظیفه این دارو، کاهش سرعت رشد سلول‌های سرطانی و در مواقعی جلوگیری از رشد آنها است. این دارو می‌تواند برخی از این سلول‌ها را نیز از بین ببرد، اما مشکلی که وجود دارد این است که سلول‌های سرطان خون می‌توانند در برابر این دارو مقاوم شوند. یکی از مکانیسم‌هایی که این سلول‌های سرطانی با استفاده از آن نسبت به داروی دانوروبیسین مقاوم می‌شود آن است که سلول سرطانی با بیان ژن انتقال دهنده دارو، به پمپ‌هایی مجهز می‌شود که داروی شیمی‌درمانی را به بیرون از محیط خود پمپ می‌کند. راه‌های متعددی برای مقابله با این راهبرد مقاومتی سلول سرطانی مورد آزمایش قرار گرفته است. برای مثال از بازدارنده‌هایی استفاده می‌شود که مانع از بیان این ژن شوند، اما خود این بازدارنده‌ها اثرات سمی دارند و گاهی نتایج رضایت‌بخشی ارائه نمی‌کنند.
برای حل این مشکل محققان از نانوذرات 2 تا 8 نانومتری از جنس الماس استفاده کردند تا بر این مقاومت دارویی غلبه کنند. این گروه دارونوبیسین را به سطح نانوذرات الماس پیوند زده و آن را وارد سلول‌های سرطانی کردند. نتایج نشان داد که نانوذرات الماس موفق به حمل دارو به داخل سلول سرطان خون شدند بدون این که بوسیله پمپ‌ها بیرون زده شوند. از آنجایی که نانوذرات الماس ایمن و کوچک هستند، بدون مسدود کردن جریان خون این کار را انجام می‌دهند.
......................................
خبر: تولید انبوه نانوذرات پوشش‌دار با روش جدید محققان

یک تیم تحقیقاتی از دانشگاه کالیفرنیا با همکاری محققانی از دانشگاه کارولینای شمالی موفق به ارائه روشی شدند که با استفاده از آن می‌توان نانوذرات را به تولید انبوه رساند.
نانوذرات پوشش‌دار می‌توانند دارو یا پروتئین را درون خود گرفته و به سلول هدف برسانند. با استفاده از روش‌های رایج، زمان و هزینه زیادی لازم است تا این نانوذرات پوشش‌دار تولید شوند. اما با استفاده از روش این تیم تحقیقاتی می‌توان این نانوذرات را به سادگی به تولید انبوه رساند. محصول به‌ دست آمده از این روش نانوذرات پوشش‌داری هستند که برای مصارف خاص نظیر پزشکی و الکترونیک طراحی و ساخته شده‌اند.
در صورتی که این روش با دو فناوری فعلی ترکیب شود، می‌تواند به محصولی ختم شود که در آن اندازه ذرات کاملا یکنواخت و کوچک بوده و لایه اطراف آن نیز به صورت از پیش تعیین شده دارای ویژگی‌های منحصر به فردی است. این ذرات قابلیت حمل دارو یا مولکول‌های مختلف را داشته و می‌توان آنها را به نحوی طراحی کرد که با سلول‌های مشخصی برخورد کنند.
در واقع این گروه تحقیقاتی موفق به راه‌اندازی خط تولیدی شدند که در نهایت نانوذرات پوشش‌دار با ویژگی‌های از پیش تعیین شده تولید می‌کند؛ این خط تولید از تکرارپذیری و دقت بالایی برخوردار است. چنین فرآیندی برای تولیدکنندگان دارو بسیار مهم است؛ کسانی که به دنبال تولید محصولی ایمن بوده که بتواند گواهینامه‌های مورد نظر را از مراجع ذی‌صلاح دریافت کند.
هاموند از محققان این پروژه می‌گوید: قابلیت‌های نانوپزشکی بسیاری از مردم را شگفت‌زده می‌کند. در حال حاضر محصولات زیادی هستند که در آستانه وارد شدن به بازار مصرف هستند، اما این نگرانی وجود دارد که آیا فرآیندهای مورد استفاده برای تولید این محصولات تکرارپذیر هستند. پاسخ این سوال برای بسیاری از تولیدکنندگان به خصوص کسانی که داروهای ضدسرطان تولید می‌کنند، حیاتی است. ما خوشبختانه موفق شدیم فناوری ارائه کنیم که این دغدغه را به حداقل می‌رساند.
آنچه که این گروه ارائه کردند، روشی لایه‌به‌لایه برای تولید نانوذرات پوشش‌دار است که در میان این پوشش‌ها دارو، دی‌ان‌ای، پروتئین یا دیگر مولکول‌ها قرار داده می‌شود. این لایه‌ها می‌تواند ماده هدف را از گزند سیستم ایمنی بدن مصون دارد.
از آنجایی که در سیستم‌های رایج از غوطه‌وری برای ایجاد لایه استفاده می‌کنند، زمان و انرژی زیادی به هدر می‌رود؛ این گروه از فناوری مبتنی بر اسپری کردن برای ایجاد لایه استفاده کردند که بسیار سریع و ساده بوده و برای تولید انبوه مناسب است.
......................................
خبر: ضربان قلب مولکول‌ها مشاهده شد

یک تیم بین‌المللی از محققان روش جدیدی برای شناسایی سریع گونه های ‌مختلف مولکول زیر میکروسکوپ ابداع کردند.
پاسخ دادن به سوالاتی مانند میزان تأثیر یک دارو بر روی سلول زنده یا شیوه تغییر متابولیسم سلول توسط مولکول‌های سیگنال‌دهی بسیار دشوار است، چراکه سلول‌ها «کارخانه‌های شیمیایی» پیچیده‌یی محسوب می‌شوند که بطور مداوم در حال تولید تعداد زیادی از گونه‌های مختلف مولکولی هستند.
زیست‌شناسان با چسباندن برچسب‌های فلورسنت به پروتئین‌های خاص، امکان شناسایی آنها زیر میکروسکوپ را فراهم می‌کردند؛ اما این برچسب ها باعث تغییر عملکردهای سلول می شوند.
بسیاری از مولکول‌ها دارای طیف جذب مشخص در طول موج‌های میانه مادون قرمز هستند و این طول موج‌های طولانی، قدرت تفکیک‌پذیری مناسبی را فراهم نمی‌کند.
روش جدید شناسایی گونه‌های مختلف مولکول توسط محققان موسسه ماکس پلانک در همکاری مشترک با دانشگاه ماکسیمیلیان مونیخ و موسسه علوم مولکولی اورسی فرانسه توسعه یافته است.

این روش شامل تصویربرداری طیفی منسجم کوهرنت رامان (coherent Raman) با دو فرکانس لیزر، گام مهمی برای تصویربرداری بیومولکولی لحظه‌یی محسوب می‌شود.
روش اسپکتروسکوپی کوهرنت رامان از مدت‌ها قبل به عنوان جایگزینی برای تصویربرداری انتخابی بدون برچسب‌زنی کاربرد دارد؛ اثرات رامان غیر خطی، خصوصیات اسپکتروسکوپی از سطوح انرژی ارتعاشی بنیادین یا کم ارتفاع مولکول ارائه می‌دهد.
برای آنالیز مخلوط پیچیده مولکول‌ها با ترکیبات ناشناخته، یک طیف رامان کامل برای هر پیکسل تصویر مورد نیاز است که تکنیک‌های موجود برای این روش تصویربرداری بسیار کند هستند.
محققان با استفاده از دو شانه فرکانس لیزر، به طیف رامان با قابلیت اندازه‌گیری در مقیاس زمانی یک میلیونیوم ثانیه دست پیدا کردند؛ این تکنیک از یک آشکارساز نور منفرد برای اندازه گیری طیف کامل استفاده می کند.
با توسعه این سیستم در آینده، محققان قصد دارند نمونه‌های بیولوژیکی را مورد مطالعه قرار دهند.
نتایج این مطالعه در مجله Nature منتشر شده است.
......................................
خبر: اپلیکیشن زود خوابیدن طراحی شد

پژوهشگران اپلیکیشینی برای تلفن های هوشمند طراحی کرده اند که از کاربران می خواهد دستگاه های دیجیتالی را کنار بگذارند و بخوابند.
وقتی کاربر دکمه "خواب" را کلیک کند این نرم افزار تلفن را به مدت دو ساعت قفل می کند. این اپلیکیشین موجب می شود مردم بیشتر بر روی سلامتی خود تمرکز کنند.
این اپلیکیشن که " می خواهم زود بخوابم " نام دارد، اگر کاربر دکمه "خواب" را برای ساعت تنظیم شده، کلیک نکند ، هر پنج دقیقه یک بار هشدار می دهد و وقتی دستور"خواب" صادر شود تلفن همراه به مدت دو ساعت قفل می شود.
هدف یانگ یوان که این اپلیکیشن را ارائه کرده است تشویق کارمندان جوان و دانشجویان به بازگشت به عادت سبک زندگی سالم برای زود خوابیدن است چرا که این اپلیکیشن از فشار محافل اجتماعی برای نظارت بر کاربران استفاده می کند.
برخی کاربران از این اپلیکیشن برای مبارزه با مشکل جهانی استفاده از تلفن همراه در بستر خواب، به طور موفقیت آمیزی استفاده کردند این در حالی است که برخی دیگر سخت گیری این اپلیکیشن را مورد انتقاد قرار داده اند.
بر اساس این گزارش کاربران می توانند گزینه تاخیر و " زودخوابیدن رو فراموش کن" را انتخاب کنند که به انتشار خودکار یک پیام نصیحت آمیز منجر می شود.
طراحان این نرم افزار می گویند باید عادت استفاده از فناوری های ارتباطی در بستر خواب و دیر خوابیدن را ترک کرد و این اپلیکیشن می تواند به عنوان یک یادآور کار کند.
این اپلیکیشن برای گوشی های هوشمند اندرویدی از ماه اوت عرضه شده است.
......................................
خبر: سند سلولهای بنیادی در انتظار ابلاغ توسط رئیس جمهور

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، گفت: با تصويب نهايي سند سلول‌هاي بنيادي در جلسه 737 شورای عالی انقلاب فرهنگی، اين سند آماده ابلاغ رئيس جمهور و رئيس شوراي عالي انقلاب فرهنگي شد.
محمدرضا مخبر دزفولی با بیان این مطلب، ادامه داد: اين سند به معاونت علمي و فناوري رئيس جمهور، وزارتخانه هاي بهداشت، علوم، جهاد كشاورزي و مراكز تحقيقاتي كشور ابلاغ خواهد شد.
رئیس ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور، گفت: این سند که از اسناد ذیل نقشه جامع علمی کشور به شمار می آید، در هشت ماده و نه تبصره تصویب شده و شامل مباحثی مانند آينده علوم مرتبط با سلول‌هاي بنيادي و فناوري‌هاي گوناگون مرتبط با آن است و امیدواریم با اجرای این سند علاوه بر سامان‌دهي به اين بخش از علوم، حمايت‌هاي گوناگون مادي و معنوي از دانش سلول‌هاي بنيادي  افزایش یابد.
تشکیل ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی
عضو هیات علمی دانشگاه تهران، افزود: به منظور اجرايي سازي اين سند، ستادي تحت عنوان ستاد توسعه علوم و فناوري‌هاي سلول‌هاي بنيادي، تشكيل خواهد شد که وظيفه سياست‌گذاري اجرايي، راهبري، هماهنگي و ايجاد ارتباطات بين دستگاهي لازم براي گسترش فناوري و صنايع دانش بنيان را در اين حوزه در چارچوب اين سند را بر عهده خواهد داشت.
وی ادامه داد: اين ستاد داراي يك شورا و دبيرخانه است و معاون علمی و فناوری رئیس جمهور، رئیس و وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی، نائب رئیس اين ستاد هستند.
مخبردزفولی، گفت: وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، وزير جهاد كشاورزي، وزیر صنعت، معدن و تجارت، رئیس جهاد دانشگاهی، رئیس مرکز همکاری‌های فناوری و نوآوری ریاست جمهوری، رئيس شورای تخصصی حوزوی، نماینده ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور، دو معاون تحقیقات و فناوری و درمان وزارت بهداشت و سه نفر از متخصصین این بخش سایر اعضای اين ستاد خواهند بود.
وی افزود: شورای عالی انقلاب فرهنگی وظیفه سیاست‌گذاری، هماهنگی و نظارت کلان بر اجرای این سند را بر عهده دارد و ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور نیز مسئول رصد اجرای این سند است و بازنگری‌های لازم در سند و گزارش کلان مربوط را در فواصل زمانی مشخص به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه خواهد نمود.
رئیس ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور ادامه داد: اهداف كلان سند سلول هاي بنيادي شامل پنج محور  قرار زير است:
1- خوداتکایی در مواد اوليه، تجهيزات آزمایشگاهی به‌ویژه مواد مصرفی، حیوانات آزمایشگاهی و ارائه خدمات درماني به گونه‌ای که تا 90 درصد از ارزش این گونه مواد در کشور قابل تولید باشد.
2- تولید ثروت ملی از طریق بکارگیری علم و فناوری سلول‌های بنیادی و فرآورده‌های آن در درمان بیماری‌های مختلف به گونه‌ای‌ که 2 درصد از ارزش بازار جهانی مرتبط با سلول‌های بنیادی متعلق به جمهوری اسلامی ایران باشد.
3- دستیابی به استقلال و خودکفایی در انواع بانکهای سلولی ملی مرتبط، از قبيل بانك بند ناف، مزانشيمي و القا شده.
4- مشارکت بخش‌های غیردولتی در تحقیقات، توسعه فناوری و تولید ثروت با حفظ نقش سیاست‌گذاری و نظارتی دولت به‌ طوری‌ که حداقل 20 درصد از مراکز سلول درمانی مجاز از بخش غیر دولتی باشند.
5- توليد دانش و فناوری‌های نوین تا ارتقا به رتبه دهم دنیا از نظر کمی و کیفی و نشر مقالات در مجلات بسیار معتبر از اهداف كلان سند سلول هاي بنيادي است.
وی خاطرنشان کرد: در چشم انداز بخش سند سلول هاي بنيادي هم آمده است؛ حوزه علوم و فناوری سلول‌های بنیادی در افق 1404، حوزه‌ای است مبتنی بر مبانی معرفتی، اصول اخلاقی و ارزشها و احکام اسلامی با تکیه بر زیرساخت‌های بومی و دارای منابع انسانی و فیزیکی مورد نیاز و توسعه یافته، الهام بخش، افتخارآفرین و دارای تعاملات گسترده ملی و بین المللی با اولویت کشورهای همسو، کارا و قابل اتکا در تأمین نیازهای راهبردی و جاری جامعه ایرانی و جهان اسلام، دارای سهم مؤثر در تولید دانش و ثروت ملی و حائز رتبه اول در سطح منطقه و کشورهای اسلامی و در زمره 10 کشور برتر جهان در تولید علم و ثروت.
......................................
خبر: فیس بوك هك را آسان می كند

كارشناسان امنیتی توانستند از طریق جستجوی اتوماتیك در تصاویر فیس بوك یك تست نفوذ را با موفقیت به انجام برسانند.
یك مرد معروف هنگ كنگی شركت امنیتی Trustwave را استخدام كرد تا متوجه شود آیا هیچ كدام از زیردستانش می توانند به كلمات عبور وی دست یابند یا خیر.
كارشناسان امنیتی مذكور توانستند به راحتی و با استفاده از فیس بوك نشان دهند كه كلمات عبور وی به راحتی قابل دسترسی است.
آنها با استفاده از جستجو در عكس های فیس بوك توانستند پروفایل همسر سابق این فرد را شناسایی كرده و با فریب وی از طریق ایمیل به رایانه وی دسترسی پیدا كنند.
این رایانه قبلاً توسط شخص معروف مورد استفاده قرار گرفته بود و در نتیجه عملیات هك كردن وی بسیار راحت تر از آن چیزی كه تصور می شد به انجام رسید.

نكته مهم در اینجا این است كه كارشناسان امنیتی از یك اسكریپت خودكار كه از جستجوی گراف استفاده می كند برای جستجو در تصاویر فیس بوك استفاده كردند.
با استفاده از این اسكریپت آنها توانستند به سرعت تصاویر افرادی را كه با فرد مذكور در یك عكس تگ خورده بودند، پیدا كرده و به پروفایل همسر سابق وی برسند.
این كارشناسان امنیتی توصیه می كنند بهتر است مردم از این به بعد در مورد تگ كردن عكس دوستان و آشنایان در تصاویر فیس بوك بیشتر احتیاط كنند.
......................................
خبر: ده نکته امنیتی برای قدرتمند شدن رایانه

آنتی‌ویروس‌ها نمی‌توانند به تنهایی و بطور کامل از رایانه شما در برابر حملات جلوگیری کنند. اگر تا قبل از خواندن این گزارش به آنتی‌ویروس خود اطمینان کامل داشتید، باید بدانید که رایانه شما همچنان در خطر قرار دارد و با وجود آنتی ویروس نباید رعایت مسائل اولیه امنیتی را از یاد برد.
اگر شما کاربری حرفه‌ای هم باشید باز هم به استفاده از یک برنامه آنتی ویروس نیاز دارید. علاوه بر ویروس‌های متداولی که به نیت‌های مختلف ساخته می‌شوند و روزانه با فلش‌ها و ایمیل‌ها جا‌به‌جا می‌شوند، بسیاری از اوقات شما در معرض آسیب‌پذیری‌های نرم‌افزاری خواهید بود.
حتی اگر مرورگر خود را اپدیت کرده باشید، امکان این موضوع وجود دارد که افزونه‌ای جدید و یا حتی بازدید از یک صفحه‌ آلوده برای آلوده شدن کامپیوتر شما کافی باشد. اگرچه این امر چندان هم رایج نیست اما امکان آلوده شدن از این طریق هم وجود دارد. برای جلوگیری از چنین اتفاقاتی یک آنتی ویروس که درحقیقت یک لایه مهم امنیتی است، می‌تواند به شما کمک زیادی کند.
فعال کردن UAC
UAC یا User Account Control مسئولیت تعیین سطح دسترسی‌های کاربران ویندوز را برعهده دارد و برای هر تغییر و تحولی در سیستم، از شما به عنوان مدیر اجازه می‌گیرد. با عرضه ویندوز 7 و 8، UAC دیگر بخش عجیبی برای کاربران به حساب نمی‌آید.
این قابلیت به شما کمک می‌کند تا از تغییرات ناخواسته توسط بدافزارها جلوگیری کنید. UAC نیز همانند آنتی ویروس لایه امنیتی مهمی برای حفاظت از رایانه محسوب می‌شود. این ویژگی بصورت پیش‌فرض فعال است و غیرفعال کردن آن احتمال آلوده شدن کامپیوتر کاربر را افزایش می‌دهد.
فعال کردن فایروال ویندوز
بهتر است فایروال کامپیوتر خود را بصورت کامل فعال کنید. این فایروال با مسدود کردن درخواست‌های اتصال نا‌خواسته، از ویندوز و سایر برنامه‌های روی رایانه شما در برابر بدافزارهایی که قصد سوء استفاده دارند، محافظت می‌کند. علاوه بر این بهتر است گزینه اشتراک‌گذاری فایل‌ها را غیرفعال نگه دارید.
حذف جاوا
این برنامه در گذشته کاربردهای فراوانی داشت اما درحال حاضر برنامه‌های کمی هستند که از جاوا برای اجرا شدن خود استفاده می‌کنند. علاوه بر این نسخه‌های قدیمی این نرم‌افزار حفره‌های امنیتی بسیاری دارد برای همین بهتر است یا این برنامه را از کامپیوتر خود بطور کامل پاک کنید، و یا از آخرین نسخه‌های ارائه شده این نرم‌افزار استفاده کنید.
به روزرسانی نرم‌افزارها
همواره تمام برنامه‌های خود را به روز نگه دارید. معمولا در ابتدای عرضه هر محصول نرم‌افزاری، حفره‌های امنیتی جدیدی کشف می‌شود که می‌تواند برای کاربران خطر آفرین باشد. شرکت سازنده سعی می‌کند این حفره‌ها را پیدا کرده و با به روزرسانی نرم‌افزار خود سعی در رفع کامل آن‌ها داشته باشد. پس بهتر است تمامی نرم‌افزارهای خود را به روزرسانی کنید و در این بین از به‌روزرسانی افزونه‌های مرورگر اینترنتی خود نیز مطمئن شوید.
مراقب برنامه‌هایی که دانلود و اجرا می‌کنید باشید
بهتر است در دنیای اینترنت به هر برنامه‌ای اعتماد نکرده و تنها آن‌هایی را دانلود کنید که شناخته شده هستند. علاوه بر این موضوع بهتر است به فایل‌های پیوستی ایمیل‌هایی که بصورت ناشناخته برای شما ارسال می‌شود، اعتماد نکنید چراکه ممکن است این پیوست‌ها حاوی فایل‌های مخربی باشند.
در برخی از سایت‌ها، در کنار لینک اصلی برای دانلود نرم‌افزار، بنرهای تبلیغاتی با عنوان Download وجود دارند که شما را به اشتباه انداخته و با کلیک روی آن‌ها، ممکن است شما را به صفحاتی هدایت بفرستند که اغلب یک فایل تقلبی حاوی بدافزار را برای دانلود در اختیار شما می‌گذارند.
کرک‌ نرم‌افزارها می‌تواند خطر آفرین باشد
البته اینکار در ایران با توجه به قیمت‌های نجومی نرم‌افزار‌های اصلی کمی دور از ذهن است اما دریافت فایل‌های کرک از سایت‌های نامعتبر می‌تواند برای کاربران خطراتی را بوجود آورد چراکه این فایل‌ها پسوند .exe درند و کاربر با اجازه اجرای چنین برنامه‌هایی امکان آلوده شدن سیستم خود را افزایش می‌دهد.
فیشینگ و مهندسی اجتماعی
فیشینگ‏ به تلاش برای بدست آوردن اطلاعاتی مانند نام کاربری، گذرواژه، اطلاعات حساب بانکی و... از طریق جعل یک وب‌سایت، آدرس ایمیل و... گفته می‌شود.
برای جلوگیری از افتادن در تله فیشینگ اطلاعات شخصی خود را در فضای مجازی با دقت منتشر کنید. پیش از ارسال و یا تکمیل فرم‌ها، مطمئن شوید که اطلاعات شخصی خود را در اختیار افراد و یا وب‌سایت‌های مشروع و مطمئن قرار می‌دهید. برای دسترسی به وب‌سایت بانک‌ها، آدرس را به صورت مستقیم در مرورگر خود وارد کرده و از کلیک روی لینک‌های پرداخت موجود در ایمیل‌ها که شما را به صفحه بانک منتقل می‌کند، بپرهیزید.
از تکرار کلمه عبور بپرهیزید
تصور کنید که جای یک هکر نشسته‌اید، حال رمز عبور و نام‌کاربری یک حساب اینترنتی در شبکه اینترنت را پیدا می‌کنید. طبیعتا این موضوع به ذهن شما خواهد رسید که ممکن است کلمه‌عبور این حساب کاربری با سایر حساب‌های این کاربر در سایت‌های دیگر تطابق داشته باشد، پس بهتر است برای جلوگیری از هک شدن چند حساب خود بصورت همزمان برای تمامی آن‌ها کلمه‌ ورودی متفاوت ایجاد کنید و با اینکار احتمال هک شدن تمامی حساب‌ها خود را کاهش دهید.
اگر دارای حافظه ضعیفی هستید و یا تعداد حساب‌های کاربریتان زیاد است، راه حل مناسب برای شما استفاده از برنامه‌های مدیریت رمز عبور خواهد بود. از بهترین برنامه‌های مدیریت رمز عبور می‌توان به KeePass و افزونه کاربردی LastPass روی مرورگر فایرفاکس اشاره کرد.
استفاده از کلمه عبور ایمن
استفاده از رمز‌های عبور بسیار ساده نظیر 123456 یا abcdef می‌تواند شما را به راحتی به دام هکرها بیندازد چراکه آن‌ها می‌توانند با استفاده از نرم‌افزارهای کرکر به حدس زدن پسوورد ایمیل و یا سایر حساب‌های کاربری شما اقدام کنند.
علاوه بر این سعی کنید از سال تولد و یا چیزهایی که هکر به راحتی می‌تواند به آن‌ها دستزرسی داشته باشد پرهیز کنید. بهترین رمز عبور در این زمینه رمزی است علاوه بر تعداد کاراکترهای طولانی متشکل از حروف و اعداد باشد.
رعایت مواردی که به آن‌ها اشاره شد می‌تواند احتمال حمله به رایانه شما را کاهش دهد و از امنیت حفاظت از اطلاعات کاربران چه در کامپیوتر و چه در حساب‌های اینترنتی را زیاد کند.
....................................
خبر: تهیه نقشه سه بعدی از یک میلیارد ستاره
آخرین آزمایشهای دانشمندان اروپایی روی فضاپیمایی که طی یک مأموریت 5 ساله یک میلیارد ستاره را نقشه برداری می کند، به اتمام رسید.
فضاپیمای جایا از سازمان فضایی اروپا قرار است در روز 20 نوامبر با هدف اصلی تهیه نقشه بسیار دقیق سه بعدی از کهکشان راه شیری پرتاب شود.
دو تلسکوپ روی این فضاپیما نور را روی یک تک دوربین دیجیتال فوکوس می کنند تا بتوانند تصاویری با وضوح بیش از یک میلیارد پیکسل تهیه کنند.
جایا به مدت بیش از دو ماه در پایگاه فضایی کوروا در گویان فرانسه که متعلق به سازمان فضایی اروپا است برای پرتاب این فضاپیما آماده می شود.
جوزپه ساری مدیر پرژه جایا در سازمان فضایی اروپا اظهار داشت: آماده شدن برای پرتاب یک فاز پرمشغله برای اعضای این تیم است اما از سوی دیگر این مرحله بسیار هیجان انگیز و رضایت بخش است چرا که ما می توانیم نتیجه کارهای خود را هنگام پرتاب مشاهده کنیم.
اوایل ماه جاری محافظ خورشیدی این فضاپیما که هم از تلسکوپها و هم از دوربین در مقابل گرمای خورشید محافظت می کند و انرژی لازم را برای سلولهای خورشیدی فضاپیمای جایا فراهم می کند آخرین مراحل آزمایش خود را پشت سرگذاشت و برای تنظیمات نهایی پیش از پرتاب آماده شد.
ساری گفت: با داشتن این نقطه عطف مهم که اکنون کامل شده است باید آخرین فعالیتها و موارد ضروری پیش از پرتاب را بررسی کرده و ماشین اکتشاف خود را که مدتها در انتظار پرتاب آن بودیم وارد مأموریت تازه خود کنیم.
هدف از این مأموریت تدوین یک فهرست سه بعدی فضایی از یک میلیارد جرم آسمانی است که این تعداد یک درصد از جمعیت راه شیری را شامل می شود.
....................................
خبر: اعلام زمان شارژ کارت‌های سوخت
سهمیه ۶۰ لیتری بنزین آبان ماه ساعت ۲۴ امشب در کارت‌های سوخت شارژ می‌شود.
سهمیه بنزین آبان ماه امشب در کارتهای سوخت شارژ می شود.
براساس این گزارش سهمیه آبان ماه برای خودروهای سواری نیز همانند ماه‌های قبل 60 لیتر و به قیمت 400 تومان عرضه می شود. طبق مصوبه دولت دهم تا پایان سال 92 در میزان سهمیه ها هیچ تغییری رخ نخواهد داد.
هم اکنون هر لیتر بنزین آزاد معمولی نیز 700 تومان به فروش می رسد.
....................................
خبر: سامانه جدید تایید چک بانک سپه راه اندازی شد

سامانه تأییدیه چک به عنوان یکی از جدیدترین خدمات بانک سپه راه اندازی شد.
حسین صلواتی رئیس اداره کل خدمات فناوری اطلاعات و توسعه بانکداری نوین بانک سپه، از راه اندازی سامانه تأییدیه چک به عنوان یکی از جدیدترین خدمات بانک سپه خبر کرد.
حسین صلواتی گفت: بانک سپه به تازگی سامانه تأیید چکها را راه اندازی کرده که با توجه به مزایای طرح و پیشگیری از سوء استفاده های احتمالی، سرویس مناسب و مطلوبی است.
وی افزود: به منظور ارائه خدمت یاد شده مشتریان دارنده حسابهای جاری طلایی ضمن مراجعه به شعب فرم پیش بینی شده درخواست خدمت تاییدیه چکها را تکمیل نموده که سه مدل تأییدیه شامل کل چکها، خاص و کف مبلغ قابل ارائه است که مشتری بسته به نوع انتخاب خود از مزایای آن بهره مند خواهد شد.
رئیس اداره کل خدمات فناوری اطلاعات و توسعه بانکداری نوین بانک سپه در تشریح تأییدیه کل چکها گفت: در این نوع خدمت کلیه چکهای حساب جهت پاس شدن نیاز به ثبت تأییدیه توسط مشتری خواهد داشت.
وی در ارتباط با تأیید خاص گفت: در این نوع سرویس تنها چکهایی از حساب مشتر ی کنترل می شود که قبلاً برای آنها در اینترنت بانک از سوی مشتری تأییدیه تکمیل شده باشد.
رئیس اداره کل خدمات فناوری اطلاعات و توسعه بانکداری نوین بانک سپه در ارتباط با تأییدیه کف مبلغ اظهارداشت: در این نوع خدمت بنا به در خواست مشتری چکهایی کنترل می شود که مبلغ آن از رقم اعلام شده مشتری ( کف مبلغ) بیشتر باشد، به عنوان مثال چنانچه مشتری کف مبلغ 10 میلیون ریال را اعلام کرده باشد چکهای صادره زیر مبلغ فوق بدون تأییدیه پاس خواهد شد ولی چکهای دارای مبالغ بالاتر نیاز به ثبت تأییدیه از سوی ایشان خواهد داشت.
صلواتی تأکید کرد: ورودیه اطلاعات برای انعکاس در سامانه مذکور اینترنت بانک سپه و برای مشترکان اینترنت بانک دارنده جاری طلایی خواهد بود که شامل دو بخش ثبت و اصلاح اطلاعات است. در این سامانه اطلاعات وارد شده توسط مشتری کنترل (شماره سریال چک) و پس از تأیید در دیتابیس نگهداری می شود.
 ....................................
خبر: ثبت‌نام اینترنتی آرم‌های طرح ترافیک سال ۹۳

معاون حمل و نقل ترافیک شهردار تهران از آغاز ثبت‌نام اینترنتی آرم‌های طرح ترافیک سال ۹۳ از ابتدای آذر ماه سال جاری خبر داد.
سیدجعفر تشکری هاشمی افزود: تمام اشخاص حقیقی و حقوقی متقاضی دریافت آرم طرح ترافیک سال ۹۳ طبق روال گذشته می‌توانند با مراجعه به سایت شهرداری تهران Tehran.ir ثبت‌نام کنند.
وی با تاکید بر آنکه تمام مراحل ثبت‌نام اعم از فرم ثبت‌نام، پرداخت اینترنتی عوارض شهرداری و کنترل معاینه فنی آنلاین انجام می شود، اضافه کرد: طی دو سال گذشته حتی یک فقره آرم طرح ترافیک بدون ثبت نام اینترنتی صادر نشده است.
تشکری هاشمی، تصریح کرد: براساس رایزنی‌های صورت گرفته، امکان تغییر شرایط و حتی سهمیه‌های آرم طرح ترافیک در سال ۹۳ وجود دارد.
وی، تاکید کرد: تشخیص واجد شرایط بودن متقاضیان مانند دو سال گذشته از طریق نرم افزار انجام می شود و نتایج نیز از طریق سایت شهرداری تهران اعلام خواهد شد.
....................................
خبر: ترفند گوگل برای جذاب کردن نقشه‌هایش برای کاربران تجاری

گوگل در تلاش است تا خدمات نقشه خود را برای کاربران تجاری جذاب کند تا از این طریق بتواند بیشتر کسب درآمد کند.
این خدمات تا به حال عمدتا کاربران عادی را هدف قرار داده بود تا آنها از این طریق بتوانند ضمن یافتن آدرس مورد نظر از خدمات محلی در دسترس نیز مطلع شوند.
گوگل به دنبال عرضه موتور حرفه‌ای تازه ای برای سرویس نقشه خود است تا کاربران تجاری قادر به آپلود داده‌های اختصاصی خود بر روی سرویس نقشه گوگل و بصری سازی آن به منظور تجزیه و تحلیلش باشند. هزینه استفاده از این خدمات در ماه به ازای هر کاربر 5 دلار در ماه است و برای بهینه سازی آن از پلاتفورم کلود عمومی گوگل استفاده خواهد شد.
گوگل امیدوار است شرکت هایی که قبلا از خدمات  تحت وب این شرکت مانند سرویس اسناد استفاده می کردند به استفاده از خدمات یاد شده هم علاقمند شوند. ترغیب کاربران به استفاده از خدمات کلود گوگل هم از جمله دیگر اهداف راه اندازی سرویس یاد شده است.
....................................
خبر: آفیس کماکان محبوب‌ترین نرم افزاراداری است

علیرغم از راه رسیدن دهها نرم افزار اداری متن باز و ارزان قیمت با امکانات بسیار مناسب هنوز نرم افزار آفیس از بیشترین میزان محبوبیت در محیط های اداری برخوردار است.
مجموعه آفیس شرکت مایکروسافت امروزه با رقبای زیادی مواجه است که ارزان‌تر، مبتنی بر فناوری کلود و سازگار با تلفن‌های همراه و تبلت بوده و امکانات گسترده‌ای نیز دارند، اما نسخه رومیزی آفیس که بسیاری از این امکانات را در حد پایین تری داراست هنوز برتری خود را در سازمان‌های اداری حفظ کرده است.
تحقیقات موسسه فارستر که با همکاری 155 شرکت حرفه‌ای در حوزه فناوری اطلاعات انجام شده، نشان می‌دهد که انتخاب اول بسیاری از موسسات در این حوزه کماکان برنامه آفیس است.
کارشناسان می‌گویند علت اصلی این مساله آشنایی طولانی مدت کاربران با برنامه آفیس و امکان رفع نیازهای کاربران در خانه و منزل از این طریق است.
تحقیق مذکور نشان داد 20 درصد از شرکت‌های مورد بررسی از ایمیل های تحت کلود استفاده می کنند و 25 درصد هم چنین برنامه ای را در آینده خواهند داشت. در حال حاضر نسخه‌های تحت وب برنامه های مشابه آفیس مانند سرویس اسناد گوگل جدی ترین رقیب برنامه آفیس مایکروسافت محسوب می‌شوند، ولی با آن فاصله زیادی دارند.
....................................
خبر: نمایش ویدیوهای خشونت‌آمیز در فیس‌بوک مجاز شد

فیس‌بوک که در ابتدای سال 2013 آپلود ویدیوهای خشن را در این سایت ممنوع کرده بود، از این تصمیم صرف نظر کرده تا بتواند بر دامنه کاربران خود بیفزاید.
تغییر سیاست های فیس بوک در این زمینه بدون اطلاع رسانی به کاربران رخ داده است و عموم مردم زمانی از آن مطلع شدند که ویدیوی خشنی از سر بریدن یک زن از سوی یک مرد بر روی این سایت ارسال شد و علیرغم گزارش آن از سوی صدها کاربر فیس بوک از پاک کردن ویدیوی یاد شده امتناع کرد.
پس از خبری شدن این مساله فیس بوک مدعی شد که ارسال ویدیوی مذکور با هدف محکوم کردن خشونت انجام شده و لذا قصدی برای پاک کردن آن وجود ندارد. به گفته سخنگوی این سایت فیس بوک محلی برای بحث در مورد نظرات افراد است و حتی اگر این بحث ها در مورد رویدادهای جنجالی باشد باید انجام شود.
وی افزود مردم برای محکوم کردن خشونت این ویدیو را ارسال کرده‌اند و البته اگر چنین اقداماتی حمایت شود رویه ما متفاوت خواهد بود.
با این حال برخی صاحب نظران معتقدند در پیش گرفتن چنین رویه‌ای مانند یک شمیردولبه است و ممکن است در عمل به ترویج خشونت نیز منجر شود. فیس بوک در برابر اعتراض های کاربران تنها قول داده که یک پیام هشداردهنده به این نوع ویدیوها اضافه کند.

نظرات : 0

ثبت نظر

90557