۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت

بزرگسالان جوان به مشاغل امنيت سايبري چندان علاقه ندارند

به گزارش ICTPRESS به نقل از سازمان فناوري اطلاعات ايران، بازار كار حرفۀ امنیت سایبری كه به هیچ وجه دوره ای و فصلی نیست و مدام رو به رشد است، به متخصصانی نیاز دارد كه نیازهای امنیت آی تی نوین را بشناسند.
اما تحقیق جدیدی كه با حمایت ریتیون (Raytheon) توسط زاگبی آنالیتیكس (Zogby Analytics)  انجام شده در كمال تعجب حاكی از تمایل اندك بزرگسالانِ جوان به كسب مشاغل امنیتی سایبری است.
بر اساس نظرسنجی ای كه در ماه سپتامبر روی 1000 نفر بزرگسال امریكایی 18 تا 26 ساله صورت گرفت، معلوم شد كه تنها 24 درصد از افرادی كه از آنان نظرسنجی شد به یافتنِ شغلی در حوزۀ امنیت سایبری تمایل دارند.
در مقابل، 40 درصد از پاسخگویان به مشاغلی در حوزۀ صنعت سرگرمی، و 32 درصد به طراحی و تولید اپلیكیشن ها علاقه مند بودند.
براساس یافته های این تحقیق، در میان كسانی كه به حوزۀ امنیت سایبری تمایل داشتند فاصلۀ جنسیتی زیادی وجود داشت. مردانِ جوان بیش­تر از زنانِ جوان به مشاغل امنیت سایبری گرایش داشتند.
جردن وینس، مسئول بخش مهندسی سایبری ریتیون می گوید: "در مقام پدر دختری جوان، از فاصلۀ جنسیتی در تمایل به مشاغل امنیت سایبری بسیار تعجب كردم و تا حدی نیز مأیوس شدم."
فقدان آگاهی یكی از دلایل احتمالی بی علاقگی به مشاغل امنیت سایبری است: 82 درصد از پاسخگویان خاطر نشان كردند كه مشاور راهنمای دبیرستان شان در مورد امكان اشتغال در مشاغل امنیت سایبری هیچ اطلاعاتی به آن ها نداده است.
به گفتۀ وینس، با توجه به نیاز شدید به عاملان امنیت سایبری، فقدان تلاش مدارس در ایجاد تمایل در دانش آموزان به مشاغل مذكور باعث تعجب است.
همچنین در نظرسنجی مذكور در مورد مشوق های تعیین كنندۀ انتخاب مشاغل در میان جوانان نیز پرسش هایی مطرح شد. 69 درصد از پاسخگویان به نیاز به كاری جالب توجه اشاره كردند و این در حالی است كه 65 درصد دستمزدهای رقابتی برایشان مهم بود.
تأثیر كمبود جوانان علاقه­مند به امنیت سایبری ممكن است در نهایت به افزایش حملات سایبری منجر شود. ISC2، كنسرسیوم بین المللی مجوز امنیت سیستم های اطلاعات، در اوایل سال جاری در گزارشی اعلام كرد كه متخصص های فعال در عرصۀ امنیت سایبری، به دلیل كمبود نیروی انسانی با بار كاری شدیدی مواجه اند.
این كمبود نیز بر نفوذ در داده ها تأثیر مستقیم دارد.
جالب این است كه به رغم تمایل اندك به كسب مشاغل امنیت سایبری، پاسخگویان به نظرسنجی مذكور به اهمیتِ آگاهی از موضوع امنیت سایبری اذعان داشتند. بر اساس این تحقیق، 86 درصد از پاسخگویان به این نكته اشاره كردند كه برنامه های آموزش رسمی برای ایجاد آگاهی از امنیت سایبری بسیار حائز اهمیت اند و نیروی كار مرتبط با این موضوع باید افزایش یابد.
بنا به گفتۀ وینس، در كل، همه از تهدیدات ممكن آگاه اند اما هنوز رفتارهای خود را با این احتمال منطبق نكرده اند.
او می گوید: "باید توصیه های امنیتی را در قالب گام هایی عملی ساده كنیم تا همه قادر به پیروی از آن ها باشند. اما از آن مهم تر، باید شك گرایی را در این زمینه افزایش دهیم. اغلب اقدامات ضعیفِ صورت گرفته در این زمینه در آزمون پایۀ عقل سلیم نیز امتیاز نمی آورند."

نظرات : 0

ثبت نظر

54455