۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت

دولت یازدهم تحریم الکامپ را شکست

امیرمسعود عطایی، مدیرکل دفتر توسعه فناوری اطلاعات وزارت صنعت، معدن و تجارت است. وی به عنوان نماینده وزارت صنعت، معدن و تجارت در شورای سیاست‌گذاری نمایشگاه الکامپ نوزدهم حضور دارد و دبیر این شوراست. عطایی همچنین به عنوان مسئول حضور دولتی‌ها در نمایشگاه الکامپ امسال در سالن دولت الکترونیک است. درباره مسائلی از جمله حضور دولتی‌ها در نمایشگاه، شرکت خارجی‌ها در الکامپ امسال و ثبت‌نام نمایشگاه با وی گفت‌وگو کردیم.

امسال دولتی‌ها هم در نمایشگاه الکامپ حضور می‌یابند یا مانند سال گذشته نمایشگاه الکامپ را تحریم می‌کنند؟
خوشبختانه امسال و در سال اول فعالیت دولت یازدهم الکامپ باشکوه‌تر از هر سال برگزار خواهد شد محوریت الکامپ امسال خدمت‌رسانی الکترونیک به مردم با شعار «زندگی هوشمند، آینده‌ای روشن» است. همچنین شاهد حضور دولتی‌ها در سالن دولت الکترونیک در فضایی بالغ بر ۳هزار مترمربع خواهیم بود. سازمان فناوری اطلاعات با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت زمینه‌ساز این حضور شدند و قرار بر این است که در سالن مدنظر سازمان‌های دولتی با محوریت خدمات دولت الکترونیک حاضر شوند. نصرالله جهانگرد، رئیس سازمان فناوری اطلاعات و رئیس شورای سیاست‌گذاری که مسئول این کار است، فرد قابل قبول و باسابقه‌ای در دولت است و آشنایی خوبی با حوزه دارد. حمایت ایشان باعث شده که دولتی‌‌ها استقبال کنند و حضور یابند.

دولتی‌ها با چه‌ سازمان‌ها و خدماتی در نمایشگاه الکامپ حضور می‌یابند؟
در سالن دولت الکترونیک امسال، ثبت احوال با خدمات الکترونیک خود و کارت ملی هوشمند، شهرداری با شهروند الکترونیک و دفاتر خدمات شهری، قوه‌قضاییه با دفاتر خدمات قضایی، پلیس+۱۰ و کارت هوشمند سلامت حضور خواهند داشت و می‌توان گفت دولتی‌ها به شکلی خدمات G۲C و G۲B را ارائه می‌دهند.

مراحل مختلف ثبت‌نام و برگزاری نمایشگاه امسال را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
با حضور و محوریت سازمان فناوری اطلاعات و رئیس شورای سیاست‌گذاری در مسیر خوبی قرار گرفته‌ایم و شرکت سهامی نمایشگاه‌ها نیز همکاری بسیار مناسب و خوبی داشته است. واقعا کارشناسان و طرفدارن آی‌تی سال گذشته از دیدن اوضاع نمایشگاه الکامپ اذیت‌ می‌شدند. نمایشگاه امسال در فضای بالغ بر ۳۰هزار مترمربع برگزار می‌شود و همزمان با الکامپ نمایشگاه دیگری برگزار نمی‌شود. همچنین مانند نمایشگاه‌های بین‌المللی «سبیت» و «جیتکس» ما نیز نمایشگاه را موضوع محور کردیم و هر موضوع خاص در سالن مستقل حضور دارد؛ موضوعاتی مانند سخت‌افزار، نرم‌افزار، دولت الکترونیک، تجارت الکترونیک و بانکداری الکترونیک.

بانک‌های خصوصی هم علاوه بر دولتی‌ها حضور دارند؟
هر دو حضور دارند؛ هم بانک‌های دولتی و هم بانک‌های خصوصی. امسال همچنین موضوع جدیدی با نام هوشمندسازی خواهیم داشت.

استقبال تاکنون چگونه بوده است؟
۴۰۰ شرکت پیش‌ثبت‌نام کرده‌اند. درباره دولتی‌ها نیز مسئولیت پیگیری و ثبت‌نام برعهده بنده است. طبق جلسه‌ای که روز گذشته با وزارت ارتباطات داشتیم قرار شد این وزارتخانه با تمام زیر مجموعه‌ها به‌ویژه اپراتورها در الکامپ حضور یابند.

یکی از مشکلاتی که در نمایشگاه‌های قبل دیده شده است عدم ثبت الکترونیکی بازدیدکنندگان بوده است. امسال برنامه‌ای برای ثبت الکترونیک بازدید دارید؟
قصد داریم امسال این امکان را راه بیندازیم. با توجه به بازدید ۱۲۰هزار نفر از نمایشگاه، ثبت اطلاعات کاربران خیلی مهم است. به ویژه اینکه مخاطبان این نمایشگاه پربازدید عام هستند و با تلکام فرق دارند؛ زیرا بیشتر مخاطبان تلکام را افراد متخصص تشکیل می‌دهند. الکامپ رخدادی است که با مردم ارتباط دارد و امیدوارم امسال ثبت الکترونیک ورود و خروج از برنامه‌های ما باشد.

برای تولیدکنندگان و شرکت‌های دانش‌‌بنیان داخلی تسهیلات ویژه‌ای در نظر گرفته‌اید؟
همین که اینها وارد بحث پرداخت ارزی نمی‌شوند به نوعی کمک و تسهیلات است. البته امسال مشکلات ارزی-ریالی با تمهیدات خاصی برطرف شده است. کارهای بیش از این، نیاز به تصویب هیات‌مدیره شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی دارد؛ متری ۷۰ هزار تومان مبلغی زیادی نیست. یعنی اگر ۵۰متر غرفه هم بگیرند می‌شود ۳میلیون و ۵۰۰ هزار تومان که تفاوتش با ارزی زیاد است.

ثبت‌نام امسال آنلاین است؟
امسال ثبت‌نام آنلاین و شفاف است؛ هم در دولت الکترونیک و هم در شرکت‌ها. همه‌چیز شفاف و از طریق سایت iranelecomp.net انجام می‌شود.

آیا خارجی‌ها و نمایندگی شرکت‌های خارجی در نمایشگاه الکامپ امسال حضور می‌یابند؟
امسال نمایندگان زیادی از شرکت‌های خارجی در نمایشگاه الکامپ داریم.

آیا برندها هم شرکت می‌کنند؟
قاعدتا برندها به دلیل تحریم‌ها برای حضور در نمایشگاه مشکلات زیادی دارند و منطقی نیست که توقع داشته باشیم مستقیما در ایران حضور یابند. با توجه به دولت جدید و سیاست‌های خارجی مثبت آن حضور خارجی‌ها در نمایشگاه‌ الکامپ بیشتر و برای همه محسوس خواهد بود. البته ما یکسری مشکلات و معضلات را خودمان درست کرده‌ایم مانند ویزا و مسائل دیگر.
..............
منبع: نشریه «کسب‌وکار»
لینک مرجع: http://biznews.ir/vdcbwsb8.rhb50piuur.html

نظرات : 0

ثبت نظر

14323