۱۴۰۳ پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت

ناسا يک کاوشگر فضايي ديگر به سوي مريخ مي فرستد

به گزارش ICTPRESS، این کاوشگر فضایی که "میون Maven " نام دارد، با استقرار در مدار سیاره مریخ، لایه بالایی اتمسفر و یونوسفر این سیاره و واکنش های اجزای تشکیل دهنده این اتمسفر با حرارت و نور خورشید و بادهای خورشیدی را مورد بررسی قرار می دهد.
بروس جاکورسکی، دانشمند سیاره شناس از دانشگاه کلرادو که سرپرست علمی این ماموریت است در این باره گفت : "کاوشگر میون به ما کمک می کند درک بیشتری از پیشینه آب و هوایی مریخ و به عبارت بهتر، پیشینه ای از آنچه در این سیاره می زیسته است، پیدا کنیم؛ این ماموریت فضایی در واقع گامی مهم در حل ابهامات در مورد محیط زیست گذشته و کنونی سیاره مریخ به شمار می رود."
به گزارش خبرگزاری فرانسه از واشنگتن؛ مریخ در گذشته های دور اتمسفری متراکم تر داشته که این مسئله، شرایط را برای حضور آب در این سیاره مهیا می کرده است اما یک تغییر آب و هوایی مهم سبب شد بخش بزرگی از اتمسفر این سیاره از بین برود.
در ماموریت کاوشگر میون، نقش این بخش از اتمسفر که از موادی همچون دی اکسید کربن و آب تشکیل شده بود، مشخص می شود.
کاوشگر فضایی "میون" دو هزار و چهارصد و پنجاه کیلوگرم وزن دارد و در روز 18 نوامبر با یک موشک اطلس پنج Atlas V از پایگاه فضایی کیپ کاناورال در ایالت فلوریدای آمریکا به فضا فرستاده خواهد شد. این کاوشگر ده ماه بعد یعنی در سپتامبر 2014 به مدار مریخ خواهد رسید.
این کاوشگر پس از رسیدن به مدار مریخ، در ارتفاع یکصد و پنجاه تا شش هزار کیلومتری از سطح کره مریخ در حرکت خواهد بود. هشت ابزار علمی بسیار پیشرفته از جمله سنسور "اس دبلیو ئی ای SWEA" که نام آن مخفف کلمات تحلیلگر الکترونی بادهای خورشیدی است، در این کاوشگر قرار داده شده است.

نظرات : 0

ثبت نظر

48441