۱۴۰۳ یکشنبه ۱۶ اردیبهشت

GOLDEN NEWS / خبرهاي طلايي سه شنبه 7 آبان ماه

چرا هنوز درمانی برای سرماخوردگی وجود ندارد؟
دانشمندان دانشگاه ویسکانسین منسون موفق به ساخت یک مدل سه‌بعدی از عامل بیماری‌زایی شده‌اند که نشان می‌دهد چرا درمانی برای سرماخوردگی وجود ندارد.
این محققان یک مدل توپوگرافی دقیق از کپسید یا پوسته پروتئین یک ویروس سرماخوردگی را ارائه کرده‌اند که تا سال 2006 برای علم ناشناخته باقی مانده بود.
دانشمندان بر این باورند که حلقه گمشده ویروس سرماخوردگی «راینو ویروس C» مسئول نیمی از سرماخوردگی های زمان کودکی بوده و یک عامل پیچیده جدی برای بیماریهای تنفسی مانند آسم است.
خانوداه‌های A و B ویروس سرماخوردگی از جمله ساختارهای سه بعدی آنها از مدتها پیش برای علم شناخته شده بود چرا که به آسانی در آزمایشگاه قابل رشد و بررسی هستند.
این در حالی است که راینوویروس C برخلاف آنها در برابر کشت مقاومت کرده و تا سال 2006 که تراشه‌های ژنتیکی و شیوه‌های تعیین توالی پیشرفته ژنتیکی ویروس نشان نداده بود که این نمونه از مدتها قبل در کنار انواع شناخته‌تر شده گونه‌های A و B در بدن وجود داشته، به طور کامل از دسترس دانشمندان دور مانده بود.
مدل جدید ویروس سرماخوردگی به طور رایانه‌یی شبیه‌سازی شده و به طراحی بیوانفورماتیک پیشرفته و توالی ژنتیکی 500 ژنوم راینو ویروس C پرداخت که مختصات سه بعدی کپسید ویروس را ارائه می‌کرد.
با دستیابی به این ساختار، طراحی داروهایی برای خنثی کردن موثر سرماخوردگی در آینده نزدیک ممکن خواهد بود. داروهایی که به خوبی در برابر گونه‌های A و B ویروس سرماخوردگی عمل می‌کنند، ساخته شده و در کارآزمایی‌های بالینی ارتقا یافته‌اند.
از آنجایی که هر سه گونه ویروس سرماخوردگی به سرماخوردگی عادی کمک می‌کنند، نامزدهای دارویی برای آنها شکست خورده‌اند چرا که ویژگیهای سطحی که به راینو ویروس C کمک کرده تا در سلولهای میزبان وارد شده و به سیستم ایمنی بدن حمله کنند، ‌ناشناخته بوده و با راینو ویروس‌های A و B متفاوت هستند.
اکنون به گفته دانشمندان، بر اساس این ساختار جدید باید داروهای جدید و مختص این راینوویروس ساخته شود.
خبر: نرم‌افزار جدید در خدمت اسرارآمیزترین آبزیان

طراحی نرم‌افزار جدیدی که قابل نصب روی تلفن‌های همراه است،‌ راه را برای انجام مطالعات جدید روی یکی از اسرارآمیزترین و اعجاب‌انگیزترین جانوران دریایی و در معرض خطر انقراض یعنی "اسب‌ماهی"‌ها باز می‌کند.
طرفداران حفاظت از دریاها در دانشگاه "بریتیش کلمبیا"،‌ انجمن جانورشناسی لندن (ZSL) و آکواریوم "جان جی.شِد"، نرم‌افزاری را برای نصب روی تلفن‌های همراه طراحی کرده‌اند که امکان مطالعه و حفاظت بیشتر از "اسب ماهی‌"ها افزایش می‌دهد.
همه افراد در هر زمان و در هر نقطه از دنیا با استفاده از نرم‌افزار فوق موسوم به "seahorse" می‌توانند به عنوان عضوی از جامعه حامیان محیط زیست به کمک طرفداران حفاظت از اقیانوس‌ها و دریاها بیایند.
این نرم‌افزار بدین منظور طراحی شده که افراد به محض مشاهده اسب‌ماهی‌ها در طبیعت به سرعت بتوانند محل مشاهده آن را مخابره کنند.
اسب‌ماهی‌ها با توجه به جثه کوچک و قابلیت استتار با محیط اطراف به سختی در حیات وحش قابل مطالعه هستند.
همچنین از مجموع 48 گونه اسب‌ماهی که در فهرست قرمز گونه‌های در معرض انقراض IUCN قرار دارند، تنها از 26 گونه اطلاعات ناقصی در دست است و این بدان معناست که اطلاعات کافی از وضعیت افزایش یا کاهش جمعیت این آبزیان حیرت‌انگیز در دست نیست.
"آماندا وینست"، مدیر برنامه حفاظت از اسب‌ماهی‌ها و رئیس گروه متخصصان اسب‌ماهی، لوله ماهی و آبنوس ماهی در IUCN‌ می‌گوید: طی سالیان اخیر پیشرفت‌های بسیاری در زمینه مطالعه روی اسب‌ماهی‌ها صورت گرفته اما این حیوانات همچنان به طور باورنکردنی ناشناخته باقی مانده‌اند.
"هیتر کولدوی" از طراحان این نرم‌افزار می‌گوید: می‌دانیم که اسب‌ماهی‌ها به دلیل صید بی‌رویه و ماهیگیری‌های مخرب در معرض تهدید هستند. اکنون قصد داریم مکان‌ها و اجتماعاتی را که در آن‌ها اسب‌ماهی‌ها نیاز به حفاظت بیشتری دارند به دقت شناسایی کنیم که نرم‌افزار iseahorse و پایگاه اینترنتی که به همین منظور طراحی شده‌اند این امکان را فراهم می‌کند.
...............................
خبر: دستیابی محققان به تصویر روشن‌تری از بیماری آلزایمر با بزرگترین تحلیل دی‌ان‌ای جهان

یک تصویر واضح‌تر از آنچه منجر به بیماری آلزایمر می‌شود، با استفاده از بزرگترین تحلیل جهان از دی‌ان‌ای بیماران بدست آمده است.
یک مشارکت بزرگ بین‌المللی اکنون تعداد ژنهای مرتبط با جنون را دوبرابر کرده و به 21 رسانده است.
این یافته‌ها که در مجله Nature Genetics منتشر شده، به نقش مهم سیستم ایمنی اشاره دارد.
به گفته مرکز پژوهش آلزایمر انگلستان، این یافته‌ها می‌تواند بطور چشمگیری درک از این بیماری را افزایش دهد.
تعداد افراد مبتلا به آلزایمر در سراسر جهان با ازدیاد طول عمر افراد در حال افزایش است.
اما سوالات اصلی در مورد آنچه باعث جنون می‌شود، چگونگی مردن سلولهای مغز، درمان آن یا حتی تشخیص آن بدون پاسخ باقی مانده‌اند.
به این منظور، کد ژنتیکی که دستورالعملهایی برای ساخت و اجرا در بدن بوده به دنبال سرنخ مورد بررسی قرار گرفت.
یک گروه بین‌المللی شامل سه چهارم از متخصصان ژنتیک آلزایمر جهان از 145 نهاد علمی به بررسی دی‌ان‌ای 17 هزار بیمار و 37 هزار انسان سالم پرداختند.
آنها 21 نسخه از ژنها یا مجموعه‌هایی از دستورالعملها را شناسایی کردند که احتمالا ابتلای فرد به بیماری آلزایمر را بیشتر می‌کردند. محققان تصمین کننده بروز آلزایمر نبودند اما احتمال آنرا افزایش می‌دادند.
بررسی عملکرد ژنها در بدن به محققان اجازه می‌دهد تا فرآیندهایی را که در بیماری آلزایمر اشتباه عمل می‌کنند، شناسایی کنند.
به گفته محققان، چیزی در واکنش سیستم ایمنی بدن بوده که منجر به بیماری آلزایمر می‌شود. همچنین شیوه‌ای که بدن با کلسترول برخورد کرده و روشی که سلولهای مغزی با مولکولهای بزرگ در فرآیندی موسوم به اندوسیتوز مقابله می‌کند نیز بنظر می‌رسد دخیل باشد.
اکنون به کمک گروههای پژوهشی دیگر برای استفاده از این نتایج و کار بیشتر بر روی آنها به منظور بررسی مشکل و کشف درمان نیاز است. این درمانها می‌توانند شامل دارو، درمانهای ژنتیکی یا تغییر شیوه زندگی باشند.
خبر: پیش‌بینی استعداد ریاضیاتی کودکان با مهارت‌های الفبای نوشتاری

تحقیقات جدید در فنلاند نشان می‌دهد مهارت‌های فضایی و دانش کودکان در مورد الفبای نوشتاری و نه مهارت‌های کلامی زبان، استعداد آن‌ها را در حوزه ریاضیات پیش‌بینی می‌کند.
بر اساس یافته‌های این مطالعه، کودکان دارای مهارت‌های فضایی اولیه و دانش الفبای نوشتاری قوی‌تر در شمارش توالی اعداد بهتر عمل می‌کنند و چنین مهارتی با شایستگی ریاضیاتی در دوران‌های بعدی مرتبط است.
دانشمندانی از "انستیتوی تحصیلات" هنگ‌کنگ، موسسه Niilo Mäki و همچنین دانشگاه Jyväskylä در فنلاند در این پروژه تحقیقاتی حاضر بودند.
نتایج به دست آمده شواهد قوی را ارائه می‌دهد مبنی بر این که دانش اولیه کودکان در مورد زبان نوشتاری و مهارت‌های عددی و فضایی آن‌ها پایه‌های مهمی را برای توسعه استعدادشان در ریاضیات در سال‌های ابتدایی تشکیل می‌دهد.
مهارت‌های فضایی شامل توانایی درک مسائلی است که با فضا، اشکال، و فرم‌های فیزیکی مرتبط است.
به عنوان یک ماده عملی، برنامه‌هایی که مهارت‌های فضایی و زبان نوشتاری کودک را ایجاد می‌کنند، می‌توانند در شتاب‌بخشی به دانش مرتبط با اعداد و به نوبه خود رشد استعداد ریاضیاتی وی کمک کنند.
محققان حاضر در این مطالعه مهارت‌های فضایی و زبانی یک هزار و 880 کودک فنلاندی حاضر در مهد کودک را آزمایش کردند و آگاهی آن‌ها از فونتیک، دانش الفبا، لغت و درکشان از روابط فضایی را آزمودند. آن‌ها سپس عملکرد ریاضیاتی کودکان را از سال اول تا سال سوم آزمودند.
با گروه انتخابی تصادفی حدود 375 کودک از گروه اولیه، محققان همچنین میزان مهارت کودکان در شمارش اعداد را در توالی‌های رو به عقب و رو به جلو در سال اول آزمودند.
دانشمندان دریافتند کودکان دارای مهارت‌های زبانی نوشتاری بهتر (افراد دارای دانش الفبای نوشتاری) نه تنها در سال اول دارای استعداد قوی‌تری در ریاضی بودند، بلکه در سال سوم با سرعت بیشتری در ریاضیات پیشرفت کردند.
در مقایسه، کودکان دارای مهارت‌های زبان کلامی قوی‌تر در دوران‌های بعدی توانایی ریاضیاتی قوی از خود بروز ندادند.
مهارت‌های فضایی نیز می‌تواند رشد کودکان در ریاضی را پیش‌بینی کند.
در این مطالعه مشخص شد کودکان دارای مهارت‌های فضایی بهتر، در سال نخست استعداد قوی‌تری در ریاضی از خود بروز دادند و طی زمان نیز رشد بیشتری از خود نشان دادند.
همچنین مهارت‌های زبانی نوشتاری و فضایی رشد ریاضیات را با افزایش دانش کودکان از شمارش توالی ارتقا بخشیدند.
جزئیات این مطالعه در مجله Child Development منتشر شد.
خبر: کشف ناحیه‌ مسؤول اشکال توهمی در مغز
تیمی از دانشمندان دانشگاه واندربیلت ناحیه‌ای در مغز را کشف کرده‌اند که مسئول ساخت اشکال و سطوح توهمی است.
تیم تحقیقاتی الکساندر میر، استادیار روانشناسی دانشگاه واندربیلت، گروه‌هایی از نورون‌ها را در ناحیه‌ای از visual cortex موسوم به V4 کشف کرده‌اند که چنانچه شخصی در حال تماشای الگویی باشد که چنین توهمی را خلق می‌کند، شلیک می‌کند و زمان تماشای یک الگوی کاملا مشابه که توهم خلق نمی‌کند، آرام می‌نشیند.
این مطالعه نشان می‌دهد طیف متنوعی از گونه‌ها شامل میمون‌ها، گربه‌ها، جغدها، و حتی زنبورهای عسل این توهم را درک می‌کنند.
بنابراین، دانشمندان معتقدند آن‌ها محصولات فرعی شیوه‌هایی هستند که مغز برای شناسایی شکارچیان یا طعمه پنهان‌شده در بوته‌ها تکامل داده و این قابلیت دارای ارزش بقای قابل‌توجهی است.
گرچه دانشمندان بیش از یک قرن پیش خطوط گمراه‌کننده و توهمی را کشف کردند، فقط طی 30 سال گذشته بوده که مطالعه آن‌ را آغاز کرده‌اند.
آن‌ها مکانیسم‌های درونی را که مغز از آن‌ها برای تفسیر ورودی حسی به کار می‌برد، آشکارسازی می‌کنند.
در پستاندارن محرک‌های بصری در پشت مغز و در ناحیه‌ای موسوم به visual cortex پردازش می‌شوند.
تلاش‌ها براي ترسیم این ناحیه نشان‌ داده‌اند که پنج ناحیه مختلف در پشت مغز تشکیل و از V1 تا V5 برچسب‌گذاری شده‌اند.
visual cortex اولیه (V1) محرک‌های واردشده از چشم را می‌گیرد و آن‌ها را توسط تعدادی از ویژگی‌های اساسی شامل جهت‌دهی، رنگ و تنوع فضایی طبقه‌بندی می‌کنند. این ناحیه همچنین اطلاعات را به دو گذرگاه موسوم به جریان‌های dorsal و ventral تقسیم می‌کند.
از V1، هر دوی جریان‌ها به سمت ناحیه اصلی visual cortex مسیردهی می‌شوند. V2بسیاری از همان کارکردهای V1 را انجام می‌دهد اما پردازش پیچیده بیشتری را به آن‌ها می‌افزاید. این پردازش شامل تشخیص نابرابری‌ها در سیگنال‌های ورودی از دو چشم است که بینایی دو چشمی را تولید می‌کند.
از V2، یک گذرگاه که گاهی "گذرگاه کجا" نامیده می‌شود، به V5 می‌رود و با مکانیابی شی و کشف حرکت مرتبط است. گذرگاه دیگر که گاهی "گذرگاه چه‌ چیزی" نامیده می‌شود، به V4 می‌رود و با نمایش شی و شکل‌دادن شناخت مرتبط است.
مطالعات نشان‌ داده که V4 در هر دو توجه بصری و شناخت شیء دخیل است، بنابراین دانشمندان تصور کردند که شاید در ایجاد با خطوط توهمی نیز نقش دارد.
محققان نخست به دنبال نورون‌هایی در V4 بودند که با مکانیابی‌های مختلف در میمونها مرتبط بودند.
زمانی که این نقشه‌ها کامل شدند، آن‌ها میمون‌ها را تشویق کردند به یک صفحه شامل نمونه‌ای از خطوط توهمی موسوم به مربع Kanizsa نگاه کنند.
این نمونه شامل ارقام Pac-Man با "دهان‌هایی" بود که گوشه‌های یک مربع را شکل می‌دادند.
زمانی که Pac-Men سیاهر‌نگ بر روی یک پس‌زمینه سفید قرار داده می‌شود، مغز مربع روشن و سفیدی را خلق می‌کند که آن‌ها را به هم متصل می‌کند.
هنگامی که میمون‌ها به مربع نگاه می‌کردند، محققان دریافتند که نورون‌هایی که ناحیه‌ای در قسمت وسط Pac-Men را نمایش داده‌اند (ناحیه‌ای که با یک مربع توهمی پوشیده شده بود) شروع به شلیک کردند. با این حال، هنگامی که میمون‌ها همان چهار Pac-Men را با "دهان‌هایشان" به سمت خارج نگاه کردند، (جهتی که توهم را خلق نمی‌کند) این نورون‌های مرکزی خاموش ماندند.
به گفته میر، اساسا مغز مانند یک کارآگاه عمل می‌کند و به سرنخ‌هایی در محیط پاسخ می‌گوید و بهترین حدس‌ها را مبنی بر این که این سرنخ ها چگونه با یکدیگر در بهترین حالت تناسب دارند، می‌سازد. با این حال، در حالت توهم‌ها، مغز به نتیجه‌گیری نادرستی می‌رسد.
خبر: پنجره هوشمند جدید با قابلیت انسداد حرارت و تولید نیرو
محققان دانشگاه شانگهای نوعی پنجره هوشمند تولید کرده‌اند که به نور اجازه ورود داده، حرارت را متوقف کرده و همچنین انرژی تولید می‌کند.
این پنجره هوشمند شفاف بوده، نوسانات دمایی را تنظیم کرده و نیازی به نیروی خارجی برای کار ندارد.
محققان برای این ابداع، یک غشای نازک از اکسید وانادیوم را بین دو لایه پلی‌کربنات قرار داده‌اند.
صفحات پلی‌کربنات در دمای اتاق شفاف هستند. این صفحات به حرارت یا نور مادون قرمز تا دمای 68 درجه سلسیوس اجازه ورود می‌دهند اما به محض بالاتر رفتن دما، اکسید وانادیوم فلزی شده و شروع به بازتاب طول موج مادون قرمز می‌کند، حتی اگر صفحات در نظر بیننده شفاف به نظر برسند.
اکسید وانادیوم همچنین نور را به کناره‌های صفحه منکسر می‌کند که محققان با اتصال یک سلول فوتوولتائیک به لبه از آن برای ضبط نور پراکنده شده بهره برده‌اند و انرژی کافی را از یک قطعه چند سانتیمتری برای تامین نیروی یک لامپ 1.5 ولتی جمع‌آوری کرده‌اند.
خبر: اینترنت همراه و درآمد قابل توجه گوگل

در آماری که اخیرا سایت e-marketer ارایه داده است، سهم چند شرکت معروف اینترنتی از جمله گوگل، فیس‌بوک و تویتر از کل در آمدهای تبلیغاتی اینترنت همراه آورده شده است که در این رده‌بندی همچنان که انتظار می‌رود گوگل به تنهایی بیش از نصف در آمد این بازار پر سود و رو به گسترش را از آن خود کرده است.
بنابراین یکی از مدل‌های اصلی کسب و کار گوگل یا همان business model همچنان روی پاشنه تبلیغات می‌چرخد که با افزایش کاربران اینترنت همراه این بار به این سمت متمایل شده است.
نکته دیگر، رشد قابل توجه این میزان سهم گوگل از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۳ است یعنی در عرض این دو سال بیش از یک و نیم برابر شده است.
در رده بعدی، فیس‌بوک قرار دارد که با رشد خیره کننده نسبت به سال قبل در واقع سهمش از درآمد تبلیغات اینترنت همراه نسبت به سال قبل سه برابر شده است و به همراه گوگل جمعا حدود هفتاد درصد این بازار را به خود اختصاص داده‌اند.
اما سهم تویتر به هیچ وجه قابل مقایسه با این دو غول نیست و نسبت به سال گذشته هم رشد اندک و لاک‌پشت‌گونه‌ای داشته است و از ۱.۵۷ درصد به ۱.۸۵ درصد رسیده است.
خبر: توئيتر پرسودترين شبكه اجتماعي شد

تحليل‌هاي انجام شده توسط ادوب در راستاي تعامل با شبكه‌هاي اجتماعي، نشان از تضعيف جايگاه فيس‌بوك در دنيا و در مقايسه با ديگر شبكه‌هاي اجتماعي دارد در حاليكه توئيتر همچنان از محل جذب بازديدكننده، رشد 300 درصدي سالانه را دارد.
شبكه‌هاي توئيتر و پينترست به عنوان بزرگترين شبكه‌هاي اجتماعي از منظر درآمدي شناخته شدند زيرا هر كدام از اين شبكه‌ها افزايش درآمدهاي قابل توجهي از محل هر بازديد كننده دارند.
براساس تحقيقاتي كه توسط ادوب بر روي تبليغات آنلاين صورت گرفته است، توئيتر رشد 300 درصدي سالانه را در اين بخش به ثبت رسانده و از اين جهت بزرگترين شبكه درآمدزا معرفي شده است.
فيس‌بوك رويه‌اي معكوس را در پيش گرفته و ارزش هر كليلك بر روي اين شبكه تا 40 درصد نيز كاهش داشته اما در مقابل نرخ كليلك و بازدهي سرمايه‌ آن در بخش تبليغات، به ترتيب تا 275 و 58 درصد رشد را از خود نشان مي‌دهد.
اما با اين حال سهم قالب شبكه‌هاي اجتماعي در حال حاضر دست فيس‌بوك است اما از منظر بازدهي، توئيتر قوي‌ترين شركتي است كه ميانگين رشد سالانه آن را مي‌توان در حد 258 درصد برآورد كرد.
اين تحقيقات و گزارش تحليلي در بازه زماني يك سال و از طريق پرسشنامه‌هايي كه توسط فعالان بخش خرده‌فروشي، رسانه‌ها، بخش‌هاي در ارتباط با موضوعات سرگرمي و سايت‌هاي مسافرتي تكميل شده، به دست آمده است.
در بخش ديگري از اين گزارش نيز به جايگاه فيس‌بوك در نزد كاربران اينترنت اشاره كرده و گفته كه ميزان بازديد و تعاملات با اين وبگاه اجتماعي سالانه با كاهش 20 درصدي مواجه است؛ اكثر كاربراني هم كه در اشتراك اطلاعات از طريق پرسشنامه شركت كرده‌اند، تجربه ديگر شبكه‌هاي اجتماعي يا خروج از اين محيط را دليلي براي اين كاهش ذكر كرده‌اند.
خبر: افزایش شانس موفقیت کاشت دندان در لثه با راهبرد محقق ایرانی

محقق ایرانی دانشگاه میشیگان و همکارانش موفق به ارائه راهبردی شدند که با استفاده از آن امکان موفقیت کاشت دندان‌ها در لثه افزایش می‌یابد.
طلوع شکوه‌فر و همکارانش از نانولوله اکسید تیتانیوم به جای اکسید تیتانیوم توده‌ای در ساخت پایه دندان مصنوعی استفاده کردند.
برای کاشت دندان ابتدا پایه‌ای درون لثه کار گذاشته می‌شود که معمولا از جنس تیتانیوم است، دندان مصنوعی روی این پایه سوار می‌شود. این دندان‌ها نسبت به دندان‌های پل شده یا بریج که نوعی روش کاشت دندان است، شباهت بیشتری به دندان طبیعی دارد. شانس موفقیت کاشت دندان به این روش بسیار بالاست، اما در برخی موارد عدم پذیرش مشاهده می‌شود که در چنین مواقعی باید دندان کاشته شده را کَند.
پژوهشگران دانشگاه صنعتی میشیگان قصد دارند با استفاده از فناوری نانو احتمال بروز مشکل در این دندان‌ها را به صفر برسانند.
شکوه‌فر می‌گوید: ما روی نانولوله‌های اکسید تیتانیوم تست‌های متعددی انجام دادیم تا مقدار سمی‌ بودن این ترکیب را مورد بررسی قرار دهیم، نتایج کار ما نشان داد این ماده اثر منفی روی سلول‌ها ندارد.
نکته جالب توجه این است که سلول‌های استخوانی، اوستئوبلاست‌ها، روی این نانولوله‌ها با سرعت بیشتر رشد می‌کنند.
این گروه نشان دادند که سلول‌های استخوان چسبندگی بیشتری به نانولوله‌های اکسید تیتانیوم دارند، در نتیجه سرعت رشد آنها روی این نانولوله‌ها بیشتر از سطح تیتانیوم معمولی است. نانولوله‌ها می‌توانند برای رهایش دارو مورد استفاده قرار گیرند.
این گروه تحقیقاتی درون نانولوله‌های اکسید تیتانیوم را از داروهای ضد تورم و عفونت پر کردند و سپس با استفاده از جراحی آنها را درون لثه قرار دادند. با این کار دارو به آهستگی رهاسازی شده و اثرات منفی جراحی را به حداقل می‌رساند.
محققان این پروژه معتقدند که برای کاهش احتمال بروز عفونت می‌توان درون این نانولوله‌ها را با نانوذرات نقره پر کرد.
نانوذرات نقره دارای اثرات ضد میکروبی است، در حالی که به سلول‌های سالم آسیبی نمی‌رسانند. نکته مهمتر این که این نانوذرات مانع تشکیل فیلم زنده (Biofilm) در اطراف قطعه کاشته شده می‌شود، این فیلم محل تجمع باکتری‌هاست که زدودن آنها بسیار دشوار است.
به نوشته سایت نانو، یکی از ویژگی‌های مثبت نانولوله‌های تیتانیوم در شفافیت آنها است که موجب می‌شود تا از نظر ظاهری مشکلی برای دندان کاشته شده پیش نیاید. شکوه‌فر و همکارانش پیش‌بینی می‌کنند این یافته آنها به سرعت روانه بازار شود، آنها قصد دارند تا با ثبت این یافته، از مالکیت فکری آن حفاظت کنند.
خبر: هشدار دانشمندان درباره آثار زيانبار کودهاي شيميايي ازت دار براي آب و خاک

نتایج تازه ترین تحقیقات نشان می دهد نیترات موجود در کودهای ازت دار کشاورزی به طور کامل توسط گیاهان جذب نمی شود و باقی مانده این عناصر می تواند برای دهها سال در خاک بماند و آبهای سطحی یا زیرزمینی را آلوده کند.
مطالعه جدیدی که دانشمندان درباره آثار کودهای شیمیایی انجام داده اند، نشان می دهد نیترات موجود در کودهای شیمیایی ازت دار که در زمین های کشاورزی از آنها استفاده می شود می تواند در درازمدت برای منابع آبی خطرناک باشد. در این مطالعه،گروهی از محققان در زمین های کشاورزی یک مزرعه در فرانسه، باقی مانده های نیترات به جا مانده از کودهای شیمیایی استفاده شده در سال هزار و نهصد و هشتاد و دو را تجزیه کردند. در این زمین ها به طور تناوبی چغندر قند و گندم کشت شده بود.
این گروه از محققان که سرپرستی آنها را متیو سبیلو از دانشگاه پاریس بر عهده داشت، در بررسی هایشان به این نتیجه رسیدند که گیاهان کشت شده در این زمین ها بین شصت و یک تا شصت و پنج درصد از کودهایی را که کشاورزان برای بهبود کشت خود استفاده کرده بودند، جذب کرده اند و بین دوازده تا پانزده درصد از این عناصر همچنان در مواد آلی خاک یافت می شود. بخش عمده باقی مانده های کودهای ازت دار در خاک نفوذ کرده و به سفره های آب زیرزمینی راه یافته اند. پژوهشگران همچنین دریافتند کودهای شیمیایی به مدت دست کم پنجاه سال در خاک باقی می مانند.
ازت موجود در نیترات کودهای شیمیایی می تواند سفره های آب آشامیدنی زیرزمینی و همچنین آب دریاچه ها و رودخانه ها را آلوده کند. نتایج این تحقیق که در گزارش آکادمی علوم آمریکا منتشر شده است نشان می دهد که ماندگاری ازت برای مدت های طولانی، از نظر دانشمندان بسیار نگران کننده است. دانشمندان معتقدند در بسیاری از مناطق جهان، ازت موجود در کودهای شیمیایی بیش تر از نیازهای مرتبط با رشد جمعیتی و کشاورزی است.
متیو سبیلو می گوید آلودگی خاک و آب ناشی از نیترات کودهای ازت دار در اروپا نسبت به آمریکا بیشتر است چرا که کشت در اروپا به علت محدود بودن زمین های کشاورزی، به طور فشرده صورت می گیرد اما در آمریکا چنین مشکلی وجود ندارد و کشاورزی در زمین های گسترده صورت می گیرد. اروپایی ها برای مهار باقی مانده های نیترات در زمین های کشاورزی، از بیست سال پیش سازوکار کشت موقت را به منظور جذب نیترات های موجود در خاک به اجرا گذاشته اند.
خبر: تظاهرات کنندگان آمريکايي از افشاگريهاي اسنودن قدرداني کردند

تظاهرات کنندگان آمریکایی با شعار هایی از افشاگریهای ادوارد اسنودن پیمانکار سابق سازمان امنیت ملی آمریکا قدردانی کردند و خواستار پایان دادن به شنودهای دستگاههای جاسوسی آمریکا شدند.
به گزارش کانال اول تلویزیون دولتی آلمان، "آ.اِر.دِ"، گفتگوی تلفنی باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا با آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان با محوریت اینکه اوباما از شنود مکالمات تلفن همراه مرکل بی اطلاع بوده، مایه حیرت است. هفته نامه اشپیگل از اینکه گفتگوهای تلفنی صدراعظم آلمان، ده سالی است بدست آمریکایی ها استراق سمع می شده، خبر داده است.
اکنون رسوایی گسترده جاسوسی سرویسهای امنیتی آمریکا نه تنها سیاستمداران بلکه شهروندان منتقد این کشور را نیز بشدت به خشم آورده است.
در یکی از پایگاههای اینترنتی منتقد سیاستهای جمع آوری اطلاعات با نام "استاپ واچینگ آس" ( از زیر نظر گرفتن ما دست بردارید)، جاسوسی آژانس امنیت ملی آمریکا (ان.اس.ای) با مقاومت شهروندان آمریکایی روبرو شده است. در این پایگاه حتی شخصیتهای مهم و مشهوری در این خصوص به دستگاههای اطلاعاتی آمریکا هشدار داده اند. اولیور استون، کارگردان مطرح آمریکایی در این پایگاه گفت: هرکسی می تواند به دام تور جاسوسی آمریکا بیفتد.
خبرنگار این گزارش با اشاره به تظاهرات دیروز عصر هزاران مخالف جاسوسی و حامی حقوق شهروندی در واشنگتن ادامه داد: تظاهر کنندگان برای بیرون ریختن احساسات خود از این رسوایی به خیابانها آمدند.
یک مرد گفت: من فکر می کنم، اوضاع، غیرقابل کنترل شده است. خود من قبلا در یکی از آژانسهای اطلاعاتی آمریکا کار می کردم و می دانم که هیچگونه نظارتی بر عملکرد آنها وجود ندارد. در واقع آنها هر چه بخواهند انجام می دهند.
پس از برافروخته شدن خشم جهانی از برنامه های جاسوسی گسترده آژانس امنیت ملی آمریکا، شهروندان آمریکایی، حمایت دولت از قانون اساسی آمریکا و نیز اعلام همبستگی با صدراعظم آلمان را خواستار شدند.
توماس دریک، عضو سابق آژانس امنیت ملی آمریکا گفت: آخر به چه علتی مکالمات شخصی تلفنی مردم را استراق سمع می کنند؟ این کار، نقض آشکار قانون اساسی آلمان است. بالاخره مرکل هم قبل از همه یک شهروند آلمانی است (که باید حقوقش حفظ شود).
آ.اِر.دِ با بیان آنکه سرویس اطلاعاتی آژانس امنیت ملی آمریکا از سال 2002 میلادی، مکالمات تلفن همراه آنگلا مرکل را در تیررس برنامه های شنود خود داشته است، افزود: در زمانی که رئیس جمهور اوباما این روزها بشدت تحت فشار قرار دارد، لیزا موناکو، مشاور امنیت داخلی اوباما در مقاله ای در ویژه نامه آخر هفته های روزنامه «یو اس ای تودی» آمریکا می نویسد: می خواهیم تضمین دهیم آمریکا در آینده، بی هدف، بدنبال جمع آوری اطلاعات نیست و ما در حال مرور توانمندی های (اطلاعاتی) خود هستیم.
در حالی که تظاهرات کنندگان در واشنگتن با پلارکاردها و شعارهای خود، پایان این گونه نظارتها را خواستار شدند مخالفان جمهوریخواه و دموکرات قدرتمند آنها در کنگره آمریکا فعالیتهای جاسوسی آمریکا را در مقابله با تروریسم بین الملل، امری اجتناب ناپذیر می دانند.
در همین حال کانال دوم تلویزیون دولتی آلمان، "سِت.دِ.اف" در گزارشی در این باره گفت: براستی چطور می توان اظهار بی اطلاعی رئیس جمهور آمریکا از شنود شدن مکالمات تلفنی صدراعظم آلمان را قابل توجیه دانست؟ باید دید رئیس جمهور آمریکا چه زمانی تصمیم می گیرد در این زمینه از خود، شفافیت به خرج دهد.
تظاهر کنندگان آمریکایی، پلاکاردهایی همچون "دموکراسی را حمایت کنید"، "جاسوسی گسترده را متوقف کنید"، "ان.اس.ای، دست از اطلاعات ما بردار"، "جاسوسی، اقدامی بکلی غیرقابل پذیرش است" و "اسنودن، متشکریم" در دست داشتند.
جاستین اسکیتس جیل، یک جوان آمریکایی در گفتگو با خبرنگار سِت.دِ.اف در واشنگتن گفت: ما نباید از متحدان خود، جاسوسی کنیم. چون این کار به اعتبار و همچنین به مناسبات ما لطمه وارد می کند و نه تنها دولتها بلکه مردم کشورها را نیز تحت تاثیر خود قرار می دهد.
چن اسوت، یک زن هم گفت: ما با آلمانها و اروپایی ها جنگ نداریم بلکه می خواهیم در آرامش زندگی کنیم. تئودورا برشتاین، یک زن دیگر آمریکایی هم گفت: جاسوسی، جایگاه دولت ما را تنزل می دهد.
در حالی که مرکل، صدراعظم آلمان، پیش از برگزاری انتخابات پارلمانی اخیر در این کشور از تلاش خود برای پایان دادن به رسوایی شنودهای اطلاعاتی آژانس امنیت ملی آمریکا در آلمان خبر داد حالا خود او قربانی این جاسوسی شده است.
این گزارش با اعلام اینکه احتمالا ساختمان سفارت آمریکا در برلین، محل شنود بیش از یک دهه مکالمات تلفنی صدراعظم آلمان بوده است، افزود: از همین ساختمان بوده که یک واحد سری ویژه (اطلاعاتی) مشغول به فعالیت بوده است. دوربینها، حسگرها و آنتن های بزرگی بر بام ساختمان سفارت دیده می شوند. اکنون مقامات امنیتی دولت آلمان نیز از این وضع، شکایت کرده اند.
زابینه لویتهویسر-شنارنبرگر، وزیر دادگستری آلمان گفت: آنچه اکنون روشن شده، این است که آژانس امنیت ملی آمریکا به فعالیتهای جاسوسی خود، مشغول است اما در مقابل، رئیس جمهور آمریکا کاملا از این موضوع، بی اطلاع است.
یوآخیم هرمان، وزیر امور داخلی ایالت بایرن آلمان هم خاطر نشان کرد: اگر این اتفاق برای چینی ها یا روسها می افتاد، تعجبی نداشت. چون فعالیتهای این چنینی در این کشورها در برنامه است و ما باید همواره انتظارش را داشته باشیم. اما فعالیتهای جاسوسی برای دوستان و شرکای ما مجاز نیست. به همین خاطر لازم است حتی کشورهای عضو اتحادیه اروپا نیز در اعتراض به شنودهای آمریکا بطور مشترک ظاهر شوند.
اکنون صرفنظر از دو حزب ائتلافی دموکرات مسیحی و سوسیال مسیحی پارلمان فدرال آلمان (بوندس تاگ)، حزب سبزهای آلمان نیز تشکیل یک کمیته بررسی ابعاد این رسوایی را در پارلمان این کشور خواستار شده است.
گرگور گیزی، رئیس فراکسیون حزب چپهای آلمان هم گفت: این مطالبه زنان و مردان آلمانی است که بدانند دولت آلمان واقعا از چه زمانی از این شنودهای محرمانه مطلع بوده است.
....................................
خبر: تاکيد آژانس بين المللي انرژي اتمي بر ضرورت تقويت ايمني منابع راديواکتيو در جهان

دنیس فلوری ، معاون مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی روز یکشنبه از تمام کشورهای عضو این سازمان خواست برای تقویت ایمنی و امنیت منابع رادیواکتیو بیشتر تلاش کنند.
دنیس فلوری که در مراسم افتتاحیه کنفرانسی در ابوظبی امارات عربی متحده سخن می گفت، تاکید کرد: "ما همگی باید برای تحقق اهداف مشترکی که مهمترین آن حفاظت از جان مردم، جامعه و محیط زیست در برابر آثار زیان بار تشعشعات خطرناک رادیواکتیو است، تلاش کنیم."
وی تصریح کرد استفاده اتفاقی یا نادرست از منابع رادیواکتیو می تواند تشعشعات زیانباری را به وجود آورد و جان مردم و محیط زیست را به خطر اندازد.
معاون مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی این مطالب را در سخنرانی خود در مراسم افتتاحیه کنفرانسی پنج روزه ای در ابوظبی بیان کرد که محوریت آن تقویت ایمنی مواد رادیواکتیو در جهان است. چهارصد و بیست نماینده از یکصد کشور جهان در این کنفرانس بین المللی شرکت کرده اند.
منابع رادیواکتیو عموما در فعالیت های کشاورزی، صنعتی، پزشکی و تحقیقات مورد استفاده قرار می گیرند و غالب اوقات تحت شرایط و مقررات خاصی از این مواد استفاده می شود. اما بیم آن می رود که گروههای خشونت طلب به این مواد دسترسی پیدا کنند و بخواهند از این مواد خطرناک برضد دیگران استفاده کنند.
قرار است شرکت کنندگان در نشست ابوظبی قوانین و مقررات مربوط به امنیت و ایمنی منابع رادیواکتیو را مورد بررسی قرار دهند و راههای مناسبی برای تقویت تدابیر موجود در این زمینه پیدا کنند.
معاون مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی بر پیشرفت های چشمگیری که در زمینه تقویت امنیت و ایمنی منابع رادیواکتیو در جهان حاصل شده است، تاکید اما در عین حال اذعان کرد که قوانین موجود در این زمینه هنوز به طور کامل در جهان اجرا نمی شود.
نخستین سخت پوست سمی کشف شد

کارشناسان نخستین سخت پوست سمی را که موجودی شبیه هزارپا بوده اما در غارهای زیرآبی زندگی می کند کشف کرده اند.
این موجود زیر غارهای زیر زمینی کارائیب، جزایر قناری و استرالیایی غربی زندگی و از دیگر سخت پوستان تغذیه می کند.
این سم دربرگیرنده معجونی از سموم از جمله آنزیمها و عامل فلج کننده است.
نتایج این تحقیقات در مجله زیست شناسی و تکامل ملکولی منتشر شده است.
این موجود که در رده گوش پایان طبقه بندی شده شکار خود را با یک ماده ای شبیه به آنچه در نیش مار زنگی یافت می شود از پا در می آورد.
گوش‌پایان رده‌ای از سخت‌پوستان نابینا هستند که در آبگیرهای ساحلی دارای آب شور زندگی می ‌کنند. گوش‌پایان تقریباً در تمامی حوضه‌ های اقیانوسی ازجمله استرالیا، دریای کارائیب، و اقیانوس اطلس یافت می ‌شوند.
این موجود بافتهای بدن شکار خود را با سم درهم می شکند و سپس مایع را از اسکلت آن بیرون کشیده و از آن تغذیه می کند.
دکتر رونالد جنر یکی از نویسندگان این تحقیق و جانورشناس موسسه تاریخ طبیعی لندن اظهار داشت: بینش منحصر به فردی که این تحقیق برای ما فراهم آورده این است که درک ما را از تکامل حیوانات سمی ارتقا می دهد. تکنیک تغذیه شبه عنکبوت این گوش پا درمیان سخت پوستان منحصر به فرد است. واضح است که این سم به خوبی برای این حیوانات نابینا و غارنشین که در فضای غارهای زیر آبی که از نظر مواد مغذی ضعیف هستند به خوبی با شرایط سازگار شده است.
سخت پوستان گروه بزرگی از جیواناتی هستند که شامل میگوها، لابسترها، خرچنگها و کریلها می شود. اکثر سخت پوستان در آب زندگی می کنند اما معدودی از آنها در خشکی به سر می برند.
خبر: فقر آب در سیارات غنی از کربن

نتایج مطالعات جدید نشان می‌دهد، میزان آب در سیاراتی که دارای مقادیر بالای کربن هستند، بسیار پایین است که شانس میزبانی از حیات را کاهش می‌دهد.
کربن اصلی ترین عنصر برای حیات محسوب می‌شود، اما سیستم‌های سیاره‌یی غنی از کربن احتمالا فاقد ذخایر آب یخزده مشابه وضعیت زمین هستند.
"تورنس جانسون" از محققان آزمایشگاه پیشرانه جت (JPL)‌ ناسا تأکید می کند: بلوک‌های سازنده‌یی که اقیانوس‌های زمین را شکل داده‌اند، سیارک‌ها و دنباله‌دارهایی یخی هستند.
به گفته "جانسون"، با رهگیری این بلوک های سازنده درمی‌یابیم، سیارات در اطراف ستارگان غنی از کربن خشک هستند.
خورشید یک ستاره فقیر از لحاظ کربن است و در نتیجه زمین عمدتا از سیلیکات و نه از کربن ساخته شده است.
ستارگان با مقادیر بالاتر کربن در مقایسه با خورشید، سیاراتی از جنس کربن می‌سازند و مقادیر مازاد کربن در سیستم های سیاره یی در اطراف چنین ستارگانی، اکسیژن موجود را گرفته و مانع از شکل گرفتن آب می شوند.
خبر: ایمپلنت‌های هوشمند جایگزین تزریقات دردناک می‌شوند

استفاده از ایمپلنت‌هایی که انرژی مورد نیاز را بوسیله سلول‌های مهندسی ساز تأمین می‌کنند، یکی از روش‌های نوین برای مصرف دوزهای دارویی در بیماری‌های مزمن محسوب می‌شوند.
مبتلایان به دیابت یا بیماران دچار کم خونی خطرناک نیازمند مدیریت برنامه تزریقات روزانه هستند.
ایمپلنت‌ها قادر به نظارت بر مواد سمی درون بدن بصورت لحظه‌یی هستند، داده‌های طولانی مدت از وضعیت سلامت فرد تهیه می‌کنند، هشدار لازم جهت مصرف بموقع داروها را اعلام کرده و حتی روند مصرف داروها را مدیریت کنند.
محققان دانشگاه تورنتو با همکاری محققان دانشگاه هاروارد بدنبال توسعه ایمپلنت‌هایی از جنس هیدروژل – یک ماده پلیمری سازگار با بافت – هستند.
نسل جدید این ایمپلنت‌ها از جنس پلیمر شفاف دارای سلول‌های دستکاری ژنتیکی شده در درون خود هستند که در واکنش به نور فعال می‌شوند؛ سلول ها می‌توانند برای آزاد کردن مواد شیمیایی درون بدن برنامه ریزی شوند.
ابعاد هر ایمپلنت هیدروژل چهار در 40 میلی‌متر و ضخامت آن تنها یک میلی‌متر است که هر ایمپلنت با سلول‌های مهندسی‌ساز به نور پاسخ می‌دهد.
ایمپلنت جدید در دو روش انتقال دوز انسولین و آشکارساز مواد سمی مورد آزمایش قرار گرفتند.
سیستم انسولین بر روی موش‌های مبتلا به دیابت مورد آزمایش قرار گرفت و با ارسال نور آبی از طریق فیبر نوری به ایملنت، سلول‌ها درون ایمپلنت وادار برای تولید یک پروتئین برای تحریک تولید انسولین شدند؛ برای تشخیص سموم نیز سلول‌های مهندسی ساز در حضور فلزات سنگین نور سبز منتشر می‌کنند.
آزمایشات مختلفی برای توسعه و کاربردی شدن ایمپلنت‌های هوشمند مورد نیاز است؛ نتایج این دستاورد در مجله Nature Photonics منتشر شده است.
....................................
خبر: چرا گیاهان بیش از حیوانات عمر می‌کنند؟
دانشمندان به درک جدیدی درباره دلیل عمر طولانی‌تر گیاهان در مقایسه با حیوانات رسیدند.
سلول‌های بنیادی برای نسل ادامه‌دار سلول‌های جدید حیاتی هستند و گرچه اهمیت سلول‌های بنیادی در سوخت‌سانی به فرایند رشد گیاهان آشکار است، هنوز پرسش‌های بی‌پاسخ فراوانی در خصوص تنظیم مولکولی آن‌ها وجود دارد.
محققان در VIB و دانشگاه Ghent گام جدیدی را برای درک کنترل پیچیده این سلول‌های بنیادی برداشتند.
داده‌های لیوین دو ویلدر نشان می‌دهد سلول‌های بنیادی سازمان‌دهنده در ریشه‌های گیاهان در مقابل آسیب‌ به دی ان ای کمتر حساس هستند.
این سلول‌های المثنی اصلی و دست‌نخورده‌ای از دی ان ای را در خود جای داده‌اند که می‌تواند برای جایگزین‌کردن سلول‌های آسیب‌دیده در صورت لزوم، به کار روند.
حیوانات نیز به مکانیسم مشابهی متکی هستند اما اکثر گیاهان از این شیوه به روش بهینه‌تری استفاده کرده‌اند.
این نکته می‌تواند توضیح‌دهنده این واقعیت باشد که چرا بسیاری از گیاهان می‌توانند بیش از صدها سال عمر کنند، در صورتی که این امر برای حیوانات کاملا دور از دسترس و استثنایی به نظر می‌رسد.
رشد و توسعه گیاه به نسل ادامه‌داری از سلول‌های جدید متکی است و گروه کوچکی از سلول‌های متخصص طی این فرایند در رشد محورهای یک گیاه حاضرند.
این سلول‌های بنیادی در فرکانس و تکرار بالا تقسیم می‌شوند و دارای ویژگی بی‌نظیری هستند که بر مبنای آن، سلول مادر اصلی فعالیت سلول بنیادی را حفظ می‌کند، در حالی که سلول دختر تخصص خاصی را کسب می‌کند.
علاوه بر این، سلول‌های بنیادی ریشه‌های گیاه همچنین مامن سلول‌های سازمان‌دهنده هستند.
این سلول‌های سازمان‌دهنده با فرکانس پایین‌تر سه تا 10 برابر تقسیم می‌شوند، بنابراین، اغلب از آن‌ها به عنوان سلول‌های مرکزی یاد می‌شود.
سلول‌های سازمان‌دهنده عمل سلول‌های بنیادی احاطه‌کننده را کنترل می‌کنند و در صورت لزوم، می‌توانند جایگزین آن‌ها شوند.
به مدت تقریبا 20 سال، دانشمندان سراسر جهان در حال مطالعه عمل سلول‌های بنیادی و سلول‌های سازمان‌دهنده کنترل‌کننده آن‌ها بوده‌اند.
تاکنون این موضوع که چگونه سلول‌های خاموش و تقسیم‌کننده فعال می‌توانند به این تنگاتنگی همزیستی داشته باشند و این که چه مکانیسم‌هایی در اساس شخصیت خاموش آن‌ها قرار دارند، مشخص نبود.

محققان گیاهان VIB و دانشگاه Ghent هم‌اکنون شبکه مولکولی جدیدی را کشف کرده‌اند که درک آن‌ها را از کنترل و فعالیت این سلول‌های بنیادی افزایش می‌دهد.
مولفه مرکزی این فرایند کشف پروتئین جدیدی به نام عامل رونوشت ERF115 است.
دانشمندان نشان دادند که سلول‌های سازمان‌دهنده به دلیل منع فعالیت ERF115 به ندرت تقسیم می‌شوند.
زمانی که سلول‌های سازمان‌دهی‌کننده برای جایگزین‌شدن سلول‌های بنیادی احاطه‌کننده تقسیم می‌شوند، ERF115 فعال می‌شود.
مولفه ERF115 سپس تولید هورمون گیاهی phytosulfokine را شبیه‌سازی می‌کنند و این مولفه به نوبه خود تقسیم سلول‌های سازمان‌دهی کننده را فعال می‌کند.
بنابراین، شبکه ERF115-phytosulfokine به عنوان یک سامانه پشتیبان در طول شرایط استرس‌زا عمل می‌کند که این موضوع برای فعالیت سلول‌های بنیادی تعیین‌کننده است.
جزئیات این مطالعه در Science منتشر شد.
خبر: سود 9.5 میلیارد دلاری سامسونگ

یکی از دلایل افزایش فروش سامسونگ، تلفن‌های هوشمند به‌ویژه گلکسی S4 بوده است.
سود شرکت سامسونگ در سه ماهه سوم سال جاری میلادی به بیش از ۹ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار رسید.
گزارش مالی شرکت سامسونگ برای سه ماهه سوم سال ۲۰۱۳ منتشر شد و نتایج این گزارش بهتر از پیش‌بینی تحلیل‌گران و خود شرکت سامسونگ بود.
بر این اساس در مدت فوق سود این شرکت بزرگ کره جنوبی برابر با ۹ میلیارد و ۵۶۰ میلیون دلار بوده است.
به گفته سامسونگ، این شرکت در سه ماهه منتهی به پایان سپتامبر ۲۰۱۳ درآمدی بالغ بر ۵۵ میلیارد و ۵۹۰ میلیون دلار داشته است که نسبت به سه ماهه دوم افزایش سه درصدی نشان می‌دهد.
گفته شده است که یکی از دلایل اصلی افزایش فروش و سود شرکت سامسونگ فروش خوب تفن‌های همراه هوشمند این شرکت به ویژه سامسونگ گالاکسی S۴ و نوت ۳ بوده است.
سامسونگ پیشتر اعلام کرده بود که موفق به فروش ۴۰ میلیون دستگاه گالاکسی S۴ شده است که این رقم سرمایه‌گذاران و خود شرکت سامسونگ را ناامید کرده است.
این در حالی است که شرکت سامسونگ پیش از این برآورد کرده بود که در فاصله اول جولای تا ۳۰ سپتامبر سال جاری سود عملیاتی‌اش به ۱۰ هزار و ۱۰۰ میلیارد وون (۹ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار) می‌رسد.
آمارهای منتشره از سوی سامسونگ اندکی بیشتر از میزان سودی بود که پیش از این تحلیل‌گران انتظار داشتند و در مقایسه با سود عملیاتی این شرکت در سه ماهه سوم سال گذشته میلادی رشد ۲۵ درصدی نشان می‌دهد.
خبر: 7 روش برای کاهش مصرف باتری محصولات اپل در iOS 7
محصولات اپل از آیفون گرفته تا آی‎پد، در میان کاربران از جمله به یک نکته شهرت دارند: مصرف قابل اتکای باتری. به عکس برخی از تلفن‌ها، تبلت‌ها یا دستگاه‌های پخش موسیقی که گاهی شما را مجبور می‌کنند به تناوب در ساعات استفاده آنها را شارژ کنید یا برای اطمینان از داشتن شارژ کافی، باتری‌های جانبی به همراه داشته باشید، معمولاً در استفاده از محصولات اپل نگرانی در این مورد که آیا به اندازه کافی شارژ دارید، کمتر به سراغ‌تان می‌آید.
با این همه از زمان ارائه تازه‌ترین نسخه از سیستم عامل موبایلی اپل، iOS 7، کاربران زیادی از این شکایت دارند که مصرف باتری آنها به نسبت زمانی که از نسخه پیشین این سیستم عامل موبایلی استفاده می‌کردند، به شکل قابل توجهی افزایش داشته و دغدغه داشتن یا نداشتن شارژ کافی به دغدغه‌های روزانه‌شان اضافه شده است.
اما چند قابلیت در سیستم عامل جدید اپل وجود دارد که به پیشنهاد سایت مَشِبِل، صرف نظر کردن از آنها می‌تواند دغدغه داشتن یا نداشتن شارژ را برای این دسته از کاربران تا حدی کاهش دهد.
۱. تازه‌سازی پس‌زمینه‌ای اپلیکیشن‌ها:
در سیستم عامل جدید، امکانی تعبیه شده که به اپلیکیشن‌ها اجازه می‌دهد به هنگام اتصال به اینترنت، به طور خودکار محتوای خود را به روز کنند. به این ترتیب لازم نیست که شما اپلیکیشن آب و هوا را باز کنید، تا این اپلیکیشن با دریافت اطلاعات آب و هوایی تازه، وضعیت کنونی را به شما یادآوری کند، بلکه خود اپلیکیشن، بدون آنکه باز شود، در فاصله‌های زمانی مشخص اصلاعات جدید را دریافت و وضعیت خود را تازه‌سازی می‌کند، تا به محض آنکه شما اپلیکیشن را باز می‌کنید تازه‌ترین وضعیت آب و هوا در دسترس شما باشد. این امکان "BACKGRAOUND APP REFRESH" نام دارد.
ناگفته پیداست که دریافت و تازه‌سازی اطلاعات از طریق اینترنت، بخشی از مصرف باتری شما را تشکیل می‌دهد و وقتی قرار است چندین اپلیکیشن مختلف، به طور مداوم و خودکار، مشغول تازه‌سازی اطلاعات خود باشند، میزان قابل اعتنایی از شارژ باتری شما را مصرف خواهند کرد. یکی از راه‌های پایین بردن مصرف باتری در iOS 7، صرف نظر کردن از این قابلیت است. برای این کار کافی است که این قابلیت را در نشانی زیر، به طور کلی یا صرفاً برای برخی اپلیکیشن‌ها، غیرفعال کنید:
Settings > General > Background App Refresh
۲. ردگیری مکانی در اپلیکیشن‌ها:
بسیاری از اپلیکیشن‌ها، از نقشه گوگل گرفته تا توئیتر و فیس‌بوک، به طور تمام وقت مشغول ردگیری مکانی شما هستند تا زمانی که مثلاً از نقشه گوگل می‌خواهید تا شما را به نشانی خاصی هدایت کند، بدون صرف وقت، مکانی که در آن قرار دارید، مشخص باشد.
ردگیری مکانی خودکار هم از جمله قابلیت‌هایی که به رغم جذابیت‌هایش می‌تواند به دلیل حجم قابل توجه دریافت و ارسال اطلاعات، به میزانی قابل اعتنا در مصرف باتری شما تأثیر داشته باشد. این قابلیت را هم می‌توانید در نشانی زیر، به طور کلی یا صرفاً برای برخی از اپلیکیشن‌ها غیر فعال کنید:
Settings > Privacy > Location Services
۳. دیدگَشت یا پارالاکس:
امکان جذاب دیگری که در iOS 7 در اختیار کاربران قرار گفته، پارالاکس یا اگر به فارسی بگوییم، دیدگَشت است. پارالاکس در زمانی که گوشی‌تان را دست به دست می‌کنید یا تکان می‌دهید، حرکتی کوچکی در تصویر پس‌زمینه گوشی ایجاد می‌کند، گویی که تصویر پس‌زمینه شما، متحرک است.
طبیعی است که همچون پس‌زمینه‌های متحرک در دستگاه‌های اندرویدی، پارالاکس هم مصرف باتری شما را افزایش دهد. صرف نظر کردن از این امکان جذاب هم به کم شدن مصرف باتری شما کمک می‌کند. کافی است به نشانی زیر بروید و گزینه تقلیل حرکت (Reduce Motion) را فعال کنید:
Settings > General > Accessibility
۴. به‌روزرسانی خودکار:
در iOS 7 این امکان در نظر گرفته شده که بسیاری از اپلیکیشن‌ها بدون نیاز به دخالت شما و بدون آنکه لازم باشد برای به‌روزرسانی آنها به اپ‌استور مراجعه کنید، به‌روز شوند. قابلیتی که به خودی خود، هوشمندانه است و وقت زیادی از شما آزاد می‌کند. با این حال شاید به‌روز کردن یک اپلیکیشن آخرین کاری باشد که شما زمانی که به اندازه کافی شارژ ندارید بخواهید انجام دهید.
گرچه صرف نظر کردن از این قابلیت، شما را مجبور می‌کند که گاه و بی‌گاه به اپ‌استور بروید تا آخرین نسخه اپلیکیشن‌ها را دریافت کنید، اما در عوض این مزیت را دارد که هنگامی که باتری شما رو به تمام شدن است، بی‌جهت باقیمانده شارژتان، صرف انجام کاری که چند ساعت بعد در خانه هم می‌توانید انجام دهید نشود. کاری که می‌توانید در نشانی زیر و با غیر فعال کردن کلید به‌روز رسانی (Updates) آن را پیگیری کنید:
Settings > iTunes and Apple Store
۵. اِردراپ (AirDrop):
اِرداپ اصطلاحی که برای باراندازی محموله‌ها از طریق هواپیما به کار می‌رود، در سیستم عامل موبایلی جدید اپل امکانی است که به کاربران امکان به اشتراک گذاشتن فایل در فاصله نزدیک را می‌دهد. امکانی که معادل است با فن‌آوری ارتباط پیرامونی (NFC) در اندروید.
با این حال همچون بلوتوث، نیازی نیست که در زمانی که از این قابلیت استفاده نمی‌کنیم، آن را فعال داشته باشیم و طبیعتاً عمر شارژ آیفون‌مان را کم کنیم. اِردراپ البته تنها در آیفون‌های پنج و بعد از آن، آیپد ۴ (و بعد از آن)، آیپد مینی (و بعد از آن) و نیز آیپادهای نسل پنجم (و بالاتر) فعال است، و برای غیر فعال کردن این قابلیت (و همین طور بلوتوث) کافی است که با رفتن به مرکز کنترل، از طریق کشیدن صفحه از پایین با بالا، آن را غیرفعال کنید.
۶. اسپات‌لایت:
اسپات‌لایت نامی است که اپل در iOS 7 برای سامانه جستجو برگزیده است. سامانه‌ای که هم به شما امکان دسترسی به اپلیکیشن‌ها را می‌دهد و هم اطلاعاتی که در اپلیکیشن‌های مختلف دارید، از جمله تماس‌ها، رویدادها، پیامک‌ها، ایمیل‌ها، موسیقی‌ها یا حتی کتاب‌ها و پادکست‌ها‌تان را برای شما احضار می‌کند.
این امکان که در سیستم عامل موبایلی جدید، با کشیدن صفحه نمایش از میانه به پایین به نمایش در می‌آید، برای به روز کردن اطلاعات خود، به‌طور مداوم سرگرم فهرست‌سازی از اطلاعات موجود بر دستگاه شماست.
غیرفعال کردن این فهرست‌سازی خودکار و مداوم هم سرعت از دست دادن شارژ باتری شما را کاهش می‌دهد. کافی است به نشانی زیر بروید و این فهرست‌سازی خودکار را برای همه یا صرفاً بعضی از اپلیکیشن‌های خود غیر فعال کنید:
Settings > General > Spotlight
۷. روشنی صفحه:
هر چه صفحه نمایش شما روشن‌تر باشد، بخش بیشتری از شارژ باتری مصرف می‌شود. پایین بردن میزان روشنی صفحه نمایش هم به حفظ باتری کمک می‌کند.
این کار را هم در مرکز کنترل دنبال کنید و با کشیدن صفحه نمایش از پایین به بالا، در مرکز کنترل دستگاه خود، تنظیمات روشنی صفحه را تغییر دهید و آن را تا آنجا که خوانش صفحه را برای‌تان دشوار نکند، پایین ببرید.
به همه اینها دو نکته دیگر را هم اضافه کنید: وقتی به شبکه اینترنت بی‌سیم (WiFi) متصل نیستید، این امکان را خاموش کنید و هر وقت احساس کردید شارژ باتری شما ممکن است تا رسیدن به خانه یا محل کار کافی نباشد، ارتباط 3G را در گوش‌تان غیرفعال کنید.
خبر: HTC One Max به خاورمیانه رسید

شرکت تایوانی HTC نسخه بزرگ‌ شده بهترین گوشی هوشمند خود موسوم به One Max را با برگزاری یک کنفرانس مطبوعاتی وارد دبی کرد.
گوشی هوشمند HTC One Max که در اصل ابزاری بین گوشی های هوشمند و رایانه لوحی محسوب می‌شود و از آن با نام فبلت(Phablet) هم یاد می کنند، عنوان پرفروش‌ترین محصول در بازار جهانی گوشی های هوشمند را از آن خود کرده است.
این محصول شامل نمایشگر لمسی 5.9 اینچی می شود که تصاویر در آن با کیفیت 1080 پیکسلی HD به نمایش درمی‌آیند و در اصل می‌توان این محصول را زیرمجموعه گوشی هوشمند HTC One دانست.
برای گوشی هوشمند One Max پردازنده چهار هسته‌ای Snapdragon 600 در نظر گرفته شده است که هر هسته پردازشگر با توان 1.7 گیگاهرتز فعالیت می‌کند.
این محصول همچنین شامل اسکنر ویژه تشخیص اثر انگشت می‌شود و به کاربر امکان می‌دهد با لمس هر یک از انگشتان خود به صورت مجزا، ابزار ویژه مورد نظر را برای خود باز کند و از این طریق نیازمند ورود به منوی اصلی برای باز کردن ابزارها نباشد.
خبر: گوشی جدید موتورولا با قابلیت جدا شدن همه بخش‌ها از یکدیگر
موتورولا هم‌اکنون در حال کار کردن روی گوشی‌ای است که کاربر می‌تواند تمام قطعات گوشی را بدون نیاز به اطلاعات تخصصی یا ابزار مخصوص از یکدیگر جدا کند و مجددا به راحتی آن‌ها را به یکدیگر بچسباند.
کارشناسان پیش از این مدل مفهومی تلفن همراهی را موسوم به  Phonebloks ارایه کرده بودند که بسیار جذاب بود و بسیار مورد توجه کاربران قرار می‌گرفت. اما تفاوت‌های این محصول نسبت به گوشی‌های کنونی باعث شد تا کاربران به عرضه مدل نهایی این محصول چندان امیدوار نباشند.
با این وجود شرکت موتورولا هم‌اکنون در حال کار کردن روی گوشی جدید خود با نام Motorola Ara است که می‌توان از آن با نام گوشی جداشدنی یاد کرد که در مدل مفهومی ارایه شده، کاربر  می‌تواند تمام قطعات گوشی را بدون نیاز به اطلاعات تخصصی یا ابزار مخصوص از یکدیگر جدا کند و مجددا به راحتی آن‌ها را به یکدیگر بچسباند.
گوشی هوشمند Ara شامل قطعات جداشدنی می‌شود و به شما امکان می‌دهد به راحتی و بدون مراجعه به مراکز تخصصی هر بخش از گوشی خود را که می‌خواهید، ارتقا دهید.
این کار فرآیند به‌روزرسانی گوشی و تعمیر آن را آسان می‌کند و همچنین، به شما امکان می دهد بدنه گوشی را براساس نیاز خود طراحی کنید و آن را شکل دهید. شما در این اتفاق می‌توانید تنها بخش‌های اصلی و مورد نیاز خود را به یکدیگر بچسبانید و در صورت تمایل از حمل بخش‌های دیگر خودداری کنید.
پروژه Motorola Ara حدود یک سال است که در شرکت موتورولا دنبال می‌شود و به همین خاطر نمی‌توان گفت که این شرکت تولیدکننده تلفن‌های همراه ساخت این محصول را از روی گوشی Phonebloks کپی‌برداری کرده است.
لازم به ذکر است که شرکت موتورولا در این طرح با "دیو هاکنس"( Dave Hakkens) طراح گوشی هوشمند Phonebloks همکاری می‌کند.
خبر: گام محققان برای تحقق رؤیای آسانسور فضایی
محققان چینی موفق به تولید نانولوله‌های کربنی به طول نیم متر شدند که این رشته‌های بلند برای تحقق رؤیای ساخت آسانسور فضایی ضروری است.
تولید آسانسورهایی از جنس نانولوله‌های کربنی یکی از ایده‌هایی بود که در دهه 1950 مطرح شد، ایده‌ای که نحوه انجام و پیاده‌سازی آن برای همگان در هاله‌ای از ابهام بود.
پیشرفت‌های انجام شده در این موضوع در کنفرانس آسانسور فضایی مورد بحث قرار می‌گیرد.
یک شرکت ژاپنی اخیرا اعلام کرده که برنامه‌ای برای ساخت این آسانسور تا سال 2050 دارد. این برنامه بر اساس استفاده از نانولوله‌های کربنی به طول 100 هزار کیلومتر است، در واقع باید ابتدا چنین نانولوله‌ای را تولید کرد سپس به سراغ ساخت آسانسور رفت. تا کنون چنین نانولوله‌ای تولید نشده است.
پژوهشگرانی که به دنبال تولید محصولاتی با ویژگی‌های مکانیکی منحصر به فرد نظیر فیبرهای فوق مستحکم هستند، همیشه با این سوال روبرو بودند که چگونه می‌توان نانولوله‌های کربنی با طول‌های ماکرومقیاس تولید کرد، بدون این که دانسیته مساحتی آنها کاهش یابد. یکی از اصلی‌ترین مراحل در رسیدن به این هدف آن است که بتوان ساز و کاری برای تولید انبوه نانولوله‌های کربنی با طول‌های بلند ایجاد کرد.
اخیرا مقاله‌ای تحت عنوان «Growth of Half-Meter Long Carbon Nanotubes Based on Schulz–Flory Distribution» در نشریه ACS NANO به چاپ رسیده است که در آن محققان دانشگاه سینگوا اعلام کردند که می‌توان با روش توزیع شوتز فلوری (Schulz-Flory distribution) شرایط بهینه برای رشد نانولوله‌های بلند را پیدا کرد. این روش در علم پلیمر بسیار رایج است.
ینگ‌ینگ ژانگ از محققان این پروژه می‌گوید: توزیع شوتز فلوری دلیل این که چرا با بلندتر شدن طول نانولوله‌های کربنی دانسیته مساحتی آنها کاهش می‌یابد را به خوبی توضیح می‌دهد. در این پروژه ما نشان دادیم که چگونه می‌توان نانولوله‌ای به طول نیم متر تولید کرد، این نانولوله بلندترین نانولوله‌ای است که تا کنون در جهان ساخته شده است.
دانسیته مساحتی نانولوله‌های کربنی نسبتا پایین است، بنابراین بلندترین نانولوله تولید شده پیش از این 20 سانتیمتر بوده است. این گروه تحقیقاتی به بررسی فاکتورهای موثر بر رشد نانولوله‌های کربنی پرداخته‌اند، نتایج کار آنها نشان می‌دهد که کاتالیست‌ها اصلی‌ترین نقش را در این میان ایفا می‌کنند. آنها برای رشد نانولوله‌های کربنی از کاتالیست مناسبی استفاده کردند.
توزیع شوتز فلوری دقیقا رفتار و تاثیر فعالیت کاتالیست‌ها را روی رشد نانولوله‌های کربنی بلند توضیح می‌دهد. با استفاده از این تئوری، محققان شرایط را برای رشد نانولوله‌هایی به طول نیم متر فراهم کرده و در نهایت به مقصود خود رسیدند.
خبر: شفاف‌سازی خودروها با سیستم واقعیت مجازی

محققان دانشگاه پورتو در پرتغال یک دستگاه واقعیت مجازی تولید کرده‌اند که خودروها را شفاف ساخته و امکان مشاهده مسیر روبرو را از پشت خودروهای سنگین در شب ممکن می‌سازد.
سیستم "مشاهده از میان" از نمایشگر سبک بالاسری برای مشاهده از میان خودروهای بزرگ پیش رو استفاده می‌کند.
این سیستم با مشاهده از میان دوربینی کار کرده که نمای پشت راننده را ثبت می‌کند. نرم‌افزار به شناسایی پشت خودروی جلویی پرداخته و آنرا با بازخورد ویدیویی از دوربین نصب شده بر خودروی جلویی جایگزین می‌کند.
این تصویر با تاخیر 200 میلی ثانیه‌ای همراه بوده، از این رو اگر هر دو خودرو در سرعت 90 کیلومتر در ساعت حرکت کند، خودروی جلورونده را 10 متر دورتر از محل واقعی آن نشان می‌دهد.
این سیستم در سمپوزیوم بین‌المللی واقعیت ترکیبی و افزوده در آدلاید استرالیا ارائه شده است.
خبر: محبوبیت تبلت‌ها تا سال 2017 کم می‌شود

کارشناسان بر این باورند که بین سال‌های 2013 تا 2017 میلادی رشد سالانه تبلت‌ها با کاهش قابل ملاحظه به 9 درصد برسد.
در حالی که رایانه‌های لوحی این روزها محبوبیت فراوانی دارند و بازار داغی را در اختیار گرفته‌اند، پیش‌بینی می‌شود که رفته رفته از محبوبیت آنها کاسته شود.
مرکز تحقیقاتی DisplaySearch در گزارش جدید خود اعلام کرده است که عرضه جهانی رایانه‌های لوحی هم‌اکنون با رشد سالانه ۳۰ درصدی دنبال می‌شود.
اما کارشناسان بر این باورند که بین سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۷ میلادی این میزان رشد سالانه با کاهش قابل ملاحظه به ۹ درصد برسد.
دلیل اصلی این اتفاق افزایش فعالیت شرکت‌های چینی برای تولید رایانه‌های لوحی اعلام شده است که این روند باعث خواهد شد طی چند سال آینده میزان تولید این محصولات بیشتر از تقاضای بازار شود و در نهایت از فروش کلی این محصولات کاسته شود.
برخلاف بازار کنونی، پیش‌بینی می‌شود که طی چند سال آینده رشد اصلی در بازار جهانی رایانه‌های لوحی مربوط به مناطق چین و آسیا پاسیفیک باشد.
این مناطق در سال ۲۰۱۵ میلادی بیش از ۵۰ درصد بازار جهانی رایانه های لوحی را در اختیار خواهند داشت که البته گفته می‌شود رقم یاد شده تا سال ۲۰۱۷ میلادی به ۶۰ درصد برسد.
در مقایسه با آن، بازار مناطق آمریکای شمالی و همچنین خاورمیانه، آفریقا و اروپا(EMEA) که طی سال ۲۰۱۳ میلادی در مجموع ۵۰ درصد این بازار را در اختیار داشتند، در سال ۲۰۱۷ میلادی تنها صاحب ۳۶ درصد این بازار خواهند بود.
خبر: اینترنت یکی از عوامل شکوفایی اقتصاد سوئیس

یک پژوهش می‌گوید که اینترنت، موتور محرکه اقتصاد و تجارت است.
سوئیس یکی از ثروتمندترین کشورهای جهان است و شاخص کیفیت زندگی در آن در وضعیت ایده آلی قرار دارد.
بخش قابل توجهی از تولید ناخالص داخلی این کشور از طریق حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات و صنایع وابسته به آن تامین می شود.
۵.۶ درصد تولید ناخالص داخلی سوئیس به ارزش ۳۲.۲ میلیارد فرانک (۳۶.۱ میلیارد دلار) بر عهده بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات است.
اینترنت و سرویس های وابسته به آن، پنجمین فعالیت اقتصادی در این کشور به شمار می رود و حداقل ۱۷۷ هزار نفر در این حوزه ها مشغول به کار هستند.
بررسی ها حاکی از آن است که در ۲۰ سال گذشته تعداد افراد شاغل در این بخش تقریباً یک و نیم برابر شده است.
یک سوم این افراد در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات و دو سوم دیگر در صنایع وابسته از قبیل بانکداری، شرکت های بیمه و یا بخش دولتی مشغول به فعالیت هستند.
موسسه ICT Switzerland در گزارش خود با اشاره به اهمیت روز افزون اینترنت و خدمات رایانه‌ای، گفته است در قرن بیست و یکم «اینترنت» موتور محرکه اقتصاد و تجارت به شمار می‌رود.
این موسسه بر این باور است که هر چه استفاده از رایانه در جامعه بیشتر شود، ثروت ملی و امکان بروز ابداعات و اختراعات نیز به همان میزان افزایش می یابد.
ICT Switzerland مثال های متعددی در این خصوص ارائه نموده است.
به همین دلیل است که تمام کشورهای صنعتی و توسعه یافته، به تدریس مفاهیم فناوری های ارتباطاتی و اطلاعاتی از همان کلاس اول ابتدایی روی آورده اند.
از سوی دیگر کتابخانه‌ها، موزه‌ها و شهرداری‌ها نیز فرهنگ کار با رایانه را بین اقشار مسن جامعه ترویج می‌کنند و همین امر به نوبه خود کاهش شکاف سنی در استفاده از این فناوری‌های نوین را به دنبال داشته است.
گفتنی است سوئیس یکی از باثبات‌ترین نظام‌های اقتصادی در جهان را داراست.
تورم در این کشور منفی هفت دهم درصد است.