۱۴۰۳ پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت

زمینه‎ وفاق هرچه بیشترهمه ‎نقش آفرینان فضای مجازی كشورفراهم می‎شود

در واپسین روزهای سال 90 صورت پذیرفت و بی شک تشکیل این شورا نقطه عطفی درهمگرایی سیاست گذاران و تصمیم سازان فضای سایبری به شما می رود که محاسن و فواید آن در گذر ایام، بیش از پیش بر همگان مشخص خواهد شد.
از یک سو تاکید بر نقش این شورا به عنوان نقطه کانونی متمرکز برای فضای مجازی کشور، با تمرکز بر سیاست گذاری، تصمیم گیری و هماهنگی  در این بخش و از سوی دیگر تاکید براهدافی که با محوریت پیشرفت همه جانبه کشور و ارائه خدمات گسترده و مفید به اقشار مختلف مردم پایه گذاری شده بود، نشان از تدبیری عمیق و حکیمانه درفضای مجازی به منظوراستفاده بهینه از امکانات و فرصت های موجود در راستای رشد وتعالی کشورداشت.
پیش از این، تعدد مراجع تصمیم گیر و سیاست گذار در حوزه ICT کشور، در موارد متعددی نه تنها به تصمیم گیری منسجم و مطلوب برای فضای مجازی کشور منجر نشده بود، که در مواردی آشفتگی و نابسامانی برای مجریان و در نهایت طیف عظیم مخاطبان این حوزه را نیز به همراه داشت.
در شرایط فعلی دنیا که حضور قدرتمند سایبری کشورمان در عرصه بین الملل  ضرورتی انکارناپذیر به شمار رود، باید مواجهه هوشمندانه با فضای مجازی در اولویت قرار می‎گرفت، لذا دیگر فرصتی برای جزیره‎ای کار کردن دستگاه های کشوردر بخش ICT نبود و لزوم تشکیل نهادی راهبر و سیاست گذار با ابزار قانونی برای این بخش حس می‎شد، که تشکیل شورای عالی فضای مجازی بستری مطلوب برای تحقق این مهم بود.
اما علی رغم جایگاه عالی این شورا در عرصه سیاست گذاری حوزه سایبری، اختلاف نظربرخي اعضای حقيقي ودبيروقت این شورا با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در ماه‎های نخستین تشکیل شورا و دامن زدن هرچه بیشتر به این اختلاف‎ها با ادامه‎ فعالیت این نهاد، بحث‌های مرتبط با تداخل وظایف شدت گرفت و عملا فرآیند این اختلاف‎ها، شورای عالی فضای مجازی را از وظایف مصرح قانونی دور کرد.
تعریف و انجام پرو‍‍‍ژه‌های موازی در دبیرخانه شورا، تداخل در حیطه‎ای که سایر نهادها و دستگاه‎های اجرایی در آن مشغول به فعاليت بودند وفروکاستن وظایف کلان به موارد بخشی و سیاسی کاری در برخی موارد عملا از یک سو به اتلاف منابع مادی و معنوی کشور منجر و از سوی دیگر باعث به حاشیه راندن این شورا شد.   
در نهایت با انتصاب دکتر واعظی به عنوان"سرپرست مرکزملی فضای مجازی ودبیرخانه شورای عالی فضای مجازی" به نظر می‎رسد در شرایط عملی امکان مدیریت یکپارچه و جامع فضای ICT کشورتحقق پذیرد؛ چراکه هم اینک  زمینه مساعد است تا مجموعه ای هماهنگ با وزیر ارتباطات در شورای عالی فضای مجازی جای گیرند تا زمینه‎ هماهنگی ووفاق هرچه بیشترهمه بازیگران و نقش آفرینان فضای مجازی كشورفراهم شود و امکان تحقق اهداف کلان کشوردر بخش ICT میسر شود.
* مدیر مسئول پایگاه خبری سیتنا

نظرات : 0

ثبت نظر

97576